Постанова
від 13.03.2024 по справі 160/17086/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/17086/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б.Когана» Дніпропетровської обласної ради» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2023 року (суддя 1-ї інстанції Букіна Л.Є.) в адміністративній справі №160/17086/23 за позовом в.о. керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України до Дніпропетровської обласної ради, Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б.Когана» Дніпропетровської обласної ради», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Управління культури, туризму, національностей і релігій Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Департамент капітального будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

13.07.2023 в.о. керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України звернувся до суду із позовною заявою до Дніпропетровської обласної ради (далі відповідач-1), Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б.Когана» Дніпропетровської обласної ради» (далі- відповідач-2), третя особа: Управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради, в якій просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 23928934) та Комунального підприємства Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 33164974), яка полягає у неприведенні до належного стану об`єкту культурної спадщини - пам`ятки архітектури національного значення «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, що внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятка архітектури під охоронним номером 040026, шляхом здійснення ремонтних робіт;

- зобов`язати Дніпропетровську обласну раду (код ЄДРПОУ 23928934), та Комунальне підприємство Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 33164974) привести до належного стану об`єкт культурної спадщини - пам`ятку архітектури національного значення «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, що внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятка архітектури під охоронним номером 040026, шляхом здійснення ремонтних робіт;

- визнати протиправною бездіяльність Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 23928934), та Комунального підприємства Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 33164974), яка полягає у неприведенні до належного стану об`єкту культурної спадщини - пам`ятки архітектури національного значення «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, що внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятка архітектури під охоронним номером 040026, шляхом здійснення реставраційних робіт;

- зобов`язати Дніпропетровську обласну раду (код ЄДРПОУ 23928934), та Комунальне підприємство Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 33164974) привести до належного стану об`єкт культурної спадщини - пам`ятку архітектури національного значення «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, що внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятка архітектури під охоронним номером 040026, шляхом здійснення реставраційних робіт.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що пам`ятка національного значення із найменуванням «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, яку внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятку архітектури під охоронним номером 040026, згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, перебуває в оперативному управлінні КП «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» ДОР». Органом управління майном Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» - є Дніпропетровська обласна рада. Водночас, в ході здійснення представницьких повноважень, окружною прокуратурою було встановлено, що наразі «Будинок громадського зібрання» перебуває в незадовільному та частково аварійному стані. Оскільки всупереч нормам чинного законодавства та умов охоронного договору відповідачами не вживаються дієві та вкрай необхідні заходи щодо утримання та приведення пам`ятки до належного стану шляхом здійснення першочергових ремонтно-реставраційних робіт, позивач вважає, що існує реальна загроза її безповоротної втрати. Вищевказані обставини на думку позивача є підставою для вжиття прокуратурою заходів представницького характеру шляхом звернення до суду із цим позовом та зобов`язанням відповідачів привести пам`ятку до належного стану шляхом проведення першочергових робіт з реставрації та ремонту.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Управління культури, туризму, національностей і релігій Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Департамент капітального будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2023 року позов задоволено повністю.

Відповідачем-2 на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, а також те, що висновки суду не відповідають обставинам справи просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

В апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції не надана належна оцінка його позиції та доказам, а прокурором не обґрунтовано наявність підстав для представництва у справі №160/17086/23. Також зазначає, що прокурор у позовній заяві не конкретизував і не вказав, які саме дії Комунальне підприємство «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б.Когана» Дніпропетровської обласної ради» не вжило, не розібрався в межах повноважень передбачених ст. 23 Закону України «Про Прокуратуру», а саме не витребував у нього копії документів, що підтверджують вжиті заходи щодо пам`ятки, оскільки комунальне підприємство не отримувало з бюджету кошти на ремонт та реставрацію пам`ятки. Враховуючи викладене, вважає, що прокурором не доведено вину комунального підприємства доказами в розумінні ст. 77 КАС України.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні.

Відповідачем-1 подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Треті особи правом на подання відзиву не скористались.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979 «Про доповнення списку пам`яток містобудування і архітектури Української РСР, що перебувають під охороною держави» об`єкт нерухомого майна із найменуванням «Будинок громадського зібрання» за адресою: вул. Леніна (теперішня назва вул. Воскресенська), 6 взято на державний облік із занесенням до списку пам`яток архітектури Української РСР, що перебувають під охороною держави під охоронним номером 1075.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 763 «Про внесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» пам`ятку «Будинок громадського зібрання» за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятку архітектури під охоронним номером 040026.

За інформацією Міністерства культури та інформаційної політики України та Управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради, будівля за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, в приміщеннях якої розташовується КП «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» ДОР» є пам`яткою архітектури національного значення «Будівля Громадського зібрання» (охоронний № 040026-Н), що також узгоджується з «Історико-архітектурним опорним планом. Визначення меж, режимів використання, режимів регулювання забудови історичних ареалів м. Дніпро».

З Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна слідує, що на підставі листа Регіонального відділення фонду державного майна України по Дніпропетровській області № 11-16-02392 від 21.04.2017, розпорядження голови обласної ради № 107-р від 22.06.2009 «Про доповнення переліку об`єктів комунального майна, що належить до спільної власності територіальних громад області», з 28.08.2017 нерухоме майно за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області та перебуває в оперативному управлінні КП «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» ДОР».

Дослідженням «Історико-архітектурного опорного плану. Визначення меж, режимів використання, режимів регулювання забудови історичних ареалів м. Дніпро», розробленого ТОВ «Міжнародний центр культурної спадщини та культурних цінностей» на замовлення Дніпровської міської ради та затвердженого наказом Міністерства культури, молоді та спорту України «Про затвердження меж та режимів використання історичних ареалів м. Дніпра» № 478 від 02.02.2020, встановлено, що будівля, яка розміщена по червоній лінії забудови за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, в межах Центрального історичного ареалу м. Дніпра, є пам`яткою національного значення, експлікаційний номер на креслениках 202.

Вказана пам`ятка архітектури зведена як місце для громадських зібрань: наукових конференцій, зустрічей з іноземними гостями, аматорських вистав та розпочинає свою історію з 1912 року. Проект споруди належить архітектору ОСОБА_1 , переважна більшість робіт якого виконані у стилі модерн та конструктивізм. На час проведення будівництва це була найграндіозніша споруда в м. Катеринославі, за що вона отримала назву «Хмарочос».

Пам`ятка являється одним із небагатьох в Україні об`єктів у стилі функціонального конструктивізму, розташована на території Центрального історичного ареалу міста Дніпра (наказ Міністерства культури, молоді та спорту України від 03.02.2020 № 478) і у навколишньому середовищі визначена як «локальна домінанта». Являє собою чотириповерхову будівлю із підвалом, в плані складної конфігурації. За функціональною типологією є громадською спорудою з культурно-просвітницькими та видовищними функціями.

Рішенням Дніпропетровської обласної ради № 397-16/XXIII від 26.06.2001 «Про надання згоди на прийняття Палацу культури залізничників до спільної власності територіальних громад області», надано згоду на прийняття будівлі Палацу культури залізничників загальною площею 7760 кв.м по вул. Леніна, 6 у м. Дніпропетровську (теперішня назва м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6), до спільної власності територіальних громад області з подальшою передачею на баланс комунального підприємства «Заклад культури» Дніпропетровська обласна філармонія».

Відповідно до акту прийняття палацу культури залізничників до спільної власності територіальних громад області від 11.09.2001 на підставі рішення Дніпропетровської обласної ради № 397-16/XXIII від 26.06.2001, Управлінням Придніпровської залізниці передано, а Комунальним підприємством «Заклад культури» Дніпропетровської обласної філармонії» прийнято на баланс будівлю Палацу культури залізничників, загальною площею 7863,7 кв.м., розташовану за адресою: м. Дніпропетровська, вул. Леніна, 6 (теперішня назва м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6).

Розпорядженням голови обласної ради № 377-р від 25.11.2002, у зв`язку з утворенням комунального підприємства «Обласна філармонія «Дніпроконцерт», створено комісію з питань ліквідації комунального підприємства «Заклад культури «Дніпропетровська обласна філармонія» та вирішено передати майно, що залишилося після його ліквідації, на баланс комунального підприємства «Обласна філармонія «Дніпроконцерт».

Відповідно до акту прийому-передачі ліквідаційної комісії майна ОКП «Заклад культури Дніпропетровська обласна філармонія» в управління КП «Обласна філармонія «Дніпроконцерт», ліквідаційна комісія, створена згідно з розпорядженням голови обласної ради № 377-р від 25.11.2002, передає, а комунальне підприємство «Обласна філармонія «Дніпроконцерт» приймає будівлю за адресою: м. Дніпропетровська, вул. Леніна, 6 (теперішня назва м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6).

Рішенням голови Дніпропетровської обласної ради № 447-18/ХІУ від 06.08.2004 «Про впорядкування філармонійної діяльності», вирішено ліквідувати комунальне підприємство «Обласна філармонія «Дніпроконцерт» та створити обласне комунальне підприємство «Дніпропетровська філармонія» та внаслідок чого також вирішено передати на його баланс майно, що залишиться після ліквідації комунального підприємства «Обласна філармонія «Дніпроконцерт».

Передача цілісного майнового комплексу за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Леніна, 6 (теперішня назва м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6) з балансу комунального підприємства «Обласна філармонія «Дніпроконцерт» на баланс обласного комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія» підтверджується відповідним актом приймання-передачі від 01.10.2004.

Розпорядженням Дніпропетровського міського голови № 71-р від 19.02.2016 «Про перейменування топонімів м. Дніпропетровська», вулицю Леніна у Шевченківському та Центральному районах перейменовано на вулицю Воскресенська.

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, будівля за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, загальною площею 7695,1 кв.м., з 28.08.2017 належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області та перебуває в оперативному управлінні КП «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» ДОР».

Відповідно до Статуту Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради, затвердженого рішенням Дніпропетровської обласної ради № 590-22/р від 27.03.2020, підприємство засноване на спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області та перебуває в управлінні Дніпропетровської обласної ради (далі Орган управління майном).

Відповідно до п.4.2 Статуту, майно підприємства є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області й закріплюється за ним на праві повного господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, Підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном, вчиняючи щодо нього дії, які не суперечать чинному законодавству України.

Розпорядження закріпленим за підприємством майном здійснюється з дозволу Органу управління майном у порядку, що встановлений чинним законодавством України.

Паспортом об`єкта культурної спадщини, складеного у листопаді 2013, зафіксовано, що пам`ятка архітектури з найменуванням «Будинок громадського зібрання» розташована в історичному центрі міста та згідно з матеріалами інвентаризаційної історичної забудови, затвердженої рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.01.2002 № 19/26, у навколишньому середовищі будівля по вул. Леніна (теперішня назва вул. Воскресенська), 6 визначена як «локальна домінанта». Це чотириповерхова будівля із підвалом, в плані має складну конфігурацію, фасади поштукатурені, дах плаский. Втрати первісного вигляду будівлі за узагальненою оцінкою сягають до 30 %.

Відповідно до облікової картки об`єкта культурної спадщини, складеної у листопаді 2013, основні будівельні конструкції будівлі Дніпропетровської обласної філармонії знаходяться в доброму, задовільному та незадовільному станах, що підтверджено результатами інструментального обстеження будівельних конструкцій, виконаного ДФ ДП ДНД та ПВІ «НДІпроектреконструкція» в 2004 (об`єкт № 131/04), у зв`язку із чим будівля придатна для подальшої експлуатації за умови виконання ремонтно-реставраційних робіт.

Також встановлено, що на виконання вимог пам`ятко охоронного законодавства, 16.07.2020 між Управлінням з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради як уповноваженим органом охорони культурної спадщини з одного боку, та Комунальним підприємством «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради з іншого боку, як органом, в оперативному управлінні якого перебуває нерухоме майно, укладено охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини № 13/6-8, відповідно до умов якого Комунальне підприємством «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради як фактичний користувач пам`ятки, взяло на себе зобов`язання щодо охорони пам`ятки архітектури національного значення, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, (колишня назва за обліком вул. Леніна), 6. Вказаний охоронний договір погоджено центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини в особі Міністерства культури та інформаційної політики України.

Крім того, за умовами укладеного охоронного договору, користувач пам`ятки, серед іншого, взяв на себе зобов`язання негайно повідомляти Центральний орган охорони та Орган охорони про будь-яке руйнування, пошкодження, аварію чи іншу обставину, що заподіяла шкоду пам`ятці (її частині), своєчасно вживати заходи для приведення пам`ятки в належний стан, своєчасно проводити поточний ремонт та капітальний ремонт пам`ятки (її частини) і роботи з упорядження території пам`ятки, виконувати реставраційні ремонтні та інші роботи в терміни, визначені договором, а у разі потреби в терміни, визначені окремим розпорядженням Центрального органу охорони, проводити реставраційні, ремонтні роботи відповідно до науково-проектної документації, затвердженої в установленому порядку, за письмовим дозволом Центрального органу охорони (п.п. 10-12 охоронного договору).

Пунктом 13 охоронного договору визначено терміни виконання робіт, необхідних для створення належних умов та використання пам`ятки.

За умовами охоронного договору, протягом 2020-2022 років власник мав би вчинити заходи щодо: проведення робіт з гідроізоляції цоколю та ремонту вимощення; ремонту ґанку з північно-східного боку будівлі; ремонту балкону 2-го поверху та конструкцій тераси, її сходів; проведення інженерних досліджень технічного стану фундаментів, перекриття та основних конструкцій; у разі потреби проведення локальних (поточних) ремонтно-реставраційних робіт фасадів.

До охоронного договору, як його невід`ємної частини, долучено акт технічного стану об`єкту культурної спадщини з фотофіксацією, складений 25.06.2020 за №45-а за участю керівництва управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради та представника користувача директора Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради Хініча І.А.

Зокрема, вказаним актом було встановлено незадовільний технічний стан об`єкта культурної спадщини та необхідність проведення робіт з упорядкування прилеглої до пам`ятки території.

Відповідно до висновків, викладених у акті, пам`ятка потребує проведення комплексних наукових досліджень з подальшим проведенням ремонтно-реставраційних робіт із можливістю збереження автентичних внутрішніх та зовнішніх елементів будівлі.

Актом візуального обстеження від 06.04.2021, проведеного Управлінням культури, туризму, національностей і релігій Дніпропетровської обласної державної адміністрації та 27.10.2022, проведеного Управлінням з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради, встановлено перебування пам`ятки в частково аварійному стані в результаті не проведення своєчасних ремонтно-реставраційних робіт. Вказаними актами зафіксовано руйнування штукатурного шару, випадіння цегли, корозію арматури несучих конструкцій зовнішніх стін та балконів, терас. Також зазначено, що останні роботи щодо реставрації будівлі пам`ятки виконувались в 1967 році, реставраційні роботи на головному фасаді у 2010 році, тоді як роботи з інженерного обстеження та розробки науково-проектної документації на реставрацію виконані в 2019 році.

Перебування будівлі пам`ятки у незадовільному стані також підтверджується протоколом огляду, проведеним в рамках кримінального провадження №42023042030000078, відомості щодо якого внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, яким також зафіксовано незадовільний зовнішній вигляд будівлі пам`ятки через руйнування штукатурного шару фасаду будівлі, випадіння цегли та корозію арматури металевих конструкцій будівлі.

Матеріали справи також свідчать про те, що листом від 28.01.2019 № 62/10-2/61-19 до КП «Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради», Міністерство культури України погодило робочу проектну документації капітального ремонту (реставраційного) покрівлі та реставраційних робіт на фасадах будівлі закладу по вул. Воскресенській, 6 у м. Дніпро.

Крім того, у вказаному вище листі Міністерство культури та інформаційної політики України звернуло увагу КП «Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради» на необхідність під час заміни дерев`яних віконних та дверних заповнень та металопластикові дотримання їх відповідного до автентичного (коричневого) кольору та малюнку та необхідність отримання у встановленому законом порядку відповідного дозволу на проведення вказаних робіт в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Разом з цим, листом Міністерства культури та інформаційної політики України № 4361/6.11.1 від 15.04.2021 повідомлено, що дозвіл на проведення капітального ремонту (реставраційного) покрівлі та реставраційних робіт на фасадах будівлі закладу, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, не надавався.

Листом Міністерства культури та інформаційної політики України № 939/6.11.1 від 09.08.2021 Департаменту капітального будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації схвалено ескізний проект об`єкта «Реставрація з пристосуванням будівлі комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія імені Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (об`єкту культурної спадщини національного значення охоронний номер 1075), розташованого за адресою: м.Дніпро, вул. Воскресенська, 6 та визнано можливе його подальше використання з метою розроблення наступних стадій проектування.

Відповідно до інформації Департаменту капітального будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації № 1262/0/174-23 від 20.06.2023 та інформації, що розміщена на офіційному сайті https://prozorro.gov.ua, між департаментом та ТОВ «ПАГОДА-ВВ» за результатами проведення процедури закупівлі, укладено договір підряду 28.12.2021 за № 502/12-21 по об`єкту «Реставрація з пристосуванням будівлі комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради (об`єкт культурної спадщини національного значення, охоронний номер 1075), розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6 (І черга) (ДК 021:2015:45453000-7 Капітальний ремонт та реставрація)».

Між тим, у зв`язку з істотною зміною обставин, якими сторони керувалися при укладанні договору, замовник та підрядник додатковою угодою № 1 від 31.05.2022 дійшли згоди розірвати вищезазначений договір. По вказаному об`єкту будівельно-монтажні роботи підрядною організацією не виконувалися.

Вважаючи вказану довготривалу бездіяльність відповідачів протиправною виконуючий обов`язки керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра звернувся до суду для захисту прав та інтересів держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що відповідачами вживалися дієві заходи з метою належного утримання та збереження культурної пам`ятки, що додатково підтверджується розірванням договору підряду від 28.12.2021 року №502/12-21, а також тим, що ще 25.06.2020 складено акт технічного стану об`єкта культурної спадщини щодо незадовільного технічного стану будівлі. Констатуючи, що в рамках цієї справи відповідачами не надано жодних доказів того, що ними вживалися заходи щодо збереження, реставрації чи відновлення пам`ятки національного значення, суд першої інстанції визнав протиправною бездіяльність відповідачів та зобов`язав їх привести до належного стану об`єкт культурної спадщини - пам`ятку архітектури національного значення «Будинок громадського зібрання», що внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятка архітектури під охоронним номером 040026, шляхом здійснення реставраційних робіт.

Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить наступного висновку.

Спір полягає у тому, що за позицією прокуратури, відповідачі допустили протиправну бездіяльність, що полягає у неприведенні до належного стану об`єкту культурної спадщини та наявні всі підстави для визнання такої бездіяльності протиправною та зобов`язання їх вчинити певні дії.

Закон України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 № 1805-III (далі - Закон № 1805-III) регулює правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.

За приписами ч. 1 ст. 3 Закону № 1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Відповідно до п.п. 13, 14, 17 ч. 2 ст. 5 Закону № 1805-III до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить: здійснення нагляду за виконанням робіт з дослідження, консервації, реабілітації, реставрації, ремонту, пристосування й музеєфікації пам`яток та інших робіт на пам`ятках; погодження програм та проектів містобудівних, архітектурних та ландшафтних перетворень, меліоративних, шляхових, земляних робіт на пам`ятках національного значення, їх територіях, в історико-культурних заповідниках, на історико-культурних заповідних територіях, у зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, а також програм і проектів, реалізація яких може позначитися на об`єктах культурної спадщини; надання дозволів на проведення робіт на пам`ятках національного значення, їхніх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць.

Частиною 1 статті 23 Закону 1805-III передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Як свідчать встановлені обставини справи, з 28.08.2017 нерухоме майно за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області та перебуває в оперативному управлінні КП «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» ДОР».

Дослідженням «Історико-архітектурного опорного плану. Визначення меж, режимів використання, режимів регулювання забудови історичних ареалів м. Дніпро», розробленого ТОВ «Міжнародний центр культурної спадщини та культурних цінностей» на замовлення Дніпровської міської ради та затвердженого наказом Міністерства культури, молоді та спорту України «Про затвердження меж та режимів використання історичних ареалів м. Дніпра» № 478 від 02.02.2020, встановлено, що будівля, яка розміщена по червоній лінії забудови за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 6, в межах Центрального історичного ареалу м. Дніпра, є пам`яткою національного значення, експлікаційний номер на креслениках 202, а отже є пам`яткою архітектури.

На виконання вимог законодавства, 16.07.2020 між Управлінням з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради як уповноваженим органом охорони культурної спадщини з одного боку, та Комунальним підприємством «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради з іншого боку, як органом, в оперативному управлінні якого перебуває нерухоме майно, укладено охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини № 13/6-8, відповідно до умов якого Комунальне підприємством «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б. Когана» Дніпропетровської обласної ради як фактичний користувач пам`ятки, взяло на себе зобов`язання щодо охорони пам`ятки архітектури національного значення, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, (колишня назва за обліком вул. Леніна), 6. Вказаний охоронний договір погоджено центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини в особі Міністерства культури та інформаційної політики України.

Норми Закону №1805-III передбачають приписи щодо збереження, утримання, використання, реставрації, реабілітації пам`яток.

Крім того, Розділ VIII Закону №1805-III, визначає відповідальність за порушення законодавства про охорону культурної спадщини.

Згідно вказаного розділу, а саме згідно статтей 43-46, такою відповідальністю є кримінальна, фінансова (накладення фінансових санкцій), адміністративна та цивільна (відшкодування шкоди).

Таким чином, вказані норми Закону №1805-III, не встановлюють іншої відповідальності.

Враховуючи зазначене, колегія суддів доходить висновку, що положення Закону України «Про охорону культурної спадщини» не підлягають розширеному тлумаченню і містять вичерпний перелік відповідальності за порушення законодавства про охорону культурної спадщини.

Відповідно матеріалам справи, щодо перебування будівлі пам`ятки у незадовільному стані порушено кримінальне провадження №42023042030000078, відомості щодо якого внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 02.06.2023.

Проте законодавством не передбачено можливість підтвердженням судовим рішенням протиправну бездіяльність суб`єкта щодо невжиття заходів із збереження, утримання, використання, реставрації, реабілітації пам`яток, враховцючи приписи ст.ст. 43-46 Закону №1805-III, а так само і зобов`язання вчинити певні дії.

Крім того, позивачем у справі визначено Міністерства культури та інформаційної політики України, оскільки в інтересах вказаного органу прокурор звернувся до суду із цим позовом.

Приписи ст. 5 Закону №1805-III визначають вичерпний перелік повноважень центральних органів виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.

Вказана норма не містить повноваження обраного прокурором.

Крім того, позивач не зазначив ні у позові, ні у відзиві на апеляційну скаргу, яка норма законодавства наділяє позивача, в інтересах якого прокурор заернувся до суду, звертатись до суду з саме з такими позовними вимогами, враховуючи приписи ст. 5 Закону №1805-III та ч. 1 ст. 19 КАС України.

Зазначеного не було враховано судом першої інстанції, а тому колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить до висновку, що оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, є, зокрема, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 308, 311,315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Дніпропетровська філармонія ім. Л.Б.Когана» Дніпропетровської обласної ради» задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2023 року в адміністративній справі №160/17086/23 скасувати та прийняти у справі нове судове рішення.

У задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяН.І. Малиш

суддяН.П. Баранник

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117661748
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —160/17086/23

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 06.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні