Рішення
від 13.03.2024 по справі 131/177/24
ІЛЛІНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 131/177/24

Провадження № 2/131/44/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.03.2024 м. Іллінці

Іллінецький районний суд Вінницької області в складі:

головуючого судді Олексієнка О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, у порядку спрощеного позовного провадження, в м. Іллінці цивільну справу за позовом Керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Іллінецької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Іллінецька міська лікарня" Іллінецької міської ради" , Національної служби здоров`я України до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілого від злочину,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Гайсинської окружної прокуратури Є.Комаровський звернувся з позовом в інтересах держави в особі Іллінецької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Іллінецька міська лікарня" Іллінецької міської ради" , Національної служби здоров`я України до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілого від злочину.

В обґрунтування позову прокурор зазначив, що вироком Іллінецького районного суду Вінницької області від 14.02.2023 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя АДРЕСА_1 , визнано винуватим у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КК України, та на підставі ч. 1 ст. 71, ст. 72 КК України призначено покарання у виді 5 років 6 днів позбавлення волі. Зазначене рішення 24.03.2023 набрало законної сили.

ОСОБА_1 визнано винуватим у тому, що він 14.09.2022 приблизно о 21 годині, перебуваючи в приміщенні житлового будинку за місцем свого проживання в АДРЕСА_1 , у ході сварки зі своїм сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , діючи з умислом на заподіяння небезпечних для життя та здоров`я тілесних ушкоджень, взяв у руки кухонного ножа, що знаходився поруч на кухонному столі в кімнаті та, прикладаючи значну фізичну силу, наніс ОСОБА_2 удари вістрям ножа у передню ділянку тулуба в області живота та грудної клітки, спричинивши останньому, згідно висновку судово-медичної експертизи № 115 від 27.20.2022 тілесне ушкодження у вигляді непроникаючого ножового поранення грудної стінки справа, що відноситься до категорії легких тілесних ушкоджень, яке спричинило короткочасний розлад здоров`я, та тілесні ушкодження у вигляді проникаючого ножового поранення передньої черевної стінки живота, розриву передньої стінки шлунку, гемоперитонеуму, серозно-фібризного перитоніту, які є небезпечними для життя в момент їх заподіяння, тому відносяться до категорії тяжких тілесних ушкоджень.

Згідно медичної карти стаціонарного хворого № 1871 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , житель АДРЕСА_1 , перебував на стаціонарному лікуванні в комунальному некомерційному підприємстві «Іллінецька міська лікарня» Іллінецької міської ради (далі - КНП «Іллінецька МР» IMP) з діагнозом «Ножове проникаюче поранення передньої черевної стінки».

Згідно довідки КНП «Іллінецька МР» IMP № 01-32/1382 від 09.06.2023, наданої на запит окружної прокуратури від 31.05.2023 № 51-2157 вих-23, встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , потерпілий від кримінального правопорушення, знаходився на стаціонарному лікуванні у хірургічно-травматологічному відділенні КНП «Іллінецька МР» IMP з 14.09.2022 по 23.09.2022.

Загальна вартість лікування останнього (9 ліжко-днів) становить 14209,20 грн.

Згідно довідки КНП «Іллінецька МЛ» IMP № 01-32-2034 від 15.09.2023, наданої на запит окружної прокуратури від 12.09.2023 № 51-3408 вих-23, встановлено, що загальна вартість лікування ОСОБА_2 становить 14209,20 грн, з них: КНП «Іллінецька МЛ» IMP затрачено на лікування 1016,20 грн, Національною службою здоров`я України (далі - НСЗУ) - 13193,00 грн.

Таким чином, закладом охорони здоров`я на лікування потерпілого від злочину було затрачено 14209 гривень 20 копійок.

Зазначені обставини стали підставою для звернення прокурора з зазначеним позовом.

Сторони в судове засідання не викликались, так як справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами. При цьому, відповідач

у визначений судом строк заперечення проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та відзиву суду не надав.

За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного провадження у відсутність сторін на підставі наявних у справі письмових доказів.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали цивільної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши зібрані у справі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку про необхідність задоволення позову з наступних підстав.

Вирішуючи питання про наявність підстав для представництва у суді прокурором інтересів держави в особі Національної служби здоров`я України, Немирівської міської ради, та Комунального некомерційного підприємства «Немирівська міська лікарня» Немирівської міської ради, суд керується таким.

Частиною 3, 4статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до частини 4, 5статті 56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Зміст вказаних норм дає підстави для висновку, що прокурор звертається до суду за захистом інтересів держави в особі суб`єкта владних повноважень, який уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах. Саме суб`єкт владних повноважень виступає позивачем у справах, де до суду за захистом державних інтересів звертається прокурор.

Згідно з п. 1.1 Статуту КНП «Іллінецька МЛ» IMP, затвердженого рішенням 39 сесії Іллінецької міської ради 8 скликання від 08.08.2023 № 1134 (далі - Статут), зазначений медичний заклад є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги будь-яким особам у порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом.

Відповідно до п. п. 1.2, 1.3 Статуту, встановлено, що підприємство створене за рішенням 29 сесії Іллінецької районної ради 7 скликання від 24.07.2018 № 562 відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» шляхом перетворення Комунального закладу Іллінецька центральна районна лікарня у комунальне некомерційне підприємство «Іллінецька центральна районна лікарня» Іллінецької районної ради Вінницької області і є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків зазначеної бюджетної установи.

КНП «Іллінецька МЛ» IMP є комунальною власністю Іллінецької міської територіальної громади.

Пунктом 1.4 Статуту передбачено, що засновником підприємства є Іллінецька міська територіальна громади в особі Іллінецької міської ради з 29.12.2020.

Органом управління медичного закладу є Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Іллінецької міської ради (далі - Орган управління). Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Органу управління.

Згідно п. 3.1 Статуту передбачено, що підприємство є самостійним господарюючим суб`єктом зі статусом комунального некомерційного підприємства та наділене усіма правами юридичної особи з дня її державної реєстрації.

Відповідно до п. 8.1 Статуту управління підприємством здійснює Управління соціального захисту населення та охорони здоровя Іллінецької міської ради (орган управління).

Відповідно до розділу 4 Статуту майно підприємства становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства.

Майно підприємства, що перебуває у власності Іллінецької міської територіальної громади в особі Іллінецької міської ради, надається підприємству безоплатно і закріплюється за ним на праві оперативного управління.

Джерелами формування майна та коштів підприємства, з-поміж іншого, є кошти місцевого бюджету, власні надходження підприємства, кошти, отримані за договором про закупівлю медичних послуг Національною службою здоров`я та з місцевих бюджетів.

Оскільки фінансування КНП «Іллінецька МЛ» IMP здійснюється за рахунок державного та місцевого бюджетів, відсутність відшкодування коштів, витрачених даною лікарнею, є також порушенням прав Іллінецької міської ради, НЗСУ та завдає суттєвої шкоди інтересам держави.

Крім цього, прокурор вказує позивачем у даній справі Національну службу здоров`я України.

Відповідно до Положення Про Національну службу здоров`я України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017№ 1101,Національна служба здоров`я України (НСЗУ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров`я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. Основними завданнями НСЗУ є: 1) реалізація державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій); 2) виконання функцій замовника медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій; 3) внесення на розгляд Міністра охорони здоров`я пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань: укладає, змінює та припиняє договори про медичне обслуговування населення та договори про реімбурсацію; здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення.

Наразі механізм фінансування Комунального некомерційного підприємства «Немирівська міська лікарня» Немирівської міської ради здійснюється Національною службою здоров`я України (далі НСЗУ) за рахунок коштів Державного бюджету України шляхом оплати наданих лікарнею медичних послуг за програмами медичних гарантій відповідно до укладеного між КНП «Немирівська міська лікарня» Немирівської міської ради та НСЗУ Договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 0083-Е122-Р000. Кошти перераховуються НСЗУ безпосередньо на рахунок лікарні.

Оскільки Національна служба здоров`я України є замовником медичних послуг, який здійснює фінансування Комунального некомерційного підприємства «Іллінецька міська лікарня» Іллінецької міської ради, за таких обставин виступає належним позивачем у даній справі.

Пред`являючи позов в інтересах Іллінецької міської ради, КНП «Іллінецька МЛ» IMP та НСЗУ, прокурором переслідується мета відшкодування коштів, витрачених на лікування потерпілого від кримінального правопорушення, неповернення яких свідчить про порушення державних інтересів.

Так, Іллінецька міська рада, КНП «Іллінецька МЛ» IMP, НСЗУ з моменту встановлення факту завдання шкоди не вживали заходів представницького характеру, що свідчить про те, що орган, до компетенції якого віднесені представниці повноваження у даній сфері, їх не здійснює, що в свою чергу

порушує економічні інтереси держави.

Ураховуючи, що з 24.03.2023, тобто моменту набрання законної сили вироку Іллінецького районного суду Вінницької області, відповідач самостійно не відшкодував шкоду, заподіяну КНП «Іллінецька МЛ» IMP та НСЗУ, які фінансуються з державного та місцевого бюджетів, що суттєво порушує інтереси держави у сфері дотримання прав і свобод людини і громадянина в галузі охорони здоров`я, забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій, а також ненадходження коштів до відповідного бюджету призводить до порушень діяльності лікувального закладу щодо безоплатного надання медичних послуг населенню, що в умовах гострого дефіциту бюджетних коштів негативно впливає на поповнення бюджету і вказані випадки набувають масового характеру, виникла необхідність звернення до суду з відповідною позовною заявою з боку окружної прокуратури.

Крім того, безпосередньо службові особи Іллінецької міської ради, КНП «Іллінецька МЛ» IMP та НСЗУ, з метою раціонального використання бюджетних коштів своєчасно не звернулись до суду із позовом про стягнення з особи, яка вчинила злочин, витрат на лікування потерпілого від злочину, чим виявили бездіяльність, а тому звернення прокурором до суду про стягнення коштів є обґрунтованим.

Так, Гайсинською окружною прокуратурою 12.09.2023 за №51-3408 вих- 23 надіслано запит до КНП «Іллінецька МЛ» IMP щодо надання інформації про вжиті лікарнею заходи позовного характеру про відшкодування шкоди на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 .

На адресу окружної прокуратури надійшов лист від до КНП «Іллінецька МЛ» IMP за № 01-32-2034 від 15.09.2023 про те, що лікарнею самостійно не вживались заходи позовного характеру про відшкодування шкоди на стаціонарне лікування потерпілого ОСОБА_2 , витрати не відшкодовані.

Також відповідно до листа за № 01-32-2158 від 10.10.2023 встановлено, що КНП «Іллінецька МЛ» IMP не буде вживати заходів представницького характеру щодо стягнення коштів, витрачених на лікування ОСОБА_2 .

Окружною прокуратурою також скеровано запит за № 51- 3413 вих-23 від 13.09.2023 до Іллінецької міської ради щодо надання інформації про вжиття заходів представницького характеру, з метою відшкодування шкоди на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 .

Згідно листа Іллінецької міської радии за № 08-23/1064 від 15.09.2023 вбачається, що остання також самостійно не вживала заходів представницького характеру про стягнення з ОСОБА_1 витрат на стаціонарне лікування потерпілого та не планує вживати такі заходи в майбутньому.

Анатогічний запит від 26.10.2023 №51-3903 вих-23 окружною прокуратурою скеровано до НСЗУ.

НСЗУ листом від 30.10.2023 № 37157/2-16-23, надісланим на запит окружної прокуратури, повідомлено, що її не наділено повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину. Водночас, НСЗУ не заперечує щодо звернення до суду в інтересах держави прокуратурою стосовно відшкодування витрат на лікування потерпілого від кримінального правопорушення.

Таким чином, прокурор відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру», частини четвертої статті 56 ЦПК України обґрунтував наявність у нього підстав для представництва інтересів держави у суді, визначив, у чому полягає порушення інтересів держави, та визначив органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Національна служби здоров`я України і Немирівська міська рада Вінницького району Вінницької області.

Вироком Іллінецького районного суду Вінницької області від 14.02.2023 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя АДРЕСА_1 , визнано винуватим у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КК України, та на підставі ч. 1 ст. 71, ст. 72 КК України призначено покарання у виді 5 років 6 днів позбавлення волі. Зазначене рішення 24.03.2023 набрало законної сили.

ОСОБА_1 визнано винуватим у тому, що він 14.09.2022 приблизно о 21 годині, перебуваючи в приміщенні житлового будинку за місцем свого проживання в АДРЕСА_1 , у ході сварки зі своїм сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , діючи з умислом на заподіяння небезпечних для життя та здоров`я тілесних ушкоджень, взяв у руки кухонного ножа, що знаходився поруч на кухонному столі в кімнаті та, прикладаючи значну фізичну силу, наніс ОСОБА_2 удари вістрям ножа у передню ділянку тулуба в області живота та грудної клітки, спричинивши останньому, згідно висновку судово-медичної експертизи № 115 від 27.20.2022 тілесне ушкодження у вигляді непроникаючого ножового поранення грудної стінки справа, що відноситься до категорії легких тілесних ушкоджень, яке спричинило короткочасний розлад здоров`я, та тілесні ушкодження у вигляді проникаючого ножового поранення передньої черевної стінки живота, розриву передньої стінки шлунку, гемоперитонеуму, серозно-фібризного перитоніту, які є небезпечними для життя в момент їх заподіяння, тому відносяться до категорії тяжких тілесних ушкоджень.

Згідно медичної карти стаціонарного хворого № 1871 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , житель АДРЕСА_1 , перебував на стаціонарному лікуванні в комунальному некомерційному підприємстві «Іллінецька міська лікарня» Іллінецької міської ради (далі - КНП «Іллінецька МР» IMP) з діагнозом «Ножове проникаюче поранення передньої черевної стінки».

Згідно довідки КНП «Іллінецька МР» IMP № 01-32/1382 від 09.06.2023, наданої на запит окружної прокуратури від 31.05.2023 № 51-2157 вих-23, встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , потерпілий від кримінального правопорушення, знаходився на стаціонарному лікуванні у хірургічно-травматологічному відділенні КНП «Іллінецька МР» IMP з 14.09.2022 по 23.09.2022.

Загальна вартість лікування останнього (9 ліжко-днів) становить 14209,20 грн.

Згідно довідки КНП «Іллінецька МЛ» IMP № 01-32-2034 від 15.09.2023, наданої на запит окружної прокуратури від 12.09.2023 № 51-3408 вих-23, встановлено, що загальна вартість лікування ОСОБА_2 становить 14209,20 грн, з них: КНП «Іллінецька МЛ» IMP затрачено на лікування 1016,20 грн, Національною службою здоров`я України (далі - НСЗУ) - 13193,00 грн.

Згідно з частиною першою статті 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до частини 1статті 1206 ЦК України, особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього кримінального правопорушення, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого.

Згідно з частиною 3статті 1206 ЦК України, якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.

Відповідно до пункту 2 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України№ 545 від 16.07.1993, сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу.

Беручи до уваги вищевикладене, враховуючи наявність причино-наслідкового зв`язку між діями відповідача та наслідками травмування потерпілого ОСОБА_2 від злочину, суд вважає, що обов`язок по відшкодуванню витрат необхідно покласти на відповідача в повному обсязі.

Відповідно до ч. 6 ст. 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Тому судові витрати підлягають стягненню з відповідача на користь держави.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 1166, 1206 ЦК України, ст.10-13,81,141,263-265,352,354 ЦПК України, суд ,-

У Х В А Л И В:

Позовну заяву Керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Іллінецької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Іллінецька міська лікарня" Іллінецької міської ради", Національної служби здоров`я України до ОСОБА_1 про стягнення витрат на лікування потерпілого від злочину - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителя АДРЕСА_2 , грошові кошти у сумі 14209 грн 20 коп. (чотирнадцять тисяч двісті дев`ять гривень 20 коп.), витрат на лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 , з яких: на користь держави в особі Національної служби здоров`я України - 13193,00 грн (тринадцять тисяч сто дев`яносто три гривні) для перерахування до Державного бюджету за наступними реквізитами: отримувач: ГУК у Він.обл./м.Іллінці/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37979858, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), номер рахунку: UA868999980313050115000002780; на користь держави в особі комунального некомерційного підприємства «Іллінецька міська лікарня» Іллінецької міської ради - 1016,20 грн (одна тисяча шістнадцять гривень 20 коп.) для перерахування за наступними реквізитами: р/р НОМЕР_1 в АТ КБ «ПРИВАТБАНК», МФО 305299, ЄДРПОУ 01982531.

Стягнути з ОСОБА_1 судовий збір на користь держави у сумі 2684 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку передбаченому ст.ст. 351-356 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Суддя:

Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117602604
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення витрат на лікування потерпілого від злочину

Судовий реєстр по справі —131/177/24

Рішення від 13.03.2024

Цивільне

Іллінецький районний суд Вінницької області

Олексієнко О. Ю.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Іллінецький районний суд Вінницької області

Олексієнко О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні