ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2024 рокусправа № 380/11092/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду у Львівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ПФУ у Львівській області (далі відповідач), у якому просить:
- визнати неправомірними дії позивача щодо відмови у зарахуванні страхового стажу, зарахуванні періоду знаходження на інвалідності по професійному захворюванню та здійснення перерахунку і виплати пенсії по віку на пільгових умовах відповідно до ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці";
- зобов`язати відповідача зарахувати позивачу період знаходження на інвалідності по професійному захворюванні з 01.05.2010 (працевлаштування після призначення 3 групи інвалідності в зв`язку з професійним захворюванням, яку не визнає відповідач) по 09.03.2022 (переведення на пенсію по віку на пільгових умовах) до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах;
- зобов`язати відповідача зарахувати позивачу до страхового стажу період роботи на відокремленому підрозділі шахта "Зарічна" Державного підприємства "Львіввугілля" з 01.02.2015 по 11.02.2019, на відокремленому підрозділі шахта "Великомостівська" Державного підприємства "Львіввугілля" з 01.02.2020 по 28.02.2022 та зарахувати заробіток за вказані періоди;
- зобов`язати відповідача здійснити позивачу перерахунок та виплату пенсії по віку на пільгових умовах відповідно до ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", з урахуванням раніше виплаченої пенсії з 09.03.2022 (день переведення на пільгову пенсію по віку).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що йому з 01.07.2008 призначена пенсія по ІІІ групі інвалідності внаслідок професійного захворювання. 21.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління ПФУ у Львівській області із заявою про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах. Листом від 31.03.2023 № 97780 пенсійний орган повідомив позивача, що при розрахунку стажу для пенсії за віком ОСОБА_2 не зарахований період знаходження на інвалідності на пільгових умовах у і пільгових розмірах.
Позивач не погоджується із діями відповідача щодо не зарахування стажу, та вважає їх такими, що порушують право на отримання пенсії за віком на пільгових умовах.
Із наведених підстав просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою від 24.05.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
22.06.2023 відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначивши, що ОСОБА_1 з 01.07.2008 призначена пенсія по інвалідності, як особі з інвалідністю ІІІ групи внаслідок професійного захворювання. 09.03.2022 позивач звернувся до Головного управління ПФУ у Львівській області із заявою встановленого зразка за № 1125 про переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1. На підставі вказаної заяви ОСОБА_1 з 09.03.2022 переведений на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1. У подальшому, позивач звернувся із заявою довільного зразка від 21.03.2023 про перерахунок пенсії, за результатами розгляду якої пенсійний орган 31.03.2023 надав відповідь, відмовивши у перерахунку пенсії.
Так, відповідач відмічає, що пенсія за віком на пільгових умовах за списком № 1 з 09.03.2022 обчислена позивачу з урахуванням страхового стажу 25 років 02 місяці 04 дні, з них пільговий стаж за списком № 1 становить 12 років 02 місяці 27 днів, в тому числі:
06 років 05 місяців 22 дні стаж роботи з повним робочим днем під землею за списком № 1, що дає право на обчислення пенсії у розмірі, передбаченому ст. 8 Закону України від 02.09.20018 № 345-VI "Про підвищення престижності шахтарської праці" (у тому числі 05 місяців 09 днів - навчання за спеціальністю та 1 рік 10 місяців - період перебування на інвалідності у зв`язку з професійним захворюванням з 01.07.2008 по 30.04.2010);
05 років 09 місяців 05 днів - робота пов`язана з підземними роботами 50 і більше відсотків робочого часу на рік (в обліковому періоді).
Період перебування на інвалідності у зв`язку з професійним захворюванням з 01.07.2008 по 30.04.2010 зарахований до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах. Згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу Форми ОК-5, ОСОБА_1 з 01.05.2010 продовжував працювати. Відтак, періоди з 01.05.2010 по 31.01.2015 (зараховано на підставі Індивідуальних відомостей про застраховану особу Форми ОК - 5) та з 01.02.2019 по 31.01.2020 (зараховано на підставі Індивідуальних відомостей про застраховану особу Форми ОК - 5) зараховано до страхового стажу позивача.
З огляду на викладене, відповідач стверджує про відсутність правових підстав для зарахування часу перебування на інвалідності 01.05.2010 по 08.03.2022 (по дату, що передує даті звернення за переведенням на інший вид пенсії) до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах, оскільки у вказаний період позивач перебував у трудових відносинах.
Крім того, стаж роботи позивача з повним робочим днем під землею за списком № 1, що дає право на обчислення пенсії у розмірі, передбаченому ст. 8 Закону № № 345-VI становить 06 років 05 місяців 22 дні (у тому числі 05 місяців 09 днів - навчання за спеціальністю та 1 рік 10 місяців - період перебування на інвалідності у зв`язку з професійним захворюванням з 01.07.2008 по 30.04.2010). Оскільки, необхідний стаж роботи позивача з повним робочим днем під землею за списком № 1, що дає право на обчислення пенсії у розмірі, передбаченому ст. 8 Закону № 345-VI має становити не менше 15 років, у позивача відсутнє право на обчислення пенсії відповідно до ст. 8 Закону № 345-VI.
Разом із цим, періоди роботи позивача з 01.02.2015 по 11.02.2019 на ВП "Шахта "Зарічна" ДП "Львіввугілля" та з 01.02.2020 по 28.02.2022 на ВП "Шахта "Великомостівська" ДП "Львіввугілля" не можуть бути зараховані до страхового стажу, оскільки на момент переведення позивача на пенсію за віком на пільгових умовах, згідно з Індивідуальними відомостями про застраховану особу Форми ОК-5 ОСОБА_1 за вказані періоди відсутні відомості про сплату страхових внесків. З тих же причин пенсійний орган не врахував заробітну плату позивача за вище вказаний період.
Із наведених підстав, просить відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ у Львівській області та з 01.07.2008 йому призначена пенсія, як особі з інвалідністю ІІІ групи, внаслідок професійного захворювання, що підтверджується наявними у матеріалах справи виписками з акта огляду медико-соціальною експертною комісією, та не заперечується відповідачем.
Згідно із записами № 36 42 трудової книжки від 25.11.1988 серії НОМЕР_1 , ОСОБА_1 працював:
06.05.2010 - прийнятий на роботу інженером з організації і нормування праці ВП "Шахта "Зарічна" ДП "Львіввугілля";
07.12.2011 - переведений за строковим трудовим договором дільничним гірничим нормувальником;
26.03.2012 - переведений механіком поверхні;
31.03.2015 - звільнений, згідно п. 1 ст. 40 КЗпП України (зі скороченням чисельності з виплатою вихідної допомоги та одноразової допомоги;
14.06.2017 - прийнятий на посаду начальника відділу організації праці, заробітної плати та планування ВП "Шахта "Зарічна" ДП "Львіввугілля";
11.02.2019 - звільнений у зв`язку з переведенням на ВП "Шахта "Великомостівська" ДП "Львіввугілля", п. 5 ст. 36 КЗпП України;
15.02.2019 - прийнятий начальником відділу організації праці і заробітної плати в порядку переведення з ВП "Шахта "Зарічна" ДП "Львівугілля".
Із наявної у матеріалах справи довідки Форми ОК-5 суд встановив, що:
- у період з 01.02.2015 по 31.12.2019 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта Зарічна" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26360210), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "НІ";
- у період з 01.02.2020 по 31.12.2020 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта "Великомостівська" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26307799), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "ТАК";
- у період з 01.02.2021 по 28.02.2022 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта Великомостівська" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26307799), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "НІ".
На підставі заяви від 09.03.2022 ОСОБА_1 переведений з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, відповідно до статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
21.03.2023 позивач звернувся до Головного управління ПФУ у Львівській області із заявою про перерахунок пенсії на підставі ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" із зарахуванням до загального та пільгового (спеціального) страхового стажу за списком № 1 періодів роботи на шахті "Зарічна з 01.02.2015 по 11.02.2019 та на шахті "Великомостівська" з 01.02.2020 по 31.13.2021, а також періоду знаходження на інвалідності по професійному захворюванні з 01.07.2008 по 09.03.2022.
Листом від 31.03.2023 № 97780 Головне управління ПФУ у Львівській області надало відповідь позивачу, вказавши, що ОСОБА_1 з 01.07.2008 призначена пенсія по інвалідності, як особі з інвалідністю ІІІ групи внаслідок професійного захворювання. На підставі заяви від 09.03.2022 за № 1125 позивач переведений з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 з 09.03.2022 відповідно до статті 114 Закону №1058-IV. Пенсія за віком на пільгових умовах за Списком № 1 з 09.03.2022 обчислена з урахуванням страхового стажу 25 років 02 місяці 04 дні, з них пільговий стаж за списком № 1 становить 12 років 02 місяці 27 днів, в тому числі:
- 06 років 05 місяців 22 дні - підземний стаж роботи з повним днем під землею за списком № 1, що враховуються при визначенні права на обчислення пенсії відповідно до статті 8 Закону № 345, до якого зараховано 05 місяців 09 днів - навчання за спеціальністю та 1 рік 10 місяців - період перебування на інвалідності внаслідок професійного захворювання з 01.07.2008 по 30.04.2010;
- 05 років 09 місяців 05 днів - робота пов`язана з підземними роботами 50 і більше відсотків робочого часу на рік (в обліковому періоді).
Також, пенсійний орган вказав, що відповідно до статті 8 Закону України від 02.09.2008 № 345-VI "Про підвищення престижності шахтарської пращі" (визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону N° 1058, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Оскільки стаж позивача на підземних роботах за списком № 1, до якого зараховано 05 місяців 09 днів - навчання за спеціальністю та 1 рік 10 місяців - період перебування на інвалідності внаслідок професійного захворювання з 01.07.2008 по 30.04.2010 становить 06 років 05 місяців 22 дні, тому відсутні підстави для обчислення пенсії згідно статті 8 Закону № 345-VI.
Також відповідач вказав, що за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування позивач з 01.05.2010 продовжував працювати та набув страховий стаж, який зарахований при обчисленні пенсії відповідно до абзацу 5 частини 4 статті 42 Закону № 1058-IV. Тому відсутні підстави для зарахування періоду перебування у трудових відносинах з 01.05.2010, як часу перебування на інвалідності внаслідок професійного захворювання.
Разом з цим, відповідач повідомив, що до страхового стажу та до розрахунку середньомісячного заробітку не зараховані періоди роботи з 01.02.2015 по 11.02.2019 на "Зарічна" ДП "Львіввутілля"" та з 01.02.2020 по 28.02.2022 на шахті "Великомостівська" ДПІ "Львіввугілля", оскільки вищезазначеними підприємствами не сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Вважаючи протиправною відмовою відповідача щодо зарахування спірного періоду до страхового та пільгового стажу та здійснення перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Щодо вимоги позивач про зобов`язання відповідача зарахувати період знаходження на інвалідності по професійному захворюванні з 01.05.2010 (працевлаштування після призначення 3 групи інвалідності в зв`язку з професійним захворюванням, яку не визнає відповідач) по 09.03.2022 (переведення на пенсію по віку на пільгових умовах) до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах, суд враховує таке.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), який набув чинності з 01.01.2004.
Згідно із ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" від 02.09.2008 № 345-VI (далі - Закон № 345-VI) дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.
Згідно із статтею 8 Закону № 345-VI, мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Суд звертає увагу, що статтею 8 Закону № 345-VI передбачено не окремий вид пенсії, а додаткову соціальну гарантію шахтарям.
Мінімальний розмір пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за Списком № 1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленому законом порядку розміру відповідної пенсії за віком така пенсія буде менша ніж три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 13.11.2019 у справі № 345/763/17.
При цьому, виходячи з положень наведеної норми, до кола працівників, на яких поширюється дія Закону № 345-VI та встановлені пільги, належать тільки працівники, зазначені у Списку № 1, які були зайняті на підземних роботах повний робочий день.
Верховний Суд у постанові від 22.09.2021 у справі № 640/390/20 наголосив, що для призначення пенсії згідно із Законом № 345-VI необхідно мати стаж підземних робіт не менше ніж 15 років для чоловіків.
Відповідно до ч. 5 ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII ) час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до стажу роботи для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.
Відповідна гарантія встановлена також частиною четвертою статті 9 Закону України "Про охорону праці", згідно із якою час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до стажу роботи для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і в пільгових розмірах у порядку, встановленому законом.
02.08.2008 Законом № 345-VI внесені зміни до Закону № 1058-IV шляхом доповнення частини першої статті 24 вказаного Закону абзацом четвертим такого змісту: "Час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах".
У постанові від 18.04.2019 у справі № 392/17/17 Верховний Суд, за результатами аналізу наведених правових норм, дійшов висновку, що законодавець зараховує час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням до стажу роботи тільки для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах відповідно до статей 13,14 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Отже, до пільгового стажу особи зараховується період до того часу, коли він вийшов на пенсію за віком на пільгових умовах.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 05.12.2019 у справі №185/8991/16-а, від 18.04.2019 у справі № 392/17/17.
Час перебування позивача на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням підтверджується випискою з акту огляду МСЕК серії ЛВА-2 № 02325, до довідки сер. ЛВА 1 № 366528; випискою з акту огляду МСЕК № 265750, до довідки серії 10 ААА; випискою з акту огляду МСЕК № 026519, до довідки серії ЛВА-2; випискою із з акту огляду МСЕК №015623, до довідки серії 10 ААА.
Ураховуючи висновки суду касаційної інстанції, суд відмічає, що до пільгового стажу позивача зараховується період до того часу, коли ОСОБА_1 вийшов на пенсію за віком на пільгових умовах.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно не зарахував час перебування позивача на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 по 09.03.2022 до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.
Відтак, суд задовольняє вимогу позивача про зобов`язання відповідача зарахувати позивачу час перебування на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 (працевлаштування після призначення 3 групи інвалідності в зв`язку з професійним захворюванням, яку не визнає відповідач) по 09.03.2022 (переведення на пенсію по віку на пільгових умовах) до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача зарахувати позивачу до страхового стажу періодів роботи на відокремленому підрозділі шахта "Зарічна" Державного підприємства "Львіввугілля" з 01.02.2015 по 11.02.2019 та на відокремленому підрозділі шахта "Великомостівська" Державного підприємства "Львіввугілля" з 01.02.2020 по 28.02.2022, суд враховує таке.
Так, суд встановив, що відповідач не зарахував до страхового стажу та до розрахунку середньомісячного заробітку періодів роботи позивача з 01.02.2015 по 11.02.2019 шахта "Зарічна" ДП "Львіввугілля" та з 01.02.2020 по 28.02.2022 на шахті "Великомостівська" ДП "Львіввугілля", оскільки вищезазначеними підприємствами не сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до ст. 1 Закону № 1058-IV страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
За правилами ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Порядок обчислення та сплати страхових внесків визначений у статті 20 Закону №1058-IV, відповідно до якої страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Відповідно до ст. 56 Закону № 1058-IV до стажу роботи для призначення пенсії зараховується, будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків.
Обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Як зазначено вище, відповідно до довідки Форми ОК-5 слідує, що у період з 01.02.2015 по 31.12.2019 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта Зарічна" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26360210), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "НІ";
- у період з 01.02.2020 по 31.12.2020 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта "Великомостівська" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26307799), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "ТАК";
- у період з 01.02.2021 по 28.02.2022 ОСОБА_1 працював на Відокремленому підрозділі "Шахта Великомостівська" Державного підприємства "Львівугілля" (код ЄДРПОУ 26307799), де позивачу нарахована заробітна плата, позначка про сплату страхових внесків за вказаний період "НІ".
Суд вважає помилковими покликання відповідача на несплату підприємством страхових внесків, як на підставу для не зарахування спірного періоду роботи до трудового стажу позивача, та зазначає, що порядок обчислення та сплати страхових внесків встановлено у частинах 1, 3, 6, 10 статті 20 Закону № 1058-IV, якою передбачено, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі складених актів перевірки правильності нарахування та сплати страхових внесків, звітності, що подається страхувальником, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суму заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
За правилами ч. 12 ст. 20 Закону № 1058-IV страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Зокрема, згідно з п. 2 ч. ст. 16 Закону № 1058-IV застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку тощо.
Згідно зі ст. 106 Закону № 1058-IV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати.
Отже, із наведених вище положень Закону № 1058-IV слідує, що страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Тому обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника (в даному випадку роботодавця).
Відтак, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством - страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страхових внесках не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу періодів його роботи.
Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах була висловлена Верховним Судом у постановах від 25.09.2018 у справі № 242/65/17, від 22.11.2018 у справі №242/4793/16, від 11.07.2019 у справі № 242/1484/17, від 27.02.2019 у справі № 242/1871/17 та №423/3544/16-а, від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а.
Суд наголошує, що відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії за спірний період не є підставою для позбавлення позивача права на перерахунок пенсії.
Разом із тим, суд зауважує, що за період з 01.02.2020 по 31.12.2020 страхувальник - ВП "Шахта "Великомостівська" ДП "Львівугілля", сплатив страхові внески, що підтверджується довідкою форми ОК-5, наявною у матеріалах справи.
Таким чином, суд задовольняє вимоги позивача про зобов`язання відповідача зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу та до розрахунку середньомісячного заробітку періодів роботи на відокремленому підрозділі шахта "Зарічна" ДП "Львіввугілля" з 01.02.2015 по 11.02.2019 та на відокремленому підрозділі шахта "Великомостівська" ДП "Львіввугілля" з 01.02.2020 по 28.02.2022.
Щодо позовних вимог про здійснення перерахунку та виплати пенсії за віком на пільгових умовах на підставі статті 8 Закону України від 02.09.2008 № 345-VІ "Про підвищення престижності шахтарської праці", з урахуванням раніше проведених виплат з 09.03.2022, суд враховує таке.
Статтею 58 Закону № 1058-IV визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та готує документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.
Згідно з п.п. 3 п. 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, яке затверджене постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 № 28-2 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.01.2015 за № 40/26485, Управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати відповідно до законодавства.
Обираючи належний спосіб захисту порушених прав позивача суд враховує, що в силу статті 58 Закону № 1058-IV Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення та перерахунку пенсії.
Суд зауважує, що питання про врахування чи не врахування періодів роботи працівника до загального чи пільгового стажу роботи, та, як наслідок, призначення та перерахунок пенсії на підставі того чи іншого закону, є функціями пенсійного органу.
Натомість суд надає оцінку діям/рішенням пенсійного органу у разі виникнення спору про правомірність таких дій/рішень.
За правилами абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Звертаючись до суду із цим позовом позивач просить зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком на пільгових умовах на підставі статті 8 Закону України № 345-VІ "Про підвищення престижності шахтарської праці".
При цьому, стаття 8 Закону № 345-VІ визначає коло осіб, на які поширюється дія цього Закону та додаткові умови, які дають особі право на перерахунок пенсії за цим Законом.
Таким чином, перерахунок пенсії за Законом № 345-VІ пенсійний орган здійснюватиме після зарахування позивачу періоду з 01.05.2010 по 09.03.2022 до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах, з урахуванням вимог цього Закону.
Беручи до уваги наведені вище обставини, суд вважає, що порушене право позивача належить захистити шляхом зобов`язання відповідача вирішити питання про перерахунок позивачу пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 8 Закону № 345-VІ "Про підвищення престижності шахтарської праці", з урахуванням страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах часу перебування на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 по 09.03.2022, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
За таких обставин, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову ОСОБА_1 .
Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами статті 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 13, 14, 72-76, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (код ЄДРПОУ 13814885; 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10) щодо не зарахування ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_2 ) часу перебування на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 по 09.03.2022 до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і пільгових розмірах.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (код ЄДРПОУ 13814885; 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10) зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_2 ) часу перебування на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 по 09.03.2022 до страхового стажу для призначення пенсії за віком, а також до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і пільгових розмірах.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (код ЄДРПОУ 13814885; 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10) зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_2 ) до страхового стажу та до розрахунку середньомісячного заробітку періоди роботи на відокремленому підрозділі шахта "Зарічна" Державного підприємства "Львіввугілля"" з 01.02.2015 по 11.02.2019 та на відокремленому підрозділі шахта "Великомостівська" Державного підприємства "Львіввугілля"" з 01.02.2020 по 28.02.2022.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (код ЄДРПОУ 13814885; 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10) вирішити питання про перерахунок ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_2 ) пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 8 Закону № 345-VІ "Про підвищення престижності шахтарської праці", з урахуванням страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах часу перебування на інвалідності у зв`язку професійним захворюванням з 01.05.2010 по 09.03.2022, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (код ЄДРПОУ 13814885; 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяКисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117592806 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні