ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" березня 2024 р. Справа №924/885/23
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Нечаюк А.О., розглянувши матеріали справи
за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області
до комунального підприємства "Комунсервіс" Чемеровецької селищної ради
про стягнення 832850,00 грн. шкоди
Представники сторін:
Позивача: Ступка Г.М. - згідно виписки
Відповідача: не з`явився
Рішення ухвалюється після оголошеної в судовому засіданні перерви.
В судовому засіданні 21.02.2024р. відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звернулась із позовом до суду про стягнення із відповідача 868338 грн. шкоди завданої порушенням природоохоронного законодавства.
Ухвалою від 21.08.2023р. (суддя Смаровоз М.В.) позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі для її розгляду в порядку загального позовного провадження.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.11.2023р. з огляду на звільнення судді Смаровоза М.В. з посади судді, справу №924/885/23 передано на розгляд судді Димбовському В.В.
Ухвалою від 08.11.2023р. праву № 924/885/23 прийнято до провадження суддею Димбовським В.В. та призначено до розгляду в підготовчому засіданні.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області №97 від 01.02.2021 та направлення на проведення планової перевірки № 89/03 від 02.02.2021 посадовою особою Державної екологічної інспекції у термін з 02.02.2021 р. по 15.02.2021 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства КП "Комунсервіс". В ході проведення планової перевірки було встановлено використання відповідачем підземних вод із свердловини №№ 2, 3, 4 за відсутності документу дозвільного характеру, що є порушенням ст.ст. 16, 19 Кодексу України про надра. Фактичний об`єм води, що використаний суб`єктом господарювання без дозвільного документу (спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)) позивачем визначено на основі статистичної звітності за формою № 2 ТП-водгосп (річна), який за 2018 рік становив - 167300 м.куб за 2019 рік - 155900 м.куб та за 2020 рік - 200400 м.куб. Позивач вказує, що факт порушення зафіксований 11.02.2021 р. в акті складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №104/03 від 11.02.2021 року. За виявлене порушення постановою про накладення адміністративного стягнення № 197/03 від 30.06.2021 р. директора КП "Комунсервіс" Олійника В.І. було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 47 КУпАП, а саме: самовільне користування надрами, укладення угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право власності на надра.
Позивачем нараховані збитки заподіяні державі внаслідок самовільного водокористування КП "Комунсервіс" на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 року № 389 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2009 року за № 767/16783 у розмірі 832850,00 грн. із врахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, яка судом прийнята 15.01.2024р.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні у повному розмірі.
Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує та вказує, що 09 лютого 2018 року КП "Комунсервіс" отримало Дозвіл на спеціальне водокористування № 163/ХМ/49д-18, яким надано дозвіл на фактичне водокористування: свердловина № 1 розташована в смт. Чемерівці, вул. І. Франка, 5; свердловина № 2 розташована в смт. Чемерівці, провул. Шкільний; свердловина № 4 розташована в смт. Чемерівці, вул. Свободи, 726, свердловина № 3 та № 5 розташовані в с. Юрківці, вул. Хмельницьке шосе, 4в та 4г та встановлено ліміти забору води з підземних джерел (окремо для кожного річкового басейну) - 923,0 м.куб на добу та 322.8 тис.м.куб на рік. В Дозволі встановлено Умови спеціального водокористування, зокрема: щорічно, не пізніше 01 лютого наступного за звітним року подавати звіти за формою № 2ТП-водгосп (річна) Хмельницькому обласному управлінню водних ресурсів (п.3); вести регулярний облік води, яка відбирається, її якості, глибини рівня водозабірній споруді (п.8); здійснювати використання надр у відповідності до ст. 19, 23 Кодексу України про надра ( п. 13).
Відповідач зауважує, що чинне законодавство України, зокрема ст. 23 Кодексу України про надра, зобов`язує водокористувача на отримання спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами) лише у випадку видобування підземних вод із кожного з водозаборів більше 300 м.куб на добу. Повідомляє, що КП "Комунсервіс" облік відібраної води здійснювався за показниками засобів вимірювальної техніки - лічильників обліку води, дані яких щоденно відображались в Журналі обліку водоспоживання (водовідведення) водовимірювальними приладами та обладнанням, що ведеться за Типовою формою № ПОД-11 ( надалі - Журнал) окремо в розрізі кожної свердловини. Звертає увагу суду, що даних Журналу за період 2018-2020 роки комунальне підприємство здійснювало видобуток води за добу по всіх свердловинах в межах, які не перевищували 923 м.куб ліміту на добу, встановленому у Дозволі на спеціальне водокористування та ліміту річного видобутку води в розмірі 322,8 тис. м.куб на рік, зокрема: в 2018 році видобуто 167,2 тис. м.куб води з 322,8 тис. м.куб дозволених; в 2019 році - 155,9 тис. м.куб води з 322,8 тис. м.куб дозволених; в 2020 році - 200,4 тис. м.куб води з 322,8 тис. м.куб дозволених. Отже, підсумовує відповідач, підприємство здійснювало видобуток води виключно в межах добових та річних лімітів видобування води, встановлених у Дозволі на спеціальне водокористування. Наголошує, що з Журналу, дані у якому є первинними даними обліку води за 2018 рік, за 2019 рік, за 2020 рік, який ведеться щодобово, вбачається, що по жодній із свердловин видобування води не перевищувало 300 м.куб на добу, що в силу вимог ст. 23 Кодексу України про надра не зобов`язувало водокористувача на отримання спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами). Такий обов`язок у Відповідача виник лише б у випадку видобування підземних вод із кожного з водозаборів більше 300 м.куб на добу.
Відповідач вважає, що позивачем не враховано вимоги п. 9.2 розділу ІХ "Розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне користування лімітів" (в ред. Наказу № 367 від 13.10.2015 року, дійсної на момент проведення розрахунків збитків), яким було передбачено, що фактичний об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи - підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності). Отже, як вважає відповідач, чинне законодавство зобов`язувало при розрахунку відшкодування збитків використовувати в сукупності всі вище вказані в Наказі документи, а не лише дані статистичної звітності.
Представник позивача у судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача у судове засідання 01.03.2024р. не з`явився.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.
09.02.2018р. КП "Комунсервіс" отримало Дозвіл на спеціальне водокористування № 163/ХМ/49д-18, яким надано дозвіл на фактичне водокористування: свердловина № 1 розташована в смт. Чемерівці, вул. І. Франка, 5; свердловина № 2 розташована в смт. Чемерівці, провул. Шкільний; свердловина № 4 розташована в смт. Чемерівці, вул. Свободи, 726, свердловина № 3 та № 5 розташовані в с. Юрківці, вул. Хмельницьке шосе, 4в та 4г та встановлено ліміти забору води з підземних джерел (окремо для кожного річкового басейну) - 923,0 м.куб на добу та 322,8 тис.м.куб на рік.
В Дозволі встановлено Умови спеціального водокористування, зокрема: щорічно, не пізніше 01 лютого наступного за звітним року подавати звіти за формою № 2ТП-водгосп (річна) Хмельницькому обласному управлінню водних ресурсів (п.3); вести регулярний облік води, яка відбирається, її якості, глибини рівня водозабірній споруді (п.8); здійснювати використання надр у відповідності до ст. 19, 23 Кодексу України про надра ( п. 13).
Наказом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 01.02.2021р. №97 утворено комісію з проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП "Комунсервіс".
02.02.2021р. видано направлення на проведення у термін з 02 лютого по 15 лютого 2021року планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів КП "Комунсервіс" Чемеровецької селищної ради.
За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією у Хмельницькі області складено акт №104/03 від 11.02.2021р. перевіркою встановлено порушення відповідачем вимог законодавства, зокрема п.6 ст.110 Водного Кодексу України (суб`єктом господарювання порушено Умови та правила спеціального водокористування, які визначені дозволом на спеціальне водокористування №163/ХМ/49д-18); п.133 ЗУ "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, ст.16, 19, 21 Кодексу України про надра (п.13 Умов спеціального водокористування: суб`єктом господарювання здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу за користування надрами).
Додатком до акту додано опис виявлених порушень, згідно з п. 3.1 якого порушено пункт 13 Умов спеціального водокористування: суб`єктом господарювання здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами.
15.02.2021р. директору КП "Комунсервіс" винесено припис з метою усунення порушень природоохоронного законодавства виявлених в ході планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства проведеної в період з 09 по 11 лютого 2021 року яким, зокрема вказано до 01.06.2021р. отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).
Відповідно до п. 3.6 припису від 15.02.2021р. зобов`язано КП "Комунсервіс" отримати до 01.06.2021р. спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).
11.02.2021 інспекцією складено протокол № 006837 про вчинення директором КП "Комунсервіс" адміністративного порушення передбаченого ст. 16, 19, 21 Кодексу України про надра.
Постановою Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 30.06.2021р. № 197/03 на директора КП "Комунсервіс" Олійника В.І. накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн. за вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ст.47 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
16.02.2021р. позивачем складено розрахунок розміру відшкодування збитків КП "Комунсервіс", що заподіяні державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів обумовлений самовільним використанням водних ресурсів за відсутності документів дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) за період 2018 - 2020 року в сумі 868 338грн.
17.02.2021р. позивачем направлено відповідачу претензію про сплату збитків в сумі 868 338грн., яка останнім залишена без відповіді, а сума без сплати.
26.03.2021р. КП "Комунсервіс" отримано дозвіл на спеціальне водокористування №25/ХМ/49д-21.
В матеріалах справи наявна відповідь Чемеровецької селищної ради (від 22.07.2021р. вих. №02-17/1859) на лист Кам`янець-Подільської окружної прокуратури від 19.07.2021р. (вих.№ 52/2-5208вих-21) у якій повідомляється, що на балансі КП "Комунсервіс" Чемеровецької селищної ради перебуває п`ять артезіанських свердловин, зокрема: свердловина №1 смт. Чемерівці вул. Івана Франка, 5 (насос глибинний ЭЦВ 6-6,5-140 продуктивністю 6,5 м /год) - не використовується; свердловина №2 смт. Чемерівці провулок Шкільний (насос глибинний ЭЦВ 6-10-140 продуктивністю 10 м3/год); свердловина №3 с. Юрківці вул. Хмельницьке шосе, 4в (насос глибинний ЭЦВ 6-10-140 продуктивністю 10 м3/год); свердловина №4 смт. Чемерівці вул. Свободи, 726 (насос глибинний ЭЦВ 6-6,5-160 продуктивністю 6,5 м /год); свердловина №5 с. Юрківці вул. Хмельницьке шосе, 4г (не використовується).
Звернуто увагу на те, що згідно технічних параметрів глибинних насосів артезіанських свердловин КП "Комунсервіс", встановленими насосами неможливо видобути кількість води понад 240 м.куб /добу на свердловині № 2 і 3 та 156 м.куб/добу на свердловині №1 і №4. Також вказано, що згідно журналу обліку водопостачання (водовідведення водовимірювальними приладами та обладнанням КП "Комунсервіс" та звіту про використання води Форма №2ТП-водгосп (річна), середньорічна видобування води за 2018-2020 роки становить: 2018 рік - 167337 м3, зокрема: свердловина №1 - 19566 м.куб; свердловина №2 - 88519 м.куб ; свердловина №3 - 29923 м.куб; свердловина №4 - 29332 м.куб ; свердловина №5 - 0 м.куб. За 2019 рік - 155939 м.куб, зокрема: свердловина №1 - 1833 м.куб.; свердловина №2 - 93290 м.куб; свердловина №3 -35114м.куб; свердловина №4 - 25702 м.куб; свердловина №5 - 0м.куб. За 2020 рік - 200398 м.куб, зокрема: свердловина №1 - 0 м.куб; свердловина №2 - 94828 м.куб; свердловина №3 - 77436 м.куб; свердловина №4 -28134 м.куб; свердловина №5 - 0м.куб.
Крім того, зауважено, що згідно дозволу на спеціальне водокористування від 09.02.2018 №163/ХМ/49д-18 максимальний обсяг забору води становить 923 м.куб/добу з урахуванням сезонного режиму роботи, використання води на власні потреб - 40,7 м.куб/добу. Вказано, що водозабірні свердловини КП "Комунсервіс" є окремими водозаборами. У разі аварійного виходу із ладу одного із водозаборів, передбачена технічна можливість короткострокового підключення до системи водопостачання іншого водозабору.
Позивачем також до матеріалів справи додано копії звітів КП "Комунсервіс" про використання води за 2018 - 2020 роки. Відповідачем в обґрунтування своїх заперечень надано копії журналів обліку водоспоживання (водовідведення) водовимірювальними приладами та обладнанням по свердловині №1 вул.Івана Франка, свердловині №2 вул. Шкільна, №3 с.Юрківці Чемеровецьки р-н, №4 вул.Чапаєва за 2018 - 2020 роки.
Оскільки відповідачем в добровільному порядку збитки не сплачені позивач звернувся із даним позовом до суду.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права масності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно із частиною 1 статті 149, статтею 151 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Приписами частин 2, 3 статті 2 Водного кодексу України передбачено, що водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства. Земельні, гірничі, лісові відносини, а також відносини щодо використання та охорони рослинного і тваринного світу та об`єктів природно-заповідного фонду, атмосферного повітря, виключної (морської) економічної зони та континентального шельфу України, що виникають під час користування водними об`єктами, регулюються відповідним законодавством України.
Відповідно до статей 46, 48 Водного кодексу України, водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу (пункт 9 частини 1 статті 44, частина 1 статті 49 Водного кодексу України).
Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства. Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється безоплатно (частини 2, 4 статті 49 Водного кодексу України).
Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.
Отже, чинним законодавством передбачено безумовний обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання.
Матеріалами справи встановлено, що 09.02.2018р. КП "Комунсервіс" надано дозвіл на спеціальне водокористування № 163/ХМ/49д-18 згідно якого фактичне місце здійснення діяльності (водокористування) є свердловина №1 розташована в смт.Чемерівці, вул.Івана Франка, 5, свердловина №2 розташована в смт.Чемерівці, пров. Шкільний, свердловина №4 розташована в смт.Чемерівцівул.Своболи, 72б, свердловина №3 та №5 розташовані в с.Юрківці, вул. Хмельницьке шосе, 4в та 4г Чемеровецького району Хмельницької області; басейн річки Іванчик, басейн річки Дністер, район басейну річки Дністер, випуск №1 за межами смт.Чемерівці, у річку Іванчик, басейн річки Дністер, район басейну річки Дністер. Ліміт забору води в т.ч. з підземних джерел (окремо для кожного річкового басейну) визначено 923 м.куб. за добу, 322,8 тис. м.куб на рік.
Згідно акту планової (позапланової) перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 11.02.2021р. № 104/03 в період з 2018 - 2020 роки відповідачем здійснювався забір води з підземних джерел (свердловин 2, 3, 4) самовільно, без спеціального дозволу на користування надрами.
При цьому, Акт планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального користування, відтворення і охорони природних ресурсів № 104/03 від 11.02.2021 є чинним, підписаний без зауважень, в судовому порядку не оскаржувався.
Згідно з п. 3.6 припису від 15.02.2021р. зобов`язано КП "Комунсервіс" отримати до 01.06.2021р. спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).
Таким чином, з вищенаведеного припису вбачається відсутність дозволу на користування надрами (підземні води).
Також додатком до акту додано опис виявлених порушень, згідно з п. 3.1 якого встановлено порушення пункту 13 Умов спеціального водокористування: суб`єктом господарювання здійснюється самовільне користування надрами (підземні води) за відсутності документу дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами.
Отже, відповідач здійснював землекористування надрами без відповідного дозволу.
В свою чергу, відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
З матеріалів справи вбачається, що земельні ділянки для експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), за відповідачем в період з 2018 - 2020 роки зареєстровані не були.
З поданих позивачем пояснень вбачається, що така реєстрація відповідачем відбулась в 2021 році.
В свою чергу, статтею 23 Кодексу України про надра закріплено, що саме землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.
Тобто, вказана норма звільняє землевласників та землекористувачів від обов`язку отримувати саме спеціальний дозвіл на користування надрами за умови не перевищення добового ліміту видобування підземних вод із кожного з водозаборів 300 м3 на добу.
Таким чином, у період з 2018 по 2020 роки відповідач не являвся власником чи землекористувачем земельних ділянок, на яких розміщені свердловини Комунального підприємства "Комунсервіс", відповідно, у відповідача, з огляду на диспозицію статті 23 Кодексу України про надра, був наявний обов`язок оформити право користування земельними ділянками та отримати саме спеціальний дозвіл на користування надрами.
Відсутність дозволу на землекористування надрами підтверджує те що особа не була землекористувачем в період, за який позивачем здійснено нарахування (2018 - 2020 роки).
Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Згідно із статтями 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як: протиправна поведінка боржника, збитки, причинний зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вина.
Наявність всіх зазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів у разі, зокрема, самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) регламентовано Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 389 від 20.07.2009 (далі - Методика).
Згідно із пунктами 9.1, 9.2 Методики розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), здійснюється за формулою: З сам = 5 х W х Тар (грн.),(23), де W - об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води); Тар - розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення (для поверхневих, підземних, шахтних, кар`єрних та дренажних вод - грн/100 куб.м, води для потреб гідроенергетики та рибництва - грн/10000 куб.м, води, яка входить до складу напоїв, - грн/куб.м). Фактичний об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи - підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності).
Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області зроблено розрахунок збитків, заподіяних державі самовільним використанням водних ресурсів за відсутності документа дозвільного характеру - спеціального дозволу на користування надрами (підземні води) відповідно до Методики за період 2018 - 2020 роки, розмір яких склав 832850 грн. (із врахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог). При цьому фактичний об`єм води, що використаний відповідачем без дозвільного документу (спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)) позивачем визначено на основі статистичної звітності за формою №2ТП-водогосп (річна), який за 2018 рік становив - 167300 м.куб, за 2019 рік - 155 900м.куб., та за 2020 рік - 200400м.куб. Розрахунок збитків відповідачем не оскаржувався.
Судом звертається увага, що Інструкцією із застосування Класифікацій запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр до родовищ питних і технічних підземних вод, затвердженого наказом Державної комісії України по запасам корисних копалин при комітеті України з питань геології та використання надр від 04.02.2000 № 23, визначено, що водозабір це споруда або пристрій для забору води з водного об`єкта. Водозабір підземних вод може складатися з одної або групи компактно розміщених водозабірних споруд (свердловин, колодязів, каптажів).
Як вбачається із дозволу на спеціальне водокористування № 163/ХМ/49д-18 від 09.02.2018р. виданого КП "Комунсервіс" ліміт забору води в т.ч. з підземних джерел (окремо для кожного річкового басейну) визначено в загальному об`ємі 923 м.куб. за добу, 322,8 тис. м.куб на рік без конкретизації об`єму забору води щодо кожної свердловини.
Судом береться до уваги, що Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 78 від 26.03.2015 року затверджено Порядок ведення державного обліку водокористування (далі - Порядок). Відповідно до п.1.4 Порядок встановлює єдині правила ведення державного обліку водокористування, які є обов`язковими для фізичних та юридичних осіб, діяльність яких підлягає державному обліку водокористування (далі - водокористувачі).
Відповідно до п. 1.7 первинний облік водокористування здійснюється за показниками засобів вимірювальної техніки, які пройшли в установленому законодавством порядку періодичну повірку в повірочних лабораторіях, уповноважених на проведення повірки.
Згідно з п. 1.8 Інформація, що міститься у Звіті, є первинними даними про водокористувача та його водогосподарську діяльність.
Відповідно до п. 1.9 звітним періодом є календарний рік. Водокористувачі, зазначені у пункті 1.5 цього розділу, не пізніше 01 лютого наступного за звітним року подають Звіти до організацій, що належать до сфери управління Держводагентства.
Відповідно до п. 1.15 аналіз достовірності звітних даних здійснюється на підставі наданих водокористувачами даних первинного обліку водокористування.
Як вбачається із матеріалів справи, КП "Комунсервіс" облік відібраної води здійснювався за показниками засобів вимірювальної техніки - лічильників обліку води, дані яких щоденно відображались в Журналі обліку водоспоживання (водовідведення) водовимірювальними приладами та обладнанням, що ведеться за Типовою формою № ПОД-11 ( надалі - Журнал).
Дослідивши надані до матеріалів справи відповідачем копій Журналів обліку водоспоживання по свердловинах №№ 2,3,4 та статистичні річні звітності (за 2018-2020 роки), які лягли в основу розрахунку збитків, судом не встановлено розбіжностей щодо зазначених в них даних об`єму використаної води за вказані періоди.
З огляду на викладене, судом береться до уваги, що Порядок ведення державного обліку водокористування визначає, що інформація у звітах, яка формується на підставі наданих водокористувачами даних первинного обліку водокористування є первинними даними про водокористувача та його водогосподарську діяльність. Відповідно, доводи відповідача щодо обов`язку позивача при розрахунку відшкодування збитків використовувати в сукупності всі документи перелічені у Методиці розрахунку розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), а не лише дані статистичної звітності, не знайшли свого підтвердження.
Підсумовуючи наведене, судом враховується, що у діях відповідача наявні всі елементи складу правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача полягає у здійсненні забору води без спеціального дозволу на користування надрами всупереч чинного законодавства, що підтверджується матеріалами перевірки; наявна сама шкода, яка правомірно розрахована відповідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природної о середовища України від 20.07.2009 №389; а також причинний зв`язок, що виражений у заподіяні зазначеної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача; вина відповідача виражена у самовільному користуванні надрами, а тому позов підлягає задоволенню повністю у розмірі 832850,00 грн.
Відповідно до ст.129 ГПК України витрати із сплати судового збору в розмірі 12492,75 грн. покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Комунсервіс" Чемеровецької селищної ради (вул. Івана Франка 5, смт.Чемерівці Чемеровецький район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ 37127831) збитки в розмірі 832850,00 грн. (вісімсот тридцять дві тисячі вісімсот п`ятдесят гривень) в дохід ГУК у Хмел.обл/Чемеровец.стг/24062100, Чемеровецька селищна тг, код отримувача ЄДРПОУ 37971775, номер рахунку UA418999980333149331000022697, отримувач - Казначейство України.
Видати наказ.
Стягнути з Комунального підприємства "Комунсервіс" Чемеровецької селищної ради (вул. Івана Франка 5, смт.Чемерівці Чемеровецький район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ 37127831) на користь Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (вул.Івана Франка, 2/2 м.Хмельницький, код ЄДРПОУ 38045514) - 12492,75 грн. (дванадцять тисяч чотириста дев`яносто дві гривні 75 коп.) судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 11.03.2024р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
Суддя В.В. Димбовський
Віддрук. 4 прим.:
1- в справу,
2,3- позивачу (32047, Хмельницька обл., Городоцький р-н, с. Кремінна, вул. Грушевського, буд. 17; 29013, м. Хмельницький, вул. Володимирська, 105, оф. 4; agro_kom2@ukr.net),
4- відповідачу (01054, м. Київ, вул. Олеся Гончара, буд. 41, ЛІТ "А" офіс 310; vvtgroup@ukr.net; zerno1217@gmail.com) - Всім рек.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117585909 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Димбовський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні