Рішення
від 11.03.2024 по справі 200/3281/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 березня 2024 року Справа№200/3281/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Ушенка С.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (ЄДРПОУ 37393777; юридична адреса: 04071, м. Київ, вул. Введенська, 35) до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області (ЄДРПОУ 41127366; місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсена, 26/2) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі, -

В С Т А Н О В И В:

Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області про визнання протиправним та скасування висновку від 21.06.2023 про результати моніторингу закупівлі згідно ДК 021:2015:50720000-8 Послуги з ремонту і технічного обслуговування систем центрального опалення, ідентифікатор оголошення UA-2023-01-17-012927-a.

Позивач в обґрунтування позову зазначив, що не погоджується з оскаржуваним висновком Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області про результати моніторингу процедури закупівлі, вважає його необґрунтованим та протиправним, оскільки виявлені відповідачем в результаті моніторингу порушення не відповідають дійсності та суперечать вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», Інструкції з підготовки тендерної пропозиції. Разом з цим, на думку позивача, відповідач не наділений повноваженнями на спонукання суб`єктів господарювання на розірвання господарського договору, а проаналізовані обставини щодо невідповідності спірного висновку вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України є самостійною обставиною для його скасування.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року вказану позовну заяву залишено без руху та позивачу надано десятиденний строк з дня отримання ухвали для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року Управлінню освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації продовжено процесуальний строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою суду від 06 жовтня 2023 року у задоволенні клопотання представника Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області про заміну неналежного відповідача в даній адміністративній справі відмовлено.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, оскільки вважає, що при постановленні оскаржуваного висновку Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області діяло з дотриманням норм чинного законодавства України. Зазначає, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі повністю відповідає вимогам, які висуваються до актів індивідуальної дії, оскільки містить у собі зобов`язання щодо усунення виявлених порушень, яке є пропорційним та спрямоване на досягнення легітимної мети діяльності органу державного фінансового контролю. Відповідач вказує на те, що у висновку ним конкретизовано, яких саме заходів має вжити позивач, визначено спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність, у зв`язку з чим, на його думку, вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом припинення зобов`язань за договором, підлягали виконанню.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

17.01.2023 Управлінням освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації на веб-порталі з питань публічних закупівель «Prozorro» оприлюднена інформація про закупівлю послуг згідно ЄЗС ДК 021:2015:50720000-8 Послуги з ремонту і технічного обслуговування систем центрального опалення, ідентифікатор оголошення UA-2023-01-17-012927-a.

Розглянувши тендерні пропозиції учасників закупівлі, уповноваженою особою позивача 27.01.2023 прийнято рішення про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрейм Констракшн» (код ЄДРПОУ 43151741, далі ТОВ «Фрейм Констракшн») переможцем щодо вказаної закупівлі.

02.02.2022 між позивачем та ТОВ «Фрейм Констракшн» укладено договір № 1-П.

03.02.2023 сторонами укладено додаткову угоду № 1 до вказаного договору, згідно якої вартість робіт склала 2 786 712, 50 грн.

Державною аудиторською службою України надано міжрегіональним територіальним органам доручення від 21.04.2023 № 003100-18/4590-2023 щодо проведення моніторингу ряду процедур закупівель, в тому числі процедури закупівлі за ID: UA-2023-01-17-012927-а.

На виконання вказаного доручення, на підставі наказу від 14.06.2023 № 13-з і частини другої статті 8 Закону «Про публічні закупівлі» Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області було розпочато проведення моніторингу закупівлі UA-2023-01-17-012927-а.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі оприлюднено в електронній системі закупівель та вказано підставу для прийняття такого рішення, якою стало виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Предметом аналізу під час моніторингу були: Послуги з ремонту і технічного обслуговування систем центрального опалення (Технічне обслуговування систем теплопостачання, опалення, водопостачання, каналізації, сантехнічного обладнання закладів освіти Подільського району міста Києва), 3040940 ПАН, 50720000-8, ДК021,75, послуга

За результатами моніторингу вказаної процедури закупівлі складено висновок від 21.06.2023 про результати моніторингу закупівлі згідно ДК 021:2015:50720000-8 Послуги з ремонту і технічного обслуговування систем центрального опалення, ідентифікатор оголошення UA-2023-01-17-012927-a.

За результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі відповідачем встановлено, що за результатами аналізу питання відповідності тендерної пропозиції вимогам тендерної документації замовника встановлено порушення пп. 2 п. 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості) в частині не відхилення пропозиції учасника, як такої, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону № 922.

Також встановлено, що замовником у відповідності до п. 40 Особливостей не розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель та на порушення пп. 2 п. 41 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрейм Констракшн» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону № 922, а укладено договір від 02.02.20023 № 1-П.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, відповідач зобов`язав здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням вимог Цивільного та Господарського кодексів, забезпечити недопущення таких порушень в подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).

Відповідно до статті 2 Закону № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є, зокрема, здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII).

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Згідно пункту 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, пунктом 23 яких визначено, що моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону.

Частинами 1, 4, 6 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно достатті 7цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Частиною третьою цієї статті визначено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до ст. 1 Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.

За приписами частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII у тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону; 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; 4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби); 5) кількість товару та місце його поставки; 6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; 7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; 9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; 10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; 11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; 12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; 13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; 14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); 17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; 18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг; 19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII).

Частиною 1 статті 31 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:

1) учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону; не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства; зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції; не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону; визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 цього Закону;

2) тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; такою, строк дії якої закінчився;

3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону; не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.

Згідно пункту 32 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює опис порушень та зазначає про спосіб його усунення.

Водночас, саме замовник наділений повноваженнями щодо розроблення на основі вимог Закону № 922-VIII тендерної документації, якою визначаються конкретні умови закупівлі та, зокрема, визначаються кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону №922-VIII, а також спосіб їх підтвердження.

Отже, інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим кваліфікаційним критеріям визначається безпосередньо замовником у тендерній документації, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 5 Закону № 922-VIII, та з дотриманням вимог чинного законодавства.

Крім того, за приписами абзацу 1 пункту 3, пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей. Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Пунктом 41 Особливостей визначено вичерпний перелік підстав, в разі наявності яких замовник відхиляє тендерну пропозицію.

За приписами пп. 2 п. 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.

Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону № 922 тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

З матеріалів справи вбачається, що замовником у п. 2 «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» додатку 6 «Кваліфікаційні критерії» таблиці 1 тендерної документації встановлена вимога щодо надання довідки, складеної у довільній формі, про наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, із зазначенням прізвища, ім`я, по батькові кожного з інженерно-технічних працівників та робітників основних професій, їх посад, інформації про їх освіту, спеціальність та загальний досвід роботи за фахом, які будуть залучені до надання послуг. Для підтвердження кваліфікації працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, надати на всіх працівників, зазначених в довідці: штатний розпис, накази про прийняття на роботу та/або копії договорів (контрактів у т.ч. ЦПУ) та/або сканкопії трудових книжок (у т.ч. електронні).

Учасником ТОВ «Фрейм Констракшн» на підтвердження кваліфікації працівників надано довідку від 19.01.2023 № 2 «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання і досвід», штатний розпис, введений в дію з 01.01.2023, накази.

З поданих ТОВ «Фрейм Констракшн» вищенаведених документів в обґрунтування тендерної пропозиції і у відповідності до вимог тендерної документації, судом встановлено, що з 14 вересня 2021 року на посаду інженера з охорони праці у ТОВ «Фрейм Констракшн» з окладом відповідно штатного розкладу було прийнято ОСОБА_1 , проте у наданому штатному розписі ТОВ «Фрейм Констракшн», затвердженому і введеному в дію 01.01.2023, посада інженера з охорони праці відсутня.

Позивач у позовній заяві погоджується з тим, що штатний розпис учасника дійсно не містить посади «інженер з охорони праці», проте вважає таку помилку, допущену учасником, формальною (несуттєвою).

Зазначає, що інформація, яка підтверджує наявність у ТОВ «Фрейм Констракшн» посади «Інженер з охорони праці», яка зазначена у довідці про наявність працівників, відображена в наступних документах:

-наказі про призначення № 13 від 13.09.2021;

-медичній особовій книжці серії 12АВВ № 817000;

-у витязі з протоколу № 243/-2021 комісії з перевірки знань з пожежної безпеки та відомість про перевірку знань з пожежної безпеки;

-у витязі з протоколу № 828102021А засідання комісії з перевірки знань питань охорони праці;

-у посвідченні № 828102021А/87 з перевірки знань з охорони праці.

Проте, на переконання суду, врахувати вищенаведені документи, як належне підтвердження наявності у ТОВ «Фрейм Констракшн» посади «Інженер з охорони праці» і тієї обставини, що вона обіймається відповідною кваліфікованою особою, неможливо, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 64 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Його складають загалом по підприємству (установі, організації) і затверджують щороку на кожен календарний рік до його початку, з урахуванням змін, унесених до штатного розпису в поточному році. У штатному розписі підприємства (установи, організації) назви посад зазначають з урахуванням кваліфікаційних категорій, розрядів, класів, передбачених відповідними кваліфікаційними характеристиками.

Таким чином, основними документами, що підтверджують офіційне працевлаштування за конкретною посадою є штатний розклад (розпис) і трудова книжка (яка до суду не надана).

Водночас, доказів того, що наказ № 13 від 13.09.2021 є чинним на момент укладення договору закупівлі, позивачем не перевірено і суду не подано, штатний розпис ТОВ «Фрейм Констракшн» на момент укладення договору не містить посади «Інженер з охорони праці».

Також, згідно з п. 1.11 розділу ІІІ тендерної документації замовника зазначено, що відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону замовник не відхиляє пропозицію торгів через допущення учасниками формальних (несуттєвих) помилок. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме: технічні помилки та описки, що не впливають на зміст пропозиції, і такі, що не нівелюють технічний потенціал та конкурентоздатність учасника.

Однак, слід зауважити на тому, що пунктом 1.11 розділу III тендерної документації замовника не передбачено такої «формальної помилки», на наявності якої наполягає позивач і яка стала однією з підстав для прийняття відповідачем спірного висновку. При цьому, на переконання суду, вказане порушення суттєво впливає на зміст пропозиції і є таким, що нівелює технічний потенціал та конкурентоздатність учасника.

Замовник самостійно зазначив в тендерній документації таку вимогу, а Закон № 922 та Особливості, в свою чергу, не наділяють замовника правом звільняти учасників закупівлі від надання будь-яких документів чи інформації, що передбачені вимогами тендерної документації, а також вирішувати питання щодо сукупності документів, які, в даному випадку, не підтверджують наявність посади «Інженер з охорони праці».

Тобто, відхилення тендерної пропозиції учасника за наявності зазначених підстав, відповідно до п. 41 Особливостей, є обов`язком, а не правом замовника (позивача).

Також, згідно з п. 1 таблиці 2 додатку 6 «Кваліфікаційні критерії» тендерної документації замовника передбачено надання учасником:

- тендерної пропозиції + додатку розрахунку вартості надання послуг з урахуванням всіх податків, матеріалів, транспортування, зборів та інших витрат за 1 кв. м.;

-калькуляції ціни на обслуговування загальної площі м. кв. за 1 місяць;

-загальної калькуляції ціни на обслуговування загальної площі.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Фрейм Констракшн» на виконання п. 1 таблиці 2 додатку 6 «Кваліфікаційні критерії» тендерної документації надана тендерна пропозиція (Вх № 32 від 21.01.2023), «Розрахунок вартості надання послуг з урахуванням всіх податків, матеріалів, транспортування, зборів та інших витрат за 1 кв. м» (Вх № 35 від 20.01.2023) та документ під назвою «Калькуляція ціни на обслуговування загальної площі м.кв. за 1 місяць. Загальна калькуляція ціни на обслуговування загальної площі» (Вх № 35 від 20.01.2023).

Натомість, пп. 3 п. 1.11 розділу III тендерної документації замовника передбачено, що зміст документу повинен відповідати вимогам, визначеним замовником у тендерній документації.

Калькуляція - це обчислення собівартості одиниці продукції, виконаних робіт та послуг, а також заготівельної собівартості матеріальних цінностей та засобів виробництва за елементами витрат.

Проте, проаналізувавши зміст вказаних документів, наданих ТОВ «Фрейм Констракшн» у відповідності до п. 1 таблиці 2 додатку 6 «Кваліфікаційні критерії» тендерної документації замовника, судом встановлено, що вони не містять безпосереднього розрахунку вартості послуг та включення конкретних витрат на кожну послугу, що, у свою чергу, унеможливлює віднесення такого порушення до формальної помилки.

При цьому, слід звернути увагу позивача на ту обставину, що ним, як замовником, у відповідності до п. 40 Особливостей не розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель та на порушення пп. 2 п. 41 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Фрейм Констракшн».

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель при визначенні переможця процедури закупівлі, які, як встановлено судом, є значущими, відповідач у висновку, що оскаржується, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням вимог Цивільного та Господарського кодексів, забезпечити недопущення таких порушень в подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Виходячи із структури та змісту частини сьомої статті 7-1 Закону № 922-VIII та Порядку № 522, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.

З приписів Закону № 922-VIII вбачається, що на відповідача покладений обов`язок зазначити варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо припинення договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення, інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

Варіант усунення порушення шляхом припинення договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922 повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно із частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.

Таким чином, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому невідхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору, є підставою для припинення такого договору.

Як вбачається зі змісту висновку, відповідач конкретизував, які саме заходи повинен вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.

Аналогічні висновки висловив Верховний Суд у постановах від 15 лютого 2024 року (справа № 420/15232/22), від 24 січня 2023 року (справа № 280/8475/20), від 31 січня 2023 року (справа № 260/2993/21), від 28 вересня 2023 року (справа № 140/13717/21).

За вказаних обставин, суд доходить висновку, що спірний висновок відповідача є таким, що відповідає критеріям, визначеним у частині другій статті 2 КАС України, є правомірним та підстави для його скасування судом відсутні.

Відтак, враховуючи викладене, позовні вимоги не підлягають задоволенню у повному обсязі.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судом не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 2, 9, 72-77, 139, 241-246, 255, 258, 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Управління освіти Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (ЄДРПОУ 37393777; юридична адреса: 04071, м. Київ, вул. Введенська, 35) до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області (ЄДРПОУ 41127366; місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсена, 26/2) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі, - відмовити у повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Ушенко

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117560021
СудочинствоАдміністративне
Сутьрезультати моніторингу закупівлі

Судовий реєстр по справі —200/3281/23

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні