Рішення
від 11.03.2024 по справі 380/24943/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 березня 2024 рокусправа № 380/24943/23

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартинюк Віталій Ярославович, розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шевченківського районного суду м.Львова про визнання протиправною бездіяльність щодо ненадання інформації та зобов`язання до вчинення дій, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Шевченківського районного суду м.Львова (далі - відповідач), в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність щодо ненадання інформації у відповідь на запит на отримання публічної інформації від 29 вересня 2023 року;

зобов`язати повторно розглянути запит на отримання публічної інформації від 29 вересня 2023 року та надати запитувану інформацію.

Позовні вимоги позивачем обґрунтовані тим, що відповідач не надав запитуваних документів, посилаючись на те, що з такими можливо ознайомитися на офіційному веб-сайті, а відтак відповідь розпорядника інформації вважає неправомірною відмовою в наданні такої інформації. Також зазначає, що відповідь на запит є ні вмотивованою відмовою у наданні інформації, ні належним результатом розгляду запиту, що в свою чергу суперечить вимогам Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Позивач звернувся до відповідача із інформаційним запитом від 29 вересня 2023 року в якому просив:

- надати інформацію про список (номера) справ, які були призначені до розгляду суддею Донченком Ю.В. на 07 вересня 2023 року (із зазначенням часу розгляду);

- надати список справ, які були призначені до розгляду суддею Донченком Ю.В. на 07 вересня 2023 року та й яких були ухвалені судові рішення 07.09.2023 року;

- надати інформацію щодо перебування 07 вересня 2023 року судді Донченка Ю.В. у нарадчій кімнаті (з якого по який час) та щодо якої саме справи.

Відповідь просив надати на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1.

Помічником судді Солдат М. надано відповідь від 06 жовтня 2023 року №Д/17 в якій повідомлено позивача, що «інформація зазначена в п.1, 2 поданого Вами запиту відображена на веб-сайті Шевченківського районного суду м.Львова.

Щодо п.3, Ви вправі ознайомитися з матеріалами цивільної справи, де ви є представником.

Щодо інших справ, Ви також можете з ними ознайомитися, при наявності повноважень.».

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання інформації у відповідь на запит на отримання публічної інформації, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.

Змістом спірних правовідносин є не виконання відповідачем вимог Конституції України, та Закону України «Про доступ до публічної інформації» щодо не надання відповіді на інформаційний запит.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Згідно з ч.1 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.34 Конституції України, кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Право кожного на інформацію передбачене статтею 5 Закону України «Про інформацію», відповідно до якої кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес визначається Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 №2939-VI (далі - Закон №2939-VI).

Метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації. Цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб`єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом (стаття 2 Закону №2939-VI).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених вказаним Законом.

Отже, визначальною ознакою публічної інформації є те, що вона по своїй суті є заздалегідь готовим зафіксованим на певному носії продуктом, отриманим або створеним виключно суб`єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов`язків та володіти яким у подальшому може будь-який розпорядник публічної інформації, навіть якщо він не є суб`єктом владних повноважень.

Доступ до інформації забезпечується, зокрема шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини першої статті 5 Закону №2939-VI).

Відповідно до положень частин першої, другої і п`ятої статті 19 Закону №2939-VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

За змістом пункту 1 частини першої статті 13, пункту 6 частини першої статті 14 Закону №2939-VI розпорядники інформації, до яких, зокрема належать органи державної влади і органи місцевого самоврядування, зобов`язані надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації.

За загальним правилом, закріпленим у частині першій статті 20 Закону №2939-VI, розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Частинами першою і п`ятою статті 22 Закону №2939-VI передбачено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 вказаного Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 вказаного Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 вказаного Закону. Відмова в задоволенні запиту на інформацію надається в письмовий формі.

В силу частини третьої статті 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

Таким чином, Законом №2939-VI регламентовано такі варіанти поведінки розпорядника інформації у разі одержання запиту на інформацію: надання відповіді на запит на інформацію у строк, передбачений статтею 20 Закону №2939-VI; прийняття рішення про відстрочку в задоволенні запиту на інформацію (частини шоста, сьома статті 22 Закону №2939-VI); відмова в задоволенні запиту на інформацію; направлення запиту належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.

Крім того, положення ст.20 Закону №2939-VI встановлюють обов`язок дотримання строків для надання відповіді, а ст.24 цього Закону відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Тобто, відповідно до вимог ст.55 Конституції України з урахуванням положень ст.ст.20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації» у разі встановлення порушень, до повноважень суду відноситься визнання дії або бездіяльності протиправними.

До подібних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постановах від 19.03.2019 у справі № 800/369/17 та від 18.12.2018 року у справі №800/201/17.

З матеріалів справи, судом встановлено, що запит позивача від 29 вересня 2023 року містить всі необхідні реквізити, передбачені ст.19 Закону №2939-VI.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону №2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Як зазначає позивач у позові, Шевченківським районним судом м.Львова 06 жовтня 2023 року, останньому надано відповідь.

Частинами 1-3 статті 23 Закону №2939-VI передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Порядок забезпечення доступу до публічної інформації у Шевченківському районному суді м.Львова, передбачений відповідним Положенням, який знаходиться на сайті суду (судова влада), затвердженим наказом голови вказаного суду від 25.06.2011 року №45-з (далі - Положення)

Згідно з підпункту 2.5 пункту 2 вказаного Положення відповідальними особами за надання відомостей за запитами на інформацію, є працівники апарату суду в межах своєї компетенції.

Пунктом 5 Наказу про затвердження Положення №45-з (на сайті суду) покладено обов`язок ведення підготовки запитів та готування відповідей на інформацію, що надійшли до суду на помічника заступника голови суду.

Відповідь на інформаційний запит позивача листом від 06 жовтня 2023 року №Д/17 надано помічником судді, що не відповідає зазначеним вимогам даного Положення та Наказу.

Наведене вказує на те, що відповідь на запит надана особою не наділеною такими повноваженнями ні у відповідності до вимог чинного законодавства ні у відповідності до наведеного Положення, а тому не може уважатись наданою.

При цьому, судом не надається правова оцінка іншим аргументам позивача, з урахуванням того, що відповідь на запит надана неповноважною особою.

Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.

Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ст.139 КАС України, такі підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Шевченківського районного суду м.Львова щодо надання інформації у відповідь на запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації від 29 вересня 2023 року неповноважною особою.

Зобов`язати Шевченківський районний суд м.Львова (адреса: 79000, м.Львів, вул.Січових Стрільців, 12, код ЄДРПОУ 37444234) повторно розглянути запит ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на отримання публічної інформації від 29 вересня 2023 року та надати запитувану інформацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківського районного суду м.Львова (адреса: 79000, м.Львів, вул.Січових Стрільців, 12, код ЄДРПОУ 37444234) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), 858 (вісімсот п`ятдесят вісім) грн. 88 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМартинюк Віталій Ярославович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117561006
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —380/24943/23

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні