Рішення
від 07.03.2024 по справі 560/21199/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/21199/23

РІШЕННЯ

іменем України

07 березня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулася в суд з позовом до відповідачів в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року про відмову у переведенні ОСОБА_1 на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" № 3723-XII;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби періоди роботи в органах місцевого самоврядування з 04.07.2001 року по 03.03.2014 року;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області перевести ОСОБА_1 з 30.10.2023 року на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII та здійснити нарахування і виплату пенсії у розмірі 60 % суми заробітної плати, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зазначеної у довідках виданих Департаментом соціального захисту населення, від 05.10.2023 року № 04.02-2742 та № 04.02-2742.

В підтвердження позовних вимог позивач зазначає, що з 06.11.2013 року їй встановлена 2 група інвалідності довічно, в зв`язку з чим пенсійним органом призначена пенсія по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.

05.10.2023 року позивач звільнена з посади державного службовця, а 30.10.2023 року вона звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про переведення її із пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV, на пенсію по інвалідності згідно Закону України "Про державну службу".

До заяви позивач додала довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 05.10.2023 року № 04.02-2742 та № 04.02-2743.

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області листом від 27.11.2023 року повідомило про те, що рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року позивачу відмовлено у переведенні на пенсію по інвалідності згідно Закону України "Про державну службу", оскільки пенсія по інвалідності Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII не передбачена.

До стажу державної служби не зараховано період роботи в органах місцевого самоврядування з 04.07.2001 року по 03.03.2014 року.

Позивач вважає, що пенсійний орган протиправно відмовив їй у переведенні на пенсію по інвалідності відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII, тому звернулася в суд за захистом своїх прав та інтересів.

Ухвалою суду від 12.12.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подав в суд відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнав та просить відмовити в задоволенні позову.

Обгрунтовуючи заперечення позовних вимог, представник відповідача пояснив, що позивач з 06.11.2013 року отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV.

30.10.2023 року позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про переведення з пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV, на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 968210188469 від 06.11.2023 року позивачу відмовлено у переведені на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, оскільки нормами даного Закону не передбачено призначення пенсії по інвалідності, про що позивач повідомлена листом Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 27.11.2023 року № 2200-0304-8/107457.

Позивач звільнена з посади заступника начальника управління-начальника бюджетного відділу фінансового управління органу місцевого самоврядування 03.03.2014 року, тому застосування при розрахунку пенсії державного службовця складових заробітної плати з яких позивач не сплачувала страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування буде суперечити частині 1 статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII.

Згідно матеріалів пенсійної справи стаж державної служби позивача складає 5 років 10 місяців 26 днів з 08.08.1995 року по 03.07.2001 року.

До стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII не зараховано період роботи в органах місцевого самоврядування з 04.07.2001 року по 03.03.2014 року на посаді завідуючої відділу контролю за правильністю призначення, виплати пенсій органами пенсійного фонду і здійснення соціального захисту населення.

17.09.2001 року позивач прийняла присягу посадової особи місцевого самоврядування, в подальшому їй присвоювалися ранги посадової особи місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", який набрав чинності 04.07.2001 року, пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV.

Враховуючи наведене, відповідач вважає, що відсутні правові підстави для переведення позивача на пенсію по інвалідності згідно Закону України "Про державну службу", тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у відзиві на позов заявив клопотання про проведення розгляду справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

Вирішуючи зазначене клопотання суд враховує, що частиною 6 статті 262 КАС України передбачено право суду відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, а саме: 1) у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу; 2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Так як дана справа є незначної складності, характер спірних правовідносин та предмет доказування не вимагають проведення судового засідання, тому суд вважає, що у задоволенні клопотання необхідно відмовити.

Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирської області відзив на позовну заяву не подав, хоча відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Дослідивши матеріали справи, суд при вирішенні спору бере до уваги таке.

Судом встановлено, що 06.11.2013 року позивачу встановлена 2 група інвалідності довічно, що підтверджується копією довідки до акта огляду Кам`янець-Подільською міжрайонною медико-соціальною експертною комісією серії АВ № 0171813, в зв`язку із чим на підставі заяви ОСОБА_1 , від 14.11.2013 року, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначена пенсія по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV.

Наказом Хмельницької обласної військової адміністрації від 03.10.2023 року № 120/2023-4/к позивач звільнена з 05 жовтня 2023 року з посади заступника директора-начальника управління фінансів та надання соціальних послуг, головного бухгалтера Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації за угодою сторін.

30.10.2023 року позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про переведення із пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV, на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Для обчислення розміру пенсії по інвалідності державного службовця, позивач до заяви додала довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 року № 1-3 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", № 04.02-2742 від 5.10.2023 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), та № 04.02-2743 від 05.10.2023 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видані Департаментом соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року о/р № 968210188469 позивачу відмовлено у переведенні з пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу", оскільки Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII не передбачено призначення пенсії по інвалідності.

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, листом від 27.11.2023 року № 2200-0304-8/107457 повідомило позивача про те, що за її заявою від 30.10.2023 року про переведення на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу", рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року о/р № 968210188469 відмовлено у переведенні на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, оскільки зазначеним Законом не передбачено призначення пенсії по інвалідності державним службовцям.

В листі також зазначено, що за документами пенсійної справи стаж роботи позивача на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби станом на 01.05.2016 року становить 5 років 10 місяців 25 днів (з 08.08.1995 по 03.07.2001).

Періоди роботи в органах місцевого самоврядування з 04.07.2001 року не зараховуються до спеціального стажу для визначення права на пенсію за нормами Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, тому зарахувати період роботи з 03.07.2001 року по 03.03.2014 року на посадах в виконавчому комітеті Кам`янець-Подільської міської ради, як роботу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, підстав немає.

Враховуючи відсутність як 20-річного так і 10-річного стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, підстав для врахування довідок про заробітну плату від 05.10.2023 року, немає.

Із змісту трудової книжки НОМЕР_1 від 6 серпня 1991 року, заповненої на ім`я ОСОБА_1 вбачається, що позивач з 03.07.2001 року по 3.03.2014 року працювала у Кам`янець-Подільському міському відділі соціального захисту населення виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради на таких посадах:

-запис № 10 від 10.01.2001 року-переведена на посаду завідуючої відділом контролю за правильністю призначення і виплати пенсій органами Пенсійного фонду і здійснення соціального захисту малозабезпечених верств населення Кам`янець-Подільського міського відділу соціального захисту населення (наказ № 3к від 09.01.2001 року);

-17.09.2001 року прийнята Присяга посадової особи місцевого самоврядування;

-запис № 15 від 15.04.2004 року-переведена на посаду заступника начальника управління праці та соціального захисту населення, завідувача відділу контролю за правильністю призначення, виплати пенсій органами Пенсійного фонду і здійснення соціального захисту населення (розпорядження № 354к від 19.04.2004 року);

-запис № 16 від 01.08.2006 року-переведена на посаду завідувача відділу з контролю за правильністю призначення та виплати пенсій органами Пенсійного фонду та здійснення соціального захисту населення управління праці та соціального захисту населення (розпорядження № 887к від 31.07.2006 року);

-запис № 18 від 08.01.2008 року-переведена на посаду заступника начальника управління праці та соціального захисту населення (розпорядження № 4к від 08.01.2008 року);

-запис № 19 від 28.03.2011 року-переведена на посаду начальника відділу контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємств, установ, організацій комунальної форми власності управління економіки Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста (розпорядження № 201к від 28.03.2011 року);

-запис № 20 від 01.07.2011 року-переведена на посаду заступника начальника управління-начальника бюджетного відділу фінансового управління (розпорядження № 379-к від 29.06.2011 року);

-запис № 21 від 03.03.2014 року-звільнена із займаної посади за угодою сторін п.1 ст.36 КЗпП України (розпорядження № 32к від 19.02.2014 року).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, визначені Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі-Закон № 889-VIII), який згідно із пунктом 1 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" набрав чинності з 1 травня 2016 року.

Статтею 90 Закону № 889-VIII встановлено, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно із пунктом 2 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889-VIII визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII (далі-Закон № 3723-XII), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Відповідно до пунктів 10, 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889-VIII, державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Відповідно до пунктів 8, 11 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889-VIII, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Перелік посад державної служби, які займали особи з числа колишніх державних службовців, що належать до певної категорії посад, передбачених цим Законом, визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частинами 1, 8, 9, 10 статті 37 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII (далі Закон № 3723-XII), на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року-страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року-страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Визначення заробітної плати для обчислення пенсій державним службовцям здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пенсія по інвалідності у розмірах, передбачених частиною першою цієї статті, призначається за наявності страхового стажу, встановленого для призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", особам, визнаним інвалідами I або II групи у період перебування на державній службі, які мають стаж державної служби не менше 10 років, а також особам з числа інвалідів I або II групи незалежно від часу встановлення їм інвалідності, які мають не менше 10 років стажу державної служби на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, якщо безпосередньо перед зверненням за призначенням такої пенсії вони працювали на зазначених посадах. Пенсія по інвалідності відповідно до цього Закону призначається незалежно від причини інвалідності за умови припинення державної служби.

Якщо зазначені особи повертаються на державну службу, виплата пенсії по інвалідності припиняється на період до звільнення з роботи або досягнення ними граничного віку перебування на державній службі.

Частиною 2 статті 25 Закону № 3723-XII установлено категорії посад державних службовців.

Згідно із частиною 3 статті 25 Закону № 3723-XII, віднесення існуючих посад державних службовців, не перелічених у цій статті, а також віднесення до відповідної категорії нових посад державних службовців проводиться Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідним державним органом.

Відповідно до частини третьої статті 46 Закону України "Про державну службу", Кабінет Міністрів України постановою від 25 березня 2016 року № 229 затвердив "Порядок обчислення стажу державної служби", (постанова набрала чинності з дня набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу"-з 1 травня 2016 року), (далі Порядок № 229).

Частиною 2 постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229, визнано такою, що втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283 "Порядок обчислення стажу державної служби".

Згідно із пунктами 1, 2, 3 Порядку № 229, цей Порядок визначає механізм обчислення стажу державної служби.

Обчислення стажу державної служби здійснює служба управління персоналом державного органу.

Документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка, копія послужного списку, військовий квиток та інші документи, які відповідно до законодавства підтверджують стаж роботи (довідки, виписки з наказів, дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, тощо).

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж державної служби обчислюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, а також архівними установами.

Згідно із пунктом 4 Порядку № 229, стаж державної служби обчислюється відповідно до частини 2 статті 46 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу".

До стажу державної служби зараховуються:

-час перебування на посаді державної служби відповідно до Закону;

-час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

Згідно із пунктом 6 Порядку № 229, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.

До 1 травня 2016 року-дати набрання чинності Законом № 889-VIII та постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229, обчислення стажу державної служби проводилося відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283 "Про порядок обчислення стажу державної служби", прийнятої на виконання постанови Верховної Ради України від 16 грудня 1993 року "Про введення в дію Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-XII, (далі Порядок № 283).

Згідно із пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283, обчислений відповідно до цього Порядку стаж державної служби застосовується для встановлення державним службовцям надбавки за вислугу років, надання додаткових оплачуваних відпусток та призначення пенсії.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 283, до стажу державної служби зараховується робота (служба):

-на посадах державних службовців у державних органах, передбачених у статті 25 Закону України "Про державну службу", а також на посадах, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад державних службовців;

-на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначення загальних засад діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування, врегульовані Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 7 червня 2001 року № 2493-III, (далі Закон № 2493-III).

Відповідно до пункту 2 Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2493-III, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування-з 04.07.2001 року.

Згідно із статтею 14 Закону № 2493-III, в органах місцевого самоврядування встановлюються такі категорії посад: шоста категорія-посади керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів міських (міст районного значення), сільських, селищних рад, керівників структурних підрозділів виконавчого апарату районних та секретаріатів районних у містах Києві та Севастополі рад та їх заступників, керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст районного значення), районних у містах рад та їх заступників, помічників голів, радників, консультантів, начальників секторів, головних бухгалтерів, спеціалістів управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст обласного значення та міста Сімферополя) рад.

Віднесення інших посад органів місцевого самоврядування, не зазначених у цій статті, до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням керівників відповідних органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Закону № 2493-III, пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до пункту 2 Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2493-III, дія Закону України "Про державну службу" поширюється на органи і посадових осіб місцевого самоврядування в частині, що не суперечить Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", цьому Закону та іншим законам України, що регулюють діяльність місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622, затверджено "Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб", (далі Порядок № 622).

Пунктом 2 Порядку № 622 встановлено, що згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII "Про державну службу" мають право особи, які на день набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу":

-мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України;

-займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.

Згідно із пунктами 4, 5 Порядку № 622, пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями,-заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:

-посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);

-розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні.

Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.

Відповідно до пунктів 2, 10, 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну службу", пунктів 9, 10 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, та пункту 5 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622, правління Пенсійного фонду України постановою від 17.01.2017 № 1-3, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 лютого 2017 року за № 180/30048, "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", затвердило форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII "Про державну службу", що додаються:

-форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років);

-форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією);

-форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.

Відповідно до частин 3, 5 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV, (далі Закон № 1058-IV), переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Відповідно до пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 № 121, Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" правління Пенсійного фонду України постановою від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затвердило "Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі-Порядок № 22-1).

Пунктами 1.1, 1.8, 1.9 розділу I Порядку № 22-1 встановлено, що заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб.

Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Особам, які одержують пенсію, призначену за іншими законами, пенсія призначається з дати виникнення права на неї з урахуванням пункту 1.8 цього розділу.

Перелік документів які додаються до заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, встановлений пунктом 2.1 розділу II Порядку № 22-1.

Відповідно до пункту 2.8 розділу II Порядку № 22-1, поновлення виплати пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший здійснюються за документами, що є в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло на дату призначення пенсії.

Згідно із пунктами 4.1, 4.3, 4.7 розділу IV Порядку № 22-1, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.

Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Дослідження змісту наведених правових норм, дає підстави суду зробити такі висновки:

1) пенсійне забезпечення державних службовців, починаючи із 1 травня 2016 року здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

2) з 01 травня 2016 року втратив чинність Закон № 3723-XII, крім статті 37, що застосовується до осіб відповідно до пунктів 10 і 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889-VIII;

3) для призначення особі пенсії державного службовця по інвалідності, переведення на пенсію державного службовця по інвалідності після 1 травня 2016 року, необхідні такі умови:

-пенсія по інвалідності у розмірах, передбачених частиною 1 статті 37 Закону № 3723-XII призначається (переведення на пенсію по інвалідності здійснюється) за наявності страхового стажу, встановленого для призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", особам, визнаним інвалідами I або II групи у період перебування на державній службі, та які мають стаж державної служби не менше 10 років станом на 1 травня 2016 року;

-пенсія по інвалідності призначається (переведення на пенсію по інвалідності здійснюється) також особам з числа інвалідів I або II групи незалежно від часу встановлення їм інвалідності, які мають не менше 10 років стажу державної служби на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців станом на 1 травня 2016 року, якщо безпосередньо перед зверненням за призначенням такої пенсії вони працювали на зазначених посадах;

-пенсія по інвалідності відповідно до цього Закону призначається незалежно від причини інвалідності за умови припинення державної служби;

4) стаж державної служби за періоди роботи (служби) до дати набрання чинності Законом № 889-VIII-До 1 травня 2016 року, обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством;

5) до стажу державної служби зараховується час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування";

6) для переведення з одного виду пенсії на інший, особі необхідно подати заяву та документи перелічені в підпунктах 1-4 пункту 2.1 розділу II Порядку № 22-1;

7) переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Аналізуючи встановлені у справі обставини та надаючи їм правову оцінку відповідно до вказаних правових норм законодавства, суд приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 , підлягає задоволенню з таких підстав:

-посади які займала позивач в Кам`янець-Подільському міському відділі соціального захисту населення виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради як органу місцевого самоврядування за період з 03.07.2001 року по 03.03.2014 року, передбачені Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування", та є посадами які віднесені до категорій посад державних службовців;

-2 група інвалідності довічно встановлена під час перебування позивача на посаді, віднесеній до категорій посад державних службовців;

-позивач має достатньо страхового стажу, встановленого для призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону № 1058-IV, оскільки така пенсія їй була призначена з 06.11.2013 року;

-станом на 1 травня 2016 року позивач перебувала на посаді, віднесеній до категорій посад державних службовців, та із врахуванням періоду роботи на таких посадах за період з 03.07.2001 року по 03.03.2014 року, має стаж державної служби станом на 1 травня 2016 року не менше 10 років, що підтверджується відповідними записами у трудовій книжці;

-із посади, віднесеній до категорій посад державних службовців позивач звільнена 05.10.2023 року, заяву про переведення з пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" подала 30.10.2023 року;

-на дату звернення із заявою про переведення на інший вид пенсії стаж державної служби позивача становить більше 20 років;

-для призначення пенсії державного службовця по інвалідності у позивача відсутня необхідність досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 28 Закону № 1058-IV, оскільки в такому випадку необхідний тільки стаж для призначення пенсії по інвалідності.

В зв`язку з тим, що час перебування позивача на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених статтею 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" відноситься до стажу державної служби, суд вважає, що необхідно зобов`язати орган, що призначає пенсію зарахувати до стажу державної служби ОСОБА_1 , період роботи з 03.07.2001 року по 03.03.2014 року.

Отже, за наявності достатнього розміру стажу державної служби, а також інших встановлених у справі обставин суд робить висновок про те, що у позивача виникло право на переведення на пенсію по інвалідності державного службовця відповідно до поданої заяви від 30.10.2023 року.

Оскільки позивач має право на переведення із пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону № 1058-IV, на пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 889-VIII з врахуванням статті 37 Закону № 3723-XII, суд робить висновок про те, що необхідно визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року о/р № 968210188469, яким позивачу відмовлено у переведенні з пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу", оскільки Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII не передбачено призначення пенсії по інвалідності, та провести нарахування і виплату пенсії державного службовця по інвалідності в розмірі 60 % суми заробітної плати, з врахуванням довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця № 04.02-2742 від 5.10.2023 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), та № 04.02-2743 від 05.10.2023 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Департаментом соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації.

Призначення та обчислення розміру пенсійних виплат за пенсією по інвалідності державного службовця необхідно здійснити із врахуванням довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, наданих позивачем, так як призначення пенсії по інвалідності державного службовця відповідно до Закону № 3723-XII здійснюється за інших підстав на відміну від призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону № 1058-IV, крім того особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями у таких довідках враховується заробітна плата працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Переведення позивача на пенсію по інвалідності державного службовця з 30.10.2023 року відповідає змісту частини 3 статті 45 Закону №1058-IV, так як переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання відповідної заяви.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір", позивач звільнена від сплати судового збору та не сплачувала його, тому судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, задовольнити.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби період роботи з 03.07.2001 року по 03.03.2014 року у Кам`янець-Подільському міському відділі соціального захисту населення виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", віднесених до категорій посад державних службовців.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 06.11.2023 року о/р № 968210188469, яким ОСОБА_1 відмовлено у переведенні з пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV, на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити переведення ОСОБА_1 на пенсію державного службовця по інвалідності відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 28.12.1993 року № 3723-XII з 30.10.2023 року, та провести нарахування і виплату пенсії державного службовця по інвалідності в розмірі 60 % суми заробітної плати, із врахуванням довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця № 04.02-2742 від 5.10.2023 року та № 04.02-2743 від 05.10.2023 року, виданих Департаментом соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, із врахуванням виплачених сум.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Гната Чекірди, 10,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 21318350) Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Ольжича, 7,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10003 , код ЄДРПОУ - 13559341)

Головуючий суддя В.К. Блонський

Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117531286
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/21199/23

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 07.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні