Рішення
від 14.03.2024 по справі 600/4304/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/4304/23

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Буковинський зернопродукт» до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії ,-

В С Т А Н О В И В:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду позові Товариство з обмеженою відповідальністю «Буковинський зернопродукт» просить визнати протиправним та скасувати рішення регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Чернівецькій області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6933270/43713225 від 16 червня 2022 року; зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної №3 від 28.02.2022 року на загальну суму 190 512,00 грн, в тому числі 31 752,00 грн. податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що під час здійснення господарської діяльності між ТОВ «Буковинський зернопродукт» та TOB «Кернел -трейд» укладено договір складського зберігання №28/07-2021 від 28 липня 2021 року, де кожна із сторін взяла на себе зобов`язання щодо виконання умов договору. Так, згідно умов даного договору ТОВ «Буковинський зернопродук» (Зерновий Склад) зобов`язується прийняти, зберігати і відвантажити на першу вимогу передане ТОВ «Кернел -трейд»» (Поклажодавцем) зерно, останньому чи його довіреній особі, а Поклажодавець зобов`язується оплатити надані послуги згідно умов Договору.

У відповідності до складських квитанцій на зерно № 56 серія ББ №245056 від 23 жовтня 2021 року, № 62 серія ББ № 245062 від 28 жовтня 2021 року, № 67 серія ББ № 245067 від 04 листопада 2021 року, № 69 серія ББ №245069 від 09 листопада 2021 року передано Поклажодавцем Зерновому складу на зберігання кукурудзу (3 класу) рік збирання врожаю 2021 в кількості 3500000 кг.

Згідно умов договору та акту здачі - прийняття робіт (надання послуг) №10 від 28 лютого 2022 року свої зобов`язання Товариство виконало, надавши послуги по зберіганню кукурудзи 3 класу на суму 190 512,00 грн. в тому числі ПДВ 31 752,00 грн, а тому в результаті наданих послуг виписана податкова накладна № 3 від 28.02.2022 року та надіслана для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем виставлено ТОВ «Кернел -трейд»» рахунок на оплату № 10 від 28 лютого 2022 року за зберігання зерна кукурудзи. За результатами наданих послуг було виписано податкову накладну №3 від 28.02.2022 року та надіслано її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, комісією регіонального рівня відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 28.02.2022 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. З метою спростування підстав, що стали причиною для зупинення реєстрації податкової накладної та вжиття відповідних заходів спрямованих на здійснення її реєстрації в ЄРПН ТОВ «Буковинський зернопродукт» надало засобами електронного зв`язку письмові пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій.

Водночас, регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 червня 2022 року прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Буковинський зернопродукт» за № 6933270/43713225 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.02.2022 року № 3 на загальну суму 190 512, 00 грн. в т.ч - 31 752,00 гри. податку на додану вартість.

У своєму рішенні підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної зазначено наступне: «ненадання платником податку на розгляд комісії первинні документи щодо оплати наданих послуг відповідно до п. 5.2. договору від 28.07.2021 року №28/07-2021».

Не погоджуючись із вказаним рішенням, ТОВ «Буковинський зернопродукт» оскаржило останнє до ДПС України, водночас надавши підтверджуючі первинні документи по здійсненню господарської операції, зокрема це договір складського зберігання №28/07-2021 від 28.07.2021 року, складські квитанції на зберігання зерна № 56 серія ББ №245056 від 23 жовтня 2021 року, № 62 серія ББ № 245062 від 28 жовтня 2021 року, № 67 серія ББ №: 245067 від 04 листопада 2021 року, № 69 серія ББ №245069 від 09 листопада 2021 року, акт здачі - прийняття робіт (надання послуг) № 10 від 28 лютого року, платіжні доручення №1376343 від 31.05.2023, №1382062 від 29.06.2023 року щодо оплати наданих послуг. Однак, рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2022 року №18717/43713225/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Позивач вважає, що відповідачами не дотримано вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, не наведено конкретної підстави для відмови у реєстрації податкової накладної поданої позивачем на реєстрацію. Таким чином, оскаржувані рішення ДПС України є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні первинні бухгалтерські документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

На підставі наведеного, позивач вважає рішення регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Чернівецькій області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6933270/43713225 від 16 червня 2022 року необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.

У відзиві представник ДПС у Чернівецькій області та ДПС України зазначає, що податковим органом надіслано квитанцію про зупинення податкової накладної № 3 від 28.02.2022 року. Станом на дату виписки вищенаведеної податкової накладної TОB «Буковинський зернопродукт» перебувало в переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості згідно постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року. Наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування є одним із критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (пункт 8 Критеріїв). Саме вказаний критерій ризиковості платника податку на додану вартість став підставою для зупинення реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тому платнику було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

До вищевказаного повідомлення платником на розгляд Комісії не надано всі необхідні первинні документи, в яких міститься інформація щодо проведення господарських операцій (чим порушили п. 4 Порядку № 520), а саме: платником не надано на розгляд комісії первинні документи щодо оплати наданих послуг відповідно до п.5.2. договору № 28/07-2021 від 28.07.2021 року. Так згідно умов договору № 28/07-2021 від 28.07.2021 року Поклажодавець (ТОВ «Кернел-трейд») на підставі актів виконаних робіт протягом п`яти банківських днів оплачує Зерновому складу (ТОВ «Буковинський зернопродукт» за фактично надані послуги (виконані роботи). Однак, на розгляд комісії не надано жодних відомостей та копій первинних документів щодо оплати наданих послуг (виконаних робіт). Виходячи із вищевикладеного, відповідач вважає рішення комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області є законним та обґрунтованим, а тому скасуванню не підлягає.

Рух справи в суді

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.07.2023 року відкрито провадження по справі.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

В матеріалах справи міститься витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців ТОВ «Буковинський зернопродукт» та витяг з реєстру платників податку на додану вартість від 01.08.2020 року. (а.с. 20-30).

До справи додано договір складського зберігання зерна від 28.02.2021 року № 28/07-2021 згідно умов якого ТОВ « Буковинський зернопродукт» в особі ОСОБА_1 , іменований надалі «Зерновий склад» та ТОВ «Кернел- трейд», в особі керівника підрозділу закупівлі Вінницькій, Хмельницькій та Тернопільській областях Проскурні Ю.П., іменований надалі «Поклажодавець», з іншого боку уклали договір відповідно до умов якого Зерновий склад зобов`язується прийняти, доробити, зберігати і відвантажити на першу вимогу, передане поклажодавцем зерно, останньому чи його довіреній особі, а поклажодавець зобов`язується оплатити надані послуги згідно даного договору.

В матеріалах справи містяться наступні документи складські квитанції на зберігання зерна № 56 серія ББ №245056 від 23 жовтня 2021 року, № 62 серія ББ № 245062 від 28 жовтня 2021 року, № 67 серія ББ № 245067 від 04 листопада 2021 року, № 69 серія ББ №245069 від 09 листопада 2021 року. (а.с.52-55)

Акт здачі - прийняття робіт (надання послуг) № 10 від 28 лютого 2022 року, де виконавцем зазначено ТОВ « Буковинський зернопродукт», замовником ТОВ Кернел-Трейд» послуги із зберігання кукурудзи на суму 190512 грн. (а.с.57).

До матеріалів справи також додано платіжні доручення №1382062 від 29 червня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 56416, 50 грн. та платіжне доручення №1376343 від 31 травня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 134095, 50 грн. (а.с. 58-59).

Згідно поданої податкової накладної № 3 від 28.02.2022 року постачальником зазначено ТОВ «Буковинський зернопродукт», а отримувачем ТОВ «Кернел-трейд» отримана послуга - це зберігання кукурудзи 3 клас 98000 т на суму 190512 грн. Вказану податкову накладну подано на реєстрацію до податкового органу (а.с.33).

08.06.2022 року податковим органом прийнято рішення про зупинення реєстрації зазначеної податкової накладної. З причин того, що платник податків відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній. Платником податків подано пояснення щодо реальності здійснення господарської операції. (а.с.34-35).

Рішенням про реєстрацію /відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.06.2022 року № 6933270/43713225 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 28.02.2022 року, з причин заначено: ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок з особових рахунків відповідно до п.5.2 договору від 28.07.2021 року №28/07-2021. (а.с. 38).

Директором ТОВ «Буковинський зернопродукт» подано скаргу на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних до Державної податкової служби України, в якій той просив скасувати оскаржуване рішення комісії. (41-42).

Рішенням голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с. 43).

Мотивувальна частина

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі ПК України, в редакції чинній на час прийняття оскаржуваних рішень).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21.12.2016 року 1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Метою зазначеного було покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи та адміністрування податків, що матиме позитивний вплив на економічне зростання, залучення інвестицій та створення нових робочих місць (див. зміст пояснювальної записки до проекту Закону).

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

За правилами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 204 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165 (набула чинності з 01.02.2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з вимогами пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

При цьому, згідно пункту 2 Порядку №1165 під ризиком порушення норм податкового законодавства розуміється ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

У відповідності до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, відповідно до отриманої позивачем квитанції від 08.06.2022 року, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з відповідністю пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Також зазначено причини зупинення реєстрації - ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок з особових рахунків відповідно до п.5.2 договору від 28.07.2021 року №28/07-2021. (а.с. 38).

З цього приводу позивачем було надано (відповідачу -1) первинні документи на підтвердження реальності вказаної операції. В матеріалах справи містяться наступні документи складські квитанції на зберігання зерна № 56 серія ББ №245056 від 23 жовтня 2021 року, № 62 серія ББ № 245062 від 28 жовтня 2021 року, № 67 серія ББ № 245067 від 04 листопада 2021 року, № 69 серія ББ №245069 від 09 листопада 2021 року. (а.с.52-55).

Акт здачі - прийняття робіт (надання послуг) № 10 від 28 лютого 2022 року, де виконавцем зазначено ТОВ « Буковинський зернопродукт», замовником ТОВ Кернел-Трейд» послуги із зберігання кукурудзи на суму 190512 грн. (а.с.57).

До матеріалів справи також додано платіжні доручення №1382062 від 29 червня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 56416, 50 грн. та платіжне доручення №1376343 від 31 травня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 134095, 50 грн. (а.с. 58-59).

Суд не погоджується із доводами відповідача -1, що на момент зупинення реєстрації податкової накладної від 08.06.2022 року та прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.06.2022 року не було документів про оплату.

Позивачем надано документи про часткову оплату послуг, а саме платіжне доручення №1376343 від 31 травня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 134095, 50 грн. Проте, вже 11.07.2022 року на час прийняття рішення відповідачем -2, за результатом адміністративного оскарження позивачем відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у податкового органу були докази повної оплати за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021, які було додано до скарги (а.с. 41-42). А саме: платіжне доручення №1382062 від 29 червня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 56416, 50 грн та платіжне доручення №1376343 від 31 травня 2022 року платник ТОВ Кернел- трейд» отримувач ТОВ «Буковинський зернопродукт» про оплату за зберігання за договором № 28/07-2021 від 28.02.2021 року на суму 134095, 50 грн. Тому посилання відповідачів на те, що позивачем не надано документів на підтвердження господарської операції не відповідає обставинам справи.

Разом з тим, незважаючи на те, що причин, що були підставою для відмови у реєстрації податкової накладної на час розгляду скарги вже не існувало, відповідач-2 відмовив у задоволенні скарги платника податків, а рішення регіональної комісії залишив без змін.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких складено податкову накладну.

Разом з тим, відповідачі, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, відмовив у реєстрації податкової накладної, а вищестояща комісія залишила рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН без змін, а скаргу без задоволення.

Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності з наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій, за наслідками якої складено податкову накладну.

Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, суд дійшов висновку, що підстави для відмови в реєстрації податкової накладної податкової № 3 від 28.02.2022 року були відсутні.

Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд дійшов таких висновків.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Суд враховує сталу судову практику (постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18 тощо), відповідно до якої критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.

Слід зазначити, що порядок реєстрації податкових накладних не передбачає право контролюючого органу діяти на власний розсуд, адже Порядком №1246 унормовано підстави відмови в реєстрації податкової накладної, і якщо такі підстави відсутні, контролюючий орган повинен зареєструвати подану платником податкову накладну. Отже такі повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну або вмотивованим рішенням відмовити в її реєстрації, за законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Отже, такі повноваження контролюючого органу не є дискреційними.

Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 тощо).

Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації складеної позивачем податкової накладної в ЄРПН, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 3 від 28.02.2022 року, датою її фактичного подання на реєстрацію.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову в межах заявлених позовних вимог.

Судові витрати

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір, що підтверджується платіжним дорученням від 19.06.2023 року № 30.

У зв`язку із тим, що цей позов задоволено повністю, суд стягує з відповідачів порівну на користь позивача судові витрати у вигляді сплаченого судового збору за рахунок їх бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

1.Адміністративний позов задовольнити повністю.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення регіональної комісії Головного управління Державної податкової служби України в Чернівецькій області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6933270/43713225 від 16 червня 2022 року.

3.Зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної №3 від 28.02.2022 року на загальну суму 190512,00 грн, в тому числі 31 752,00 грн податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4.Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 1428,84 грн та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати у вигляді сплаченого судового збору 1428, 84 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Буковинський зернопродукт" (вул. Залізнична, буд. 8, с. Романківці, Дністровський район, Чернівецька область, 60226) код ЄДРПОУ 43713225.

Відповідачі - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200А, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ 44057187); Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117661075
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —600/4304/23-а

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні