Рішення
від 11.03.2024 по справі 340/8552/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 березня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/8552/23

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач: Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради (25006, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 53/39, код ЄДРПОУ 43947572)

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Позов ОСОБА_2 мотивувала тим, що у липні 2023 року їй як уповноваженому представнику сім`ї призначена допомога малозабезпеченій сім`ї у розмірі 3764, 12 грн. щомісяця, а також їй як одинокій матері призначена допомога на дітей в розмірі 251,76 грн. щомісяця. Позивачка не погоджується з такими розмірами допомог, оскільки вони є меншими за відповідні розміри прожиткового мінімуму, установлені Законом України "Про Державний бюджет України на 2023 рік". Позивачка вказує, що відповідач невірно обчислив середньомісячний сукупний дохід сім`ї, оскільки врахував до нього державну соціальну допомогу, для призначення якої обчислюється сукупний дохід. З цих підстав просить суд:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради по нарахуванню їй, як уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради здійснити з 01.07.2023 року нарахування та виплату державної соціальної допомоги їй, як уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї, в розмірі суми прожиткових мінімумів па кожного члена сім`ї, а всього - 10061 грн.;

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради по нарахуванню їй державної допомоги на дітей як одинокій матері;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради здійснити з 01.07.2023 року нарахування та виплату державної допомоги на дітей їй, як одинокій матері, на ОСОБА_3 у розмірі 2833 грн., на ОСОБА_4 у розмірі 2272 грн., на ОСОБА_5 у розмірі 2272 грн.

Ухвалою судді від 16.10.2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що УСЗН Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради при визначенні середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері керувалося Порядком обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632, та правильно обчислило розміри цих допомог.

Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини.

ОСОБА_1 є матір`ю дітей ОСОБА_3 (народився ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ОСОБА_4 (народився ІНФОРМАЦІЯ_2 ), ОСОБА_5 (народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 ).

Відомості про батька дітей до актового запису про їх народження внесені відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 135 Сімейного кодексу України.

З липня 2022 року позивачка та її діти зареєстровані як внутрішньо переміщені особи та проживають у м. Кропивницькому Кіровоградської області.

Позивачка у липні 2023 року звернулася до УСЗН Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради із заявою від 03.07.2023 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей їй як одинокій матері.

Рішенням УСЗН Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради №5418 від 18.07.2023 року ОСОБА_6 призначена державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї на період з липня по грудень 2023 року у розмірі 3764, 12 грн. щомісяця.

Рішенням УСЗН Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради №439369 від 18.07.2023 року ОСОБА_6 призначена допомога сім`ям з дітьми (допомога одинокій матері) на період з липня по грудень 2023 року на дитину ОСОБА_3 у розмірі 251,76 грн. щомісяця.

Не погодившись з такими розмірами допомог, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям. Цей Закон містить такі норми:

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

- державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї;

- сім`я - це особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки;

- малозабезпечена сім`я - це сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї;

- прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення;

- середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

При цьому до середньомісячного сукупного доходу сім`ї не включається допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, під час здійснення зазначених заходів, а також інші доходи, визначені Кабінетом Міністрів України.

Стаття 3. Право на державну соціальну допомогу

Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.

Стаття 4. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної соціальної допомоги

Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.

Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Стаття 5. Розмір державної соціальної допомоги

Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.

До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.

Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Стаття 6. Строки призначення державної соціальної допомоги

Державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Постановою Кабінету Міністрів України №250 від 24.02.2003 року затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, який містить такі норми:

1. Цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.

2. Державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

3. Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

7. Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї.

Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.

До стабілізації економічного становища в Україні прожитковий мінімум для сім`ї та розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей державного бюджету і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

8. У разі встановлення нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму розмір державної соціальної допомоги перераховується без звернення уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Органи соціального захисту населення проводять перерахунок раніше призначеної державної соціальної допомоги з місяця встановлення нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

9. Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців.

Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).

Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї для призначення державної соціальної допомоги визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

20. Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.

21. Рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

22. На кожного отримувача державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення формує особову справу, в якій зберігаються документи, необхідні для призначення державної соціальної допомоги, а також розрахунки її розмірів.

Закон України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення. Цей Закон містить такі норми:

Стаття 1. Право сімей з дітьми на державну допомогу

Громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Стаття 2. Поняття і терміни, що вживаються у цьому Законі

У цьому Законі поняття і терміни вживаються у такому значенні:

- дитина - особа віком до 18 років (повноліття), якщо згідно із законом вона не набуває прав повнолітньої раніше;

- сім`я з дітьми - поєднане родинними зв`язками та зобов`язаннями щодо утримання коло осіб, у якому виховуються рідні, усиновлені діти, а також діти, над якими встановлено опіку чи піклування, прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу;

- середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

При цьому до середньомісячного сукупного доходу сім`ї не включається допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, під час здійснення зазначених заходів, а також інші доходи, визначені Кабінетом Міністрів України.

Стаття 3. Види державної допомоги сім`ям з дітьми

Відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: 5) допомога на дітей одиноким матерям.

Стаття 5. Органи (заклади), що призначають і здійснюють виплату (видачу) державної допомоги сім`ям з дітьми

Допомога на дітей одиноким матерям призначається і виплачується органами соціального захисту населення за місцем проживання батьків.

Стаття 18-1. Право на допомогу на дітей одиноким матерям

Право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Стаття 18-2. Умови призначення допомоги на дітей одиноким матерям

Допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається незалежно від одержання на дітей інших видів допомоги, передбачених цим Законом.

Для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Стаття 18-3. Розмір допомоги на дітей одиноким матерям

Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків призначається на кожну дитину.

Постановою Кабінету Міністрів України №1751 від 27.12.2001 року затверджено Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, який містить такі норми:

1. Цей Порядок визначає умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми":

5) допомога на дітей одиноким матерям (пункти 33-38 цього Порядку).

2. Призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) заявника.

Допомога на дітей одиноким матерям

33. Відповідно до статті 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається незалежно від одержання на дітей інших видів допомоги.

34. Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід).

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

Склад сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, визначається на дату звернення за її призначенням.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається на кожну дитину.

Розмір допомоги на дітей одиноким матерям перераховується з дня досягнення дитиною відповідного віку без звернення її отримувача до органу соціального захисту населення.

36. Допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами та/або відомостями, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно.

Допомога виплачується протягом шести календарних місяців.

47. На кожного одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми органом соціального захисту населення ведеться особова справа, в якій зберігаються документи, на підставі яких призначена допомога, а також розрахунки її розміру.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року №632 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги" затверджено Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, який містить такі норми:

1. Цей Порядок визначає механізм обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) (далі - середньомісячний сукупний дохід) для призначення усіх видів державної соціальної допомоги та житлових субсидій, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім`ї (домогосподарства).

2. Особи, доходи яких включаються до середньомісячного сукупного доходу, а також період, за який обчислюється середньомісячний сукупний дохід, визначаються порядками надання певних видів державної соціальної допомоги, що затверджуються відповідними нормативно-правовими актами.

3. Обчислення середньомісячного сукупного доходу проводиться шляхом ділення загальної суми сукупного доходу осіб за визначений законодавством період (два квартали або шість місяців) на 6, а в разі застосування суми річного сукупного доходу - на 12, якщо інше не передбачено законодавством.

Середньомісячний сукупний дохід на одного члена сім`ї (домогосподарства) обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) на кількість членів сім`ї (домогосподарства).

4. До середньомісячного сукупного доходу враховуються такі доходи:

- заробітна плата в розмірі, що залишається після сплати податку на доходи фізичних осіб;

- грошове забезпечення військовослужбовців;

- пенсія, щомісячне довічне грошове утримання суддів у відставці;

- стипендія, у тому числі із сумою її індексації, нарахованої відповідно до закону (крім соціальної стипендії, яка надається дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа);

- соціальні виплати, які призначаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення);

- допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування;

- грошові перекази, отримані із-за кордону;

- дивіденди від цінних паперів;

- інші доходи, відомості про які отримано від ДПС і Пенсійного фонду України, а також задекларовані особою доходи, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення.

5. До середньомісячного сукупного доходу не включаються такі соціальні виплати:

- частина допомоги при народженні дитини, виплата якої проводиться одноразово;

- частина допомоги при усиновленні дитини, виплата якої проводиться одноразово;

- одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня";

- державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях;

- допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

- допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам;

- компенсація витрат за тимчасове розміщення внутрішньо переміщених осіб, які перемістилися у період дії воєнного стану;

- компенсація послуги "муніципальна няня", що виплачується отримувачу такої послуги;

- державна соціальна допомога, яка виплачується з надбавкою на догляд: за дитиною з інвалідністю підгрупи А; за особою з інвалідністю з дитинства I групи підгрупи А.

6. До середньомісячного сукупного доходу не включається державна соціальна допомога, для призначення якої обчислюється сукупний дохід.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" установлено з 1 січня 2023 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2589 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років - 2272 гривні; дітей віком від 6 до 18 років - 2833 гривні; працездатних осіб - 2684 гривні.

Статтею 9 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" установлено, що у 2023 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить: для працездатних осіб - 45 відсотків; для осіб, які втратили працездатність, та осіб з інвалідністю - 100 відсотків; для дітей - 130 відсотків відповідного прожиткового мінімуму.

Суд дослідив заведену в УСЗН Подільського району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради особову справу ОСОБА_1 , у якій містяться розрахунки призначених їй допомог, зокрема середньомісячного сукупного доходу сім`ї, врахованого при визначенні їх розміру.

Оскільки позивачка звернулася за призначенням допомог у липні 2023 року, то для визначення середньомісячного сукупного доходу сім`ї були враховані доходи за IУ квартал 2022 року та І квартал 2023 року, тобто з жовтня 2022 року по березень 2023 року. До складу сім`ї включені 4 осіб: позивачка ОСОБА_1 та її неповнолітні діти ОСОБА_3 (2009 р.н.), ОСОБА_4 (2019 р.н.), ОСОБА_5 (2022 р.н.).

Для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям відповідач обчислив сукупний дохід сім`ї за період з жовтня 2022 року по березень 2023 року загалом в розмірі 42202, 68 грн. До нього враховані такі доходи, отримані ОСОБА_1 у цей період:

- допомога при народженні дитини у розмірі 5160 грн. (860 грн. х 6 міс.) та 2580 грн. (860 грн. х 3 міс.),

- допомога на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, у розмірі 6300 грн. (2100 грн. х 3 міс.),

- допомога на дітей одиноким матерям у розмірі 28162, 68 грн. (6501 грн. х 2 міс. + 6732 грн. х 1 міс. + 2809, 56 грн. х 3 міс.).

Тож середньомісячний сукупний дохід сім`ї за попередні шість місяців склав 7033, 78 грн. (42202, 68 грн. : 6 міс.).

Прожитковий мінімум для сім`ї, з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", установленого статтею 9 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", склав 10797, 90 грн. (1207, 80 грн. (2684 грн. х 45%) + 3682, 90 грн. (2833 грн. х 130%) + 2953, 60 грн. (2272 грн. х 130%) + 2953, 60 грн. (2272 грн. х 130%)).

Розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, який визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, склав 3764, 12 грн. (10797, 90 грн. - 7033,78 грн.).

Для призначення допомоги на дітей одиноким матерям відповідач обчислив сукупний дохід сім`ї за період з жовтня 2022 року по березень 2023 року загалом в розмірі 61949,70 грн. До нього враховані такі доходи, отримані ОСОБА_1 у цей період:

- допомога при народженні дитини у розмірі 5160 грн. (860 грн. х 6 міс.) та 2580 грн. (860 грн. х 3 міс.),

- допомога на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, у розмірі 6300 грн. (2100 грн. х 3 міс.),

- державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям у розмірі 47909,70 грн. (9599,80 грн. х 2 міс. + 9937, 90 грн. х 1 міс. + 6257, 40 грн. х 3 міс.).

Тож середньомісячний сукупний дохід сім`ї за попередні шість місяців склав 10324,95 грн. (61949, 70 грн. : 6 міс.), а в розрахунку на одну особу - 2581,24 грн. (10324,95 грн. : 4).

Допомога на дітей одиноким матерям, яка розраховується як різниця між 100% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, склала на дитину ОСОБА_3 (2009 р.н.) 251,76 грн. (2833 грн. - 2581, 24 грн.). На дітей ОСОБА_4 (2019 р.н.) та ОСОБА_5 (2022 р.н.) допомога на дітей одиноким матерям не призначалася, оскільки середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців (2581,24 грн.) перевищив прожитковий мінімум для дитини віком до 6 років (2272 грн).

Суд установив, що відповідач правильно обчислив розміри державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері, які призначені позивачці за її заявою від 03.07.2023 року на період з липня по грудень 2023 року. Доводи позивачки про незаконне включення до середньомісячного сукупного доходу державних соціальних допомог, для призначення яких обчислювався сукупний дохід, у ході судового розгляду справи не підтвердилися.

У задоволенні позову слід відмовити через його безпідставність.

Сторони судові витрати не понесли.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117560909
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —340/8552/23

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні