Рішення
від 14.03.2024 по справі 580/12649/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 року справа № 580/12649/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави до Степанківської сільської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Черкаської окружної прокуратури (18001, м. Черкаси, вул. Б.Хмельницького, 60) в інтересах держави звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Степанківської сільської ради (19632, Черкаська область, Черкаський район, с. Степанки, вул. Героїв України, 124) в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Степанківської сільської ради щодо вчинення дій, спрямованих на визнання гідротехнічної споруди, а саме: загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області, безхазяйним майном, та набуття права власності на вказане безхазяйне майно;

-зобов`язати Степанківську сільську раду вчинити дії, спрямовані на визнання гідротехнічної споруди, а саме: загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області безхазяйним майном, та набуття права власності на вказане безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме гідротехнічну споруду загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач вчиняє бездіяльність щодо набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйних нерухомих речей на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області.

Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає таке.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що відповідно до рішення Черкаської обласної ради від 24.04.2015 №39-16/VI Деякі питання набуття права власності на об`єкти нерухомого майна на території області та п. 2 доручення Черкаської обласної державної адміністрації від 15.08.2017 №21-Д, проведено аналіз об`єктів нерухомості, а саме гідротехнічних споруд водних об`єктів зокрема на території с. Голов`ятине Смілянського району Черкаської області, та встановлено, що за межами Голов`ятинської сільської ради знаходиться водний об`єкт (ставок) «Зимовник III» та безгосподарська гідротехнічна споруда - дамба, кадастровий номер земельної ділянки 7123782000:02:000:1061, площею 0,2984 га у виді греблі та водоскидної споруди.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо Степанківської сільської ради №35895672 від 18.12.2023, право власності чи будь-яке інше речове право на вказане нерухоме майно (споруду) за сільською радою не реєструвалося.

Відповідно до листа управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 25.12.2023 № 21095-23, в реєстрі об`єктів державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств створених у процесі приватизації в межах Черкаської області не обліковуються 11 гідротехнічних споруд, розташовані в с. Голов`ятине Черкаського району Черкаської області, зокрема гідроспоруда ставу «Зимувальний став - Зимовник - 3» площею 0,2984 га, що розташований в с. Голов`ятине Черкаського району Черкаської області.

Листом Степанківська сільська рада від 17.04.2023 №740/10-18 повідомила, що право комунальної власності на гідротехнічну споруду не встановлено та не зареєстровано, технічна документація не розроблялася, оскільки відсутнє фінансування.

Згідно листа Степанківської сільської ради від 11.12.2023 №2318/10-18 інвентарізація безхазяйного майна не проводилась, на баланс Степанківською сільською радою безхазяйне майно не ставилось та відповідні договори з користування гідротехнічною спорудою не укладались.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні, частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно підпункту 1 пункту а статті 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Повноваження в галузі житлово - комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку сільських, селищних, міських рад регламентуються статтею 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, згідно якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; б) делеговані повноваження, серед яких, зокрема: облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади; облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Поняття безхазяйного майна визначене статтею 335 Цивільного кодексу України, відповідно до якої безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Так, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Статтею 2 зазначеного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

В розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.

З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, вчинення дій, спрямованих на реєстрацію та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.

Так, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає в себе звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідачем не вчинено заходів спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйних нерухомих речей на облік у друкованих засобах масової інформації, гідротехнічну споруду, а саме: загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області.

З урахуванням зазначеного, позовні вимоги суд вважає обґрунтованими, в зв`язку із чим адміністративний позов належить задовольнити повністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Степанківської сільської ради щодо не звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, не подання оголошення в друковані засоби масової інформації про наявний об`єкт - гідротехнічну споруду, а саме: загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області.

Зобов`язати Степанківську сільську раду вчинити дії, спрямовані на визнання гідротехнічної споруди, а саме: загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області безхазяйним майном, та набуття права власності на вказане безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме гідротехнічну споруду загороджувальної групи, плоскі фільтруючі екрани, дамба шириною 4 м, довжиною 65 м, висотою 2,8 м, водоскидна споруда тип монах діаметром 300 мм величина отвору діаметр 300 мм, водонапускна споруда труба металева діаметром 150 мм та величиною отвору 150 мм, гідротехнічні споруди, які мають захисне значення: основна водоскидна споруда, постійна, тип монах, довжиною 10 м, водонапускна споруда: труба металева діаметром 150 мм, довжиною 10 м, що знаходиться в адміністративних межах с. Голов`ятине, Черкаського району, Черкаської області.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117696062
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —580/12649/23

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні