Постанова
від 12.03.2024 по справі 400/5832/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 р. Категорія: 111030600м. ОдесаСправа № 400/5832/23Перша інстанція: суддя Мельник О.М.,

час і місце ухвалення: письмове провадження,

м. Миколаїв

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Семенюка Г.В.,

суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V до Головного управління ДПС у Миколаївській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових накладних; зобов`язання вчинити певні дії, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС ) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС), в якому просив суд: - визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області № 3488914/40973903 від 08.12.2021 р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 05.10.2021 р. датою її подання; - визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області № 3362276/40973903 від 11.11.2021 р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 07.10.2021 р. датою її подання, мотивуючи його тим, що відмова у реєстрації податкових накладних є протиправною, оскільки: протиправним є зупинення реєстрації податкової накладної, як передумови для прийняття спірного рішення; у квитанції не вказано конкретний перелік необхідних та достатніх документів, які пропонуються надати позивачу, в зв`язку з чим він був позбавлений інформації про такий перелік, а отже не мав можливості надати такі документи, отже спірні оскаржувані рішення прийняті з порушенням п. 11 Порядку № 520.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області № 3488914/40973903 від 08.12.2021р., та за № 3362276/40973903 від 11.11.2021 р. про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за № 3 від 07.10.2021 р., за № 1 від 05.10.2021 року складені Фермерським господарством ЗЕРНОГРАД-V (код ЄДРПОУ 40973903) датою її подання. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V (вул. Соборна, 58, смт. Воскресенське, Вітовський район, Миколаївська область, 57210 ЄДРПОУ 40973903) судові витрати у сумі 5 368, 00 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що обсяг поданих контролюючому органу документів та їх зміст не дозволяв однозначно з`ясувати фактичні обставини. На момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації ПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації ПН.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що фермерське господарство ЗЕРНОГРАД-V (далі Позивач) зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач зареєстрований за юридичною/податковою адресою: 57210, Миколаївська обл., Вітовський р-н, смт. Воскресенське, вул. Соборна, буд. 58 та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 40973903.

Позивач має статус платника податку на додану вартість. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 409739014201.

Основним видом діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11).

Позивачем було складено податкові накладні: податкова накладна №1 від 05.10.2021р. на суму 417 603,16 грн., у тому числі 51 284,60 грн. ПДВ; Податкова накладна №3 від 07.10.2021р. на суму 407 230,66 грн., у тому числі 50 010,78 грн. ПДВ.

Реєстрація податкових накладних була зупинена після подання їх на реєстрацію.

У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації зазначено: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування...

Позивачем було направлено до податкового органу: Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.12.2021р. № 23, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 21 одиниці.

На підтвердження здійснення господарських операцій, позивачем направлено разом з повідомленням від 02.12.2021 р. № 23 в якості додатків копії таких документів: опис господарської діяльності ФГ ЗЕРНОГРАД-V до податкової накладної №1 від 05 жовтня 2021 року №24/11-1 від 24.11.2021р.; Рахунок на оплату №38 від 05.10.2021р., Видаткова накладна №39 від 05.10.2021р., Акт перерахунку ціни з рахуванням якісних показників №2138413 від 06.10.2021р.;Товарно-транспортна накладна №б/н від 04.10.2021р.; Довідка №4-45/07-14/21 від 02.02.2021р., Довідка №218/06-03 від 11.02.2021р.,Довідка №200/02-54 від 03.02.2021р.;Довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік №469/АП/14-29-04-08-42 від 04.03.2021р.; Договір оренди №921 від 12.12.2019р., Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №194120067 від 20.12.2019р.;Ліцензія на право зберігання пального №14200414202000966 від 01.04.2021р.; Звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021р (форма №37-сг) з квитанціями; Договір поставки №2100146170 від 04.10.2021р.; Довіреність №2021/44 від 15.06.2021р.; Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.09.2021р. 30.09.2021р., Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.10.2021р. 31.10.2021р.; Платіжне доручення №2000077535 від 11.10.2021р.; Акт №4 витрати насіння і садивного матеріалу за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р., Акт №5 витрати насіння і садивного матеріалу за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р., Акт №3 витрати насіння і садивного матеріалу за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р., Акт №7 витрати насіння і садивного матеріалу за 09.07.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 09.07.2021р., Акт №1 витрати насіння і садивного матеріалу за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р.; Реєстр приймання зерна ваговиком №28 від 04.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 14.10.2021р.-15.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/ н за 16.10.2021р.-17.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 18.10.2021р.-19.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №43 від 20.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №57, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №28, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №39, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №38, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №41, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №40, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №43, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №42; Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 02.10.2021р.-03.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №36 від 03.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №35 від 02.10.2021р.; Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 22.09.2021р.-23.09.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 27.09.2021р.-28.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №32, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №31, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №34, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №33; Реєстр приймання зерна ваговиком №26 від 20.09.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №29 від 21.09.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №30 від 22.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №29, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №26, Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №30; Договір позички №б/н від 16.03.2020р., Акт прийому передачі від 16.03.2020р., Договір про внесення змін до Договору позички від 30.12.2020р.;Договір оренди сільськогосподарської техніки №б/н від 16.03.2020р., Акт прийому-передачі від 16.03.2020р., Додаткова угода до Договору оренди сільськогосподарської техніки від 05.01.2021р.;Договір позички від 18.06.2020 р., Акт прийому-передачі від 18.06.2020р.; Книга складського обліку.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.12.2021р. №23, що підтверджується документами довільного формату № 1-21 від 02.12.2021р.-03.12.2021р. Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.11.2021р. №22, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 12 одиниць.

На підтвердження здійснення господарських операцій, позивачем направлено разом з повідомленням від 03.11.2021р. № 22 в якості додатків копії таких документів: Опис господарської діяльності ФГ ЗЕРНОГРАД-V до податкової накладної № 3 від 07 жовтня 2021 року № 11/11-1 від 11.11.2021р.; Рахунок на оплату № 40 від 07.10.2021р.; Видаткова накладна № 41 від 07.10.2021р., Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників №2178766 від 08.10.2021р.; Товарно-транспортна накладна № 838 від 07.10.2021р.; Довідка №4-45/07-14/21 від 02.02.2021р., Довідка №218/06-03 від 11.02.2021р., Довідка № 200/02-54 від 03.02.2021р.; Довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік № 469/АП/14-29-04-08-42 від 04.03.2021р.; Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року (форма № 4-сг) з квитанцією; Договір поставки № 2100146799 від 05.10.2021р.; Звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021р (форма №37-сг) з квитанціями; Довіреність № 2021/44 від 15.06.2021р.; Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.10.2021р. 31.10.2021р.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.11.2021р. №22, що підтверджується документами довільного формату № 1-12 від 05.11.2021р.-08.11.2021р.

Щодо податкової накладної № 1 від 05.10.2021 р.

Із змісту наданих документів встановлено, що між позивачем (Постачальник) та ТОВ АТ КАРГІЛЛ (код ЄДРПОУ 20010397) (Покупець) був укладений Договір поставки №2100146170 від 04.10.2021р. (далі Договір №2100146170, Договір), за яким Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити насіння соняшнику урожаю 2021 року українського походження на умовах DAP Каховська філія ТОВ АТ КАРГІЛЛ, 74800, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Південна, буд. 1, згідно Інкотермс 2020 в частині, що не суперечить умовам цього договору. Код товару згідно УКТЗЕД 120600.

Відповідно до п. 2.1. Договору №2100146170: загальна кількість товару складає 50 т +-5% за вибором Покупця.

Згідно з п. 5.1. Договору №2100146170: Покупець здійснює оплату за товар за остаточною ціною наступним чином: 5.1.1 Грошові кошти у розмірі вартості прийнятого товару без урахування суми податку на додану вартість на банківський рахунок Постачальника протягом трьох банківських днів після отримання Покупцем усіх документів, передбачених п. 5.1.1. Договору; 5.1.2. Решту коштів Покупець сплачує на банківський рахунок Постачальника протягом трьох банківських днів, зокрема, з дати реєстрації Постачальником в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином виписаної податкової накладної.

05 жовтня 2021 року Позивачем було передано Покупцеві товар насіння соняшнику у кількості 22, 46 т на суму 417 603, 16 грн. з ПДВ, про що свідчить Видаткова накладна №39 від 05.10.2021р. Разом з видатковою накладною Сторонами також було підписано Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників № 2138413 від 06.10.2021р. Приймання товару здійснювалось уповноваженою особою за Довіреністю №2021/44 від 15.06.2021р. Транспортування товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №б/н від 04.10.2021р.

За фактом передачі товару, на підставі Видаткової накладної № 39 від 05.10.2021 р., згідно ст. 187.1 ПКУ Фермерське господарство ЗЕРНОГРАД-V склало Податкову накладну № 1 від 05.10.2021р. 05 жовтня 2021 року Постачальником було направлено покупцеві Рахунок на оплату № 38 від 05.10.2021р. на суму 417 603, 16 грн. з ПДВ.

11 жовтня 2021 року Покупцем було здійснено часткову оплату товару на виконання п.5.1.1. Договору № 2100146170 у сумі 366 317, 32 грн. з ПДВ, про що свідчить Платіжне доручення № 2000077535 від 11.10.2021 р. Остаточні розрахунки проведені не були у зв`язку із зупиненням реєстрації Податкової накладної №1 від 05.10.2021 р., що передбачено п. 5.1.2. Договору №2100146170. Виконання господарського зобов`язання з боку Фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V підтверджується такими первинними документами: Договір поставки №2100146170 від 04.10.2021 р.; Видаткова накладна № 39 від 05.10.2021р.; Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників № 2138413 від 06.10.2021р.; Довіреність №2021/44 від 15.06.2021р.; Товарно-транспортна накладна №б/н від 04.10.2021р.; Рахунок на оплату №38 від 05.10.2021р.; Платіжне доручення № 2000077535 від 11.10.2021р. Також Позивач надав таку інформацію та документи, що підтверджують спроможність поставити товар для ТОВ АТ КАРГІЛЛ.

Фермерське господарство ЗЕРНОГРАД-V (код ЄДРПОУ 40973903) створено 22.11.2016 року. Основний вид діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Голова Фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V - Тарабрін В.В. Господарство є платником єдиного податку 4-групи у 2021 році відповідно до Довідки №469/АП/14-29- 04-08-42 від 04.03.2021 року. Фермерським господарством ЗЕРНОГРАД-V також було надано Ліцензію на право зберігання пального №14200414202000966 від 01.04.2021р.

Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 1324,1073 га у Вітовському районі Миколаївської області з врахуванням трансформації земель станом на 01.06.2021 року 1443,4 га.

На підтвердження надавались Довідка № 4-45/07-14/21 від 02.02.2021р., Довідка №218/06-03 від 11.02.2021р., Довідка № 200/02-54 від 03.02.2021р.

Для виробництва сільськогосподарської продукції підприємство частково забезпечене основними засобами, які належать на праві власності членам фермерського господарства, а саме: трактор Т-150К на підставі Договору позички №б/н від 16.03.2020р., Акту прийому-передачі від 16.03.2020р. та Договору про внесення змін до договору позички від 30.12.2020р.; Трактор МТЗ-82; Зернозбиральний комбайн ДОН-1500 Зернозбиральний комбайн Class Lexion 750; Дощувальна установка ДТ-75 (ДДА-100МА); Культиватор КПЕ-8Н; Борона БПРР-4,2 2 шт.; Плуг ПЛН-8-40А; Сівалка СЗП-3,6А 2 шт.; Оприскувач причепний ОПШ-2000.

На підтвердження наявності сільськогосподарської техніки у користуванні позивачем було надано Договір оренди сільськогосподарської техніки № б/н від 16.03.2020 р., Акт прийому-передачі від 16.03.2020 р. та Додаткову угоду від 05.01.2021 р.

Позивачем орендується нежитловий об`єкт виробнича база, яка включає в себе зерносховище (907,4 кв.м.), склад (434,4 кв. м.), адміністративна будівля (49,7 кв.м.) та інші виробничі приміщення за адресою: Миколаївська обл., Вітовський р-н, с. Калинівка, вул. Польова, буд. 1, про що свідчать Договір оренди № 921 від 12.12.2019 р., Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 194120067 від 20.12.2019 р.

Для ведення господарської діяльності підприємство частково забезпечене транспортними засобами, а саме: МАЗ загальний вантажний самоскид 2 шт.; КАМАЗ; Вантажний причіп 3 шт. На підтвердження було надано Договір позички №б/н від 18.06.2020 р., Акт прийому- передачі від 18.06.2020 р.

Усе рухоме та нерухоме майно, що перебуває як у власності, так і в користуванні відображено позивачем у Повідомленні за формою № 20-ОПП.

На підприємстві працевлаштовані робітники у кількості 7 осіб, а саме: бухгалтер, трактористи, бригадир, робітники з комплексного обслуговування с/г. Голова та члени фермерського господарства також задіяні в агротехнологічному процесі на вирощування сільськогосподарських культур. Посадові оклади визначено штатним розписом. На збиральну кампанію в господарстві були залучені робітники, що виконують роботи за цивільно-правовими договорами. Заробітна плата нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображається в Об`єднаній звітності по ЄСВ та ПДФО.

Підприємство користується послугами сторонніх організацій для виконання агротехнологічних операцій для вирощування та збирання сільськогосподарських культур.

До органів статистики подаються звіти за формами № 4-сг, № 37-сг, № 29-сг, № 2-ферм. 23 червня 2021 року почалася збиральна кампанія озимих зернових культур відповідно до даних первинного, аналітичного та синтетичного бухгалтерського обліку на підприємстві. До збирання належали такі площі: озима пшениця 570 га, ячмінь 455 га, кукурудза 102 га, соняшник 314, 5 га та соняшник пожнивний 320 га.

На підтвердження вирощування та збирання соняшнику позивачем були надані наступні документи: матеріальні звіти по рахунку 271; акти витрат насіння і садивного матеріалу; Лімітно-забірні картки на отримання матеріальних цінностей; реєстри приймання зерна ваговиком; реєстри відправки зерна та іншої продукції з поля; книга складського обліку.

Згідно із звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021 р. (форма № 37-сг) (адреса здійснення діяльності, щодо якої подається звітність: 57210, Миколаївська обл., Вітовський р-н, смт. Воскресенське, вул. Соборна, буд. 58) із посівної площі 188, 50 га було зібрано 4 963, 00 ц соняшника.

Згідно із Звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021 р. (форма № 37-сг) (адреса здійснення діяльності, щодо якої подається звітність: Миколаївська обл., Вітовський р-н, Первомайська ОТГ) із посівної площі 446, 00 га було зібрано 11 743, 10 ц соняшника.

Вирощені зернові та технічні культури в 2021 році постачалися ТОВ СП НІБУЛОН (код ЄДРПОУ 33682479), ТОВ АТ КАРГІЛЛ (код ЄДРПОУ 20010397) та іншим зернотрейдерам. Основними постачальниками сировини (паливо, добрива, насіння, запчастини) є ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ СОКАР УКРАЇНА (код ЄДРПОУ 37037544), ТОВ АГРОНАФТАКОМ (код ЄДРПОУ 37031228), ТОВ АГРОСТОР М (код ЄДРПОУ 42500824), ТОВ УКРАГРО ТРАСТ (код ЄДРПОУ 42484588), ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) та інші.

Щодо Податкової накладної № 3 від 07.10.2021р.

Із змісту наданих документів випливало, що між Позивачем (Постачальник) та ТОВ АТ КАРГІЛЛ (код ЄДРПОУ 20010397) (Покупець) був укладений Договір поставки №2100146799 від 05.10.2021р. (далі Договір №2100146799, Договір), за яким Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити насіння соняшнику урожаю 2021 року українського походження на умовах DAP Каховська філія ТОВ АТ КАРГІЛЛ, 74800, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Південна, буд. 1, згідно Інкотермс 2020 в частині, що не суперечить умовам цього договору. Код товару згідно УКТЗЕД 120600.

Відповідно до п. 2.1. Договору № 2100146799: загальна кількість товару в заліковій вазі складає 100 т +-5% за вибором Покупця.

Згідно з п. 5.1. Договору № 2100146799: Покупець здійснює оплату за товар за остаточною ціною наступним чином: 5.1.1 Грошові кошти у розмірі вартості прийнятого товару без урахування суми податку на додану вартість на банківський рахунок Постачальника протягом трьох банківських днів після отримання Покупцем усіх документів, передбачених п. 5.1.1. Договору; 5.1.2. Решту коштів Покупець сплачує на банківський рахунок Постачальника протягом трьох банківських днів, зокрема, з дати реєстрації Постачальником в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином виписаної податкової накладної.

07 жовтня 2021 року Позивачем було передано Покупцеві товар насіння соняшнику у кількості 21,88 т на суму 407 230,66 грн. з ПДВ, про що свідчить Видаткова накладна №41 від 07.10.2021р. Разом з видатковою накладною сторонами також було підписано Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників №2178766 від 08.10.2021р. Приймання товару здійснювалось уповноваженою особою за Довіреністю №2021/44 від 15.06.2021р. Транспортування товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №838 від 07.10.2021р.

За фактом передачі товару, на підставі Видаткової накладної №41 від 07.10.2021р., згідно ст. 187.1 ПКУ Фермерське господарство ЗЕРНОГРАД-V склало Податкову накладну № 3 від 07.10.2021 р.

07 жовтня 2021 року Постачальником було направлено Покупцеві Рахунок на оплату № 40 від 07.10.2021 р. на суму 407 230, 66 грн. з ПДВ.

Виконання господарського зобов`язання з боку Фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V підтверджується такими первинними документами: Договір поставки №2100146799 від 05.10.2021р.; Видаткова накладна №41 від 07.10.2021р.;Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників №2178766 від 08.10.2021р.;Довіреність №2021/44 від 15.06.2021р.; Товарно-транспортна накладна №838 від 07.10.2021р.; Рахунок на оплату №40 від 07.10.2021р.

Також Позивач надав таку інформацію та документи, що підтверджують спроможність поставити товар для ТОВ АТ КАРГІЛЛ.

Фермерське господарство ЗЕРНОГРАД-V (код ЄДРПОУ 40973903) створено 22.11.2016 року. Основний вид діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Голова фермерського господарства ЗЕРНОГРАД-V - Тарабрін В.В. Господарство є платником єдиного податку 4-групи у 2021 році відповідно до Довідки №469/АП/14-29- 04-08-42 від 04.03.2021 року.

Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 1324,1073 га у Вітовському районі Миколаївської області з врахуванням трансформації земель станом на 01.06.2021 року 1443,4 га. На підтвердження надавались Довідка №4-45/07- 14/21 від 02.02.2021р., Довідка №218/06-03 від 11.02.2021р., Довідка №200/02-54 від 03.02.2021р.

Для виробництва сільськогосподарської продукції підприємство частково забезпечене основними засобами, які належать на праві власності членам фермерського господарства, зокрема: Трактор Т-150К;Трактор МТЗ-82; Зернозбиральний комбайн ДОН-1500; Зернозбиральний комбайн Class Lexion 750; Дощувальна установка ДТ-75 (ДДА-100МА); Культиватор КПЕ-8Н; Борона БПРР-4,2 2 шт. Плуг ПЛН-8-40А; Сівалка СЗП-3,6А 2 шт.; Оприскувач причепний ОПШ-2000.

Позивачем орендується нежитлове приміщення виробнича база, яка включає в себе зерносховища (907,4 кв.м.), склад (434,4 кв. м.), адміністративна будівля (49,7 кв.м.) та інші виробничі приміщення за адресою: Миколаївська обл., Вітовський р-н, с. Калинівка, вул. Польова, буд. 1.

Усе рухоме та нерухоме майно, що перебуває як у власності, так і в користуванні відображено Позивачем у Повідомленні за формою №20-ОПП.

На підприємстві працевлаштовані робітники у кількості 7 осіб, а саме: бухгалтер, трактористи, бригадир, робітники з комплексного обслуговування с/г. Голова та члени фермерського господарства також задіяні в агротехнологічному процесі на вирощування сільськогосподарських культур. Посадові оклади визначено штатним розписом. На збиральну кампанію в господарстві залучені робітники, що виконують роботи за цивільно-правовими договорами. Заробітна плата нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображається в Об`єднаній звітності по ЄСВ та ПДФО.

Підприємство користується послугами сторонніх організацій для виконання агротехнологічних операцій для вирощування та збирання сільськогосподарських культур. До органів статистики подаються звіти за формами №4-сг, №37-сг, №29-сг, №2-ферм.

23 червня 2021 року почалася збиральна кампанія озимих зернових культур відповідно до даних первинного, аналітичного та синтетичного бухгалтерського обліку на підприємстві. До збирання належали такі площі: озима пшениця 570 га, ячмінь 455 га, кукурудза 102 га, соняшник 314,5 га, та соняшник пожнивний 320 га.

На підтвердження вирощування та збирання соняшнику позивачем було надано матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.10.2021р. 31.10.2021р. Згідно із Звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021р. (форма №37-сг) (адреса здійснення діяльності, щодо якої подається звітність: 57210, Миколаївська обл., Вітовський р-н, смт. Воскресенське, вул. Соборна, буд. 58) із посівної площі 188,50 га було зібрано 4 963,00 ц соняшника.

Згідно із Звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021р. (форма №37-сг) (адреса здійснення діяльності, щодо якої подається звітність:

Миколаївська обл., Вітовський р-н, Первомайська ОТГ) із посівної площі 446,00 га було зібрано 11 743,10 ц соняшника.

Вирощені зернові та технічні культури в 2021 році постачалися ТОВ СП НІБУЛОН (код ЄДРПОУ 33682479), ТОВ АТ КАРГІЛЛ (код ЄДРПОУ 20010397) та іншим зернотрейдерам.

Основними постачальниками сировини (паливо, добрива, насіння, запчастини) є ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ СОКАР УКРАЇНА (код ЄДРПОУ 37037544), ТОВ АГРОНАФТАКОМ (код ЄДРПОУ 37031228), ТОВ АГРОСТОР М (код ЄДРПОУ 42500824), ТОВ УКРАГРО ТРАСТ (код ЄДРПОУ 42484588), ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) та інші.

Судом встановлено, що позивачем до Контролюючого органу були надані всі необхідні пояснення та документи, які були достатніми для прийняття рішень щодо реєстрації зупинених податкових накладних, які податковий орган, тим не менше, не перевірив та не взяв до уваги при прийнятті наступних рішень: Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області №3488914/40973903 від 08.12.2021р.; Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області №3362276/40973903 від 11.11.2021р. Позивач звертає увагу суду, що ним було подано до контролюючого органу всі необхідні документи, які були достатніми для прийняття рішень щодо реєстрації зупинених податкових накладних, які податковий орган, тим не менше, не перевірив та не взяв до уваги при прийнятті Оскаржуваних рішень.

За результатами розгляду поданих документів Відповідач-1 прийняв Оскаржувані рішення.

Підставою для відмови у реєстрації Податкової накладної № 1 від 05.10.2021р. є висновок Комісії ГУ ДПС у Миколаївській області про: ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити). У графі Додаткова інформація зазначено: платником не надано копії документів щодо наявності земельних ділянок.

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 3 від 07.10.2021р. є висновок Комісії ГУ ДПС у Миколаївській області про: ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі Додаткова інформація зазначено: платником не надано розрахункових документів на реалізацію.

Не погодившись із оскаржуваним рішенням до Податкової накладної № 1 від 05.10.2021 р. Позивач скористався досудовим порядком врегулювання виниклого спору, направивши 17.12.2021 року до контролюючого органу скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3488914/40973903 від 08.12.2021р.

Разом із скаргою на оскаржуване рішення позивач подав наступні документи, у т. ч. і додаткові (в порівнянні з документами, поданими в рамках повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 02.12.2021р. № 23): Опис господарської діяльності ФГ ЗЕРНОГРАД-V №02/12-1 від 02.12.2021р.;Договір поставки №2100146170 від 04.10.2021р.; Рахунок на оплату №38 від 05.10.2021р.; Видаткова накладна №39 від 05.10.2021р., Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників №2138413 від 06.10.2021р.;Довіреність №2021/44 від 15.06.2021 р.; Товарно-транспортна накладна від 04.10.2021р.;Платіжне доручення №2000077535 від 11.10.2021р.;Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП) від 24.03.2020р. з квитанцією, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП) від 26.03.2020р. з квитанцією, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП) від 02.11.2020р. з квитанцією; Договір оренди сільськогосподарської техніки від 16.03.2020р., Акт прийому- передачі від 16.03.2020р., Додаткова угода від 05.01.2021р.; Договір позички від 18.06.2020р., Акт прийому-передачі від 18.06.2020р.; Договір позички від 16.03.2020р., Акт прийому-передачі від 16.03.2020р., Договір про внесення змін до договору позички від 30.12.2020р.; Договір оренди №2121 від 12.12.2019р., Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №194120067 від 20.12.2019р.; Ліцензія на зберігання пального №14200414202000966 від 01.04.2021р.; Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №277826390 від 28.09.2021р.; Довідка №1917/11-16 від 10.12.2021 відправки зерна та іншої продукції з поля №32 від 24.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №31 від 23.09.2021р.; Реєстр приймання зерна ваговиком №30 від 22.09.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №29 від 21.09.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №26 від 20.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №30 від 22.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №29 від 21.09.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №26 від 20.09.2021р.; Реєстр приймання зерна ваговиком №43 від 20.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 18.10.2021р.-19.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/ н за 16.10.2021р.-17.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №б/н за 14.10.2021р.-15.10.2021р., Реєстр приймання зерна ваговиком №28 від 04.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №42 від 19.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції №41 від 18.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №40 від 17.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №39 від 16.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції зерна з поля №38 від 15.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №37 від 14.10.2021р., Реєстр відправки зерна та іншої продукції з поля №28 від

04.10.2021р.; Книга складського обліку; Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.09.2021р. 30.09.2021р., Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.10.2021р. 31.10.2021р.; Видаткова накладна №СН236 від 02.08.2021р., Товарно-транспортна накладна №РОСН 402 від 02.08.2021р., Рахунок на оплату №СН196 від 02.08.2021р., Видаткова накладна №РН-0000670 від 12.10.2021р., Товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №585 від 12.10.2021р., Видаткова накладна № МК-0001136 від 02.08.2021р., Рахунок-фактура №МК-0001136 від 07.07.2021р., Видаткова накладна № 14933 від 05.07.2021р., Товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № Р14933 від 05.07.2021р., Специфікація № Б000-006576 від 05.07.2021р., Видаткова накладна №147 від 16.04.2021р., Видаткова накладна №11 від 05.04.2021р., Видаткова накладна №13 від 01.04.2021р.; Акт витрати насіння і садивного матеріалу № 4 від 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021 р., Акт витрати насіння і садивного матеріалу №5 за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р., Акт витрати насіння і садивного матеріалу №3 за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р., Акт витрати насіння і садивного матеріалу №7 за 09.07.2021р., Лімітно- забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 09.07.2021р., Акт витрати насіння і садивного матеріалу №1 за 30.04.2021р., Лімітно-забірна картка на отримання матеріальних цінностей за 30.04.2021р.; Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2021 рік з додатками; Довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік №469/АП/14-29-04-08-42 від 04.03.2021р.; Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2021 року з додатками.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3488914/40973903 від 08.12.2021р., що підтверджується документами довільного формату №1-28 від 17.12.2021р. Про прийняття скарги свідчить Квитанція № 2 від 17.12.2021 р.

Не погодившись із оскаржуваним рішенням до податкової накладної № 3 від 07.10.2021 р. Позивач скористався досудовим порядком врегулювання виниклого спору, направивши 12.11.2021 року до контролюючого органу скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3362276/40973903 від 11.11.2021р.

Разом із скаргою на оскаржуване рішення позивач подав наступні документи, у т. ч. і додаткові (в порівнянні з документами, поданими в рамках Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.11.2021 р. № 22): Договір поставки №2 100146799 від 05.10.2021 р.; Рахунок на оплату № 40 від 07.10.2021р.; Видаткова накладна №41 від 07.10.2021 р., Акт перерахунку ціни з урахуванням якісних показників № 2178766 від 08.10.2021 р.; Товарно-транспортна накладна №838 від 07.10.2021 р.; Довідка № 4-45/07-14/21 від 02.02.2021 р., Довідка № 218/06-03 від 11.02.2021 р., Довідка № 200/02-54 від 03.02.2021 р.; Довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік № 469/АП/14-29-04-08-42 від 04.03.2021 р.; Договір оренди № 2121 від 12.12.2019 р., Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 194120067 від 20.12.2019 р.; Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року (форма № 4-сг) з квитанцією; Звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2021 р. (форма № 37-сг) з квитанціями; Платіжне доручення № 2000077649 від 11.10.2021р.; Довіреність № 2021/44 від 15.06.2021 р.; Матеріальний звіт по рахунку 271 за 01.10.2021р. 31.10.2021 р. Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за жовтень 2021 року; Опис господарської діяльності ФГ ЗЕРНОГРАД-V № 05/11-1 від 05.11.2021 р.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3362276/40973903 від 11.11.2021 р., що підтверджується документами довільного формату № 1-14 від 12.11.2021 р.

Про прийняття скарги свідчить Квитанція № 2 від 12.11.2021 р. Однак, контролюючим органом доводи позивача, викладені у скаргах, були проігноровані та винесені спірні рішення: рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 62138/40973903/2 від 30.12.2021р.; рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 53607/40973903/2 від 18.11.2021 р., якими скарги було залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Не погоджуючись із вищевказаним, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що у повідомленнях про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції. За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.

П`ятий апеляційний адміністративний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на таке:

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами норми п. 187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

01.01.2018 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році, яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3 та 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: 1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; 2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку; 3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.

В той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності. У відповідачів на розгляді були усі необхідні відомості, однак прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо принципу правової визначеності (наприклад, справа Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.

Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У постанові від 20.08.2019 року у справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

У повідомленнях про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції.

За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області, - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року по справі № 400/5832/23, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький

Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117631231
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/5832/23

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні