Рішення
від 07.02.2024 по справі 522/17734/22
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.02.2024

Справа № 522/17734/22

Провадження № 2/522/1875/24

Справа № 522/17734/22

Провадження № 2/522/1875/24

Приморський районний суд м. Одеси у складі:

головуючого судді Ярема Х.С.

при секретарі судового засідання Кніш Д.А.

розглянув у загальному позовному провадженні справу

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради

про відшкодування майнової шкоди.

ВСТАНОВИВ:

1.28.12.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради.

2.Позивач просить суд: стягнути з відповідача 57 207,60 грн. матеріальної шкоди, 3 600 грн. вартості автотоварознавчого дослідження та судові витрати.

3.06.01.2023 відкрито загальне позовне провадження.

4.03.03.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву.

5.02.05.2023 закрито підготовче провадження.

6.28.11.2023 відмовлено позивачеві в залученні співвідповідача.

7.Позивач просив справу розглядати за його відсутності.

8. ОСОБА_1 звернення до суду з цим позовом обгрунтовує тим, що він є власником автомобіля HYUNDAI SONATA, НОМЕР_1 .03.06.2021автомобіль бувприпаркований здотриманням Правилдорожнього рухуу подвір`їбудинку заадресою: АДРЕСА_1 .Приблизно о13.38годині наавтомобіль впалагілка дерева,автомобіль отримавмеханічні пошкодження.Позивач одразуповідомив процю подіюправоохоронні органи.Згідно звисновком експертаекспертного автотоварознавчогодослідження вартістьматеріального збиткуавтомобілю становить57207,60грн.Український гідрометеорологічнийцентр листомвід 27.05.2022підтвердив,що падіннягілки дереваза адресою АДРЕСА_1 приблизно о13.38год.не булопов`язано звпливом негативнихпогодних умов,тобто неявляється дієюнепереборної сили,форс-мажорноюобставиною.Балансоутримувачем житловогобудинку заадресою: АДРЕСА_2 ,але інформаціящодо балансоутримувачівзелених насаджень,дерев відсутня.КП «Міськзелетрест» повідомило, що зелені насадження, за цією адресою не перебувають на його балансі та не утримуються ним. ОСОБА_1 вже звертався до суду з позовом про відшкодування цієї шкоди. В рішенні суду від 12.10.2022 (справа №523/11956/21) зазначено, що територія на якій росте дерево, з якого впала гілка на автомобіль, знаходиться на території, статус якої не визначений, тобто це не прибудинкова територія багатоквартирного буд. АДРЕСА_1 , це не прилегла територія багатоквартирного, і не прибиральна територія багатоквартирного будинку. Тож ЖБК не є балансоутримувачем дерева та території на якій воно росте. Оскільки немає балансоутримувача зелених насаджень, розташованих за місцем події, який має бути визначений в обов`язковому порядку виконавчими органами місцевої влади, саме Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради, як орган уповноважений на це рішенням Одеської міської ради 03.02.2021, є відповідальним за шкоду, яка спричинена відповідачеві.

9.Відповідач проти позов заперечує. Зелені насадження перебувають під контролем, наглядом, охороною органу місцевого самоврядування, який має відповідний обсяг повноважень щодо утримання зелених насаджень на відповідній території. Таким органом є КП «Міськзелентрест», яке має бути відповідачем у даній справі. Також, відповідальним органом за проведення робіт з видалення та обрізки аварійних та сухостійних зелених насаджень є Департамент міського господарства Одеської міської ради.

Судом встановлені такі фактичні обставини справи.

10. ОСОБА_1 є власником автомобіля HYUNDAI SONATA, НОМЕР_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 .

11.03.06.2021 автомобіль був припаркований у подвір`ї будинку за адресою: АДРЕСА_1 . Приблизно о 13.38 год. на автомобіль впала гілка, в наслідок чого автомобіль отримав механічні пошкодження.

12.Згідно з Висновком експерта №130-21 від 18.062021 автотоварознавчого дослідження HYUNDAI SONATA, НОМЕР_1 , вартість матеріального збитку, завданого власнику автомобіля, пошкодженого внаслідок події, яка відбулася 03.06.2021, становить 57 207, 60 грн.

13.Вартість послуг експерта становить 3 600 грн.

Висновки суду.

14.Предметом позову є стягнення матеріальних збитків, завданих власнику внаслідок пошкодженням його автомобіля в результаті падіння на автомобіль гілки дерева.

15.Відповідно до ч.1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

16.Відповідно до пункту 7 частини першої статті 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

17.Згідно зі статтею 25 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.

18.Законодавством не покладається на позивача обов`язок доказування вини відповідача у заподіянні шкоди. Разом з тим, потерпілий має довести належними доказами факт завдання шкоди за участю відповідача, розмір завданої шкоди, а також факт того, що відповідач є заподіювачем шкоди. Саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності його вини у завданні шкоди позивачеві.

19.Факт падіння дерева на належний позивачу автомобіль та завдання у зв`язку з цим механічних пошкоджень, розмір шкоди підтверджуються: протоколом огляду місця події від 03.06.2021, складеного дізнавачем СД відділу поліції №3 Одеського районного управління поліції №1 ГУНП в Одеській області, за наслідками розгляду звернення ОСОБА_1 03.06.2021 щодо пошкодження автомобіля HYUNDAI SONATA, НОМЕР_1 та висновком експертного дослідження від 18.06.2021.

20.Згідно з ч.1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

21.За приписами частини першої та другої статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

22.Пунктом 5 ч.2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

23.Згідно з ч. 7 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

24.Пунктом 3.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105 (далі - Правила), передбачено, що елементами благоустрою є: покриття доріжок відповідно до норм стандартів; зелені насадження (у тому числі снігозахисні, протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання дитячих, спортивних та інших майданчиків; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою.

25.Відповідно до пункту 5.5. Правил відповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях - установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, - забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях - місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках - їх власники або користувачі.

26.Таким чином, балансоутримувачем зелених насаджень є уповноважене органами місцевого самоврядування підприємство, яке відповідає за утримання та збереження зелених насаджень.

27.Підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

28.Тобто до відання виконавчого органу міської ради належить організація благоустрою населених пунктів, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень, а обов`язок з відшкодування заподіяної позивачу майнової шкоди внаслідок падіння гілки з дерева покладається саме на балансоутримувача, визначеного органом місцевого самоврядування, як відповідальну особу за стан зелених насаджень у дворі біля будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

29.КП «Міськзелетрест» листом від 24.03.2022 повідомило, що зелені насадження за адресою: АДРЕСА_1 не знаходяться на його балансі та не утримуються ним.

30.Зі змісту листа Департаменту міського господарства Одеської міської ради ви 17.06.2021 № 01-69/945, щодо надання інформації про балансоутримувача (власника, користувача) зелених насаджень на АДРЕСА_1 , повідомлено, що житловий будинок за цією адресою підпорядкований ЖБК «Ленінський 33».

31.Однак територія на якій росте дерево, з якого впала гілка на автомобіль, знаходиться на території, статус якої не визначений, а саме: це не прибудинкова територія багатоквартирного буд. АДРЕСА_1 , це не прилегла територія багатоквартирного будинку і не прибиральна територія багатоквартирного будинку.

32.Тобто, ЖБК «Ленінський 33» не є балансоутримувачем дерева, гілкою якого пошкоджено автомобіль, та території, на якій воно росте, а також особою, відповідальною за прибирання, санітарне утримання такої території та об`єктів не ній.

33.Територія між чотирма багатоквартирними будинками: АДРЕСА_3 та АДРЕСА_4 , на якій росте дерево, гілкою якого було пошкоджено автомобіль позивача, не є прибудинковою територією, прилеглою багатоквартирних будинків територією, прибиральною територією, та є землями комунальної власності територіальної громади м. Одеси.

34.Отже, дерево з якого впала гілка на автомобіль, росте на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста, а відомості, що це дерево відповідно до вимог ч.5 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» перебувало на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування, немає.

35.Таким чином, дерево з якого впала гілка на належний позивачу автомобіль, знаходиться на землі комунальної власності, тобто його власником є територіальна громада міста. Враховуючи відсутність даних що дерево, відповідно до ч.5 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», перебувало на балансовому обліку, в той час як організація роботи з цього питання проводиться органами місцевого самоврядування, суд дійшов висновку, що обов`язок по відшкодуванню заподіяної шкоди покладається на Одеську міську раду до відання виконавчого органу якої в силу пп. 7 пункту «а» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належать організація благоустрою населених пунктів; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій; організація озеленення та яким не було належним чином забезпечено організацію роботу з питань благоустрою, а саме щодо обліку зелених насаджень, здійснення їх інвентаризації, проведення періодичних оглядів. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.09.2019 (справа №200/22129/16-ц).

36.Таким чином, позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки такі звернено до неналежного відповідача.

Керуючись ст.ст. 263-265 ЦПК України,

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради про відшкодування шкоди відмовити.

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 11.03.2024.

Суддя Ярема Х.С.

Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено12.03.2024
Номер документу117548241
СудочинствоЦивільне
Сутьвідшкодування майнової шкоди

Судовий реєстр по справі —522/17734/22

Рішення від 07.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 28.11.2023

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 02.05.2023

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 02.05.2023

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 02.05.2023

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 06.01.2023

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні