Рішення
від 12.03.2024 по справі 320/24545/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 року м. Київ№ 320/24545/23

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп Україна" до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві та Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про стягнення пені, нарахованої на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Аскоп Україна" з позовом до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві та Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп - Україна" пені в розмірі 177258,11 грн, нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість за період з 24.03.2023 по 21.06.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що сума податку на додану вартість в передбачений законодавством строк не була відшкодована ТОВ «Аскоп-Україна» з бюджету, що призвело до виникнення бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ перед позивачем, тому у зв`язку з тривалим порушенням строків бюджетного відшкодування податку на додану вартість в розмірі 2396267,00 грн, ТОВ «Аскоп-Україна» відповідно до вимог п. 200.23. ст. 200 Податкового кодексу України (далі ПК України) нарахувало на суму такої бюджетної заборгованості пеню за період з 24.03.2023 по 21.06.2023 в розмірі 177258,11 грн, що підлягає стягненню з бюджету на користь товариства.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

06.09.2023 до суду від Головного управління Державної податкової служби у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача зазначив про те, що сума ПДВ у розмірі 2396267 грн 20.06.2023 відшкодована на розрахунковий рахунок ТОВ «Аскоп-Україна» за рішенням суду, однак, на момент подання відзиву, відповідно до даних ІКС «Податковий блок» підсистеми «Облік платежів» в інтегрованій картці ТОВ «Аскоп-Україна» (КБК 140101000 (податок на додану вартість)) станом на 11.08.2023, борг складає 7342632,61 грн. В інформаційній системі органів ДПС в ІКП розрахунок пені проводиться автоматично у разі погашення податкового боргу, відповідно до п. 129.1 та п. п. 129.3.1 п. 129.3 ст. 129 розділу II ПК України та відображається відповідними операціями щодо нарахування пені в ІКП (пп. 6 п. 2 розділу III Наказу № 5), тому в інформаційній системі органу ДПС, відсутня можливість розрахунку та/або нарахування пені на суму залишку бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість відповідно до пункту 200.23 статті 200 Кодексу, якщо суми податку не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення. Натомість, Законом від 15.03.2022 № 2120-ІХ «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» до п. 200.23 ст. 200 ПК України додано абзац 2, за яким, на суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення» не застосовується у разі, якщо така заборгованість зумовлена виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану. Відтак, форс-мажорні обставини виключають можливість нарахування пені по заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість. Отже, ГУ ДПС у м. Києві не погоджується із заявленими позовними вимогами, з огляду на законодавчі зміни під час дії режиму воєнного стану, а саме, положень абз. 2 п. 200.23 ст. 200 ПК України, якими зупинено нарахування пені на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість.

20.11.2023 Головним управлінням Державної казначейської служби України у місті Києві подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено про те, що заява позивача від 30.09.2022 № 45/09 з оригіналом виконавчого листа Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.07.2022 у справі № 640/19053/19 про стягнення з Державного бюджету України заборгованості з відшкодування ПДВ у розмірі 2396267,00 грн до Головного управління Казначейства надійшла 03.10.2022 та зареєстрована за вх. № 06-27117. Головним управлінням Казначейства, після вжиття заходів, передбачених пунктом 1 Розділу III Порядку № 343, документи щодо виконання виконавчого листа у справі № 640/19053/19, відповідно до п. 23 Порядку № 845, були направлені на виконання до Державної казначейської служби України листом від 25.10.2022 вих. № 04-01.3-10/8915. 20.06.2023 згідно інформаційного повідомлення, надісланого Державною казначейською службою України, Головним управлінням Казначейства платіжною інструкцією від 20.06.2023 № 1971400071 було перераховано кошти в сумі 2396267,00 грн на рахунок 3231 «Кошти державного бюджету», відкритий на ім`я Державної казначейської служби України, з призначенням платежу: «На виконання виконавчого листа суду 04.07.2022 по справі № 640/19053/19 щодо стягнення сум ПДВ стягувачу ТОВ «Аскоп-Україна». Головне управління зауважує, що діяло виключно в передбачений законом спосіб, в межах своїх повноважень та у визначені строки, не допускаючи безпідставного порушення прав та інтересів, як держави/так і платників податків.

Стороною позивача 30.08.2023 до суду подано відзив на позовну заяву, в якому зауважено, що доводи податкового органу, не спростовують покладених в основу позовної заяви обставин, адже після закінчення установлених законодавством строків для здійснення бюджетного відшкодування невідшкодовані суми ПДВ перетворюються на бюджетну заборгованість незалежно від того, з вини якого державного органу вони не відшкодовані, і на суму такої заборгованості нараховується пеня з моменту виникнення такої заборгованості.

Тобто, важливим є те, що податковий орган ще з 2014 року не виконував ані вимог законодавства щодо здійснення позивачу бюджетного відшкодування ПДВ, ані рішення суду. Таким чином, заборгованість бюджету перед ТОВ «Аскоп-Україна» із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн виникла/утворилась в 2014 році і таке виникнення бюджетної заборгованості було зумовлено невиконанням податковим органом вимог законодавства та рішення суду, а не настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану у 2022 році. У свою чергу, нарахування пені не застосовується лише у випадку, якщо бюджетна заборгованість зумовлена (спричинена, викликана) виникненням форс-мажорних обставин у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану, тобто, якщо причиною утворення такої заборгованості стали форс-мажорні обставини або іншими словами утворення/виникнення такої заборгованості було викликано настанням форс-мажорних обставин, а тому така заборона нарахування пені не поширюється на ту бюджетну заборгованість, яка утворилась внаслідок настання інших обставин, зокрема внаслідок невиконання податковим органом вимог законодавства та рішення суду, та ще й задовго до введення воєнного стану, тому, позивач вважає, що норма абз. 2 п. 200.23 ст. 200 ПК України не може бути застосована до спірних правовідносин. Доводи податкового органу про те, що відповідно до даних в інтегрованій картці ТОВ «Аскоп-Україна» наявна заборгованість, що унеможливлює нарахування пені, є безпідставними та недоведеними.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.01.2014 ТОВ «Аскоп-Україна» подало до ДПІ у Дніпровському районі ГУ Міндоходів у м. Києві в електронній формі податкову декларацію з податку на додану вартість за грудень 2013 року (№ 9087894793 від 17.01.2014), в рядку 23.1. якої, заявило суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку, в розмірі 2396267,00 грн.

Разом з податковою декларацією, ТОВ «Аскоп-Україна» відповідно до вимог п. п. 200.7 та 200.8 ст. 200 ПК України подало заяву про повернення суми бюджетного відшкодування (додаток 4) та розрахунок бюджетного відшкодування.

Державною податковою інспекцією у Дніпровському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві в період з 13.03.2014 по 26.03.2014 було проведено документальну позапланову виїзну перевірку, за результатами якої складено акт № 1787/26-53-15-01/30579869 від 31.03.2014 про відсутність порушень при відображенні ТОВ «Аскоп-Україна» у податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2013 року бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 2396267,00 грн.

Враховуючи, що перевірка достовірності декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість закінчена 31.03.2014, позивач вважає, що відповідач повинен був подати до органу Державної казначейської служби України до 07.04.2014 висновок із зазначенням суми ПДВ в розмірі 2396267,00 грн, що підлягає відшкодуванню з бюджету, а орган Державної казначейської служби України - перерахувати такі кошти ТОВ «Аскоп- Україна`до 14.04.2014.

Однак, сума податку на додану вартість в розмірі 2396267,00 грн в зазначений строк не була відшкодована ТОВ «Аскоп-Україна» з бюджету, що призвело до виникнення з 15.04.2014 бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ перед позивачем.

Так, постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.11.2017 у справі № 826/8940/14, яка набрала законної сили відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2018 у справі № 826/8940/14, встановлено, що податковим органом відповідного висновку до органу казначейства надано не було, у той же час, суд, враховуючи зміни законодавства, зобов`язав Державну податкову інспекцію у Дніпровському районі Головного управління ДФС у місті Києві внести заяву ТОВ «Аскоп-Україна» про повернення суми бюджетного відшкодування за грудень 2013 року в розмірі 2396267,00 грн за податковою декларацією з ПДВ № 9087894793 від 17.01.2014 та відомості про набуття такою сумою статусу узгодженої до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Однак, бюджетного відшкодування суми ПДВ в розмірі 2396267,00 грн на виконання такого судового рішення здійснено не було.

У подальшому, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2021 у справі № 640/19053/19, що набрало законної сили відповідно до ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2021, було стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ «Аскоп-Україна» вищевказану бюджетну заборгованість із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн.

На виконання рішення суду у справі № 640/19053/19, бюджетна заборгованість із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн була сплачена товариству лише 21.06.2023.

Позивач вказує на те, що у зв`язку з тривалим порушенням строків бюджетного відшкодування податку на додану вартість в розмірі 2396267,00 грн, ТОВ «Аскоп-Україна» відповідно до вимог п. 200.23. ст. 200 ПК України нарахувало на суму такої бюджетної заборгованості пеню за період з 24.03.2023 по 21.06.2023 в розмірі 177258,11 грн, що підлягає стягненню з бюджету на користь товариства, з наданням відповідного розрахунку, що і зумовило на звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.

За визначенням, наведеним у п. п. 14.1.18 та 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу; пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов`язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.

Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені ст. 200 ПК України.

Відповідно до норм п. 200.1 ст. 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Положеннями п. 200.4 ст. 200 ПК України визначено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

У той же час, відповідно до п. 200.7 ст. 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.15 ст. 200 ПК України визначено, що у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

Таким чином, нормами податкового законодавства передбачений чіткий порядок дій контролюючого органу щодо зобов`язання внесення відповідних даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

При цьому, у разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

У той же час, факт несвоєчасного перерахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, не є спірним у даній справі, зміст спірних правовідносин становить питання та строк, протягом якого платник податку має право на стягнення пені, нарахованої на заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість, та сума такої пені.

Так, відповідно до п. 200.23 ст. 200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Тож, нормами Податкового кодексу України визначено право платника податків на нарахування пені на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість з моменту її виникнення до дня погашення включно, а строк нарахування пені обмежується датою погашення заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість, адже саме з цієї дати припиняється протиправна бездіяльність контролюючого органу, яка полягає у невиконанні державою взятих на себе зобов`язань з відшкодування податку на додану вартість.

Сума ПДВ у розмірі 2396267 грн. 20.06.2023 відшкодована на розрахунковий рахунок ТОВ «Аскоп - Україна» за рішенням суду, що не заперечується учасниками справи, тобто, з порушенням встановленого строку.

Враховуючи період з 24.03.2023 по 21.06.2023, зазначений позивачем за порушення строків відшкодування ПДВ, розмір пені розраховується за таким алгоритмом:

Y = (С х К днів : 100 % х U НБУ х 1,2) /R де: Y - сума пені (округлюється до другого знака після коми); С - заборгованіст бюджету з відшкодування податку на додану вартість; К днів - кількість днів затримки відшкодування податку на додану вартість; U НБУ - облікова ставка Національного банку України, встановлена на момент виникнення пені, протягом строку її дії включаючи день погашення заборгованісті бюджету з відшкодування податку на додану вартість (його частини); 1,2 - коефіцієнт, що дозволяє розрахувати 120% річних U НБУ; К - кількість днів у календарному році.

Згідно наданого позивачем до позовної заяви розрахунку пені, що підлягає стягненню з бюджету на користь ТОВ Аскоп-Україна» за п. 200.23 ст. 200 ПК України (станом на 13.07.2023), кінцевий строк відшкодування суми ПДВ з бюджету 14.04.2014, сума заборгованості 2396267 грн, період нарахування пені з 24.03.2023 по 21.06.2023, облікова ставка НБУ 25%, 120% облікової ставки НБУ 30%, розмір пені/1 день 0,8219%, кількість днів 90, сума пені 177258,11 грн.

У свою чергу, відповідачами не було спростовано правильність здійсненого позивачем розрахунку, як і не заперечено правильність методики здійснення такого розрахунку та його результатів, натомість, ГУ ДПС у м. Києві заперечено по суті наявність підстав для здійснення такого нарахування як через наявність заборгованості перед бюджетом, так і через запровадження обмежень на час воєнного стану стягнення пені.

Так, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2021 у справі № 640/19053/19, що набрало законної сили відповідно до ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2021, було стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ «Аскоп-Україна» вищевказану бюджетну заборгованість із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн. На виконання рішення суду у справі № 640/19053/19, бюджетна заборгованість із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн була сплачена товариству лише 21.06.2023, тому у зв`язку з тривалим порушенням строків бюджетного відшкодування податку на додану вартість, ТОВ «Аскоп-Україна», на переконання суду, мало підстави відповідно до вимог п. 200.23. ст. 200 ПК України, нарахувати на суму такої бюджетної заборгованості пеню за період з 24.03.2023 по 21.06.2023 в розмірі 177258,11 грн, що підлягає стягненню з бюджету на користь товариства.

У свою чергу, податковий орган вказує на те, що відповідно до даних ІКС «Податковий блок» підсистеми «Облік платежів», в інтегрованій картці ТОВ «Аскоп-Україна» по КБК 140101000 (податок на додану вартість) залишок невідшкодованої суми ПДВ за грудень 2013 в розмірі 2396267,00 грн відсутній; заявлена до відшкодування сума ПДВ в розмірі 2396267,00 грн зменшена в хронологічному порядку 20.03.2015, а станом на 11.08.2023, відповідно до даних ІКС «Податковий блок» підсистеми «Облік платежів» в інтегрованій картці ТОВ «Аскоп- Україна» по КБК 140101000 рахується податковий борг в розмірі 7342632,61 грн.

Однак, відповідно до положень п. 200.12. ст. 200 ПК України податковий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету. Протягом п`яти операційних днів після отримання висновку орган казначейства видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку або шляхом оформлення (випуску) казначейського фінансового векселя (за згодою платника податків) (п. 200.13. ст. 200 ПК України).

Згідно змісту п. 200.23. ст. 200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Таким чином, після закінчення установлених законодавством строків для здійснення бюджетного відшкодування, невідшкодовані суми ПДВ перетворюються на бюджетну заборгованість незалежно від того, з вини якого державного органу вони не відшкодовані, і на суму такої заборгованості нараховується пеня з моменту виникнення такої заборгованості.

Ураховуючи те, що перевірка достовірності декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість закінчена 31.03.2014, податковий орган повинен був подати до органу Державної казначейської служби України до 07.04.2014 висновок із зазначенням суми ПДВ в розмірі 2396267,00 грн, що підлягає відшкодуванню з бюджету, а орган Державної казначейської служби України - перерахувати такі кошти ТОВ «Аскоп- Україна» до 14.04.2014. Однак, у вказаний строк така сума ПДВ не була відшкодована ТОВ «Аскоп-Україна» з бюджету, що призвело до порушення права товариства на її одержання та до виникнення з 15.04.2014 бюджетної заборгованості із відшкодування ПДВ.

Така сума бюджетного відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн не була відшкодована позивачу і в подальшому, в тому числі і внаслідок невиконання податковим органом постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.11.2017 у справі № 826/8940/14.

Зазначені обставини були також встановлені рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2021 у справі № 640/19053/19, що набрало законної сили відповідно до ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2021.

При цьому, слід звернути увагу, що постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.11.2017 у справі № 826/8940/14, яка набрала законної сили відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2018 у справі № 826/8940/14, встановлено, зокрема, що податковим органом не було надано до органу казначейства відповідного висновку, який повинен був бути наданий податковим органом до органу казначейства відповідно до вимог діючого в 2014 році законодавства. Тобто, податковий орган ще з 2014 року не виконував ані вимог законодавства щодо здійснення позивачу бюджетного відшкодування ПДВ, ані рішення суду.

При цьому, інші питання наявності/відсутності у позивача заборгованості перед бюджетом, не є предметом розгляду даного спору.

Також, відповідач посилається й на те, що Законом від 15.03.2022 № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» до п. 200.23 ст. 200 ПК України додано абзац 2, за яким, на суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення» не застосовується у разі, якщо така заборгованість зумовлена виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану. Відтак, форс-мажорні обставини виключають можливість нарахування пені по заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість. Отже, ГУ ДПС у м. Києві не погоджується із заявленими позовними вимогами, з огляду на законодавчі зміни під час дії режиму воєнного стану, а саме, положень абз. 2 п. 200.23 ст. 200 ПК України, якими зупинено нарахування пені на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість.

Водночас, суд вважає вказані доводи відповідача помилковими, позаяк, у даному випадку, заборгованість бюджету перед ТОВ «Аскоп-Україна» із відшкодування ПДВ в розмірі 2396267,00 грн виникла/утворилась в 2014 році і таке виникнення бюджетної заборгованості було зумовлено невиконанням податковим органом вчасно вимог законодавства, а не настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного стану у 2022 році, при цьому, суд вважає, що згідно абз. 2 п. 200.23 ст. 200 ПК України, положення другого речення абзацу першого цього пункту (щодо нарахування пені) не застосовується у разі, якщо така заборгованість зумовлена виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану. Дана норма чітко вказує на те, що нарахування пені не застосовується лише у випадку, якщо бюджетна заборгованість зумовлена (спричинена, викликана) виникненням форс-мажорних обставин у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану, тобто, якщо причиною утворення такої заборгованості стали форс-мажорні обставини або іншими словами утворення/виникнення такої заборгованості було викликано настанням форс-мажорних обставин, а тому, така заборона нарахування пені не поширюється на ту бюджетну заборгованість, яка утворилась внаслідок настання інших обставин, зокрема, внаслідок невиконання податковим органом вимог законодавства та рішення суду, та задовго до введення воєнного стану.

Також, суд вважає безпідставиними і доводи податкового органу про те, що відповідно до даних в інтегрованій картці ТОВ «Аскоп-Україна» по КБК 140101000, залишок невідшкодованої суми ПДВ за грудень 2013 в розмірі 2396267,00 грн відсутній, та про те, що заявлена до відшкодування сума ПДВ в розмірі 2 396 267,00 грн зменшена в хронологічному порядку 20.03.2015, адже це не відповідає змісту постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.11.2017 у справі № 826/8940/14 та не є предметом розгляду даного спору. Позивач наголошує на тому, що зазначені доводи податковий орган вже використовував під час розгляду справи № 826/8940/14, однак суд, розглядаючи зазначену справу № 826/8940/14 вказав в своїй постанові від 10.11.2017, що податковим органом не надано суду належних та допустимих доказів подання позивачем уточнюючої декларації або наявності податкового боргу, тобто підстав для покриття суми бюджетного відшкодування позивача по декларації за грудень 2013 від 17.01.2014 № 9087894793 в розмірі 2396267,00 грн нарахуваннями.

Суд наголошує на тому, що між обставинами непереборної сили (введенням воєнного стану) та неможливістю належного виконання зобов`язання має бути причинно-наслідковий зв`язок, тобто неможливість повернення бюджетного відшкодування з ПДВ у встановлений ПК України строк, має бути викликана саме обставиною непереборної сили, а не іншими обставинами, як у спірному випадку зволіканням контролюючого органу щодо відображення даних про узгодження сум бюджетного відшкодування товариству у відповідному Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Форс-мажорні обставини не мають преюдиційного (заздалегідь встановленого) характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання зобов`язання по поверненню бюджетного відшкодування ПДВ.

Відповідачем не було доведено належними та допустимими доказами того, що заборгованість бюджету з відшкодування ПДВ товариству, зумовлена саме виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного стану.

Також, суд враховує, що законодавець на час введення воєнного стану не зупинив дію відповідної норми про стягнення пені у разі несвоєчасного повернення бюджетного відшкодування з ПДВ, а вказав на незастосування таких наслідків у випадку, якщо така заборгованість зумовлена виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану, що свідчить на користь висновку про необхідність підтвердження причинно-наслідкового зв`язку.

Суд звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово зазначав, що право на бюджетне відшкодування є невід`ємним правом позивача, захист якого гарантовано частиною першою статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка набрала чинності для України 11.09.1997 і відповідно до положень Конституції України є частиною національного законодавства.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), п. 74).

Несвоєчасне повернення бюджетного відшкодування ПДВ порушило право позивача, зокрема на законне сподівання мати можливість користуватися своєю власністю, а саме: своєчасно і в повному обсязі і в порядку, визначеному законом, отримати це відшкодування із бюджету при відсутності з його боку порушень законодавчих актів.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення врегулювано Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845).

За змістом п. п. 6 п. 16 Порядку № 845 органи Казначейства за судовими рішеннями про стягнення надходжень бюджету здійснюють безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів з метою забезпечення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку.

Відповідно до п. 23 Порядку № 845 стягувач, на користь якого прийняті судові рішення про бюджетне відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку, подає документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку, до органу Казначейства за місцем реєстрації стягувача в органі державної податкової служби. Казначейство здійснює в порядку черговості надходження виконавчих документів безспірне списання коштів державного бюджету в розмірі, встановленому судом або узгодженому органом державної податкової служби із стягувачем, та перераховує такі кошти на рахунок стягувача, зазначений у виконавчому документі або його заяві про виконання рішення про стягнення коштів.

Суд зазначає, що, в даному випадку, саме бездіяльність відповідача, розумних і правових підстав якої судом не встановлено, спричинила затримку позивачу у бюджетному відшкодуванні ПДВ, наслідком чого, є нарахування пені, а позивач не може нести будь-які негативні наслідки у разі прорахунків у діяльності окремих державних органів чи посадових осіб, оскільки виконав усі вимоги для отримання бюджетного відшкодування з податку на додану вартість.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп-Україна" пені в розмірі 177258,11 грн, нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість за період з 24.03.2023 по 21.06.2023.

Тож, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

ГУ ДПС у м. Києві під час розгляду даного спору не було доведено правомірності дій щодо своєчасного відшкодування позивачу ПДВ, та обставин, передбачених ПК України задля не стягнення з бюджету пені, заявленої позивачем предметом даного спору.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (ГУ ДПС у м. Києві) на користь позивача.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп Україна" до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві та Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про стягнення пені, нарахованої на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість - задовольнити.

Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп-Україна" пені в розмірі 177258,11 грн (сто сімдесят сім тисяч двісті п`ятдесят вісім гривень 11 коп), нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість за період з 24.03.2023 по 21.06.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп Україна" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2684 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117592509
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —320/24545/23

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 12.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні