Рішення
від 12.03.2024 по справі 420/37202/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/37202/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вул. Черняховського, 6, м. Одеса, 65009) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ) про припинення права на виконання будівельних робіт на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт,

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду з позовом (а.с.17-24) звернулось Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі УДАБК) до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в якому позивач просить припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 26.09.2018 №ОД061182690067 «Реконструкція житлового будинку без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: АДРЕСА_2 » замовниками будівництва ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Представник позивача зазначив, що у 26.09.2018 року зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1) №ОД061182690067 «Реконструкція житлового будинку без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: АДРЕСА_2 », замовниками якого є відповідачки.

Під час проведеного комісійного обстеження було встановлено факт реконструкції житлового будинку, що розташований на внутрішньодворовій території за зазначеною адресою, з улаштуванням додаткового поверху.

Також позивачем встановлено факт подання замовниками будівництва недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні від 26.09.2018 року №ОД061182690067, в частині розроблення та затвердження проектної документації, оскільки відсутній позитивний експертний звіт.

Представник позивача, посилаючись на положення ч.2 ст.39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідно до якої у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, просив задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 03.01.2024 року позов залишено без руху, надано строк на усунення недоліків (а.с.11).

Ухвалою суду від 23.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено, що справа буде розглянута у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.54).

Ухвалою суду від 16.02.2024 року відмовлено у задоволенні клопотань представника ОСОБА_2 та представника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про розгляд справи в порядку загального позовного провадження (а.с.87-89).

Відповідачі у встановлений судом строку відзиви не надали.

Справа розглянута у письмовому провадженні.

Судом встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 з 14.07.2017 року є власницею житлового будинку загальною площею 65,8 кв.м, житловою 39,6 кв.м, по АДРЕСА_2 , що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №361621379 від 12.01.2024 (а.с.38-41).

26.09.2018 до Управління ДАБК надійшло повідомлення ОСОБА_1 та ОСОБА_3 №ОД061182690067 про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СC1) про реконструкцію житлового будинку без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: АДРЕСА_2 . Відповідно до проектної документації загальна площа об`єкта 168 кв.м, житлова 83 кв.м, кількість поверхів 2 (а.с.31-35).

13.11.2023 до начальника Управління ДАБК надійшла колективна скарга від ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 №01-10/155-3, якою повідомлено, що за адресою АДРЕСА_2 ведеться будівництво двоповерхової будівлі, що закриває три вікна на кожному з 1 по 3 поверсі та ведеться впритул до сусідніх будівель. Заявники просили провести виїзне комісійне обстеження щодо дотримання вимог законодавств у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил будівництва (а.с.27).

01.12.2023 представниками Управлінням ДАБК із залученням Приморської РДА ОМР, майстра керуючої компанії «Порто-Франко» Кричка О.В. складений акт обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси, за адресою АДРЕСА_2 , житловий будинок, згідно з яким за результатами обстеження встановлено факт реконструкції будинку, що розташований на внутрішньодворовій території за зазначеною адресою з улаштуванням додаткового поверху, що підтверджується матеріалами фотофіксації.

Окрім того, встановлено, що у повідомленні замовників зазначено, що експертиза проекту виконана філією ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» в Чернігівській області, код ЄДРПОУ 35850615, експерт Єфімов В.О., сертифікат АЕ №000062, позитивний експертний звіт від 18.10.2017 №1426/01-18. Натомість згідно листа філії ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» в Чернігівській області від 18.10.2023 №01-08/24, експертний звіт від 18.10.2017 №1426/01-18 філією не складався та не видавався. Вказаний експертний звіт не відповідає реєстраційним номерам звітів філії у Чернігівській області. Таким чином, встановлено, що замовниками будівництва наведені недостовірні дані в частині розроблення та затвердження проектної документації.

За результатами встановлених обставин позивач звернувся в суд з даним позовом.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Згідно з частинами 1,7 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VI (далі Закон №3038-VI) замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Відповідно до статті 32 Закону №3038-VI клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров`я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об`єкті або які знаходитимуться зовні такого об`єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов`язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об`єкта. Клас наслідків визначається відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством.

Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначає Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 №747) (далі Порядок №466).

Відповідно до пункту 5 Порядку №466 будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та:

подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) та об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта;

видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».

Згідно із п.13 Порядку №466 повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення:

вносить інформацію, зазначену у повідомленні, до Реєстру будівельної діяльності (крім об`єктів, на які поширюється дія Закону України «Про державну таємницю») згідно з цим Порядком;

реєструє повідомлення та зміни до нього, подані щодо об`єкта, на який поширюється дія Закону України «Про державну таємницю», у журналі реєстрації повідомлень;

під час внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до Реєстру будівельної діяльності проставляє відмітку про місцезнаходження об`єкта будівництва на картографічній основі (у разі коли така відмітка не проставлена на картографічній основі до внесення інформації, зазначеної у повідомленні).

У разі подання повідомлення через електронний кабінет внесення до Реєстру будівельної діяльності інформації, зазначеної у повідомленні, та проставлення відмітки про місцезнаходження об`єкта будівництва на картографічній основі здійснюються в режимі реального часу автоматично програмними засобами Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Відповідно до ст.36 Закону №3038-VI Право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Таким чином, після надання замовниками позивачу повідомлення у них виникло право на виконання підготовчих та будівельних робіт.

Проте при перевірці за заявою виконання підготовчих та будівельних робіт було виявлено зазначення у повідомленні недостовірних даних та самочинного будівництва.

У повідомленні про початок виконання будівельних робіт №ОД061182690067 від 26.09.2018 замовниками зазначено, що експертиза проекту виконана філією ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» в Чернігівській області, код ЄДРПОУ 35850615, експерт Єфімов В.О., сертифікат АЕ №000062, позитивний експертний звіт від 18.10.2017 №1426/01-18 (а.с.32).

На запит позивача №01-17/58 від 16.10.2023 філія ДП «Укрдержбудекспертиза» у Чернігівській області листом від 18.10.2023 №01-08/24 повідомила, що по об`єкту «Реконструкція житлового будинку без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: АДРЕСА_2 » експертиза не проводилась, позитивний експертний звіт не надавався. Позитивний звіт №1426/01-18 від 18.10.2017 року на який наявне посилання у запиті не відповідає реєстраційним номерам звітів філії у Чернігівській області.

Відповідно до ч.1 ст.376 ЦК України споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Позивач відповідно до Положення, затвердженого рішенням ОМР №3043-VІІ від 21.03.2018 року, здійснює на території міста Одеси державний архітектурно-будівельний контроль, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності відповідно до законодавства України.

Згідно з ч.1 ст.41 Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Частиною 2 ст. 39-1 Закону №3038-VI визначено, що разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

За результатами здійснення перевірки дотримання суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства щодо об`єкту за адресою АДРЕСА_2 , встановлено факт самочинного будівництва, реконструкція здійснювалася відповідачами не відповідно до поданого повідомлення.

Відповідачі не подали у встановлений строк відзив на позов у спростування доводів та мотивів позивача щодо вимог про припинення права на початок виконання будівельних робіт на підставі повідомлення про початок будівельних робіт.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд дійшов висновку, що при проведенні перевірки та складенні за її результатами акту обстеження об`єкта УДАБК діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України.

З урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 139, 241-246 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вул. Черняховського, 6, м. Одеса, 65009 код ЄДРПОУ 40199728) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про припинення права на виконання будівельних робіт на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт, задовольнити.

Припинити право на початок виконання будівельних робіт на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 26.09.2018 року №ОД061182690067, подане ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Рішення набирає законної сили у порядку ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст. 295-297 КАС України.

Суддя Е.В. Катаєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117628588
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/37202/23

Рішення від 12.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні