Постанова
від 12.03.2024 по справі 280/4556/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 березня 2024 року м. Дніпросправа № 280/4556/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Державної податкової служби України

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01.09.2023, (суддя суду першої інстанції Богатинський Б.В.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Запоріжжі, в адміністративній справі №280/4556/23 за позовом товариства з обсеженою відповідальністю «ЮНІФАРМЕР» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

26.06.2024 ТОВ «ЮНІФАРМЕР» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.04.2023 № 8655202/41394017, згідно з яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 10.02.2023 № 34.

зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 34 від 10 лютого 2023 року, що складена позивачем, датою її фактичного подання на реєстрацію.

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.02.2023 № 8226605/41394017, згідно з яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 27.12.2022 № 128.

зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 128 від 27 грудня 2022 року, що складена позивачем, датою її фактичного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що в оскаржуваних рішеннях не конкретизовано, яких саме первинних документів не надав позивач для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Позивач вважає, що оскаржувані рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача.

Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 01.09.2023 задовольнив адміністративний позов ТОВ «ЮНІФАРМЕР».

Визнав протиправним та скасував рішення комісії Головного управління ДПС в Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.04.2023 № 8655202/41394017, згідно з яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 10.02.2023 № 34.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 34 від 10 лютого 2023 року, що складена Товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІФАРМЕР, в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення комісії Головного управління ДПС в Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.02.2023 № 8226605/41394017, згідно з яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 27.12.2022 № 128.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 128 від 27 грудня 2022 року, що складена Товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІФАРМЕР, в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання на реєстрацію.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ДПС України звернулась з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що Комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийнято рішення від 18.04.2023 №8655202/41394017, від 07.02.2023 №8226605/41394017 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.02.2023 № 34, від 27.12.2022 №128, оскільки наданні платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію зазначених податкових накладних. З аналізу документів, які було долучено до повідомлення платником не надано документів наявність, яких передбачено договором та/або законодавством. Відповідно до рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних області від 18.04.2023 року №8655202/41394017 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.02.2023 року № 34 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Відповідно до рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних області від 07.02.2023 №8226605/41394017 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.12.2022 №128 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ЮНІФАРМЕР (код ЄДРПОУ 41394017), є юридичною особою, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13 червня 2017 року, № запису: 1 092 102 0000 000866 та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Запорізькій області, є платником податку на прибуток та з 01 серпня 2017 року є платником податку на додану вартість (ІПН 413940108157).

Товариство є торгівельним підприємством, яке здійснює діяльність з продажу обладнання для птахівництва. Код КВЕД (основний) 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням.

16 березня 2020 року між TOB ЮНІФАРМЕР (постачальник) та TOB "Вінницька птахофабрика", Приватним акціонерним товариством Миронівська птахофабрика, Приватним акціонерним товариством Оріль-Лідер, сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Старинська птахофабрика, дочірнім підприємством Перемога Нова, далі - Покупець, МХП, укладений договір поставки № БВ 141.

Відповідно до п.1.1 договору поставки № БВ 141 від 16 березня 2020 року постачальник зобов`язується у встановлені строки, передати у власність МХП для подальшого використання в господарській діяльності товар, зазначений в додатку № 2 до Договору, а МХП прийняти та сплатити певну грошову суму за Товар. Відповідно до п. 5.1. зазначеного договору Постачальник здійснює поставку товару згідно умов, передбачених у Додатку № 3 до даного договору із визначеними умовами поставки згідно Додатку № 2 до даного договору. Згідно зі специфікацією № МПК_ОЛ_СПФ 2712 від 27 грудня 2022 р., Додаток № 3 до договору поставки, сторони уклали даний Додаток до Договору, згідно з яким TOB ЮНІФАРМЕР зобов`язується поставити на адресу СТОВ Старинська птахофабрика, код ЄДРПОУ 30925770, DDP (склад покупця Київська обл., Бориспільський р-н. с. Мирне, вул. Центральна, 1), датчики та штекери до них (позиції 8, 9, 10 специфікації). 07 лютого 2023 року TOB ЮНІФАРМЕР виставлено рахунок на оплату № 32 покупцю СТОВ Старинська птахофабрика (код за ЄДРПОУ 30925770) на поставку вказаних вище датчиків та штекерів до них. На дату відвантаження товару 10 лютого 2023 року оформлена видаткова накладна № 32.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України Товариством з обмеженою відповідальністю ЮНІФАРМЕР за правилом першої події складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну № 34 від 10 лютого 2023 року на загальну суму відвантаження 1 228 182,65 грн, в т.ч. ПДВ - 204 697,11 грн.

Згідно з квитанцією від 27.02.2023, реєстраційний номер документа 9035237013 документ збережено, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної від 10.02.2023 № 34 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8536 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D" = .8394%, "Р" = 36584.68. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався наданим правом на надання пояснень та подав до контролюючого органу відповідні пояснення від 07.04.2023 та первинні документи на підтвердження реальності вищевказаної господарської операції за своїм переконанням.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.04.2023 № 8655202/41394017 прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивачем подано скаргу в адміністративному порядку разом з додаванням документів, у скарзі TOB пояснило, що для організації перевезення даних товарів і транспортно-експедиторського обслуговування між Постачальником (TOB) та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 укладено договір № 536 - ТЕО про надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом від 06.04.2021 зі змінами. Згідно з п. 2.4. договору № 536 - ТЕО від 06.04.2021, експедитор приступає до виконання робіт на підставі Додаткової угоди до Договору, іменованої в подальшому Заявка, що є невід`ємною частиною даного Договору. Транспортування відповідного товару на адресу СТОВ Старинська птахофабрика здійснювала ФОП ОСОБА_1 відповідно до додаткової угоди від 10.02.2023 до договору про надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом № 536 - ТЕО від 06 квітня 2021 року, на виконання листа TOB від 08.02.2023 та відповіді ФОП ОСОБА_2 , що підтверджується актом надання послуг № 57 від 10 лютого 2023 року та складеною товарно-транспортною накладною № 1 від 10 лютого 2023 року. Сплата рахунку № 65 від 10 лютого 2023 року здійснена платіжним дорученням № 883 від 23 лютого 2023 року. Покупець здійснив оплату за товар 15 березня, 05 квітня та 21 квітня 2023 року.

24.05.2023 відповідачем 2 прийнято рішення №45474/41394017/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно з яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстави неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

За тим же договором з МХП від 16.03.2020, відповідно до специфікації № 1 від 12.12.2022, 27.12.2022 TOB поставило МХП товар, а саме: принтер для маркування яєць ЕР-205 з конвеєром у комплекті (1 шт.) та картридж яєчний чорний (5 шт.), що підтверджується видатковою накладною від 27.12.2022 № 124, товарно-транспортною накладною № 124 від 27.12.2022, рахунком на оплату № 124 від 12.12.2022, виписками з банку.

На підставі зазначеного позивачем виписано податкову накладну № 128 від 27.12.2022.

Товар придбано у постачальника ФОП ОСОБА_3 за договором №20/02 від 20.02.2021 між TOB ЮНІФАРМЕР та ФОП ОСОБА_3 , що підтверджується видатковою накладною № 26 від 27.12.2022, товарно-транспортною накладною № 5 від 27.12.2022, рахунком від 26.12.2022. Надходження товару відображено у картках складського обліку матеріалів та прибутковому ордері.

Згідно з квитанцією щодо податкової накладної № 128 від 27.12.2022 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 27.12.2022 №128 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8443, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено - показник "D"=5.6744%, "Р"=24907.7.

Відповідно до повідомлення від 30.01.2023 № 2, TOB подано пояснення з додаванням відповідних документів на власний розсуд.

Рішенням від 07.02.2023 № 8226605/41394017 у реєстрації податкової накладної відмовлено у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

07.04.2023 TOB подано скаргу на рішення від 07.02.2023.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.04.2023 № 35455/41394017/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстави ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Вважаючи рішення та дії відповідачів протиправними позивач звернувся до суду з адміністративний позовом в цій справі.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що рішення про відмову в реєстрації ПН носять протиправний характер, адже позивачем надано необхідний перелік первинних документів для умов реєстрації ПН.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який завтерджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).

Згідно додатку №3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме :

1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216 (далі Порядок № 520).

Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Як вбачається зі змісту спірного рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення прийнято з підстав надання платником податку документів, складених з порушенням законодавства, в графі «додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) вказано: «наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій».

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.04.2023 № 8655202/41394017 прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивачем подано скаргу в адміністративному порядку разом з додаванням документів, у скарзі TOB пояснило, що для організації перевезення даних товарів і транспортно-експедиторського обслуговування між Постачальником (TOB) та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 укладено договір № 536 - ТЕО про надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом від 06.04.2021 зі змінами. Згідно з п. 2.4. договору № 536 - ТЕО від 06.04.2021, експедитор приступає до виконання робіт на підставі Додаткової угоди до Договору, іменованої в подальшому Заявка, що є невід`ємною частиною даного Договору. Транспортування відповідного товару на адресу СТОВ Старинська птахофабрика здійснювала ФОП ОСОБА_1 відповідно до додаткової угоди від 10.02.2023 до договору про надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом № 536 - ТЕО від 06 квітня 2021 року, на виконання листа TOB від 08.02.2023 та відповіді ФОП ОСОБА_2 , що підтверджується актом надання послуг № 57 від 10 лютого 2023 року та складеною товарно-транспортною накладною № 1 від 10 лютого 2023 року. Сплата рахунку № 65 від 10 лютого 2023 року здійснена платіжним дорученням № 883 від 23 лютого 2023 року. Покупець здійснив оплату за товар 15 березня, 05 квітня та 21 квітня 2023 року.

24.05.2023 відповідачем 2 прийнято рішення №45474/41394017/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно з яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстави неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Рішенням від 07.02.2023 № 8226605/41394017 у реєстрації податкової накладної відмовлено у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

07.04.2023 TOB подано скаргу на рішення від 07.02.2023.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.04.2023 № 35455/41394017/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстави ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Судом встановлено, що позивач подавав до податкового органу копії документів щодо проведених ним господарських операцій.

Верховним судом у постанові від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20 зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та документи, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Відповідачем в оскаржуваних рішеннях не вказано підстав щодо неприйняття вказаних документів або їх недоліків чи недостатності.

Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).

За приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржувані рішення були прийняті відповідачем необґрунтовано, оскільки останнім не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави їх неприйняття та не обґрунтовано, яким чином відсутність документів впливає на реальність господарських операцій.

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних було прийнято з порушенням приписів податкового законодавства, у зв`язку з чим, останні підлягають скасуванню із зобов`язанням Державної податкової служби України зареєструвати подані позивачем податкові накладні.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обгрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни або скасування судового рішення відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01.09.2023 в адміністративній справі №280/4556/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяН.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117662128
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/4556/23

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 01.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні