ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/15466/23 пров. № А/857/21598/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
судді-доповідачаІщук Л. П.,
суддівОбрізка І. М., Шинкар Т.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року (головуючий суддя Качур Р.П., м. Львів) у справі № 380/15466/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротранс УА" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування постанови,
в с т а н о в и в :
ТОВ "Євротранс УА" звернулося в суд із адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову серії ПШ 015995 від 14.06.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, а також не досліджено всіх обставин, що мають значення для справи.
Апеляційні вимоги обґрунтовує тим, що відповідно до товарно-транспортної накладної № 7145/5695 від 20.04.2023, транспортним засобом марки IVECO, номерний знак НОМЕР_1 та напівпричепом марки SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 , яким керував водій ОСОБА_1 , перевізником виступає позивач, здійснено перевезення амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б, який відповідно до Переліку небезпечних вантажів ДОПНВ зазначений під маркуванням «UA 1942, амонію нітрат, 5.1, III», тобто є небезпечним вантажем. Зазначає, що під час проведення рейдової перевірки у водія, який здійснював перевезення в інтересах позивача небезпечного вантажу, були відсутні документи, визначені ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме, свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, передбачене розділом 9.1.3 додатка В до ДОПНВ.
Просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Позивач відзив на апеляційну скаргу не подав, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, посадовими особами Укртрансбезпеки 20.04.2023 на підставі графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на перевірку № 000301 від 14.04.2023 проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів. У ході проведення перевірки зупинено транспортний засіб марки IVECO, номерний знак НОМЕР_1 , водій якого надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки: посвідчення водія серії НОМЕР_3 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки IVECO, номерний знак НОМЕР_1 , серії НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію напівпричепа марки SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 , серії НОМЕР_4 ; свідоцтво про підготовку водія транспортного засобу, що перевозить небезпечний вантаж серії НОМЕР_5 ; товарно-транспортну накладну № 7145/5695 від 20.04.2023.
Згідно з товарно-транспортною накладною № 7145/5695 від 20.04.2023 (автомобільний перевізник «Євротранс УА», вантажовідправник ПП «УКРМІНХІМ», вантажоодержувач ТОВ «ТРІО-АГРОХІМ», водій ОСОБА_2 ) автомобілем марки IVECO, номерний знак НОМЕР_1 , причіп/напівпричіп SCHMITZ CARGOBULL, номерний знак НОМЕР_2 перевозився вантаж - селітра аміачна, 23 тонни, у Біг-бегах.
За результатами перевірки складено акт від 20.04.2023 № 348935, яким встановлено, що під час перевірки виявлено порушення ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме, при здійсненні вантажних перевезень небезпечних вантажів згідно ТТН №7145/5695 від 20.04.2023 перевізник не забезпечив водія необхідними документами, зокрема, свідоцтвом про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів на тягач і напівпричіп. У тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за відсутність на момент перевірки необхідних документів, передбачених ст. 48 цього Закону. Пояснення водія про причини порушень: з актом не згідний згідно статті № 656. Водій з актом ознайомлений. Водій копію акта отримав та акт підписав.
За результатом розгляду справи про порушення транспортного законодавства заступником начальника відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті винесено постанову № ПШ 015995 від 14.06.2023 про застосування до ТОВ «Євротранс УА» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач з посиланням на технічні характеристики транспортного засобу не довів, що транспортний засіб марки IVECO відноситься до транспортних засобів, наведених у п. 4 розділу І Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, тому з огляду на приписи п. 2 розділу ІІ Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, на цей транспортний засіб не повинно видаватися свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів.
Колегія суддів апеляційного суду не погоджується з такими висновками суду першої інстанції і зазначає наступне.
Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень визначено Законом України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-III).
Статтею 48 Закону №2344-ІІІ передбачено перелік обов`язкових документів, на підставі яких виконуються вантажні перевезення.
Так, частиною першою - другою статті 48 Закону № 2344-ІІІ визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 48 Закону № 2344-ІІІ у разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:
для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;
для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
Абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону застосовується штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Перевезення небезпечних вантажів регулюється Законом України «Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)» від 02 березня 2000 року № 1511-ІІІ ( далі ДОПНВ ) та Законом України «Про перевезення небезпечних вантажів» від 06 квітня 2000 року № 1644-III (далі - Закон № 1644-ІІІ).
У розумінні Закону № 1644-ІІІ небезпечний вантаж - речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльності, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об`єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварин і які за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за результатами випробувань в установленому порядку залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину віднесено до одного з класів небезпечних речовин.
Відповідно до частини другої статті 8 Закону № 1644-ІІІ перевізник небезпечних вантажів зобов`язаний, зокрема, забезпечувати перевезення небезпечних вантажів у встановленому порядку визначеними транспортними засобами; у разі дорожнього перевезення розробити та погодити з органами Національної поліції маршрути і режими перевезення небезпечних вантажів; забезпечити своєчасний огляд транспортних засобів територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, та отримання відповідного свідоцтва про допуск до перевезення небезпечного вантажу; під час перевезення не відхилятися від узгодженого маршруту, додержуватися безпечних умов руху та постійно контролювати стан транспортного засобу і вантажу.
Згідно статті 20 Закону № 1644-ІІІ перевезення небезпечних вантажів допускається за наявності відповідно оформлених перевізних документів, перелік і порядок подання яких визначається нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність транспорту.
На виконання вимог вказаного закону Міністерством внутрішніх справ України затверджено наказом від 04 серпня 2018 року № 656 Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів (далі - Правила перевезення) та Правила видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (далі - Правила).
Зазначені нормативні документи визначають основні вимоги до забезпечення безпеки перевезень небезпечних вантажів автомобільними дорогами та розроблені так, щоб не створювати перешкод для перевезення небезпечних вантажів в кількостях, що не становлять серйозної небезпеки для інших учасників дорожнього руху і навколишнього середовища.
За положеннями пунктів 1-3 розділу ІІ Правил відповідність конструкції спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів вимогам ДОПНВ підтверджується шляхом видачі свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (далі - Свідоцтво), зразок якого наведено в додатку 2 до Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04 серпня 2018 року № 656, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 року за № 1041/32493 (далі - Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів), або шляхом продовження його строку дії відповідно до підрозділу 9.1.2.3 ДОПНВ.
Свідоцтво видається (продовжується) на всі транспортні засоби EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O, які успішно пройшли обов`язковий технічний контроль, придатні до перевезення небезпечних вантажів та відповідають вимогам частини 9 ДОПНВ, які застосовуються до відповідного типу транспортних засобів з урахуванням перехідних положень, визначених у главі 1.6 та підрозділі 9.2.1.1 ДОПНВ.
Свідоцтво видається або продовжується регіональним сервісним центром Головного сервісного центру МВС або територіальним сервісним центром регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС (далі - СЦ) за результатами перевірки відповідності конструкції, маркування та спеціального обладнання транспортного засобу вимогам ДОПНВ та цього Порядку.
Сторонами не заперечується, що автомобілем марки IVECO, номерний знак НОМЕР_1 , причіп/напівпричіп SCHMITZ CARGOBULL, номерний знак НОМЕР_2 , яким керував водій ОСОБА_1 , а перевізником виступає позивач, перевозився небезпечний вантаж - селітра аміачна.
Аміачна селітра (амонію нітрат) відповідно до Закону № 1644-ІІІ відноситься до небезпечних вантажів (класу 5.1 окислюють речовини, № ООН 1942) при її перевезенні автомобільним транспортом.
Відповідно до ГОСТ 12.1.007-76 ( п. 3.4.3 ) селітру, як небезпечний вантаж, класифікують наступним чином: клас 5.1; класифікаційний шифр 5113; номер ООН 1942 (амонію нітрат).
Згідно п. 1.1.3.6.2 Розділу 1.1.3.6 «Винятки, пов`язані з кількостями, що перевозяться в одній транспортній одиниці» Правил, якщо кількість небезпечних вантажів, що перевозяться в одній транспортній одиниці, не перевищує значень, зазначених у стовпчику 3 таблиці, що міститься в пункті 1.1.3.6.3, для тієї або іншої транспортної категорії (коли небезпечні вантажі, що перевозяться в транспортній одиниці, відносяться до однієї і тієї ж категорії), або значень, розрахованих відповідно до пункту 1.1.3.6.4 (коли небезпечні вантажі, що перевозяться в транспортній одиниці, відносяться до різних транспортних категорій), ці небезпечні вантажі можуть перевозитися в упаковках в одній транспортній одиниці без необхідності отримання свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів.
Згідно таблиці А глави 3.2 Додатку А до ДОПНВ Аміачна селітра №ООН 1942 підпадає під транспортну категорію №3.
За стовпчиком 3 таблиці, наведеної в пункті 1.1.3.6.3 ДОПНВ визначено максимальну кількість небезпечного вантажу, на перевезення якого поширюється звільнення від обов`язку наявності свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів . Для небезпечних вантажів транспортної категорії № 3 максимальна загальна кількість на транспортну одиницю становить 1000 кг, для небезпечних вантажів транспортної категорії 2 333кг, для небезпечних вантажів транспортної категорії 1 20кг.
Згідно Правил перевезення небезпечних вантажів транспортна одиниця транспортний засіб, до якого не причеплено причіп, або транспортний засіб та зчеплений з ним причіп чи напівпричіп.
Аналізуючи наведене, колегія суддів зазначає, що п. 1.1.3.6.2 Правил встановлює виняток транспортування небезпечних вантажів, в даному випадку Аміачної селітри, - до 1000 кг на одну транспортну одиницю, без обов`язку наявності свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів.
Матеріалами справи, зокрема, товарно-транспортною накладною № 7145/5695 від 20.04.2023, підтверджується, що селітра аміачна № ООН 1942 перевозилась з розфасованим вантажем у мішки (біг-беги) до 1000 кг, однак загальна маса вантажу становила 23 тонни.
Наведене визнається сторонами.
Таким чином, колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що на позивача поширюється обов`язок наявності відповідного свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів.
Колегія суддів зазначає, що за відсутності документів, зокрема, в даному випадку свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Непред`явлення такого документа під час проведення перевірки свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку про правомірність оскаржуваної постанови серії ПШ 015995 від 14.06.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу у зв`язку з доведеністю факту вчиненого позивачем порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Враховуючи положення статті 317 КАС України, суд апеляційної інстанції висновує, що судом першої інстанції під час розгляду справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають встановленим обставинам, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення постанови про відмову у задоволенні позову.
Щодо розподілу судових витрат, то такий відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року у справі № 380/15466/23 скасувати та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117597275 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні