Рішення
від 12.03.2024 по справі 380/19268/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/19268/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної організації «Комбінат Троянда» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ), в інтересах якого діє адвокат Колтоновський Олександр Олегович, звернувся до суду з позовом до Державної організації «Комбінат Троянда» (далі - відповідач, ДО «Комбінат Троянда»), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо порушення вимог чинного законодавства у сфері інформаційних відносин при розгляді та наданні відповіді на журналістські запити № 01-Б щодо надання копій наказів на звільнення з роботи працівників протягом 01.01.2018-19.06.2023; № 02-Б від 19 червня 2023 року щодо надання копій наказів про поновлення на роботі працівників протягом 01.01.2018-19.06.2023; № 03-Б від 19 червня 2023 року щодо надання копій платіжних документів ДО «Комбінат «Троянда» про виплати за рішеннями судів компенсацій за вимушений прогул, моральної шкоди, відшкодування витрат на правову допомогу протягом 01.01.2018-19.06.2023. (необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом; відмова в задоволенні запиту на інформацію);

- зобов`язати відповідача надати позивачу запитувану у журналістських запитах № 01-Б від 23 червня 2023 року, № 02-Б, № 03-Б від 19 червня 2023 року інформацію повну, точну та достовірну.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ним як журналістом було подано до ДО «Комбінат «Троянда» три письмові запити щодо надання копій наказів на звільнення та про поновлення на роботі працівників протягом 01.01.2018 по 19.06.2023 та щодо надання платіжних документів ДО «Комбінат «Троянда» про виплати за рішеннями судів компенсацій за вимушений прогул, моральної шкоди, відшкодування витрат на правову допомогу протягом 01.01.2018 - 19.06.2023. У відповідь на вказані запити відповідач повідомив, що не може надати запитувану у запитах інформацію, оскільки вона відноситься до інформації з обмеженим доступом. Посилаючись на Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», відповідач у відповідях вказує на введення в Україні з 24 лютого 2022 року воєнного стану, в період дії якого незбереження запитуваної інформації та особистої безпеки, на думку ДО «Комбінат «Троянда», може створювати загрозу для працівників підприємства. Окрім того, у відповідях на запит не зазначено, на підставі якого акту було прийняте рішення про віднесення запитуваної інформації до інформації з обмеженим доступом. Вважає вказані відповіді необґрунтованими та немотивованими, у зв`язку з чим просить зобов`язати відповідача надати запитувану інформацію.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть яких полягає у такому. Запитувана позивачем інформація стосувалась фізичних осіб, які працюють в організації, і така інформація повинна надаватись за погодженням таких осіб. Посилаючись на пункт другий частини 3 статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» стверджує, що запитувана позивачем інформація не є публічною інформацією у формі відкритих даних, та є такою, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних тільки у разі додержання встановлених вказаною нормою Закону умов. Зазначає, що є підстави вважати, що надана позивачу інформація може бути використана ним для закликів до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, повалення конституційного ладу та пропаганди війни. Окремо звертає увагу на те, що позовна заява подана ОСОБА_1 як фізичною особою, а не як журналістом і представником ГО Інформаційної агенції «Інфоскоп», від імені якої подавалися запити на отримання публічної інформації ОСОБА_1 як журналістом цієї агенції. Тому вважає фізичну особу ОСОБА_1 не належними позивачем у справі. Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою від 21.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.

Відповідачем 11.09.2023 (вх. №68695) подано відзив на позовну заяву.

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 є журналістом Інформаційної агенції «Інфоскоп», що підтверджується посвідченням №03 від 20.02.2023, яке дійсне до 01.01.2025.

Журналіст ОСОБА_1 у червні 2023 року звернувся до Державної організації «Комбінат Троянда» із запитами на отримання публічної інформації, відповідь на які просив надіслати на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 :

- від 23.06.2023 №01-Б про надання копій наказів на звільнення з роботи працівників

протягом 01.01.2018 - 19.06.2023;

- від 19.06.2023 №02-Б про надання копій наказів про поновлення на роботі працівників протягом 01.01.2018-19.06.2023;

- від 19.06.2023 №03-Б про надання копій платіжних документів до ДО «Комбінат Троянда» про виплати за рішеннями судів компенсацій за вимушений прогул, моральної шкоди, відшкодування витрат на правову допомогу протягом 01.01.2018-19.06.2023.

До всіх трьох запитів додатком значиться копія посвідчення журналіста.

ДО «Комбінат Троянда» 23.06.2023 надано аналогічні за змістом відповіді №6/205, №6/206 та №6/207 на вказані запити, якими, з посиланням на статтю 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», відмовлено у наданні запитуваної інформацію, оскільки вона відноситься до інформації з обмеженим доступом. Вказується також на те, що в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022, запитувана може стати об`єктом цілеспрямованих атак або загроз для особистої безпеки працівників ДО «Комбінат Троянда», який є режимним об`єктом, перебуває під відомчою воєнізованою охороною, має особливий статус і підпорядковується певним обмеженням та заходам безпеки відповідно до встановленого режиму та введення в Україні воєнного стану.

Вважаючи, що дії відповідача щодо відмови надати запитувану позивачем публічну інформацію призвели до порушення права позивача на доступ до публічної інформації, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд виходив з такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 №2939-VІ. (далі - Закон №2939-VІ).

Відповідно до статті 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації визначені статтею 3 Закону № 2939-VI, відповідно до якої право на доступ до публічної інформації гарантується:

1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;

2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;

3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації;

4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством;

5) здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації;

6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах: прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом; рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак (стаття 4 Закону № 2939-VI).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 Закону № 2939-VI одним із способів забезпечення доступу до інформації є надання інформації за запитами на інформацію.

Суб`єкти відносин у сфері доступу до публічної інформації визначені статтею 12 Закону № 2939-VI, згідно до якої такими є:

1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень;

2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону;

3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

Публічну інформацію з обмеженим доступом визначає стаття 6 Закону №2939-VI, відповідно до частини першої якої інформацією з обмеженим доступом є: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація.

Відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті інформація з обмеженим доступом має надаватися розпорядником інформації, якщо він правомірно оприлюднив її раніше.

Інформація з обмеженим доступом має надаватися розпорядником інформації, якщо немає законних підстав для обмеження у доступі до такої інформації, які існували раніше.

Частинами п`ятою-сьомою статті 6 Закону №2939-VI визначено, що не може бути обмежено доступ до інформації про складання, розгляд і затвердження бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів, а також їх виконання за розписами, бюджетними програмами та видатками (крім таємних видатків відповідно до статті 31 Бюджетного кодексу України), взяття розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів бюджетних зобов`язань або здійснення розпорядження бюджетними коштами у будь-який інший спосіб, планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України "Про державну таємницю"), володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно (крім випадків, передбачених частиною другою статті 23 Закону України «Про основи національного спротиву»). Не може бути також обмежено доступ до інформації про наявність у фізичних осіб податкового боргу. Не підлягає обмеженню також доступ до інформації про стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень, допущених у сферах діяльності, зазначених у цій частині. Доступ до зазначеної інформації забезпечується розпорядниками інформації відповідно до положень статті 5 цього Закону.

Не належать до інформації з обмеженим доступом відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», крім випадків, визначених зазначеним Законом.

Не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді.

Як передбачено частиною восьмою статті 6 Закону №2939-VI, обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

Розпорядниками інформації для цілей цього Закону відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №2939-VI визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання, які незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом (частина четверта статті 13 Закону №2939-VI).

Відповідно до визначених статтею 14 Закону №2939-VІ обов`язків розпорядників інформації, розпорядники інформації зобов`язані: 1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; 2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; 3) вести облік запитів на інформацію; 4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; 5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; 6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Відповідно до частини першої статті 7 Закону №2939-VI конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Не може бути віднесена до конфіденційної інформація, зазначена в частині першій і другій статті 13 цього Закону.

Відповідно до частини другої статті 7 Закону №2939-VI розпорядники інформації, визначені частиною першою статті 13 цього Закону, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №2939-VI кожна особа має право знати у період збирання інформації, але до початку її використання, які відомості про неї та з якою метою збираються, як, ким і з якою метою вони використовуються, передаються чи поширюються, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до частини другої статті 10 Закону №2939-VI обсяг інформації про особу, що збирається, зберігається і використовується розпорядниками інформації, має бути максимально обмеженим і використовуватися лише з метою та у спосіб, визначений законом.

Відповідно до положень статті 10-1 №2939-VI Публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.

Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.

Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:

1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;

2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;

3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;

4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 №2297-VI не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про отримання у будь-якій формі фізичною особою бюджетних коштів, державного чи комунального майна, структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, крім випадків, передбачених статтею 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Частиною другою статті 6 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 №2657-XII (далі - Закон №2657-XII) визначено, що право на інформацію може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Відповідно до частини першої та другої статті 11 Закону №2657-XII інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.

Даючи оцінку відповідям відповідача №6/205, №6/206 та №6/207 на інформаційні запити від 23.06.2023 №01-Б, від 23.06.2023 №02-Б та від 19.06.2023 №03-Б, суд дійшов висновку, що відмова у наданні запитуваної інформації не ґрунтується на вимогах Законів №2939-VI та №2657-XII.

Відповідачем не надано належних доказів ні на підтвердження віднесення у встановленому законом порядку запитуваної інформації до конфіденційної, ні на підтвердження належності ДО «Комбінат Троянда» до режимного об`єкта.

На підставі матеріалів справи судом встановлено, що запити на отримання публічної інформації, відмова у наданні якої відповідачем зумовила звернення до суду з цим позовом, подавалася на бланку ГО Інформаційної агенції «ІНФОСКОП» журналістом ОСОБА_1 , до яких долучалася копія посвідчення журналіста.

Статус ОСОБА_1 як журналіста ГО Інформаційної агенції «ІНФОСКОП» підтверджується посвідченням №03, виданим 20.02.2023.

Вказане дає підстави стверджувати, що надсилаючи інформаційні запити він діяв в інтересах ГО Інформаційної агенції «ІНФОСКОП», чим створив права не для себе як фізичної особи і громадянина, а саме для названої агенції щодо отримання відповіді на такий запит.

З цього слідує, що відповідач, відмовивши у наданні запитуваної журналістом ГО Інформаційної агенції «ІНФОСКОП» інформації, порушив право на отримання публічної інформації не особисто позивача, а саме інформаційної агенції, в якій він працює та в інтересах якої він діяв.

Отже, суб`єктом спірних інформаційних відносин та відповідно суб`єктом спору щодо належного розгляду зазначених вище запитів та надання відповіді є ГО Інформаційна агенція "НФОСКОП", а не позивач у даній справі - ОСОБА_1 .

Натомість даний позов подано ОСОБА_1 як фізичною особою, додатковим підтвердженням чого є долучений до позовної заяви договір №24 про надання професійної правничої допомоги від 01.08.2023 та ордер серія ВС№1220639, укладений саме фізичною особою, а не журналістом ГО Інформаційної агенції «ІНФОСКОП», з адвокатом.

За таких фактичних обставин судом не встановлено порушення права ОСОБА_1 як фізичної особи .

З огляду на те, що суб`єктом звернення в спірних правовідносинах виступає саме ГО Інформаційна агенція «ІНФОСКОП», тому оскаржувана поведінка відповідача при розгляді запитів на отримання публічної інформації не призвела до порушення права позивача в частині доступу до публічної інформації.

Оцінюючи викладене в сукупності, суд виснує про відсутність предмету спору, який стосується саме ОСОБА_1 , а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат відповідно до частини п`ятої статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної організації «Комбінат Троянда» (вул. Шевченка, буд. 165, м. Ходорів, Стрийський район, Львівська область, 81750, код ЄДРПОУ 14373294) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О. П. Хома

Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117628346
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/19268/23

Рішення від 12.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні