Рішення
від 15.03.2024 по справі 640/20613/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 березня 2024 року № 640/20613/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Суть спору: до Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі по тексту також позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Державної установи «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» (далі по тексту також відповідач, ДУ «Генеральна дирекція ДКВС України»), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії ДУ «Генеральна дирекція Державної кримінально- виконавчої служби України» щодо відмови позивачу в підготовці та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, з врахуванням усіх видів грошового забезпечення та додаткових видів грошового забезпечення;

- зобов`язати ДУ «Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України» підготувати нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, з урахуванням усіх видів грошового забезпечення та додаткових видів грошового забезпечення, на які нараховано та сплачено страхові внески, а саме: посадового окладу; суми надбавки; розміру премії, що становить 166,7 відсотків (середній розмір % за останні 24 місяці служби); оплата за нічні та наднормові роботи; суми матеріальної допомоги та направити таку довідку на адресу Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві для перерахунку позивачу пенсії.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач повідомив, що він є військовим пенсіонером, який перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві та отримує пенсію по інвалідності відповідно до вимог Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

За заявою позивача відповідачем було підготовлено довідку від 22.06.2022 №1066 про розмір грошового забезпечення за посадою, займаною на день звільнення зі служби відповідно до постанов Кабінету міністрів України №103 та №704.

На думку позивача, така довідка мала містити наступні види грошового забезпечення: розмір посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою, за нормами, чинними на 05.03.2019, а також з урахуванням надбавок за особливості проходження служби, служби в умовах режимних обмежень (таємності), доплати за нічні, наднормові зміни, середній розмір премії у відсотковому відношенні та суми матеріальної допомоги. Проте, відповідачем не було відображено усі складові грошового забезпечення, на які нараховано та сплачено страхові внески, а також невірно зазначено розмір надбавки в умовах режимних обмежень 10% від посадового окладу; не зазначено всі суми грошового забезпечення (відсутні суми доплати за нічні, наднормові зміни, суми матеріальної допомоги) та неправильно вказано відсотковий розмір премії 25%.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.12.2022 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі по тексту також третя особа, ГУ ПФУ в м. Києві).

13 грудня 2022 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» №2825-IX, статтею 1 якого встановлено ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва.

Пунктом 1 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону установлено, що з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

14 грудня 2022 року вказаний Закон був опублікований в газеті «Голос України» №254 та набрав чинності 15.12.2022.

06 березня 2023 року на адресу Київського окружного адміністративного суду від Окружного адміністративного суду міста Києва надійшли матеріали адміністративної справи №640/20613/22 та за результатом автоматизованого розподілу були передані на розгляд судді Дудіну С.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 прийнято адміністративну справу до провадження, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Цією ухвалою, зокрема від позивача витребувано уточнення позовних вимог в частині зазначення того, станом на яку дату позивач просить зобов`язати відповідача підготувати оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На виконання ухвали суду від 10.03.2023 позивачем уточнено пункт 2 прохальної частини позовних вимог, виклавши його наступним чином: зобов`язати відповідача підготувати щодо позивача нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, станом на 05.03.2019 з урахуванням усіх складових видів грошового забезпечення та додаткових видів грошового забезпечення, на які нараховано та сплачено страхові внески, а саме: посадового окладу; суми надбавки; розміру премії, що становить 166,7% (середній відсотковий розмір за останні 24 місяці служби); оплата за нічні та наднормові роботи; суми матеріальної допомоги та направити таку довідку на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві для перерахунку пенсії позивачу.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що ним оформлено довідку про грошове забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням середніх розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії, які були встановлені та виплачені особам рядового і начальницького складу відповідача.

Крім того, зазначено, що існуючий порядок проведення перерахунку пенсії не передбачає видачу відповідачем довідки із зазначенням відомостей про розмір додаткових видів грошового забезпечення, крім передбачених Постановою №103 та пунктом 5 Порядку № 45.

Таким чином, на думку відповідача, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

у с т а н о в и в:

ОСОБА_1 є пенсіонером, який перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в місті Києві та отримує пенсію по інвалідності (2 група, інвалідність армії, ДКВС) з 16.08.2017.

Заявою від 10.06.2022 позивач звернувся до ДУ «Генеральна дирекція ДКВС України» з проханням підготувати нову довідку про розмір грошового забезпечення за останньою штатною посадою, з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії та направити таку довідку до ГУ ПФУ в м. Києві для перерахунку пенсії позивача.

За наслідками розгляду означеної заяви відповідач листом від 22.06.2022 №1057 повідомив позивача про підготовку та направлення до ГУ ПФУ в м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 для перерахунку пенсії від 22.06.2022 №1066, в якій зазначено, що розмір посадового окладу за посадою старшого інспектора з особливих доручень відділу організації охорони, збору та узагальнення інформації Департаменту забезпечення діяльності Державної пенітенціарної служби України станом на 05.03.2019 становить 14434,90 грн та складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років 45%, надбавки за особливості проходження служби 35% та премії 25%.

Представник позивача звернувся до відповідача із заявою про підготовку щодо ОСОБА_1 нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, з урахуванням усіх видів грошового забезпечення та додаткових видів грошового забезпечення, на які нараховано та сплачено страхові внески за 24 календарні місяці служби, з урахуванням розміру премії, що становить 166,7% від посадового окладу та надбавки за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% від посадового окладу. Направити таку довідку до ГУ ПФУ в м. Києві для перерахунку пенсії позивача.

Листом ДУ «Генеральна дирекція ДКВС України» від 15.08.2022 №1483 у відповідь на заяву позивача повідомив, що за посадою, прирівняю до займаної позивачем перед звільненням у березні 2019 року, була виплачена середня надбавка за особливості проходження служби у розмірі 35% та середня премія 25%. Враховуючи викладене, довідка №1066 від 22.06.2022, яка була направлена до ГУ ПФУ в м. Києві, включає всі дані для перерахунку пенсії позивача.

Не погоджуючись з правомірністю відмови відповідача у видачі нової довідки про розмір грошового забезпечення, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача підготувати щодо позивача нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, станом на 05.03.2019 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, на які нараховано та сплачено страхові внески, зокрема, розміру премії, що становить 166,7% (середній відсотковий розмір за останні 24 місяці служби), суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України», пенсійне забезпечення осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби здійснюється відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України, зокрема, із числа осіб, які перебували на службі в Державній кримінально-виконавчій службі України визначаються Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-XII).

Преамбулою Закону № 2262-XII передбачено, що держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Згідно із частинами першою, третьою статті 1-1 Закону № 2262-XII, законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається із цього Закону, Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.

Зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до статті 10 Закону № 2262-XII, призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.

Згідно з частиною вісімнадцятою статті 43 Закону № 2262-XII у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Відповідно до частин другої, третьої статті 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам, які мають право на пенсію за цим Законом, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку з введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до частин першої, другої статті 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку з введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-XII передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» умови і розміри грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704), яка набрала чинності з 01.03.2018.

Пунктом 2 Постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Пунктом 3 Постанови № 704 передбачено, що виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

Пунктом 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання:

1) установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Пунктом 8 Постанови № 704 установлено, що умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються цією постановою та іншими актами Кабінету Міністрів України.

На виконання Постанови № 704 наказом Міністерства юстиції України від 28.03.2018 № 925/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.03.2018 за № 377/31829, затверджено Порядок виплати грошового забезпечення та компенсаційних виплат особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України (далі Порядок № 925/5).

Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку № 925/5 грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; надбавка за вислугу років.

До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: допомога для оздоровлення; матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

У розділі ІІ Порядку № 925/5 передбачені правила виплати, зокрема, таких щомісячних основних та додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за вислугу років (глава 4); надбавка за особливості проходження служби (глава 5), надбавка за службу в умовах режимних обмежень (глава 7); порядок преміювання осіб рядового і начальницького складу (глава 13).

Кабінет Міністрів України відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII прийняв Постанову № 103 від 21.02.2018 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі Постанова № 103), яка набрала чинності 24.02.2018.

Пунктом 1 Постанови № 103 постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон) до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до Постанови № 704.

Пунктом 2 Постанови № 103 передбачено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 01.01.2018.

Крім того, Постанови № 103 внесено зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі Порядок № 45).

Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку № 45 (у редакції Постанови № 103) пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Пунктом 3 Порядку № 45 передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 45 відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема, назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.

Додатком 2 до Порядку № 45 установлено форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій. Відповідно до цієї форми (у редакції Постанови № 103), до складу грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, включаються такі види грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за № 135/13402, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Порядок № 3-1).

Пунктом 1 Порядку № 3-1 передбачено, що міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Згідно з пунктом 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону.

Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Відповідно до пункту 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють органи Пенсійного фонду. Визначення розміру грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій особам, звільненим зі служби в органах кримінально-виконавчої системи, а також оформлення документів для перерахунку таких пенсій здійснюються уповноваженими органами Міністерства юстиції України. Органи Пенсійного фонду призначають/перераховують пенсії, обчислюючи їх розмір на підставі документів, виданих відповідними уповноваженими органами.

Суд установив, що відповідачем відповідно Постанови № 103 складено довідку № 727 від 16.03.2018 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача за формою згідно з додатком 2 до Порядку № 45. До вказаної довідки включені такі види грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років, що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до Постанови № 704, як це передбачено пунктом 1 Постанови № 103 та абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45, чинних на час здійснення перерахунку.

На підставі цієї довідки ГУ ПФУ у в м. Києві здійснило перерахунок пенсії, призначеної позивачу за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 в адміністративній справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 Порядку № 45, додатка 2 до Порядку № 45 визнані протиправними та нечинними. Ці судові рішення набрали законної сили 05.03.2019.

За правилами частини другої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Оскільки зміни, внесені Постановою № 103, зокрема, до додатку 2 Порядку № 45, у якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, то з дня набрання законної сили рішенням суду у справі № 826/3858/18 діє редакція Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

До такого висновку дійшов Верховний Суд у судових рішеннях у зразковій справі № 160/8324/19 (№ Пз/9901/20/19) щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 45 (у попередній редакції, яка діяла до змін, внесених Постановою № 103) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувались їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 01.01.2008 для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Відповідно до форми додатку 2 до Порядку № 45 (у редакції, яка діяла до змін, внесених Постановою № 103) до складу грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, включаються такі види грошового забезпечення: посадовий оклад, підвищення посадового окладу, оклад за військовим (спеціальним) званням, надбавка за вислугу років, надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за службу в умовах режимних обмежень, надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови, надбавка за почесне звання «заслужений» чи «народний», доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання, надбавка за спортивні звання, премія.

Згідно з приміткою до додатку 2 у довідці зазначаються найменування, сума і розмір у відсотках усіх щомісячних (які мають постійний характер) додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премія, що встановлені Кабінетом Міністрів України за відповідною посадою (посадами) на момент перерахунку пенсії та враховуються згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» для обчислення розміру пенсії, а також складові грошового забезпечення, з яких вони обчислюються.

У зразковій справі № 160/8324/19 (№ Пз/9901/20/19) Верховний Суд сформулював правовий висновок, що з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовими рішеннями у справі № 826/3858/18 - виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки із цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно зі статтею 51 Закону № 2262-ХІІ такий перерахунок основного розміру пенсії має бути проведений з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, тобто з 01.04.2019.

Висновки, наведені у цій зразковій справі, є застосовними щодо правовідносин, пов`язаних із перерахунком пенсій особам рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, оскільки грошове забезпечення цих осіб також регулюється Постановою № 704, а порядок проведення перерахунку таких пенсій унормований Порядком № 45.

Тому суд уважає, що оскільки з 05.03.2019 виникли підстави для перерахунку пенсії позивача, призначеної за Законом № 2262-ХІІ, з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, визначених згідно з Постановою № 704 та Порядком № 925/5, тому види (складові) та розміри грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача, повинні бути визначені за нормами, чинними саме станом на 05.03.2019, а перерахунок пенсії має бути проведений з 01.04.2019.

Із цієї дати позивач відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, розрахованих згідно з нормами Постанови № 704 та Порядку № 925/5, за правилами пункту 5 Порядку № 45 (у редакції до змін, внесених Постановою № 103).

Так, відповідно до абзацу 2 пункту 5 Порядку № 45 (у редакції до змін, внесених Постановою № 103, відновленій у зв`язку з набранням чинності судовими рішеннями у справі № 826/3858/18), посадовий оклад, оклад за спеціальним званням та відсоткова надбавка за вислугу років повинні бути включені до грошового забезпечення для перерахунку пенсії у розмірах, установлених Постановою № 704 та Порядком № 925/5 за відповідною посадою та спеціальним званням станом на 05.03.2019.

Відповідно до абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 (у редакції, відновленій у зв`язку з набранням чинності судовими рішеннями у справі № 826/3858/18) інші щомісячні надбавки та премії повинні бути включені до грошового забезпечення для перерахунку пенсії у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою в органах Державної кримінально-виконавчої служби України за березень 2019 року. Це правило поширюється на щомісячну премію, регламентовану Постановою № 704 та Порядком № 925/5, право встановлення розміру яких надано керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання.

При цьому, згідно з абзацом 7 пункту 5 Порядку № 45 (у редакції, відновленій у зв`язку з набранням чинності судовими рішеннями у справі № 826/3858/18), додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премія, скасовані чи такі, що не виплачуються особам рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби, на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою, тобто станом на 05.03.2019, для перерахунку пенсії не враховуються.

Такі висновки узгоджуються з правовою позицією щодо застосування норм абзаців 5, 7 пункту 5 Порядку № 45, наведеною у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у зразковій справі № 802/2196/17-а (№ Пз/9901/1/18).

Судом встановлено, що відповідачем було виготовлено довідку від 22.02.2022 №1066 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії за посадою, яку позивач займав перед звільненням, за нормами, чинними на 05.03.2019, для перерахунку пенсії позивача з 01.04.2019.

Зазначення відповідачем посади старшого інспектора з особливих доручень відділу організації охорони, збору та узагальнення інформації Департаменту забезпечення діяльності Державної пенітенціарної служби України не заперечується позивачем та не є спірним, а тому в силу положень частини першої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягає доказуванню.

Водночас, позивач не погоджується із зазначеним у цій довідці розміром премії 25%, вважаючи, що відповідач зобов`язаний зазначити розмір премії 166,7%, розрахований як середній розмір премії у відсотковому значенні за останні 24 місяці служби.

Судом встановлено, що листом ДУ «Генеральна дирекція ДКВС України» від 01.02.2021 №189, адресованим бухгалтерській службі Міністерства юстиції України надано інформацію щодо окремих видів грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу, зокрема інформацію щодо фактично виплаченого розміру премії за березень 2019 року, в якій за №7 зазначено посаду старшого інспектора з особливих доручень, середній відсотковий розмір премії якого склав 25%.

Отже, вказаний відповідачем у довідці 22.02.2022 №1066 розмір премії 25% правомірно визначений у середньому розмірі, що фактично виплачені в ДУ «Генеральна дирекція ДКВС України» за посадою, аналогічною тій, з якої був звільнений позивач, за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії, а саме за березень 2019 року.

Отже, вимоги позивача про врахування у складі грошового забезпечення для перерахунку його пенсії премії у розмірі 166,7% не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, а тому задоволенню не підлягають.

Позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача врахувати у довідці про розмір грошового забезпечення таких видів грошового забезпечення та додаткових видів грошового забезпечення, як посадовий оклад та суми надбавки не підлягає задоволенню, оскільки матеріалами справи підтверджено зазначення у довідці від 22.06.2022 №1066 такого виду грошового забезпечення як посадовий оклад та надбавка за вислугу років 40%.

Позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача зазначити в новій довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії оплати за нічні та наднормові роботи; суми матеріальної допомоги не підлягають задоволенню з огляду на їх передчасність, оскільки станом на дату винесення рішення у цій справі матеріали справи не містять доказів звернення позивача до відповідача з відповідною заявою про підготовку та направлення до ГУ ПФУ в м. Києві нової довідки про розмір грошового забезпечення із зазначенням саме таких видів грошового забезпечення як оплати за нічні та наднормові роботи; суми матеріальної допомоги та, як наслідок, відсутнє рішення відповідача з означеного питання.

Відтак, спору щодо дій відповідача з не зазначення у довідці про розмір грошового забезпечення таких видів грошового забезпечення як оплати за нічні та наднормові роботи; суми матеріальної допомоги у цій справі, не існує.

Оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, у задоволенні цієї позовної вимоги слід відмовити, як передчасної.

Інших доводів, що можуть вплинути на правильність вирішення судом спору, що розглядається, матеріали справи не містять.

Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.

Враховуючи положення статті 139 КАС України у суду відсутні підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені позивачем витрати по сплаті судового збору.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Дудін С.О.

Дата ухвалення рішення15.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117690901
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —640/20613/22

Рішення від 15.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні