Рішення
від 14.03.2024 по справі 927/26/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

14 березня 2024 року м. Чернігівсправа № 927/26/24

Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, за участю секретаря судового засідання Хіловської І.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали позовної заяви за позовом Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (код 33469166) 14000, м. Чернігів, проспект Миру, 43 (chor_ukm@cg.gov.ua)до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» (код 30647777) 14037, м. Чернігів, проспект Миру, 180-апро стягнення 608 625 грн 98 коп.

за участі представників сторін:

від позивача: Козаченко І.М. (в порядку самопредставництва, в судовому засіданні 29.02.2024)

від відповідача: не з`явився

Рішення виноситься після перерви, оголошеної в судовому засіданні з 29.02.2024 по 14.03.2024, на підставі ст. 216 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 14.03.2024, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було підписано вступну та резолютивну частину рішення.

ВСТАНОВИВ:

02 січня 2024 року до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» про відшкодування збитків в розмірі 608625,98 грн.

Нормативно-правовим обґрунтуванням заявлених позовних вимог позивач визначив ст. 224 Господарського кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 08.01.2024 постановлено:

позовну заяву Управління комунального майна Чернігівської обласної ради про стягнення 608625 грн 98 коп. залишити без руху;

зобов`язати Управління комунального майна Чернігівської обласної ради протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху подати до господарського суду разом із заявою про усунення недоліків відомості про наявність або відсутність електронного кабінету;

роз`яснити Управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради, що в разі неусунення всіх недоліків заяви у строк, встановлений судом, позовна заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулася із позовною заявою.

Ухвала суду від 08.01.2024 направлена позивачу до його електронного кабінету в підсистемі Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» та згідно довідки про доставку електронного листа, роздрукованої з комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», доставлена до електронного кабінету 08.01.2024 16:16.

Відповідно до ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення є, зокрема день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи. Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.

Враховуючи вищенаведені положення ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду від 08.01.2024 є такою, що отримана позивачем 08.01.2024.

17.01.2024, у встановлений судом процесуальний строк, з метою усунення виявлених недоліків, позивачем до Господарського суду Чернігівської області подана запитувана інформація.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 18.01.2024 постановлено:

прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі;

здійснювати розгляд позовної заяви за правилами загального позовного провадження;

призначити розгляд позовної заяви в підготовчому засіданні на 13 лютого 2024 року;

встановити процесуальний строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали;

викликати для участі в судовому засіданні представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» в якості відповідача. Повідомити відповідача, що його неявка не перешкоджає проведенню судового засідання та розгляду справи.

Примірник ухвали суду від 18.01.2024, що направлявся відповідачеві на адресу, зазначену в позові і яка відповідає адресі, наявній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, був повернутий до суду у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

За змістом п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже, вказана вище ухвала суду від 18.01.2024, є такою, що отримана відповідачем 25.01.2024, а тому останній є таким, що належним чином був повідомлений про дату, час та місце проведення призначеного на 13.02.2024 підготовчого засідання.

Процесуальним правом на участь в призначеному на 18.01.2024 підготовчому засіданні відповідач не скористався (як і процесуальним правом на подання відзиву на позовну заяву).

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 13.02.2024 постановлено:

закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 29 лютого 2024 року;

викликати для участі в судовому засіданні представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» в якості відповідача. Повідомити відповідача, що його неявка не перешкоджає проведенню судового засідання та розгляду справи.

Примірник ухвали суду від 13.02.2024, що направлявся відповідачеві на адресу, зазначену в позові і яка відповідає адресі, наявній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, був повернутий до суду у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

Враховуючи вищенаведені положення п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду від 13.02.2024, є такою, що отримана відповідачем 15.02.2024, а тому останній є таким, що належним чином був повідомлений про дату, час та місце проведення призначеного на 29.02.2024 судового засідання.

Процесуальним правом на участь в призначеному на 29.02.2024 судовому засіданні відповідач не скористався.

В судовому засіданні 29.02.2024 оголошено перерву до 14.03.2024 до 14:30; одночасно постановлено повідомити відповідача про призначення судового засідання, а також про те, що його неявка не перешкоджає проведенню судового засідання та розгляду позовної заяви.

Примірник ухвали суду від 29.02.2024, що направлявся відповідачеві на адресу, зазначену в позові і яка відповідає адресі, наявній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, був повернутий до суду у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

Враховуючи вищенаведені положення п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду від 29.02.2024, є такою, що отримана відповідачем 07.03.2024, а тому останній є таким, що належним чином був повідомлений про дату, час та місце проведення призначеного на 14.03.2024 судового засідання.

До початку судового засідання 14.03.2024 позивачем до Господарського суду Чернігівської області подана заява від 14.03.2024 про розгляд справи за відсутності його повноважного представника; одночасно позивач повідомив про підтримання заявлених ним позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалюючи дане рішення, суд враховує, що 14.03.2024 о 14:21 в мережі Інтернет (Telegram-канал "Суспільне Чернігів") з`явилось повідомлення про оголошення повітряної тривоги в Чернігівській області, яка тривала до 14:51 (о 14:53 в Чернігівській області вчергове пролунала повітряна тривога, яка тривала до 15:25).

Згідно наказу голови Господарського суду Чернігівської області від 12.07.2022 № 24-од, з метою забезпечення вимог цивільного захисту населення під час повітряної тривоги, зобов`язано суддів та працівників суду під час оголошення повітряної тривоги здійснювати евакуацію із залишенням приміщення суду до безпечного місця розташування; встановлено, що в разі оголошення повітряної тривоги під час проведення судового засідання, таке засідання має негайно припинятися; крім того, організовано службу судових розпорядників щодо додаткового оповіщення голосом всіх працівників суду та відвідувачів стосовно повітряної тривоги та місця можливої евакуації.

Враховуючи даний факт та вищезгаданий наказ голови суду, призначене на 14.03.2024 на 14:30 судове засідання по даній справі не проводилось; даний факт підтверджується також Актом від 14.03.2024 № 36-24 щодо оголошення повітряної тривоги.

В той же час, з огляду на відповідну заяву позивача, неодноразове належне повідомлення відповідача про перебування на розгляді в Господарському суді Чернігівської області даної справи та відсутність з боку товариства наміру приймати у ньому участь, суд дійшов висновку про можливість ухвалення рішення в судовому засіданні 14.03.2024 за відсутності повноважних представників сторін після завершення повітряної тривоги.

Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважного представника позивача, з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

рішенням тринадцятої сесії Чернігівської обласної ради восьмого скликання «Про затвердження Положення про управління комунального майна Чернігівської обласної ради у новій редакції» від 10.02.2023 № 16-13/VIII затверджено Положення про управління комунального майна Чернігівської обласної ради у новій редакції, згідно якого Управління утворено рішенням Чернігівської обласної ради від 25 березня 2005 року, є уповноваженим органом обласної ради, який відповідно до законодавства України забезпечує реалізацію повноважень обласної ради по управлінню та розпорядженню майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області (майно (об`єкти) комунальної власності області).

Управління є юридичною особою, що самостійно реалізує владні управлінські функції в межах повноважень, делегованих Чернігівською обласною радою.

Управління зареєстроване державним реєстратором Чернігівської міської ради 06 квітня 2005 року, ідентифікаційний код 33469166, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатки із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює облік майна комунальної власності області і веде єдину базу даних; здійснює перевірки суб`єктів права комунальної власності та інших форм власності, які володіють та користуються правами на майно комунальної власності області, щодо дотримання законності та ефективності його використання, наявності, стану та обліку, висуває вимоги, надає пропозиції з цих питань.

Управління має право здійснюючи контроль за дотриманням законності та ефективності використання майна комунальної власності області, проводити перевірки суб`єктів права комунальної та інших форм власності, які володіють та користуються правами на майно комунальної власності області, з можливістю залучення до них депутатів обласної ради та представників громадськості; укладати договори, набувати майнових і немайнових прав, бути позивачем і відповідачем у судах з питань, що належать до його компетенції.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» зареєстровано як суб`єкт господарювання 02.12.1999, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесені відомості за № 10641200000000402.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, 07.11.2016 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна внесено запис про право приватної власності відповідача на об`єкт незавершеного будівництва комплекс будов та споруд районної лікарні за адресою вул. Перемоги, 161, м. Прилуки, Чернігівська область; підстава для державної реєстрації: Договір купівлі-продажу об`єкту незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, номер: 455; виданий 15.02.2007, видавник: Слєдовський М.С., приватний нотаріус Чернігівського міського нотаріального округу.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.04.2018 по справі № 927/877/17, залишеним без змін постановами Київського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 та Касаційного господарського суду у складі Верховного суду від 22.01.2019, в задоволенні позовних вимог заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Чернігівської обласної ради та Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» про розірвання Договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, від 15.02.2007 відмовлено повністю.

Під час вирішення спору в межах справи № 927/877/17 місцевий господарський суд встановив, що «15.02.2007 року між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт (покупець) укладено договір купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Відповідно до умов договору продавець зобов`язується передати у власність покупцеві майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області об`єкт незавершеного будівництва комплекс будов та споруд районної лікарні, що перебуває на балансі управління капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації та знаходиться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 без земельної ділянки, під добудову, без збереження профілю діяльності.

Згідно акту обстеження будівельного майданчика і технічного стану об`єкта незавершеного будівництва від 11 жовтня 2006 року слідуючою характеристика об`єкта приватизації: до складу об`єкта приватизації входять: головний корпус, харчовий блок, трансформаторна підстанція, станція лікувального газопостачання, самотічний напірний колектор, котельня (тимчасова споруда). Згідно з рішенням Прилуцької районної ради від 17.10.89 № 262 під об`єкт приватизації відведено приватизації відведено земельну ділянку 5,0 га.

Покупець зобов`язується прийняти зазначений об`єкт приватизації і сплатити за нього ціну відповідно до умов, що визначені в цьому договорі.

Відповідно до п. 1.2 договору об`єкт приватизації продається покупцю шляхом продажу на аукціоні на підставі рішення Чернігівської обласної ради від 18.09.2006 року Про внесення доповнення до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, що підлягають приватизації у 2006 році.

Відповідно до п. 1.4 договору згідно з протоколом аукціону з продажу об`єкта приватизації від 09.02.2006 р. № 2007/05, що затверджений наказом Управління комунального майна від 12.02.2007 р. № 26, остаточна ціна продажу з ПДВ становить 383467,17 грн у т.ч. ПДВ 63911,20 грн.

Указаний в цьому договорі об`єкт приватизації продано з урахуванням ПДВ за 383467,17 грн, в т.ч. ПДВ 63911,20 грн (пункт 1.5 договору).

Згідно п. 2.1 договору розрахунки за придбаний об`єкт приватизації здійснюються покупцем шляхом безготівкового перерахування усієї суми на рахунок, зазначений у пункті 2.2. Плата за об`єкт приватизації вноситься на підставі цього договору.

Відповідно до п. 2.2 договору покупець зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту підписання цього договору внести грошові кошти за придбаний об`єкт приватизації таким чином: грошові кошти в сумі 284695,32 грн сплачуються покупцем на рахунок Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, сума ПДВ 63911,20 грн сплачується покупцем на рахунок Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, грошові кошти в сумі 34860,65 грн внесені для участі в аукціоні згідно з платіжним дорученням № 447 від 05.02.2007 на рахунок ТОВ УТБ Соціум, зараховуються покупцю у рахунок вартості об`єкта приватизації.

Факт належного проведення відповідачем розрахунків за придбаний об`єкт сторонами визнається та не оспорюється.

Відповідно до п. 5.5 договору завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю протягом трьох років після підписання договору купівлі-продажу. Подальше використання об`єкта визначає покупець.

Відповідно до п. 5.7 договору на вимогу продавця покупець зобов`язаний протягом добудови, до моменту введення об`єкта приватизації в експлуатацію та підписання акту підсумкової перевірки виконання умов цього договору, надавати продавцю для ознайомлення необхідні матеріали, відомості, документи тощо про виконання умов цього договору.

Продавець зобов`язаний здійснювати контроль за виконанням умов договору (п. 6.2 договору).

У разі невиконання покупцем умов цього договору продавець має право у встановленому законодавством порядку на розірвання договору, повернення об`єкта приватизації у комунальну власність за рішенням суду, стягнення завданих збитків у цінах, діючих на момент розірвання договору (пункт 7.3 договору).

06.03.2007 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та відповідачем складено акт приймання передачі об`єкта незавершеного будівництва спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області комплексу будов та споруд районної лікарні, який знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. Передача вищезазначеного майна проводиться згідно з договором купівлі-продажу, засвідченим нотаріально 15.02.2007 Слєдовським М.С., приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу та зареєстрованим в реєстрі за № 455. Разом з майном передається проектно-кошторисна документація в повному обсязі на об`єкт незавершеного будівництва, згідно з відповідним Актом приймання-передачі від 18.10.2007, яка перебуває на відповідальному зберіганні в Управлінні капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації.

10.06.2010 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 за реєстровим номером 455 об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Даним договором п. 5.5 викладено в наступній редакції Завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю у четвертому кварталі 2012 року, але не пізніше 31 грудня 2012 року. …

12.04.2013 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 за реєстровим номером 455 об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Даним договором п. 5.5 викладено в наступній редакції Завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю до 01 жовтня 2014. …

13.05.2015 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 за реєстровим номером 455 об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Пункт 5.5 викладено в наступній редакції Завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю до 31 грудня 2015. В пункті 7.3 договору слова у комунальну власність замінити словами у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області. В пункті 11.3 слова у державну власність замінити словами у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області. …

20.04.2016 між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 за реєстровим номером 455 об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Викладено пункт 5.5 договору в такій редакції Завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю до 01 лютого 2017 року. Подальше використання об`єкта приватизації визначає покупець.

Наведені докази та викладені в них факти визнаються сторонами та не оспорюються, в зв`язку з чим суд приходить до висновку, що з 12.04.2013 по 20.04.2016 сторонами договору вносились зміни до договору купівлі-продажу від 15.02.2007 щодо зміни як термінів добудови об`єкту так й строку дії договору.

Позивач 2, використовуючи своє право по договору від 15.02.2007 року, а саме п.6.2., здійснював контроль виконання умов договору відповідачем, а саме:

25.11.2008 року Управлінням комунального майна складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що умови договору станом на 25 листопада затягуються в частині термінів погодженні проекту реконструкції об`єкта (п. 5.4) та здійснення робіт по будівництву об`єкта (п. 5.5). Необхідно прискорення робіт, пов`язаних із завершенням погодження плану реконструкції, отримання дозволу на будівництво та здійснення безпосередньо робіт по добудові об`єкта. Даний акт підписано відповідачем.

16.10.2009 Управлінням комунального майна складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що за період останньої перевірки виконання умов договору купівлі-продажу покупцем отримано позитивний висновок комплексної державної експертизи робочого проекту. Станом на 16 жовтня 2009 року покупцем не виконуються умови п. 5.5 договору купівлі-продажу ОНБ комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул.. Перемоги, 161, від 15.02.2007 № 455 в частині здійснення робіт по будівництву об`єкта (будівельні роботи не розпочато). Даний акт підписано відповідачем.

18.02.2010 Управлінням комунального майна складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 18.02.2010 покупцем не виконані умови п. 5.5 договору купівлі-продажу, яким передбачено завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю протягом трьох років після підписання договору купівлі-продажу (термін виконання умови закінчився 15.02.2010 року). Враховуючи викладене та звернення ТОВ Амазоніт по суті даного порушення, внести на розгляд постійної комісії обласної ради з питань управління та розпорядження об`єктами комунальної власності дане питання для надання відповідних рекомендацій. Даний акт підписано відповідачем.

11.02.2011 Управлінням комунального майна складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 11.02.2011 покупцем не виконуються умови п. 5.5 договору купівлі продажу в частині здійснення робіт по будівництву об`єкта (будівельні роботи не розпочаті). За період від останньої перевірки виконання умов договору купівлі-продажу (акт поточної перевірки від 18.02.2010) покупцем не було здійснено жодних заходів по добудові об`єкта. Представник відповідача відмовився від підпису акту.

10.10.2011 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутатів Чернігівської обласної ради та заступника Прилуцького міського голови складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 10.10.2011 покупцем не виконуються умови п. 5.5 договору в частині здійснення робіт по будівництву об`єкта (будівельні роботи не розпочаті). За період від останньої перевірки виконання умов договору (акт поточної перевірки від 11.02.2011) покупцем не було здійснено жодних заходів по добудові об`єкта. Даний акт представник відповідача підписав з зауваженнями. В зауваженнях до акту відповідачем зазначено, що ТОВ Амазоніт повинно було самостійно вирішити питання відведення земельної ділянки та розпочати будівництво. Підприємство підготувало всі необхідні документи для оформлення цієї земельної ділянки та звернулося з ними до Прилуцької міської ради. Рішенням Прилуцької міської ради від 29.11.2007 було відмовлено ТОВ Амазоніт у підготовці матеріалів вибору земельної ділянки. Без належно оформленої земельної ділянки ТОВ Амазоніт не може розпочати будівництво.

04.04.2012 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутатів Чернігівської обласної ради складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 04.04.2012 покупцем не виконуються умови п. 5.5 договору в частині здійснення робіт по будівництву об`єкта (будівельні роботи не розпочаті). За період від останньої перевірки виконання умов договору (акт поточної перевірки від 10.10.2011) покупцем не було здійснено жодних заходів по добудові об`єкта. Крім того під дією атмосферних впливів відбувається поступова руйнація цегельної кладки стін в будівлях головного корпусу (у зв`язку із частковою відсутністю шиферної покрівлі) та харчового блоку (відсутню перекриття). Даний акт підписано відповідачем.

03.01.2013 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутатів Чернігівської обласної ради та депутата Прилуцької міської ради проведено підсумкову перевірку виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 03.01.2013 покупцем не виконані умови п. 5.5 договору в частині проведення, завершення будівництва та введення об`єкта приватизації в експлуатацію (будівельні роботи не проводилися). За період від останньої перевірки виконання умов договору (акт поточної перевірки від 04.04.2012) покупцем роботи не проводилися. Покупцем не виконані умови п. 5.4 договору в частині отримання висновку про технічний стан харчового блоку, трансформаторної підстанції, станції лікувального газопостачання, котельні, самотічного напірного колектору. На виконання вимог Законів України Про приватизацію державного майна, Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) умов договору, Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради в порядку контролю, протягом дії договору проводились регулярні поточні перевірки виконання покупцем взятих не себе зобов`язань, в яких зафіксовано факт систематичного невиконання ТОВ Амазоніт умов договору в частині проведення будівельно-монтажних робіт по добудові та завершенню будівництва об`єкта приватизації, зокрема такі перевірки були проведені: 25.11.2008, 16.10.2009, 18.02.2010, 11.02.2011, 14.12.2011, 04.04.2012. Всі зауваження та пропозиції, викладені в актах поточних перевірок щодо необхідності активізувати роботу та розпочати роботу з добудови об`єкта приватизації залишені покупцем без реагування. Даний акт представником відповідача підписано з зауваженнями. В зауваженнях відповідачем зазначено, що ТОВ Амазоніт не проводило обстеження технічного стану харчового блоку, трансформаторної підстанції лікувального газопостачання, котельні і самотічного напірного колектору тому, що відповідно до розробленої проектно-кошторисної документації ці об`єкти підлягають зносу. Рішенням Прилуцької міської ради від 29.11.2007 було відмовлено ТОВ Амазоніт у підготовці матеріалів вибору земельної ділянки. Без належно оформленого права на користування земельною ділянкою ТОВ Амазоніт не має права розпочинати будівельні роботи.

13.11.2013 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутата Чернігівської обласної ради та депутата прилуцької міської ради складено акт поточної перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що станом на 13.11.2013 покупцем не виконуються умови п. 5.5 договору в частині здійснення робіт по будівництву об`єкта (будівельні роботи не розпочаті). За період від останньої перевірки (03.01.2013) покупцем не було здійснено жодних заходів по добудові об`єкта. Даний акт відповідачем підписано з зауваженнями. Відповідно до зауважень відповідач повідомив що строк був подовжений до 01.10.2014. Висновок перевірки є передчасним. Здійснення будь-яких будівельних робіт до вирішення питання щодо права користування земельною ділянкою неможливе.

02.10.2014 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутата Чернігівської обласної ради та депутата Прилуцької міської ради складено акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що відповідачем не виконані умови договору в частині проведення, завершення будівництва та введення об`єкта приватизації в експлуатацію (будівельні роботи не проводилися). Не виконано умови пункту 5.4 договору в частині отримання висновку про технічний стан харчового блоку, трансформаторної підстанції лікувального газопостачання, котельні і самотічного напірного колектору. Проводились регулярні поточні перевірки виконання покупцем взятих на себе зобов`язань та зафіксовано факт систематичного невиконання умов договору в частині проведення будівельно-монтажних робіт по добудові та завершенню будівництва об`єкта. В результаті бездіяльності покупця допущено псування об`єкта приватизації. Відповідно до п. 7.3 договору у зв`язку з невиконанням покупцем умов договору він підлягає розірванню у встановленому законодавством порядку. Даний акт підписано відповідачем з зауваженнями, в яких повідомив що незважаючи не позитивне рішення від 13.03.2014 Прилуцької територіальної громади управління містобудування та архітектури висновком від 22.09.2014 3 018-07/254 відмовило в погодженні проекту земле відводу. Вважають що комплекс будов і споруд районної лікарні не є об`єктом нерухомого майна, а земельна ділянка підлягає продажу на торгах.

20.01.2016 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт, депутата Чернігівської обласної ради складено акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що відповідачем не виконані умови договору в частині проведення, завершення будівництва та введення об`єкта приватизації в експлуатацію (будівельні роботи не проводилися). Не виконано умови пункту 5.4 договору в частині отримання висновку про технічний стан харчового блоку, трансформаторної підстанції лікувального газопостачання, котельні і самотічного напірного колектору. Проводились регулярні поточні перевірки виконання покупцем взятих на себе зобов`язань та зафіксовано факт систематичного невиконання умов договору в частині проведення будівельно-монтажних робіт по добудові та завершенню будівництва об`єкта. В результаті бездіяльності покупця допущено псування об`єкта приватизації. Відповідно до п. 7.3 договору у зв`язку з невиконанням покупцем умов договору він підлягає розірванню у встановленому законодавством порядку. Даний акт підписано відповідачем з зауваженнями, в яких повідомив що після неодноразових звернень Прилуцька міська рада рішенням від 13.03.2014 дозволила ТОВ Амазоніт розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Прилуцька міська рада рішенням від 24.12.2015 затвердила проект землеустрою щодо відведення та передачі в оренду ТОВ Амазоніт земельної ділянки площею 50000 кв. м для обслуговування та реконструкції об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов і споруд районної лікарні під житлово-торгівельно-офісний центр терміном на 5 років. Таким чином починаючи з 2007 року вперше з`явилась можливість отримати в оренду земельну ділянку для будівництва.

16.02.2017 Управлінням комунального майна, у присутності ТОВ Амазоніт складено акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що відповідачем не виконані умови договору в частині проведення, завершення будівництва та введення об`єкта приватизації в експлуатацію (будівельні роботи не проводилися). Не виконано умови пункту 5.4 договору в частині отримання висновку про технічний стан харчового блоку, трансформаторної підстанції лікувального газопостачання, котельні і самотічного напірного колектору. Проводились регулярні поточні перевірки виконання покупцем взятих на себе зобов`язань та зафіксовано факт систематичного невиконання умов договору в частині проведення будівельно-монтажних робіт по добудові та завершенню будівництва об`єкта. В результаті бездіяльності покупця допущено псування об`єкта приватизації. Відповідно до п. 7.3 договору у зв`язку з невиконанням покупцем умов договору він підлягає розірванню у встановленому законодавством порядку. Представник ТОВ Амазоніт від підпису акта відмовився.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем вчинялись дії по оформленню земельної ділянки під придбаним об`єктом, а саме:

26.04.2007 відповідач звернувся до Прилуцької міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки в м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 під житлово-офісне-торговий комплекс, в який буде входити весь комплекс інженерних споруд, установи культурно-побутового обслуговування населення і весь цей комплекс буде розміщено на площі 5,0 га.

Рішенням сесії міської ради м. Прилуки від 08.06.2007 надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки на площі 1,3 га, що обмежує виконання будівельно-монтажних робіт. 16.06.2007 відповідач вдруге звернувся про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 5,0 га.

Листом № 12 від 16.06.2007 відповідач звернувся до міського голови м. Прилуки про винесення вдруге на сесії міської ради питання про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 та погодити план забудови на площі 0,5 га.

Рішенням сесії міської ради м. Прилуки від 28.07.2007 попереднє рішення залишено чинним.

08.08.2007 ТОВ Амазоніт втрете звернулося до Прилуцької міської ради з проханням переглянути рішення від 08.06.2007.

Листом від 24.10.2007 виконком Прилуцької міської ради повідомив, що ТОВ Амазоніт необхідно звернутися до міськради з клопотання про надання дозволу на підготовку матеріалів погодження місця розташування об`єкта.

Листом від 17.10.2007 відповідач вчетверте звернувся до Прилуцької міськради з клопотанням про надання дозволу.

Рішення сесії Прилуцької міськради від 29.11.2007 відповідачу знову було відмовлено у підготовці матеріалів вибору земельної ділянки до затвердження генерального плану міста.

Відповідач листом від 21.02.2014 звернувся до Прилуцької міської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва житлово-торгово-офісного центру орієнтовною площею 5,0 га за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

13.03.2014 рішенням Прилуцької міської ради № 3 дозволено розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Амазоніт площею 50000 кв. м для обслуговування та реконструкції незавершеного будівництва комплексу будов і споруд районної лікарні по вул.Перемоги, 161.

Незважаючи на позитивне рішення Прилуцької територіальної громади Управління містобудування та архітектури висновком від 22.09.2014 відмовило в погодженні проекту землевідводу.

18.06.2015 відповідач вп`яте звернувся до Прилуцької міської ради зі заявою про затвердження проекту землеустрою.

Рішенням Прилуцької міської ради від 09.07.2015 відповідачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5000 кв м та наданні її в оренду для обслуговування та реконструкції об`єкта незавершеного будівництва по вул.. Перемоги, 161 в зв`язку з відсутністю генерального плану міста та відповідно до вимог частини 3 статті 24 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності.

07.08.2015 ТОВ Амазоніт вшосте звернувся до Прилуцької міськради про затвердження проекту землеустрою.

Листом від 03.09.2015 виконком Прилуцької міськради відповів що дане питання не буде розглянуто на черговій сесії враховуючи попередню відмову.

25.09.2015 ТОВ Амазоніт всьоме звернулося з заявою про затвердження проекту землеустрою.

Рішенням Прилуцької міської ради від 08.10.2015 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні її в оренду.

ТОВ Амазоніт 02.10.2015 надано міському голові м. Прилуки пропозиції до Генерального плану м. Прилуки про врахування питання відведення земельної ділянки для обслуговування та реконструкції об`єкта незавершеного будівництва.

Виконком Прилуцької міської ради листом від 20.10.2015 повідомив, що розробникам проекту Генерального плану міста направлено відповідного листа з приводу врахування внесених пропозицій.

09.12.2015 ТОВ Амазоніт восьмий раз звернулося до Прилуцької міськради про затвердження проекту землеустрою.

Рішенням Прилуцької міської ради від 24.12.2015 № 22 затверджено проект землеустрою щодо відведення та передачі земельної ділянки в оренду терміном на 5 років ТОВ Амазоніт площею 50000 кв. м для обслуговування та реконструкції незавершеного будівництва комплексу будов і споруд районної лікарні по вул.. Перемоги, 161 під житлово-торгівельно-офісний центр (кадастровий номер земельної ділянки 7410700000:04:003:0895, цільове призначення 02.07). Орендарю оформити договір оренди земельної ділянки з міською радою та провести державну реєстрацію права оренди у тридцятиденний термін з дня ухвалення рішення.

08.09.2016 між Прилуцькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Амазоніт (орендар) укладено договір оренди землі.

Відповідно до умов договору орендодавець на підставі рішення від 24.12.2015 № 22 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Прилуки, по вул. Перемоги, 161. В оренду надається земельна ділянка загальною площею 50000 кв. м. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: комплекс будов та споруд.

Відповідно до п. 8 договору договір укладено на 5 років.

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування та реконструкції об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов і споруд районної лікарні під житлово-торгівельно-офісний центр (пункт 14 договору). Цільове призначення земельної ділянки 02.07 для житлової забудови (п. 15 договору).

20.09.2016 між Прилуцькою міською радою та ТОВ Амазоніт підписано акт приймання передачі земельної ділянки площею 50000 кв. м по вул.. Перемоги, 161 в м. Прилуки.

Згідно довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на нерухоме майно зареєстровано об`єкт нерухомого майна земельна ділянка, кадастровий номер 7410700000:04:003:0895, державна реєстрація 20.09.2016, строк дії 5 років, орендар ТОВ Амазоніт.

Таким чином, відповідачем отримано земельну ділянку для обслуговування та реконструкції об`єкта незавершеного будівництва лише 20.09.2016 року, в той час, як строк добудови та дії договору купівлі-продажу закінчується 31.01.2017.

Листом № 18 від 09.10.2017 відповідач звернувся до Управління комунального майна з питання про продовження строку добудови об`єкту до кінця 2019 року.

Листом № 17 від 05.10.2017 відповідач звернувся до Чернігівської обласної ради з питання продовження строку добудови об`єкту до кінця 2019 року.

Управління комунального майна листом № 01-962 від 13.10.2017 повідомило відповідача що на сесії обласної ради 17.05.2017 рішення про продовження строку добудови об`єкта до кінця 2019 року не прийнято. …

Дії відповідача щодо правомірного, неодноразового звернення до міської ради по процедурам отримання земельної ділянки, розцінюються судом як дії направлені на вжиття заходів залежних від відповідача на недопущення порушення умов договору купівлі -продажу, в т.ч. строків добудови придбаного об`єкту.

Відповідно до висновку судових експертів від 14.03.2018 №5156/5157/17-24 за результатами дослідження матеріалів справи та проектної документації зазначено, що строк з 20.09.2016 по 01.02.2017 не є достатньо об`єктивним для здійснення відповідачем добудови об`єкту незавершеного будівництва, прийнятна тривалість будівництва визначена в 15 місяців, необхідно при цьому враховувати тривалість демонтажу 5,4,3 поверхів, виконання ремонтних робіт та усунення дефектів пошкоджень конструкції 1,2 поверхів, а також інших заходів для відновлення експлуатаційної придатності для завершення будівництва.

З огляду на те, що 20.02.2016 є датою передачі відповідачу земельної ділянки, а 01.02.2017 є датою закінчення строку дії договору купівлі-продажу об`єкту, враховуючи висновки судових експертів, суд приходить до висновку, що строк з 20.09.2016 по 01.02.2017 не був об`єктивно достатнім для здійснення добудови ОНБ, придбаного відповідачем на умовах договору від 15.02.2007 року.

Окрім того, за умовами договору купівлі продажу від 15.02.2007 року, збереження профілю діяльності об`єкту приватизації не передбачалось, що викладено в п.1.1 договору, а тому позивачі не могли розраховувати на позитивний суспільний інтерес добудови об`єкту саме як лікарняного корпусу.

Зазначені висновки свідчать, що відповідач за об`єктивних обставин не міг виконати умови п.5.5 договору до 20.09.2016 року та після цієї дати не міг завершити добудову об`єкту до 01.02.2017. …

З огляду на вищеописане, суд приходить до висновку, що відповідачем було вжито всіх необхідних заходів для отримання земельної ділянки в оренду з метою дотримання процедур щодо початку будівельних робіт по добудові об`єкту без збереження профілю, що свідчить про об`єктивну відсутність вини відповідача в допущеному простроченні виконання умов договору купівлі-продажу, що виключає можливість застосування правового наслідку за умовами ст.611 ЦК України. А тому, відсутнє істотне порушення відповідачем умов договору за приписами ч.2 ст.651 ЦК України.»

Таким чином, під час вирішення спору в межах справи № 927/877/17 був встановлений факт укладення між сторонами Договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, від 15.02.2007, внесення змін до нього, зокрема щодо термінів завершення будівництва об`єкту приватизації, перевірки Управлінням законності та ефективності використання майна, невиконання відповідачем з об`єктивних причин умов Договору в частині завершення добудови об`єкту в строк до 01.02.2017.

В силу приписів ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України відповідні обставини не доказуються при розгляді даної справи.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 28.04.2021 по справі № 927/57/21 ухвалено позов Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» про розірвання договору задовольнити повністю; розірвати договір купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 від 15.02.2007, укладений між Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Амазоніт».

Під час вирішення спору в межах справи № 927/57/21 місцевий господарський суд, серед іншого, встановив, що «… Враховуючи, що умовами договору купівлі-продажу передбачено, що покупець зобов`язаний завершити будівництво об`єкта приватизації протягом трьох років, а тому об`єкт приватизації повинен бути добудований до 20.09.2019.

12.01.2021 комісією Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради, створеною на підставі наказу від 30.12.2020 №174, складено акт підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою м. Прилуки, вул. Перемоги, 161. В ході перевірки встановлено, що відповідачем не виконані умови договору в частині проведення, завершення будівництва та введення об`єкта приватизації в експлуатацію (будівельні роботи не проводилися). Не виконано умови пункту 5.4 договору в частині отримання висновку про технічний стан харчового блоку, трансформаторної підстанції лікувального газопостачання, котельні і самотічного напірного колектору. Проводились регулярні поточні перевірки виконання покупцем взятих на себе зобов`язань та зафіксовано факт систематичного невиконання умов договору в частині проведення будівельно-монтажних робіт по добудові та завершенню будівництва об`єкта приватизації. В результаті бездіяльності покупця допущено псування об`єкта приватизації. Відповідно до п. 7.3, 11.3 договору у зв`язку з невиконанням покупцем умов договору він підлягає розірванню у встановленому законодавством порядку з поверненням об`єкта приватизації у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області та стягнення завданих збитків у цінах, діючих на момент його розірвання. …

Як зазначалося вище, відповідно до п. 7.3 спірного договору, у разі невиконання покупцем умов цього договору продавець має право у встановленому законодавством порядку на розірвання договору, повернення об`єкта приватизації у комунальну власність за рішенням суду, стягнення завданих збитків у цінах, діючих на момент розірвання договору

У разі невиконання однією із сторін умов цього договору він може бути змінений або розірваний на вимогу іншої сторони за рішенням суду або господарського суду, а об`єкт приватизації повернутий у державну власність (п.11.3 договору).

… умовами договору купівлі-продажу від 15.02.2007, з урахуванням договору про внесення змін від 20.04.2016, на покупця покладався обов`язок завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю до 01.02.2017. Подальше використання об`єкта приватизації визначає покупець.

Відповідач звертався до Чернігівської обласної ради та Управління комунального майна з питання про продовження строку добудови об`єкту до кінця 2019 року. Управління комунального майна листом № 01-962 від 13.10.2017 повідомило відповідача, що на сесії обласної ради 17.05.2017 рішення про продовження строку добудови об`єкта до кінця 2019 року не прийнято.

Матеріали даної справи не містять доказів продовження строку дії п.5.5. договору, а саме: прийняття рішення міською радою про продовження строку дії п.5.5. договору та укладення між сторонами додаткової угоди.

Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів вирішення даного питання у судовому порядку, зокрема звернення до суду з вимогою про внесення змін до договору або про визнання укладеною додаткової угоди про продовження строку дії п.5.5. договору.

Отже, відповідач повинен був завершити будівництво об`єкту приватизації без збереження профілю до 01.02.2017. …

Враховуючи обставини, встановлені рішенням суду від 24.04.2018 у справі № 927/877/17, залишеним в силі постановою Київського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 та постановою Верховного Суду від 22.01.2019, а також те, що умовами Договору передбачено, що відповідач зобов`язаний завершити будівництво об`єкта приватизації протягом трьох років, суд доходить висновку, що строк виконання відповідачем зобов`язання щодо завершення будівництва об`єкта приватизації становить з 20.09.2016 до 20.09.2019.

Відповідач протягом трьох років не вчиняв дії, спрямовані на вирішення у судовому порядку питання про продовження строків виконання обов`язку з добудови і введення об`єкту в експлуатацію, не звертався до позивача з документами з метою інформування про свою активну позицію і про хід будівництва, не інформував позивача про затримку у виконанні зобов`язань за договором тощо, тобто відповідач не вживав юридично-значимих дій, які б свідчили про активне бажання виконати свої зобов`язання за договором.

Актом від 12.01.2021 підсумкової перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, встановлено невиконання відповідачем умов договору.

При цьому, доказів оскарження зазначеного акта підсумкової перевірки, викладених у ньому фактів, тобто обставин, якими встановлено порушення покупцем умов договору, матеріали справи не містять.

Також в матеріалах справи відсутні інші документи, які б підтверджували факти виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором купівлі-продажу від 15.02.2007 в установлений строк щодо добудови та введення в експлуатацію об`єкта будівництва. …

Відповідач доказів належного виконання своїх зобов`язань за договором, вчинення спроб для добудови об`єкта, вжиття активних і своєчасних заходів направлених на завершення будівництва в зазначений термін, не надав, доводи позивача на спростував.»

Таким чином, під час вирішення спору в межах справи № 927/57/21 був встановлений факт невиконання відповідачем умов Договору в частині проведення добудови об`єкта у визначений сторонами термін, що було підставою для його розірвання за рішенням господарського суду (п. 11.3).

В силу приписів ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України відповідні обставини не доказуються при розгляді даної справи.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 17.11.2021 по справі № 927/856/21 ухвалено:

позов заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» про зобов`язання повернути майно та скасування державної реєстрації права власності, задовольнити в повному обсязі;

зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» повернути в комунальну власність об`єкт незавершеного будівництва комплекс будов та споруд районної лікарні в місті Прилуки Чернігівської області по вул. Перемоги, 161, шляхом передачі його Управлінню комунального майна Чернігівської обласної ради;

скасувати державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва комплекс будов та споруд районної лікарні в місті Прилуки Чернігівської області по вул. Перемоги, 161, за Товариством з обмеженою відповідальністю «Амазоніт».

Під час вирішення спору в межах справи № 927/856/21 місцевий господарський суд, серед іншого, встановив, що «… Частина 10 статті 26 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна, що є спеціальною нормою, що визначає правові наслідки розірвання договору купівлі-продажу об`єкту приватизації, передбачає, що в разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу в зв`язку з невиконанням покупцем договірних зобов`язань приватизований об`єкт підлягає поверненню в державну (комунальну) власність.

Порядок повернення в державну (комунальну) власність об`єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об`єктів, затверджений наказом ФДМУ №1331 від 18.10.2018, за яким (п.2) об`єкт приватизації повертається до сфери управління органу приватизації, що проводив його відчуження за договором купівлі-продажу, для здійснення управління цим об`єктом згідно із законодавством до дати відчуження його в результаті повторного продажу. …

Як вбачається з матеріалів справи, позивач у межах своїх повноважень представляв інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області в спірних правовідносинах до переходу об`єкту приватизації в власність відповідача та виступав стороною за договором купівлі продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, та в силу установчих документів на даний час наділений повноваженнями по управлінню та розпорядженню об`єктами комунальної власності області.

У досудовому порядку позивач неодноразово листами від 27.05.2021 №02-580 та від 30.06.2021 №02-719 звертався до відповідача з вимогою повернути спірне майно до комунальної власності громади шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі, однак, його звернення були залишені поза увагою. …»

Отже, під час вирішення спору в межах справи № 927/856/21 був встановлений факт наявності підстав для вилучення у відповідача спірного об`єкта незавершеного будівництва та скасування державної реєстрації права власності на нього.

В силу приписів ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України відповідні обставини не доказуються при розгляді даної справи.

Як вбачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї доказів, на підставі Акту від 20.07.2022 державного виконавця була здійснена передача вищевказаного об`єкта незавершеного будівництва у комунальну власність; 23.08.2022 був проведений його інвентаризаційний опис.

Згідно Протоколу № 1 від 23.08.2022 засідання комісії з інвентаризації ОНБ комплексу будов та споруд районної лікарні, що знаходиться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 (затверджений начальником Управління комунального майна Чернігівської обласної ради 23.08.2022) ухвалено Відділу обліку та відчуження майна згідно законодавства України розпочати роботу щодо повторного продажу об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що розташований за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161.

Рішенням від 29.11.2022 № 14-12/VIII Чернігівської обласної ради дванадцятої сесії восьмого скликання «Про включення об`єкта незавершеного будівництва до переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, що підлягають приватизації» вищезгаданий об`єкт нерухомості був включений до переліку об`єктів комунальної власності області, що підлягають приватизації; Управлінню доручено здійснити приватизацію об`єктів відповідно до вимог законодавства з питань приватизації та цього рішення.

15.03.2023 на підставі вищезгаданого рішення Господарського суду Чернігівської області від 17.11.2021 по справі № 927/856/21 за Чернігівською обласною радою було зареєстровано право власності на об`єкт незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні (номер відомостей про речове право 49597051); балансоутримувачем майна значиться Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (право оперативного управління; номер запису про інше речове право 50762388).

Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначені Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

Статтями 1, 3-7, 10, 12, 13 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» передбачено, що положення цього Закону поширюються на правовідносини, які виникають у процесі здійснення оцінки майна, майнових прав, що належать фізичним та юридичним особам України на території України та за її межами, а також фізичним та юридичним особам інших держав на території України та за її межами, якщо угода укладається відповідно до законодавства України, використання результатів оцінки та здійснення професійної оціночної діяльності в Україні.

Оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону (далі - нормативно-правові акти з оцінки майна), і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності. У цьому Законі майном, яке може оцінюватися, вважаються об`єкти в матеріальній формі, будівлі та споруди (включаючи їх невід`ємні частини), об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості, машини, обладнання, транспортні засоби тощо; паї, цінні папери; нематеріальні активи, у тому числі об`єкти права інтелектуальної власності; цілісні майнові комплекси всіх форм власності. Незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання. Процедури оцінки майна встановлюються нормативно-правовими актами з оцінки майна. У випадках проведення незалежної оцінки майна складається звіт про оцінку майна. Вимоги до звітів про оцінку майна та актів оцінки майна встановлюються відповідно до статті 12 цього Закону. Датою оцінки є дата, за станом на яку здійснюються процедури оцінки майна та визначається вартість майна.

Професійна оціночна діяльність (далі - оціночна діяльність) - діяльність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, визнаних такими відповідно до положень цього Закону, яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення оцінки майна, розгляді та підготовці висновків щодо вартості майна. Оціночна діяльність може здійснюватися у формі практичної діяльності з оцінки майна, яка полягає у практичному виконанні оцінки майна та всіх процедур, пов`язаних з нею, відповідно до вимог, встановлених нормативно-правовими актами з оцінки майна; рецензуванні звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), яке полягає в їх критичному розгляді та наданні висновків щодо їх повноти, правильності виконання та відповідності застосованих процедур оцінки майна вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, в порядку, визначеному цим Законом та нормативно-правовими актами з оцінки майна.

Суб`єктами оціночної діяльності є, зокрема суб`єкти господарювання - зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб`єкта оціночної діяльності відповідно до цього Закону.

Оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог цього Закону.

Оцінка майна проводиться у випадках, встановлених законодавством України, міжнародними угодами, на підставі договору, а також на вимогу однієї з сторін угоди та за згодою сторін.

Проведення оцінки майна є обов`язковим у випадку приватизації та іншого відчуження у випадках, встановлених законодавством, оренди, обміну, страхування державного майна, майна, що є у комунальній власності, а також повернення цього майна на підставі рішення суду; визначення збитків або розміру відшкодування у випадках, встановлених законом.

Оцінка майна проводиться на підставі договору між суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання та замовником оцінки або на підставі ухвали суду про призначення відповідної експертизи щодо оцінки майна.

Звіт про оцінку майна є документом складеним, зокрема, в електронному вигляді з дотриманням законодавства про електронні довірчі послуги, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.

Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна). Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), якщо зазначена оцінка погоджується, затверджується або приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування, є обов`язковим.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 «Про затвердження Національного стандарту № 1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав» затверджений Національний стандарт № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», п. 67 якого передбачається, що рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна. Звіт класифікується за такими ознаками: звіт повністю відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна; звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки; звіт не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але може використовуватися з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків; звіт не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.

З метою визначення вартості об`єкта незавершеного будівництва комплексу будов та споруд районної лікарні, що розташований за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 для цілей бухгалтерського обліку та визначення розміру збитків, нанесених територіальній громаді за час перебування об`єкта у приватній власності, позивач звернувся до Приватного підприємства «Аксіома» з проханням на 23.08.2022 провести незалежну оцінку спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, що перебуває на балансі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (лист від 22.03.2023 № 02-229).

Згідно Звіту (дата складання висновку 31.07.2023) про оцінку майна: об`єкту незавершеного будівництва комплекс будов і споруд, що знаходяться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 мінімальний розмір збитків, нанесених територіальній громаді внаслідок невиконання договірних умов, що потягло за собою погіршення стану об`єкта, становить 608 625,98 грн (дата оцінки 23.08.2022); при цьому, оцінювач вказав, що «… за час перебування ОНБ він не лише не був добудований, як передбачалось умовами договору, а й значно погіршився в фізичному та технічному плані. Виявлені візуально ознаки значного погіршення стану та збільшення зносу конструкцій. …. На момент продажу зафіксований знос в розмір 21%, на момент оцінки 41%. …»

Вказаний Звіт затверджений начальником управління комунального майна Чернігівської обласної ради В.О. Кулідою 11.08.2023.

З Рецензії № 24-23 (здійснена головним спеціалістом з питань обліку та оцінки майна відділу обліку та відчуження майна Управління комунального майна Чернігівської обласної ради Сергієм Кравченком) вбачається, що «… Звіт про оцінку майна: об`єкт незавершеного будівництва комплекс будов і споруд, що знаходяться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161, в цілому, відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки і може використовуватись з метою, зазначеною у звіті.»

Статтями 2, 13, 73, 74, 76, 79 Господарського процесуального кодексу України, завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі. Основною засадою (принципом) господарського судочинства є, зокрема змагальність сторін.

Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема письмовими, речовими і електронними доказами.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Як вже було вказано вище, відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позовну заяву та доказів на спростування фактів (обставин), викладених в позові.

Натомість надані позивачем докази, зокрема Звіт про оцінку майна, Рецензія № 24-23 дають можливість встановити ту обставину, що під час перебування об`єкта незавершеного будівництва комплекс будов і споруд, що знаходяться за адресою: Чернігівська область, м. Прилуки, вул. Перемоги, 161 в приватній власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» стан майна погіршився внаслідок чого територіальній громаді були завдані збитки в сумі 608625,98 грн.

Згідно ст. 11, 15, 16, 22 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

За змістом ст. 224, 225 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Таким чином, збитки це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони за договором, що обмежує його інтереси, як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також не одержаних кредитором доходів, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником.

Для застосування такого виду відповідальності, як відшкодування збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) порушення боржником зобов`язання, що випливає з договору; 2) збитків та їх розміру; 3) причинного зв`язку між порушенням стороною зобов`язання, що випливає з договору, та збитками; 4) вини порушника зобов`язання. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. Необхідним елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками потерпілої сторони. Слід довести, що порушення боржником зобов`язання є причиною, а збитки, які завдані особі, - наслідком такого порушення. Так, відшкодуванню підлягають збитки, які стали безпосереднім, і що особливо важливо, невідворотнім наслідком порушення відповідачем взятих на себе зобов`язань, тобто мають бути прямими.

Таким чином, при подачі позову про стягнення збитків позивачем повинно бути доведено факт порушення відповідачем зобов`язань перед позивачем, наявність та розмір збитків, а також наявність причинного зв`язку між ними.

Як вже було вказано вище, під час вирішення спорів в межах справ № 927/877/17 та 927/57/21 був встановлений факт невиконання відповідачем умов Договору в частині проведення добудови об`єкта незавершеного будівництва у визначений сторонами термін, що мало своїм наслідком погіршення його стану в фізичному та технічному плані, збільшення зносу конструкцій, поступову руйнацію під дією атмосферних впливів цегельної кладки стін в будівлі головного корпусу (у зв`язку з частковою відсутністю шиферної покрівлі) та будівлі харчового блоку (у зв`язку з відсутністю перекриття) тощо.

В результаті бездіяльності відповідача об`єкт незавершеного будівництва зазнав псування, а територіальній громаді за часів перебування майна в приватній власності завдано збитків в розмірі 608 625,98 грн.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що в цьому випадку є прямий причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю відповідача щодо виконання умов Договору стосовно добудови і введення об`єкту в експлуатацію та завданням територіальній громаді збитків.

Докази протилежного відповідачем до Господарського суду Чернігівської області подані не були.

Таким чином, за висновком суду, наявними в матеріалах справи письмовими доказами підтверджується наявність усіх елементів складу господарського правопорушення, що є підставою для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За подання до суду даної позовної заяви позивачем було сплачено 9 129,39 грн судового збору, який покладається на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст. 224, 225 Господарського кодексу України, ст. 11, 15, 16, 22 Цивільного кодексу України, ст. 2, 13, 73, 74, 76, 79, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» про стягнення 608 625 грн 98 коп. задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» (14037, м. Чернігів, проспект Миру, 180-а; код 30647777) в дохід обласного бюджету 608 625 грн 98 коп. збитків.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Амазоніт» (14037, м. Чернігів, проспект Миру, 180-а; код 30647777) на користь Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, проспект Миру, 43; код 33469166) 9 129 грн 39 коп. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення складено та підписано 15.03.2024.

Суддя А.С.Сидоренко

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117684885
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —927/26/24

Судовий наказ від 05.04.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Судовий наказ від 05.04.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Рішення від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні