Герб України

Рішення від 07.03.2024 по справі 947/49/24

Київський районний суд м. одеси

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА ОДЕСИ


Справа № 947/49/24

Провадження № 2/947/1423/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.03.2024 року

Київський районний суд м. Одеси в складі:

головуючого - судді Петренка В.С.

за участю секретаря - Торгонської В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в м. Одесі цивільну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради як Орган опіки та піклування, Служба у справах дітей Одеської міської ради про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів,

ВСТАНОВИВ:

02.01.2024 року Комунальне некомерційне підприємство «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» звернулося до Київського районного суду м. Одеси з позовною заявою до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради як Орган опіки та піклування, Служба у справах дітей Одеської міської ради про позбавлення батьківських прав, в якій просить суд в інтересах малолітніх дітей позбавлених батьківського піклування, постановити рішення про позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , стягувати щомісячно, на користь дітей, аліменти у розмірі по 1/4 частині від заробітку, але не менше 50% прожиткового мінімуму, встановленого на день стягнення, для дитини відповідного віку, з дня подачі заяви до досягнення ними повноліття, а також просить суд стягнути з відповідача на користь держави судові витрати.

В обґрунтування заявленого позову представник позивача посилається на те, що з 28 липня 2022 року в їх закладі на повному державному забезпеченні знаходяться малолітні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , які 03.08.2022 року були направлені Одеською обласною військовою адміністрацією Департаменту охорони здоров`я, у зв`язку з тим, що їх батьки не відвідують, допомоги у вихованні та утриманні не надають, жодних дій не вживають для повернення дітей в сім`ю.

Представник позивача вказує, що малолітній ОСОБА_2 , народився ІНФОРМАЦІЯ_4 , актовий запис №12 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса); малолітня ОСОБА_3 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_5 , актовий запис №13 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса); малолітній ОСОБА_4 , народився ІНФОРМАЦІЯ_6 , актовий запис №14 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

Реєстрація народження дітей проводилась за розпорядженням Суворовської районної адміністрації №337, №333, №335 від 29.09.2022 року, за заявою представника служби у справах дітей Одеської міської ради.

Відомості про батька при реєстрації народження малолітніх дітей записані відповідно до вимог ч.1 ст.135 Сімейного кодексу України.

На підставі викладеного вище, діючи виключно в інтересах дітей, адміністрація будинку дитини вважає доцільним позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідно до автоматизованої системи документообігу цивільну справу було розподілено судді Київського районного суду м. Одеси Петренку В.С.

Ухвалою судді Київського районного суду м. Одеси Петренка В.С. від 12.02.2024 року будо задоволено клопотання представника Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» про відстрочення сплати судового збору. Відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по цивільній справі за позовною заявоюКомунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради як Орган опіки та піклування, Служба у справах дітей Одеської міської ради про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів. Розгляд справи призначено в порядку загального позовного провадження.Призначено підготовче засідання.

У підготовче судове засідання 22.02.2024 року представник позивача не з`явилася, однак 22.02.2024 року надала до канцелярії суду заяву, в якій просила розглянути справу за її відсутності, позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила суд їх задовольнити.

22.02.2024 року судом було закрито підготовче засідання та цивільну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» Одеської міської ради до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради як Орган опіки та піклування, Служба у справах дітей Одеської міської ради про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів, призначено до судового розгляду по суті на 07.03.2024 року.

В судове засіданні, призначене на 07.03.2024 року, представник позивача не з`явилася, однак 07.03.2024 року надала до канцелярії суду заяву, в якій просила розглянути справу за її відсутності, позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила суд їх задовольнити, а також вказала, що не заперечує проти заочного розгляду справи.

Відповідач - ОСОБА_1 про час та місце підготовчого та судового засідань повідомлялася належним чином шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-порталі судової влади відповідно до вимог ч.11 ст.128 ЦПК України, у підготовче та судове засідання не з`явилась, відзив на позовну заяву не надала.

При цьому суд зазначає, що відповідно до ч.11 ст. 128 ЦПК України, відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, а також заінтересована особа у справах про видачу обмежувального припису викликаються до суду через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів, а у разі розгляду справи про видачу обмежувального припису - не пізніше 24 годин до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик особа вважається повідомленою про дату, час і місце розгляду справи.

Приймаючи до уваги, що оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, були розміщені вчасно, суд вважає за можливе розглядати справу без участі відповідача за наявними в ній матеріалами.

Представник третьої особи- Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради як Орган опіки та піклування про час та місце підготовчого та судового засідань повідомлена належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке наявне у матеріалах справи, у підготовче та судове засідання не з`явилася, проте 26.02.2024 року направила на адресу суду клопотання про розгляд справи за її відсутності, проти задоволення позовних вимог не заперечувала.

Представник третьої особи - Служби у справах дітей Одеської міської ради про час та місце підготовчого та судового засідань повідомлена належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке наявне у матеріалах справи, у підготовче та судове засідання не з`явилася, проте 07.03.2024 року направила на адресу суду заяву про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримала.

Крім того, 06.03.2024 року на адресу суду від представника третьої особи - Служби у справах дітей Одеської міської ради надійшли письмові пояснення у яких вона вважає доцільним позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідно до ст.ст. 280, 281 ЦПК України за згодою представника позивача Київським районним судом м. Одеси постановлена ухвала про заочний розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши надані сторонами докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позову, виходячи з наступного.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом у судовому засіданні, малолітній ОСОБА_2 , народився ІНФОРМАЦІЯ_4 , актовий запис №12 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса); малолітня ОСОБА_3 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_5 , актовий запис №13 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса); малолітній ОСОБА_4 , народився ІНФОРМАЦІЯ_6 , актовий запис №14 від 08.10.2022 року, складений Малиновським відділом реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

Згідно з актами органу внутрішніх справ України та закладу охорони здоров`я про підкинуту чи знайдену дитину та її доставку, складеними 28.07.2022 інспектором СЮП ВП ОРУП № 1 ГУНП в Одеській області, в присутності головного спеціаліста територіального відділу Служби у Суворовському районі, 28.07.2022 о 12:30, у м. Одесі, на проспекті Добровольського, 106 знайдені двоє малолітніх дітей чоловічої та одна малолітня дитина жіночої статі, які були доставлені в Комунальне некомерційне підприємство «Дитяча міська лікарня № 3» Одеської міської ради.

Встановлено, що мати дітей - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , паспорт громадянина Російської Федерації, тип Р, код держави видачі RUS, документ № НОМЕР_1 , дата видачі 25.03.2014, орган, що видав ФМС 46005. Вищезазначений документ, що посвідчує особу втрачено (відповідно до протоколу бесіди, в телефонному режимі, від 13.06.2023).

Згідно з довідкою Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради від 07.04.2023 № 451ССД/01-29 відсутня будь-яка інформація про реєстрацію місця проживання/перебування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , на території міста Одеси.

Народження малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровано на підставі розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.09.2022 № 337р.

Народження малолітньої ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстровано на підставі розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.09.2022 № 333р.

Народження малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстровано на підставі розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.09.2022 № 335р.

Державна реєстрація народження дітей проведена відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (відповідно до повних витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження від 08.10.2022 № 00037119083, від 08.10.2022 № 00037120100 та від 08.10.2022 № 00037120205).

Відповідно до інформації Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 22.06.2023 №2591/24.32-19 малолітні діти: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є рідними братами і сестрою та мають повнолітню сестру, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_8 .

Згідно з довідкою Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради від 07.04.2023 № 452ССД/01-29 відсутня будь-яка інформація про реєстрацію місця проживання/перебування малолітніх дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на території міста Одеси.

Відповідно до направлення Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної військової адміністрації до будинку дитини від 03.08.2022 № 82/03 малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 направлено до КНП «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» ОМР.

Відповідно до направлення Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної військової адміністрації до будинку дитини від 03.08.2022 № 81/03 малолітню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 направлено до КНП «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» ОМР.

Відповідно до направлення Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної військової адміністрації до будинку дитини від 03.08.2022 № 80/03 малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 направлено до КНП «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» ОМР.

Згідно з наказом Служби від 12.10.2022 № 168 малолітній ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , поставлений на первинний облік.

Згідно з наказом Служби від 12.10.2022 № 169 малолітня ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , поставлена на первинний облік.

Згідно з наказом Служби від 12.10.2022 №170 малолітній ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , поставлений на первинний облік.

Відповідно до довідки Служби від 13.06.2023 № 08/294/1 у малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ощадна книжка відсутня.

Відповідно до довідки Служби від 13.06.2023 №08/293/1 у малолітньої ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ощадна книжка відсутня.

Відповідно до довідки Служби від 13.06.2023 № 08/292/1 у малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ощадна книжка відсутня.

Відповідно до листа Центру соціальних служб Одеської міської ради від 26.06.2023 №04/01-1989 на обліку ЦСС ОМР родину ОСОБА_1 , як таку, що опинилася у складних життєвих обставинах не виявлено, соціальні послуги їй не надавались.

Згідно з протоколом бесіди, в телефонному режимі, від 13.06.2023 проведеною працівниками територіального відділу Служби у Суворовському районі з гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 з`ясовано, що вона є громадянкою Російської Федерації, на території України перебуває з 2018 року. Документи, що посвідчують особу втрачені. До Національної поліції України, із повідомленням, щодо фіксування втрати паспорта гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , не зверталася. Проживає зі своїм співмешканцем за адресою: АДРЕСА_1 . Працює неофіційно на ринку.

15.06.2023 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 надала письмове пояснення, в якому зазначила, що вона категорично проти позбавлення її батьківських прав відносно малолітніх дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . У зв`язку із чим, відповідно до протоколу бесіди від 15.06.2023, спеціалістом територіального відділу Служби у Суворовському районі гр. ОСОБА_1 надано роз`яснення з порушеного питання та рекомендовано зібрати інформацію, яка б підтверджувала її участь у вихованні дітей.

Також, відповідно до акту бесіди від 05.07.2023 спеціалістами територіального відділу Служби у Суворовському районі був здійснений візит за новим місцем проживання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 (відповідно до протоколу бесіди від 03.07.2023), а саме за адресою: АДРЕСА_2 . Проте, з`ясувалося, що за вищевказаною адресою така особа не проживає та нікому невідома. З метою з`ясування достовірної адреси, працівники територіального відділу Служби у Суворовському районі зателефонували ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , але на зв`язок вона не вийшла. Наразі, зв`язок із ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 постійно відсутній.

Відповідно до листа КНП «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» ОМР від 03.08.2023 №482малолітні: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , перебувають у вищевказаному закладі на повному державному забезпеченні з 28.07.2022. За час перебування дітей, в будинку дитини, їх ніхто з родичів та близьких не навідував, допомоги у вихованні та утриманні не надавав.

Відповідно до інформації наданої Одеським районним управлінням поліції № 1 ГУНП в Одеській області від 13.07.2023 №60-6701 згідно витягу з інформаційного порталу Національної поліції «Цунамі», гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 притягувалась Івано-Франківським районним Управлінням поліції до адміністративної відповідальності за ст. 51 КУпАП. До кримінальної відповідальності не притягувалася.

Згідно з інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 31.03.2023, право власності на нерухоме майно за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та за малолітніми дітьми: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , не зареєстровано.

Відповідно до довідки Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Одеської міської ради від 19.06.2023 № 1918/03.01-06 станом на 31.12.2012, відсутня інформація про реєстрацію права власності на нерухоме майно в м. Одесі за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Згідно оригіналу висновку Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради як органу опіки та піклування від 11.10.2023 року за №01-05-3/382 «Про доцільність позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 » орган опіки та піклування Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради вважає доцільним позбавити батьківських правОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою (ч. 3 ст. 51 Конституції України).

Згідно ч. 7, ч. 8 ст. 7 СК України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Регулювання сімейних відносин має здійснюватися з максимально можливим урахуванням інтересів дитини.

Відповідно до принципу ст. 3 Конвенції про права дитини, ратифікованою постановою Верховної Ради України № 789-ХІІ (789-12) від 27.02.1991 року та яка набула чинності 27 вересня 1991 року, у всіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Пунктами 1, 2 статті 3 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, яка набрала чинності для України 27 вересня 1991 року, передбачено, що в усіх діях щодо дітей незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.

Статтею 11 Закону «Про охорону дитинства» встановлено, що сім`я є природним середовищем для фізичного, духовного, інтелектуального, культурного, соціального розвитку дитини, її матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов для цього. Кожна дитина має право на проживання в сім`ї разом з батьками або в сім`ї одного з них та на піклування батьків. Батько і мати мають рівні права та обов`язки щодо своїх дітей. Предметом основної турботи та основним обов`язком батьків є забезпечення інтересів своєї дитини.

Згідно ст. 9 Конвенції про права дитини, прийнятої 44-ю сесією Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1989 року, яка ратифікована 27 лютого 1991 року і набула чинності для України 27 вересня 1991 року (далі - Конвенція), держави-учасниці забезпечують те, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням, визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються про неї, або коли батьки проживають роздільно і необхідно прийняти рішення щодо місця проживання дитини.

Преамбулою Конвенції визначено, що держави-учасниці беруть до уваги принципи, закладені в Декларації прав дитини, яка прийнята Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1959 року. У відповідності до 6 принципу цієї Декларації дитина для повного і гармонійного розвитку її особистості потребує любові і розуміння. Вона повинна, коли це можливо, рости під опікою і відповідальністю своїх батьків і в усякому випадку в атмосфері любові і моральної і матеріальної забезпеченості; малолітня дитина не повинна, крім тих випадків, коли мають місце виключні обставини, бути розлученою зі своєю матір`ю.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 150 СК України, батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.

Згідно ч. 2 ст. 155 СК України батьківські права не можуть здійснюватися всупереч інтересам дитини. Отже, ч. 2 ст. 155 СК забезпечує, в першу чергу, інтереси дитини.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини.

Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у п. п. 15, 16 постанови від 30 березня 2007 року № 3 «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав» із змінами і доповненнями, внесеними постановою Пленуму Верховного Суду України від 19 грудня 2008 року № 20, позбавлення батьківських прав (тобто прав на виховання дитини, захист її інтересів, на відібрання дитини в інших осіб, які незаконно її утримують, та ін.), що надані батькам до досягнення дитиною повноліття і ґрунтуються на факті спорідненості з нею, є крайнім заходом впливу на осіб, які не виконують батьківських обов`язків, а тому питання про його застосування слід вирішувати лише після повного, всебічного, об`єктивного з`ясування обставин справи, зокрема ставлення батьків до дітей.

Ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі, необхідному для її нормального самоусвідомлення; не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти. Зазначені фактори, як кожен окремо, так і в сукупності, можна розцінювати як ухилення від виховання дитини лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування ними своїми обов`язками.

В силу ст. 165 СК України право на звернення до суду з позовом про позбавлення батьківських прав мають один з батьків, опікун, піклувальник, особа, в сім`ї якої проживає дитина, заклад охорони здоров`я або навчальний заклад, в якому вона перебуває, орган опіки та піклування, прокурор, а також сама дитина, яка досягла чотирнадцяти років.

При прийнятті рішення у наявній справі судом також береться до уваги, що Європейський суд з прав людини (Справа «Савіни проти України» (Заява № 39948/06) у своєму рішенні від 18.12.2008 року наголошував, що право батьків і дітей бути поряд один з одним становить основоположну складову сімейного життя і що заходи національних органів, спрямовані перешкодити цьому, є втручанням у права, гарантовані статтею 8 Конвенції про захист прав і основних свобод людини.

Згідно ст. ст. 111, 112 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на проживання в сім`ї разом з батьками або в сім`ї одного з них та на піклування батьків, виховання в сім`ї є першоосновою розвитку особистості дитини. Держава надає батькам допомогу у виконанні ними своїх обов`язків щодо виховання дітей, захищає права сім`ї.

Крім того, діти та батьки не повинні розлучатися всупереч їх волі, за винятком випадків, коли таке розлучення необхідне в інтересах дитини і цього вимагає рішення суду, що набрало законної сили (ст. 114 вищенаведеного вище Закону).

При викладених обставинах, суд вважає, що відповідачнавмисно ухиляється від виконання своїх батьківських обов`язків відносно малолітніх дітей - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у зв`язку з чим, позовні вимоги Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» про позбавлення ОСОБА_1 , у відношенні малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо вимог Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» про стягнення з відповідачки, щомісячно, на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , аліментів, суд зазначає наступне.

При вирішенні спору суд має виходити з положень ст. 8 Закону України «Про охорону дитинства», за якою кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 166 СК України особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дитини. При задоволенні позову щодо позбавлення батьківських прав суд одночасно приймає рішення про стягнення аліментів на дитину.

Згідно ст. 180, ч.ч.1-2 ст. 181 Сімейного кодексу України батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття. Способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними. За домовленістю між батьками дитини той із них, хто проживає окремо від дитини, може брати участь у її утриманні в грошовій і (або) натуральній формі. За рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина. Спосіб стягнення аліментів, визначений рішенням суду, змінюється за рішенням суду за позовом одержувача аліментів.

Відповідно до ст. 182 СК України при визначенні розміру аліментів суд враховує: стан здоров`я та матеріальне становище дитини; стан здоров`я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; наявність на праві власності, володіння та/або користування у платника аліментів майна та майнових прав, у тому числі рухомого та нерухомого майна, грошових коштів, виключних прав на результати інтелектуальної діяльності, корпоративних прав; доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів; інші обставини, що мають істотне значення. Розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів. Суд не обмежується розміром заробітку (доходу) платника аліментів у разі встановлення наявності у нього витрат, що перевищують його заробіток (дохід), і щодо яких таким платником аліментів не доведено джерело походження коштів для їх оплати.

Згідно ч.1 ст.183 Сімейного кодексу України частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом. Якщо стягуються аліменти на двох і більше дітей, суд визначає єдину частку від заробітку (доходу) матері, батька на їх утримання, яка буде стягуватися до досягнення найстаршою дитиною повноліття. Якщо після досягнення повноліття найстаршою дитиною ніхто з батьків не звернувся до суду з позовом про визначення розміру аліментів на інших дітей, аліменти стягуються за вирахуванням тієї рівної частки, що припадала на дитину, яка досягла повноліття. Той із батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина, має право звернутися до суду із заявою про видачу судового наказу про стягнення аліментів у розмірі на одну дитину - однієї чверті, на двох дітей - однієї третини, на трьох і більше дітей - половини заробітку (доходу) платника аліментів, але не більше десяти прожиткових мінімумів на дитину відповідного віку на кожну дитину.

Якщо згідно з положеннями частин 3 і 4 ст. 60 ЦК України судом над дитиною встановлюється опіка чи піклування і опікуном призначається особа інша, ніж державний дитячий заклад, то аліменти необхідно стягувати на користь особи, що призначається опікуном або піклувальником.

Якщо за рішенням суду дитина передається до відповідного дитячого закладу, то поширеною є думка про те, що аліменти не можуть стягуватися на користь такого закладу. Адже відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону від 13 січня 2005 р. № 2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» держава здійснює повне забезпечення дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Відповідно передбачено порядок фінансування такого забезпечення за рахунок державного та місцевого бюджетів. Крім того, практично не існує механізму контролю за цільовим використанням коштів, перерахованих як аліменти, зокрема на конкретну дитину.

Згідно ч. 3 ст. 193 СК України за рішенням суду аліменти можуть перераховуватися на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України. Такий механізм є оптимальним з точки зору забезпечення інтересів дитини та належного використання стягнутих аліментів, але не існує визначеного механізму створення таких рахунків та перерахування коштів на них, і тому, ухвалюючи рішення про стягнення аліментів на утримання дитини, переданої до органу опіки та піклування для влаштування в державний дитячий заклад, суди переважно зобов`язують батьків перераховувати аліменти на користь органів опіки та піклування або інших державних установ. За відсутності передбаченого законом механізму перерахування аліментів на особистий рахунок дитини така практика вбачається правильною.

Відповідно до ч. 1 ст. 186 СК України, на органи опіки та піклування, покладаються обов`язки за заявою платника аліментів або за власною ініціативною перевіряти цільове витрачання аліментів.

Згідно з ч. 2 ст. 243 СК України опіка, піклування над дитиною встановлюється органом опіки та піклування, а також судом.

В силу ч. 2 ст. 244 СК України саме орган опіки та піклування вирішує питання про призначення дитині опікуна або піклувальника, також нормою ст. 246 СК України, на орган опіки та піклування покладається контроль за умовами утримання, навчання та виховання дитини, над якою встановлено опіку або піклування.

Відповідно до ст. 245 СК України, якщо дитина постійно проживає у закладах охорони здоров`я, навчальному, або іншому дитячому закладі, функцію опікуна або піклування щодо неї покладається на адміністрацію цього закладу.

Зважаючи на вищевикладені норми СК України, та системний аналіз глави 15, глав 16 та 19 СК України, суд приходить до висновку, що аліменти можуть стягуватися з батьків, або інших осіб, на утриманні яких перебувала дитина, у встановленому законом порядку на користь іншої особи, або закладу, відповідно до ст. 245 СК України, яка має права опікуна або піклувальника відносно неповнолітньої особи.

Враховуючи викладене, приймаючи до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 166 СК України, особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дитини, а також враховуючи положення ст. 183 СК України, суд вважає за необхідне позов в цій частині задовольнити, та стягувати з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , на користь Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» Одеської міської ради (65038, м. Одеса, пров. Монастирський, 3) аліменти на утримання малолітніх дітей - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , аліменти у розмірі 1/2 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно, починаючи з 02.01.2024 року й до досягнення повноліття найстаршою дитиною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , після чого стягувати аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у розмірі 1/3 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно до досягнення повноліття ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , після чого стягувати аліменти на утримання малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у розмірі 1/4 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно до досягнення ним повноліття.

Суд роз`яснює сторонам, що відповідно до ч. 1 ст. 192 Сімейного кодексу України розмір аліментів, визначений за рішенням суду або домовленістю між батьками, може бути згодом зменшено або збільшено за рішенням суду за позовом платника або одержувача аліментів у разі зміни матеріального або сімейного стану, погіршення або поліпшення здоров`я когось із них.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, у зв`язку з тим, що ухвалою Київського районного суду м. Одеси від 12.02.2024 року було відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі, у зв`язку з задоволенням позову, витрати по сплаті судового збору у розмірі 1211,20 грн. підлягає стягненню з відповідача на користь державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 10, 12, 81, 141, 258-260, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради як Орган опіки та піклування, Служба у справах дітей Одеської міської ради про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів - задовольнити частково.

Позбавити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ,батьківських прав відносно малолітньої дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позбавити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ,батьківських прав відносно малолітньої дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Позбавити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ,батьківських прав відносно малолітньої дитини - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Стягувати з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , на користь Комунального некомерційного підприємства «Міський спеціалізований будинок дитини № 1» Одеської міської ради (65038, м. Одеса, пров. Монастирський, 3) аліменти на утримання малолітніх дітей - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , аліменти у розмірі 1/2 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно, починаючи з 02.01.2024 року й до досягнення повноліття найстаршою дитиною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , після чого стягувати аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у розмірі 1/3 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно до досягнення повноліття ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , після чого стягувати аліменти на утримання малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у розмірі 1/4 частини з усіх видів доходу, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно до досягнення ним повноліття.

Допустити негайне виконання рішення суду у межах суми платежу за один місяць.

В решті позовних вимог - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , на користь держави судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя: Петренко В.С.

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117606095
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав

Судовий реєстр по справі —947/49/24

Ухвала від 08.08.2025

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Карташов О. Ю.

Ухвала від 14.07.2025

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Карташов О. Ю.

Ухвала від 27.06.2025

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Карташов О. Ю.

Ухвала від 09.06.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

Ухвала від 09.06.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

Ухвала від 07.05.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

Ухвала від 01.05.2025

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

Рішення від 07.03.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

Ухвала від 12.02.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Петренко В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні