Рішення
від 07.03.2024 по справі 600/6267/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2024 року м. Чернівці Справа № 600/6267/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (далі - позивач) звернулося до суду з вказаним позовом, в якому (з урахуванням позовної заяви у новій редакції та клопотання про виправлення технічних описок), просить:

визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області "Про анулювання ліцензій" № 792-рл від 13.09.2023;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445), реєстраційний номер 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30Б, з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві "Про анулювання ліцензії" № 365-рл від 12.09.2023;

зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві видалити записи про анулювання ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (03061, місто Київ, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445) реєстраційний номер 990614202300646 за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський район, пр-т Відрадний, 95-Ю з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області (далі - відповідач 1) та Головним управлінням ДПС у м. Києві (далі - відповідач 2) йому було видано ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю пальним.

Однак, розпорядженнями відповідача 2 "Про анулювання ліцензій" № 365-рл від 12.09.2023 та відповідача 1 "Про анулювання ліцензій" № 792-рл від 13.09.2023 вказані вище ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю пальним були анульовані у зв`язку із встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Позивач стверджував, що товариство знаходиться за адресою місця реєстрації у м. Києві по проспекту Відрадному 95-Ю, що підтверджується договором оренди №01/07/23-1 від 01.07.2023, а також актами про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним щодо перевірки за адресою місць торгівлі.

На момент винесення оскаржуваних розпоряджень жодного акту про неможливість потрапляння контролюючого органу за адресою місцезнаходження ТОВ «Газ-Ресурс» у м. Києві по проспекту Відрадному 95-Ю позивач не отримував. Про факти виходу інспекторів за вказаною адресою йому не було відомо, хоча саме за даною адресою платник податків зареєстрований та здійснює господарську діяльність, а тому висновки контролюючого органу про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням вважає помилковими.

Таким чином, на переконання позивача, оскаржувані розпорядження про анулювання ліцензій є необґрунтованими і безпідставними, оскільки контролюючий орган при прийнятті оскаржуваних рішень керувався лише актом про неможливість проведення перевірки, а також не вжив жодних додаткових заходів для того, щоб знайти позивача за його фактичним місцем знаходження, що суперечить вимогам чинного законодавства.

За таких обставин, позивач просив суд задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного сулу від 02.10.2023 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.10.2023 заяву про забезпечення позову задоволено частково.

Зокрема, зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №792-рл від 13.09.2023 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС", а саме: за реєстраційними номерами: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024; 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.

Цією ж ухвалою суду зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві № 365-рл від 12.09.2023 про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" за реєстраційним номером 990614202300646 до набрання судовим рішенням законної сили в даній справі.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.12.2023 у справі №600/6267/23-а апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві та Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишено без задоволення, а ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду про забезпечення позову від 02.10.2023, - без змін.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного сулу від 11.10.2023 задоволено заяву про забезпечення позову.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити записи про анулювання ліцензій товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційні номери: 24120314201900225 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900224 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24020314201900223 за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5 з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900222 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24120314201900221 за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196 А з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024, 24030314201900220 за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30 Б з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним до набрання законної сили рішенням суду у справі № 600/6267/23-а.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.12.2023 у справі № 600/6267/23-а апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві та Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишено без задоволення, а ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду про забезпечення позову від 11.10.2023, - без змін.

Головне управління ДПС у Чернівецькій області подало до суду відзив на позов, в якому зазначало про відсутність підстав для задоволення позовних вимог. В обґрунтування заперечень відповідач 1 зазначав, що на адресу Головного управління ДПС у Чернівецькій області надійшли листи ДПС України та ГУ ДПС у м. Києві, якими повідомлено, що ГУ ДПС у м. Києві 12.09.2023 було здійснено вихід з метою проведення фактичної перевірки за місцезнаходження ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС".

За результатами виходу встановлено відсутність ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за місцезнаходженням, про що ГУ ДПС у м. Києві складено відповідний акт та прийнято розпорядження про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі.

Зважаючи на встановлення факту відсутності ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за місцезнаходження, розпорядженням Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 13.09.2023 №792-рл були анульовані ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", що фактично відповідає вимогам чинного законодавства.

Враховуючи наведене, відповідач 1 просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Головне управління ДПС у м. Києві подало до суду відзив на позов, в якому зазначало про відсутність підстав для задоволення позовних вимог. В обґрунтування заперечень відповідач 2 зазначав, що згідно наказу ГУ ДПС у м. Києві від 12.09.2023 № 4392-п «Про проведення фактичних перевірок суб`єктів господарювання» та виданих направлень на перевірку від 12.09.2023 № 15993/26-15-09-02 та № 15991/26-05-09-02 співробітниками контролюючого органу здійснено вихід на перевірку за адресою місцезнаходження ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС": м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, буд. 95-Ю.

У зв`язку із відсутністю посадових осіб ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" або його уповноважених представників за вказаною адресою, посадовими особами ГУ ДПС у м. Києві складено акт про неможливість проведення фактичної перевірки ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" від 12.09.2023 №5091/Ж6/26-15-09-02/32297445, яким зафіксовано факт відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням.

Відповідач 2 звертав увагу, що вказаний вище акт про неможливість проведення фактичної перевірки був направлений позивачу та вручений його представнику 22.09.2023.

На підставі акту про неможливість проведення фактичної перевірки ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" від 12.09.2023 № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445, розпорядженням ГУ ДПС у м. Києві від 12.09.2023 № 365-рл анульовано ліцензію ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі.

Враховуючи наведене, відповідач 2 вважає, що оскаржуване розпорядження від 12.09.2023 №365-рл прийняте ним на підставі та у спосіб, визначений законодавством, тому просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Позивач подав до суду відповіді на відзиви відповідачів, в яких зазначав, що відповідачами фактично визнається факт того, що до анулювання ліцензії позивач здійснював свою господарську діяльність у Чернівецькій області по всім ліцензіям на право роздрібної торгівлі за місцем провадження діяльності.

Крім того, позивач вказував на протиправності акту про неможливість проведення фактичної перевірки від 12.09.2023 №5091/Ж6/26-15-09-02/32297445. До того ж, на переконання позивача, вказаний акт підтверджує лише факт неможливості проведення перевірки, а не відсутність платника податку за зареєстрованим місцезнаходженням. На думку позивача, що працівниками контролюючого органу не додано до вказаного акту мультимедійної інформації щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами.

З огляду на викладене, позивач просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» (код ЄДРПОУ 32297445) зареєстроване 02.12.2002 як юридична особа за адресою: Україна, 03061, місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю.

Позивач здійснює наступні види економічної діяльності: (46.71)оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний вид діяльності); 47.78 роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.11 діяльність у сфері архітектури; 41.10 організація будівництва будівель; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.11 роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.30 роздрібна торгівля пальним; 73.11 рекламні агентства; 73.20 дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки (Т. 1 а. с. 49-57).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900225, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а. с. 58-59).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900224, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а. с. 60-61).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5, Герцаївський район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24020314201900223, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а. с. 65-66).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900222, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а.с. 67-68).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900221, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а.с. 69-70).

27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, АГЗП, Чернівецький район, Чернівецька область, реєстраційний номер: 24030314201900220, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 1 а.с. 62-63).

03.07.2023 Головне управління ДПС у м. Києві видало позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, за адресою: проспект Відрадний, буд. 95-Ю, Солом`янський район, м. Київ, реєстраційний номер 990614202300646, терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028 (Т 1 а.с. 84-85).

12.09.2023 Головне управління ДПС у м. Києві видало наказ № 4392-п «Про проведення фактичних перевірок суб`єктів господарювання», яким наказано провести фактичні перевірки суб`єктів господарювання (згідно з додатками 1 - 5) тривалістю 10 календарних діб. Мета перевірок: здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального (Т. 2 а.с. 114).

Згідно додатку 1 до наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 12.09.2023 №4392-п до переліку суб`єктів господарювання для проведення фактичних перевірок працівниками відділу контролю за виробництвом та обігом пального включено ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», адреса об`єкта: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю; тривалість перевірки: 10 діб, дата початку перевірки: 12.09.2023; період за який проводиться перевірка: з 01.01.2021 по 12.03.2023 (Т. 2 а.с. 114 на звороті).

В матеріалах справи містяться направлення Головного управління ДПС у м. Києві на перевірку ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» від 12.09.2023 № 15993/26-15-09-02 та від 12.09.2023 №15991/26-15-09-02 (Т. 2 а.с. 115, 115 на звороті).

12.09.2023 головними державними інспекторами Головного управління ДПС у м. Києві було здійснено виїзд на податкову адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС»: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, за результатами якого 12.09.2023 складено акт про неможливість проведення фактичної перевірки ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 (Т. 2 а.с. 117).

В акті зафіксовано, що за адресою: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» станом на 12.09.2023 не заходиться, у зв`язку з чим неможливо вручити товариству копію наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 12.09.2023 №4392-п та ознайомити з направленнями на перевірку від 12.09.2023 №15993/26-15-09-02 і від 12.09.2023 №15991/26-15-09-02. Таким чином, розпочати проведення фактичної перевірки ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» за адресою: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, неможливо у зв`язку із відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням.

Вказаний акт відправлено Головним управлінням ДПС у м. Києві на адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», що підтверджується супровідним листом від 12.09.2023 № 81980/6/26-15-09-02-07, та отримано представником товариства за довіреністю 22.09.2023, що підтверджується відміткою у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (Т. 2 а. с. 119, 120).

На підставі висновків акту про неможливість проведення фактичної перевірки від 12.09.2023 № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445, 12.09.2023 Головним управлінням ДПС у м. Києві видано розпорядження № 365-рл «Про ліцензування оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі», яким зобов`язано начальника управління контролю за підакцизними товарами, зокрема, вжити заходів щодо анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі згідно з додатком із дотримання вимог чинного законодавства, що регулює ліцензування підакцизних товарів (Т 2 а. с. 118).

Згідно витягу з додатку до розпорядження від 12.09.2023 №365-рл «Про анулювання ліцензії», у відповідності до статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального», зобов`язано Головне управлінням ДПС у м. Києві здійснити анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» (ідентифікаційний код: 32297445, місцезнаходження: Україна, 0361, місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю) у зв`язку із встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які визначені у виданій ліцензії (Т. 2 а.с. 118 на звороті).

Судом також встановлено, що 13.09.2023 до ГУ ДПС у Чернівецькій області надійшли листи від ДПС України (вх. № 2472/8 від 13.09.2023) та від Головного управління ДПС у місті Києві (вх. № 2140/7 від 13.09.2023) з актом від 12.09.2023, якими повідомлено, що ГУ ДПС у м. Києві, на виконання доручення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України посадовими особами Бюро економічної безпеки України, органів державної влади та інших державних органів, які здійснюють повноваження у сфері економічної безпеки, що могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів та листа ДПС України, 12.09.2023, здійснено вихід з метою проведення фактичної перевірки за місцезнаходження ТОВ «Газ-Ресурс» (Т. 2 а.с. 68, 69).

У листах повідомлено, що за результатами виходу встановлено відсутність ТОВ «Газ- Ресурс» за місцезнаходженням, про що складено відповідний акт та прийнято розпорядження про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової від 03.07.2023 № 990614202300646.

Із змісту наведених вище листів видно, що інформацію надана для врахування в роботі та вжиття заходів згідно статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального», а також повідомлення про результати розгляду.

На підставі інформації наведеної в листах ДПС України та Головного управління ДПС у місті Києві, 13.09.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області відповідно до абзацу 12 частини 54 статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального» видано розпорядження № 792-рл «Про анулювання ліцензії», яким анульовано ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, зокрема:

за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900225, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900224, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

за адресою: с. Маморниця Вама, вул. Центральна, буд. 5, Герцаївський район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24020314201900223, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

за адресою: м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900222, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

за адресою: м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900221, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;

за адресою: с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, АГЗП, Чернівецький район, Чернівецька область, реєстраційний номер: 24030314201900220, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 2 а.с. 71).

Про прийняття розпорядження Головне управління ДПС у Чернівецькій області повідомило позивача листом від 14.09.2023 (Т. 2 а.с. 70)

Вважаючи розпорядження про анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України, є Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі -Закон №481/95-ВР, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За правилами статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Абзацом першим частини 45 статті 15 Закону №481/95-ВР визначено перелік підстав для анулювання ліцензій, зокрема:

ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80,81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови;

рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію указом Президента України про застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених пунктом 6частини першої статті 4 Закону України «Про санкції».

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку (частина 45 статті 15 Закону №481/95-ВР).

Процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №545 (далі - Порядок № 545).

Як вбачається зі змісту оскаржуваних розпоряджень Головного управління ДПС у м. Києві № 365-рл від 12.09.2023 та Головного управління ДПС у Чернівецькій області № 792-рл від 13.09.2023, підставою для анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним є встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Вказані розпорядження були відправлені відповідачами на адресу позивача в електронній формі засобами електронного зв`язку та поштовим зв`язком.

Відповідно до пункту 45.2 статті 45 Податкового кодексу України (далі - ПК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Податковою адресою підприємства, переданого у довірче управління, є місцезнаходження довірчого власника.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» зареєстроване за адресою: Україна, 03061, місто Київ, проспект Відрадний, 95-Ю, код ЄДРПОУ 32297445 (Т. 1 а. с. 49-57).

Відповідно до підпункту 191.1.16 пункту 191.1 статті 191 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, зокрема, як здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Приписами підпунктів 20.1.4, 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Відповідно до підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

За приписами пункту 80.1 статті 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Пунктом 80.10 статті 80 ПК України визначено, що порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Отже, податковий орган, що здійснює контроль за дотриманням норм Закону №481/95-ВР та видає ліцензії, зокрема, на право оптової торгівлі пальним, має право проводити фактичні перевірки платників податків, що отримали такі ліцензії на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, у разі здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, і у випадку виявлення за наслідками такої перевірки факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії, приймати розпорядження про анулювання виданої такому суб`єкту господарювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним на підставі статті 15 Закону №481/95-ВР, про що вносити відповідні відомості до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним щодо анулювання такої ліцензії суб`єкта господарювання згідно з приписами Порядку №545.

Таким чином, для прийняття контролюючим органом розпорядження про анулювання ліцензії суб`єкта господарювання на право оптової та роздрібної торгівлі пальним у порядку статті 15 Закону №481/95-ВР, має бути встановлено та підтверджено відповідними доказами факт відсутності такого суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Як зазначалося судом вище, підставою для прийняття оскаржуваних розпоряджень став акт про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023, в якому зазначено про здійснення виїзду інспекторів на податкову адресу ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС": м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, за результатами якого встановлено, що за такою адресою ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" станом на 12.09.2023 не знаходиться, у зв`язку з чим вручити копію наказу про проведення перевірки та ознайомити з направленням неможливо; розпочати перевірку неможливо через відсутність платника податків за місцезнаходженням.

Однак, матеріалами справи підтверджується, що позивач фактично знаходиться за адресою: проспект Відрадний 95-Ю, м. Київ, Солом`янський район, що підтверджується договором оренди нежитлових приміщень № 01/07/23-1 від 01.07.2023, додатковою угодою № 1 до договору оренди нежитлових приміщень №01/07/23-1 від 01.07.2023, актом приймання-передачі приміщень від 01.07.2023, схемою приміщення 2 поверху (Т. 2 а.с. 165 на звороті - 169).

Позивач орендує одну кімнату, яка розташована у приміщенні на другому поверсі, де є два виходи. Приміщення в цілому має три поверхи, офіси у якому орендують різні юридичні особи.

Представником позивача до матеріалів позову додані фото, якими також підтверджується факт знаходження позивача за адресою: проспект Відрадний 95-Ю, м. Київ, Солом`янський район (Т. 2 а. с. 170-173).

За приписами підпункту 20.1.17 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: залучати у разі потреби фахівців, експертів та перекладачів, застосовувати під час виконання податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, фотозйомку та відеозапис.

Відповідно до абзацу 4 пункту 81.2 статті 81 ПК України у разі якщо при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення, посадовими (службовими) особами контролюючого органу невідкладно складається та підписується акт про неможливість проведення перевірки, який не пізніше наступного робочого дня реєструється в контролюючому органі.

До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені в такому акті. Зазначений акт та матеріали надсилаються контролюючим органом платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Варто зазначити, що до акта про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023 контролюючим органом були додані фото, зроблені 12.09.2023 інспекторами під час виходу на проведення фактичної перевірки ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю. Копії таких фото містяться в матеріалах справи (Т. 2 а.с. 116).

Проте, суд зазначає, що вказані фото жодним чином не підтверджують факт відсутності позивача за адресою місцезнаходження: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-ю, оскільки на таких фото не відображено повністю приміщення, а також безпосередньо другий поверх, на якому позивач орендує одну кімнату та здійснює господарську діяльність.

Будь-яких інших доказів (фотозйомка та/або відеозапис тощо) щодо належної фіксації факту відсутності ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, суду не надано.

Крім цього, відповідно до пункту 80.9. статті 80 ПК України, строки проведення фактичної перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.

За приписами пункту 82.3. статті 82 ПК України тривалість перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, не повинна перевищувати 10 діб. Продовження строку таких перевірок здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 5 діб.

Отже, тривалість фактичної перевірки не перевищує 10 діб та може бути продовжена не більше як на 5 діб за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи).

Однак, посадові особи Головного управління ДПС у м. Києві здійснили вихід на перевірку лише один раз 12.09.2023 (дата винесення наказу та початок проведення перевірки) і одразу ж, без вжиття додаткових заходів, встановили факт відсутності позивача за його місцезнаходженням, що слугувало підставою для винесення акта про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023 та анулювання ліценції на оптову торгівлю пальним.

Суд звертає увагу, що в матеріалах справи містяться акти фактичних перевірок, складених Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області за результатами проведення перевірок за адресами роздрібної торгівлі пальним згідно ліцензій за реєстраційними номерами: 24120314201900225, 24120314201900224, 24020314201900223, 24120314201900222, 24120314201900221, 24030314201900220 (Т. 1 а.с. 88 - 111).

У вказаних актах зазначено адресу державної реєстрації суб`єкта господарської діяльності (ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС"): м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, а також вказано контактний номер телефону.

При цьому, в ході судового розгляду справи представником позивача зверталась увага суду, що контролюючому органу були відомі контактні номери телефонів посадових осіб товариства, з якими контактували посадові особи податкового органу.

Проте, відповідачами не надано доказів здійснення телефонних дзвінків посадовим особам підприємства чи уповноваженим представникам у день перевірки з метою уточнення факту місцезнаходження товариства.

Крім цього, відповідно до підпункту 1.4.5 пункту 1.4 Розділу І Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС України від 04.09.2020 №470, зокрема, зазначено, що у разі коли при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування) посадовими (службовими) особами територіального органу ДПС/апарату ДПС, невідкладно складається у двох примірниках у довільній формі та підписується акт про неможливість проведення перевірки, що засвідчує цей факт.

У такому акті рекомендується зазначати інформацію про дату встановлення факту та причини неможливості проведення перевірки (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування, у зв`язку з отриманням інформації оператора поштового зв`язку щодо неможливості вручення платнику податків або повернення без вручення письмового запиту територіальному органу ДПС/апарату ДПС про надання пояснень та їх документальних підтверджень, надісланого такому платнику податків з метою організації перевірки тощо), податкова адреса та/або адреса об`єктів оподаткування платника податків, за якою встановлено відсутність платника, інформацію про підстави для проведення перевірки (реквізити наказу, направлень тощо - зазначаються у випадку, якщо факт неможливості проведення перевірки встановлено після їх оформлення) та інші фактичні обставини, що засвідчують такі факти.

До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені у такому акті.

Зазначений акт не пізніше наступного робочого дня після його складання реєструється у електронному Спеціальному журналі реєстрації актів.

Другий примірник акта про неможливість проведення перевірки разом з копіями матеріалів надсилається територіальним органом ДПС/апаратом ДПС платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

При цьому підрозділ органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку та встановив неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою, протягом 2 робочих днів з дня, наступного за днем складання цього акта, доповідною запискою повідомляє про це керівника (його заступника) відповідного органу ДПС та готує запит на встановлення місцезнаходження платника податків.

До запиту додаються копія акта про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за податковою адресою, копія наказу про проведення перевірки (у разі його складання) та інші документи (або їх копії), що підтверджують відсутність платника податків за місцезнаходженням.

Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) органу ДПС, працівники якого здійснюють (очолюють) перевірку, реєструється та направляється у загальновстановленому порядку, визначеному відповідним нормативно-правовим актом до відповідного органу.

Зразок форми запиту наведено у додатку 5 до цих Методичних рекомендацій.

При отриманні органом ДПС від відповідного органу інформації щодо встановлення місцезнаходження платника податків, структурним підрозділом, який здійснює (очолює) перевірку (ініціатором запиту), вживаються заходи з організації та проведення перевірки платника податків.

Всупереч зазначеному, Головне управління ДПС у м. Києві не надав суду доказів формування доповідної записки, підготовки запиту на встановлення місцезнаходження платника податків, не надав матеріалів для підтвердження фактів, наведених у такому акті.

З наведеного видно, що посадовими особами контролюючого органу не вжиті усі належні заходи щодо виявлення факту знаходження/відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданих ліцензіях.

Суд також зазначає, що в матеріалах справи міститься акт службового розслідування щодо фактів зазначених у підставах анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі та на право роздрібної торгівлі пальним, затвердженого директором ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" (Т. 2 а.с. 185-188).

Зі змісту вказаного акту вбачається, що працівники ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", зокрема бухгалтер Філецька Р.Б. та Медведєва А.В. , 12.09.2023 під час робочого дня знаходились у приміщенні товариства за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, працівників контролюючого органу в приміщенні не бачили, що також підтверджується їхніми поясненнями (Т. 2 а.с. 192-195).

Вказані вище обставини взагалі не були спростовані відповідачами в ході судового розгляду справи.

Суд звертає увагу і на те, що акт про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/ 32297445 від 12.09.2023 було відправлено Головним управлінням ДПС у м. Києві на адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», що підтверджується супровідним листом від 12.09.2023 № 81980/6/26-15-09-02-07 (Т. 2 а.с. 120), та отримано представником товариства за довіреністю 22.09.2023, що підтверджується відміткою у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (Т. 2 а.с. 119).

Тобто складання акту про неможливість проведення фактичної перевірки та винесення розпорядження про анулювання ліцензії на оптову торгівлю пальним відбулось в один той самий день (12.09.2023), що фактично унеможливлювало позивача подати будь-які заперечення стосовно фактів, викладених у такому акті, до моменту винесення оскаржуваного розпорядження. До того ж, самий акт про неможливість проведення фактичної перевірки представник позивача отримав аж 22.09.2023 (після винесення оскаржуваних розпоряджень).

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 01.07.2003, яке, відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити.

У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Враховуючи викладене та зважаючи на встановлені у справі обставини, суд приходить до висновку, що відповідачі не підтвердили належними та достатніми доказами факт відсутності позивача за його зареєстрованим місцезнаходженням, що, в свою чергу, призвело до протиправного винесення оскаржуваних розпоряджень про анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним. Отже, заявлені позовні вимоги про визнання протиправними та скасування розпоряджень Головного управління ДПС у м. Києві "Про анулювання ліцензії" № 365-рл від 12.09.2023 та Головного управління ДПС у Чернівецькій області "Про анулювання ліцензій" № 792-рл від 13.09.2023 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідачів видалити записи про анулювання ліцензій з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, суд зазначає таке.

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 Порядку № 545 єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

У пункті 3 Порядку № 545 зазначено, що до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться відомості, зокрема, щодо дати видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Згідно з пунктами 4-7 Порядку №545 підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Тобто інформація щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Таким чином, враховуючи висновок суду про протиправність оскаржуваних, суд вважає, що похідні вимоги про зобов`язання відповідачів видалити записи про анулювання ліцензій позивача з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, також підлягає задоволенню.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В ході розгляду справи по суті, судом встановлено порушення відповідачем вищезазначених критеріїв під час прийняття оскаржуваних розпоряджень, тому позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. ст. 74, 75 КАС України).

Згідно ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінюючи докази, які є в справі, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели належними засобами доказування правомірність прийняття оскаржуваних розпоряджень про анулювання ліцензій на оптову та роздрібну торгівлю пальним.

Доводи відповідачів щодо правомірності прийняття оскаржуваних рішень суд відхиляє, оскільки вони спростовуються матеріалами справи.

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 24156,00 грн (Т. 1 а.с. 154).

Оскільки позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) на загальну суму 24156,00 грн пропорційно до розміру задоволених вимог за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів, а саме: Головного управління ДПС у Чернівецькій області в сумі 12078,00 грн та Головного управління ДПС у м. Києві в сумі 12078,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 77, 139, 241, 243, 245, 246, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві "Про анулювання ліцензії" № 365-рл від 12.09.2023 в частині, що стосується товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС".

3. Зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 990614202300646, за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, буд. 95-Ю, з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.

4. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області "Про анулювання ліцензій" № 792-рл від 13.09.2023.

5. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24120314201900225, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

6. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24120314201900224, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

7. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24020314201900223, за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

8. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24120314201900222, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

9. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24120314201900221, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

10. Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" реєстраційний номер: 24030314201900220, за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

11. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати (судовий збір) в сумі 12078,00 грн.

12. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві судові витрати (судовий збір) в сумі 12078,00 грн.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників справи:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗ-РЕСУРС" (проспект Відрадний, будинок 95-Ю, м. Київ, код ЄДРПОУ 32297445);

відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 44057187);

відповідач - Головне управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, код ЄДРПОУ 44116011).

Суддя В.К. Левицький

Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117531520
СудочинствоАдміністративне
Сутьанулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом

Судовий реєстр по справі —600/6267/23-а

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні