Рішення
від 11.03.2024 по справі 120/17211/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

11 березня 2024 р. Справа № 120/17211/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Томчука А.В., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся в суд з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУ ПФУ у Вінницькій області, відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 17.07.2023 № 12899-10837/Я-02/8-0200/23 про відмову у перерахунку пенсії за віком на підставі довідок ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3, № 4;

- зобов`язати здійснити з 21.03.2023 перерахунок пенсії з врахуванням довідок про заробітну плату виданих ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш", зокрема довідки від 14.03.2022 № 3 за період роботи з 01.01.1988 по 31.12.1992 та від 14.01.2022 № 4 за період роботи з 01.01.1993 по 31.03.1996.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що перебуває на обліку у пенсійному фонді та з березня 2023 року отримує пенсію за віком, призначену за нормами ЗУ № 1058. 21.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі довідок про заробітну плату від 14.01.2022 № 3, № 4, виданих ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш". Листом (рішенням) від 17.07.2023 № 12899-10837/Я-02/8-0200/23 ГУ ПФУ у Вінницькій області відмовило у здійсненні відповідного перерахунку у зв`язку з неможливістю проведення зустрічної перевірки, так як ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" відсутнє за фактичною та юридичною адресою.

Не погоджуючись із рішенням суб`єкта владних повноважень щодо відмови у перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою від 22.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено відповідачеві строк для подачі відзиву на позовну заяву.

09.01.2024 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив щодо вимог ОСОБА_1 та вказав про таке.

21.03.2023 позивачем було подано заяву про перерахунок пенсії, до якої додано довідки про заробітну плату від 14.01.2022 № 3 за період роботи з 01.01.1988 по 31.12.1992 та № 4 за період з 01.01.1993 по 31.03.1996, які видані Товариством з обмеженою відповідальністю «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш».

Відповідно до статті 40 Закону № 1058-IV, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами.

Оскільки, надані позивачем довідки не підтверджені первинними документами відповідно до абз. 1 ст 40 Закону №1058, їх направлено на перевірку працівникам контрольно-перевірочної роботи. 11.04.2023 Головним управлінням було направлено запит до Головного управління статистики у Вінницькій області № 0200-1102-5/35032 щодо надання довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України Товариства з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш". Головним управлінням статистики у Вінницькій області надано відповідь від 18.04.2023 № 02.3-08/213-23, в якій зазначено юридичну адресу підприємства - вул. Олега Антонова, буд. 19. 28.04.2023 Головним управлінням було надіслано листи-повідомлення про проведення зустрічної перевірки від 28.04.2023 № 0200-1102-8/41527 та №0200- 1102-8/41556 на адресу, зазначену у довідках про заробітну плату, вул. Ватутіна, буд. 17 та на юридичну адресу підприємства - вул. Олега Антонова, буд. 19, однак відділенням поштового зв`язку листи було повернуто без вручення у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

Крім того, 12.06.2023 спеціалістами Головного управління було здійснено виїзди за місцем знаходженням первинних документів на адресу вул. Ватутіна, буд. 17 та на юридичну адресу підприємства - вул. Олега Антонова, буд. 19, і з`ясовано, що за зазначеними адресами знаходяться інші установи. Враховуючи вищезазначене, замовлення про проведення зустрічної перевірки залишено без виконання, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" за фактичною та юридичною адресою відсутнє. Тому, право на врахування при розрахунку пенсії заробітну плату згідно довідок про заробітну плату від 14.01.2022 № 3 та № 4 відсутнє.

У зв`язку із наведеним просили відмовити ОСОБА_1 в задоволенні адміністративного позову.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФУ у Вінницькій області та отримує пенсію за віком призначену за відповідно до норм Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

21.03.2023 позивач звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою про перерахунок пенсії на підставі довідок про заробітну плату від 14.01.2022 № 3 за період роботи з 01.01.1988 по 31.12.1992 та № 4 за період з 01.01.1993 по 31.03.1996, виданих Товариством з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш".

Листом від 23.06.2023 № 10837/Я-0200-23 відповідач відмовив у проведенні відповідного перерахунку пенсії на підставі наданих довідок Товариство з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3 за період роботи з 01.01.1988 по 31.12.1992 та № 4 за період з 01.01.1993 по 31.03.1996. У цьому ж листі суб`єкт владних повноважень наголосив на вчинених ним діях, зокрема вказав, про направлення листів-повідомлень про проведення зустрічної перевірки на фактичну (вказану у довідках) та юридичну адресу (повідомлену ГУ статистики у Вінницькій області) ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш", які в свою чергу повернулись без вручення адресату. ГУ ПФУ у Вінницькій області вказало про відсутність підстав для врахування наданих довідок у зв`язку з неможливістю проведення зустрічної перевірки ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш".

Не погоджуючись з такими діями (рішенням) суб`єкта владних повноважень позивач звернуся до суду із цим позовом.

Визначаючись щодо заявлених вимог в контексті цієї спірної ситуації, суд керується та виходить з наступного.

Згідно частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положення статті 24 Конституції України, відповідно до якої громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV), який розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Цей Закон також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно до статті 8 Закону № 1058-ІV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають: 1) громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом; 2) особи, яким до дня набрання чинності цим Законом була призначена пенсія відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення» (крім соціальних пенсій) або була призначена пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) за іншими законодавчими актами, але вони мали право на призначення пенсії за Законом України «Про пенсійне забезпечення» - за умови, якщо вони не отримують пенсію (щомісячне довічне грошове утримання) з інших джерел, а також у випадках, передбачених цим Законом, - члени їхніх сімей.

Згідно з ч. 2, 3 статті 8 Закону № 1058-ІV право на отримання довічної пенсії та одноразової виплати за рахунок коштів накопичувальної системи пенсійного страхування мають застраховані особи і члени їхніх сімей та/або спадкоємці на умовах та в порядку, визначених цим Законом.

Особи, які добровільно сплачували страхові внески в порядку та розмірах, встановлених законом, до солідарної системи та/або накопичувальної системи пенсійного страхування, мають право на умовах, визначених цим Законом, на отримання пенсії і соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду та/або на отримання довічної пенсії чи одноразової виплати за рахунок коштів накопичувальної системи пенсійного страхування.

Статтею 24 Закону № 1058-ІV передбачено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

За змістом 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

За нормами статті 40 Закону № 1058-ІV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1, далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

В силу норм пп. 3 п. 2.1 для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У Додатку 5 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (пункт 2.1 розділу II) визначено форму довідки про заробітну плату для обчислення пенсії.

Так, довідка про заробітну плату для обчислення пенсії містить відомості щодо: сум заробітної плати з розшифруванням; сплати страхових внесків та первинних документів, на підставі яких видана довідка.

Отже, з наведеного правового регулювання слідує, що заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, зокрема особовими рахунками, платіжними відомостями та іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією. Довідка про заробітну плату для обчислення пенсії повинна містити відомості щодо: сум заробітної плати з розшифруванням; сплати страхових внесків та первинних документів, на підставі яких видана довідка.

Такий висновок суду узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеним в постановах від 31.08.2022 у справі № 280/8521/20 та від 17.05.2023 у справі № 400/2297/19, які в силу ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковими для врахування при розгляді даної справи.

Згідно з п. 2.10 Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії. Призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

За нормами ч. 1-2 статті 44 № 1058-ІV звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Призначення пенсії за віком здійснюється автоматично (без звернення особи) у разі набуття застрахованою особою права на призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, на підставі відомостей, наявних у системі персоніфікованого обліку, якщо до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, особа не повідомила про бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

У разі відсутності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком (у тому числі за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку), територіальний орган Пенсійного фонду інформує застраховану особу, у тому числі через її особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду, про відсутність таких відомостей та необхідність їх подання (за наявності). Документи про страховий стаж можуть бути подані до територіального органу Пенсійного фонду або через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Відповідно до частини 3 статті 44 № 1058-ІV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

В свою чергу п. 4.2 Порядку № 22-1 визначено, що при прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб, крім іншого, надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку.

Як встановлено судом під час розгляду цієї справи 21.03.2023 позивач подав заяву про перерахунок пенсії, до якої додав довідки про заробітну плату від 14.01.2022 № 3 за період роботи з 01.01.1988 по 31.12.1992 та № 4 за період з 01.01.1993 по 31.03.1996, видані Товариством з обмеженою відповідальністю «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш».

У таких довідках зазначено, що вони видані на підставі відомостей про нарахування заробітної плати за 1988-1992 роки, 1993-1996 роки, які знаходяться за адресою м. Вінниця, вул. Ватутіна, 17.

Крім того, заявник надав пенсійному органу довідку ТОВ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш» (м. Вінниця, вул. О. Антонова, 19, код ЄДРПОУ 00902300) від 14.01.2022 № 1, за відомостями якої вказано про перейменування Замостянського спеціалізованого відділення "Сільгосптехніка" на Замостянське підприємство по виготовленню монтажних заготовок обласного об`єднання "Вінницькремтехсільмаш" Дерагропрома УРСР (наказ від 01.04.1986 № 31), потім перейменовано у ВАТ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш» (наказ від 02.01.1990 № 2), а потім у ТОВ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш» (наказ від 02.01.2004 № 1).

Судом встановлено, що оскільки надані позивачем довідки не підтверджені первинними документами, їх направлено на перевірку працівникам контрольно-перевірочної роботи.

11.04.2023 Головним управлінням було направлено запит до Головного управління статистики у Вінницькій області № 0200-1102-5/35032 щодо надання довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України Товариства з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш".

Згідно листа Головного управління статистики у Вінницькій області від 18.04.2023 № 02.3-08/213-23 юридична адресу підприємства Товариство з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" (код ЄДРПОУ 00902300) - вул. Олега Антонова, буд. 19.

28.04.2023 Головним управлінням було надіслано листи-повідомлення про проведення зустрічної перевірки від 28.04.2023 № 0200-1102-8/41527 та № 0200- 1102-8/41556 на адресу, зазначену у довідках про заробітну плату (вул. Ватутіна, буд. 17) та на юридичну адресу підприємства (вул. Олега Антонова, буд. 19), однак відділенням поштового зв`язку листи було повернуто без вручення у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

Разом з тим під час розгляду цієї справи по суті судом досліджено довідки Товариством з обмеженою відповідальністю «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш» про заробітну плату для обчислення пенсії від 14.01.2022 № 4 та № 3. Варто вказати, що такі довідки засвідчені підписами керівника та головного бухгалтера товариства та печаткою ТОВ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш». Крім того довідки відповідають формі довідки про заробітну плату для обчислення пенсії закріпленої у Додатку 5 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (пункт 2.1 розділу II), оскільки містять суми заробітної плати за період з січня 1988 по грудень 1992 року, з січня 1993 року по березень 1996 року, у довідках вказано про нарахування на виплати страхових внесків, вказано про підстави видачі таких та зазначено про відсутність заперечень з боку товариства проти проведення перевірки первинних документів за періоди, що вказані у цих довідках.

Так, при вирішенні цього спору суд враховує, що в силу положень статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Крім того варто зазначити, що у трудовій книжці ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 від 05.11.1984, за період часу з 07.05.1988 по 20.03.1996 містяться відповідні записи про роботу позивача у ВАТ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш» (ТОВ «Замостянське спеціалізоване підприємство «Агромаш»).

Вказані записи виконано без перекреслень, виправлень, у чіткій послідовності та відповідності до дати, завірені підписом та печаткою роботодавця.

Доказів визнання недостовірними записів у трудовій книжці щодо даних періодів роботи відповідачем суду не надано.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 3 ст. 23 Загальної декларації прав людини, п. 4 ч. 1 Європейської соціальної хартії та ст. 46 Конституції України, працівники у старості мають право на пенсію, що є основним джерелом існування, яка має забезпечувати достатній життєвий рівень.

В той же час, враховуючи встановлені обставини, суд зауважує, що на особу не може перекладатись тягар відповідальності через неможливість проведення пенсійним органом зустрічної перевірки в цьому випадку первинних документів, на підставі яких ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш", були видані довідки від 14.01.2022 № 3 та № 4 про заробітну плату ОСОБА_1 за період з січня 1988 року по березень 1996 року.

При цьому, суд також враховує, що як і у листі від 17.07.2023 та і у відзиві відповідач не вказує про невідповідність довідок про заробітну плату вимогам чинного законодавства, а судом встановлено, що ці довідки містять відомості щодо: сум заробітної плати; відрахування внесків до пенсійного органу та підставу видачі: особові рахунки, а також підписи відповідальних осіб та печатку товариства.

Стосовно посилання у відзиві на те, що єдиною і обов`язковою умовою для перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати за спірний період є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, то суд, не заперечуючи того, що обов`язковим для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати відповідними первинними документами, суд звертає увагу, що в даному випадку перевірка достовірності виданих документів покладається саме на пенсійний орган, у т.ч. шляхом направлення звернень (запитів) до відповідних установ, організацій, підприємств. При цьому неможливість проведення зустрічної перевірки наданих заявником документів, а також сумніви щодо обґрунтованості їх видачі, не можуть слугувати підставою для відмови у врахуванні заробітної плати при призначенні (перерахунку) пенсії фізичній особі.

Крім того, Верховний Суд, зокрема, у постанові від 21.02.2020 у справі № 291/99/17 дійшов висновку, проте, що перевірка достовірності виданих документів покладається на Пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії.

У постанові від 12.04.2021 у справі № 219/4550/17 Верховний Суд дійшов висновку, що посилання відповідача в обґрунтування касаційної скарги на неможливість врахування заробітної плати в зв`язку з неможливістю проведення перевірки обґрунтованості її видачі є безпідставним і висновки судів попередніх інстанцій не спростовує, оскільки надана позивачем довідка містила посилання на особові рахунки, як на первинні документи, на підставі яких вона видана, підприємство яке її видало на той час перебувало на обліку, а тому підстави для проведення перевірки поданої довідки у відповідача були відсутні.

Аналогічні висновки наведені у постановах Верховного Суду від 24.03.2020 у справі № 280/1411/16-а та від 26.10.2022 у справі №808/1735/18.

Європейський Суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (п. 53 рішення у справі Ковач проти України від 7 лютого 2008 року, п. 59 рішення у справі Мельниченко проти України від 19 жовтня 2004 року, п.50 рішення у справі Чуйкіна проти України від 13 січня 2011 року, п.54 рішення у справі Швидка проти України від 30 жовтня 2014 року тощо).

Вищевказане означає, що суд має оцінювати фактичні обставини справи з урахуванням того, що права, гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, мають залишатися ефективними та людину не можна ставити в ситуацію, коли вона завідомо не може реалізувати своїх прав.

Суд зауважує, що відсутність у відповідача можливості здійснити перевірку відомостей на підприємстві не може бути підставою для відмови особі у реалізації наявного у нього права на пенсійне забезпечення. Так, своїми діями відповідач фактично позбавив позивача права на належний соціальний захист, гарантований Конституцією України, та на розмір пенсії відповідно до законодавства.

Крім того, доказів, які б спростовували факт, що позивач не отримував заробітну плату у відповідних розмірах, відповідачем не надано.

В даному контексті слід вкотре зазначити, що право особи на отримання пенсійних виплат не може бути поставлено у залежність від можливості органів Пенсійного фонду України здійснювати ці повноваження, а тому неможливість проведення перевірки правомірності видачі довідок не дає підстав для не зарахування останніх при призначенні пенсії.

Крім того, доказів, які б спростовували факт, що позивач не перебував у трудових відносинах та не отримував вказану у документах заробітну плату у відповідних розмірах, відповідачем не надано.

Таким чином, надані позивачем довідки до пенсійного органу для обчислення пенсії, на момент розгляду справи є підставою для врахування відповідачем сум заробітної плати, зазначених в останніх при обчисленні пенсії позивачу.

В той же час суд зауважує, що не підлягають задоволенню вимоги про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ПФУ у Вінницькій області від 17.07.2023 № 12899-10837/Я-02/8-0200/23 про відмову у перерахунку пенсії за віком, адже позивач помилково обожнює лист пенсійного органу із рішенням суб`єкта владних повноважень.

З огляду на вищезазначене суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача буде визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, які полягають у відмові здійснити перерахунок пенсії з 21.03.2023 з врахуванням даних заробітної плати за період з травня 1988 року по березень 1996 року, що зазначені у довідках ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3 та № 4, та як наслідок слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з врахуванням заробітної плати за період з травня 1988 року по березень 1996 року, що зазначені у довідках ТОВ "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3 та № 4, з 21.03.2023.

Згідно з частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

В силу вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, суд приходить до переконання, що заявлений позов по суті належить задовольнити, водночас обравши при цьому правильний і найбільш ефективний спосіб захисту порушених прав позивача, незалежно від того формулювання позовних вимог, що наведене у позовній заяві.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень частини 1 статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо відмови здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з врахуванням даних заробітної плати за період з травня 1988 року по березень 1996 року, що зазначені у довідках Товариства з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3 та № 4.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити з 21.03.2023 перерахунок пенсії ОСОБА_1 з врахуванням заробітної плати за період з травня 1988 року по березень 1996 року, що зазначені у довідках Товариства з обмеженою відповідальністю "Замостянське спеціалізоване підприємство "Агромаш" від 14.01.2022 № 3 та № 4.

Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три грн 60 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13322403).

Повний текст рішення складено та підписано суддею 11.03.2024.

СуддяТомчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117559389
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —120/17211/23

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні