ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 березня 2024 рокум. Ужгород№ 260/11148/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаврилка С.Є., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
26 грудня 2023 року до Закарпатського окружного адміністративного суду звернувся з позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063), яким просить суд: "1. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ- 20453063), здійснити виплату внутрішньо перемішеній особі ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 , місце перебування: АДРЕСА_2 . НОМЕР_2 ), суми заборгованості по пенсії за віком за період з дати призначення пенсії за віком 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року; 2. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ- 20453063), здійснити нарахування та виплатити внутрішньо перемішеній особі ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 , місце перебування: АДРЕСА_3 ), компенсацію за втрату частини пенсії за віком за час затримки виплати пенсії за віком з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року, компенсацію за втрату частини пенсії за віком рахувати включно до дати фактичної виплати суми заборгованості в повному обсязі на банківський рахунок позивачу; 3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4. код СДРІІОУ- 20453063), здійснити перерахунок і встановити з 16 лютого 2022 року внутрішньо перемішеній особі - ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 , місце перебування: АДРЕСА_3 ) і виплачувати пенсію за віком з урахуванням заробітної плати позивача, поновленого на роботі з 30 січня 2018 року за рішенням Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі №297/377/18 і з урахуванням заробітної плати позивача за час вимушеного прогулу за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року за рішенням Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі №297/377/18; 4. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ- 20453063), здійснити перерахунок і встановити з 16 лютого 2022 року внутрішньо перемішеній особі - ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 , місце перебування: АДРЕСА_3 ), страховий стаж за квітень 2013 року з урахуванням суми 600,60 гривень, включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державною соціального страхування в квітні 2013 року від Комунального підприємства "Луганська обласна фармація", ЄДРПОУ 01975442 і з урахуванням суми 879,37 гривень, включеної до реєстру в квітні 2013 року від Луганського міського центру зайнятості, СДРПОУ-13392912; 5. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ- 20453063), здійснити перерахунок і встановити з 16 лютого 2022 року внутрішньо перемішеній особі - ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 , місце перебування: АДРЕСА_3 ), страховий стаж за серпень 2005 року з урахуванням суми 310.00 гривень включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування в серпні 2005 року від Товаристві обмеженої відповідальності "Адвокатська контора "Юрконеалтінг"", ЄДРПОУ-31444312; 6. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ - 20453063), здійснити перерахунок пенсії за віком з 16 лютого 2022 року внутрішньо перемішеній особі - ОСОБА_1 , (РНОКПП - НОМЕР_1 місце перебування: АДРЕСА_3 ), з врахуванням всієї заробітної плати, з якої Закрите акціонерне товариство "Лугцентрокуз", ЄДРПОУ-13392889, Приватне підприємство "Телексі", СДРПОУ- 32326203, Приватне підприємство "Мега Стар Плаза", Дочірнє підприємство "Радіо-Вояж" Закритого акціонерного товариства "Лугцентрокуз", ОСОБА_1 , РПОКПП-2269106856, із застосуванням максимальної величини заробітної плати (доходу) для обчислення пенсій сплачені страхові внески за періоди роботи позивача з 2004 року по 2005 рік (включно), і яка вказана в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) позивача за 2004 рік в сумі 26611,66 гривень, за 2005 рік в сумі 21841,17 гривень та виплачувати пенсію в подальшому згідно проведеного перерахунку до виникнення обставин, з якими закон пов`язує виникнення, зміну чи припинення правовідносин; 7. Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області виграти на судовий збір в сумі 7515.20 гривень.".".
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року даний позов було залишено без руху та надано позивачу десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 січня 2024 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній адміністративній справі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФ України в Закарпатській області та отримував пенсію за віком У зв`язку з перерахунком пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року було розраховано недоотриману пенсію у розмірі приблизно 243681,63 гривень. Позивач зазначив, що оскільки в добровільному порядку дана заборгованість перед ним не погашена, він вимушений звернутись до суду із даним позовом. Крім того, позивач вказує, що розрахунок розміру пенсії з 16 лютого 2022 року було зроблено з заробітної плати станом на 19 квітня 2022 року, яка не містить заробітної плати в розмірі 777961,01 гривень за час вимушеного прогулу з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року позивача, поновленого на роботі з 30 січня 2018 року за рішенням Закарпатського апеляційного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 297/377/18, що порушує право позивача на мирне володіння майном відповідно до рішення Суду, яке набуло законної сили. Разом з тим, позивач вважає розрахунок страхового стажу за період з 08 квітня 2013 року по 22 травня 2013 року помилковим, який потребує виправлення оскільки порушує право позивача на отримання вищої пенсії за віком через заниження страхового стажу, з якого вираховується розмір пенсії за віком.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову, зазначив, що розмір призначеної пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року складає 243681,63 грн. Суми пенсій нараховані позивачу за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року підлягають виплаті на умовах Порядку виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 № 1165. З приводу позовних вимог позивача щодо страхового стажу включеного до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування зазначив, що відповідачем, листом від 06 вересня 2023 року позивачу надане детальне пояснення з приводу проведення страхувальником коригуючої звітності у персональних даних позивача. Відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі звітності, що подається страхувальниками до Державної податкової служби України. З приводу проведення страхувальником коригуючої звітності у персональних даних для перерахунку пенсії зазначає, що позивачеві необхідно звернутись особисто з усіма необхідними документами до територіального орану Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр) або разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через веб-портал або засобами Порталу Дія електронних послуг.
Згідно зі статтею 262 частиною 5 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до статті 4 частини 1 пункту 10 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 (далі по тексту - ОСОБА_1 , позивач) є внутрішньо переміщеною особою та з 05 липня 2015 року проживає в м. Берегово Закарпатської області (а.с.а.с. 99-102, 106).
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (далі - ГУ ПФУ в Закарпатській області) № 072250005726 від 19 квітня 2022 ОСОБА_1 призначено пенсію за віком.
Як вбачається із КП "Діловодство спеціалізованого суду" рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року у справі № 297/1561/22, зокрема зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Закарпатській області зарахувати ОСОБА_1 період навчання з 24.08.1979 року по 01.07.1984 року у Ворошиловградському машинобудівному інституті до страхового стажу при призначенні пенсії. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з врахуванням стажу з 24.08.1979 року по 01.07.1984 року у Ворошиловградському машинобудівному інституті з дня її призначення.
Судом встановлено, що на виконання вказаного рішення суду, відповідачем було проведено перерахунок пенсії позивачу із врахуванням сказаного стажу роботи, у зв`язку із чим, утворилася заборгованість пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року складає 243681,63 грн яка буде виплачена на умовах окремого порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 року № 1165 "Про затвердження порядку виплати пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до статті 12 частини 1 пункту 1 Закону України "Про забезпеченням прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від довідки про взяття на обліку внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання на контрольованій Україною території" (а.с.а.с. 107-109).
Листом Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області надало відповідь позивачу на його звернення від 30 листопада 2023 року № 9266-9202/М-02/8-0700/23, з якої вбачається, що загальна сума заборгованості пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року становить 243681,63 гривень, відсутнє прийняте відповідачем рішення по виплаті заборгованості пенсії за віком, але зазначено право позивача звернутися безпосередньо до суду (а.с. 21).
Надаючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд враховує, що відповідно до статті 1 Закону України від 20 жовтня 2014 року №1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Згідно зі статтею 4 зазначеного Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Стаття 7 Закону визначає, що Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 року за №637 "Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам", призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року №509 (Офіційний вісник України, 2014 року, № 81, ст. 2296).
Виплата (продовження виплати) пенсій, що призначені зазначеним особам, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".
Отже, умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою; наявність рахунку в установі ПАТ "Державний ощадний банк".
Відповідність позивача вказаним вимогам не заперечується відповідачем.
Припинення або відновлення соціальних виплат проводиться структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад або територіальними органами Пенсійного фонду України згідно з Порядком здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 року за № 365 "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам".
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 року № 365 "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" затверджено Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам (у подальшому Порядок №365), який визначає механізм призначення (відновлення) внутрішньо переміщеним особам виплати пенсій за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 4 Порядку №365 соціальні виплати внутрішньо переміщеним особам призначаються і виплачуються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення), територіальними органами Пенсійного фонду України, робочими органами Фонду соціального страхування, центрами зайнятості (далі - органи, що здійснюють соціальні виплати) за місцем їх фактичного проживання/перебування, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування.
Згідно з пунктом 15 Порядку №365 орган, що здійснює соціальні виплати, на підставі рішення комісії призначає (відновлює) таку соціальну виплату з місяця, в якому надійшла заява внутрішньо переміщеної особи. Суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що позивач є внутрішньо переміщеною особою відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Закарпатській області. Відповідно до матеріалів справи сума недоотриманої позивачем пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року становить 243681,63 гривень, що не заперечується відповідачем.
Відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування регулюються Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до статті 49 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється: 1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості; 2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 3) у разі смерті пенсіонера; 4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд; 5) в інших випадках, передбачених законом.
Поновлення виплати пенсії здійснюється за рішенням територіального органу Пенсійного фонду протягом 10 днів після з`ясування обставин та наявності умов для відновлення її виплати. Виплата пенсії поновлюється в порядку, передбаченому частиною третьою статті 35 та статтею 46 цього Закону.
Перелік підстав припинення виплати пенсії, визначений статтею 49 частиною 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" , є вичерпним та передбачає можливість припинення виплати пенсії з інших підстав лише у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.
Головне управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області посилається на той факт, що суми соціальних виплат за минулий період обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та будуть виплачені на умовах окремого порядку.
Суд зазначає, що відсутність встановленого Кабінетом Міністрів України механізму виплати нарахованих соціальних виплат не звільняє державу в особі уповноваженого органу Управління від обов`язку здійснити таку виплату та не може позбавляти права особи на отримання належних йому сум соціальних виплат.
Згідно із статтею 92 частиною 1 пунктом 6 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення, захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Відповідно до статті 6 частини 2 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
У рішенні у справі "Суханов та Ільченко проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності.
Тому, відмовляючи позивачу у виплаті пенсії за відсутності передбачених законами України підстав, відповідач порушив право позивача на отримання цієї соціальної допомоги. Втручання відповідача у право позивача на мирне володіння своїм майном у вигляді пенсії суд вважає таким, що не ґрунтується на принципах, закріплених Конституцією України, та нормах, визачених Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відтак, відсутність окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України для виплати пенсії за минулий період, не є передбаченою законом підставою для припинення виплати пенсії, а Постанова КМУ № 365 є підзаконним нормативно-правовим актом, який обмежує встановлене законодавством право на отримання пенсії позивачем.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку про наявність підстав для виплати позивачу відповідного розміру пенсії за період з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року становить 243681,63 гривень.
Крім цього, при ухваленні рішення у справі, суд бере до уваги, що ця адміністративна справа є типовою справою, а тому судом, у відповідності із статтею 291 частиною 3 КАС України, враховуються правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні від 03.05.2018 року за результатами розгляду зразкової справи № 805/402/18.
Щодо позовних вимог про компенсації втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати згідно із Законом України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.
Необхідно врахувати, що Верховний Суд вже викладав правові висновки щодо застосування норм Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 № 2050-ІІІ (далі Закон України № 2050-ІІІ), зокрема у постанові від 15.10.2020 у справі № 240/11882/19, правовідносини у якій в частині цих позовних вимог є подібними до правовідносин у справі, що розглядається.
Ухвалюючи постанову у справі № 240/11882/19 Верховний Суд виходив із аналізу норм Закону № 2050-ІІІ, відповідно до статті 2 якого компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - компенсація) провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом. Під доходами у цьому Законі № 2050-ІІІ слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру, серед іншого, заробітна плата (грошове забезпечення).
Відповідно до статті 3 Закону України № 2050-ІІІ сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується дохід, до уваги не береться).
Згідно зі статтею 4 Закону України № 2050-ІІІ виплата громадянам суми компенсації провадиться у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.
Системний аналіз вищенаведених норм, за позицією Верховного Суду у вказаній справі дає підстави для висновку, що у разі несвоєчасної виплати пенсії провадиться її компенсація відповідно до діючого законодавства.
У справі № 240/11882/19 Верховний Суд зауважив, що використане у статті 3 Закону № 2050-ІІІ формулювання, що компенсація обчислюється як добуток нарахованого, але не виплаченого грошового доходу за відповідний місяць, означає, що має існувати обов`язкова складова обчислення компенсації - невиплачений грошовий дохід, який може бути або нарахований, або який можна нарахувати, зокрема, і на підставі судового рішення.
З покликанням на аналогічні висновки, сформульовані у постановах Верховного Суду України від 11.07.2017 №21-2003а16, Верховного Суду від 22.06.2018 у справі №810/1092/17 та від 13.01.2020 у справі №803/203/17, Верховний Суд у справі №240/11882/19 висновував, що зміст і правова природа спірних правовідносин у розумінні положень статей 1-3 вказаного Закону України №2050-ІІІ дають підстави вважати, що право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але не виплачені.
Застосовуючи цей висновок у справі №240/11882/19, з урахуванням наявності факту невиплати позивачу сум індексації грошового забезпечення за заявлений у цій справі період у зв`язку з бездіяльністю власника або уповноваженого ним органу щодо нарахування та виплати громадянину індексації заробітної плати, Верховний Суд дійшов висновку, що така особа має право на компенсацію втрати доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати за умови зобов`язання власника або уповноваженого ним органу здійснити донарахування належних громадянину сум доходів.
Крім цього при вирішенні спірних правовідносин в даній частині судом взята до уваги постанова Верховного Суду по справі № 620/7687/21 від 21.03.2023 року, згідно зі змістом якої суди першої та касаційної інстанції при визначенні наявності у позивача права на отримання компенсації втрати частини доходу встановлювали лише протиправність дій відповідача з приводу невиплати основної суми доходу та зобов`язання виплатити такий дохід; обов`язковість надання позивачем до відповідача заяви з приводу нарахування та виплати компенсації за втрачений дохід судами встановлена не була.
Таким чином, керуючись наведеними вище висновками, суд вважає за належне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити нарахування та виплатити позивачу компенсацію за втрату частини пенсії за віком за час затримки виплати пенсії за віком з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року.
Щодо позовних вимог про зобов`язання здійснити перерахунок пенсію за віком з урахуванням заробітної плати позивача, поновленого на роботі з 30 січня 2018 року за рішенням Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18.
Судом встановлено, що постановою Закарпатського апеляційного суд від 19 жовтня 2020 року у справі № 297/377/18, зокрема, поновлено ОСОБА_1 на посаді головного економіста відділу економіки, обліку та звітності державного підприємства "Берегівське лісове господарство" з 30 січня 2018 року; стягнуто з державного підприємства "Берегівське лісове господарство" на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року в розмірі 777 961,01 грн (а.с.а.с.с 22-49).
Постановою Верховного суд від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18, зокрема викладено абзац п`ятий резолютивної частини постанови Закарпатського апеляційного суд від 19 жовтня 2020 року в новій редакції: стягнуто з державного підприємства "Берегівське лісове господарство" на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року в розмірі 777961,01 грн з утриманням із цієї суми установлених законодавством України податків та зборів та 20000 грн у рахунок відшкодування моральної шкоди (а.с.а.с. 51-64).
Як вбачається з матеріалів справи, позивач набуває право на пенсію за віком з 60 років, 15 лютого 2022 року, яку призначено позивачу рішенням 072250005726 від 19 квітня 2022 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області з 16 лютого 2022 року.
При цьому позивач вказує, що розрахунок розміру пенсії з 16 лютого 2022 року було зроблено з заробітної плати станом на 19 квітня 2022 року, яка не містить заробітної плати в розмірі 777961,01 гривень за час вимушеного прогулу з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року позивача, поновленого на роботі з 30 січня 2018 року за рішенням Закарпатського апеляційного суду від 19 жовтня 2020 року у справі №297/377/18, що порушує право позивача на мирне володіння майном відповідно рішення суду, яке набуло законної сили.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначаються Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі по тексту - Закон України № 1058-IV).
За змістом статті 5 частин 1, 2 Закону України № 1058-IV цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Виключно цим Законом визначаються: види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат.
Відповідно до статті 9 частини 1 пункту 2 Закону України № 1058-IV відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія по інвалідності.
Визначення поняття страхового стажу та періоди, з яких складається страховий стаж наводить стаття 24 Закону України № 1058-IV.
Згідно із статтею 24 частиною 1 абзацом 1 Закону України № 1058-IV страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Абзацом першим частини другої цієї ж статті визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до статті 27 частини 1Закону України № 1058-IV розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
Статтею 27 частиною 2 абзацами 1, 2 Закону України № 1058-IV передбачено, що за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.
За змістом статті 40 частини 1 Закону України № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до статті 27 частини 2 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Стаття 41 Закону України № 1058-IV визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, згідно із якою до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються, зокрема суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.
Суд відзначає, що спірним у цій справі є питання перерахунку пенсії позивача з урахуванням періоду між звільненням і поновленням на роботі та середнього заробітку за час вимушеного прогулу відповідно до постанови Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18.
Суд зауважує, що стаж роботи працівника, який був звільнений без законної підстави або незаконно переведений на іншу роботу, а потім поновлений на роботі, вважається безперервним. Стягнутий на користь такого працівника середній заробіток за час вимушеного прогулу, є заробітною платою за кожен місяць його перебування у вимушеному прогулі.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 16 грудня 2020 року у справі № 761/36220/17.
За наведених обставин суд доходить висновку, що період вимушеного прогулу позивача відповідно до постанови Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18 повинен бути зарахований відповідачем до його страхового стажу, а пенсія за віком перерахована з урахуванням цього стажу.
Суд встановив, що постановою Закарпатського апеляційного суд від 19 жовтня 2020 року у справі № 297/377/18, зокрема, поновлено ОСОБА_1 на посаді головного економіста відділу економіки, обліку та звітності державного підприємства "Берегівське лісове господарство" з 30 січня 2018 року; стягнуто з державного підприємства "Берегівське лісове господарство" на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року в розмірі 777 961,01 грн (а.с.а.с.с 22-49).
Постановою Верховного суд від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18, зокрема викладено абзац п`ятий резолютивної частини постанови Закарпатського апеляційного суд від 19 жовтня 2020 року в новій редакції: стягнуто з державного підприємства "Берегівське лісове господарство" на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року в розмірі 777961,01 грн з утриманням із цієї суми установлених законодавством України податків та зборів та 20000 грн у рахунок відшкодування моральної шкоди (а.с.а.с. 51-64).
Отже, сума 777961,01 грн є середнім заробітком позивача за час його вимушеного прогулу. Вказана сума є заробітною платою позивача за кожен місяць його перебування у вимушеному прогулі, а тому на підставі статті 41 Закону України № 1058-IV підлягає врахуванню в заробіток (дохід) позивача для обчислення пенсії.
13 вересня 2023 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області із заявою в якій просив перерахувати пенсію з первісного призначення, тобто з 16 лютого 2022 року, виходячи з наявного страхового стажу із додаванням до нього часу вимушеного прогулу (а.с.а.с. 125, 126).
Як вбачається з рішення Головного управління Пенсійного фонду в Полтавській області від 21 вересня 2023 року № 322 позивачу було відмовлено у проведенні перерахунку пенсії з 16 лютого 2022 року, оскільки починаючи з 01 вересня 2023 року позивачу було здійснено перерахунок із врахуванням періоду між звільненням та поновленням на роботі, який зараховується до страхового стажу, та заробітної плати за час вимушеного прогулу (а.с. 127).
Як вбачається із перерахунку пенсії позивача, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 21 вересня 2023 року№ 072250005726 було здійснено перерахунок пенсії з 01 вересня 2023 року, яким з урахуванням періоду між звільненням та поновленням на роботі, який зараховується до страхового стажу з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року, відповідно до рішенням Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18 (а.с.а.с. 121-124).
При цьому, вказаним розрахунком підтверджено, для визначення розміру пенсії позивача застосовано показник заробітної плати станом на 08 квітня 2022 року (а.с.а.с. 105-108), яка не містить заробітної плати в розмірі 777961,01 гривень за час вимушеного прогулу з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року позивача.
Беручи до уваги викладене суд резюмує, що відповідач протиправно не врахував позивачу при проведенні перерахунку його пенсії, заробітну плату за час вимушеного прогулу відповідно з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року, відповідно до постанови Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18 в розмірі 777961,01 гривень.
Щодо дати, з якої відповідачу належить здійснити перерахунок пенсії позивачки, суд зазначає таке.
Згідно із статтею 44 частиною 1 Закону України № 1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Відповідно до пункту 2.7 Порядку №22-1 до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.
Днем звернення за перерахунком пенсії, переведенням з одного виду пенсії на інший, поновленням виплати пенсії, виплатою недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (пункт 1.8. Порядку №22-1).
Відповідно до статті 45 частини 4 Закону України № 1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:
у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;
у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
З матеріалів справи встановлено, що позивач з заявою про врахування спірних періодів до страхового стажу звернувся 13 вересня 2023 року (тобто після 15 числа відповідного місця), до якої додав перелік додатків документів, у тому числі рішення суду, а також платіжні інструкції (а.с.а.с. 125-126).
Отже, саме 13 вересня 2023 року є датою звернення позивача за перерахунком пенсії, та саме з вказаною датою звернення за перерахунком, Закон України № 1058-IV пов`язує виникнення підстав у позивача права на перерахунок пенсії, - у зв`язку з виникненням права на підвищення пенсії, та саме у зв`язку з чим у відповідача виникає обов`язок щодо проведення перерахунку та виплати пенсії позивачу за його заявою від 09 серпня 2023 року у строк, відповідно до норм Закону України № 1058-IV, якими врегульовано строки перерахунку та виплати пенсії, а саме з 01 вересня 2023 року, тобто з першого числа наступного місяця, оскільки заяву з усіма необхідними документами подано позивачем було після 15 числа.
А відтак, у зв`язку із наведеним, суд вважає необґрунтованою позовну вимогу позивача зобов`язання відповідача здійсненні перерахунку пенсії позивачу з моменту її первісного призначення, тобто з 16 лютого 2022 року, виходячи з наявного страхового стажу із додаванням до нього часу вимушеного прогулу, а тому позовні вимоги у цій частині необхідно задовільнити частково.
Щодо зобов`язання здійснити перерахунок і встановити з 16 лютого 2022 року, страховий стаж за квітень 2013 року з урахуванням суми 600,60 гривень, включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державною соціального страхування в квітні 2013 року від Комунального підприємства "Луганська обласна фармація", і з урахуванням суми 879,37 гривень, включеної до реєстру в квітні 2013 року від Луганського міського центру зайнятості.
Позивач згідно записів трудової книжки з 08 квітня 2013 року по 22 травня 2013 року отримував допомогу по безробіттю від Луганського міського центру зайнятості, згідно із статті 23 пунктом 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", в редакції 01 січня 2013 року на час отримання допомоги по безробіттю (а.с.а.с. ).
Згідно розрахунку страхового стажу, період з 08 квітня 2013 року по 22 травня 2013 року, вбачається, що період отримання допомоги по безробіттю з 08 квітня 2013 року по 30 квітня 2013 року включено до страхового стажу позивача 22 дні, а період отримання допомоги по безробіттю з 01 травня 2013 року по 22 травня 2013 року включено до страхового стажу позивача 22 дні (а.с. 100).
Відповідно до довідки в 2013 році у формі ОК-5 "Індивідуальні відомості про застраховану особу" Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійного фонду України за період з 01 січня 2013 року по 15 квітня 2013 року врахована заробітна плата позивача отримана від Комунального підприємства "Луганська обласна фармація" (а.с.а.с. 105-108).
Позивач відповідно до запису з трудової книжки звільнився з Комунального підприємства "Луганська обласна фармація", з 15 березня 2013 року,
Як вказує позивач вказаним підприємством було нараховано і виплачена йому премію за роботу у І кварталі 2013 року, яку позивач отримав в квітні 2013 року після звільнення, сума якої 600,60 гривень зазначена у формі ОК-5.
Щодо зобов`язання здійснити перерахунок і встановити з 16 лютого 2022 року страховий стаж за серпень 2005 року з урахуванням суми 310 гривень включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування в серпні 2005 року від Товаристві обмеженої відповідальності "Адвокатська контора "Юрконеалтінг"".
Позивач з серпня 2005 року по жовтень 2005 року працював за сумісництвом в Товаристві обмеженої відповідальності "Адвокатська контора "Юрконеалтінг"", відповідно до поданих звітів і документів роботодавцем у реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування зазначена заробітна плата у серпні 2005 року - 310 гривень, у вересні 2005 року - 332 гривні, у жовтні 2005 року - 332 гривні (а.с.а.с. 105-108).
Позивач стверджує, що керуючись частиною 2 і 3 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж за серпень 2005 року має бути встановлений один місяць. З липня по серпень 2005 року в Україні було встановлено мінімальну заробітну плату в розмірі 310 гривень на місяць, що дозволяє зарахувати до страхового стажу серпень 2005 року повний місяць через виконання умов по сумі сплачених за серпень місяць 2005 року страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати 310 гривень зазначеної в формі ОК-5.
Щодо зобов`язання здійснити перерахунок пенсії за віком з 16 лютого 2022 року, з врахуванням всієї заробітної плати, з якої Закрите акціонерне товариство "Лугцентрокуз", Приватне підприємство "Телексі", Приватне підприємство "Мега Стар Плаза", Дочірнє підприємство "Радіо-Вояж" Закритого акціонерного товариства "Лугцентрокуз", ОСОБА_1 , із застосуванням максимальної величини заробітної плати (доходу) для обчислення пенсій сплачені страхові внески за періоди роботи позивача з 2004 року по 2005 рік (включно), і яка вказана в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) позивача за 2004 рік в сумі 26611,66 гривень, за 2005 рік в сумі 21841,17 гривень та виплачувати пенсію в подальшому згідно проведеного перерахунку до виникнення обставин, з якими закон пов`язує виникнення, зміну чи припинення правовідносин.
Позивач зазначає, що в 2004-2005 роках за основним місцем роботи працював в Закритому акціонерному товаристві "Лугцентрокуз", а також в 2004-2005 роках одночасно працював за сумісництвом на декількох підприємствах, а саме: в Приватному підприємстві "Гелексі", в Приватному підприємстві "Мега Стар Плаза", в Дочірнім підприємстві "Радіо-Вояж" Закритого акціонерного товариства "Лугцентрокуз".
Відповідно з індивідуальних відомостей про застраховану особу вбачається, що на даних підприємствах позивач у 2004-2005 роках одночасно отримував заробітну плату, розмір яких не перевищував встановленої законодавством максимальної величини 2660 гривень. Кожне підприємство окремо здійснювало із заробітної плати позивача відрахування зборів до соціальних фондів в повному обсязі (а.с.а.с. 156-159).
Судом встановлено, що 09 серпня 2023 року, позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області із заявою про перерахунок з 16 лютого 2022 року страхового стажу включеного до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Листом Головного управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області № 6990-6789/М-02/8-0700/23 від 06 вересня 2023 року позивачу надане детальне пояснення з приводу проведення страхувальником коригуючої звітності у персональних даних позивача. Відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі звітності, що подається страхувальниками до Державної податкової служби України. З приводу проведення страхувальником коригуючої звітності у персональних даних для перерахунку пенсії необхідно звернутись особисто з усіма необхідними документами до територіального орану Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр) або разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через веб-портал або засобами Порталу Дія електронних послуг. Пенсійного фонду України або засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікаційному сертифікаті електронного підпису, відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року №13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за №991/27436 (а.с.а.с. 182, 183).
З наведеного листа слідує, що відповідачем не було відмовлено позивачу у здійсненні перерахунку страхового стажу включеного до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а рекомендовано звернутись особисто з усіма необхідними документами до територіального орану Пенсійного фонду України разом зі копіями документів.
Таким чином, відповідачем не було обраховано страховий стаж позивача за спірні періоди на підставі відомостей з Реєстру застрахованих осіб, а відповідну оцінку можливості такого перерахунку позивача на підставі наданих позивачем документів в їх сукупності повинен надавати саме відповідач з огляду на його дискреційні повноваження щодо вирішення питань про призначення пенсій, суд не може самостійно обчислювати страховий стаж позивача, що включений до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Оскільки відповідачем фактично не досліджувались відомості, зазначені позивачем та не вивчалась можливість перерахунку позивачу страхового стажу включеного до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, суд приходить до висновку про передчасність зазначених позовних вимог та про необхідність зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області повторно розглянути заяву позивача про перерахунок з 16 лютого 2022 року страхового стажу позивача включеного до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
До подібних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 19 грудня 2023 року у справі № 600/947/23-а.
Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити частково.
Керуючись статтями 139, 242-246 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити виплату внутрішньо перемішеній особі ОСОБА_1 , суми заборгованості по пенсії за віком за період з дати призначення пенсії за віком, з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити нарахування та виплатити внутрішньо перемішеній особі ОСОБА_1 , компенсацію за втрату частини пенсії за віком за час затримки виплати пенсії за віком з 16 лютого 2022 року по 31 жовтня 2023 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, здійснити перерахунок та виплату, з 01 вересня 2023 року ОСОБА_1 , пенсію за віком з урахуванням заробітної плати за час вимушеного прогулу відповідно за період з 31 січня 2018 року по 19 жовтня 2020 року, відповідно до постанови Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 297/377/18 в розмірі 777961,01 гривень.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо здійснення перерахунку з 16 лютого 2022 року, страхового стажу за квітень 2013 року з урахуванням суми 600,60 гривень, включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державною соціального страхування в квітні 2013 року від Комунального підприємства "Луганська обласна фармація", і з урахуванням суми 879,37 гривень, включеної до реєстру в квітні 2013 року від Луганського міського центру зайнятості; щодо перерахунку з 16 лютого 2022 року страхового стажу за серпень 2005 року з урахуванням суми 310 гривень включеної до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування в серпні 2005 року від Товаристві обмеженої відповідальності "Адвокатська контора "Юрконеалтінг"" та щодо зобов`язання здійснити перерахунок пенсії за віком з 16 лютого 2022 року, з врахуванням всієї заробітної плати, з якої Закрите акціонерне товариство "Лугцентрокуз", Приватне підприємство "Телексі", Приватне підприємство "Мега Стар Плаза", Дочірнє підприємство "Радіо-Вояж" Закритого акціонерного товариства "Лугцентрокуз", ОСОБА_1 , із застосуванням максимальної величини заробітної плати (доходу) для обчислення пенсій сплачені страхові внески за періоди роботи позивача з 2004 року по 2005 рік (включно), і яка вказана в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) позивача за 2004 рік в сумі 26611,66 гривень, за 2005 рік в сумі 21841,17 гривень.
У задоволенні позову у частині інших позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяС.Є. Гаврилко
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 13.03.2024 |
Номер документу | 117560432 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гаврилко С.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні