Рішення
від 15.03.2024 по справі 921/855/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ


46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15 березня 2024 року м.Тернопіль Справа № 921/855/23 Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Андрусик Н.О.

розглянув справу

за позовом Департаменту агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації, м.Тернопіль

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, місто Івано-Франківськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський аукціонний центр", м.Тернопіль

про стягнення 53467,53грн,

без повідомлення (виклику) сторін.

Зміст позовних вимог.

Департамент агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації, м.Тернопіль, звернувся 28.12.2023 (згідно з відтиском штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№950) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський аукціонний центр", м.Тернопіль, про стягнення 53467,53грн, посилаючись на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди нерухомого майна від 01.01.2003, а саме: нежитлового службового приміщення, загальною площею 81,8м2, що знаходиться в будівлі №14 по вул.Князя Острозького, в м.Тернопіль, що належить до державної власності в частині здійснення розрахунку по орендній платі, посилаючись на припинення дії договору за згодою сторін та повернення орендованого майна.

Обґрунтовуючи розмір суми боргу по орендній платі у заяві №1-62/1.1 від 11.01.2024 (вх.№330 від 12.01.2024) та у розрахунку заборгованості, позивач вказує на те, що заявлена в позові сума боргу підлягає сплаті до Державного бюджету, а її нарахування здійснено за період з 01.01.2022 по 09.04.2023.

Заперечення відповідача.

Відповідач своїм процесуальним правом на подання заяв по суті спору, зокрема відзиву на позов, чи інших клопотань не скористався.

Пояснення третьої особи.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях у наданих поясненнях №10-114-00113 від 23.01.2024 (вх.№691 від 26.01.2024) заявлені позовні вимоги підтримує повністю та серед іншого, зазначає що договір припинив свою дію достроково 09.04.2023 за згодою сторін враховуючи звернення відповідача від 04.04.2023 за №2, а орендоване майно повернуто за Актом прийому-передачі, відтак договірні правовідносини є припиненими з 09.04.2023.

У листі №02-112-01840 від 05.12.2023 Регіональне відділення повідомило Департамент агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної (військової) адміністрації про наявність боргу з орендної плати за договором оренди від 01 січня 2003 року №1 перед Державним бюджетом України в розмірі 53467,53грн, та просило Департамент як Орендодавця та Балансоутримувача орендованого майна, вжити заходів по стягненню заборгованості в судовому порядку.

Процесуальні дії суду у справі.

Відповідно до Протоколу розподілу судової справи між суддями від 28.12.2023 позовну заяву розподілено на розгляд судді Андрусик Н.О.

Ухвалою суду від 17.01.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами. Учасникам справи встановлено процесуальні строки для подання заяв по суті спору та з приводу процесуальних питань.

Водночас, в порядку ст.50 Господарського процесуального кодексу України до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача залучено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

Відповідно до ч.5 ст.252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

На адресу суду клопотань від учасників справи про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін не надходило, тому розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання.

Згідно даних автоматизованої системи документообігу суду «Діловодство спеціалізованого суду», журналу вхідної кореспонденції суду від відповідача жодних процесуальних заяв, клопотань, відзиву на позов на адресу господарського суду не надходило.

Поряд з цим, поштове відправлення №0600244643415 від 19.01.2024, яким відповідачу за юридичною адресою (вул.Кн.Острозького, 14, м.Тернопіль) направлялася ухвала суду від 17.01.2024 про відкриття провадження у справі з позначкою «судова повістка», повернуто відділенням поштового зв`язку без вручення по причині «адресат відсутній за вказаною адресою», "вибули" (власноручний підпис працівника поштового зв`язку).

Крім того, відповідачу ухвала від 17.01.2024 про відкриття провадження у справі надсилалася судом рекомендованою кореспонденцією (поштове відправлення №0600244634307 від 19.01.2024) на поштову адресу товариства, повідомлену позивачем у позовній заяві (вул.15 Квітня, 6, м.Тернопіль, 46023) і така ухвала була вручена адресату 23.01.2024 (повідомлення №0690220714329 від 24.01.2024 знаходиться в матеріалах справи).

З урахуванням наведених обставин, а також беручи до уваги, що сам лише факт неотримання кореспонденції, якою суд із додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою, та яку повернуто до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду та свідчити про неповідомлення сторони про розгляд справи судом; ухвалу від 17.01.2024 про відкриття провадження у справі відповідачем отримано за поштовою адресою, тому суд вважає, що відповідач повідомлений належним чином про розгляд справи судом.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Враховуючи, що поданих доказів є достатньо для прийняття судового рішення у відповідності до ч.9 ст.165, ч.2 ст.178, ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, тому неподання відповідачем відзиву на позов, не перешкоджає вирішенню справи по суті за наявними в ній матеріалами.

Фактичні обставини справи.

Відповідно до Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №134245653 від 14 серпня 2018 року будівля адмінбудинку, загальною площею 2451,5мІ, що знаходиться по вулиці Князя Острозького, 14 в місті Тернополі належить до державної форми власності та перебуває на праві оперативного управління Департаменту агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації.

Знаходження адміністративної будівлі №14 по вулиці Князя Острозького в місті Тернополі на балансі Департаменту агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації підтверджується також Витягом з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, котрий долучено Фондом державного майна України до листа №10-15-19427 від 13 жовтня 2016 року.

01.01.2003 між Головним управлінням сільського господарства та продовольства Тернопільської облдержадміністрації (правонаступником прав та обов`язків є Департамент агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної (військової) адміністрації) як Орендодавцем та Тернопільською агропромисловою біржею (правонаступником прав та обов`язків є Товариство з обмеженою відповідальністю «Тернопільський аукціонний центр») як Орендарем укладено договір оренди №1 нерухомого майна, що належить до державної власності (далі - договір), відповідно до умов якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв для розміщення офісу (інформаційно-аналітичного центру) в строкове платне користування нерухоме майно, площею 132,5м2, що знаходиться за адресою: м.Тернопіль вул. Кн. Острозького, 14, та перебуває на балансі Головного управління сільського господарства та продовольства Тернопільської облдержадміністрації (п.1.1, 1.2, 2.3, 5.1, 6.1, 7.1 договору).

Відповідно до п.2.1 договору Орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі. Передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це майно. Власником майна залишається держава, а Орендар користується ним протягом строку оренди (п.2.2 договору).

Майно вважається повернутим Орендодавцю з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі.

Розмір орендної плати визначено сторонами на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої Кабінетом Міністрів України, котрий складає 689,37грн без ПДВ за базовий місяць розрахунку (листопад 2002 року). Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

Орендна плата за перший місяць оренди - січень 2003 року визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції за грудень 2002 року та січень 2003 року

Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць (п.3.2 договору).

Згідно з п.3.3 договору орендна плата перераховується до Державного бюджету України та Орендодавцю у співвідношенні 30% до 70% щомісячно не пізніше 12 числа місяця, наступного за звітним місяцем.

Умовами пункту 3.4 договору передбачено можливість перегляду розміру орендної плати на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики її розрахунку, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.

Відповідно до 3.5 договору орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується на користь Орендодавця та в дохід Державного бюджету у визначеному пунктом 3.3 у співвідношенні, відповідно до чинного законодавства України, з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості, з урахуванням індексації за кожен день прострочки, включаючи день оплати.

Наднормативна сума орендної плати, що надійшла Орендодавцю та до Державного бюджету підлягає в установленому порядку поверненню Орендарю або заліку в рахунок наступних платежів (п.3.6 договору).

Згідно з п.5.2 договору, Орендар зобов`язався щомісячно своєчасно, в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Договір укладено строком на 7 років, і такий діяв з 1 січня 2003 року до 31 грудня 2009 року включно (п.10.1 договору).

У п.10.2 договору визначено, що його умови зберігають силу протягом всього терміну дії договору, в тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством встановлено правила, що погіршують становище Орендаря, а в частині зобов`язань Орендаря щодо орендної плати - до виконання зобов`язань.

Зміни і доповнення або розірвання цього договору допускаються за взаємною згодою сторін. Одностороння відмова від виконання умов договору та внесення змін не допускається (п.10.3 договору).

Згідно з пунктом 10.7 договору, реорганізація Орендодавця чи Орендаря або перехід права власності на орендоване майно третім особам не визнається підставою для зміни або припинення чинності цього договору і він зберігає свою чинність для нового власника орендованого майна (його правонаступників), за винятком випадку приватизації орендованого майна орендарем.

Відповідно до Акту прийому-передачі орендованого приміщення від 01 січня 2003 року Орендодавець передав в строкове платне користування, а Орендар прийняв в орендне користування нежитлове приміщення, площею 132,5м2 за адресою: м.Тернопіль вул.Кн.Острозького, 14.

14.03.2003 сторонами внесено зміни до договору оренди від 01 січня 2003 року та п.3.3 договору викладено у новій редакції, за якою відповідно до ст.2 Закону України "Про державний бюджет на 2003 рік" орендна плата перераховується до Державного бюджету України та Орендодавцю у співвідношенні 50% до 50% щомісячно не пізніше 12-го числа місяця, наступного за звітним місяцем.

03.05.2007 сторонами підписано угоду №4 про внесення змін до договору оренди від 01.01.2003 №1, відповідно до якої зменшено площу орендованого майна до 81,7м2; також визначено розмір орендної плати в розмірі 977,00грн без ПДВ за базовий місяць оренди (квітень 2007 року). Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

Орендна плата за перший місяць оренди (травень 2007 року) визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місць (квітень 2007 року) на індекс інфляції за травень 2007 року. Погоджено відповідний розрахунок плати за перший (базовий) місяць оренди.

03.05.2007 сторонами складено Акт прийому-передачі нерухомого майна, відповідно до якого Орендарем повернуто частину приміщення, площею 50,8м2 з оренди.

30.05.2007 сторонами підписано угоду № 1 про внесення змін до договору оренди, якою визначено новий розмір орендної плати в сумі 1571,12грн без ПДВ за базовий місяць оренди (грудень 2006 року). Погоджено розрахунок плати за перший (базовий) місяць оренди та здійснено розрахунок орендної плати по нових ставках за 5 днів грудня 2006 року (вихідні дані погоджено30.05.2007).

Даний договір оренди було пролонговано до 31.12.2016 в судовому порядку, згідно рішення Господарського суду Тернопільської області від 17 березня 2010 року у справі №15/14-222.

Також, 12 квітня 2010 року на виконання рішення суду № 15/14-222 сторонами підписано угоду №1, в якій строк дії договору встановлено з 12 квітня 2010 року до 31 грудня 2016 року включно.

27.10.2011 сторонами підписано додаткову угоду № 2 (враховуючи лист- погодження №19-14-03402 від 26.10.2011 РВ ФДМ України по Тернопільській області), якою визначено новий розмір орендної плати в сумі 2114,55грн без ПДВ за перший базовий місяць оренди (вересень 2011 року), котра розрахована із вартості орендованого приміщення, площею 81,7кв.м., відповідно до Звіту про оцінку майна, станом на 31 жовтня 2002 року, в розмірі 50654,00грн.

Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

18.02.2013 сторонами підписано додаткову угоду №6 до договору оренди нежитлових приміщень від 01.01.2003 №1, якою замінено особу Орендодавця з Головного управління агропромислового розвитку облдержадміністрації на Департамент агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації.

01.01.2017 сторонами підписано угоду №5 до договору оренди, в якій строк дії договору продовжено на 7 років - з 01 січня 2017 року до 31 грудня 2023 року включно.

Так, згідно з Висновком про вартість майна від 28.02.2017, складеного суб`єктом оціночної діяльності ТОВ "Фірма "Гудвіл" на підставі договору №29 від 27.02.2017 на проведення незалежної оцінки, ринкова вартість нежитлових приміщень, загальною площею 81,8м.кв. визначена у розмірі 327280грн.

Відповідно до Висновку про вартість майна від 25.01.2018, складеного на підставі договору №1 на проведення незалежної оцінки від 2201.2018, ринкова вартість майна частини нежитлових приміщень адмінбудинку, загальною площею 81,8кв.м., розташованих на третьому поверсі адмінбудинку за адресою вул. Кн. Острозького, 14, м. Тернопіль, склала 590020грн.

Листом від 27.02.2018 № 02-14-00772 Регіональне відділення Фонду державного майна по Тернопільській області надало позитивні висновки на Звіти щодо оцінки майна.

16.07.2018 сторонами підписано угоду №8 до договору оренди від 01.01.2003 (із змінами), у якій:

- п.5.8 договору викладено в такій редакції: частина нежитлового приміщення адмінбудинку, загальною площею 81,8 кв.м., розташованого на ІІІ поверсі адмінбудинку за адресою вул. Кн. Острозького, 14, м. Тернопіль, вартість якого, визначена згідно з висновком про вартість майна станом на 31 грудня 2017 року становить за незалежною оцінкою - 590020 грн без ПДВ;

- п.3.1 договору викладено в такій редакції: орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою кабінету Міністрів України від 04.10.1995 №786 (із змінами згідно з постановою кабінету Міністрів України від 27.12.2006 №1846) і становить без ПДВ за базовий місяць оренди (березень 2018 року) - 9163,60грн.

15.03.2023 з метою досудового врегулювання спору позивач звернувся до відповідача з листом №1-231/2.3 "Щодо погашення заборгованості станом на 01.03.2023 року", в якому вимагав погасити борг по оренді в розмірі 44691,24грн, який існував станом на 01.03.2023.

У листі-відповіді від 04.04.2023 №2 ТОВ "Тернопільський аукціонний центр" серед іншого, просило припинити дію договору з 05.04.2023, зазначивши про ліквідацію Тернопільського обласного лісомисливського господарства та припинення діяльності відповідача з серпня 2022 року.

10.04.2023 сторонами підписано Акт передачі майна з оренди, в якому датою припинення договору оренди визначено 05.04.2023 (п.2 Акту). Даний акт Департаментом агропромислового розвитку надіслано для відома Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, Чернівецькій та Тернопільській областях (лист №1-309/2.3 від 10.04.2023).

В подальшому, 23 травня 2023 року між Департаментом агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної (військової) адміністрації як Кредитором та Товариством з обмеженою відповідальністю "Тернопільський аукціонний центр" як Боржником укладено договір про реструктуризацію заборгованості за договором оренди та договорами про відшкодування послуг балансоутримувача, за умовами якого борг по орендній платі, що виник станом на 23.05.2023 року в розмірі 36007,60грн, розстрочено терміном на 3 місяці (а.с.37-38).

У листі від 02.06.2023 № 02-112-00889, адресованому Департаменту, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Івано-Франківській області, Чернівецькій та Тернопільській областях, вказало на наявність заборгованості з орендної плати у ТОВ "Тернопільський аукціонний центр" перед Державним бюджетом України по договору оренди від 01.01.2003 в розмірі 101485,23грн, станом на 02.06.2023, тому просило вжити заходи по погашенню орендарем вказаної заборгованості.

Незважаючи на неодноразові звернення про погашення заборгованості (листи-претензії від 15.06.2023 №1-456/2.3, від 31.07.2023 №1-602/2.3, 14.09.2023 №1-734/2.1, 08.11.2023 №1-890/2.4), котрі відповідачем залишені без належного реагування, станом на 05.12.2023 борг відповідача становить 56167,74грн за період 01.01.2022 по 09.04.2023, який належить перерахуванню до Державного бюджету, що підтверджується інформацією Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Івано-Франківській області, Чернівецькій та Тернопільській областях, а також розрахунком орендної плати.

Так, із розрахунку та наданих до нього пояснень вбачається, що борг по орендній платі виник частково (в розмірі 11805,61грн) у січні 2022 року. На підставі платіжного доручення №18 від 22.02.2022 орендарем сплачено до Державного бюджету 11753,08грн, з яких РВ ФДМ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях 5737,3грн зараховано як оплату за оренду за січень 2022 року, а решту суми - зараховано за попередні періоди, тому у січні 2022 року заборгованість до бюджету склала 242,24грн.

В подальшому, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, Чернівецькій та Тернопільській областях орендні платежі нараховувалися відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" у розмірі 50% від суми нарахованої орендної плати згідно договору оренди, що підлягала сплаті до Державного бюджету.

Відповідно до абзацу 3 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування за договорами оренди державного майна, чинними станом на 24 лютого 2022 року або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 року або раніше орендарям, крім визначених підпунктами 1-3 цього пункту, орендна плата нараховується у розмірі 50 відсотків розміру орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації). Пунктом 16 вказаної постанови постановлено-орендодавцям державного та комунального майна забезпечити нарахування орендної плати орендарям згідно з пунктом 1 цієї постанови, а також продовження та припинення договорів оренди відповідно до пункту 5 цієї постанови починаючи з 24 лютого 2022 року. Постанова набрала чинності 01.06.2022. Таким чином, орендна плата згідно договору, починаючи з 24.02.2022, підлягала нарахуванню з врахуванням постанови від 27.05.2022 №634.

З наданого розрахунку вбачається, що Регіональним відділенням здійснено нарахування орендної плати: за лютий 2022 року в розмірі 5641,28грн, за березень 2022 року - 3174,3грн, квітень 2022 року - 3272,71 грн, травень 2022 року - 3361, 07 грн, червень 2022 року - 3465,27 грн, липень 2022 року - 3489,52 грн, серпень 2022 року - 3527,91 грн, вересень 2022 року - 3594,94 грн, жовтень 2022 року - 3684,81 грн, листопад 2022 року - 3710,61 грн, грудень 2022 року - 3736,58 грн, січень 2023 року - 3766,48 грн, лютий 2023 року - 3792,84 грн, березень 2023 року - 3849,74 грн, квітень 2023 року - 1 157,23 грн, всього 53467,53грн.

За твердженнями позивача, відповідачем заборгованість не погашена, а орендна плата не сплачена до Державного бюджету, у зв`язку з чим станом на 05.12.2023 існує борг у розмірі 53467,53грн.

Позивач звернувся з даним позовом з метою примусового стягнення з відповідача суми прострочених орендних платежів, які підлягають зарахуванню до Державного бюджету України.

Норми права та мотиви, з яких суд виходить, ухвалюючи рішення.

В силу вимог ст.11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) договір є однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків між сторонами зобов`язання.

Майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна регулюються спеціальним Законом України «Про оренду державного та комунального майна». До 01.02.2020 Закон діяв в редакції Закону №2269-XII від 10.04.1992 із змінами (надалі - Закон №2269-XII). Після 01.02.2020 Закон діє в редакції Закону №157-IX від 13.10.2019 (надалі - Закон №157-IX ).

Частиною 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №157-IX встановлено, що договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені. Отже, договір оренди №1 від 01.01.2003 зберігав свою чинність до 09.04.2023 (дата припинення договору).

Застосовуючи норми Закону, суд виходить з того, що згідно зі ст.58 Конституції України слід застосовувати норми закону, які діяли в період виникнення спірних правовідносин. За загальним правилом норма права діє стосовно фактів і відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.

З огляду на викладене Закон №2269-XII належить застосовувати до правовідносин сторін, які мали місце до 01.02.2020, а Закон №157-IX - після 01.02.2020.

В частині першій ст. 2 Закону №2269-XII визначено, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Виникнення даного господарського спору пов`язано з порушенням відповідачем зобов`язань за договором оренди нерухомого майна державної власності в частині здійснення розрахунку за користування цим майном.

Матеріали справи свідчать, що між Департаментом агропромислового розвитку Тернопільської ОДА в силу умов договору оренди від 01.01.2003, вимог статті 759 ЦК України, статті 2 Закону України «Про оренду державного і комунального майна» №2269-XII виникло зобов`язання, у відповідності до якого орендодавець (позивач у справі) передав орендарю (відповідачу у справі) майно у користування за плату на певний строк та на умовах, визначених договором оренди.

За змістом ст.19 названого Закону, орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.

Статтею 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-IX від 03.10.2019 визначено, що орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.

Також частиною 1 статті 762 Цивільного кодексу України передбачено, що за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Згідно із частиною першою статті 286 Господарського кодексу України орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності

Орендна плата визначається за результатами аукціону.

У разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна.

Орендна плата підлягає коригуванню на індекс інфляції згідно з Методикою розрахунку орендної плати. Якщо орендар отримав майно в оренду без проведення аукціону, відповідне коригування орендної плати на індекс інфляції здійснюється щомісячно.

Передане в орендне користування відповідачу за договором від 01.01.2003 приміщення по вул.Острозького, 14 в м.Тернополі перебуває на балансі Департаменту агропромислового розвитку Тернопільської ОДА.

Порядок розподілу орендної плати для об`єктів, що перебувають у державній власності, між державним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначається Порядком передачі майна в оренду (ч.5 ст.17 Закону).

У абзаці четвертому п.133 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 2020 року №483, встановлено, що у разі оренди майна бюджетних установ орендна плата спрямовується до державного бюджету в розмірі, встановленому Бюджетним кодексом України.

Аналогічні положення містилися у п.17 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року №786, яка була чинною до 19.06.2021, тобто на дату укладення угоди №8 від 16.08.2018, якою сторони вчергове змінили розмір орендної плати, та який було встановлено за базовий місяць, а наступні щомісячні платежі підлягали індексації.

У свою чергу, відповідно до п.10 ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України, орендна плата за державне майно розподіляється наступним чином: 50% спрямовується в дохід спецфонду держбюджету; 50% є власними надходженнями установи - балансоутримувача.

З`ясовано, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Тернопільській області листом №02-14-03068 від 6 серпня 2018 року погоджено розмір орендної плати за перший базовий місяць оренди (березень 2018 року) в сумі 9163грн 60 коп. за оренду нерухомого державного майна у вигляді розрахунку, який здійснений з метою внесення змін до договору оренди від 1 січня 2003 року.

Даний розрахунок орендної плати проведено згідно Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року №786 із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 року №1846.

Також 16 липня 2018 року в угоді №8 встановлено орендну плату за базовий місяць оренди (березень 2018 року) в розмірі 9163грн 60коп. (без ПДВ) та зазначено, що орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції на наступний місяць.

Отже, внаслідок укладення договору оренди від 01.01.2003 та згодом під час внесення до договору на підставі угоди від 14.03.2003 та угоди №8 від 16.07.2018, відповідач взяв обов`язок сплачувати орендні платежі до Державного бюджету України та на рахунок Орендодавця у співвідношенні 50% до 50% щомісячно у строк до 12-го числа місяця, наступного за звітним місяцем.

Відповідно до ч.1 ст.530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Проте, як вбачається з матеріалів справи та іншого відповідачем не вказано і не спростовано, останній не належним чином виконував взяті на себе зобов`язання з оплати орендної плати у строки та розмірах, погоджених сторонами, у зв`язку із чим допустив заборгованість по оренді, що підлягала зарахуванню в дохід Державного бюджету, а саме впродовж січня 2022квітня 2023р.р. в наступному розмірі: за січень 2022 року - 242,24грн, за лютий 2022 року - 5641,28грн, за березень 2022 року - 3174,3грн, за квітень 2022 року - 3272,71грн, за травень 2022 року - 3361,07грн, за червень 2022 року - 3465,27грн, за липень 2022 року - 3489,52грн, за серпень 2022 року - 3527,91грн, за вересень 2022 року - 3594,94грн, за жовтень 2022 року - 3684,81грн, за листопад 2022 року - 3710,61грн, за грудень 2022 року - 3736,58грн, за січень 2023 року - 3766,48грн, за лютий 2023 року - 3792,84грн, за березень 2023 року - 3849,74грн, за квітень 2023 року - 1157,23грн. Всього на суму 53467,53грн.

Наявність вказаної заборгованості додатково підтверджується реєстром платежів; розрахунком заборгованості по орендній платі до Державного бюджету України за договором оренди від 1 січня 2003 року за період з 1 січня 2022 року по 9 квітня 2023 року; відомостями про стан надходження орендної плати по договору оренди від 1 січня 2003 року станом на 9 квітня 2023 року, на 2 червня 2023 року, на 8 серпня 2023 року, на 5 грудня 2023 року, які сформовані за період з 1 січня 2003 року по 31 грудня 2023 року.

Відповідно до ч.3 ст.509 ЦК України зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до статті 193 ГК України, кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

В силу приписів ст.ст.525, 526, 530 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, у встановлений строк (термін) його виконання та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Статтею 599 ЦК України визначено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Доказів сплати відповідачем заборгованості матеріали справи не містять.

При цьому, суд бере до уваги, що відповідно до пункту 10.2 договору, його умови зберігають силу протягом всього терміну його дії, зокрема в частині зобов`язань орендаря щодо орендної плати до - виконання зобов`язань.

Отже, припинення дії договору з 10.04.2023 за взаємною згодою сторін та повернення орендованого майна з оренди по Акту прийому-передачі від 10 квітня 2023 року не звільняє відповідача від обов`язку, передбаченого пунктами 1.1, 3.3, 5.2 договору оренди від 1 січня 2003 року, сплатити орендні платежі за весь час користування майном державної власності.

Виходячи з вищенаведеного, керуючись принципом справедливості та розумності, суд доходить висновку про обґрунтованість вимог позивача, відтак наявність правових підстав для задоволення позовних вимог про стягнення боргу по орендній платі в розмірі 53467,53грн.

Висновки господарського суду.

У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України та статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Згідно ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Верховний Суд неодноразово наголошував на необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зазначений принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний. Близький за змістом висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17.

З огляду на встановлені обставини справи, та те, що відповідач не надав суду жодного доказу, який може спростувати наявність заборгованості з орендної плати, заявленої до стягнення, суд доходить висновку про неналежне виконання відповідачем своїх договірних (майново-господарських) зобов`язань по сплаті орендних платежів, а тому позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості по сплаті орендних платежів у розмірі 53467,53грн є обґрунтованими, підтвердженими належними доказами, відтак, підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 130, 219, 220, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський аукціонний центр" (вул.Князя Острозького, 14, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 24633715) на користь Державного бюджету України в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (вул.Василіянок, 48, м.Івано-Франківськ, ідентифікаційний код 42891875) 53467(п`ятдесят три тисячі чотириста шістдесят сім)грн 53коп. орендної плати.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільський аукціонний центр" (вул.Кн. Острозького, 14, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 24633715) на користь Департаменту агропромислового розвитку Тернопільської обласної державної адміністрації (вул.Кн.Острозького, 14, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 33866581) 2684(дві тисячі шістсот вісімдесят чотири)грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Судове рішення складено та підписано 15.03.2024.

Суддя Н.О. Андрусик

Дата ухвалення рішення15.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117694994
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —921/855/23

Судовий наказ від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Судовий наказ від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Рішення від 15.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 02.01.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні