КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 березня 2024 року 320/1057/22
Київський окружний адміністративний суд, у складі судді Балаклицького А.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Астра Агро» до Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Астра Агро» (08665, Київська обл, Васильківський р-н, с. Саливонки, вул. Незалежності,8, код ЄДРПОУ 34284155) звернулось до Київського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393), в якому просить суд:
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №11 датою фактичного подання - 28.05.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №12 датою фактичного подання - 28.05.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №13 датою фактичного подання - 28.05.2020.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, щорішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року. Таким чином, для відновлення порушених прав позивача, необхідно зобов`язати відповідача зареєструвати зазначені накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду від 31 січня 2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач, не погоджуючись із доводами позивача, надав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що ДПС України не було стороною у справі №320/5680/20. Крім того, на адресу відповідача не надходило виконавчого листа у зазначеній справі, відтак, ДПС України не було допущено протиправної бездіяльності щодо не реєстрації податкових накладних позивача. В зв`язку із наведеним, позовні вимоги є безпідставними і не підлягають задоволенню.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ТОВ Астра Агро є платником єдиного податку четвертої групи, що підтверджується довідкою Головного управління ДФС у Київській області № 13959/10/10-36-57-05 від 16.04.2019 року.
ТОВ „Астра Агро є зареєстрованим платником ПДВ, що підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість № 200098366 НБ № 023160 від 14.06.2006 року.
Позивач є товарним виробником сільськогосподарської продукції, зареєстровані види діяльності за КВЕД-2010 є:01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.21 оптова торгівля зерном.
В 2019 році позивач посіяв сою на площі 163,52 га та зібрав 4386,20 ц зерна сої.
18.05.2020 року між ТОВ „Астра Агро та ТОВ „Фалькон-Агро було укладено Договір поставки № 18/05 від 18.05.2020 року, згідно якого ТОВ „Астра Агро зобов`язується поставити, а ТОВ „Фалькон-Агро прийняти та оплатити сою, на умовах, викладених в даному Договорі, додатках, та Специфікації до нього, які є невід`ємною частинами даного Договору.
18.05.2020 року ТОВ „Астра Агро постачає ТОВ „Фалькон-Агро сою ДСТУ 4964:2008 в кількості 374 тони вартістю 10750,00 грн., ПДВ 2150,00 грн., всього: 12900,00 грн.
21.05.2020 року було складено та підписано видаткову накладну № 10 від 21.05.2020 року на сою в кількості 126,38т на суму 1358585,00 грн., ПДВ 271717,00 грн.
22.05.2020 року було складено та підписано видаткову накладну № 11 від 22.05.2020 на сою в кількості 200,82 т. на суму 2158815,00 грн., ПДВ 431,763,00 грн.
22.05.2020 року було складено та підписано видаткову накладну № 12 від 26.05.2020 року на сою в кількості 32,266 т. на суму 346859,50 грн., ПДВ 69371,90 грн.
ТОВ „Астра Агро склало та подало на реєстрацію до Єдиного реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: податкова накладна № 11 від 21.05.2020 року соя в кількості 126,38 т. на суму 1358585,00 грн., ПДВ 271717,00 грн., податкова накладна № 12 від 22.05.2020 року соя в кількості 200,82 т. на суму 2158815, грн.,ПДВ 431,763,00 грн.; податкова накладна № 13 від 26.05.2020 року на сою в кількості 32,2 т. на суму 346859,50 грн.
28.05.2020 року ТОВ „Астра Агро отримало від Державної податкової служби України 3 квитанції, в яких було зазначено, що вищевказані податкові накладні прийняті та їх реєстрація зупинена. Причина наведена наступна: „відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 21.06.2020 року № № 11, 12, 13 (відповідно) в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари / послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. І Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію-відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем було направлено Головному управлінню ДПС у Київській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Але, не зважаючи на це ГУ ДПС у Київській області 03.06.2020 року були прийняті рішення:
- про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155 від 03.06.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової № 11 від 21.05.2020 року;
- про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606884/34284155 від 03.06.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової № 12 від 22.05.2020 року;
- про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової № 13 від 26.05.2020 року.
Позивач подав 04.06.2020 року до комісії ДПС України три скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.06.2020 року № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155.
На вищевказані скарги позивач отримав від комісії ДПС України рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі № 24889/34284155/2, № 24716/34284155/2 № 2424775/34284155/2 від 12.06.2020 року, відповідно до яких залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач звернувся до суду із позов до ГУ ДПС України в Київській області про визнання вищевказаних рішень протиправними та їх скасування, про зобов`язання ГУ ДПС у Київській області зареєструвати податкові накладні.
09.11.2020 року Київським окружним адміністративним судом було винесено рішення по справі № 320/5680/20, яким позовні вимоги ТОВАстра Агро задоволені, визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року, зобов`язано ГУ ДПС у Київській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ „Астра Агро № 11 від 21.05.2020 року датою фактичного подання 28.05.2020 року, податкову накладну ТОВ „Астра Агро № 12 від 22.05.2020 року датою фактичного подання 28.05.2020 року, податкову накладну ТОВ „Астра Агро № 13 від 26.05.2020 року датою фактичного подання 28.05.2020 року.
10.12.2021 року Шостий апеляційний адміністративний суд прийняв постанову по справі № 320/5680/20 від 10.12.2021 року, якою замінив в порядку процесуального правонаступництва відповідача у справі з Головного управління ДПС у Київській області (ЄДРПОУ 43141377) на Головне управління ДПС у Київській області (ЄДРПОУ 44096797), апеляційну скаргу ГУ ДПС у Київській області задовольнити частково, рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 року скасував та прийняв нове рішення, яким адміністративний позов ТОВ «Астра Агро» задоволено частково, визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Приймаючи вищевикладену постанову від 10.12.2021 року Шостий апеляційний адміністративний суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про реєстрацію податкових накладних, що заявлені до ГУ ДПС у Київській області, заявлені до неналежного Відповідача.
В зв`язку із чим, позивач змушений звернутися до суду із даним позовом про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні, при вирішенні якого суд виходить із наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин).
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).
Судом під час розгляду справи встановлено, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020позовні вимоги ТОВ Астра Агро задоволені, визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2021 року, апеляційну скаргу ГУ ДПС у Київській області задоволено частково, рішення Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 року скасовано та прийнято нове рішення, яким адміністративний позов ТОВ «Астра Агро» задоволено частково, визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1606885/34284155, № 1606884/34284155, № 1606882/34284155 від 03.06.2020 року.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено "Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.
Згідно з нормами п. п. 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі "ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява № 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні ТОВ «Астра Агро» датою їх подання на реєстрацію.
При цьому суд враховує, що прийняття такого рішення не є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу, про що безпідставно наголошує відповідач.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності своїх дій.
Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено сплату позивачем судового збору у розмірі 7443,00 грн. та враховуючи задоволення позову, на користь позивача слід стягнути вказану суму сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №11 датою фактичного подання - 28.05.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №12 датою фактичного подання - 28.05.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Астра Агро" від 21.05.2020 №13 датою фактичного подання - 28.05.2020.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Астра Агро» (08665, Київська обл, Васильківський р-н, с. Саливонки, вул. Незалежності,8, код ЄДРПОУ 34284155) сплачений судовий збір у розмірі 7443,00 (сім тисяч чотириста сорок три грн 00 коп) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Балаклицький А. І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 15.03.2024 |
Номер документу | 117628042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Балаклицький А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні