Рішення
від 11.03.2024 по справі 240/34924/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2024 року м. Житомир справа № 240/34924/23

категорія 108070100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Панкеєвої В.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ФПС Флексіблс Україна" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФПС Флексіблс Україна" звернулось до суду із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17 жовтня 2023 року №00193330707.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким позивачу нараховану пеню у сумі 144048,13 грн за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є необгрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, оскільки порушення таких термінів відбулось поза волею та відсутності зловживань з боку позивача та зумовлений військовою агресією російської федерації проти України.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній справі.

Головне управління ДПС у Житомирській області, у строк та в порядку, визначеному ст.152, ч.1 ст.261 Кодексом адміністративного судочинства України (далі -КАС України) подало відзив на позовну заяву. В обґрунтування якого вказано, що перевіркою встановлено, що ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" було порушено строки, встановлені п.3 ст.13 Закону №2473 по платіжному документу від 05.09.2022 №175 за період з 04.03.2023 по 03.04.2023, з урахуванням подовжених термінів розрахунків, згідно висновку Міністерства економіки України від 15.08.2023 №4432-09/2908-07 (наказ від 14.08.2023 №11001), щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів установлених НБУ. При цьому, ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" не доведено, що військова агресія російської федерації проти України є форс-мажорною обставиною, настання якої призвело до порушення граничного строку розрахунку, встановленого НБУ, за окремою операцією з імпорту товарів. Головне управління ДПС у Житомирській області звертає увагу суду, що позивач безпідставно посилається на загальний офіційний лист Торгово-промислової палати України від 02.01.2023 №29/7/99-00-07-05-01-07, оскільки даний лист засвідчує виключно наявність воєнного стану, як непереборної сили в цілому. Однак це не означає, що він є форс-мажором для кожної особи. За таких обставин, контролюючим органом правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.10.2023 №00193330707.

У період із 01.01.2024 по 05.01.2024 головуюча суддя перебувала у відпустці.

Зважаючи на незначну складність справи, суд вважає за необхідне розглянути її в порядку п.2 ч.1 ст.263 КАС України.

У відповідності до частини 4 статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з частиною 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

З матеріалів справи вбачається, що Головним управлінням ДПС в Житомирській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічних контрактів від 23.08.2022 №15-08-2022, від 24.05.2022 №bn та від 12.11.2021 №122021 за період з 12.11.2021 по 19.09.2023, за результатами якої складено акт від 28.09.2023 №15640/06-30-07-07/20428705.

Актом документальної перевірки встановлено порушення пункту 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" по імпортному договору №bn від 24.05.2022, укладеному з компанією "Polytek Makina Dis Tic. Ltd. sti "(Туреччина) кошти у сумі 15045,00 євро повернуто з порушенням термінів розрахунків та по імпортному договору №15-08-2022 від 23.08.2022, укладеному з компанією "Gunter Kunststoffaschinen GmbH" (Німеччина) обладнання надійшло з порушенням термінів розрахунків на суму 25500,00 євро.

Повідомлення Національного банку України про факти ненадходження в установлені Національним банком граничних строків розрахунків або строків, визначених у висновках, грошових коштів чи товарів, які надані банками до НБУ згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7 на виконання статей 12 і 13 Закону №2473 які надані ПАТ "ІНГ Банк Україна" про перевищення законодавчо встановлених строків розрахунків за зовнішньоекономічним договорами №bn від 24.05.2022 та №15-08-2022 від 23.08.2022 перевірено та підтверджено.

За результатами встановлених порушень контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.10.2023 №00193330707, яким за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності застосовано штраф у сумі 144048,13 грн.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФПС Флексіблс Україна", не погоджуючись з висновками документальної позапланової виїзної перевірки подало скаргу від 30.10.2023, в якій просило переглянути та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.10.2023 №00193330707.

За результатами розгляду скарги Державна податкова служба України прийняла рішення від 29.11.2023 №35409/6/99-00-06-01-02-06, яким залишила без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 17.10.2023 №00193330707, а скаргу - без задоволення.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення контролюючого органу протиправним та прийнятим в порушення норм чинного законодавства, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Вирішуючи спір по суті, суд ураховує, що згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (з наступними змінами та доповненнями в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі ПК України).

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.п.19-1.1.4. п.19-1.1. ст.19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1. пункту 41.1. статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Підпунктами 20.1.4, 20.1.19. п.20.1 ст.20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:

- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків;

- застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок, відповідно до вимог цього Кодексу, а також, перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого, покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до п.п.75.1.2. п.75.1. ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з п.п."б" п.п.69.2. підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема, документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів).

Отже, законодавцем передбачено право контролюючого органу у період дії правового режиму воєнного стану на проведення документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Підпунктом 54.3.3. п.54.3. ст.54 ПК України визначено, що контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права й обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України "Про валюту і валютні операції" від 21 червня 2018 року № 2473-VIII (далі - Закон №2473-VIII).

За визначенням, наведеним у статті цього Закону, валютна операція це операція, що має хоча б одну з таких ознак:

а) операція, пов`язана з переходом права власності на валютні цінності та (або) права вимоги і пов`язаних з цим зобов`язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами, крім операцій, що здійснюються між резидентами, якщо такими валютними цінностями є національна валюта;

б) торгівля валютними цінностями;

в) транскордонний переказ валютних цінностей та транскордонне переміщення валютних цінностей.

Відповідно до частин 1, 3 статті 3 Закону №2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до частини третьої цієї статті, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Частиною 5 статті 13 Закону №2473-VIII передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

За частинами шостою-сьомою цієї статті, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується. У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено. У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.

В силу положень частини восьмої цієї статті, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Відповідно до пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України №5 від 02.01.2019, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

В силу положень підпункту 1 пункту 22 цього ж розділу, граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (тобто, дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.

Відповідно до пункту 23 розділу II Положення, розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного пунктом 21 розділу II цього Положення, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення, у повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією).

При цьому, в силу вимог пункту 4 розділу I Положення, клієнти/користувачі (резиденти та нерезиденти) здійснюють валютні операції з купівлі безготівкової іноземної валюти/ банківських металів та/або переказу іноземної валюти/банківських металів/національної валюти в разі наявності підстав/ зобов`язань для проведення таких операцій, що підтверджуються відповідними документами, які подаються для здійснення купівлі до банків, для здійснення переказу - до банків або небанківських надавачів платіжних послуг.

А відповідно до пункту 7 цього ж розділу, клієнти/користувачі здійснюють валютні операції з купівлі іноземної валюти/банківських металів, переказ іноземної валюти/ банківських металів/гривні на підставі оригіналів документів (уключаючи електронні документи) або копій в електронній/паперовій формі з оригіналів документів на паперових носіях інформації. Копії документів в електронній формі створюються клієнтом/користувачем шляхом сканування оригіналу документа на паперовому носії інформації та засвідчуються його кваліфікованим/удосконаленим електронним підписом (для юридичної особи - підписом її уповноваженої особи), створеним відповідно до вимог законодавства у сфері надання електронних довірчих послуг. Електронні документи/електронні копії документів можуть подаватися засобами дистанційної комунікації у спосіб, визначений у договорі між банком і клієнтом, та повинні залишатися в банку на зберіганні. Договір між банком та клієнтом обов`язково повинен визначати умови та порядок (процедуру) визнання суб`єктами електронної взаємодії правочинів у вигляді електронних документів із використанням електронного підпису. Копії документів у паперовій формі повинні бути засвідчені підписом клієнта/користувача (його уповноваженої особи) та залишаються в банку/небанківського надавача платіжних послуг на зберіганні.

За вимогами пункту 8 цього розділу, клієнти-резиденти (юридичні особи та фізичні особи-підприємці) здійснюють купівлю іноземної валюти через один банк для розрахунків за поточними торговельними операціями з нерезидентом за кожним зовнішньоекономічним договором.

Відповідно до підпункту 2 пункту 7 розділу ІІ цієї Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Національного банку України №7 від 02.01.2019, банк розпочинає відлік установлених НБУ граничних строків розрахунків з дати здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів.

Також, пунктом 9 розділу ІІІ цієї Інструкції визначено, що банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків, зокрема, після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-51 "Переробка на митній території", ІМ-72 "Безмитна торгівля", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування" (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД).

Відповідно до пункту 10 цього ж розділу банк, крім підстав, передбачених у пункті 9 розділу III, має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за наявності:

1) повідомлення інших банків / уповноважених осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) на здійснення тимчасової адміністрації / ліквідаторів банків / юридичних осіб, які утворилися внаслідок ліквідації банків за рішенням власників, про зарахування грошових коштів на поточний рахунок резидента, що відкритий у цьому банку / банку, що ліквідовується / банку, що ліквідований за рішенням власників, що надійшли від нерезидента за товар або як повернення коштів від нерезидента;

2) повідомлення інших банків / ліквідаторів банків / уповноважених осіб ФГВФО на здійснення тимчасової адміністрації / юридичних осіб, які утворилися внаслідок ліквідації банків за рішенням власників, про надходження реєстру МД за цією операцією резидента;

3) повідомлення митного органу, засвідченого підписом його керівника (заступника керівника), а також засвідченої в установленому відповідно до законодавства України порядку копії ввізної МД, що отримані на письмовий запит резидента (для завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за операцією з імпорту товару в разі зміни умов бартерного договору, що передбачає заміну зобов`язань резидента з постачання товару на зобов`язання щодо оплати товару нерезидентові повністю або частково в грошовій формі);

4) документів, що підтверджують поставку продукції на користь резидента - реципієнта (одержувача) міжнародної технічної допомоги відповідно до міжнародних договорів України;

5) документів про припинення зобов`язань за операціями з експорту, імпорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності таких умов: вимоги випливають із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими операціями; вимоги однорідні; строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред`явлення вимоги; між сторонами не було спору щодо характеру зобов`язання, його змісту, умов виконання.

Випадки, за яких допускається зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару або вартості товарів, що імпортуються, зазначено у пункті 12 розділу ІІІ Інструкції.

Таким чином, Законом №2473-VIII та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання, встановлено вичерпний перелік підстав, за якими: передбачено зупинення або продовження граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів, встановленого НБУ; можливе завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків; допускається зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару або вартості товарів, що імпортуються.

Як встановлено судом, контролюючим органом було отримано від ДПС України листи від 02.01.2023 №29/7/99-00-07-05-01-07 та від 28.04.2023 №9341/7/99-00-07-05-01-07 з інформацією, отриманою від Національного Банку України про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків або строків, визначених у висновках, грошових коштів чи товарів по ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" по зовнішньоекономічному контракту №bn від 24.05.2022 по дату здійснення операції - 07.06.2022 та по зовнішньоекономічному контракту від 23.08.2022 №15-08-2022, щодо здійснення операції - 05.09.2022.

У зв`язку з вищенаведеним, посадовими особами ГУ ДПС в Житомирській області в період з 20.09.2023 по 25.09.2023 було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" з питань дотримання вимог валютного законодавства, під час проведення якої встановлено порушення пункту 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" по імпортному договору №bn від 24.05.2022 та по імпортному договору №15-08-2022 від 23.08.2022.

Щодо встановлених порушень ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" вимог валютного законодавства при здійсненні окремих операцій з імпорту товарів, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи слідує, що 24.05.2022 між ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" (10025, Житомир, Україна, вулиця Промислова, 1/154) та "Polytek Makina Dis Tic. Ltd. sti" (Османгазький район, 2654, вул. №2,34522, м. Кірач - Есенюрт - Стамбул - Туреччина) укладено договір купівлі устаткування №bn, згідно з умовами якого постачальник погоджується поставити і продати ФПС і ФПС згоден купити на умовах цього договору:

- устаткування вказане в Додатку 1;

- технічна документація в двох (2) копіях (одна роздрукована, одна електронна), програмне забезпечення і навчальна документація і дві (2) копії (одна роздрукована і одна електронна) Інструкцій з експлуатації;

- запасні частини в Додатку 2;

- погоджена технічна допомога з пуско-налагоджувальних робіт (STW) устаткування і інші послуги вказані в Додатку 3.

Постачальник повинен доставити устаткування (разом з відповідною Документацією), належним чином упаковане в продовж 300 календарних днів, з дня, коли ФПС зробить передоплату в розмірі 30% від вартості устаткування, як зазначено в Додатку 7. Тип доставки FCA Стамбул Туреччина відповідно до INCOTERMS 2010.

Відповідно до умов договору, він набирає набирає чинності з 24 травня 2022 і автоматично закінчується після закінчення гарантійного строку як вказано в пункті 8.1.

Додатком №7 до договору купівлі-продажу обладнання №bn від 24.05.2022 встановлено ціну та оплату, а саме загальна вартість контракту становить 50150,00 Євро, при цьому умови оплати визначено наступні:

1. передоплата при оформленні замовлення: 30% (15045,00 Євро);

2.70% (35105,00 Євро) необхідно сплатити банківським переказом (Т/Т) перед відправленням.

На виконання умов договору ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" здійснило попередню оплату згідно виписки/Statement в іноземній валюті в сумі 15045,00 євро (номер виписки Statement №111 від 07.06.2022), що еквівалентно 472247,51 грн (курс НБУ станом на 07.06.2022 становить 31,3890 грн за 1 євро), граничний термін надходження товару - 03.12.2022.

Проте, нерезидентом було повернуто отриману попередню оплату на валютний рахунок ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" № НОМЕР_1 - 28.04.2023 в сумі 15045,00 Євро.

До перевірки ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" було надано висновок Міністерства економіки України щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених НБУ від 10.01.2023 №4432-09/19-07, яким продовжено строк розрахунку за окремою операцією з імпорту товарів за контрактом від 24.05.2022 №bn на суму 15045,00 євро з 04.12.2022 до 30.03.2023.

За таких обставин, станом на 31.03.2023 по імпортному контракту від 24.05.2022 №bn, укладеному з компанією "Polytek Makina Dis Tic. Ltd. sti" (Туреччина) рахувалася дебіторська заборгованість в загальній сумі 15045,00 Євро, згідно виписки Statement в іноземній валюті в сумі 15045,00 Євро.

Таким чином, ТОВ "ФПС Флексіблс Україна", було порушено строки, встановлені пунктом 3 статті 13 Закону №2473 по платіжному документу від 07.06.2022 №111 ПАТ "ІНГ Банк Україна" №UA 983005390000026007213292300/EUR за період з 31.03.2022 по 28.04.2023.

Кількість прострочених днів з 31.03.2023 по 28.04.2023 становить - 29.

Також судом встановлено, що

23.08.2022 між ТОВ "ФПС Флексіблс Україна", (10025, Житомир, Україна, вулиця Промислова,1/154) та "Gunter Kunststoffashinen GmbH" (08060, Цвікау, Німеччина, HerschelstraBe 12) було укладено договір купівлі продажу обладнання №15-08-2022, згідно з умовами якого постачальник погоджується поставити і продати FPS і FPS згоден купити на умовах цього договору:

- Обладнання, як зазначено в Додатку 1;

- Документацію, що складається з двох (2) копій (однієї друкованої копії, однієї електронної) Технічної документації, програмного забезпечення та навчальної документації та двох (2) копій (однієї друкованої копії та однієї електронної) Інструкції з експлуатації;

- узгоджену технічну допомогу для введення в роботу (STW) Обладнання та інших Послуг, як зазначено в Додатку 3.

Постачальник повинен доставити Обладнання (разом з відповідною Документацією) належним чином упакованим протягом 210 календарних днів з моменту здійснення FPS узгодженого 30% передоплати від ціни Обладнання, як узгоджено в Додатку 7. Поставка здійснюється FCA Цвікау, Німеччина, відповідно до INCOTERMS 2010.

Відповідно до умов договору, він набирає чинності з 23 серпня 2022 і автоматично закінчується після закінчення гарантійного строку як вказано в пункті 8.1.

20.03.2023 між ТОВ "ФПС Флексіблс Україна", (10025, Житомир, Україна, вулиця Промислова,1/154) та "Gunter Kunststoffashinen GmbH" (08060, Цвікау, Німеччина, HerschelstraBe 12) було укладено Додаткову угоду №10 до договору купівлі обладнання №15-08-2022 від 23.08.2022, відповідно до якої сторони домовилися внести зміни у Договір, а саме змінити Статтю 4 - Постачання викласти її у наступній редакції:

"4.1 Постачальник повинен доставити устаткування (разом з відповідною документацією), належним чином упаковане в продовж 260 календарних днів, з дня, коли покупець зробить передоплату у розмірі 30% від вартості устаткування, як зазначено у Додатку 7. Поставка здійснюється FCA Цвікау, Німеччина, відповідно до INCOTERMS 2010.

Додаткова угода набирає силу з моменту підписання сторонами і є невід`ємною частиною до єдиного договору купівлі обладнання №15-08-2022 від 23.08.2022.

Додатком №7 до договору купівлі-продажу обладнання №15-08-2022 від 23.08.2022 встановлено ціну та оплату, а саме загальна вартість контракту становить 85000,00 Євро, при цьому умови оплати визначено наступні:

1. передоплата при оформленні замовлення: 30% (25500,00 Євро);

2. 65% (55250,00 Євро) на 15.01.2023;

3. 5% (4250,00 Євро) після встановлення, не пізніше ніж через 60 днів після дати доставка, незалежно від того, якщо воно відбудеться раніше.

На виконання умов договору ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" здійснено попередню оплату за товар на користь нерезидента "Gunter Kunststoffashinen GmbH"(Німеччина) на загальну суму 85000,00 Євро, в тому числі:

- 05.09.2022 - 25500,00 Євро (що в гривневому еквівалентні складає 931614,45 грн), граничний термін надходження товару 03.03.2023;

- 18.01.2023 - 55250,00 Євро (що в гривневому еквівалентні складає 2187198,45 грн), граничний термін надходження товару 16.07.2023;

- 10.08.2023 - 4250,00 Євро (що в гривневому еквівалентні складає 170507,45 грн), граничний термін надходження товару 05.02.2024.

Від нерезидента було отримано обладнання 23.05.2023 на суму 85000,00 Євро.

До перевірки ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" було надано висновок Міністерства економіки України щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених НБУ від 15.08.2023 №4432- 09/2908-07 (наказ від 14.08.2023 №11001), яким продовжено строк розрахунку за окремою операцією з імпорту товарів за контрактом від 23.08.2022 №15-08-2022 на суму 25500,00 Євро з 04.04.2023 до 23.05.2023.

Таким чином, перевіркою встановлено, що ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" було порушено строки, встановлені пунктом 3 статті 13 Закону №2473 по платіжному документу від 05.09.2022 №175 на суму 25500 Євро за період з 04.03.2023 по 03.04.2023, з урахуванням подовжених термінів розрахунків, згідно висновку Мінекономіки №4432-09/2908-07 від 15.08.2023 (наказ від 14.08.2023 №11001) щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком.

Кількість прострочених днів з 04.03.2023 по 03.04.2023 становить - 31.

З огляду на наведене, Головним управлінням ДПС в Житомирській області нараховано пеню ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" за порушення вимог валютного законодавства при здійсненні окремих операцій з імпорту товарів за контрактами:

- від 24.05.2022 №bn у розмірі 52070,21 грн;

- від 23.08.2022 № 15-08-2022 у розмірі 91977,92 грн.

Стосовно встановлених порушень, сторона позивача зазначає, що 15.03.2023 була подана заява про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів згідно договору №bn від 24.05.2022, установлених Національним банком, однак відповідь з Міністерства економіки України надійшла лише у серпні 2023 року, що унеможливило своєчасно надати документи або оскаржити дане рішення в судовому порядку.

Крім того, зазначає, що товар згідно договору купівлі обладнання №15-08-2022 від 23.08.2022 було отримано в повному обсязі, що підтверджує митна декларація №23UA101020018000U, тому відповідальність ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" у вигляді пені відсутня.

Також ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" посилається на лист Торгово-промислової палати України (далі ТПП) від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, яким засвідчено форс-мажорні обставини: військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану та підтверджено, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Надаючи оцінку згаданим посиланням позивача та наданим на їх обґрунтування документам, суд виходить з того, що за вимогами Закону України "Про валюту і валютні операції" підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Частиною 1 статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 02 грудня 1997 року №671/97-ВР передбачено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Отже, саме сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або уповноваженою організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), є підставою для продовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 13 липня 2023 року у справі № 560/9742/22.

Однак, лист Торгово-промислової палати України (далі ТПП) від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 є документом загального інформаційного характеру, а тому цей лист не може вважатися сертифікатом ТПП, виданим відповідно до положень ст.14 Закону України від 02 грудня 1997 року №671/97-ВР "Про торгово-промислові палати в Україні" і не є доказом настання форс-мажору (обставин непереборної сили) для певного суб`єкта господарювання у конкретному зобов`язанні.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 15.06.2023 у справі №910/8580/22.

Суд підкреслює, що під час перевірки позивачем не було надано копії документів уповноваженої установи, які б могли підтвердити настання випадків, які можливо віднести до обставин непереборної сили - форс-мажору.

Також ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" не доведено, що військова агресія російської федерації проти України є форс-мажорною обставиною, настання якої призвело до порушення граничного строку розрахунку, встановленого НБУ, за окремою операцією з імпорту товарів відповідно до умов контракту від 24.05.2022 №bn та контракту від 23.08.2022 №15-08-2022.

Крім того, суд не бере до уваги доводи позивача про те, що у нього відсутня відповідальність у вигляді пені, оскільки товар згідно договору купівлі обладнання №15-08-2022 від 23.08.2022 було отримано в повному обсязі, та зазначає, що через призму умов зовнішньоекономічного контракту, було порушено строки, встановлені пунктом 3 статті 13 Закону №2473 по платіжному документу від 05.09.2022 №175 на суму 25500 Євро за період з 04.03.2023 по 03.04.2023, з урахуванням подовжених термінів розрахунків, згідно висновку Мінекономіки №4432-09/2908-07 від 15.08.2023 (наказ від 14.08.2023 №11001) щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, що позивачем не спростовано жодними належними та допустимими доказами.

Водночас, позивачем не надано будь-яких доказів того, що він вчиняв будь-які дії щодо оскарження висновоку Міністерства економіки України щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених НБУ від 15.08.2023 №4432- 09/2908-07 (наказ від 14.08.2023 №11001).

Також, суд вважає за необхідне зазначити, що оскільки контролюючим органом перевірка проводилась в період з 20.09.2023 по 25.09.2023, тобто більш ніж через місяць після отримання висновку Міністерства економіки України щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених НБУ від 15.08.2023 №4432-09/2908-07 (наказ від 14.08.2023 №11001), суд відхиляє доводи представника позивача про те, що несвоєчасне отримання згаданого висновку позбавило можливості ТОВ "ФПС Флексіблс Україна" своєчасно надати документи або оскаржити дане рішення в судовому порядку.

З урахуванням наведеного вище у своїй сукупності суд приходить до висновку, що наявними у матеріалах справи документами підтверджується позиція контролюючого органу про порушення позивачем граничного строку розрахунку в іноземній валюті, що має своїм наслідком нарахування пені за кожен день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару), що свідчить про обґрунтованість прийнятого та оскаржуваного у даній справі податкового повідомлення-рішення.

За вказаних обставин суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "ФПС Флексіблс Україна" (вул.Промислова,1/154, а/с 55, м.Житомир, Житомирський р-н, Житомирська обл., 10025, ЄДРПОУ: 20428705) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул.Юрка Тютюнника,7, м.Житомир, Житомирський р-н, Житомирська обл., 10003, ЄДРПОУ: 44096781) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити дії, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Панкеєва

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117560115
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/34924/23

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Панкеєва Вікторія Анатоліївна

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Панкеєва Вікторія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні