Рішення
від 21.02.2024 по справі 923/954/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" лютого 2024 р.м. Одеса Справа № 923/954/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.

при секретарі судового засідання Кастровій М.С.

розглянувши справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСІЛЬГОСПМАШ» (09107, Київська обл., м. Біла Церква, бульвар Михайла Грушевського, 13, код ЄДРПОУ 35964153) до Херсонської міської ради Херсонської області (73000, Херсонська обл., м. Херсон, просп. Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 26347681)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, Херсонська обл., м. Херсон, вул. Університетська, буд. 136 А, код ЄДРПОУ 39766281)

про визнання договору укладеним

Представники:

Від позивача Здоровєйшева Т.Ю. (в порядку самопредставництва юридичної особи);

Від відповідача Табакар В.С. (в порядку самопредставництва юридичної особи);

Від третьої особи не з`явився.

Суть спору:

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСІЛЬГОСПМАШ» (далі Позивач, ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ») звернулось до Господарського суду Херсонської області із позовом до Херсонської міської ради Херсонської області (далі Відповідач, ХМР) про визнання укладеним між Херсонською міською радою та ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» Договору оренди земельної ділянки площею з кадастровим номером земельної ділянки 6510136900:01:001:1634 в редакції позивача.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 19.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 11.10.2021 закрито підготовче провадження у справі. Призначено розгляд справи по суті у судовому засіданні.

Відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII у разі неможливості здійснення правосуддя судом з об`єктивних причин під час воєнного або надзвичайного стану, у зв`язку зі стихійним лихом, військовими діями, заходами щодо боротьби з тероризмом або іншими надзвичайними обставинами може бути змінено територіальну підсудність судових справ, що розглядаються в такому суді, за рішенням Вищої ради правосуддя, що ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, шляхом її передачі до суду, який найбільш територіальне наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого визначеного суду. У разі неможливості здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження воно здійснюється за розпорядженням Голови Верховного Суду. Відповідне рішення є також підставою для передачі усіх справ, які перебували на розгляді суду, територіальна підсудність якого змінюється.

Верховний Суд розпорядженням від 18.03.2022 № 11/0/9-22 змінив територіальну підсудність судових справ Господарського суду Херсонської області на Господарський суд Одеської області.

Згідно із протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2023 справу № 923/954/21 передано на розгляд судді Шаратову Ю.А.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.06.2023 прийнято справу № 923/954/21 до свого провадження, постановлено розглядати її за правилами загального позовного провадження зі стадії розгляду справи по суті. Судове засідання призначено на 17.07.2023.

Протокольною ухвалою від 17.07.2023 постановлено розглядати справу в межах розумного строку та відкладено розгляд справи на 08.09.2023.

Протокольною ухвалою від 09.09.2023 оголошено перерву в судовому засіданні до 22.09.2023.

22.09.2023 при здійсненні спроби підключити представників учасників справи, які приймають участь в засіданні поза межами приміщення суду за допомогою програми «ЄСІТС», було наявне системне сповіщення про знаходження осіб офлайн.

Протокольною ухвалою від 22.09.2023 оголошено перерву у судовому засіданні до 11.10.2023.

У судовому засіданні оголошувались перерви протокольними ухвалами від 11.10.2023 до 27.10.2023, від 27.10.2023 до 07.11.2023, від 07.11.2023 до 22.11.2023.

Судове засідання призначене на 22.11.2023 не відбулось, про що складено відповідну довідку.

Ухвалою суду від 22.11.2023 призначено судове засідання на 06.12.2023.

Засідання суду призначене на 06.12.2023 не відбулось у зв`язку із подоланням наслідків хакерської атаки, про що складено відповідну довідку.

Ухвалою суду від 12.12.2023 призначено судове засідання на 03.01.2024.

Протокольною ухвалою від 03.01.2024 оголошено перерву в судовому засіданні до 25.01.2024.

Засідання суду призначене на 25.01.2024 не відбулось про що складено відповідну довідку.

Ухвалою суду від 30.01.2024 призначено засідання суду на 13.02.2024.

Судове засідання призначене на 13.02.2024 не відбулося у зв`язку із перебоями у мережі відеоконференцзв`язку, про що складено відповідну довідку.

Протокольною ухвалою судове засідання призначено на 21.02.2024.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги в повному обсязі та просила суд задовольнити їх.

Позовні вимоги, із посиланням на статтю 7, частину другу статті 19 Конституції України, статтю 11, частину першу статті 628, частину першу статті 638, статтю 641, частини другу статті 792 Цивільного кодексу України, частину сьому статті 179, статті 180, 181, 187 Господарського кодексу України, частину першу статті 93, статті 125, 126 Земельного кодексу України, частину першу статті 2, статтю 4, частину першу статті 5, статті 13, 14, 15 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, частину другу статті 2, частину першу статті 16, статтю 25, пункт 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, обґрунтовані порушенням права ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» на укладення договору оренди земельної ділянки та ухиленням від його підписання Відповідачем у запропонованій Позивачем редакції.

Позивач зазначає, що він є власником об`єкту нерухомості Головна понижуюча підстанція «Комбайнова» за адресою: вул. Ладичука будинок б/н, що підтверджується рішенням Господарського суду Київської області від 14.05.2009 у справі № 19/120-09 та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17.03.2014 індексний номер 19115697.

Позивач наголошує, що в нього виникло право на укладання договору оренди земельної ділянки на підставі рішення XVIII сесії Херсонської міської ради VII скликання «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСІЛЬГОСПМАШ» проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок» від 27.12.2017 № 1168. Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 якого, вирішено затвердити товариству проекти землеустрою та передати в оренду, строком на 15 (п`ятнадцять) років, земельну ділянку, площею 0,9569 га, із земель комунальної власності, по вул. Ладичука, під частиною виробничої бази (головна понижуюча підстанція), категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634.

Пунктом 4 вказаного рішення ХМР від 27.12.2017 № 1168 зобов`язано Управління земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради у місячний термін із моменту надання ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» документів підготувати проект договору оренди земельної ділянки.

З метою укладання договору оренди ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» 26.01.2018 через ЦНАП міста Херсон надало пакет документів необхідних для його підготовки договору оренди. Ці документи були прийняті в повному обсязі без будь-яких зауважень чи заперечень. Однак проект договору оренди не був підготовлений Управлінням земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради у місячний строк, як це було визначено пунктом 4 вказаного рішення ХМР від 27.12.2017 № 1168.

ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» зазначає, що зверталось з листами та скаргами до Управління земельних відносин і міського голови, а саме: від 15.02.2018 № 50, від 07.03.2018 № 90, від 10.04.2018 № 130, 21.05.2018 № 258, від 05.09.2018 № 725, від 19.11.2018 № 795. Однак, за твердженням Позивача, Відповідач проігноровав ці звернення.

І лише 21.12.2018 на адресу Позивача надійшла відповідь від Відповідача від 17.12.2018 № 8-12652-18/15, в якій стверджувалось, шо Управлінням земельних ресурсів було надіслано на адресу ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» лист від 26.02.2018 № 02-36-23 з проханням надати Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки для оформлення договору оренди. Однак Позивач наголошує, що цього листа він не отримував.

Також, Позивач зазначає, що 15.04.2019 він отримав від Відповідача супровідний лист від 10.04.2019 № 02-37-153 із доданим проектом договору оренди земельної ділянки. Однак, листом від 03.05.2019 № 117 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» повідомило Департамент містобудування та землекористування про об`єктивну неможливість підписання договору оренди земельної ділянки в запропонованій редакції до моменту набрання законної сили судовими рішеннями у справах № 2140/1869/18 та № 540/597/19, які мають безпосереднє значення для істотних умов договору, зокрема вартості земельної ділянки.

ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» вказує, що враховуючи закінчення судових процесів у справах № 2140/1869/18 і № 540/597/19 та набрання судовими рішеннями законної сили, ним було направлено на адресу Херсонської міської ради Оферту про укладення договору оренди земельної ділянки від 11.05.2021 № 16.

У відповідь на цю оферту Відповідач листом від 04.06.2021 № 8-5182-18/29 повідомив про наявність заперечень щодо окремих умов договору земельної ділянки та направив підписаний договір разом із протоколом розбіжностей для підписання.

Позивачем було направлено на адресу Херсонської міської ради лист від 11.06.2021 № 27 щодо узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки по вул. Ладичука, кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634. До цього листа був доданий у двох примірниках підписаний з боку товариства Протокол узгодження розбіжностей.

Проте, Відповідач листом від 25.06.2021 № 8-6444-18/29 фактично відмовив в узгодженні запропонованих Позивачем умов договору, що стало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» вказує, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суд від 11.06.2019 у справі № 540/597/19, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона».

А відтак, за твердженням Позивача, розмір орендної плати повинен встановлюватись на підставі норм підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, згідно якими, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Позивач розраховує загальну вартість земельної ділянки за формулою, а саме: 9 569 (площа в кв.м.) Х 2,4450 (вартість ріллі по області за 1 кв.м.) = 23 444,05 грн. До цієї вартості земельної ділянки суми застосовує коефіцієнт індексації 1,00 відповідно до відомостей Держгеокадастру, що в підсумку також становить 23 444,05 грн.

Для визначення орендної плати Позивач використовує її розмір, встановлений у підпункті 5.7.2 пункту 5.7 Додатку 1 до рішення Херсонської міської ради «Про встановлення орендної плати на території Херсонської міської територіальної громади» від 26.08.2011 № 333, а саме, 3 % від нормативної грошової оцінки за землю для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Отже, за твердженням Позивача, сума орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 6510136300:01:001:1634 загальною площею 0,9569 га, повинна становити 703,33 на рік (23 444,05 Х 3 % = 703,33).

У Відповіді на відзив від 03.09.2021 (вхід. від 07.09.2021 № 6880/21) Позивач заперечує проти доводу про відсутність в нього права на звернення до суду з вимогою про визнання укладеним договору через недосягнення на спірних умовах.

При цьому, звертає увагу на норми частини першої статті 187 Господарського кодексу України, згідно із якими, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

А також, на норми частини першої статті 649 Цивільного кодексу України, відповідно до яких, розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

Позивач заперечує проти доводу Відповідача про пропуск позовної давності.

При цьому, ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» зазначає, що фактично відносно земельної ділянки було дві оферти, а саме: 1) Оферта Відповідача від 03.05.2019 № 117, в рамках якої сторонами не досягнуто згоди в зв`язку з відсутністю істотної умови; 2) Оферта Позивача від 11.05.2021 № 16, згідно якої пропонувалось укласти договір оренди враховуючи приписи п. 288.5.1 ПК України, яка є предметом розгляду у цій судовій справі.

А датою порушення свого права ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» вважає 30.06.2021, дату, коли ним було отримано лист Відповідача від 25.06.2021 № 8-6444-18/29, яким фактично було відмовлено в узгодженні запропонованих Позивачем умов договору. Отже, на думку Позивача, позовна давність не пропущена.

Представник відповідача Херсонської міської ради у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні.

У Відзиві від 20.08.2021 (вхід. від 25.08.2021 № 6577/21) Херсонська міська рада наголошує, що для спірних правовідносин визначальним є принцип свободи договору, який відповідно до норм статей 6, 627 Цивільного кодексу України полягає у наданні особі права на власний розсуд реалізувати: можливість укласти договір (або утриматися від укладення договору); можливість визначити зміст договору на власний розсуд, враховуючи при цьому зустрічну волю іншого учасника договору та обмеження щодо окремих положень договору, встановлені законом.

Окрім цього, ХМР зазначає, що за загальним правилом договір є укладеним у випадку повного і безумовного прийняття (акцепту) однією стороною пропозиції іншої сторони про укладення договору (оферти). При цьому прийняттям пропозиції відповідно до частини другої статті 642 Цивільного кодексу України є також вчинення особою, яка одержала оферту, відповідних конклюдентних дій (зокрема, надання послуг, сплата коштів) у межах строку для відповіді. Водночас відповідь про згоду укласти договір на інших умовах не є акцептом, а є новою офертою (стаття 646 Цивільного кодексу України).

Відповідач зазначає, що у зв`язку з наявністю заперечень щодо окремих умов договору, запропонованих Позивачем, ХМР направила протокол розбіжностей, що свідчить про відмову орендодавця від оферти ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» про укладення договору оренди земельної ділянки від 11.05.2021 № 16.

Отже, на думку Відповідача, з огляду на наявність нової пропозиції та заперечення, зазначені у протоколі розбіжностей щодо запропонованих Позивачем умов, з урахуванням вищенаведених норм законодавства, у ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» відсутні правові підстави звертатися до суду з вимогою про визнання укладеним договору на спірних умовах.

Також, у Відзиві від 20.08.2021 ХМР заявляє про пропуск трирічної позовної давності, встановленої статтею 257 Цивільного кодексу України.

При цьому, зазначає, що ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» звернулось до Відповідача з листом від 26.01.2018 про укладення договору оренди землі. А відповідно до частини третьої статті 181 Господарського кодексу України, в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

Отже, на думку Відповідача, право на звернення до суду з вимогою про визнання укладеним договору оренди землі у Позивача виникло 15.02.2018, після спливу 20-денного строку, визначеного частиною 3 статті 181 Господарського кодексу України. А позовна давність (три роки) сплила 15.02.2021.

Третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не забезпечило явку свого повноважного представника у судове засідання. Надало пояснення від 28.06.2023 (вхід. від 28.06.2023 № 24408/23), в яких просило розглянути справу без його участі.

При цьому, третя особа зазначила, що оскільки на момент звернення ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» рішеннями судів було скасовано усі рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів, надання витягів про нормативну грошову оцінку щодо земельних ділянок є неможливим.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача та Відповідача, суд

в с т а н о в и в :

Як вбачається з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17.03.2014 № 19115697, державним реєстратором Дніпровського районного управління юстиції у м. Херсоні Вовк К.Ю. внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис № 5001926 про право приватної власності ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» на частку у розмірі 1/1 на об`єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 315285065101) головна понижуюча підстанція «Комбайнова» загальною площею 492,0 кв.м., розташоване за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вулиця Ладичука, будинок б/н, літера «А».

Підставою виникнення права власності зазначено: рішення Господарського суду Київської області від 14.05.2009 у справі № 19/120-09.

Підстава для внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 11875100 від 17.03.2014. /т. І а.с. 30/.

Обставина наявності у ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» права власності на вказаний об`єкт нерухомості також підтверджується Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 24.07.2009 № 23394751, виданим Херсонським державним бюро технічної інвентаризації. /т. І а.с. 34/.

27.12.2017 Херсонською міською радою прийнято рішення «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСІЛЬГОСПМАШ» проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок» № 1168. Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 якого, вирішено затвердити ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» проекти землеустрою та передати в оренду, строком на 15 (п`ятнадцять) років, земельну ділянку, площею 0,9569 га, із земель комунальної власності, по вул. Ладичука, під частиною виробничої бази (головна понижуюча підстанція), категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634.

У пункті 2 рішення Херсонської міської ради від 27.12.2017 № 1168 зазначено, що орендна плата вноситься ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» з моменту державної реєстрації ним права оренди.

Підпунктами 3.1, 3.2 пункту 3 рішення Херсонської міської ради від 27.12.2017 № 1168 зобов`язано ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ»: протягом трьох місяців із моменту прийняття міською радою рішення зареєструвати право оренди в установленому законом порядку відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України; у місячний термін з моменту прийняття рішення надати до управління земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради документи для укладення договору оренди земельної ділянки.

Пунктом 4 рішення ХМР від 27.12.2017 № 1168 зобов`язано Управління земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради у місячний термін із моменту надання ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» документів підготувати проект договору оренди земельної ділянки. /т.І а.с. 35/.

26.01.2018 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» звернулось із листом б/н до Управління земельних відносин Департаменту містобудування та землекористування разом із яким, на виконання підпункту 3.2 пункту 3 рішення Херсонської міської ради від 27.12.2017 № 1168, надало документи для укладення договору оренди земельної ділянки. /т. І а.с. 36/.

В подальшому, ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» зверталось до Управління земельних відносин Департаменту містобудування із листами від 15.02.2018 № 50, від 07.03.2018 № 90, від 10.04.2018 № 130 з вимогою повідомити про стан підготовки та надання на підписання проекту договору по земельній ділянці з кадастровим номером 6510136300:01:001:1634. Надіслання цих листів підтверджується наявними у матеріалах справи описами вкладенні у цінний лист та фіскальними чеками оператора зв`язку АТ «УКРПОШТА». /т. І а.с. 37-39/.

Також, з приводу укладення договору оренди земельної ділянки Позивач звертався й до міського голови м. Херсон із листами від 21.05.2018 № 258, від 05.09.2018 № 725 та скаргою від 19.11.2018 № 795. /т. І а.с. 40-42/.

Листом від 17.12.2018 № 8-12652-18/15 Херсонська міська рада у відповідь на скаргу від 19.11.2018 № 795 повідомила Позивача про те, що Управлінням земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради 26.02.2018 на адресу товариства було направлено лист № 02-36-23 з проханням надати Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для оформлення договору оренди. Також у цьому листі констатовано, що вищевказаний документ товариством не надано, що унеможливлює укладення договору оренди земельної ділянки. /т. І а.с. 43/.

У матеріалах справи відсутні докази надіслання Управлінням земельних відносин департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради на адресу ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» листа від 26.02.2018 № 02-36-23.

Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради із супровідним листом від 10.04.2019 № 02-37-153 направив Позивачу для підписання договори оренди земельної ділянки (два примірника), підписані з боку орендодавця. А також просив, після підписання направити примірники договорів оренди на адресу виконавчих органів міської ради (м. Херсон, просп. Ушакова, 37, каб. 215) для подальшого оформлення їх в установленому порядку. При цьому, просив відповідно до статті 181 Господарського кодексу України повернути підписані договори оренди у двадцятиденний термін після їх отримання. /т. І а.с. 44/.

Листом від 03.05.2019 № 117 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» у відповідь на лист Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради від 10.04.2019 № 02-37-153, запропонувало відкласти питання підписання проекту договору оренди земельної ділянки до моменту набрання законної сили судовими рішеннями у справах № 2140/1869/18 та № 540/597/19.

ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» зверталось до Херсонського окружного адміністративний суду із позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок відповідно до заяв від 21.08.2018 року; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати витяги (станом на дату подачі заяв - 21.08.2018 року) з технічної документації, затвердженої рішенням Херсонської міської ради «Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона» від 27.04.2000 року №186 на земельні ділянки: кадастровий номер 6510136900:01:001:1952 (місце розташування: м. Херсон, вул. Тираспольська, 1); кадастровий номер 6510136900:01:001:1634 (місце розташування: м. Херсон, вул. Ладичука); кадастровий номер 6510136900:01:001:2023 (місце розташування: м. Херсон, вул. Тираспольська, 1).

Рішенням Херсонського окружного адміністративний суду від 13.11.2018 у справі № 2140/1869/18 вказані позовні вимоги ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» задоволені повністю.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 16.04.2020, скасовано рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 у справі № 2140/1869/18. Ухвалено нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні адміністративного позову ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Херсонської міської ради Херсонської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 540/597/19, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 № 1398 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона».

11.05.2021 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» звернулось до Херсонської міської ради з Офертою № 16 про укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 6510136300:01:001:1634. В якій просило підписати проект договору та повернути для подальшої реєстрації в ДРРП у відповідності до норм чинного законодавства в строк до 30-ти календарних днів з моменту отримання оферти. У додатках до цього листа зазначений підписаний договір оренди на п`яти аркушах (у 2-х примірниках). /т. І а.с. 62-63/.

Листом від 04.06.2021 № 8-5182-18/29 Херсонська міська рада у відповідь на оферту від 11.05.2021 № 16 повідомила, що враховуючи наявність заперечень щодо окремих умов договору оренди земельної ділянки, відповідно до статті 181 Господарського кодексу України, надає протокол розбіжностей разом з підписаним орендодавцем договором оренди земельної ділянки. У додатках до цього листа вказані: договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6510136300:01:001:1634), по вул. Ладичука, на 5 арк. в 1 прим.; протокол розбіжностей до проекту договору оренди земельної ділянки на 2 арк. в 2 прим. /т. І а.с. 64/.

У тексті Договору оренди земельної ділянки від 20.05.2021 орендодавцем Херсонською міською радою під час підписання зроблено напис: «Разом з протоколом розбіжностей до договору оренди земельної ділянки від 20.05.2021». /т. І а.с. 65-68/.

Листом від 11.06.2021 № 27 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» у відповідь на лист від 04.06.2021 № 8-5182-18/29 звернулось до Херсонської міської ради щодо узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки по вул. Ладичука, кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634. В цьому листі Позивач просив в строк сім календарних днів з моменту отримання даної оферти підписати Протокол узгодження розбіжностей від 10.06.2021 до договору оренди земельної ділянки та повернути один примірник на адресу ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ».

До цього листа додані: 1) оригінал протоколу розбіжностей до договору оренди земельної ділянки по вул. Ладичука, кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634 від 20.05.2021 (з поміткою про протокол узгодження); 2) протокол узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки. /т. І а.с. 69-72/.

У тексті Протоколу розбіжностей від 20.05.2021 до договору оренди земельної ділянки під час підписання директором ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» зроблено напис: «З протоколом узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки по вул. Ладичука, кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:01:001:1634 від 10.06.21р.». /т. І а.с. 71/.

Фактично Протокол розбіжностей від 20.05.2021 і Протокол усунення розбіжностей стосуються пункту 5 і Додатку № 2 «Розрахунок» Договору оренди земельної ділянки.

ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» пропонує свою редакцію пункту 5 договору, згідно із якою, нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 23 444,05 грн. та є розрахованою відповідно до Довідки Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області вих. № 28-21-0.10-5546/2-20 від 11.09.2020.

А також, Позивач пропонує свою редакцію Додатку № 2 до договору - Розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку відведену ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» під частиною виробничої бази (головна понижуюча підстанція), яка знаходиться у м. Херсон по вул. Ладичука (кадастровий номер 6510136300:01:001:1634) нормативно-грошова оцінка не проведена. Згідно із цим Розрахунком розмір орендної плати за вказану земельну ділянку на рік становить 703,33 грн.

Херсонська міська рада пропонує свою редакцію пункту 5 договору, а саме: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки визначена відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області, яка розрахована згідно з порядком нормативно грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 № 508, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105». А також, ХМР пропонувала виключити Додаток № 2 «Розрахунок» до договору.

Листом від 25.06.2021 № 8-6444-18/29 Херсонська міська рада у відповідь на лист від 11.06.2021 № 27 повідомила, що у наданому із цим листом товариства протоколі узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки, фактично такі розбіжності не узгоджено, а викладено у зазначеній в первісному тексті договору редакції, що суперечить вимогам частини шостої статті 181 Господарського кодексу України. А також ХМР звернула увагу на те, що у разі не здійснення дій по врегулюванню розбіжностей, зокрема, підписання відповідного протоколу або передачі спору до суду, та у разі недосягнення згоди щодо усіх істотних умов договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). /т. І а.с. 74/.

Відповідно до частини третьої статті 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

З огляду на розміщення у вільному доступі на офіційному веб-сайті Херсонської міської ради за посиланням http://www.city.kherson.ua/acts/s2504-2020.pdf, суд визнає загальновідомою обставину прийняття цією радою рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона» від 02.09.2020 № 2504.

Як вбачається з преамбули рішення Херсонської міської ради від 02.09.2020 № 2504, його прийнято за результатами розгляду технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, виготовленої Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології» (висновок державної експертизи землевпорядної документації від 23.02.2018 № 264-18), враховуючи постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020 № 540/597/19, відповідно до вимог Земельного та Податкового кодексів України, Законів України «Про оцінку земель», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та керуючись пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пунктом 1 рішення Херсонської міської ради від 02.09.2020 № 2504 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.

У пункті 2 рішення Херсонської міської ради від 02.09.2020 № 2504 зазначено, що воно набирає чинності відповідно до пункту 2 статті 271 Податкового кодексу України.

У матеріалах цієї справи, № 923/954/21, наявний поданий Позивачем разом із клопотанням від 08.09.2023 (вхід. № 31014/23) Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.01.2022 № 1131/277-22. Відповідно до цього витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:01:001:1634 становить 2 841 717,744 гривень. /т. ІІ а.с. 136/.

Норми права які підлягають застосуванню та оцінка аргументів учасників процесу.

Статтею 7 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (частина перша статті 13 Конституції України).

Відповідно до частини першої, пунктів 1, 4 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Згідно із частинами першою, другою статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 202 Цивільного кодексу України).

Частиною першою статті 509 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 626 Цивільного кодексу України).

За договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (стаття 792 Цивільного кодексу України).

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Згідно із пункт «б», «ґ» частини першої статті 5 Земельного кодексу України, земельне законодавство базується на таких принципах, зокрема: забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю.

Відповідно до пунктів «а», «в» частини першої статі 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності (частини перша, друга, третя статті 78 Земельного кодексу України).

Суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності (пункт «б» частини першої статті 80 Земельного кодексу України).

Згідно із частиною першою, другою статті 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до частин першої, другої статті 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частини перша, другу статті 116 Земельного кодексу України).

Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (стаття 1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV).

Відповідно до частин першої, другої статті 6 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати земельних торгів.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV).

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Особа, яка відповідно до закону може бути орендодавцем земельної ділянки може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом (стаття 14 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV).

Згідно із частинами першою, другою статті 15 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів (частина друга статті 16 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV).

За змістом статті 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З наведених норм права вбачається, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі. Розмір орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 17.11.2021 у справі № 923/1137/20.

Суд на підставі частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховує висновок щодо застосування норм права викладений у пункті 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18, згідно із яким, до спору, який виник між сторонами у земельних відносинах положення Господарського кодексу України не застосовуються, оскільки відповідно до частини першої статті 4 ГКУ земельні відносини не є предметом регулювання цього Кодексу.

А відтак, суд відхиляє аргументи ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» про укладення договору оренди земельної ділянки за рішенням суду із посиланням на норми частини сьомої статті 179, статей 180, 181, 187 Господарського кодексу України.

Частиною першою статті 638 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Статтею 640 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії. Договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення.

Відповідно до абзаців першого, другого частини першої статті 641 Цивільного кодексу України, пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною (частина перша статті 642 Цивільного кодексу України).

Відповідь про згоду укласти договір на інших, ніж було запропоновано, умовах є відмовою від одержаної пропозиції і водночас новою пропозицією особі, яка зробила попередню пропозицію (стаття 646 Цивільного кодексу України).

Як вже зазначалось, листом від 04.06.2021 № 8-5182-18/29 Херсонська міська рада у відповідь на оферту Позивача від 11.05.2021 № 16 направила протокол розбіжностей разом з підписаним орендодавцем договором оренди земельної ділянки.

Листом від 11.06.2021 № 27 ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» у відповідь на лист від 04.06.2021 № 8-5182-18/29 звернулось до Херсонської міської ради та просило в строк сім календарних днів з моменту отримання даної оферти підписати Протокол узгодження розбіжностей від 10.06.2021 до договору оренди земельної ділянки.

А листом від 25.06.2021 № 8-6444-18/29 Херсонська міська рада у відповідь на лист від 11.06.2021 № 27 повідомила, що у наданому із цим листом товариства протоколі узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки, фактично такі розбіжності не узгоджено, а викладено у зазначеній в первісному тексті договору редакції.

Тобто, акцепт пропозиції Позивача в розумінні норм частини першої статті 642 Цивільного кодексу України не відбувся.

Отже, сторонами не досягнуто взаємної згоди щодо укладення договору оренди земельної ділянки, зокрема, щодо такої його істотної умови як розмір орендної плати.

А за відсутності взаємної згоди (домовленості) сторін у договорі щодо цієї істотної умови, її встановлення за рішенням суду буде суперечити нормам частини другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV і частини першої статті 632 Цивільного кодексу України.

Окремо слід зазначити й про відсутність законних підстав для визначення орендної плати на умовах Позивача на момент ухвалення рішення у цій справі.

Адже, як вже зазначалося, Херсонською міською радою прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона» від 02.09.2020 № 2504. А відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.01.2022 № 1131/277-22 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:01:001:1634 становить 2 841 717,744 гривень. Отже саме цей розмір нормативної грошової оцінки повинен бути використаний для визначення орендної плати для земельної ділянки комунальної власності відповідно до частини п`ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV.

Суд на підставі частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховує висновок щодо застосування норм права викладені у пункті 29 постанови Верховного Суду від 18.09.2020 у справі № 916/1423/18, згідно із яким, вимогу позивача про зобов`язання укласти договір у певній редакції у випадках, які допускають вирішення таких спорів судом, слід тлумачити як вимогу про визнання укладеним такого договору в судовому порядку у запропонованій позивачем редакції, що не суперечить способам захисту, визначеним пунктом 1 частини другої статті 16 ЦК України, та відповідає способам захисту, визначеним статтею 20 ГК України.

За наслідками розгляду такої вимоги суд, керуючись частиною дев`ятою статті 238 ГПК України, має зробити висновки про визнання укладеним договору у запропонованій позивачем редакції, виклавши текст редакції договору, яка за висновками суду відповідає вимогам законодавства та визнається судом укладеною, чи висновки про відмову у визнанні укладеним договору у запропонованій позивачем редакції.

Отже, з огляду на наведене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимоги ТОВ «УКРСІЛЬГОСПМАШ» про визнання укладеним між ним та Херсонською міською радою Договору оренди земельної ділянки площею з кадастровим номером земельної ділянки 6510136900:01:001:1634 в редакції позивача.

Не підлягає задоволенню викладена у Відзиві від 20.08.2021 (вхід. від 25.08.2021 № 6577/21) заява Відповідача про застосування позовної давності відповідно до частин третьої, четвертої статті 267 Цивільного кодексу України, з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 256, статті 257, частини першої статті 261 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки. Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.

З огляду на відмову в позові з підстав його необґрунтованості, позовна даність у даному випадку не підлягає застосуванню.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволені позову повністю.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. А відтак, сума судового збору покладається на сторону позивача.

Керуючись, статтею 7, частиною першою статті 13 Конституції України, частиною першою, пунктами 1, 4 частини другої статті 11, частинами першою, другою статті 14, частиною першою статті 202, частиною першою статті 256, статтею 257, частиною першою статті 261, частиною першою статті 509, частиною першою статті 626, частинами першою, другою статті 632, частиною першою статті 638, статтею 640, частиною першою статті 641, частиною першою статті 642, статтями 646, 792 Цивільного кодексу України, статтею 2, пунктами «б», «ґ» частини першої статті 5, пунктами «а», «в» частини першої статті 12, частинами першою, другою, третьою статті 78, пунктом «б» частини першої статті 80, частиною першою, другою статті 83, частинами першою, другою статті 93, частинами першою, другою статті 116, частиною першою статті 124, статями 125, 126 Земельного кодексу України, статтею 1, частинами першою, другою статті 6, статтями 13, 14, частинами першою, другою статті 15, частиною другою статті 16, статтею 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, частиною п`ятою статті 5 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV, частинами першою, десятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, статтями 13, 73, 74, 75, 76-80, 86, 123, 124, 126, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 08 березня 2024 р.

Суддя Ю.А. Шаратов

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117554105
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —923/954/21

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 30.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 12.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 22.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні