Рішення
від 13.03.2024 по справі 520/1748/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 березня 2024 року № 520/1748/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Зінченко А.В., розглянувши в спрощеному провадженні адміністративну справу за ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, буд. 83,м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385), Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області (вул. Саєнка Андрія, буд. 10,м. Фастів, Київська область,08500, код ЄДРПОУ 22933548), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області в якому просила суд:

-визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Одеській області та ГУ ПФУ в Київській області щодо відмови зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) період роботи в російській федерації з 06.03.2000 по 28.12.2007, відповідно до записів трудової книжки серія НОМЕР_2 від 10.11.1983

-скасувати рішення ГУ ПФУ в Одеській області № 204950018579 від 07.07.2023 та рішення ГУ ПФУ в Київській області № 204950018586 від 23.11.2023 про відмову в призначені пенсії за віком.

-зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) від 20.11.2023 року про призначення пенсії за віком із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 06.03.2000 по 28.12.2007 року відповідно до записів трудової книжки.

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що 30.06.2023 ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення пенсії за віком до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області. Враховуючи, що позивачка досягла віку 60 років та мала стаж роботи понад 30 років.

Згідно статті 26 ЗУ «Про загальнообов`язкове пенсійне страхування» починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років;

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, за принципом екстериторіальності, № 204950018579 від 07.07.2023 повідомлено позивачку про відмову їй в призначені пенсії за віком, обґрунтовуючи рішення недостатністю страхового стажу, який за підрахунками ГУ ПМФ в Одеській області становить 27 років 2 місяці 13 днів.

Зокрема, зі страхового стажу ОСОБА_1 було виключено стаж роботи в період з 10.11.1982 по 04.02.1983, оскільки дата заповнення трудової книжки 10.11.1983, що суперечить Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах і організаціях від 29.07.1993 № 58, також стаж роботи з 06.03.2000 по 28.12.2007 в Російський Федерації, оскільки це не передбачено діючим законодавством у зв`язку з тим, що із 01.01.2023 року Російська Федерація припинила участь в Угоді про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року.

Також, 20.11.2023 позивачкою було повторно подано заяву про призначення пенсії за віком до Головного управління Пенсійного фонду України вже шляхом використання особистого кабінету на офіційному веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України , проте не отримано жодного рішення.

22.12.2023 після направлення адвокатського запиту №08/12-01 від 08.12.2023 Клієнт отримала рішення № 204950018586 про відмову у призначенні пенсії від 23.11.2023 через недостатність страхового стажу, який за підрахунками ГУ ПФУ в Київській області становить 27 років 2 місяці 13 днів, без належного обґрунтування.

Отже, виходячи з вищевказаного до ПФУ було надіслано адвокатський запит №26/12-01 від 26.12.2023 з метою уточнення відповідних роз`яснень щодо невідповідності нарахованого стажу трудовій книжці.

На цей запит листом ПФУ у Харківській області № 2000-0202-8/1853 від 04.01.2024 було повідомлено, що до страхового стажу ОСОБА_1 не зараховано:

-період навчання згідно з наданим дипломом, оскільки навчання перетинається з роботою та потребує уточнення щодо періоду навчання на денній формі;

-період роботи згідно з записами трудової книжки НОМЕР_3 , заповненої 10.11.1983, з 10.11.1982 по 04.02.1983 до дати заповнення трудової книжки.

Також, до страхового стажу ОСОБА_1 не зараховано період роботи з 13.06.2000 по 28.12.2007 на території російської федерації згідно з записами трудової книжки НОМЕР_4 , оскільки з 01.01.2023 російська федерація та з 19.06.2023 Україна припинили участь в Угоді про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року.

Факти прийняття рішень про відмову в призначені пенсії за віком ГУ ПФУ в Одеській області та повторно в Харківській області з одних і тих самих причин свідчать про триваюче правопорушення, що стало підставою для звернення до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.

Відповідно до пп.2 п.4.2 Порядку N0 22-1 заява на призначення пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр). Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Тобто, після реєстрації звернення (заяви) від ОСОБА_1 про призначення пенсії було розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві та надано рішення про відмову від 23.11.2023 № 204950018586.

Після реєстрації заяви та сканування документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу. Рішення за результатами заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Відповідно до пункту 4.8. Порядку № 22-1 заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних».

Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій. Документи, що надійшли у паперовій формі, обробляються, реєструються та зберігаються в органі, що призначає пенсію, за правилами, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55 «Деякі питання документування управлінської діяльності».

Згідно з п. 4.10. Порядку № 22-1 після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.

Відповідно до пункту 4.2 Порядку Подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, розгляд документів, наданих для призначення пенсії ОСОБА_1 провадився за принципом «екстериторіальності».

Розглянувши надані позивачкою документи, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято Рішення №204950018579 від 07.07.2023, яким позивачці відмовлено у призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України з огляду на наступне.

Пенсійний вік визначений статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" становить 60 років.

Вік ОСОБА_1 на день звернення до територіальних органів Пенсійного фонду України 60 років.

Необхідний страховий стаж статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" становить 30 років.

У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2018 року, страхового стажу, передбаченого частиною першою статті 26, право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року становить від 23 до 33 років.

Страховий стаж ОСОБА_1 становить 27 років 2 місяці 13 днів.

Згідно частини 2 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058- IV, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Судом встановлено, що до страхового стажу не зараховано періоди:

-роботи з 10.11.1982 по 04.02.1983, оскільки дата заповнення трудової книжки 10.11.1983, що суперечить Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах і організаціях від 29.07.1993 № 58.

-роботи з 06.03.2000 по 28.12.2007, оскільки в російській федерації, оскільки це не передбачено діючим законодавством у зв`язку з тим, що із 01.01.2023 року російська федерація припинила участь в Угоді про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року.

ОСОБА_1 має право на пенсійну виплату з 25.06.2026 року.

Отже, на думку суду, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №204950018579 від 07.07.2023, про відмову в призначенні позивачці пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» - є законним та обґрунтованим.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

У відповідності до Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015 за №41/26486), - Управління у ^оїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також постановами правління Фонду, у тому числі цим Положенням, та наказами Фонду і головних управлінь Фонду.

З огляду на вищенаведене у спірних правовідносинах відповідачі діяли в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, а отже своїми діями, на думку суду, права та законні інтереси позивача не порушено.

З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 245, 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, буд. 83,м. Одеса, ,65012, код ЄДРПОУ 20987385), Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області (вул. Саєнка Андрія, буд. 10,м. Фастів, Київська область,08500, код ЄДРПОУ 22933548), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Зінченко А.В.

Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117629676
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/1748/24

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 13.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні