Постанова
від 12.03.2024 по справі 620/15083/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/15083/23 Головуючий у 1 інстанції: Скалозуб Ю.О.

Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.

Суддів Кузьмишиної О.М.

Ключковича В.Ю.

За участю секретаря Заміхановської Д.В

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (далі - ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна») звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, в якому просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області:

- №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287 712,50 гривень;

- №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року позов задоволено повністю. Податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287712,50 гривень; №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень - визнано протиправними та скасовано.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач - Головне управління ДПС у Чернігівській області звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» віднесено до податкового кредиту суми податку на додану вартість по оренді майна та відшкодуванні комунальних послуг не підтверджені первинними документами, оскільки, фактичним власником даного майна за період квітень-травень 2023 року є ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», а не ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».

В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Чернігівській області просить провести судове засідання в режимі відеоконференції з Чернігівського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2024 року клопотання Головного управління ДПС у Чернігівській області про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції - задоволено.

25 січня 2024 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції.

Також, 01 лютого 2024 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» - Шамка Олександра Борисовича надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» - Шамка Олександра Борисовича про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції - задоволено.

01 березня 2024 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» надійшли додаткові пояснення у справі.

Згідно ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (ідентифікаційний код 43228379) є юридичною особою приватного права, яка зареєстрована за законодавством України, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» зареєстроване платником податку на додану вартість з 01 листопада 2019 року, що підтверджується Витягом №1910084500137 з Реєстру платників податку на додану вартість від 06 листопада 2019 року.

Видами діяльності ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» за КВЕД-2010 є: 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво (основний); 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі; 31.09 Виробництво інших меблів; 16.21 Виробництво фанери, дерев`яних плит і панелей, шпону; 16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.59 Роздрібна торгівля меблями, освітлювальним приладдям та іншими товарами для дому в спеціалізованих магазинах; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 70.21 Діяльність у сфері зв`язків із громадськістю; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.

На підставі направлень від 07 серпня 2023 року №3365, №3366 та згідно наказу Головного управління ДПС у Чернігівській області від 18.07.2023 № 1590-п, працівниками Головного управління ДПС у Чернігівській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року в податковій декларації з податку на додану вартість від 20.06.2023 № 9146471008 (з урахуванням уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість, у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 14.07.2023 №9172733597) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі, заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами проведеної перевірки 17 серпня 2023 посадовими особами контролюючого органу був складений Акт №8171/07/43228379 про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (код ЄДРПОУ 43228379) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі, заявленого до відшкодування з бюджету.

В ході перевірки було встановлено, що в період, який перевірявся ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» мало взаємовідносини з контрагентом - ПАТ «ЧЕКСТЛ-АВТОСЕРВІС», яке рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 квітня 2023 року №21272 «Про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податки» визнано ризиковим.

Крім того, Головним управлінням ДПС у Чернігівській області встановлено, що послуги оренди та оплата комунальних послуг здійснювалася за майно, яке фактично належить ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» та орендодавцем якого являється ПАТ «КБ «АКОРДЬАНК» (згідно укладеного 28 вересня 2022 року Договору №25, зі змінами від 05.04.2023).

Таким чином, ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» віднесено до податкового кредиту суми податку на додану вартість по оренді майна та відшкодуванні комунальних послуг не підтвердженні первинними документами, оскільки, фактичним власником даного майна за період квітень-травень 2023 року являється ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», а не ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».

Отже, Головне управління ДПС у Чернігівській області дійшло висновку, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна», в порушення п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185. п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200., п.201.1 ст.201 ПК України, ч. 3 ст. 238 ЦК України, завищено суму податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425 грн, в т. ч. за травень 2023 на суму ПДВ 575 425 грн.

Перевіркою, також, встановлено, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» не дотримано вимог, встановлених абзацом «б» пункту 200.4, пунктів 200.7, 200.8, 200.9 статті 200 ПК України, пунктів 4, 5 розділу V «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №159/28289 (зі змінами та доповненнями) та включено до розрахунку бюджетного відшкодування (таблиці 2 додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування (ДЗ)» декларації) та рядків 20.2, 20.2.1 декларації з ПДВ за травень 2023 року суму податку на додану вартість у розмірі 17 533,46 грн, яка фактично не оплачена.

В ході перевірки встановлено порушення пункту 14.1 статті 44, п.200.4. п.200.7, п.200.8, п.200.9, п.200.14 ст.200 ПК України, пунктів 4, 5 розділу V «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №159/28289 (зі змінами та доповненнями) платнику відмовлено в отримані бюджетного відшкодування податку на додану вартість за травень 2023 року в сумі 677 321,00 грн.

На підставі Акту перевірки №68171/ж5/25-01-07-03-01 від 17 серпня 2023 року контролюючим органом прийнятті податкові повідомлення-рішення:

- №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 гривень за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287 712,50 гривень;

- №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 гривень.

Не погоджуючись із податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також, через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

За приписами пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України.

Положеннями пункту 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

В силу вимог пункту 187.8. статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення. Датою виникнення податкових зобов`язань за операціями з постачання нерезидентами суб`єктам господарювання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є дата списання коштів з банківського рахунка платника податку в оплату послуг або дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг нерезидентом, залежно від того, яка з подій відбулася раніше.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, щодо придбання або виготовлення товарів та послуг; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 198.3 статті 198 ПК України закріплено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

В силу вимог пункту 198.6. статті 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Статтею 200 ПК України врегульовано порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Згідно пункту 200.1 статті 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

У відповідності до пункту 200.2. статті 200 ПК України, при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Положеннями пункту 200.4 статті 20 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 ПК України, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Згідно пункту 200.8 статті 200 ПК України, до податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.

З огляду на зазначене, право на відшкодування податку на додану вартість у платника виникає у зв`язку з від`ємним значенням податку на додану вартість (коли задекларована сума податкового кредиту перевищує суму податкових зобов`язань).

При цьому, право на бюджетне відшкодування виникає за таких умов: наявності права на податковий кредит; перевищення сум податкового кредиту у звітному періоді над сумами податкових зобов`язань з ПДВ; сплата ПДВ, віднесеного до податкового кредиту, в ціні придбання товару; подання податкової декларації з ПДВ із заявою про повернення бюджетного відшкодування на поточний рахунок платника.

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДПС у Чернігівській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (код ЄДРПОУ 43228379) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі, заявленого до відшкодування з бюджету, за результатами якої скалено Акт від 17 серпня 2023 №8171/07/43228379 (далі - Акт перевірки).

Згідно висновків Акту перевірки, ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» на підставі п. 44.1 статті 44, п. 200.4, п. 200.7, п, 200.8. п. 200.9, п. 200.14 ст. 200 Кодексу, пунктів 4, 5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289 (зі змінами та доповненнями) платнику відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість за травень 2023 року в сумі 677 321 грн.

Також, податковий орган дійшов висновку, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна», в порушення п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185. п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200., п.201.1 ст.201 ПК України, ч. 3 ст. 238 ЦК України, завищено суму податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425 грн, в т. ч. за травень 2023 на суму ПДВ 575 425 грн.

Вищевказане стало підставою для винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 26 червня 2023 року, а саме:

- №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») про завищення суми податкового кредиту на загальну суму ПДВ 575 425,00 грн. за травень 2023 року та застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 50% в сумі 287712,50 грн.;

- №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3») про відмову в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ за травень 2023 року в сумі 677 321,00 грн.

Верховний Суду складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 30 серпня 2019 року у справі № 804/17176/14 вказав, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності.

Як зазначає апелянт, позивачем віднесено до податкового кредиту суми податку на додану вартість по оренді майна та відшкодуванні комунальних послуг не підтверджені первинними документами, оскільки, фактичним власником даного майна за період квітень-травень 2023 року є ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», а не ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».

З даного приводу, слід зазначити наступне.

Матеріали справи свідчать, що позивач перебував у взаємовідносинах з ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС», яке надавало в оренду позивачу нежитлові приміщення у 2023 році, а саме: лютому 2023 року на суму 1 993 006,04 грн, в т.ч. ПДВ 332 167,68 грн; у березні 2023 року на суму 1 942 823,46 грн, в т.ч. ПДВ 323 803,91 грн; у квітні 2023 року на суму 1 547 158 грн, в т.ч. ПДВ 257 859,7 грн; у травні 2023 року на суму 1 928 286,13 грн, в т.ч. ПДВ 321 381,03 грн.

Згідно Договору оренди №25 від 28 вересня 2022 року, ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» (Орендодавець), передано ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (Орендар) у строкове платне користування (оренду) нежитлові приміщення, які знаходяться за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи. 66/1. корп.1, а саме: нежитлові приміщення №№ 1100-1168, №№1231-1217, №1239, №1265, №№1294-1308 загальною площею 19526,00 кв.м., що знаходяться на 1-му (першому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи. 66 І. корп. А-3; нежитлові приміщення №409-428 загальною площею 946.00 кв.м, шо знаходяться на 3-му (третьому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи 66/1, корп. 2 (Літера А-3); нежитлові приміщення мають окремий вхід/ вихід на територію підприємства та окремі сходи на третій поверх. Вартість приміщення на момент укладання цього Договору становила 40 534 150,56 грн.

Відповідно до Договору від 05 квітня 2023 року про внесення змін до договору оренди №25 від 28.09.2022, Орендодавцем виступило - ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК», яке отримало у власність частину майна ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» шляхом звернення стягнення на предмет іпотеки, тобто, фактично відбулась заміна сторони.

Вказаним Договором про внесення змін позивач та ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» врегулювали свої взаємовідносини, пов`язані зі строковим платним користуванням (орендою) нежитлових приміщень, які знаходяться за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66/1. корп.1, а саме: нежитлові приміщення №№ 1100-1168, №№1231-1217, №1239, №1265, №№1294-1308 загальною площею 19526,00 кв.м., що знаходяться на 1-му (першому) поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66 І. корп. А-3.

Згідно Договору оренди №16 від 01 квітня 2023 року, ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» передано ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» у платне строкове користування нежитлові приміщення №№409-428 загальною площею 946 кв.м., що знаходяться на 3 поверсі будівлі, розташованою за адресою: м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 66/1, корп.2 (літера А-3). Приміщення мають окремий вхід/вихід на територію підприємства та окремі сходи на третій поверх. Приміщення належить орендодавцю на праві власності. Балансова вартість приміщення на момент укладання договору - 1873061,08 грн. Вказані приміщення були передані Позивачу для здійснення господарської діяльності (розміщення офісу).

Так, за умовами договорів, орендна плата складається зі змінної та фіксованої частини. Розмір фіксованої орендної плати, на період воєнного стану, для нежитлових приміщень за 1 кв.м. розраховується відповідно до спожитої електроенергії. Орендар зобов`язаний своєчасно сплачувати орендну плату, яка складається з двох частин - плати за користування майном (фіксована частина) та відшкодування комунальних витрат.

Слід звернути увагу на те, що до 04 квітня 2023 року ПрАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» було власником всього нерухомого майна, яке є предметом Договору оренди №25 від 28 вересня 2022 року, укладеного між ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» (Орендодавець) та ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» (Орендар).

Разом з тим, частина майна, яке було предметом Договору оренди №25 від 28 вересня 2022 року, перебувала в іпотеці ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК».

04 квітня 2023 року ПуАТ КБ «АКОРДБАНК» здійснило зверненням стягнення на предмет іпотеки в позасудовому порядку шляхом прийняття його у власність.

Водночас, частина нерухомого майна, яке належить на праві власності ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» не перебувало в іпотеці ПуАТ КБ «АКОРДБАНК», а тому, на підставі Договору оренди №16 від 01 квітня 2023 року, було передано в оренду позивачу.

Із матеріалів справи вбачається, що ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС» по взаємовідносинах із позивачем виписано та зареєстровано податкові накладні (далі - ПН) на загальну суму ПДВ 1 235 212,51 грн, зокрема:

- ПН №4 від 10.02.2023, відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати на суму 1 099 364,08 грн, ПДВ 219 872,81 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- ПН №38 від 22.02.2023, плата за користування орендованим майном за березень 2023р. на суму 561474,28 грн., ПДВ 112 294,85 грн. (За Договором №25 від 28.09.2022);

- ПН №6 від 10.03.2023, відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати на суму 1 026 352,25 грн., ПДВ 205 270,45 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- ПН №23 від 20.03.2023, плата за користування орендованим майном за квітень 2023р. на суму 561 474,28, ПДВ 112 294,85 грн. (за договором №25 від 28.09.2022);

- ПН №62 від 31.03.2023, плата за користування орендованим майном за березень 2023р. на суму 31 193,02 грн. ПДВ 6 238,60 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- ПН №6 від 10.04.2023, відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати на суму 1 289 298,47 грн., ПДВ 257 859,69 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023);

- ПН №7 від 12.05.2023, відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати на суму 917 734,79 грн., ПДВ 183 546,96 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023);

- ПН №6 від 12.05.2023, плата за користування орендованим майном за травень 2023р. на суму 127 696,03 грн., ПДВ 25 539,21 грн.; відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати на суму 433 778,30 грн., ПДВ 86 755,65 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023);

- ПН №48 від 30.05.2023, плата за користування орендованим майном за червень 2023 року на суму 127 696,03 грн., ПДВ 25 539,21 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023).

По вищезазначеним податковим накладним на загальну суму ПДВ 1 235 212,51 грн позивач заявив бюджетне відшкодування (додаток 3 до податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року).

На підтвердження реальності господарських операцій ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» були надані наступні акти здачі прийняття робіт: акт №Оу 0000083 від 28.02.2023 щодо плати за користування орендованим майном за лютий 2023 р., всього з ПДВ 6737659,14 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 0000084 від 28.02.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати за лютий 2023 р., всього з ПДВ 1129792,46 грн (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000154 від 31.03.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати за березень 2023 р., всього з ПДВ 1407924 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000153 від 31.03.2023 щодо плати за користування орендованим майном за березень 2023 р., всього з ПДВ 6737659,14 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000173 від 31.03.2023 щодо плати за користування орендованим майном за березень 2023 р., всього з ПДВ 37 431,62 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000238 від 30.04.2023 щодо плати за користування орендованим майном за квітень 2023 р., всього з ПДВ 673769,14 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000239 від 30.04.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати за квітень 2023 р., всього 1 044 065,79 грн. без ПДВ, 208813,16 грн. ПДВ (за Договором №25 від 28.09.2022); акт №Оу 00000302 від 31.05.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат у складі орендної плати за травень 2023 р., всього з ПДВ 1 727 976,26 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023); акт №Оу 00000322 від 31.05.2023 щодо плати за користування орендованим майном за травень 2023 р., всього з ПДВ 153 235,24 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023).

Оплата за користування приміщеннями та відшкодування спожитих комунальних послуг підтверджується платіжними інструкціями:

- №6438 від 11.01.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за лютий 2023 року, сума 1 003 127,33 грн., ПДВ 167187,89 грн. (За договором №25 від 28.09.2022);

- №6510 від 20.01.2023 щодо оплати за оренду приміщення за лютий 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №6624 від 10.02.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за березень 2023 року, сума 1319236,90 грн., ПДВ 219872,82 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №6698 від 22.02.2023 щодо оплати за оренду приміщення за березень 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №6823 від 09.03.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за квітень 2023 року, сума 1231622,70 грн., ПДВ 205270,45 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №6902 від 20.03.2023 щодо оплати за оренду приміщення за квітень 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112 294,86 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №7046 від 10.04.2023 щодо відшкодування фактично спожитих комунальних витрат за травень 2023 року, сума 1 547 158,16 грн., ПДВ 257859,69 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023);

- №7250 від 12.05.2023 щодо оплати за користування орендованим майном за березень 2023 року, сума 37431,62 грн., ПДВ 6238,60 грн. (за Договором №25 від 28.09.2022);

- №7251 від 12.05.2023 щодо оплати за користування орендованим майном за травень 2023 року, сума 673769,14 грн., ПДВ 112294,86 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023);

- №7252 від 12.05.2023 щодо оплати за користування орендованим майном за червень 2023 року, сума 1101281,75 грн., ПДВ 183546,96 грн. (за Договором №16 від 01.04.2023).

Дослідивши вищевказані документи, колегія суддів вважає, що надані первинні та розрахункові документи по операціям, вчиненими позивачем з контрагентом-постачальником - ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС», підтверджують обставини вчинення господарських операцій між названими сторонами.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що ТОВ «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» підтвердило факт реальності господарських операцій з ПАТ «ЧЕКСІЛ-АВТОСЕРВІС».

Як наслідок, судом першої інстанції обґрунтовано визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 26 вересня 2023 року №9402/ж10/25-01-07-00 (форма «В1») та №9403/ж10/25-01-07-00 (форма «В3»).

Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.

Згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Деревообробний комбінат «Сіхе Україна» та наявність правових підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 195, 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.

Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.

Судді Кузьмишина О.М.

Ключкович В.Ю.

Повний текст постанови виготовлено 13.03.2024 р.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117631866
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —620/15083/23

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні