ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2024 року Чернігів Справа № 620/236/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Керівника Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави до Олишівської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Олишівська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Керівника Козелецької окружної прокуратури інтересах держави (далі також позивач) до Олишівської селищної ради (далі також відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Олишівська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області (далі також третя особа), про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 950039, вартістю 2048426,51 грн. та земельну ділянку під будівлями та спорудами Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, що розташовані за адресою: вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575; зобов`язання відповідача вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказані об`єкти нерухомості.
В обґрунтування позову зазначив, що окружною прокуратурою в ході здійснення представницької діяльності на захист інтересів держави у сфері охорони дитинства, вивчено стан додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі закладів освіти та земельні ділянки, і встановлено, що за адресою: вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області знаходиться заклад загальноосвітньої школи, однак відповідач не вживає відповідні заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказаний об`єкт та земельну ділянку.
11.01.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами ( частина шоста статті 162 КАС України).
Відповідно до частини четвертої статті 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
На підставі цієї норми, суд розцінює неподання відповідачем відзиву, як визнання ним позову.
Третьою особою пояснення на позовну не подано.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Згідно із Статутом Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області затвердженого рішенням 12 сесії 07 скликання від 14.08.2018, засновником навчального закладу є Олишівська селищна рада Чернігівської області (пункт 1.4) (а.с.57-78).
Відповідно до довідки Олишівської селищної ради від 29.02.2024 №230, будівля шкоди з протирадiацiйним укриттям (3869,8 м.кв.) облiковуеться на балансi Олишiвськоi селищної Ради та знаходиться за адресою: смт.Олишiвка, вулиця Шкiльна, 11. Балансова вapтість становить 4689601,06 грн, сума зносу дорiвнює 274752,39 грн. інвентарний номер l01311047, що підтверджується актом приймання передачі основних засобів.
Відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, інформаційної довідки № 359410076 від 21.12.2023, право власності на нерухоме майно за адресою: вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575 не зареєстровано (а.с. 38).
З листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 25.09.2023 вих. № 10-25-0.5-4767/2-23 слідує, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою: вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575, на якій розташована Олишівська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, відсутні (а.с. 80).
З інформації КП «Чернігівського районного бюро технічної інвентаризації» від 10.10.2023 №613, право власності за об`єктами нерухомого майна розташовані за адресою: с вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, не зареєстровано, (а.с. 82).
Відповідно до листа Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, правовстановлюючі документи на земельну ділянку та будівлі закладу освіти відсутні. Навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 4,4 га та приміщеннями загальною площею 4092,7 кв.м. Заходи правовстановлюючих документів на земельну ділянку не вживались,(а.с. 85).
За вказаних обставин прокурор (позивач) звернувся до суду з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Конституцією Українивизначено: народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (статті 5), органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (статті 140), витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою (статті 142), в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і у порядку, що визначені законом.
Застаттею 53 Кодексу адміністративного судочинства Українипрокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно достатті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII(далі Закон № 1697) прокурор може звернутися до суду щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій. Прокурор здійснює представництво в судізаконних інтересів державиу разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Відповідно достатті 131-1 Конституції Українина прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Згідно із частиною другоюстатті 19 Конституції Українита частиною третьоюстатті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР(далі Закон № 280/97-ВР) встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Охоронюванийзакономінтерес розуміється у реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Позаяк відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити зазначені дії, є підстави для звернення до суду прокурора в інтересах держави, якавідповідає перед людиною за свою діяльність згідностатті 3 Конституції України.
Відповідно достатті 53 Конституції Україникожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.
Згідно з частиною шостоюстатті 25 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII(далі Закон № 2145) засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Відповідно до частини першої статті 80Закону № 2145до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно з частиною другою статті 80Закону № 2145порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаютьсяЗемельним кодексом України.
Відповідно до частини першоїстатті 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III(далі ЗК України ) право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з пунктом «а» частини другої статті 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі частини 1 статті 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (частина перша статті 181 цього Кодексу), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Частиною четвертою статті 334 Цивільного кодексу України обумовлено, що права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України від 01 липня 2004 року №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-IV), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 2 Закону № 1952 державна реєстрація є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 3Закону № 1952державна реєстрація прав є обов`язковою.
Згідно з частини першої статті 5Закону № 1952встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
06.09.2012 прийнятийЗакон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-VI(далі Закон № 5245), що набрав чинності з 01.01.2013. Відповідно до пункту 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 передбачено, що з дня набрання чинності цимЗакономземлями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади. Згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цьогоЗаконузобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.
Відповідно до статті 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Згідно з частиною першоюстатті 12 Закону № 280/97-ВРсільський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
Відповідно до частини третьоїстатті 12 Закону № 280/97-ВРсільський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.
Згідно з частиною четвертоюстатті 42 Закону № 280/97-ВРсільський голова: підписує рішення ради та її виконавчого комітету; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів.
Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цимКодексомабо за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з частиною першою статті 122 ЗК України.
Згідно з пунктом 34 частини першоїстатті 26 Закону № 280/97-ВРвиключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підпункту 1 пункту «а» частини першоїстатті 32 Закону № 280/97-ВРналежить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зістаттею 1 Закону № 1697відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України. Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальнимзакономта законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (пункт 1 частини шостастатті 23 Закону № 1697).
Суд зазначає, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах Держави Україна з метою забезпечення найкращих інтересів необмеженого кола дітей.
Згідно з частиною першоюстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до частини 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україниу адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Представником відповідача не надано суду доказів щодо оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти, що є предметом спору. Відсутність правовстановлюючих документів може мати невипрадані ризи та призвести до неправомірного захоплення та/або необґрунтованого наданняїх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що вплине на реалізаціюстаттей63,80 Закону України «Про освіту». Обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки та будівлі є наявність правовстановлюючих документів, оформлених відповідно до вимог закону.
Враховуючи встановлену судом бездіяльність Олишівської селищної ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельну ділянку Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Олишівської селищної ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 950039, вартістю 2048426,51 грн, та земельну ділянку під будівлями та спорудами Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, що розташовані за адресою: вул. Шкільна, 11, смт. Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575.
Зобов`язати Олишівську селищну раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та права власності на будівлі та споруди Олишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, розташовану в ній захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття із обліковим номером 95039, вартістю 2048426,51 грн. та земельну ділянку під ними, що розташовані за адресою: вул.Шкільна, 11, смт.Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Керівник Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави вул. Євгенія Лоскота, 1,смт Козелець,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,17000 код ЄДРПОу 02910114.
Відповідач: Олишівська селищна рада вул. Чернігівська, 3,смт Олишівка,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,15575 код ЄДРПОУ 04412544.
Третя особа: Олишівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Олишівської селищної ради Чернігівської області, вул.Шкільна, 11, смт.Олишівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15575, код ЄДРПОУ 26543656.
Повний текст рішення виготовлено 11 березня 2024 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117595076 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні