Справа № 420/19678/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовною заявою Фермерського господарства Радікс А до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство Радікс А звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення №8628955/44850008 від 13.04.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області (Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області - Комісія регіонального рівня), яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.03.2023 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення №45137/44850008/2 від 25.05.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС (Комісія центрального рівня);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1 від 30.03.2023 року Фермерського господарства Радікс А в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ФГ Радікс А направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 30.03.2023 року. У подальшому реєстрація вказаної податкової накладної відповідно до пункту п.201.16 ст.201 ПКУ була зупинена з причини: Обсяг постачання товару/послуги 1001, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та підприємству було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У подальшому Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, було винесено оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної.
На думку позивача, реальність господарських операцій ФГ Радікс А підтверджується наданими копіями первинних документів, які направлялися разом із повідомленням про надання пояснень та документів, які безпідставно не були враховані Комісією регіонального рівня.
Ухвалою від 21.08.2023 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами. Сторонам визначено строки для подання заяв по суті справи.
Ухвалою від 14.09.2023 року залишено без задоволення клопотання представника відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
05.09.2023 року представник відповідачів надав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. У відзиві на позовну заяву представник відповідачів зазначив таке.
Фермерське господарство «Радікс А» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №1 від 30.03.2023 року на загальну суму з урахуванням ПДВ 899999,51 грн.
30.03.2023 року позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної зупинена з таких підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 30.03.2023 №1, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 1001, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операції».
На виконання п.11 Порядків №1165 позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Разом з повідомленням №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 13.04.2023 року, позивачем надано 11 додатків до ПН №1 від 30.03.2023.
Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийняте рішення №8628955/44850008 від 13.04.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 30.03.2023 року у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
СФГ «Радікс А» на розгляд Комісії регіонального рівня не надавалося повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), зокрема, про наявні потужності підприємства: офісні приміщення, складські приміщення, автомобільний транспорт та іншу техніку необхідну для функціонування підприємства та виконання своїх функцій та обов`язків, що знаходиться в оренді чи власності підприємства.
Серед наданих документів до повідомлення відсутні: документ із зазначенням якісних показників (сертифікат/паспорт якості) на підтвердження класу пшениці, форма №29-СГ «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур».
Пунктом 10 Порядку № 520 встановлено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН в разі, зокрема, надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, на думку відповідачів, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме тому в реєстрації податкової накладної було відмовлено.
Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що 30.03.2023 року позивач склав податкову накладну №1 за господарською операцією з ТОВ Украгроеліт на загальну суму 899999,51 грн., у тому числі ПДВ 110526,26 грн., та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 40).
31.03.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №1 від 30.03.2023 року доставлена до центрального рівня ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена (а.с. 40 зв. бік).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 30.03.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1001, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
10.04.2023 Фермерське господарство Радікс А засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладна №1 від 30.03.2023 року), до якого було додано відповідні пояснення та копії документів (11 додатків): документ № 1 - видаткова накладна № 1 від 30.03.2023; документ № 2, документ № 3, документ № 4 - договір поставки № 30/03/23 від 30.03.2023 (надсилався кількома файлами); документ № 5 - специфікація № 1 від 30.03.2023 як додаток до договору поставки № 30/03/23; документ № 6 - ТТН № 1 від 30.03.2023; документ № 7 - ТТН № 2 від 30.03.2023; документ № 8 - ТТН № 3 від 30.03.2023; документ № 9 - ТТН № 4 від 30.03.2023; документ № 10 - ТТН № 5 від 30.03.2023; документ № 11 - Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022р. № 4-сг (а.с. 48-59).
13.04.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №8628955/44850008 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 60).
16.05.2023 року позивачем було подано скаргу на рішення від 13.04.2023 року №8628955/44850008, разом з відповідними копіями первинних документів (14 додатків) (а.с. 61-75). Окрім документів, що подавалися до Комісії регіонального рівня, позивач додатково надав: платіжне доручення № 466 від 02.05.2023; Повідомлення форми № 20-ОПП від 03.04.2023; Звіт форми № 29-сг від 02.05.2023 (а.с.29-36, 47).
За результатами розгляду скарги 23.05.2023 року Комісією центрального рівня було прийнято рішення №45137/44850008/2 про залишення скарги без задоволення, а рішення від 13.04.2023 року №8628955/44850008 Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін, із зазначенням підстави: ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 76).
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМ України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок № 1165).
Відповідно до п.1 Порядку № 1165 цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно абз. 2 пункту 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як встановлено судом, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрацію спірної податкової накладної зупинено, оскільки господарська операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначеного у додатку 3 до Порядку №1165, в редакції, чинній на 30.03.2023 року обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зі змінами (далі за текстом - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У відповідності до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п.9 Порядку № 520 зі змінами внесеними наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023р. за №19 (набрали чинності 08.03.2023 року), письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Зі встановлених судом обставин та змісту наведених вище положень Порядку № 520 випливає, що Комісія регіонального рівня прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.03.2023 відповідно до абзацу 5 пункту 9 Порядку № 520, без повідомлення позивача про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, оскільки подані позивачем разом з повідомленням № 1 від 10.04.2023 року документи, складені/ оформлені із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Суд звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а, наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Суд також звертає увагу на постанову Верховного Суду від 13 березня 2023 року у справі №240/12029/21, де Верховний Суд не відступав від указаних вище висновків, але зазначив, що у разі якщо первинні документи, подані платником податків після зупинення реєстрації податкової накладної, суперечать змісту спірної господарської операції, такі обставини є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. У зазначеній справі судами було встановлено, що згідно наданих первинних документів позивачем виконувались роботи з вирощування врожаю кукурудзи та соняшнику, а відповідно до податкової накладної - виконувались роботи з вирощування врожаю сої. На думку судів у зазначеній справі, виявлені помилки і неточності у поданих документах свідчать про те, що платник податку не має право реєструвати податкову накладну за фактом виконання робіт, які взагалі не зазначені у первинних документах.
З урахуванням зазначеного можна зробити висновок, що контролюючий орган, виконуючи повноваження щодо моніторингу податкових накладних, має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями.
При цьому суд зазначає, що податковий орган під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації не має права здійснювати аналіз господарських операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності) та не повинен надавати оцінку, серед іншого, наявності основних засобів, складських приміщень, трудових ресурсів тощо у платника податків.
Така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків.
Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.07.2023 року у справі № 140/1986/22.
Слід зауважити, що на відміну від вищезгаданої справи №240/12029/21, де Верховний Суд встановив, що первинні документи, подані платником податків після зупинення реєстрації податкової накладної, суперечать змісту спірної господарської операції (йдеться про вирощування одних сільськогосподарських культур за поданими з повідомленням документами та про реалізацію інших сільгоспкультур за поданою на реєстрацією податковою накладною), у даній справі подані разом з повідомленнями копії документів, зокрема, договір поставки товару зі специфікацією, видаткова накладна, товарно-транспортні накладні, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022р. підтверджують реалізацію позивачем контрагенту-покупцю того самого товару, що був вирощений позивачем на орендованих ним посівних площах, звіт про які під урожай 2022 року (форма № 4-сг) був наданий до Комісії регіонального рівня разом з повідомленням № 1. До того ж, відповідач має доступ до цих відомостей з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), оскільки цей звіт було подано до Держстату в електронній формі 24.01.2023 (а.с.28 зворотній бік).
Також Комісії регіонального рівня було доступне в електронній формі й Повідомлення форми № 20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, поданий позивачем 03.04.2023 року до ГУ ДПС в Одеській області, що підтверджується відповідною квитанцією (а.с.35, 36). Зазначений звіт містить відомості про наявні у користуванні позивача земельні ділянки та сільгосптехніку (усього 20 об`єктів).
Отже, суд доходить висновку, що первинні документи, подані платником податку (позивачем) після зупинення реєстрації податкової накладної, щодо якої виник даний спір, не суперечать змісту спірної господарської операції, а навпаки, підтверджують факт здійснення цієї операції.
Тому, на думку суду, обсяг наданих позивачем разом з повідомленням документів підтверджує наявність підстав для реєстрації спірної податкової накладної.
Окремо суд наголошує на тому, що Комісія регіонального рівня у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної послалася на те, що позивачем надано копії документів, складені з порушенням законодавства. При цьому, у переліку таких документів (графа "додаткова інформація (зазначити конкретні документи)") вказано документи, які взагалі позивачем не надавалися (документи щодо зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунк-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг)). Отже, ці документи не могли бути складені з порушенням законодавства.
Крім того, Комісія регіонального рівня не навела у спірному рішенні, які саме документи з переліку поданих складені з порушенням законодавства та які саме вимоги законодавства порушені при їх складанні.
Отже, таке рішення Комісії регіонального рівня не можна вважати обґрунтованим та таким, що відповідає принципу юридичної визначеності, оскільки неможливо встановити, що який конкретно документ складений з порушенням законодавства та які норми законодавства порушені, а відповідно неможливо встановити і конкретну підставу прийняття оскаржуваного рішення.
Також суд бере до уваги доводи позивача про те, що відповідач (ГУ ДПС) на підтвердження обґрунтованості підстав прийняття рішення від 13.04.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної не надав матеріалів засідання комісії контролюючого органу, передбачені п.40 Порядку № 1165, зокрема, протокол засідання комісії, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (Комісії регіонального рівня), яким позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 30.03.2023, є протиправним та підлягає скасуванню, що, в свою чергу, є передумовою зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ФГ Радікс А №1 від 30.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Щодо вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення №45137/44850008/2 від 25.05.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС (Комісія центрального рівня), суд зазначає таке.
Порядок оскарження рішень контролюючих органів урегульований статтею 56 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 56.1 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня (пункт 56.2 статті 56 Податкового кодексу України).
Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку (пункт 56.10 статті 56 Податкового кодексу України).
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору (абзац 3 пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України).
За змістом пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється у порядку, визначеному цією статтею з урахуванням таких особливостей:
- скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;
- скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за участі уповноваженої особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
- скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим;
- якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.
Відповідно до пункту 17 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.
Суд відзначає, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, який викладений у постанові від 13.10.2020 у справі № 240/7785/19, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних призведе до негативних правових наслідків для платника податків.
У той же час, саме по собі рішення, прийняте за результатами адміністративного оскарження рішення податкового органу, не створює, не змінює та не припиняє будь-яких прав та обов`язків. Запроваджені Податковим кодексом України способи оскарження рішень податкових органів - адміністративний та судовий повною мірою дають можливість платнику податків захистити порушені права. Доводи позивача отримали оцінку суду під час розгляду цієї справи, а не шляхом оцінки рішення прийнятого податковим органом за результатами адміністративного оскарження спірного рішення, який здійснював, при цьому, свої дискреційні повноваження, внаслідок чого суд не наділений правом оцінювати повноту дослідження контролюючим органом обставин, викладених платником податків у скарзі на спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.08.2020 у справі №500/449/19, яку суд у силу приписів частини 5 статті 242 КАС України враховує при прийнятті рішення у цій справі.
З огляду на зазначене, у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення №45137/44850008/2 від 25.05.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС (Комісія центрального рівня) слід відмовити.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Фермерського господарства Радікс А підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.3 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу здійснені ним документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію регіонального рівня, що прийняла оскаржуване рішення, пропорційно до задоволених позовних вимог, у розмірі 2684 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Фермерського господарства Радікс А (адреса: пров. Лебединий, 2, с. Янишівка, Подільський район, Одеська область, 66532, код ЄДРПОУ 44850008) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення №8628955/44850008 від 13.04.2023 року Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області (Комісія регіонального рівня) про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.03.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Радікс А №1 від 30.03.2023 року датою її подання на реєстрацію.
У задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Фермерського господарства Радікс А сплачений судовий збір у розмірі 2684 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2024 |
Оприлюднено | 11.03.2024 |
Номер документу | 117530208 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні