Рішення
від 14.03.2024 по справі 240/35603/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 року м. Житомир справа № 240/35603/23

категорія 113070200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосвіт ЛТД" до Державної служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосвіт ЛТД» (далі позивач, ТОВ «Автосвіт ЛТД») звернулося у суд з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач, Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 17 жовтня 2023 року №007467.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що законодавство не містить вказівки на обов`язок водіїв, що здійснюють внутрішні перевезення встановлювати та використовувати контрольні прилади (тахографи) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв, а відповідно і мати щоденні реєстраційні листки режимів праці та відпочинку. Під час перевірки ТОВ "Автосвіт ЛТД" здійснювало внутрішнє перевезення пасажирів територією України без перетину державного кордону України, отже, експлуатація тахографу та наявність тахокарт в даному випадку є правом перевізника, а не обов`язком. Як зазначено в акті перевірки, даний транспортний засіб обладнаний діючим повіреним аналоговим контролюючим пристроєм - тахографом, за відсутності на момент перевірки щоденних реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водія, а саме тахокарт водія ОСОБА_1 за 19.09.2023 та у період з 23.08.2023 по 16.09.2023 або бланків підтвердження діяльності. Згідно наказу директора ТОВ «Автосвіт ЛТД» №19/09 від 19.09.2023 року в зв`язку з виробничою необхідністю - відсутністю працівника на роботі по поважній причині, що обслуговував маршрут «Коростень-Ємільчино-Коростень-Миролюбів» і був закріплений відповідно до наказу №07/06 від 07.06.2023 року за автотранспортним засобом марки Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 -, водію ОСОБА_1 , що працює на автотранспортному засобі марки Volkswagen LT 35 р.н.з НОМЕР_2 , доручили 20 вересня 2023 року виконати маршрут «Коростень-Ємільчино-Коростень-Миролюбів» на автотранспортному засобі Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 . 20 вересня 2023 року водію ОСОБА_1 видано дорожній лист №00973024 за маршрутом «Коростень-Ємільчино-Ходачки-Михайлівка-Миролюбів-Коростень», автобус Mercedes-Benz, держ. № НОМЕР_1 . У зв`язку з цим, 20 вересня 2023 року водій ОСОБА_1 встановив нову тахокарту у тахограф, що знаходився на автотранспортному засобі Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 (копія додається). Тахокарти водія ОСОБА_1 за 28 попередніх днів з дня робочої зміни були в наявності в автотранспортному засобі марки Volkswagen LT 35 р.н.з НОМЕР_2 . (копії додаються), який виїхав на маршрут раніше іншим водієм, тому у водія ОСОБА_1 була відсутня фізична можливість забрати попередні тахокарти на маршрут, який він обслуговував 20.09.2023 року. Проаналізувавши бланки підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за період з 23.08.2023 по 19.09.2023, слід зазначити, що 25.08.2023-26.08.2023р., 29.08.2023-30.08.2023, 02.09.2023 - 03.09.2023, 06.09.2023, 08.09.2023-11.09.2023, 14.09.2023-15.09.2023, 19.09.2023 водій ОСОБА_1 13 днів виконував іншу роботу, яка відрізняється від керування транспортним засобом, тому в наявності в ці дні тахокарт апріорі бути не може. 17 жовтня 2023 року на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт головним інженером ТОВ «Автосвіт ЛТД» ОСОБА_2 були представлені тахокарти водія ОСОБА_1 за 28 днів з дня робочої зміни. Однак, постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ «Автосвіт ЛТД» в сумі 17000 грн. начальником відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області була заготовлена заздалегідь, тому тахокарти водія ОСОБА_1 не були взяті до уваги, як і аргументи позивача про необов`язковість використання тахографів та тахокарт при здійсненні внутрішніх перевезень пасажирів і вантажів.

Ухвалою суду від 01 січня 2024 року позов прийнято до провадження, призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без викликів учасників справи та визначено відповідачам строк для подання відзивів на позов.

Відповідачем 11 січня 2024 року до суду подано відзив на позовну заяву. Заперечуючи вимоги позову, відповідач вказує, що позивач помилково вважає, що ведення реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водіїв (тахокарт) або бланків підтвердження діяльності транспортного засобу розповсюджується тільки на перевізників, які здійснюють міжнародні перевезення, оскільки особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку передбачено Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340, а порядок використання тахографів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385. Вказані нормативні акти регулюють правовідносини, які склалися при внутрішніх перевезеннях пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами. В даному випадку необхідно досліджувати виконання/не виконання перевізником умов, встановлених приписами Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010, згідно якого водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення. Таким чином, законодавчо встановлений обов`язок водія зберігати записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни, що є аналогом надання водієм роздруківки даних роботи тахографа цифрового тахографу/ тахокарти (аналоговий). Саме таке правопорушення було зафіксоване уповноваженими представниками відповідача та відображено у акті № 006721 від 20.09.2023, з яким водій був ознайомлений та підписав його. За результатом розгляду справи було винесено спірну постанову. Вказана постанова винесена з дотриманням вимог чинного законодавства, а відтак є правомірною та скасуванню не підлягає.

У період з 01.02.2024 по 09.02.2024 (включно) головуюча у справі суддя перебувала у відпустці.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, суд встановив такі обставини.

Суд установив, що ТОВ «Автосвіт ЛТД» надає послуги з перевезення пасажирів та небезпечних вантажів автомобільним транспортом на підставі ліцензії серії АД №062473 від 04 липня 2012 року.

На підставі витягу з договору №74/т від 3 серпня 2023 р. на право обслуговування пасажирів сертифікованими автобусами відповідної пасажиромісткості, які використовуються перевізником на законних підставах, на рейсах загального користування ТОВ "Автосвіт ЛТД" надано право на здійснення перевезень пасажирів на міжміському внутрішньообласному маршруті загального користування "Коростень АС-Миролюбів".

З матеріалів справи вбачається, що 20 вересня 2023 року старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті було складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №006721, у якому зафіксовано здійснення внутрішніх пасажирських перевезень за маршрутом Миролюбів-Коростень транспортним засобом обладнаними діючим повіреним аналоговим контролюючим пристроєм тахографом за відсутності документів передбачених статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки щоденних реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водія, а саме тахокарт водія ОСОБА_1 за 19.09.2023 та у період з 23.08.2023 по 16.09.2023 або бланків підтвердження діяльності, чим порушено вимоги наказів №340 від 07.06.2010 та №385 від 24.06.2010.

На підставі вказаного Акта перевірки начальником відділу державного нагляду (контролю) у Житомирській області, 17 жовтня 2023 року винесено постанову №007467, якою до ТОВ «Автосвіт ЛТД» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 гривень за порушення статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Уважаючи таку постанову протиправною, ТОВ «Автосвіт ЛТД» подало цей позов до суду.

Відповідно до положень частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для її розгляду і вирішення спору по суті, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу слугував висновок відповідача щодо відсутнсті необхідних документів, а саме: щоденних реєстраційних листів (тахокар) водія ОСОБА_1 за 19.09.2023 та у період з 23.08.2023 по 16.09.2023 або бланків підтвердження діяльності за цей період.

Надаючи оцінку обґрунтованості спірного рішення, суд виходить з таких нормативних приписів.

Відповідно до частин сьомої, чотирнадцятої статті 6 Закону України від 05 квітня 2001 року №2344-ІII «Про автомобільний транспорт» (далі Закон №2344-ІII) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті. Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з пунктом 1, абзацом першим пункту 8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №103 (далі - Положення), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті. Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Абзацом третім пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року №592 Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема, Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року №196-р Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, зокрема Подільське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки, реорганізувавши шляхом злиття Управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області, Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області.

Згідно розпорядження КМ України від 02.12.2021 № 1579-р Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті утворено відділи державного нагляду (котролю) у Вінницькій області та Житомирській областях.

Отже, здійснення державного нагляду і контролю за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства є повноваженнями відповідача.

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) визначає Порядок «Проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі», затвердженого постановою КМ України №1567 від 08.11.2006 ( в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Порядок №1567).

Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи (пункт 3 Порядку №1567).

Згідно із пунктами 2, 4 Порядку №1567 Рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 11, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку №1567 12. Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Як визначено пунктом 15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Відносини між автомобільними перевізниками, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ).

Відповідно до ч.1 ст.34 даного Закону автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Статтею 39 Закону №2344-ІІІ визначено, що при виконанні регулярних пасажирських перевезень, для автомобільного перевізника мають бути документи: ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України.

Відповідно до ч. 1 ст.60 Закону №2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Зокрема абз.3 ч.1 ст.60 даного закону визначено, що за виконання перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

У Законі №2344-ІІІ (стаття 1) наведені терміни вживаються в такому значенні: автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; замовник транспортних послуг юридична або фізична особа, яка замовляє транспортні послуги з перевезення пасажирів чи/та вантажів; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями;; послуга з перевезення пасажирів чи вантажів перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Фактичною підставою для притягнення ТОВ "Автосвіт ЛТД" до відповідальності відповідно до статті 60 Закону №2344-ІІІ стало встановлення посадовими особами територіального органу Укртрансбезпеки факту здійснення перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку водія, а саме тахокарт водія ОСОБА_1 за 19.09.2023 та у період з 23.08.2023 по 16.09.2023 або бланків підтвердження діяльності, за відсутності документів визначених ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», чим порушено вимоги наказів №340 від 07.06.2010 та №385 від 24.06.2010.

Зокрема такий висновок зроблено в акті перевірки № 006721 від 20.09.2023.

Проаналізувавши зібрані по справі докази суд вважає, що відповідачем належними та допустимими доказами було доведено факт вчинення позивачем даного порушення, виходячи з наступного.

Статтею 39 Закону №2344-ІІІ визначено перелік документів, на підставі яких здійснюються перевезення пасажирів, (у тому числі регулярних), які є загальнообов`язковими для перевізників.

Зокрема ст. 39 Закону №2344-ІІІ визначено, які саме документи повинен мати водій автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Вказаною нормою визначено, що водій повинен мати при здійсненні рейсу і інші документи, передбачені законодавством України. Тобто вказаний у даній статті перелік документів не є вичерпним і іншими нормативними актами можуть бути встановлені додаткові вимоги щодо наявності обов`язкових документів при здійсненні перевезень пасажирів.

Відповідно до пунктів 6.1 - 6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Приписами статті 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.

Тобто, тахокарти - це реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв.

З аналізу наведених положень законодавства слідує, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, зобов`язаний:

- використовувати, своєчасно встановлювати, змінювати і заповнювати тахокарти та забезпечувати їх належне зберігання;

- мати при собі заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР;

- зберігати записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Пунктом 1.3. Положення №340 визначено, що вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Згідно з п. 7.1 Положення №340 органи, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху проводять перевірку встановленого режиму праці та відпочинку водіїв відповідно до законодавства України.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 затверджено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (надалі - Інструкція №385), яка визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно до п. 1.3 Інструкції №385, ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Крім того, відповідно до п. 1.4 Інструкції №385, тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Відповідно до пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР ( 994_016 ), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Тобто, пунктом 3.3 Інструкції № 385 установлено, що тахокарта, у разі обладнання транспортного засобу аналоговим тахографом, повинна кожного дня змінюватись та бути належно заповненою (дата, прізвище водія, пункт початку та кінця руху, показання одометру на початковій та кінцевій точках, різниця показань одометру тощо).

Пунктом 3.5 Інструкції № 385 встановлено, що перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії.

Відповідно до п. 3.6. Інструкції № 385 перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Обгрунтовуючи свою правову позицію позивач у позовній заяві вказує, що згідно наказу директора ТОВ «Автосвіт ЛТД» №19/09 від 19.09.2023 в зв`язку з виробничою необхідністю - відсутністю працівника на роботі по поважній причині, що обслуговував маршрут «Коростень-Ємільчино-Коростень-Миролюбів» і був закріплений відповідно до наказу №07/06 від 07.06.2023 року за автотранспортним засобом марки Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 -, водію ОСОБА_1 , що працює на автотранспортному засобі марки Volkswagen LT 35 р.н.з НОМЕР_2 , доручили 20 вересня 2023 року виконати маршрут «Коростень-Ємільчино-Коростень-Миролюбів» на автотранспортному засобі Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 . 20 вересня 2023 року водію ОСОБА_1 видано дорожній лист №00973024 за маршрутом «Коростень-Ємільчино-Ходачки-Михайлівка-Миролюбів-Коростень», автобус Mercedes-Benz, держ. № НОМЕР_1 . У зв`язку з цим, 20 вересня 2023 року водій ОСОБА_1 встановив нову тахокарту у тахограф, що знаходився на автотранспортному засобі Mercedes-Benz 316 CDI, р.н.з НОМЕР_1 (копія додається). Тахокарти водія ОСОБА_1 за 28 попередніх днів з дня робочої зміни були в наявності в автотранспортному засобі марки Volkswagen LT 35 р.н.з НОМЕР_2 . (копії додаються), який виїхав на маршрут раніше іншим водієм, тому у водія ОСОБА_1 була відсутня фізична можливість забрати попередні тахокарти на маршрут, який він обслуговував 20.09.2023 року. Проаналізувавши бланки підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за період з 23.08.2023 по 19.09.2023, слід зазначити, що 25.08.2023-26.08.2023р., 29.08.2023-30.08.2023, 02.09.2023 - 03.09.2023, 06.09.2023, 08.09.2023-11.09.2023, 14.09.2023-15.09.2023, 19.09.2023 водій ОСОБА_1 13 днів виконував іншу роботу, яка відрізняється від керування транспортним засобом, тому в наявності в ці дні тахокарт апріорі бути не може.

Судом враховуються надані позивачем документи та пояснення до позовної заяви, однак вони не спростовують факту їх відсутності під час проведення перевірки та складання відповідачем акту перевірки №006721 від 20.09.2023.

Суд зауважує, що перелік документів визначених ст. 39 Закону №2344-ІІІ, Положенням №340 та Інструкцією №385 у водія повинен бути в наявності під час здійснення рейсу по маршруту, а не по факту.

Як встановлено з акту перевірки №006721 від 20.09.2023 та не оспорюється позивачем, що під час здійснення перевезення пасажирів у водія вказані документи були відсутні. Тобто, посадовими особами Укртрансбезпеки констатовано відсутність документів, визначених ст. 39 Закону №2344-ІІІ .

Тобто, водій під час проведення перевірки підтвердив відсутність, визначених законом документів, що і зафіксовано актом перевірки.

Санкція визначена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ передбачає відповідальність за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Нормами даної статті чітко визначено, що перевізники несуть відповідальність за відсутність документів, визначених, зокрема ст. 39 Закону, саме на момент перевірки, а не по факту.

Відсутність визначених законом документів під час здійснення перевезення пасажирів вже є підставою для застосування адміністративно-господарського штрафу до перевізника.

На думку суду, вказана постанова винесена відповідачем в межах наданих йому повноважень із дотриманням процедури її розгляду та прийняття та у відповідності до норм Закону України «Про автомобільний транспорт», Порядку №1567 та є правомірною.

Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 18.03.2020 року у справі № 826/2239/16.

Аналогічна позиція щодо необхідності наявності у водія, який здійснює внутрішні перевезення мати листка режимів праці та відпочинку за відповідну дату викладена у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.03.2023 у справі № 140/4958/22, Першого апеляційного адміністративного суду від 10.08.2023 у справі № 200/2264/22, Сьомого апеляційного адміністративного від 06.11.2023 у справі №600/3906/22-а.

Адміністративно-господарський штраф, накладений на позивача постановою від 24.07.2023 № ПШ 002395 у сумі 17 000 грн відповідає встановленому абзацом третім частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ розміру.

Суд наголошує, що перелік документів, визначених даною статтею у перевізника повинен бути в наявності під час здійснення рейсу по маршруту, а не по факту. Вказане випливає із змісту та конструкції норм ст. 39, 60 Закону.

Саме за відсутність, визначених ст.39 Закону №2344-ІІІ документів під час здійснення регулярного рейсу по перевезенню пасажирів передбачена відповідальність.

У постанові від 29.01.2020 у справі №814/1460/16 Верховний Суд сформулював висновок, що адміністративний суд перевіряє рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень ретроспективно, тобто на момент їх вчинення.

Відтак наявність у позивача щоденних реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водія або бланків підтвердження діяльності, не звільняє його від відповідальності, визначеної нормами вищевказаного Закону, оскільки на момент здійснення перевезення пасажирів 20.09.2023 у водія вони були відсутні, що належним чином було зафіксовано.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку про дотримання відповідачем вимог законодавства щодо призначення, проведення рейдової перевірки 20.09.2023 та правомірності винесення постанови від 17.10.2023 №007467 про застосування адміністративно-господарського штрафу за допущені порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а тому підстави для її скасування відсутні.

Зважаючи на вищевказане в задоволені позовних вимог слід відмовити.

Враховуючи те, що у задоволенні позову відмовлено, судові витрати позивачу відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 295, 297 КАС України, суд

вирішив:

Відмовитиу у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосвіт ЛТД" (вул. Сергія Кемського, 50,м. Коростень,Житомирська область,11501, ЄДРПОУ: 30912933) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 51,м. Київ,03150, ЄДРПОУ: 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 17 жовтня 2023 року №007467

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117690472
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —240/35603/23

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні