Рішення
від 11.03.2024 по справі 560/19294/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19294/23

РІШЕННЯ

іменем України

11 березня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до Державної аудиторської служби України про визнання протиправним та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" звернулось до суду з позовом до Державної аудиторської служби України, в якому просить визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-08-22-008460-а від 25.10.2023.

В обґрунтування позову зазначає, що за результатами проведеного моніторингу закупівлі UA-2023-08-22-008460-а відповідачем встановлені порушення позивачем вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", а саме здійснення закупівлі та укладення договору поставки товару (купівлі-продажу) від 12.09.2023 №265-23 без проведення процедури закупівлі "відкриті торги" з особливостями. Позивач вважає висновок відповідача помилковим, оскільки дочірнє підприємство є комерційним підприємством, відтак вимоги Закону України "Про публічні закупівлі" не поширюються на його діяльність.

У відзиві Державна аудиторська служба України просить відмовити у задоволенні позову. Вказує на те, що відповідно до статуту позивача (нова редакція), затвердженого в.о. Голови Державного агентства автомобільних доріг України 02.08.2019 за № 3268 (далі Статут), засновником ДП «Хмельницький облавтодор» є АТ «Автомобільні дороги України» 100% акцій якого належать державі. Поряд з цим, майно позивача складається з майна засновника (АТ «Автомобільні дороги України»), що закріплене за позивачем на праві господарського відання. Крім того, відповідно до пункту 2.1.Статуту головною метою ДП «Хмельницький облавтодор» є задоволення потреб територіальної громади і держави у безпечних та якісних автомобільних дорогах загального користування, його роботах, послугах і товарах, а також сприяння розвитку дорожньої галузі України. Оскільки позивач здійснив закупівлю та уклав договір без проведення процедури закупівлі "відкриті торги" з особливостями, відповідачем встановлене порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідача, а у запереченні на відповідь на відзив відповідач покликається на раніше наведені у відзиві доводи.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

На підставі наказу голови Держаудитслужби України від 02.10.2023 №290 "Про початок моніторингу процедури закупівлі" було розпочато моніторинг закупівлі солі для промислового переробляння, кам`яної, сорт вищий, крупність 3 з протизлежувальною добавкою до 150 г/тн (№ UA-2023-08-22-008460-а).

25.10.2023 Держаудитслужба оприлюднила спірний висновок № 1218 про результати моніторингу процедури закупівлі.

Моніторингом було встановлене порушення позивачем вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", а саме: замовником проведено закупівлю та укладено договір поставки (купівлі-продажу) товару від 12.09.2023 № 265-23 на суму 16649999 грн. без проведення процедури закупівлі відкриті торги з особливостями.

Моніторингом встановлено, що замовником було застосовано процедуру спрощеної закупівлі товару, що не відповідало вимогам закону.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 1 статті 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом №922-VIII, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Стаття 8 Закону №922-VIII визначає порядок здійснення моніторингу публічних закупівель. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Відповідно до ч. 6 статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. Згідно з ч. 7 статті 8 Закону у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатись додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Закон № 922-VIII установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 1 Закону № 922 замовниками є суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.

Пункт 3 частини 1 статті 2 Закону № 922-VIII визначає, що до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать, зокрема юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:

- юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;

- органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;

- у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Отже, замовником у розумінні Закону № 922-VIII є, зокрема, юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади та має хоча б одну із наведених ознак, а саме: є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; володіє більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Судом встановлено, що Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" здійснює свою діяльність на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого в.о. Голови Державного агентства автомобільних доріг України за № 3268 02.08.2019, відповідно до п. 1.4 якого засновником підприємства є акціонерне товариство "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", 100% акцій якого належать державі.

Згідно з пунктом 2.1 Статуту головною метою підприємства є одержання прибутку, задоволення потреб фізичних і юридичних осіб, територіальних громад і держави у безпечних та якісних автомобільних дорогах загального користування, його роботах, послугах і товарах, а також сприяння розвитку дорожньої галузі України.

Пунктом 4.2 Статуту визначено, що майно підприємства складається з:

1) майна, власником якого є Замовник, що закріплене підприємством на праві господарського відання;

2) майна, набутого підприємством у власність;

3) майна, що належить підприємству на інших речових правах.

Згідно з пунктом 4.3 Статуту джерелами формування майна підприємства є: кошти, майнові та немайнові права, цінні папери, інше рухоме і нерухоме майно, доходи одержані від реалізації продукції, послуг, кредити банків та інших кредиторів; безоплатні або благодійні внески, пожертвування українських або іноземних юридичних чи фізичних осіб, інші джерела, не заборонені чинним законодавством.

Відтак, зі змісту положень статуту слідує, що позивач за своєю організаційно-правовою формою є дочірним підприємством, заснованим на власності держави в особі АТ ДАК «Автомобільні дороги України». Водночас, майно, набуте чи придбане підприємством у процесі здійснення господарської діяльності, а також доходи, отримані від господарської діяльності, перебувають також у власності держави.

Що стосується посилання позивача на лист Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (Міністерство економіки України) від 29.04.2016 № 3302-06/12875-06 «Щодо здійснення закупівель замовниками», суд виходить з наступного.

У цьому листі Мінекономіки надавало роз`яснення щодо поняття забезпечення потреб держави та територіальної громади. Потреби держави та територіальної громади характеризуються тим, що для їх забезпечення держава або органи місцевого самоврядування приймають нормативно-правові акти, розпорядчі рішення, у яких фактично констатується обов`язок або функція державної інституції/органу місцевого самоврядування забезпечити певну функцію чи загальні потреби територіальної громади, серед яких є організація освіти, охорони здоров`я громадян, охорони громадського правопорядку тощо.

При цьому, юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування (частина друга статті 81 Цивільного кодексу України). Безпосередню участь держава бере у створенні юридичних осіб публічного права, які створюються з метою ефективного та раціонального використання державного і громадського майна. Так як держава чи територіальні громади не можуть безпосередньо управляти належним їм цінностям, майно закріплюється за окремими підприємствами, установами та організаціями, відтак держава, територіальні громади, як власники, дозволяють управляти цим майном, розпоряджатись грошовими коштами, вступати від свого імені в різні правовідносини для реалізації певних інтересів та потреб держави чи територіальної громади.

Поряд з цим, забезпечення потреб держави та територіальної громади полягає в тому, що контрольовані ними інституції (організації) виконують публічні функції та зобов`язання перед державою чи громадою, що установлені нормативно-правовими актами, розпорядчими рішеннями, статутами юридичних осіб, а не здійснюють таку діяльність добровільно на комерційній основі, де прибутковість є основною метою.

Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі Особливості) замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими Особливостями.

Згідно із пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що підприємство позивача є замовником у розумінні Закону № 922-VIII, здійснює свою діяльність на підставі статуту, забезпечуючи своєю діяльністю як потреби держави, так і потреби територіальної громади.

Належними доказами не спростовано, що Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" допустило порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей, здійснивши закупівлю шляхом спрощеної процедури та уклало договір від 12.09.2023 № 265-23 без проведення процедури закупівлі відкриті торги, як це передбачено законом.

З огляду на зазначене, судом не встановлено протиправність оскаржуваного висновку або дій відповідача, відтак у позові необхідно відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 11 березня 2024 року

Позивач:Дочірнє підприємство "Хмельницький облавтодор" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Свободи, 77,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , ідентифікаційний номер - 31100492) Відповідач:Державна аудиторська служба України (вул. Сагайдачного Петра, 4,м. Київ,04070 , код ЄДРПОУ - 40165856)

Головуючий суддя І.С. Козачок

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117562444
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування висновку

Судовий реєстр по справі —560/19294/23

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні