КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2024 року № 320/46307/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправними рішення, зобов`язати вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
11.12.2023 до Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) із позовом до Фонду державного майна України (далі відповідач 1), Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України (далі відповідач 2), у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформлене протоколом від 30 березня 2023 року № 141 в частині позбавлення (анулювання) ОСОБА_1 спеціалізації 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)» з кваліфікаційного свідоцтва оцінювача ЦМК № 373. виданого 22.12.2007 Фондом державного майна України та Колективним підприємством «Інформанійний центр Українського товариства оцінювачів»;
- визнати протиправними та скасувати наказ Фонду державного майна України від 24.04.2023 № 732 «Про внесення відповідних змін до Державного реєстру оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності стосовно оцінювача ОСОБА_1 »;
- зобов`язати Фонд державного майна України внести відповідні зміни до Державного реєстру оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, а саме поновити у відповідному реєстрі ОСОБА_1 , як оцінювача.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає, що не погоджується з рішенням Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформлене протоколом від 30 березня 2023 року № 141 в частині позбавлення (анулювання) ОСОБА_1 спеціалізації 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)», адже позивач ніколи не перебувала з ТОВ «Глобал апрайзер груп» в трудових чи цивільно-правових відносинах, та не здійснювала оцінку вартості об`єкта: 100% корпоративних прав ТОВ «Екопауер Інвест», не надавала копії кваліфікаційних свідоцтв оцінювача та не ставила свій підпис у Звіті. Також позивач вказує про порушення порядку рецензування звітів, адже спірні рішення прийняті на підставі рецензій копії звіту, тоді як оригінал звіту не досліджувався, та про те, що відсутня неодноразовість вчинення грубого порушення, що є необхідною умовою для позбавлення кваліфікаційного свідоцтва.
За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/46307/23 передана 20.12.2023 до розгляду судді Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 р. адміністративну справу №320/46307/23 відкрито до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
30.01.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач повідомляє суд, що вважає позовну заяву ОСОБА_1 до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправними рішення, зобов?язати вчинити певні дії такою, що не підлягає задоволенню, оскільки позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 Фондом державного майна України та Колективним підприємством «Інформаційно-консультаційний центр Українського товариства оцінювачів» було видано кваліфікаційне свідоцтво оцінювача ЦМК № 373 від 22 грудня 2007 року за напрямом оцінки майна «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об?єкти інтелектуальної власності» та спеціалізаціями в межах напряму: 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об?єкти інтелектуальної власності)», 2.2 «Оцінка прав на об?єкти інтелектуальної власності».
На підставі зазначеного кваліфікаційного свідоцтва інформацію про позивача включено до Державного реєстру оцінювачів та суб?єктів оціночної діяльності згідно Свідоцтва про включення інформації про оцінювача до Державного реєстру оцінювачів та суб?єктів оціночної діяльності від 15 вересня 2016 року № 317.
У серпні 2022 року до Фонду державного майна України надійшов лист Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 09.08.2022 № 16/01/7101 щодо здійснення рецензування звітів про оцінку, зокрема копії Звіту про незалежну оцінку вартості об?єкта: 100% корпоративних прав Товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест», дата оцінки - 24.09.2021, складеного суб?єктом оціночної діяльності ТОВ «Глобал апрайзер груп».
У листі зазначено, що Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку в ході виконання покладених на неї функцій було отримано у паперовій формі звіт незалежного оцінювача з метою підтвердження справедливої вартості 100 % корпоративних прав ТОВ «Екопауер Інвест». Так, протягом 2021 року у складі активів АТ «ЗНВКІФ «Астра Капітал», активами якого управляє ТОВ «Сіріус Інвест Груп», обліковувались 100 % корпоративних прав ТОВ «Екопауер Інвест». 3 метою визначення справедливої вартості зазначених корпоративних прав, Товариством з обмеженою відповідальністю «Сіріус Інвест Груп» був залучений незалежний оцінювач Товариство з обмеженою відповідальністю «Глобал апрайзер груп». За результатами проведеної оцінки справедлива вартість 100 % корпоративних прав Товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест» становить 150 000 тис. грн.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулась до Фонду державного майна України стосовно рецензування копії Звіту про оцінку і виключно з метою визначення справедливої вартості корпоративних прав Товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест».
За зверненням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Фондом державного майна України було забезпечено рецензування копії Звіту про оцінку. 01.09.2022 рецензентом Фонду державного майну України головним спеціалістом Вільчинською Я.В. складено рецензію на копію Звіту про оцінку вартості об?єкта: 100 % корпоративних прав товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест».
За результатами рецензування було встановлено, що копія Звіту про оцінку класифікується за ознакою абзацу п?ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 як така, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісною та (або) непрофесійною і не може бути використана.
Листом Управління оцінки майна Департаменту оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності Фонду державного майна України від 02.09.2022 № 36-1-10 копію Звіту про оцінку та зазначену вище рецензію було направлено до Секретаріату Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України для подальшого розгляду питання щодо професійної оціночної діяльності позивача.
Листом від 28.09.2022 № 10-59-13873 Фонд державного майна України направив копію Звіту про оцінку для проведення рецензування члену Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України ОСОБА_2 .
03.02.2023 рецензентом ОСОБА_2 складено рецензію на копію Звіту про оцінку вартості об?єкта: 100 % корпоративних прав товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест».
За результатами рецензування встановлено, що копія Звіту класифікується за ознакою абзацу п?ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав» як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.
В подальшому, до порядку денного Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України було включено питання щодо професійної діяльності позивача.
Листом Фонду державного майна України від 07.03.2023 № 10-59-5466 позивача було повідомлено щодо прибуття на засідання Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України 30 березня 2023 року о 14-00 та про необхідність надання письмових пояснень щодо Звіту про оцінку вартості об?єкта: 100 % корпоративних прав товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест» на адреси електронної пошти секретаря Екзаменаційної комісії gko@spfu.gov.ua та Фонду державного майна України info@spfu.gov.ua.
23 березня 2023 року позивачем щодо вказаного звіту було надано письмові пояснення з додатками на адреси електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_1 та info@spfu.gov.ua.
Як вбачається з письмових пояснень, до останніх було долучено, зокрема, копію паспорта громадянина України (2-3 сторінки), копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон, копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру, видані позивачу кваліфікаційні свідоцтва оцінювача, витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов?язкового державного соціального страхування, копію трудової книжки, роздруківку з сервісу «Опендатабот» з інформацією про ТОВ «ГЛОБАЛ АПРАЙЗЕР ГРУП».
30 березня 2023 року відбулося засідання Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформлене протоколом № 141, на якому розглянуто питання щодо професійної діяльності позивача.
Позивач приєдналася до участі у засіданні шляхом використання технічних засобів (відеоконференція у програмі ZOOM) та надала усні пояснення членам Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, що зафіксовано у Протоколі № 141 засідання Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України.
У своїх письмових поясненнях та під час засідання Екзаменаційної комісії Фонду державного майна У країни позивач зазначала, що ніколи не перебувала в трудових відносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю «Глобал апрайзер груп» (код ЄДРПОУ 34180929), не надавала останньому копії чи оригінали своїх кваліфікаційних свідоцтв оцінювача, не підписула звіти про оцінку, виконані Товариством з обмеженою відповідальністю ТОВ «Глобал апрайзер груп».
На підтвердження зазначеного Позивач надала Екзаменаційній комісії Фонду державного майна України копію трудової книжки, з якої вбачається, що в період з 17.09.2018 до 30.09.2021 працювала оцінювачем-експертом в компанії ТОВ «ДЮ Консалтинг» (код ЄДРПОУ 32766458), з 01.10.2021 по теперішній час позивач працює оцінювачем-експертом в ТОВ «АЛЬЯНС УКРЕКСПЕРТ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 41123178).
Крім того, позивач посилалась на те, що наявні в Звіті про оцінку підписи від її імені виконані не позивачем, а іншою особою.
Рішенням Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформленим протоколом від 30 березня 2023 року № 141, позивача позбавлено (анульовано) спеціалізації 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об?єкти інтелектуальної власності)» з кваліфікаційного свідоцтва оцінювача ЦМК № 373, виданого 22.12.2007 Фондом державного майна України та Колективним підприємством «Інформаційно-консультаційний центр Українського товариства оцінювачів».
На підставі зазначеного рішення Фондом державного майна України видано наказ від 24.04.2023 № 732 «Про внесення відповідних змін до Державного реєстру оцінювачів та суб?єктів оціночної діяльності стосовно оцінювача ОСОБА_1 », згідно якого позивача позбавлено (анульовано) спеціалізації 2. 1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об?єкти інтелектуальної власності)» з кваліфікаційного свідоцтва оцінювача ЦМК № 373, виданого 22.12.2007 Фондом державного майна України та Колективним підприємством «Інформаційно-консультаційний центр Українського товариства оцінювачів». Також зазначеним наказом передбачено внесення відповідних змін до Державного реєстру оцінювачів та суб?єктів оціночної діяльності.
Позивач вважає рішення Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформлене протоколом від 30 березня 2023 року № 141, та наказ Фонду державного майна України від 24.04.2023 № 732 є протиправними та звернулась до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 1 Закону України «Про Фонд державного майна України» Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Частиною 5 статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» передбачено, що у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності Фонд державного майна України здійснює контроль за виконанням суб`єктами оціночної діяльності та оцінювачами вимог законодавства.
Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначає Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III (далі - Закон № 2658-III).
Згідно статті 1 Закону № 2658-III його положення поширюються на правовідносини, які виникають у процесі здійснення оцінки майна, майнових прав, що належать фізичним та юридичним особам України на території України та за її межами, а також фізичним та юридичним особам інших держав на території України та за її межами, якщо угода укладається відповідно до законодавства України, використання результатів оцінки та здійснення професійної оціночної діяльності в Україні.
Відповідно до статті 2 Закону № 2658-III оцінка майна, майнових прав та професійна оціночна діяльність регулюються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами з оцінки майна, що не суперечать йому. Якщо міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правові норми щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, застосовуються правила міжнародного договору.
Положеннями частини 1 статті 3 Закону № 2658-III визначено, що оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону (далі - нормативно-правові акти з оцінки майна), і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності.
Незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання (ч. 3 ст. 3 Закону № 2658-III).
Процедури оцінки майна встановлюються нормативно-правовими актами з оцінки майна. У випадках проведення незалежної оцінки майна складається звіт про оцінку майна. У випадках самостійного проведення оцінки майна органом державної влади або органом місцевого самоврядування складається акт оцінки майна. Вимоги до звітів про оцінку майна та актів оцінки майна встановлюються відповідно до статті 12 цього Закону (ч. 4 ст. 3 Закону № 2658-III).
Згідно із частиною 1 статті 4 Закону № 2658-III професійна оціночна діяльність (далі - оціночна діяльність) - діяльність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, визнаних такими відповідно до положень цього Закону, яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення оцінки майна, розгляді та підготовці висновків щодо вартості майна.
Відповідно до статей 5, 6 Закону № 2658-III суб`єктами оціночної діяльності є: суб`єкти господарювання - зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб`єкта оціночної діяльності відповідно до цього Закону; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, які отримали повноваження на здійснення оціночної діяльності в процесі виконання функцій з управління та розпорядження державним майном та (або) майном, що є у комунальній власності, та у складі яких працюють оцінювачі.
Права, обов`язки та відповідальність суб`єктів оціночної діяльності встановлюються цим та іншими законами.
Оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог цього Закону.
Оцінювачем не може бути особа, яка має не погашену або не зняту судимість за вчинення кримінального правопорушення або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією.
Права, обов`язки та відповідальність оцінювачів встановлюються цим та іншими законами.
Оцінювачу забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Відповідно до положень статті 9 Закону № 2658-III методичне регулювання оцінки майна здійснюється у відповідних нормативно-правових актах з оцінки майна: положеннях (національних стандартах) оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна України.
Розроблення нормативно-правових актів з оцінки майна здійснюється на засадах міжнародних стандартів оцінки. До їх розроблення Фонд державного майна України залучає інші органи державної влади, саморегулівні організації оцінювачів, найбільш авторитетних оцінювачів, наукові та інші установи.
Нормативно-правові акти, які регулюють питання вартості (ціни) майна, не повинні суперечити положенням (національним стандартам) оцінки майна.
Положення (національні стандарти) оцінки майна повинні містити визначення понять, у тому числі поняття ринкової вартості, принципів оцінки, методичних підходів та особливостей проведення оцінки відповідного майна залежно від мети оцінки, вимоги до змісту звіту про оцінку майна та порядок його рецензування.
Положення (національні стандарти) оцінки майна визначають випадки застосування оцінювачами методичних підходів оцінки ринкової вартості майна та випадки і обмеження щодо застосування методичних підходів до визначення неринкових видів вартості майна. При цьому, якщо законами або нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, договором на проведення оцінки майна або ухвалою суду не зазначено вид вартості, який повинен бути визначений в результаті оцінки, визначається ринкова вартість.
Положення (національні стандарти) оцінки майна є обов`язковими до виконання суб`єктами оціночної діяльності під час проведення ними оцінки майна всіх форм власності та в будь-яких випадках її проведення.
Згідно із частинами 1, 2, 4 статті 12 Закону № 2658-III звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.
Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.
Зміст, форма, порядок складання, затвердження та строк дії акта оцінки майна встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти до висновку, що оціночна діяльність - це діяльність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення оцінки майна, розгляді та підготовці висновків щодо вартості майна, з обов`язковим застосування до оцінки Положень (національних стандартів) оцінки майна.
Органом державної влади, який здійснює державне регулювання оціночної діяльності в Україні, відповідно до Закону про оцінку є Фонд.
Основними напрямами державного регулювання оціночної діяльності є: контроль за виконанням оцінювачами та суб`єктами оціночної діяльності умов здійснення оціночної діяльності; організаційне забезпечення роботи Екзаменаційної комісії; контроль за додержанням законодавства суб`єктами оціночної діяльності та іншими суб`єктами під час проведення оцінки майна (стаття 23 Закону № 2658-III).
Загальні засади рецензування звітів про оцінку майна встановлені статтею 13 Закону № 2658-III.
Так, рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна).
Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) може виконувати оцінювач, який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, експертні ради, що спеціально створені саморегулівними організаціями оцінювачів з метою контролю за якістю оцінки майна, яка проводиться оцінювачами - членами саморегулівної організації, оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України, а також інших органах, зазначених у статті 5 цього Закону.
Наказом Фонду державного майна України №1585/1 від 31.10.2011, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2011 №1351/20089 затверджено Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв (далі - Положення №1585/1), яке визначає процедуру проведення рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав (далі - звіти про оцінку майна) рецензентами, що працюють в апараті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв (далі - регіональних відділень), з метою забезпечення процедури рецензування з дотриманням вимог статті 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (далі - Закон), положень пунктів 62-67 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 (далі - Національний стандарт № 1)
Згідно із пунктом 2.1 розділу II Положення №1585/1 відповідно до вимог пункту 62 Національного стандарту № 1 рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на підставі письмового запиту особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності.
Аналіз наведених положень Положення №1585/1 у взаємозв`язку із положеннями частини 1 статті 13 Закону № 2658-III дає суду підстави стверджувати, що рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на підставі, серед іншого, письмового запиту органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна.
Відповідно до пункту 3.1 розділу III Положення №1585/1 у випадках, передбачених пунктом 2.1 розділу II цього Положення, до письмового запиту на проведення рецензування додається оригінал звіту про оцінку майна, який має бути прошитий (прошнурований), пронумерований, скріплений підписом суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання, що проводив оцінку. Винятки можуть стосуватися лише випадків, передбачених пунктами 3.4 і 3.6 цього розділу.
Положеннями пунктів 3.4, 3.6 розділу III Положення №1585/1 у разі надходження запитів від правоохоронних та контролюючих органів державної влади щодо проведення процедури рецензування звітів про оцінку майна допускається рецензування копій таких звітів.
Текст документа відтворюється повністю.
Обсяг копії звіту про оцінку майна має бути однаковим з оригіналом звіту (описова частина, розрахункова частина та всі додатки).
У копіях повинні відображатися всі виправлення, зроблені в оригіналі.
Копія звіту про оцінку майна має бути виконана якісно: всі аркуші копії звіту про оцінку майна (з додатками до нього у повному обсязі, що містить оригінал звіту), мають бути чіткими.
Копія звіту про оцінку майна не може містити у додатках інших документів, окрім тих, що містить оригінал звіту про оцінку майна.
Замовники рецензії не можуть доповнювати копію звіту про оцінку майна, що додається до запиту про рецензування, іншими документами.
Копія звіту про оцінку майна виготовляється та засвідчується в установленому законодавством порядку.
Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти до висновку, що під час проведення процедури рецензування звітів про оцінку майна допускається рецензування копій таких звітів на запит від правоохоронних та контролюючих органів державної влади з обов`язковим засвідченням копії звіту в установленому законодавством порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, до Фонду надійшов лист Національної комісії від 09.08.2022 № 16/01/7101 (вх. Фонду від 17.08.2022 № 9/19855) щодо рецензування звітів про оцінку, зокрема, копії Звіту про незалежну оцінку вартості об?єкта: 100 % вартості корпоративних прав товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОПАУЕР ІНВЕСТ», складеної суб?єктом оціночної діяльності ТОВ «ГЛОБАЛ АПРЕЙЗЕР ГРУП» (оцінювач - ОСОБА_1 ).
До зазначеного листа було додано копію Звіту про оцінку, яка відповідала вимогам, встановленим пунктами 3.4 Положення про рецензування та була засвідчена у встановленому законодавством порядку, зокрема мала відмітку «Згідно з оригіналом».
Таким чином, Фонд державного майна України мав всі правові підстави для проведення процедури рецензування копії Звіту про незалежну оцінку цінних паперів.
За результатами рецензування було встановлено, що копія Звіту про оцінку класифікується за ознакою абзацу п?ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 як така, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісною та (або) непрофесійною і не може бути використана.
Листом від 28.09.2022 № 10-59-13873 Фонд державного майна України направив копію Звіту про оцінку для проведення рецензування члену Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України ОСОБА_2 .
03.02.2023 рецензентом ОСОБА_2 складено рецензію на копію Звіту про оцінку вартості об?єкта: 100 % корпоративних прав товариства з обмеженою відповідальністю «Екопауер Інвест».
Згідно з пунктом 4.4 розділу IV Положення №1585/1 якщо за результатами рецензування звіту про оцінку майна встановлено, що він класифікується за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та непрофесійним і не може бути використаний, то такий звіт про оцінку майна залишається у Фонді (направляється у встановленому порядку до Фонду, якщо рецензування звіту про оцінку майна здійснювалось регіональними відділеннями) для прийняття відповідного рішення, після чого оригінал звіту повертається заявнику за його зверненням.
Згідно абзацу 4 пункту 1 розділу IV Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 13.11.2002 року № 1997 (далі - Положення № 1997), розгляд питань, пов`язаних з позбавленням кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача (його анулюванням), здійснюється, зокрема: у випадку, передбаченому пунктом 4.4 розділу ІV Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 31 жовтня 2011 року № 1585/1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 року за № 1351/20089.
Таким чином, оскільки копія Звіту про незалежну оцінку цінних паперів була класифікована за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та непрофесійним і не може бути використаний, відповідачем правомірно був ініційований розгляд питання, пов`язаного з позбавленням кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача (його анулюванням).
Згідно пункту 2 розділу IV Положення № 1997 у разі виявлення грубого порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав і професійної оціночної діяльності, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 4 цього розділу, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна) надсилається для забезпечення його рецензування експертною радою саморегулівної організації оцінювачів (якщо оцінювач є членом такої організації) або члену Екзаменаційної комісії, якому доручено здійснити рецензування (якщо оцінювач не є членом жодної із саморегулівних організацій оцінювачів).
Підстави для позбавлення кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача визначені частиною другою статті 16 Закону.
Згідно із частини 2 статті 16 Закону № 2658-III рішення про позбавлення кваліфікаційного свідоцтва (його анулювання) приймається Екзаменаційною комісією за письмовим поданням заінтересованих осіб з таких підстав: неодноразове грубе порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна; рішення суду за фактами непрофесійної оцінки майна, яка проведена оцінювачем; наявність у оцінювача непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення; з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного свідоцтва; з`ясування факту порушення оцінювачем обмежень, встановлених статтею 8 цього Закону.
Аналіз наведеного дає суду підстави дійти до однозначного висновку, що Екзаменаційній комісії надано повноваження прийняття рішень щодо позбавлення (анулювання) кваліфікаційного свідоцтва оцінювача (кваліфікаційного документа оцінювача) за спеціалізацією(ями) відповідного напряму оцінки майна, зокрема, у разі встановлення неодноразового грубого порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна.
Суд також враховує, що на засіданні Екзаменаційної комісії, яке відбулося 27 січня 2022 року (протокол засідання № 132), розглядалося питання щодо професійної оціночної діяльності ОСОБА_1 під час складання Звіту про експертну оцінку вартості 100 % корпоративних прав ТОВ «ПРОМЦЕНТР УРФ», дата оцінки - 30.09.2021, дата складання звіту - 13.10.2021 - 03.11.2021, складеного суб?єктом оціночної діяльності ТОВ «ГЛОБАЛ АПРАЙЗЕР ГРУП», що, в тому числі, спростовує твердження позивача, викладені в позовній заяві про те, що вона ніколи не мала ані трудових, ані цивільно-правових відносин з ТОВ «ГЛОБАЛ АПРАЙЗЕР ГРУП».
27.01.2022 року комісія прийняла такі рішення:
- оцінювачу ОСОБА_1 необхідно позачергово пройти навчання за програмою підвищення кваліфікації за напрямом «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об?єкти інтелектуальної власності» за спеціалізацією 2.1 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об?єкти інтелектуальної власності)».
- попередити оцінювача ОСОБА_1 про те, що якщо вона до 01 квітня 2022 року не виконає рішення Екзаменаційної комісії щодо позачергового проходження навчання за програмою підвищення кваліфікації, то на розгляд Екзаменаційної комісії буде винесено питання щодо позбавлення її кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача (його анулювання) за відповідною спеціалізацією.
Суд звертає увагу, що оцінювач виконала рішення Екзаменаційної комісії, прийняте 27.01.2022.
Таким чином, позивачем неодноразово допущено грубі порушення нормативно - правових актів з оцінки майна, майнових прав і професійної оціночної діяльності, а тому Фондом державного майна України прийнято законне та обґрунтоване рішення про позбавлення (анульовання) ОСОБА_1 спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)».
Суд відхиляє доводи позивача про те, що вона ніколи не перебувала з ТОВ «Глобал апрайзер груп» в трудових чи цивільно-правових відносинах, та що вона не надавала товариству оригінали чи копії своїх кваліфікаційних свідоцтв, адже оцінювач ОСОБА_1 ще з січня місяця 2021 року була обізнана, що суб?єкт оціночної діяльності ТОВ «ГЛОБАЛ АПРАЙЗЕР ГРУП» має в наявності її кваліфікаційні документи оцінювача та складає звіти про оцінку.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведених обставин у сукупності, суд дійшов висновку, що спірні рішення прийняті в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.
Решта доводів учасників справи висновків суду по суті справи не змінюють.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправними рішення, зобов`язати вчинити певні дії, - відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117592306 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні