Справа № 420/2657/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 24.10.2023 № 9779344/44240402, від 12.10.2023 № 9710161/44240402, від 12.10.2023 № 9710162/44240402, від 24.10.2023 № 9779345/44240402, від 17.10.2023 № 9734600/44240402, від 12.10.2023 № 9710163/44240402, від 19.10.2023 № 9755541/44240402, від 19.12.2023 № 10200262/44240402, від 26.12.2023 № 10253296/44240402; зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні від 28.02.2023 № 2, від 14.03.2023 № 1, від 30.03.2023 № 3, від 11.07.2023 № 1, від 18.07.2023 № 2, від 18.07.2023 № 3, від 24.07.2023 № 4, від 30.03.2023 № 4, від 19.05.2023 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 28.02.2023 № 2, від 14.03.2023 № 1, від 30.03.2023 № 3, від 11.07.2023 № 1, від 18.07.2023 № 2, від 18.07.2023 № 3, від 24.07.2023 № 4, від 30.03.2023 № 4, від 19.05.2023 № 4, однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 24.10.2023 № 9779344/44240402, від 12.10.2023 № 9710161/44240402, від 12.10.2023 № 9710162/44240402, від 24.10.2023 № 9779345/44240402, від 17.10.2023 № 9734600/44240402, від 12.10.2023 № 9710163/44240402, від 19.10.2023 № 9755541/44240402, від 19.12.2023 № 10200262/44240402, від 26.12.2023 № 10253296/44240402 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивачем було направлено на адресу відповідача повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.
Ухвалою судді від 09.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
05.03.2024 до суду від ГУ ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». За отриманими Квитанціями №1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена, оскільки: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». ТОВ «Консалтспецодяг» було внесено до переліку ризикових платників податку на додану вартість згідно рішення № 38207 від 04.08.2022 року. Податкова інформація: встановлено операції з придбання товару у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості. Позивачем було подано повідомлення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості № 1 від 14.07.2023 року, проте, контролюючим органом було винесено рішення № 24285 від 20.07.2023 року, яким було встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку з підстав: ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Окрім того, актуальним (останнім) рішенням зазначено податкові коди: 13 - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку; 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/ розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї). Також, актуальним рішенням зазначено коди ЄДРПОУ контрагентів, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Також, даними Квитанціями №1 ТОВ «Консалтспецодяг» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. На виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Головне управління ДПС в Одеській області вважає, що платіжні інструкції, надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як відсутній підпис платника (представника за довіреністю), а також ініціали особи (підписанта) у графі «згоден на проведення платіжної операції». Також, товарно-транспортні накладні, надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажорозвантажувальних робіт, а також відсутня маса брутто за кожну одиницю перевезеного товару. З урахуванням вищезазначеного, можна зробити висновок, що документи ймовірно складені з порушенням чинного законодавства.
08.03.2024 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» надійшла відповідь на відзив, згідно з якою рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 р. у справі №420/23205/23 задоволено адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України в Одеській області від 20.07.2023 року №24285 про відповідність ТОВ «Консалтспецодяг» критеріям ризиковості платника податку, зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. У вказаній справі було спростовано доводи контролюючого органу щодо відповідності ТОВ «Консалтспецодяг» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Таким чином, контролюючий орган суто формально зазначив про відповідність ТОВ «Консалтспецодяг» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та не навів жодного обґрунтування цьому. Відповідно до рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 р. у справі №420/23205/23 ТОВ «Консалтспецодяг» не є ризиковим, що свідчить про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних товариства. Крім того, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу. Окрім цього, варто зазначити, що всі платіжні інструкції, надані ТОВ «Консалтспецодяг» мають усі необхідні реквізити передбачені законодавством. Усі платіжні інструкції, які подавалися Позивачем контролюючому органу, містять усі необхідні реквізити, передбачені Інструкцією № 163, та засвідчені підписом уповноваженого працівника надавача платіжних послуг АТ "УКРСИББАНК" із вказівкою відповідної дати перерахування коштів. Всі надані ТОВ «Консалтспецодяг» товарно-транспортні накладні заповнені з дотриманням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 «Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні». Крім того, слід наголосити на тому, що відсутність в товарно-транспортній накладній інформації щодо вантажно-розвантажувальних операцій не може бути підставою для невизнання господарської операції, оскільки в силу приписів статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судом встановлено, що ТОВ «Консалтспецодяг» (44240402) зареєстровано 26.08.2021.
Основним видом діяльності ТОВ «Консалтспецодяг» за КВЕД обрано: 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям; Інші: 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту.
10.09.2021 між ТОВ «Консалтспецодяг» (Постачальник) та ТОВ «РДС» (код ЄДРПОУ: 33658865) (Покупець) укладено Договір поставки фірмового, спеціального одягу/взуття № 060921.
Відповідно до п.1.1. Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, предметом договору є виробництво і постачання Покупцю фірмового одягу та одягу для технічного персоналу (далі - товар) з колекції моделей, розроблених Постачальником, відповідно з доданими до цього Договору специфікаціями, які є його невід`ємною частиною.
Відповідно до п. 2 Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцю, а Покупець - прийняти й оплатити товар у повному розмірі на умовах та в порядку, визначених цим Договором.
Згідно з п. З Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, загальна вартість даного Договору визначається вартістю товару, отриманого протягом дії цього Договору згідно накладних, що є невід`ємними частинами Договору.
Відповідно до п. 3.2. Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, Покупець зобов`язаний оплатити в порядку передоплати 50% вартості Товару, зазначеної в черговій Специфікації на партію Товару, за рахунком, виставленим Постачальником. Оплата решти 50% частини товару покупцем проводиться за фактом виконання робіт протягом З банківських днів з дати отримання рахунку.
Відповідно до п. 3.7. Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, розрахунки між Сторонами в рамках цього Договору здійснюються шляхом безготівкових розрахунків. Датою оплати Товару вважається дата надходження грошових коштів на рахунок Постачальника.
28.02.2023 згідно Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921, укладеного з компанією ТОВ «РДС», надійшла передоплата згідно рахунку №48 від 20.02.2023 на загальну суму 673 154,40 грн., у тому числі ПДВ 112 192,40 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №ОСІ 9668 від 28.02.2023 р. Податкова накладна №2 виписана датою першої події (оплата) від 28.02.2023 р. на суму передоплати 673 154,40 грн., у тому числі ПДВ 112 192, 40 грн.
Також, 14.03.2023 р. та 21.03.2023 р. надійшла передоплата згідно з рахунками №52 від 01.03.2023 р. та №53 від 21.03.2023 р. у сумі 1 158 782, 40 грн., що підтверджується платіжними інструкціями №525355 від 14.03.2023 р.; №30 від 21.03.2023 р.; №798 від 21.03.2023 р.
Відвантаження товару здійснено 30.03.2023 р. по видатковим накладним №1 від 30.03.2023 р., №3 від 30.03.2023р., №4 від 30.03.2023 р. на загальну суму 2 057 146, 60 грн. з ПДВ.
Для відправки товару ТОВ «Консалтспецодяг» співпрацювало з компанією ТОВ «Ден Транс» (код ЄДРПОУ: 42298838) на підставі договору на транспортно-експедиторське обслуговування №25 від 29.03.2023. Здійснення перевезень підтверджується товарно-транспортними накладними №2903-23, №2703-23 та 3003-23 від 30.03.2023 р., рахунком на оплату №259-23 від 30.03.2023 на суму 17 500 грн., актом надання послуг №259-23 від 30.03.2023 р. на суму 17 500 грн., платіжною інструкцією №7 від 31.03.2023 р., згідно якої ТОВ «Консалтспецодяг» сплатив ТОВ «Ден Транс» за надані послуги 17 500 грн., вхідною податковою накладною від 30.03.2023 р. №226 на суму 17 500 грн., яку зареєстровано в ЄРПН, що підтверджується відповідною відміткою та квитанцією.
Для виконання зобов`язань перед ТОВ «РДС» згідно рахунку на оплату за замовленням №48 від 20.02.2023на суму 673154, 40 грн. (поставка партії кепок ІТР, жилетів ІТР, поло ІТР, костюмів робочих ІТР, взуття спеціального напівчоботів ІТР) ТОВ «Консалтспецодяг» співпрацювало з ТОВ «СВІТ 313 ПЛЮС» (код ЄДРПОУ: 43330699) на підставі договору поставки від 20.09.2021 р. №0109/2; з ТОВ «Швейне виробництво «ТеоДора» (код ЄДРПОУ: 41907103) на підставі договору на послуги з переробки давальницької сировини від 04.01.2022 р. №3; з ТОВ «Комфорт і безпека праці» (код ЄДРПОУ: 42931252) на підставі договору поставки від 01.01.2023 р. №01/01-23.
Для виконання зобов`язань перед ТОВ «РДС» згідно рахунку на оплату за замовленням № 48 від 20.02.2023на суму 673 154, 40 грн. (поставка партії кепок ІТР, жилетів ІТР, поло ІТР, костюмів робочих ІТР, взуття спеціального напівчоботів ІТР) ТОВ «Консалтспецодяг» співпрацювало з ТОВ «СВІТ 313 ПЛЮС» (код ЄДРПОУ: 43330699) на підставі договору поставки від 20.09.2021 р. №0109/2; з ТОВ «Швейне виробництво «ТеоДора» (код ЄДРПОУ: 41907103) на підставі договору на послуги з переробки давальницької сировини від 04.01.2022 р. №3; з ТОВ «Комфорт і безпека праці» (код ЄДРПОУ: 42931252) на підставі договору поставки від 01.01.2023 р. №01/01-23.
ТОВ «Швейне виробництво «ТеоДора» надало товар згідно рахунку №2 від 22.02.2023 р., видаткової накладної №21 від 30.03.2023 р. на суму 256 801, 12 грн., у тому числі ПДВ, товарно-транспортної накладної №Р21 від 30.03.2023 р. Та згідно рахунку №4 від 02.03.2023 р., видаткової накладної №25 від 30.03.2023 р. на суму 54 612,00 грн., у тому числі ПДВ, товарно-транспортної накладної №Р25 від 30.03.2023р. Сплачено за товар згідно платіжної інструкції № 1 від 28.02.2023 р. - 50 000 грн., згідно платіжної інструкції №1 від 14.03.2023 р. - 50 000 грн., згідно платіжної інструкції №2 від 22.03.2023 р. - 50 000 грн., згідно платіжної інструкції №4 від 22.03.2023 р. - 156 801,12 грн. Було зареєстровано вхідні податкові накладні: № 4 від 14.03.2023 р. на суму 50 000 грн.; №12 від 28.02.2023 р. на суму 50 000 грн.; №5 від 14.03.2023 р. на суму 50 000 грн.; №21 від 22.03.2023 р. на суму 156 801, 12 грн. Реєстрація даних податкових накладних в ЄРПН підтверджується відповідними відмітками та квитанціями.
ТОВ «Комфорт і безпека» надало товар згідно рахунку №258 від 20.02.2023 р., видаткової накладної №1778 від 30.03.2023 р. на суму 68 987,76 грн., у тому числі ПДВ, товарно-транспортної накладної №177В від 30.03.2023 р. та рахунку № 440 від 21.03.2023 р., видаткової накладної №2308 від 30.03.2023 р. на суму 22 652, 70 грн., у тому числі ПДВ, товарно-транспортної накладної №230В від 30.03.2023 р. Сплачено за товар згідно платіжної інструкції №2 від 28.02.2023 р. на суму 68 987, 76 грн. та згідно платіжної інструкції №1 від 22.03.2023 р. на суму 22 652, 70 грн. Зареєстровано в ЄРПН вхідні податкові накладні: №130 від 28.02.2023 р. на суму 68 987, 76 грн.; №143 від 22.03.2023 р. на суму 22 652, 70 грн.
Після того як 28.02.2023 р. від ТОВ «РДС» надійшла передоплата згідно Договору поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 10.09.2021 р. № 060921 була виписана податкова накладна № 2 від 28.02.2023 р. на суму передоплати 673 154,40 грн., у тому числі ПДВ 112 192, 40 грн.
Як вбачається з квитанції від 16.03.2023, реєстрація податкової накладної №2 від 28.02.2023 р. була зупинена через відповідність платника податків п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За аналогічних умов, після настання першої події - передоплати, Товариством виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні від 14.03.2023 № 1, від 30.03.2023 № 3, від 11.07.2023 № 1, від 18.07.2023 № 2, від 18.07.2023 № 3, від 24.07.2023 № 4, від 30.03.2023 № 4, від 19.05.2023 № 4, які також були заблоковані в автоматичному режимі через відповідність платника податків п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 11 Порядків № 1165 позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Разом з повідомленням № 7 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 19.10.2023 року, позивачем надано 33 додатки; разом з повідомленням № 1 - 27 додатків; разом з повідомленням № 2 - 30 додатків; разом з повідомленням № 6 - 11 додатків; разом з повідомленням № 4 - 13 додатків; разом з повідомленням № 3 - 17 додатків; разом з повідомленням № 5 - 15 додатків; разом з повідомленням № 1 - 14 додатків; разом з повідомленням № 2 - 32 додатки. У додатках наявні копії рахунків, платіжних інструкцій, договору на транспортно-експедиторське обслуговування, товарно-транспортних накладних, рахунків на оплату, актів надання послуг, вхідних податкових накладних, договорів поставок, експрес-накладних тощо, копії яких також долучено до матеріалів справи.
Однак, рішеннями Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.10.2023 № 9779344/44240402, від 12.10.2023 № 9710161/44240402, від 12.10.2023 № 9710162/44240402, від 24.10.2023 № 9779345/44240402, від 17.10.2023 № 9734600/44240402, від 12.10.2023 № 9710163/44240402, від 19.10.2023 № 9755541/44240402, від 19.12.2023 № 10200262/44240402, від 26.12.2023 № 10253296/44240402 відмовлено у реєстрації вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Не погодившись із вищезазначеним, позивач скористався досудовим порядком врегулювання виниклого спору, направивши до контролюючого органу скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, які за результатами розгляду залишені без задоволення.
Контролюючим органом доводи позивача, викладені у скаргах, були проігноровані та винесено рішення за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими скарги було залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних без змін з таких підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Вважаючи, що до регіональної комісії органу ДПС Товариством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між Товариством та його контрагентом, позивач звернувся за судовим захистом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Відповідно до пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, згідно з пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня, з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165).
Відповідно до п. 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно з п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Так, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що позивач відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
На момент формування квитанцій, якою зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.
Так, у Додатку 1 до Порядку № 1165 визначено критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, відповідно до пункту 8 "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування".
За таких обставин, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Проте, отримані позивачем квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних містили загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкових накладних) та без вказівки на норму права, котра такий містить.
У частині зазначення критерію ризиковості відповідач послався лише на номер пункту та чітко не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.
Таким чином, наведені вказані недоліки квитанцій, окрім того що характеризують рішення як необґрунтовані, ще й фактично ставлять платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих, на думку контролюючого органу, ризиків.
При цьому, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520).
Так, п. 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Згідно з п. п. 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", та «Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Так, на виконання вимог контролюючого органу, позивач надав пояснення та копії документів по відмовленій у реєстрації податковій накладній, складеній під час здійснення відповідних господарських операцій, що підтверджується контролюючим органом.
Таким чином, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваних рішень. Натомість позивачем надано до суду документи, які надавалися комісії регіонального рівня разом із поясненнями, згідно з якими можливо пересвідчитися у постачанні товару згідно з договором поставки № 060921 від 10.09.2021, здійснення замовником передоплати та, як наслідок, виписування податкових накладних за правилом першої події.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Водночас, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Більш того, відповідач пояснює блокування реєстрації податкових накладних позивача тим, що ТОВ «Консалтспецодяг» було внесено до переліку ризикових платників ПДВ.
Однак рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.11.2023 р. у справі № 420/23205/23 визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України в Одеській області від 20.07.2023 року №24285 про відповідність ТОВ «КонсалтСпецодяг» критеріям ризиковості платника податку та зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «КонсалтСпецодяг» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.Крім того, Головне управління ДПС в Одеській області вважає, що платіжні інструкції, надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як відсутній підпис платника (представника за довіреністю), а також ініціали особи (підписанта) у графі «згоден на проведення платіжної операції».
Відповідно до пункту 37 розділу ІІ Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163 (далі - Інструкція № 163), платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: 1) дату складання і номер; 2) унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код платника та номер його рахунку; 3) найменування надавача платіжних послуг платника; 4) суму цифрами та словами; 5) призначення платежу; 6) підпис(и) платника; 7) унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/ прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку; 8) найменування надавача платіжних послуг отримувача.
За приписами пунктів 44, 45 розділу ІІ Інструкції № 163 надавач платіжних послуг платника перевіряє заповнення реквізитів платіжної інструкції, визначених у підпунктах 1-4, 6 пункту 37 розділу II цієї Інструкції, відповідно до вимог додатка до цієї Інструкції.
Надавач платіжних послуг платника відмовляє платнику у виконанні платіжної інструкції в порядку, установленому в пунктах 12 та 27 розділу I цієї Інструкції, якщо реквізити платіжної інструкції заповнено з порушенням розділів I, II цієї Інструкції та додатка до цієї Інструкції.
Платник має право зазначати в платіжній інструкції дату валютування, яка не може бути пізніше 10 календарних днів після складання платіжної інструкції.
Сума платіжної операції обліковується до настання дати валютування на рахунку надавача платіжних послуг платника.
Надавач платіжних послуг платника зобов`язаний забезпечити перерахування суми коштів за платіжною операцією на рахунок надавача платіжних послуг отримувача протягом операційного дня в зазначену в платіжній інструкції дату валютування.
Додатком до Інструкції № 163 визначені Указівки щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, відповідно до яких, зокрема, щодо реквізитів "Дата прийняття до виконання" та "Дата виконання" передбачено, що у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються прийняття до виконання надавачем платіжних послуг платника платіжної інструкції: число, місяць та рік цифрами у форматі ДД/ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом і рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника, у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються число, місяць та рік виконання платіжної інструкції платника цифрами у форматі ДД/ ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом, рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника.
У свою чергу Указівками щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, передбачено заповнення реквізиту "Підпис надавача платіжних послуг" таким чином: платіжна інструкція засвідчується підписами [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, який оформив платіжну інструкцію, та працівника, на якого покладено функції контролера. У разі перерахування коштів на рахунки отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в іншого надавача платіжних послуг, платіжна інструкція засвідчується підписом(ами) [власноручним(ими)/ електронним(ими)] уповноваженого(их) працівника(ів) надавача платіжних послуг, визначеного(их) внутрішніми документами надавача платіжних послуг.
Усі платіжні інструкції, які подавалися Позивачем контролюючому органу, містять усі необхідні реквізити, передбачені Інструкцією № 163, та засвідчені підписом уповноваженого працівника надавача платіжних послуг АТ "УКРСИББАНК" із вказівкою відповідної дати перерахування коштів.
Крім того, відповідач зазначає, що товарно-транспортні накладні, надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажно-розвантажувальних робіт, а також відсутня маса брутто за кожну одиницю перевезеного товару.
Відповідно до приписів пункту 11.1 «Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Всі надані ТОВ «Консалтспецодяг» товарно-транспортні накладні заповнені з дотриманням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 «Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні».
Крім того, відсутність в товарно-транспортній накладній інформації щодо вантажно-розвантажувальних операцій не може бути підставою для невизнання господарської операції, оскільки в силу приписів статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Отже, рішення комісії не містять мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Крім того, незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 05.01.2021 року по справі №640/11321/20, від 30.11.2021 року по справі №340/1098/20.
Будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем суду не надано.
Відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.
За викладених обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлюють обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому Верховний Суд, переглядаючи рішення судів нижчих інстанцій, зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (постанова 7 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20; адміністративне провадження № К/9901/20572/21).
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну ПН, суд виходить з наступного.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений із застосуванням належного способу захисту порушеного права, а тому суд вважає вказані позовні вимоги підлягаючими до задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданнями адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
При цьому суд враховує, що вимога про визнання протиправними дій як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування рішень) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
На підставі викладеного суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, з порушенням права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірного рішення ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» (65122, м. Одеса, вул. Архітекторська, буд. 16, корпус 1, кв. 70; ЄРДПОУ 44240402) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, Одеса, Одеська область, 65044; ЄДРПОУ 44069166), ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській від 24.10.2023 № 9779344/44240402, від 12.10.2023 № 9710161/44240402, від 12.10.2023 № 9710162/44240402, від 24.10.2023 № 9779345/44240402, від 17.10.2023 № 9734600/44240402, від 12.10.2023 № 9710163/44240402, від 19.10.2023 № 9755541/44240402, від 19.12.2023 № 10200262/44240402, від 26.12.2023 № 10253296/44240402.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» від 28.02.2023 № 2, від 14.03.2023 № 1, від 30.03.2023 № 3, від 11.07.2023 № 1, від 18.07.2023 № 2, від 18.07.2023 № 3, від 24.07.2023 № 4, від 30.03.2023 № 4, від 19.05.2023 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання на реєстрацію.
Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Консалтспецодяг» судовий збір у розмірі 27252 грн (двадцять сім тисяч двісті п`ятдесят дві грн).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2024 |
Оприлюднено | 18.03.2024 |
Номер документу | 117659885 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні