Постанова
від 28.02.2024 по справі 160/12163/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 лютого 2024 року м. Дніпросправа № 160/12163/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року (головуючий суддя Златін С.В.)

в адміністративній справі №160/12163/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Індастрі Груп" до відповідачів Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд Індастрі Груп", звернувся 02.06.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до відповідачів Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (відповідач-1), Державної податкової служби України (відповіжач-2), в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 7989840/40354785 від 30 грудня 2022 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 158 від 31 жовтня 2022 року складену Товариством з обмежною відповідальністю Трейд Індастрі Груп, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних фактичною датою його подання на реєстрацію.

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 7989841 /40354785 від 30 грудня 2022 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 181 від 04 листопада 2022 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю Трейд Індастрі Груп, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних фактичною датою його подання на реєстрацію.

В обґрунтування позову зазначено, що ним подано до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) ПН від 04.2022р. №181, від 31.10.2022р. №158 , але їх реєстрацію зупинено із посиланням на п.6 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивачем направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених ПН, однак за результатами розгляду поданих документів комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаних вище податкових накладних. Рішення №7989840/40354785, №7989841/40354785 від 30.12.2022 року позивач вважає протиправними.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 7989840/40354785 від 30.12.2022 року.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №158 від 31.10.2022 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю Трейд Індастрі Груп, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних фактичною датою її подання на реєстрацію.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 7989841/40354785 від 30.12.2022 року.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №181 від 04.11.2022 року складену Товариством з обмеженою відповідальністю Трейд Індастрі Груп, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних фактичною датою її подання на реєстрацію.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивача віднесено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, як такого, що відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку. Однак в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №158 та 181 не зазначено які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних. Позивачем було надано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо вказаних податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. На підставі аналізу наданих позивачем пояснень та копій документів відповідачем-1 прийняті Рішення від 30.12.2022 року про відмову в реєстрації податкових накладних №7989840/40354785, №7989841/40354785 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Форма Рішення передбачає чітке зазначення документів, які не були надані платником податків (відповідні документи необхідно підкреслити), проте, в Рішеннях відповідача-1 не зроблено підкреслень, тому вони є необґрунтованими. Як наслідок, суд першої інстанції зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 158 від 31.10.2022 року та № 181 від 04.11.2022 року датою їх фактичного подання.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Вказує, що ТОВ "Трейд Індастрі Груп", обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Соборний район), вид діяльності - виробництво машин і устаткування для добувної промисловості та будівництва. Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "Трейд Індастрі Груп" подано реєстрацію в адресу ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля": податкову накладну №181 від 04.11.2022 на загальну суму 192 379,74 грн., у т.ч. ПДВ 32 063,29 грн.., податкову накладну №158 від 31.10.2022 на загальну суму 18 535,80 грн., у т.ч. ПДВ 3 089,30 грн. Реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно , п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.11.2021 №39 в Єдиному реєстрі податков: накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку (дані Квитанції №1). Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих ТОВ "Трейд Індастрі Груп" (код 40354785) з Повідомленням до податкової накладної №181 від 04.11.2022 винесено Рішення від 30.12.2022 №7989841/40354785 та до податкової накладної №158 від 31.10.2022 винесено Рішення від 30.12.2022 № 7989840/40354785 про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з причини встановлення операцій з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості. Зазначив, що суд першої інстанції фактично взяв на себе повноваження суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого у даному випадку віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Трейд Індастрі Груп належним чином зареєстровано 26.03.2012 року, відомості про товариство включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основний вид економічної діяльності 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткуванням, деталями до нього.

З 01 травня 2016 року позивач є платником податку на додану вартість.

Відповідачем-1 прийнято рішення №7989841/40354785 від 30.12.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №181 від 04.11.2022 року з наступних підстав:

встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості.

30.12.2022 року відповідачем також прийнято рішення №7989840/40354785 про відмову у реєстрації ПН №158 від 31.10.2022 року з наступних підстав:

встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості.

В порядку адміністративного оскарження, позивачем було подано скарги на означені вище рішення до ДПС України.

За результатом розгляду скарг прийняті рішення від 20.01.2023р. №6655/40354758/2, №6661/40354785/2 про залишення скарги без задоволення а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних №158 та №181 - без змін.

Позивач вважає протиправними рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації в ЄДПН вказаних податкових накладних.

Суд першої інстанції позов задовольнив.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, норми Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.

Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 185.1 статті185 Податкового кодексу України (далі -ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7статі201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Матеріалами справи підтверджується, що 27.01.2017 року, між Приватним акціонерним товариством «ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Трейд Індастрі Груп» (Постачальник) укладено Договір №3839-ПУ-УМТС (а.с. 17-23).

Згідно змісту п.1.1. Договору №3839-ПУ-УМТС, Постачальник зобов`язується поставити у власність Покупця продукцію та/або обладнання виробничо-технічного призначення (надалі Продукція), в асортименті, кількості, в строки, за цінами та якісними характеристиками, погодженими Сторонами в даному Договорі та Специфікаціях, які є невід`ємною частиною Договору.

Також матеріали справи містять Додаткову угоду №1 від 27.12.2017 (Дополнительное соглашение) до Договору №3839-ПУ-УМТС від 27.01.2017 (а.с. 24).

Видатковою накладною №110 від 31.10.2022 року підтверджується, що Постачальником передано, а Покупцем прийнято продукцію на загальну суму 18 535,80 грн. (а.с. 27).

Також матеріалами справи підтверджується, що Постачальником 31.10.2022 року, виставлено рахунок №142 на суму 18 535,80 грн. (а.с. 26).

При цьому, 31.10.2022 року позивачем складено податкову накладну №158, оскільки відбулася перша подія - відвантаження Товару (а.с. 29).

Натомість реєстрацію вказаної податкової накладної (№158) зупинено (а.с. 30).

В якості підстави зупинення реєстрації ПН №158 від 31.10.2022 року контролюючим органом вказано:

відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.10.2.022 № 158 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано платнику податку надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що контролюючим органом в квитанції про зупинення податкової накладної №158 не зазначено, які саме слід надати копії документів для усуненні сумніву щодо реєстрації вказаної ПН (а.с. 30).

Крім того, слід взяти до уваги, що в рамках Договору №3839-ПУ-УМТС від 27.01.2017, Постачальником (позивач) 26.10.2022 року виставлено Покупцю рахунок на оплату №140 в сумі 240 474, 68 грн. (а.с. 45).

Відповідно до платіжної інструкції №2723178 від 04.11.2022 року покупцем внесено передоплату в сумі 63 752,74 грн. (а.с. 46)

Так, за платіжною інструкцією № 2723179 від 04.11.2022 року Покупцем внесено передоплату в сумі 128 627грн. (а.с. 47).

Загалом сума передоплати за 04.11.2022 року складає 192 379, 74 грн.

Матеріалами справи також підтверджується, що Позивачем, в день отримання передоплати (перша подія) складено, 04.11.2022 року, податкову накладну №181, реєстрацію якої зупинено (а.с. 48, 49).

В якості підстави зупинення реєстрації податкової накладної №181 від 04.11.2022 року вказано:

відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.11.2022 № 181 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку.

Платнику податку запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що контролюючим органом в квитанції про зупинення податкової накладної №181 не зазначено, які саме слід надати копії документів для усуненні сумніву щодо реєстрації вказаної ПН (а.с. 49).

При цьому матеріалами справи підтверджується, що ТОВ «Трейд Індастрі Груп» засобами електронного зв`язку спрямовано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів № 9 від 24.12.2022 року та № 10 від 26.12.2022 року з наданням відповідних підтверджуючих документів (згідно переліку додатків).

За результатами розгляду наданих підприємством письмових пояснень та копій документів відповідачем-1 (на підставі встановлення операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості), прийняті рішення від 30.12.2022 року:

- №7989841/40354785 про відмову у реєстрації податкової накладної №181 від 04.11.2022 року;

- №7989840/40354785 про відмову у реєстрації ПН №158 від 31.10.2022 року.

Надаючи оцінку зазначеним правовідносинам, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що в силу пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», та «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019р., №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165).

Даний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1,201.7,201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165, передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Так, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16. 1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту49.2і пункту 49. 18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті16та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Матеріалами справи підтверджується, що відповідно до рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивача віднесено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, як такого, що відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому в квитанції, якою реєстрацію податкової накладної зупинено, відсутня інформація які саме копії документів необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Водночас матеріалами справи підтверджується, що позивачем були надані Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

Однак за наслідками дослідження пояснень та копій документів, що надані позивачем контролюючому органу відповідачем-1 прийняті Рішення від 30.12.2022 року №7989840/40354785, №7989841 /40354785 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних №158 та №181.

Так, у вказаних Рішеннях відповідача-1 зазначено, що підставами відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме, ненадання платником податку копій документів.

Однак вказане спростовується матеріалами справи, оскільки матеріалами справи підтверджується, що позивачем були надані копії документів на підтвердження інформації, що міститься в податкових накладних №158 та №181.

При цьому, форма Рішення суб`єкта владних повноважень передбачає чітке зазначення документів, які не були надані платником податків (відповідні документи необхідно підкреслити), проте, в Рішеннях відповідача-1 не підкреслено жодного документу (а.с. 34, 52).

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення відповідача-1 від 30.12.2022 року №7989840/40354785, №7989841 /40354785 є такими, що підлягають скасуванню, оскільки прийняті з порушенням вимог податкового законодавства.

Так, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних копій документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що позивачем не надано копій документів, які були зазначені контролюючим органом для усунення сумніву щодо реєстрації податкових накладних, колегія суддів апеляційної інстанції вважає висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог обґрунтованим.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 виклав правову позицію, у відповідності до якої за загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Одночасно суд зазначає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивача.

Щодо рішення суду першої інстанції про задоволення вимоги позивача та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 158 та №181 в ЄРПН датою їх фактичного подання.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків.

Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.

Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.

З урахуванням наведеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №158 від 31.10.2022 року та №181 від 04.11.2022 року датою їх фактичного подання, оскільки це є ефективним способом захисту прав позивача.

Отже, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

Виходячи з результатів апеляційного перегляду розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. 241-245, 250, 311, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили 28.02.2024 та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117563790
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12163/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 11.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 11.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні