Постанова
від 31.01.2024 по справі 912/328/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.01.2024 року м.Дніпро Справа № 912/328/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Чус О.В. (доповідач),

судді Кощеєв І.М., Дармін М.О.

секретар судового засідання Солодова І.М.

Представники сторін:

від прокуратури: Міщук Н.П., посвідчення №069937 від 01.03.2023, прокурор Дніпропетровської обласної прокуратури;

Інші учасники в судове засідання не з`явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 (повний текст рішення складено 03.06.2023, суддя Поліщук Г.Б.) у справі № 912/328/23

за позовом Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області, 25002, м. Кропивницький, вул. Є.Чикаленка, 11 в інтересах держави в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, 27641, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Соколівське, вул. Шевченка, 23

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач", 25014, м. Кропивницький, вул. Роднікова, б. 86

за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Ден Автотранс", 54030, Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Пушкінська, буд. 17-А, офіс 5;

та ОСОБА_1

про витребування земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2023 до Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" про витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653 площею 1,7 га на користь держави в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на порушення вимог законодавства при передачі у приватну власність земельної ділянки державної форми власності, а саме відсутність волі держави в особі уповноваженого органу - Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на надання ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3522585000:02:000:5653 та встановлення факту підроблення документу, на підставі якого оформлено таке право власності.

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023, у даній справі, позовні вимоги задоволено.

Витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" (код ЄДРПОУ 39172231) земельну ділянку з кадастровим номером 3522585000:02:000:5652 площею 1,7 на користь держави в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 04364905).

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" (вул. Роднікова, б. 86, м. Кропивницький, 25014; ідентифікаційний код 39172231) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 2684,00 грн судового збору.

Рішення мотивовано тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653 площею 1,7 га вибула із володіння власника поза його волею, без належних на те підстав, а тому ТОВ "Оксамит-постач" не є добросовісним її набувачем. У свою чергу, відсутність добросовісності при набутті земельної ділянки є наслідком правомірності вимог про її витребування.

Не погодившись з зазначеним рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення по даній справі та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовної заяви про витребовування земельної ділянки в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що Соколівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області не може здійснювати захист інтересів держави та звертатись до суду з відповідним позовом окрім листів та посилання на пункт Постанови КМУ, в якому йдеться про черговість, в якій Казначейство та органи Казначейства здійснюють платежі за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка. Більш того, на момент подачі позовної заяви Кропивницькою окружною прокуратурою в інтересах Соколівської сільської ради з підстави відсутності грошових коштів на сплату судового збору та оплату роботи юристів, відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру судових рішень, в більш ніж двадцяти справах вказана сільська рада сплатила судовий збір (як до 21 лютого 2023 року, так і після) та приймає участь і подає позовні заяви різного характеру самостійно. З викладеного вбачається наявність зацікавленості в подачі даного позову та ініціативи саме Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області, а не Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Зазначає, що вже сам факт прийняття органом рішення про передачу земельної ділянки у власність фізичній чи юридичній особі незалежно від того визнано вказане рішення в подальшому протиправним та скасовано чи ні є підтвердженням того, що ділянка вибула з володіння громади (держави) з її волі. Допущення порушень під час прийняття рішень щодо розпорядження майном не скасовує того, що рішення про відчуження майна все ж було прийнято.

Зважаючи, на той факт, що жодних експертиз не проводилося, легко зробити висновок, що позиція Позивача про підробку (фіктивність) документів, на підставі яких за ОСОБА_1 була зареєстрована земельна ділянка ґрунтуються виключно на даних досудового розслідування в межах кримінального провадження № 12019120000000067, тому такі доводи є неналежними та доводять законності позовних вимог Позивача та наявності підстав для їх задоволення.

Більш того суд першої інстанції, задовольняючи вимогу про витребування спірної земельної ділянки, не оцінив поведінку кінцевого набувача як недобросовісну, зокрема не встановив, що Апелянт міг та повинен був знати про те, що ця ділянка набута на підставі сфальсифікованих документів (начебто).

21 березня 2019 року до ЄДРДР внесено відомості №12019120000000067 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами ГУ Держгеокадастру в області в результаті чого незаконно надано земельні ділянки на території Миколаївської сільської ради Кропивницького району громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 (оспорювана земельна ділянка), ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

У ЄРДР автоматично фіксується дата внесення інформації та присвоюється номер кримінального провадження.

Отримавши відповідні матеріали, слідчий невідкладно у повідомленні про початок досудового розслідування доводить про це до відома прокурора, зазначаючи підставу початку провадження та інші відомості, передбачені частиною п`ятою статті. 214 КПК України, а також направляє повідомлення заявнику та потерпілому про початок досудового розслідування, відповідно до вимог статті 111 КПК України.

З викладено легко дійти висновку, що вже 21 березня 2019 року Кропивницька окружна прокуратура Кіровоградської області достеменно знала про вказаний злочин, і саме, з цієї дати почався відлік позовної давності, враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду.

Враховуючи викладене, 21 березня 2022 року сплинув строк позовної давності з питання витребування спірної земельної ділянки.

Згідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.06.2023 у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 27.06.2023 відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи №912/328/23. Доручено Господарському суду Кіровоградської області надіслати до Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи №912/328/23.

07.07.2023 матеріали справи №912/328/23 надійшли до Центрального апеляційного господарського суду.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.07.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 у справі № 912/328/23. Розгляд апеляційної скарги призначено у судовому засіданні на 12.10.2023 о 10 год. 20 хв.

Прокурор та Соколівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області у відзивах на апеляційну скаргу вважають доводи апеляційної скарги безпідставними, просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, оскаржуване рішення - без змін.

Зокрема зазначено про те, що Соколівська сільська рада неодноразово направляла листи до Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (02-41/1610 від 09 грудня 2022 року та № 02-41/1674 від 22 грудня 2022 року) з проханням ініціювати питання щодо примусового повернення незаконно відчуженої земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, площею 1,7га до комунальної власності. У зв`язку з тим, що в державі оголошено воєнний стан та суттєво зменшені надходження до бюджету, сільська рада не мала можливості оплатити судовий збір.

Таким чином, прокуратурою достатньо було дотриматись статті 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва.

Відповідачем було повідомлено Соколівська сільську раду про наявність підстав для представництва інтересів держави прокурором в особі сільської ради шляхом пред`явлення керівником Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області позовної заяви в інтересах територіальної громади в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

В судовому процесі Соколівська сільська рада є обов`язковою стороною (позивач, відповідач) коли предмет спору стосується землі. Оскільки, Соколівська сільська рада є органом місцевого самоврядування, від імені Українського народу здійснює права власника землі та розпоряджається земельними ділянками із земель комунальної власності відповідної територіальної громади для всіх потреб.

Відповідач вказує інформацію, яка не відповідає дійсності, свідомо вводить суд в оману доводячи неправдиву інформацію та не надаючи жодного доказу, підтверджуючих документів із зазначеними датами на які ТОВ «Оксамит-Постач» посилається.

Фактично передавання земельної ділянки ОСОБА_1 у приватну власність не відбулася.

Оскільки, земельна ділянка була неодноразово продана, то на теперішній час ТОВ «Оксамит-Постач» є її фактичним володільцем. Так як, передумовою набуття права власності Відповідачем на земельну ділянку було попереднє незаконне набуття у власність ОСОБА_1 , інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення земель у власність Соколівської сільської ради від теперішнього дійсного власника, тобто у Відповідача.

Позивач має право витребувати це майно з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності.

Тому заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього ще не означає, що такий володілець набув права власності (права володіння, користування та розпорядження) на це майно. Власник, якого незаконно, без відповідної правової підстави, позбавили володіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на це майно за іншою особою, не втрачає право володіння нерухомим майном.

Перебіг позовної давності для Соколівської сільської ради починається з моменту, коли цей орган довідався - 07 грудня 2022 року.

Прокурор зазначає про те, що гідно листів Соколівської сільської ради від 09.12.2022 № 02-41/1610 та від 22.12.2022 № 02-41/1674 остання не має наміру щодо самостійного вжиття заходів стосовно повернення у комунальну власність даної земельної ділянки та просить прокурора ініціювати питання про повернення територіальній громаді незаконно відчужених земель.

Вказані обставини свідчать про нездійснення Соколівською сільською радою Кропивницького захисту порушених інтересів держави та наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для їх представництва в суді, у зв`язку з чим прокурор звертається до суду з даним позовом.

У відповідності до вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» сільську раду повідомлено про наявність підстав для представництва інтересів держави прокурором в особі сільської ради шляхом пред`явлення керівником Кропивницької окружної прокуратури позовної заяви в інтересах територіальної громади в особі Соколівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, про що вказано у позовній заяві.

Господарський суд Кіровоградської області у своєму рішенні від 24.05.2023 проаналізував підстави звернення прокурора та вказав, що прокурор, здійснюючи представництво інтересів держави, з метою захисту її економічних інтересів, які полягають у контролі за недопущенням завдання збитків унаслідок відчуження земельної ділянки, правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах Позивача.

Таким чином, прокурором під час написання позовної заяви чітко обґрунтовано та доведено підстави для представництва інтересів держави в суді в особі Позивача та його бездіяльність у спірних правовідносинах, зважаючи на вищевказане, а тому твердження відповідача в апеляційній скарзі не узгоджуються з фактичними обставинами справи.

Волі держави в особі уповноваженого органу - ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області на надання ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3522585000:02:000:5653 не було, а документ, на підставі якого оформлено таке право власності, є підробленим, а тому земельна ділянка підлягає поверненню в комунальну власність територіальної громади Соколівської ОТГ.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.09.2023 (у зв`язку з рішенням ВРП від 29.08.2023 р. про звільнення ОСОБА_6 з посади судді Центрального апеляційного господарського суду у зв`язку з поданням заяви про відставку) у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Кощеєв І.М., Дармін М.О.

12.10.2023 судове засідання не відбулось, у зв`язку з перебуванням у відпустці судді-члена колегії Кощеєва І.М., про що на офіційному веб-сайті Центрального апеляційного господарського суду було розміщено повідомлення для учасників судового процесу.

У зв`язку з усуненням зазначених обставин, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.10.2023 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 у справі № 912/328/23 призначено у судовому засіданні на 13.12.2023 о 10:00 год.

13.12.2023 судове засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням у відпустці судді-члена колегії Кощеєва І.М., про що на офіційному веб-сайті Центрального апеляційного господарського суду було розміщено повідомлення для учасників судового процесу.

У зв`язку з усуненням зазначених обставин, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.12.2023 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 у справі № 912/328/23 призначено у судовому засіданні на 31.01.2024 о 11:20 год.

31.01.2024 відповідач та треті особи наданим процесуальним правом не скористалися та не забезпечили явку в судове засідання повноважних представників.

Суд апеляційної інстанції враховуючи те, що участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників відповідача та третіх осіб.

31.01.2024 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, вислухавши присутніх представників сторін, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

Як вбачається з матеріалів справи, 11.03.2019 завідувач сектору звернень громадян та доступу до публічної інформації ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області звернувся із службовою запискою до начальника ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, у якій, поміж іншого, повідомив, що у Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653. Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, підставами набуття права власності на зазначені земельні ділянки вказано наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-286/14-19-СГ від 30.01.2019, в той час як наказ управління із вказаним реєстраційним номером не стосується передачі земельної ділянки у приватну власність та особи, на яку зареєстровано право власності на неї. (а.с. 29 т. 1)

Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань 21.03.2019 здійснена державна реєстрація кримінального провадження 12019120000000067 за обставинами зловживання службовими особами з числа працівників ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо передачі земельної ділянки, з поміж інших осіб, ОСОБА_1 (а.с 24 т. 1)

Як слідує з Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 . Товариством з обмеженою відповідальністю "Укрлендпроект" розроблений відповідний проект землеустрою, в пункті 2 якого зазначено, що підставою для його розробки є наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-4078/14-18-СГ від 26.06.2018. Копія зазначеного наказу міститься в матеріалах проекту землеустрою.

В той же час в матеріалах справи міститься копія наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.06.2018 №11-4078/14-18-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в державній власності (землі запасу) за межами населених пунктів на території Млинківської селищної ради, Онуфріївського району Кіровоградської області. Надано ОСОБА_7 у власність земельну ділянку площею 1,7га, в тому числі: рілля площею 1,7га (кадастровий номер 3524684700:02:000:9087) із земель сільськогосподарського призначення державної власності без зміни цільового призначення для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Млинківської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області. (а.с. 43,44 т. 1)

За наказом від 30.01.2019 №11-286/14-19-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Миколаївської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області. (а.с. 14 т. 1)

Зазначений наказ відображено у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно як підставу державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на спірну земельну ділянку.

Поряд з тим, згідно Наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 30.01.2019 №11-286/14-19-СГ надано ОСОБА_8 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Веселівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області.

25.03.2021 ОСОБА_1 (Продавець) та ТОВ "Ден Автотранс" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки, за умовами якого Продавець передав у власність Покупця земельну ділянку площею 1,7 га, кадастровий номер 3522585000:02:000:5653. (а.с 16-19 т. 1)

06.04.2021 ТОВ "Ден Автотранс" (Продавець) та ТОВ "Оксамит-Постач" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 1,7 га, кадастровий номер 3522585000:02:000:5653. (а.с 20-23 т. 1)

З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №316857689 від 06.12.2022 вбачається, що до Реєстру були внесені відомості стосовно реєстрації відповідних прав на земельну ділянку з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653 за ОСОБА_1 (дата реєстрації прав 04.02.2019), ТОВ "Ден Автотранс" (дата реєстрації прав 26.03.2021) та ТОВ "Оксамит-Постач" (дата реєстрації прав 07.04.2021). Станом на час формування інформаційної довідки власником земельної ділянки є ТОВ "Оксамит-Постач".

За змістом акту про перевірку деяких питань діяльності ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 802/3-20-0 від 14.12.2020, складеного комісією працівників Держгеокадастру, за результатами перевірки встановлено, що ОСОБА_1 не зверталася до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо передачі у власність земельної ділянки за кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, а відповідні рішення не приймалися. (а.с. 32-37 т. 1)

14.12.2020 ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняло наказ № 48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", за змістом якого передало Соколівській сільській раді у комунальну власність, земельні ділянки, які знаходилися, у тому числі, на території Миколаївської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, яка увійшла до складу Соколівської сільської ради. Безпосередньо передача здійснена за актом приймання-передачі від 14.12.2020.

Згідно листа Соколівської сільської ради № 02-41/1610 від 09.12.2022, адресованого керівнику Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області, 07.12.2022 їй стало відомо про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, яка знаходиться на території сільської ради та передана від держави до комунальної власності, на підставі підроблених документів ОСОБА_1 (а.с. 103-104 т. 1)

Відповідно до Висновку експерта № 34 від 29.09.2020, складеного Кіровоградським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України, ринкова вартість земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653 станом на 28.09.2020 складала 77735 грн. (а.с 81-102 т. 1)

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Щодо правомочності звернення прокурора з апеляційною скаргою.

При зверненні до суду прокурор посилався на положення ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. 131-1 Конституції України, ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, а саме: здійснення ним представництва інтересів держави в суді в інтересах держави в особі Михайлівської сільської ради, як органу, який уповноважений здійснювати функції із захисту майнових інтересів держави у спірних відносинах, але належним чином не здійснює захист інтересів держави представницькими засобами.

Статтею 15 Цивільного кодексу України закріплено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Частиною 2 ст. 2 ЦК України передбачено, що одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі ст.ст. 167, 170 Цивільного кодексу України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

У судовому процесі, зокрема у господарському, держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах. Отже, під час розгляду справи у суді фактичною стороною у спорі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган.

Аналогічний за змістом висновок викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц та від 27.02.2019 у справі №761/3884/18.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, зазначене конституційне положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму рішенні №4-рп/2008 від 01.04.2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої і судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.

Статтею 1 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону на прокуратуру покладається функція з представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених цим Законом.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За приписами ч. 4 ст. 23 Закону наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб`єктом владних повноважень.

За приписами ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу.

Аналіз положень ст. 53 Кодексу у взаємозв`язку зі змістом ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках, зокрема, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження.

Таким чином, прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Отже, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Зазначену правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.

У спорі Прокурор визначив Позивача у якості органу, який мав здійснювати захист інтересів держави, а тому суд надає оцінку повноважності відповідного представництва.

Система, засади організації та діяльності, а також правового статусу місцевого самоврядування в Україні визначені положеннями Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР. За його змістом:

- сільська рада є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування (частини 1 статті 10);

- орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування (стаття 18-1);

- сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25);

- на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються, з-поміж інших, питання регулювання земельних відносин (пункт 34 частини 1 статті 26).

У свою чергу, відповідно до пункту а статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Отже, Соколівська сільська рада є органом місцевого самоврядування, що представляє інтереси відповідної територіальної громади та може бути позивачем у суді у випадку, коли це необхідно для реалізації її повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування у земельних правовідносинах.

На підтвердження вжиття заходів, які передують зверненню прокурора до суду для здійснення представництва інтересів держави, передбачених ч.ч. 3, 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурором додані до позовної заяви листи прокуратури, адресовані Соколівській сільській раді, та відповіді на них.

Так, листом № 12.51-78-9361вих-22 від 15.12.2022 перший заступник керівника Кропивницької окружної прокуратури звернувся до Соколівської сільської ради з вимогою про надання інформації про вжиття заходів стосовно витребування земельної ділянки, а також повідомив, що у випадку їх невжиття він самостійно підготує позовну заяву. (а.с. 105-106, т.1)

Згідно з листом № 02-11/1674 від 22.22.2022 Соколівська сільська рада повідомила Прокурора, що вона не вживала належні заходи через відсутність документів щодо спірної ділянки. (а.с. 107, т.1)

З викладеного слідує, що Позивач не вживав належні та необхідні заходи для витребування земельної ділянки, а тому колегія суддів виснує, що Прокурор довів наявність бездіяльності Позивача у зверненні до суду з позовом для захисту інтересів держави в суді. Більш того, суд зазначає, що такі заходи не вживалися Позивачем у розумні строки, тобто з моменту отримання інформації про реєстрацію земельної ділянки у державних реєстрах.

Таким чином, Прокурор, здійснюючи представництво інтересів держави, з метою захисту її економічних інтересів, які полягають у контролі за недопущенням завдання збитків унаслідок відчуження земельної ділянки, правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах Позивача.

Щодо витребування земельної ділянки.

Стаття 387 ЦК України надає власнику право витребувати майно із чужого незаконного володіння.

Але, витребування можливе лише за умов, передбачених статтею 388 ЦК України. За положеннями цієї статті: якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно:

1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння;

2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння;

3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом (частина 1);

Майно не може бути витребувано від добросовісного набувача, якщо воно було продане у порядку, встановленому для виконання судових рішень (частина 2).

Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках (частина 3).

Відтак, стаття 388 ЦК України встановлює обмеження для витребування майна у добросовісного набувача, тому вирішуючи питання про наявність підстав для витребування майна у такої особи необхідним є послідовність встановлення:

- чи знав набувач та чи повинен був знати, що отримує майно без достатніх правових підстав;

- як набувач отримав майно: платно чи безплатно;

- як майно вибуло з володіння власника: за його волею, чи поза його волею.

Лише у тому випадку, якщо майно вибуло із володіння власника (особи, якій він передав майно у володіння) поза його волею, а набувач отримав його платно, не у порядку, встановленому для виконання судових рішень, та не знав і не повинен був знати, що отримує таке майно без достатніх правових підстав, існуватимуть підстави для витребування майна від набувача.

За таких обставин та висновків колегія суддів виснує, що якщо є підстави, передбачені статтею 388 ЦК України, які дають право витребувати майно у добросовісного набувача, захист прав особи, яка вважає себе власником майна, можливий шляхом задоволення віндикаційного позову. Він ґрунтується передусім на тому, що право власності на річ є абсолютним і слідує за річчю, зберігаючись навіть у випадку незаконного вибуття з володіння власника та в період перебування в незаконному володінні іншої особи.

У зв`язку з наведеним для вирішення наявного спору у контексті спірних правовідносин основним є аналіз відсутності волі у первісного власника земельної ділянки держави в особі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, на її передачу ОСОБА_1 .

У відповідності до пункту є-1 статті 15-1 Земельного кодексу України розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, належало до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з пунктом 1 "Положення про державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (в редакції на момент оформлення ОСОБА_1 права власності на спірну земельну ділянку) відповідним центральним виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначалася Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).

Зокрема, за підпунктом 31 пункту 4 Положення держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань мав право розпоряджатися землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Отже, лише ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області мало право розпорядження землями сільськогосподарського призначення у межах відповідної території.

Стаття 5 Закону України "Про особисте селянське господарство" (в редакції на момент оформлення ОСОБА_1 права власності на спірну земельну ділянку) встановлювала, що для ведення особистого селянського господарства використовують земельні ділянки розміром не більше 2,0 гектара, передані фізичним особам у власність або оренду в порядку, встановленому законом.

Такий порядок визначався положеннями Земельного кодексу України.

А саме, за статтею 118 ЗК України:

- громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади, який передає земельні ділянки державної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина 6);

- відповідний орган виконавчої влади, який передає земельні ділянки державної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (частина 7);

- відповідний орган виконавчої влади, який передає земельні ділянки державної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (частина 9).

Таким чином, для передачі земельної ділянки у власність з метою ведення селянського господарства потребується прийняття уповноваженим органом двох рішень: першого по розгляду клопотання і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення; другого про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Матеріалами справи встановлено, що Головне управління держгеокадастру у Кіровоградській області не приймало рішень щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою та затвердження такого проекту, оскільки наказ №11-4078/14-18-СГ від 26.06.2018 стосувався затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надання ОСОБА_7 у власність іншої земельної ділянки кадастровий номер 3524684700:02:000:9087, а наказ № 11-286/14-19-СГ від 30.01.2019 стосувався надання ОСОБА_8 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Веселівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області.

Відсутність рішень уповноваженого державного органу на передачу спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 свідчить про недотримання наведених правових положень при здійсненні державної реєстрації набуття нею права власності, яке здійснене 04.02.2019 шляхом внесення запису № 30225226 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, земельна ділянка вибула із державної власності поза встановленою законом процедурою її відчуження (передачі у власність іншій особі), у спосіб, який не відповідає закону, тобто поза волею власника, шляхом фактичної фальсифікації наказів №11-4078/14-18-СГ від 26.06.2018 та № 11-286/14-19-СГ від 30.01.2019 (тих, що стосуються ОСОБА_1 ) , а тому ТОВ "Оксамит-постач" не є добросовісним набувачем цієї земельної ділянки у розумінні статті 388 ЦК України.

Відтак, Соколівська сільська рада, як діючий на даний час власник спірної земельної ділянки, має законне право на витребування її із чужого незаконного володіння останнього володільця, тобто ТОВ "Оксамит-постач", як особи, яка володіє нею без наявних на те правових підстав. При цьому, застосування віндикаційного позову не потребує визнання недійсними як сфальшованих наказів, так і договорів купівлі-продажу у "ланцюгу" переходу спірної земельної ділянки у володіння ТОВ "Оксамит-постач".

Доводи заявника апеляційної скарги про те, що вже сам факт прийняття органом рішення про передачу земельної ділянки у власність фізичній чи юридичній особі незалежно від того визнано вказане рішення в подальшому протиправним та скасовано чи ні є підтвердженням того, що ділянка вибула з володіння громади (держави) з її волі, не відповідають обставинам справи, оскільки власник земельної ділянки (держава в особі ТУ Держгеокадастрау в Кіровоградській області на той час) не здійснював волевиявлення щодо передачі земельної ділянки до приватної власності.

Так, 21 березня 2019 року до ЄДР внесено відомості №12019120000000067 за ознаками злочину, а саме: фактом зловживання службовим становищем посадовими особами ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області, в результаті чого надано земельні ділянки на території Миколаївської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 ..

Під час досудового розслідування було встановлено про передачу земельних ділянок з кадастровими номерами 3522585000:02:000:5652, 3522585000:02:000:5651, 3522585000:02:000:5650, 3522585000:02:000:5649, передані у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_5 на підставі підроблених документів, а саме: наказів ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області №11-295/14- 19-СГ, №11-284/14-19-СГ,№11-286/14-19-СГ, №11-298/14-19-СГ, №11-283/14- 19-СГ виданих у період з 29.01.2019 по 01.02.2019рр.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень земельна ділянка з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, площею 1,7га була надана у власність ОСОБА_1 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області за № 11-286714-19-СГ від 30 січня 2019 року.

Під час досудового розслідування було встановлено, що вище зазначений наказ підроблений, а в дійсності стосується надання ОСОБА_8 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки 1,7га.

25 березня 2021 року ОСОБА_1 уклала з ТОВ «Ден Автотранс» Договір купівлі-продажу за № 424 земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, площею 1,7га.

06 квітня 2021 року ТОВ «Ден Автотранс» продав земельну ділянку з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, площею 1,7га ТОВ «Оксамит- Постач», уклавши Договір купівлі-продажу за № 517.

Тому, власник земельної ділянки (держава в особі ГУ Держгеокадастрау в Кіровоградській області на той час) не здійснював волевиявлення щодо передачі земельної ділянки до приватної власності. Оскільки: наказ №11-4078/14-18-СГ від 26 червня 2018 року про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 1,7га та наказ № 11-286/14-19-СГ від 30 січня 2019 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653, площею 1,7га не існує, відсутні в системі електронного документообігу «Автоматизована система управління документами «ДОК ПРОФ СТЕП 3». Натомість в системі електронного документообігу «Автоматизована система управління документами «ДОК ПРОФ СТЕП 3» завантажені накази на ОСОБА_7 та ОСОБА_8 із присвоєним унікальним номером та штрих-кодом.

Отже, фактично передавання земельної ділянки ОСОБА_1 у приватну власність не відбулася.

Оскільки, земельна ділянка була неодноразово продана, то на теперішній час ТОВ «Оксамит-Постач» є її фактичним володільцем. Так як, передумовою набуття права власності Відповідачем на земельну ділянку було попереднє незаконне набуття у власність ОСОБА_1 , інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення земель у власність Соколівської сільської ради від теперішнього дійсного власника, тобто у Відповідача.

Позивач має право витребувати це майно з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності.

Тому заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього ще не означає, що такий володілець набув права власності (права володіння, користування та розпорядження) на це майно. Власник, якого незаконно, без відповідної правової підстави, позбавили володіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на це майно за іншою особою, не втрачає право володіння нерухомим майном.

Таким чином, належним відповідачем за позовом про витребування від (стягнення з) особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що власник з дотриманням вимог статті 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.

Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (пункти 85, 86), від 21 серпня 2019 року у справі № 911/3681/17 (пункт 38), від 22 січня 2020 року у справі № 910/1809/18 (пункт 34), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (пункт 74), від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16 (пункти 146,147,148), та інших.

На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, обставин справи та вказаних правових положень, колегія суддів вважає, що земельна ділянка з кадастровим номером 3522585000:02:000:5653 площею 1,7 га вибула із володіння власника поза його волею, без належних на те підстав, а тому ТОВ "Оксамит-постач" не є добросовісним її набувачем. У свою чергу, відсутність добросовісності при набутті земельної ділянки є наслідком правомірності вимог про її витребування.

З огляду на зроблені висновки позовні вимоги є обґрунтованими та правомірно задоволені господарським судом.

Колегією суддів не приймається до уваги доводи заявника апеляційної скарги про застосування позовної давності, з огляду на наступне.

Статтею 256 Цивільного кодексу України визначено, що позовною давністю є строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Частиною четвертою статті 267 цього кодексу передбачено, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Згідно зі статтею 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Відповідно до статті 261 Цивільного кодексу України початок перебігу позовної давності пов`язаний з моментом, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

За доводами Відповідача вже 21 березня 2019 року Кропивницька окружна прокуратура Кіровоградської області достеменно знала про обставини незаконного заволодіння спірною земельною ділянкою, і саме з цієї дати почався відлік позовної давності. Отже, 21 березня 2022 року сплинув трирічний строк позовної давності з питання витребування спірної земельної ділянки.

В той же час, відповідно до п. 12 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.

Постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11 березня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" установлено з 12 березня 2020 на всій території України карантин, який скасовано лише 1 липня 2023 року.

Відповідно до п. 19 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені статтями 257-259, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк його дії.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, який затверджений Верховною Радою України 24.02.2022 Законом №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан на 30 діб, який продовжено Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Верховною Радою України 15.03.2022 Законом №2119-ІХ, з 26.03.2022 ще на 30 діб та, в подальшому, Указом Президента № 259/2022 від 18.04.2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, що затверджено Верховною Радою Законом №2212-ІХ.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України; повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

З позовом прокурор звернувся 22.02.2023.

Таким чином, доводи заявника апеляційної скарги про сплив строку позовної давності є безпідставними, оскільки строки загальної та спеціальної позовної давності, встановлені ст. ст. 257-259 ЦК України не сплили, так як продовжені на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та на період дії в Україні воєнного стану.

Більш того, частиною 3 ст. 267 ЦК України передбачено можливість застосування позовної давності лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення рішення судом. Однак, Відповідач до винесення господарським судом оскаржуваного рішення не подав жодної заяви застосування позовної давності.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 275 та статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на вищенаведене, суд першої інстанції при вирішенні даної справи правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, прийняв законне та обґрунтоване рішення, тому у відповідності до ст. 276 ГПК України в задоволенні скарги слід відмовити, а оскаржувані судові рішення слід залишити без змін.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати, понесені у зв`язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282-284 ГПК України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Оксамит-постач" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 у справі № 912/328/23 - залишити без задоволення.

Рішення рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.05.2023 у справі № 912/328/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 11.03.2024.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя М.О. Дармін

Дата ухвалення рішення31.01.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117552594
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/328/23

Постанова від 31.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.07.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Рішення від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 20.04.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 30.03.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні