Постанова
від 20.02.2024 по справі 521/26928/23
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа №521/26928/23

Номер провадження 3/521/1357/24

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2024 року м. Одеса

Малиновський районний суд міста Одеси у складі:

головуючого суддіКрижановського О.В.,

за участю секретаря Шиян А.І.,

за участю:

представника Одеської митниці Кептене Д.А.,

за участю захисника адвоката Ковташа Д.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справи, що надійшли з Одеської митниці Держмитслужби за протоколами складеними відносно:

ОСОБА_1 , громадянина України, працюючого керівником ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (79024, м. Львів, вул. Промислова 60, корп.Б-3, офіс 1, код ЄДРПОУ 44635630), РНОКПП: НОМЕР_1 ,суд

ВСТАНОВИВ:

До Малиновського районного суду м. Одеси надійшли протоколи №1564/50000/23 від 22.09.2023, 1565/50000/23 від 22.09.2023, 1580/50000/23 від 24.09.2023, 1581/50000/23 від 24.09.2023, про порушення митних правил з відповідними матеріалами, у відношенні громадянина України ОСОБА_1 , за ознаками скоєння правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Постановою Малиновського районного суду м. Одеси від 20.02.2024 року було об`єднано в одне провадження справи про адміністративне правопорушення (справа №521/26928/23 провадження 3/521/1357/24), (справа 521/26926/23 провадження 3/521/1356/24), (справа №521/26916/23 провадження 3/521/1349/24), (справа №521/26924/23 провадження 3/521/1355/24) про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ознаками вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, та присвоєно їм єдиний унікальний номер справа №521/26928/23 провадження №3/521/1357/24.

З протоколу про порушення митних правил №1564/50000/23від 22.09.2023року вбачається наступне.

02.02.2023 року між компанією «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE) та компанією ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (79024, Львівська обл., м. Львів, Шевченківський район, вул. Промислова, буд. 60, корп. Літ. Б-3, кв. (офіс) 1, на час здійснення митного оформлення було зареєстровано за адресою: 88000, Закарпатська обл., м. Ужгород, Пл . Петефі Шандора, 47, кімн. 303/2, код ЄДРПОУ 44635630), було укладено зовнішньоекономічний контракт № FR-1502 щодо поставок товарів, номенклатура, якість, кількість та ціна яких визначається в інвойсах. В контракті зазначено, що інвойси є невід`ємною частиною та складені відповідно до положень контракту. Відповідно до п. 1.2 контракту товар виробляється у Тайвані, Японії, Китаї, Туреччині, Пакистані, Греції, EU на виробничих потужностях «Продавця».

12.03.2023 року в рамках зазначеного зовнішньоекономічного контракту в зону діяльності пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці з Туреччини по смузі руху «червоний коридор» прибув вантажний автомобіль, державний номер НОМЕР_2 , VIN код № НОМЕР_3 , з напівпричепом, державний номер НОМЕР_4 , VIN код № НОМЕР_5 , країна реєстрації Україна, який прямував з Румунії до України.

12.03.2023 керівником ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянином України ОСОБА_1 , підготовлена та подана до Одеської митниці електронна митна декларація типу «ІМ 40 АА» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № 23UA500420001309U0.

В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та для подальшого здійснення митного контролю та митного оформлення товару митному органу було надано митну декларацію типу «ІМ 40 АА» №2 23UA500420001309U0 від 12.03.2023, а також наступні товаросупровідні документи: CMR № 262056 від 08.03.2023, інвойс № GIB2023000000067 від 08.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000067 від 08.03.2023, № GIB2023000000067/1 від 09.03.2023, згідно яких у вказаному транспортному засобі в митному режимі «імпорт» переміщувався товар «одяг та взуття широкого асортименту».

В поданій до митного оформлення МД № 23UA500420001309U0 та товаросупровідних документах зазначено, що продавцем товару виступала дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE), відправником турецька компанія «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE), а одержувачем ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

Згідно граф МД № 23UA500420001309U0 було заявлено 32 найменування товару «Футболки, майки, топи трикотажні, кепки, піжами, дитячі шорти, штани….». Фактурна вартість заявлених товарів складає 138660,67 доларів США, вагою брутто 17 293 кг.

12.03.2023 після здійснення митного оформлення за МД № 23UA500420001309U0 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

З метою з`ясування питання про автентичність поданих митним органам України документів на зазначені товари митними органами ініційовано направлення запиту до митних органів Туреччини.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 28.08.2023 №26/26-04/7.10/2173 (вх. митниці від 28.08.2023 №19629/4) до Одеської митниці для опрацювання спрямовано відповідь митних органів Турецької Республіки на запит Департаменту контролю та адміністрування митних платежів стосовно надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки автентичності документів, наданих при ввезенні на митну територію України товару «одяг, взуття» на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

За змістом вказаного вище листа Департаменту міжнародної взаємодії запит української сторони стосувався поставок товарів, оформлених, в тому числі, й за митною декларацією №23UA500420001309U0 від 12.03.2023.

У відповідь на запит митних органів України стосовно наведеної поставки товарів листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина від 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 надано копії експортної митної декларацій від 08.03.2023 №23341300ЕХ00184737 з е-рахунком від 08.03.2023 № GIB2023000000067.

Відповідно до отриманих документів, продавцем товару виступала інша турецька компанія - «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE). Виданий нею рахунок не містять інформації про здійснення поставок товарів за дорученням/розпорядженням компанії «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE). Відсутня така інформація і у копії експортної митної декларації оформленої митними органами Туреччини.

Аналіз даних про датування та нумерацію отриманих документів та кількість місць товарів, які містяться у наданих турецькою стороною рахунках та митних деклараціях, дозволяє зробити висновок, що вони стосуються товарів, які імпортувалися ТОВ «РОМЕН ТОРГ» за митною декларацією типу ІМ40АА від 12.03.2023 №23UA500420001309U0За результатами вивчення та співставлення документів, які були надані при імпорті товарів до України та документів, які надавались при експорті в Туреччині, виявлено розбіжності у даних щодо вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару.

Так, на підставі експортної митної декларацій від 08.03.2023 №23341300ЕХ00184737 та е-рахунку від 08.03.2023 № GIB2023000000067 з Туреччини до України переміщувався товар, від турецької компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE) яка виступала продавцем та відправником, на адресу отримувача «LLC ROMEN TORG» з фактурною вартістю 80 747,97 доларів США. вагою брутто 17 293 кг у кількості 437 вантажних місць.

Таким чином, під час перевірки документів, які були надані при імпорті товарів до України, та документів, які надавались при вивезенні з Туреччини, встановлено, що фактично товари, які оформлено в Одеській митниці за МД типу «ІМ 40 АА» від 12.03.2023 №23UA500420001309U0, при вивезенні з митної території Туреччини було вивезено за іншим інвойсом який має аналогічні реєстраційні реквізити що і інвойс який було подано під час митного оформлення МД типу «ІМ 40 АА» від 12.03.2023 №23UA500420001309U0.

Так, відповідно наданим до Одеської митниці документам, згідно з МД типу «ІМ 40 АА» від 12.03.2023 №23UA500420001309U0, CMR № 262056 від 08.03.2023, інвойс № GIB2023000000067 від 08.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000067 від 08.03.2023, № GIB2023000000067/1 від 09.03.2023 загальна фактурна вартість складає 138 660,67 доларів США, вагою брутто 17 293 кг, загальна кількість вантажних місць - 437.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично загальна вартість товарів, переміщуваних відповідно до експортної митної декларацій від 08.03.2023 №23341300ЕХ00184737 та е-рахунку від 08.03.2023 № GIB2023000000067 становить 80 747,97 доларів США, вага брутто 17 293 кг, кількість вантажних місць 437.

Крім того, було встановлено також невідповідність даних щодо продавця товару, оскільки відповідно до е-рахунку від 08.03.2023 № GIB2023000000067, наданої для митного оформлення митним органам Туреччини, продавцем є зовсім інша компанія, а саме, компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE).

Відповідно до поданої Одеській митниці МД типу «ІМ 40 АА» від 12.03.2023 №23UA500420001309U0, продавцем вказаних товарів є дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE).

Тобто, проведеною перевіркою встановлено, що при декларуванні зазначеного вище товару ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630) надало для декларування у МД від 12.03.2023 №23UA500420001309U0 неправдиві відомості щодо продавця та вартості, надавши документи, що містять неправдиві відомості.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно вартості та продавця товару. Одержувачем вказаного товару є ТОВ «РОМЕН ТОРГ» в особі керівника, громадянина України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Таким чином ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), в особі її керівника, громадянина України ОСОБА_1 , вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 2 952 840,22 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві відомості щодо вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

З протоколу про порушення митних правил №1565/50000/23від 22.09.2023року вбачається наступне.

02.02.2023 між компанією «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE) та компанією ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (79024, Львівська обл., м. Львів, Шевченківський район, вул. Промислова, буд. 60, корп. Літ. Б-3, кв. (офіс) 1, на час здійснення митного оформлення було зареєстровано за адресою: 88000, Закарпатська обл., м. Ужгород, Пл. Петефі Шандора, 47, кімн. 303/2, код ЄДРПОУ 44635630), було укладено зовнішньоекономічний контракт № FR-1502 щодо поставок товарів, номенклатура, якість, кількість та ціна яких визначається в інвойсах. В контракті зазначено, що інвойси є невід`ємною частиною та складені відповідно до положень контракту. Відповідно до п. 1.2 контракту товар виробляється у Тайвані, Японії, Китаї, Туреччині, Пакистані, Греції, EU на виробничих потужностях «Продавця».

13.03.2023 в рамках зазначеного зовнішньоекономічного контракту в зону діяльності пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці з Туреччини по смузі руху «червоний коридор» прибув вантажний автомобіль, державний номер НОМЕР_6 , VIN код № НОМЕР_7 , з напівпричепом, державний номер НОМЕР_8 , VIN код № НОМЕР_9 , країна реєстрації Україна, який прямував з Румунії до України.

13.03.2023 керівником ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянином України ОСОБА_1 , підготовлена та подана до Одеської митниці електронна митна декларація типу «ІМ 40 АА» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № 23UA500420001336U6.

В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та для подальшого здійснення митного контролю та митного оформлення товару митному органу було надано митну декларацію типу «ІМ 40 АА» №2 23UA500420001336U6 від 13.03.2023, а також наступні товаросупровідні документи: CMR № 184210 від 10.03.2023, інвойс № GIB2023000000073 від 10.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000073 від 10.03.2023, № GIB2023000000073/1 від 11.03.2023, згідно яких у вказаному транспортному засобі в митному режимі «імпорт» переміщувався товар «одяг та взуття широкого асортименту».

В поданій до митного оформлення МД № 23UA500420001336U6 та товаросупровідних документах зазначено, що продавцем товару виступала дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE), відправником турецька компанія «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE), а одержувачем ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

Згідно граф МД № 23UA500420001336U6 було заявлено 25 найменувань товару «штани, футболки, майки, піжами, сорочки….». Фактурна вартість заявлених товарів складає 159644,98 доларів США, вагою брутто 19 980 кг.

13.03.2023 після здійснення митного оформлення за МД № 23UA500420001336U6 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

Так, з метою з`ясування питання про автентичність поданих митним органам України документів на зазначені товари митними органами ініційовано направлення запиту до митних органів Туреччини.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 28.08.2023 №26/26-04/7.10/2173 (вх. митниці від 28.08.2023 №19629/4) до Одеської митниці для опрацювання спрямовано відповідь митних органів Турецької Республіки на запит Департаменту контролю та адміністрування митних платежів стосовно надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки автентичності документів, наданих при ввезенні на митну територію України товару «одяг, взуття» на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

За змістом вказаного вище листа Департаменту міжнародної взаємодії запит української сторони стосувався поставок товарів, оформлених, в тому числі, й за митною декларацією №23UA500420001336U6 від 13.03.2023.

У відповідь на запит митних органів України стосовно наведеної поставки товарів листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина від 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 надано копії експортної митної декларацій від 10.03.2023 №23341300ЕХ00199291 з е-рахунком від 10.03.2023 № GIB2023000000073.

Відповідно до отриманих документів, продавцем товару виступала інша турецька компанія - «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE). Виданий нею рахунок не містять інформації про здійснення поставок товарів за дорученням/розпорядженням компанії «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE). Відсутня така інформація і у копії експортної митної декларації оформленої митними органами Туреччини.

Аналіз даних про датування та нумерацію отриманих документів та кількість місць товарів, які містяться у наданих турецькою стороною рахунках та митних деклараціях, дозволяє зробити висновок, що вони стосуються товарів, які імпортувалися ТОВ «РОМЕН ТОРГ» за митною декларацією типу ІМ40АА від 13.03.2023 №23UA500420001336U6.

За результатами вивчення та співставлення документів, які були надані при імпорті товарів до України та документів, які надавались при експорті в Туреччині, виявлено розбіжності у даних щодо ваги, вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару.

Так, на підставі експортної митної декларацій від 10.03.2023 №23341300ЕХ00199291 та е-рахунку від 10.03.2023 № GIB2023000000073 з Туреччини до України переміщувався товар, від турецької компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE) яка виступала продавцем та відправником, на адресу отримувача «LLC ROMEN TORG» з фактурною вартістю 68 846,30 доларів США. вагою брутто 22 050 кг у кількості 473 вантажних місць.

Таким чином, під час перевірки документів, які були надані при імпорті товарів до України, та документів, які надавались при вивезенні з Туреччини, встановлено, що фактично товари, які оформлено в Одеській митниці за МД типу «ІМ 40 АА» від 13.03.2023 №23UA500420001336U6, при вивезенні з митної території Туреччини було вивезено за іншим інвойсом який має аналогічні реєстраційні реквізити що і інвойс який було подано під час митного оформлення МД типу «ІМ 40 АА» від 13.03.2023 №23UA500420001336U6.

Так, відповідно наданим до Одеської митниці документам, згідно з МД типу «ІМ 40 АА» від 13.03.2023 №23UA500420001336U6, CMR № 184210 від 10.03.2023, інвойс № GIB2023000000073 від 10.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000073 від 10.03.2023, № GIB2023000000073/1 від 11.03.2023, загальна фактурна вартість складає 159 644,98 доларів США, вагою брутто 19 980 кг, загальна кількість вантажних місць - 473.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично загальна вартість товарів, переміщуваних відповідно до експортної митної декларацій від 10.03.2023 №23341300ЕХ00199291 та е-рахунку від 10.03.2023 № GIB2023000000073 становить 68 846,30 доларів США, вага брутто 22 050 кг, кількість вантажних місць 473.

Крім того, було встановлено також невідповідність даних щодо продавця товару, оскільки відповідно до е-рахунку від 10.03.2023 № GIB2023000000073, наданої для митного оформлення митним органам Туреччини, продавцем є зовсім інша компанія, а саме, компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE).

Відповідно до поданої Одеській митниці МД типу «ІМ 40 АА» від 13.03.2023 №23UA500420001336U6, продавцем вказаних товарів є дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE).

Проведеною перевіркою встановлено, що при декларуванні зазначеного вище товару ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630) надало для декларування у МД від 13.03.2023 №23UA500420001336U6 неправдиві відомості щодо продавця, ваги та вартості, надавши документи, що містять неправдиві відомості.

За результатами опрацювання інформації, наданої листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 стосовно законності ввезення на митну території України товарів на адресу української компанії ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), встановлено, що відомості, зазначені у наданих до Одеської митниці товаросупровідних документах та митній декларації, не відповідають даним, зазначеним в митних документаціях при вивезенні товарів з Туреччини та є недостовірними стосовно продавця, ваги та вартості товару.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно вартості, ваги, та продавця товару.

Одержувачем вказаного товару є ТОВ «РОМЕН ТОРГ» в особі керівника, громадянина України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Таким чином ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), в особі її керівника, громадянина України ОСОБА_1 , вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 2 517 612,81 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві відомості щодо ваги та вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

З протоколу про порушення митних правил №1580/50000/23від 24.09.2023року вбачається наступне.

02.02.2023 року між компанією «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE) та компанією ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (79024, Львівська обл., м. Львів, Шевченківський район, вул. Промислова, буд. 60, корп. Літ. Б-3, кв. (офіс) 1, на час здійснення митного оформлення було зареєстровано за адресою: 88000, Закарпатська обл., м. Ужгород, Пл . Петефі Шандора, 47, кімн. 303/2, код ЄДРПОУ 44635630), було укладено зовнішньоекономічний контракт № FR-1502 щодо поставок товарів, номенклатура, якість, кількість та ціна яких визначається в інвойсах. В контракті зазначено, що інвойси є невід`ємною частиною та складені відповідно до положень контракту. Відповідно до п. 1.2 контракту товар виробляється у Тайвані, Японії, Китаї, Туреччині, Пакистані, Греції, EU на виробничих потужностях «Продавця».

15.03.2023 в рамках зазначеного зовнішньоекономічного контракту в зону діяльності пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці з Туреччини по смузі руху «червоний коридор» прибув вантажний автомобіль, державний номер НОМЕР_10 , VIN код № НОМЕР_11 , з напівпричепом, державний номер НОМЕР_12 , VIN код № НОМЕР_13 , країна реєстрації Україна, який прямував з Румунії до України.

15.03.2023 керівником ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянином України ОСОБА_1 , підготовлена та подана до Одеської митниці електронна митна декларація типу «ІМ 40 АА» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № 23UA500420001385U0.

В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та для подальшого здійснення митного контролю та митного оформлення товару митному органу було надано митну декларацію типу «ІМ 40 АА» № 23UA500420001385U0 від 15.03.2023, а також наступні товаросупровідні документи: CMR № 262059 від 11.03.2023, інвойс № GIB2023000000077 від 11.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000077 від 11.03.2023, № GIB2023000000077/1 від 12.03.2023, згідно яких у вказаному транспортному засобі в митному режимі «імпорт» переміщувався товар «одяг та взуття широкого асортименту».

В поданій до митного оформлення МД № 23UA500420001385U0 та товаросупровідних документах зазначено, що продавцем товару виступала дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE), відправником турецька компанія «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE), а одержувачем ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

Згідно граф МД № 23UA500420001385U0 було заявлено 33 найменування товару «Футболки, труси, халати, взуття, куртки….». Фактурна вартість заявлених товарів складає 160 422,54 доларів США, вагою брутто 20 054 кг.

15.03.2023 після здійснення митного оформлення за МД № 23UA500420001385U0 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

З метою з`ясування питання про автентичність поданих митним органам України документів на зазначені товари митними органами ініційовано направлення запиту до митних органів Туреччини.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 28.08.2023 №26/26-04/7.10/2173 (вх. митниці від 28.08.2023 №19629/4) до Одеської митниці для опрацювання спрямовано відповідь митних органів Турецької Республіки на запит Департаменту контролю та адміністрування митних платежів стосовно надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки автентичності документів, наданих при ввезенні на митну територію України товару «одяг, взуття» на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

За змістом вказаного вище листа Департаменту міжнародної взаємодії запит української сторони стосувався поставок товарів, оформлених, в тому числі, й за митною декларацією №23UA500420001385U0 від 15.03.2023.

У відповідь на запит митних органів України стосовно наведеної поставки товарів листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина від 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 надано копії експортної митної декларацій від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201075 з е-рахунком від 11.03.2023 GIB2023000000077.

Відповідно до отриманих документів, продавцем товару виступала інша турецька компанія - «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE). Виданий нею рахунок не містять інформації про здійснення поставок товарів за дорученням/розпорядженням компанії «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE). Відсутня така інформація і у копії експортної митної декларації оформленої митними органами Туреччини.

Аналіз даних про датування та нумерацію отриманих документів та кількість місць товарів, які містяться у наданих турецькою стороною рахунках та митних деклараціях, дозволяє зробити висновок, що вони стосуються товарів, які імпортувалися ТОВ «РОМЕН ТОРГ» за митною декларацією типу ІМ40АА від 15.03.2023 № 23UA500420001385U0.

За результатами вивчення та співставлення документів, які були надані при імпорті товарів до України та документів, які надавались при експорті в Туреччині, виявлено розбіжності у даних щодо вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару.

Так, на підставі експортної митної декларацій від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201075 з е-рахунком від 11.03.2023 GIB2023000000077 з Туреччини до України переміщувався товар, від турецької компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE) яка виступала продавцем та відправником, на адресу отримувача «LLC ROMEN TORG» з фактурною вартістю 101 878,31 доларів США. вагою брутто 20 054 кг у кількості 450 вантажних місць.

Таким чином, під час перевірки документів, які були надані при імпорті товарів до України, та документів, які надавались при вивезенні з Туреччини, встановлено, що фактично товари, які оформлено в Одеській митниці за МД типу «ІМ 40 АА» від 15.03.2023 №23UA500420001385U0, при вивезенні з митної території Туреччини було вивезено за іншим інвойсом який має аналогічні реєстраційні реквізити що і інвойс який було подано під час митного оформлення МД типу «ІМ 40 АА» від 15.03.2023 №23UA500420001385U0.

Так, відповідно наданим до Одеської митниці документам, згідно з МД типу «ІМ 40 АА» від 15.03.2023 №23UA500420001385U0, CMR № 262059 від 11.03.2023, інвойс № GIB2023000000077 від 11.03.2023, пакувальні листи № GIB2023000000077 від 11.03.2023, № GIB2023000000077/1 від 12.03.2023, загальна фактурна вартість складає 160 422,54 доларів США, вагою брутто 20 054 кг, загальна кількість вантажних місць - 450.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично загальна вартість товарів, переміщуваних відповідно до експортної митної декларацій від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201075 з е-рахунком від 11.03.2023 GIB2023000000077 становить 101 878,31 доларів США. вагою брутто 20 054 кг у кількості 450 вантажних місць.

Крім того, було встановлено також невідповідність даних щодо продавця товару, оскільки відповідно до е-рахунку від 11.03.2023 № GIB2023000000077, наданої для митного оформлення митним органам Туреччини, продавцем є зовсім інша компанія, а саме, компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE).

Відповідно до поданої Одеській митниці МД типу «ІМ 40 АА» від 15.03.2023 №23UA500420001385U0, продавцем вказаних товарів є дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE).

Тобто, проведеною перевіркою встановлено, що при декларуванні зазначеного вище товару ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630) надало для декларування у МД від 15.03.2023 №23UA500420001385U0 неправдиві відомості щодо продавця та вартості, надавши документи, що містять неправдиві відомості.

Так, за результатами опрацювання інформації, наданої листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 стосовно законності ввезення на митну території України товарів на адресу української компанії ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), встановлено, що відомості, зазначені у наданих до Одеської митниці товаросупровідних документах та митній декларації, не відповідають даним, зазначеним в митних документаціях при вивезенні товарів з Туреччини та є недостовірними стосовно продавця та вартості товару.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно вартості та продавця товару. Одержувачем вказаного товару є ТОВ «РОМЕН ТОРГ» в особі керівника, громадянина України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Перебуваючи на посаді керівника підприємства отримувача ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянин України ОСОБА_1 , відповідає за фінансово-господарську діяльність підприємства і зобов`язаний забезпечити надання до митного контролю і оформлення документи з достовірною та правдивою інформацією. Таким чином ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), в особі її керівника, громадянина України ОСОБА_1 , вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 3 725 547,17 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві відомості щодо вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

З протоколу про порушення митних правил №1581/50000/23від 24.09.2023року вбачається наступне.

02.02.2023 між компанією «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE) та компанією ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (79024, Львівська обл., м. Львів, Шевченківський район, вул. Промислова, буд. 60, корп. Літ. Б-3, кв. (офіс) 1, на час здійснення митного оформлення було зареєстровано за адресою: 88000, Закарпатська обл., м. Ужгород, Пл . Петефі Шандора, 47, кімн. 303/2, код ЄДРПОУ 44635630), було укладено зовнішньоекономічний контракт № FR-1502 щодо поставок товарів, номенклатура, якість, кількість та ціна яких визначається в інвойсах. В контракті зазначено, що інвойси є невід`ємною частиною та складені відповідно до положень контракту. Відповідно до п. 1.2 контракту товар виробляється у Тайвані, Японії, Китаї, Туреччині, Пакистані, Греції, EU на виробничих потужностях «Продавця».

14.03.2023 в рамках зазначеного зовнішньоекономічного контракту в зону діяльності пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці з Туреччини по смузі руху «червоний коридор» прибув вантажний автомобіль, державний номер НОМЕР_14 , VIN код № НОМЕР_15 , з напівпричепом, державний номер НОМЕР_16 , VIN код № НОМЕР_17 , країна реєстрації Україна, який прямував з Румунії до України.

14.03.2023 керівником ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянином України ОСОБА_1 , підготовлена та подана до Одеської митниці електронна митна декларація типу «ІМ 40 АА» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № 23UA500420001337U5.

В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та для подальшого здійснення митного контролю та митного оформлення товару митному органу було надано митну декларацію типу «ІМ 40 АА» №2 23UA500420001337U0 від 14.03.2023, а також наступні товаросупровідні документи: CMR 200311від 11.03.2023, інвойс № GIB2023000000080від 11.03.2023.2023, пакувальні листи № GIB2023000000080/1 від 12.03.2023, № GIB2023000000080 від 11.03.2023, згідно яких у вказаному транспортному засобі в митному режимі «імпорт» переміщувався товар «одяг та взуття широкого асортименту».

В поданій до митного оформлення МД № 23UA500420001337U5 та товаросупровідних документах зазначено, що продавцем товару виступала дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE), відправником турецька компанія «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE), а одержувачем ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

Згідно граф МД № 23UA500420001337U5 було заявлено 28 найменувань товару «штани, футболки, майки, піжами, сорочки….». Фактурна вартість заявлених товарів складає 152173,58доларів США, вагою брутто 19 050 кг.

14.03.2023 після здійснення митного оформлення за МД № 23UA500420001337U5 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

З метою з`ясування питання про автентичність поданих митним органам України документів на зазначені товари митними органами ініційовано направлення запиту до митних органів Туреччини.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 28.08.2023 №26/26-04/7.10/2173 (вх. митниці від 28.08.2023 №19629/4) до Одеської митниці для опрацювання спрямовано відповідь митних органів Турецької Республіки на запит Департаменту контролю та адміністрування митних платежів стосовно надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки автентичності документів, наданих при ввезенні на митну територію України товару «одяг, взуття» на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630).

За змістом вказаного вище листа Департаменту міжнародної взаємодії запит української сторони стосувався поставок товарів, оформлених, в тому числі, й за митною декларацією №23UA500420001337U5від 14.03.2023.

У відповідь на запит митних органів України стосовно наведеної поставки товарів листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина від 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 надано копії експортної митної декларацій від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201321 з е-рахунком від 11.03.2023 № GIB2023000000080.

Відповідно до отриманих документів, продавцем товару виступала інша турецька компанія - «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE). Виданий нею рахунок не містять інформації про здійснення поставок товарів за дорученням/розпорядженням компанії «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE). Відсутня така інформація і у копії експортної митної декларації оформленої митними органами Туреччини.

Аналіз даних про датування та нумерацію отриманих документів та кількість місць товарів, які містяться у наданих турецькою стороною рахунках та митних деклараціях, дозволяє зробити висновок, що вони стосуються товарів, які імпортувалися ТОВ «РОМЕН ТОРГ» за митною декларацією типу ІМ40АА від 14.03.2023 №23UA500420001337U5.

За результатами вивчення та співставлення документів, які були надані при імпорті товарів до України та документів, які надавались при експорті в Туреччині, виявлено розбіжності у даних щодо ваги, вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару.

Так, на підставі експортної митної декларацій від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201321 та е-рахунку від 11.03.2023 № GIB2023000000080 з Туреччини до України переміщувався товар, від турецької компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE) яка виступала продавцем та відправником, на адресу отримувача «LLC ROMEN TORG» з фактурною вартістю 73 619,50 доларів США. вагою брутто 20 539 кг у кількості 453вантажних місць.

Таким чином, під час перевірки документів, які були надані при імпорті товарів до України, та документів, які надавались при вивезенні з Туреччини, встановлено, що фактично товари, які оформлено в Одеській митниці за МД типу «ІМ 40 АА» від 14.03.2023 №23UA500420001337U5, при вивезенні з митної території Туреччини було вивезено за іншим інвойсом який має аналогічні реєстраційні реквізити що і інвойс який було подано під час митного оформлення МД типу «ІМ 40 АА» від 14.03.2023 №23UA500420001337U5.

Так, відповідно наданим до Одеської митниці документам, згідно з МД типу «ІМ 40 АА» від 14.03.2023 №23UA500420001337U5, CMR 200311від 11.03.2023, інвойс № GIB2023000000080від 11.03.2023.2023, пакувальні листи № GIB2023000000080/1 від 12.03.2023, № GIB2023000000080 від 11.03.2023, загальна фактурна вартість складає 152 173,58 доларів США, вагою брутто 19 050 кг, загальна кількість вантажних місць - 453.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично загальна вартість товарів, переміщуваних відповідно до експортної митної декларацій від від 11.03.2023 №23341300ЕХ00201321 та е-рахунку від 11.03.2023 № GIB2023000000080 становить 73 619,50 доларів США, вага брутто 20 539 кг, кількість вантажних місць 453.

Крім того, було встановлено також невідповідність даних щодо продавця товару, оскільки відповідно до е-рахунку від 11.03.2023 № GIB2023000000080, наданої для митного оформлення митним органам Туреччини, продавцем є зовсім інша компанія, а саме, компанії «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC. LTD. STI.» (EGRIBUCAK SOK. NO: 40 ALTINDAG ANKARA TURKIYE).

Відповідно до поданої Одеській митниці МД типу «ІМ 40 АА» від 14.03.2023 №23UA500420001337U5, продавцем вказаних товарів є дубайська компанія «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Silicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE).

Проведеною перевіркою встановлено, що при декларуванні зазначеного вище товару ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630) надало для декларування у МД від 14.03.2023 №23UA500420001337U5 неправдиві відомості щодо продавця, ваги та вартості, надавши документи, що містять неправдиві відомості.

За результатами опрацювання інформації, наданої листом Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина 09.08.2023 №29980007-724.01.03/UA-87707403-87978837 стосовно законності ввезення на митну території України товарів на адресу української компанії ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), встановлено, що відомості, зазначені у наданих до Одеської митниці товаросупровідних документах та митній декларації, не відповідають даним, зазначеним в митних документаціях при вивезенні товарів з Туреччини та є недостовірними стосовно продавця, ваги та вартості товару.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно вартості, ваги, та продавця товару. Одержувачем вказаного товару є ТОВ «РОМЕН ТОРГ» в особі керівника, громадянина України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Перебуваючи на посаді керівника підприємства отримувача ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), громадянин України ОСОБА_1 , відповідає за фінансово-господарську діяльність підприємства і зобов`язаний забезпечити надання до митного контролю і оформлення документи з достовірною та правдивою інформацією.

Таким чином ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (код ЄДРПОУ 44635630), в особі її керівника, громадянина України ОСОБА_1 , вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 2 692 162,05 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві відомості щодо ваги та вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

У судовому засіданні ОСОБА_1 участі не приймав, однак приймав участь його захисник адвокат Ковташ Д.М., який надав заперечення до зазначених протоколів, в яких викладені пояснення по суті справ, та відповідно до яких просив провадження по справах закрити у зв`язку з відсутністю в його діях події та складу адміністративних правопорушень.

Представник митниці у судовому засіданні вважав, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 , винний у вчиненні адміністративних правопорушень, його вина підтверджується зібраними у справах доказами, і тому необхідно притягнути його до адміністративної відповідальності за ч. 1ст. 483 МК Українита застосувати до нього стягнення відповідно до санкції вказаної статті.

Дослідивши матеріали справи про адміністративні правопорушення, оцінивши в сукупності зібрані докази, вислухавши думку учасників процесу, суд не знаходить достатніх підстав для визнання особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, винною у вчиненні правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, та виходить з наступного.

В судовому засіданні достеменно встановлено, що між компанією «FACTUM SALE FZCO» (C-03, Techno Hub 1, Dubai Sikicon Oasis, 60th Street, Dubai, UAE) та ТОВ «РОМЕН ТОРГ» (Україна, 79067, Львівська обл., місто Львів, вул. Промислова, 60 корп. Б-3, офіс 1) було укладено зовнішньоекономічний контракт №FR-1502 від 02.02.2023 щодо поставок товарів, номенклатура, якість, кількість та ціна яких визначається в інвойсах, які є невід`ємною частиною та складені відповідно до положень цього контракту. Відповідно до п. 1.2 контракту товар виробляється у Тайвані, Японії, Китаї, Туреччині, Пакистані, Греції, EU на виробничих потужностях продавця.

Контракт №FR-1502 від 02.02.2023 року є основним документом, на підставі якого компанією «РОМЕН ТОРГ» імпортовано товари із Туреччини, та на підставі якого видавались інвойси та здійснювались взаєморозрахунки з контрагентом.

Існування вищезазначеного контракту не тільки не заперечується Одеською митницею, а навпаки про це стверджується в протоколах про порушення митних правил №1564/50000/23, №1565/50000/23, №1580/50000/23, №1581/50000/23 а також даний контракт приймається під час митного оформлення товарів.

В рамках зовнішньоекономічного контракту, 12.03.2023 року, 13.03.2023 року, 14.03.2023 року, 15.03.2023 року в адресу ТОВ «РОМЕН ТОРГ» через зону діяльності митного поста «Орлівка» Одеської митниці (паром «Орлівка-Ісакча») вантажним автомобілем було доставлено товар одяг в асортименті (светри, шорти, футболки, головні убори, піжами, куртки, сорочки та ін.) та цього ж дня подано до Одеської митниці для митного оформлення в режимі імпорт (у вільне використання) за митними деклараціями: «ІМ40АА»: №23UA500420001309U0, №23UA500420001336U6, №23UA500420001337U5, №23UA500420001385U0.

Разом з митними деклараціями подано зовнішньоекономічний контракт №FR-1502 від 02.02.2023 року, а також передбачені законодавством для митного контролю й оформлення товаросупровідні й комерційні документи, в тому числі інвойси: №№GIB2023000000067, GIB2023000000067/1 від 08.03.2023 року, №№GIB2023000000080, GIB2023000000080/1 від 11.03.2023 року, №№GIB2023000000077, GIB2023000000077/1 від 11.03.2023 року, №№GIB2023000000073, GIB2023000000073/1 від 10.03.2023 року між «FACTUM SALE FZCO» та ТОВ «РОМЕН ТОРГ».

Зовнішньоекономічний контракт №FR-1502 від 02.02.2023 підписано в письмову вигляді між ТОВ «РОМЕН ТОРГ» та компанією «FACTUM SALE FZCO» з актуальними реквізитами, в ньому визначені права, обов`язки та відповідальність сторін, строк дії договору тощо.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 28.08.2023 №26/26-04/7.10/2173 до Одеської митниці надійшла відповідь від Генерального директорату з питань міжнародних угод та ЄС Міністерства торгівлі Республіки Туреччина щодо опрацювання запиту про автентичність поданих митним органами України документів.

На підставі аналізу одержаних від митної адміністрації Туреччини «інвойсів та експортних декларацій» (так ці документи посадовою особою митниці названо в протоколі) зроблено висновок, що директором ТОВ «РОМЕН ТОРГ» ОСОБА_1 подано митному органу України документи, які містять «неправдиві відомості щодо вартості переміщуваних товарів, а також щодо продавця товару» та за цими обставинами складено відповідні протоколи про порушення митних правил: №1564/50000/23, №1565/50000/23, №1580/50000/23, №1581/50000/23.

Диспозиція статті 483 МК України, в офіційній редакції (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text) викладена наступним чином: «…подання митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості».

Відповідно до п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду 03.06.2005 №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» (зі змінами та доповненнями): «Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності».

Тобто, ані диспозиція ч. 1 ст. 483 МК України, за якою кваліфіковано дії ОСОБА_1 , ані Постанова Пленуму Верховного Суду України №8 від 03.06.2005 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» (на яку посилається митниця) не містять такого елементу об`єктивної сторони як «неправдиві відомості щодо продавця», натомість цими нормативними актами передбачено «неправдиві відомості щодо відправника».

Згідно з приписами статті 494 МК України, про кожний випадок виявлення порушення митних правил уповноважена посадова особа митного органу, яка виявила таке порушення, невідкладно складає протокол за формою, установленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Протокол про порушення митних правилповинен містити такі дані:

1) дату і місце його складення;

2) посаду, прізвище, ім`я, по батькові посадової особи, яка склала протокол;

3) необхідні для розгляду справи відомості про особу, яка притягується до відповідальності за порушення митних правил, якщо її встановлено;

4) місце, час вчинення, вид та характер порушення митних правил;

5) посилання на статтю цього Кодексу, що передбачає адміністративну відповідальність за таке порушення;

6) прізвища та адреси свідків, якщо вони є;

7) відомості щодо товарів, у тому числі транспортних засобів особистого користування, транспортних засобів комерційного призначення та документів, вилучених згідно ізстаттею 511цього Кодексу;

8) інші необхідні для вирішення справи відомості.

Тобто, встановлюючи ознаки правопорушення в діях конкретної особи, посадова особа митниці повинна визначити один із способів/ознак його вчинення, які передбачені диспозицією певної норми, що характеризують особливості інкримінованого правопорушення.

За обставинами справи, приховування товарів на думку митниці вчинено шляхом подання митному органу, як підстави для їх переміщення, документів, що містять неправдиві відомості щодо продавця товару.

Натомість, згадування про продавця взагалі відсутнє для можливості кваліфікації протиправних дій згідно з Митним кодексом України, однак посадова особа Одеської митниці перекручує законодавчо визначену диспозицію ст.483 МК України та в протоколах про порушення митних правил №1564/50000/23, №1565/50000/23, №1580/50000/23, №1581/50000/23 вигадує неіснуючі ознаки та спосіб вчинення правопорушення (неправдиві відомості щодо продавця товару).

Натомість, відправником вищезазначених товарів як в документах митного оформлення в Одеській митниці, так й в надісланих митною адміністрацією Туреччини є одна і та сама компанія, а саме «KORDEMIR METAL SAN. VE TIC LTD. STI» (Egribucak Sok. No 40 Altindag Ankara Turkiye).

Також, в протоколах вказано, що ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві відомості щодо вартості переміщуваних товарів.

Диспозиція ст. 483 МК України передбачає відповідальність не за неправдиві відомості «щодо вартості», а «неправдиві відомості, необхідні для визначення митної вартості товарів», тобто на думку суду, це зовсім різні поняття.

Відповідно до ч. 1 ст. 49 МК України визначено, що митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Пунктом 30 Положення про порядок виконання надавачами платіжних послуг платіжних інструкцій в іноземній валюті та банківських металах, яке затверджене постановою Правління Національного банку України від 28.07.2008 №216 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.10.2008 №910/15601) (у редакції постанови Правління Національного банку України 25.08.2022 №189), передбачено, що банк зараховує суму платіжної операції на рахунки банку, розрахункові рахунки небанківських надавачів платіжних послуг та рахунки отримувачів на підставі отриманих SWIFT-повідомлень (далі - повідомлення), у яких обов`язково зазначені: для отримувачів - юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - підприємець) - унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/прізвище та власне ім`я та номер рахунку отримувача і призначення платежу.

Згідно з частинами 1, 2 статті 54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.

Ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця. Платежі можуть бути здійснені прямо чи опосередковано. Прикладом опосередкованого платежу може бути врегулювання покупцем повністю чи частково боргу продавця. Платежі необов`язково повинні бути здійснені у вигляді переказу грошей (зокрема, але не виключно). Такі платежі можуть бути здійснені шляхом акредитива, інкасування або за допомогою інших розрахунків (вексель, передача цінних документів тощо).

Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.

п. 2 ч. 5 ст. 54 МК України визначено, що митний орган з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів має право у випадках, встановлених цим Кодексом, письмово запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи встановлені статтею 53 цього Кодексу додаткові документи та відомості, якщо це необхідно для прийняття рішення про визнання заявленої митної вартості.

Перелік додаткових документів, які митниця, з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів, має право запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи визначений ч. 3 ст. 53 МК України.

Зокрема, у випадку застосування методу визначення митної вартості товару за ціною договору, який і був застосований у даному випадку, для підтвердження заявлених відомостей про митну вартість товару, згідно з приписами ч. 22 ст. 58 МК України, подаються лише: декларація митної вартості; зовнішньоекономічний договір (контракт) і додатки до нього; рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа; банківські платіжні документи (якщо рахунок сплачено), а також інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; документи для підтвердження витрат на ввезення та страхування, якщо за умовами поставки такі витрати не включено у вартість товару.

Листом Генерального директора з питань міжнародних угод та ЄС Туреччини було надіслано документ з назвою «e-FATURA», який взагалі не містить жодної згадки про сторони угоди - продавця та покупця товару.

Разом з тим, інвойс (рахунок-фактура) - це товаросупровідний документ у міжнародній комерційній практиці, що надаєтьсяпродавцемпокупцевіі містить переліктоварів, їх кількість іціну, за якою вони поставляються покупцеві, формальні особливості товару (колір, вага тощо), умови постачання і відомості про постачальника та одержувача

Тобто, на думку суду, надісланий документ «e-FATURA» жодним чином не є інвойсом в розумінні митного законодавства чи практики зовнішньоекономічної торгівлі, тим більше не являється документом для фінансових розрахунків чи підтвердження сплаченої ціни.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, при митному оформленні товару декларантом були подані Одеській митниці всі документи, передбачені як обов`язкові, які були оформлені у встановленому чинним законодавством порядку та містили всі реквізити, необхідні для ідентифікації товару.

Після проведення усіх обов`язкових форм митного контролю, здійснення митних формальностей та завершення митного оформлення за митними деклараціями «ІМ40АА»: №23UA500420001309U0 від 12.03.2023 року, №23UA500420001385U0 від 15.03.2023 року, №23UA500420001337U5 від 14.03.2023 року, №23UA500420001336U6 від 13.03.2023 року, Одеською митницею було надано дозвіл ТОВ «РОМЕН ТОРГ» для вільного використання вищезазначеного товару.

Тобто, з боку Одеської митниці, не було жодних зауважень з приводу наданих документів, в тому числі, щодо суми сплачених імпортером обов`язкових митних платежів за вантаж, коригування митної вартості Одеською митницею не проводилось.

Згідно протоколів Одеська митниця вважає, що митна вартість товарів під час декларування та митного оформлення була вказана вище, ніж справжня вартість товарів.

Однак, оскільки, Одеська митниця, при складенні протоколів про порушення митних правил, вважає достовірною митну вартість, одержану із документів Туреччини, тобто як основу для нарахування митних платежів, таким чином самостійно визначене платником податків (імпортером) грошове зобов`язання є збільшеним. Тобто, вищезазначеною позицією митного органу до державного бюджету імпортером були би сплачені митні платежі майже у вдвічі меншому розмірі, ніж зазначено імпортером.

Таким чином, для цілей кваліфікації дій суб`єкта ЗЕД як порушення митних правил митний орган вважає заявлену імпортером митну вартість недостовірною, але одночасно вважає її достовірною при розрахунку розміру митних платежів при митному оформленні. Цим подвійним стандартом грубо порушуються такі принципи здійснення митної справи як єдиний порядок переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України, законність, прозорість.

Одночасно, посадовою особою Одеської митниці, в якості джерела нібито «справжньої фактурної вартості» використовуються надіслані копії документів, самостійно класифіковані митним органом як «експортна декларація», хоча в листі митної служби Туреччини це не вказується.

Натомість, матеріали справи не містять посилання на законодавство Туреччини, яке регламентує заповнення експортних декларацій та саме яка інформація повинна міститись в певних графах декларації, які типи декларацій передбачені законодавством, у яких випадках заповнюються та взагалі що це за документ (до речі, митне законодавство України передбачає існування майже 10 типів митних декларацій: тимчасова, періодична, додаткова, спрощена, заповнена у звичайному порядку тощо, які заповнюються при різних умовах та для досягнення й документування зовсім різних результатів).

Тобто, для визнання документів, класифікованих Одеською митницею як «експортна декларація» Туреччини необхідно правове обґрунтування для цього висновку. За відсутності даної інформації в матеріалах справи, висновки про правовий статус цих документів безпідставний.

До речі незрозуміло, за якими критеріями ідентифіковано товари, оскільки в надісланих митною службою Туреччини документах їх опис не наведений, міститься тільки загальна назва товару (іноді одним словом), без уточнення артикулу, кольору, торгівельної марки, особливостей пакування, а також будь-яких інших індивідуальних ідентифікаційних ознак.

До матеріалів справи не додано жодних фінансових, банківських документів (або відповідей банківських установ, листів іноземних компаній тощо) на підтвердження факту існування фінансових взаємовідносин між Товариством з обмеженою відповідальністю «РОМЕН ТОРГ» та компанією «KORDEMIR METAL Sanayi Ve Ticaret Limited Sirketi», а також факт сплати за товар на користь даної компанії яка, на переконання митниці, нібито є дійсним учасником зовнішньоекономічної операції.

В судовому засіданні, Одеською митницею документальним чином не підтверджено існування іншого контракту (ніж було надано Одеській митниці при митному оформленні), який повинен був передувати оформленню експорту в Туреччини.

За диспозицією ст. 483 МК України відповідальність настає у разі переміщення або вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Виходячи зі змісту ч. 1 ст. 483 МК України, склад цього правопорушення полягає саме в умисному переміщенні товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом, зокрема надання як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості.

Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.

Для притягнення до відповідальності за ст. 483 МК України, необхідна наявність умислу в діях особи, яка притягується до адміністративної відповідальності. Не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (п.6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03.06.2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).

Митним органом в матеріалах справи не вказано та в судовому засіданні не доведено в чому виразився прямий умисел та мета з боку ОСОБА_1 на надання Одеській митниці для ввезення та митного оформлення документів із більшою митною вартістю та збільшеним податковим зобов`язанням.

Підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, виходячи з аналізу норм статей 458 та 487 МК України, а також статей 2, 9, 10 КУпАП, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.

Усі вказані елементи складу адміністративного правопорушення є неподільним цілим. Наявність цих елементів обов`язкова для кваліфікації конкретного діяння, як адміністративного проступку. Якщо, хоча б один з них відсутній, або не відповідає вимогам, що передбачені відповідною статтею глави 68 МК України, вказане діяння не є порушенням митних правил.

Зазначене свідчить, про відсутність у ОСОБА_1 прямого умислу чи мотиву на приховування від митного контролю або надання митниці документів, які містять неправдиві дані щодо митної вартості товару, оскільки ці дії не несуть жодного сенсу в частині одержання вигоди тарифних чи нетарифних умов.

Згідно ч. 3 ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Статтею 7 КУпАП встановлено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Відповідно до ст. 252 КУпАП, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

За змістом ст. 491 МК України, підставами для порушення справи про порушення митних правил є: 1) безпосереднє виявлення посадовими особами органу доходів і зборів порушення митних правил; 2) офіційні письмові повідомлення про вчинення особою порушення митних правил, отримані від правоохоронних органів, а також органів, що здійснюють види контролю, зазначені у частині першій статті 319 цього Кодексу; 3) офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил, отримані від митних та правоохоронних органів іноземних держав, а також від міжнародних організацій.

За таких обставин, матеріали справи у їх сукупності не містять достатніх доказів, які б беззаперечно вказували на те, що дії ОСОБА_1 спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю та подання ним митниці, як підстави для переміщення товарів, документів, що містять неправдиві відомості.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У пункті 110 рішення Європейського суду з прав людини «Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (Vastberga taxi Aktiebolag and Vulic v. Sweden № 36985/97) Суд визначив, що "…адміністративні справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення штрафних санкцій має саме суб`єкт владних повноважень".

Аналогічну правову позицію визначив Постановою від 31.01.2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №760/10803/15-а (адміністративне провадження №К/9901/19074/18): один з основних принципів забезпечення вирішення спорів у публічно-правовій сфері, зокрема, між суб`єктом приватного права і суб`єктом владних повноважень, який передбачає, що останній зобов`язаний забезпечити доведення в суді правомірності свого рішення, дії або бездіяльності, оскільки, в протилежному випадку, презюмується, що вони є протиправними.

Відповідно до принципу «поза розумним сумнівом», зміст якого сформульований у п.43 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кобець проти України» від 14.02.2008 року, доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість обвинуваченого доведено поза розумним сумнівом.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених ст. 255 цього Кодексу (ч. 2 ст. 251 КУпАП).

Відповідно до ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Докази, на яких ґрунтується рішення мають відповідати критеріям належності, допустимості, достовірності та достатності.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню, інших обставин, які мають значення для провадження.

Доказ визнається допустимим, якщо він отриманий у встановленому порядку. Порушення цих вимог призводить до недопустимості доказів.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

При цьому, згідно зі ст. 489 МК України та ст. 280 КУпАП, при розгляді справи підлягають з`ясуванню такі обставини: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують її відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтею 10 КУпАП встановлено, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Недопустимим є заведення справи про порушення митних правил на підставі припущень або відомостей про правопорушення, достовірність яких викликає сумніви.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Згідно п. 3 ч. 1ст. 527 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, виносить, зокрема, постанову про закриття провадження у справі.

ПОСТАНОВИВ:

Провадження по справі про притягнення до адміністративної ОСОБА_1 закрити, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Постанова суду (судді) у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або митним органом, який здійснював провадження у цій справі протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Суддя: О.В. Крижановський

СудМалиновський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено12.03.2024
Номер документу117548006
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —521/26928/23

Постанова від 20.02.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Крижановський О. В.

Постанова від 20.02.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Крижановський О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні