Рішення
від 18.03.2024 по справі 905/1745/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

18.03.2024р. Справа №905/1745/23

Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання) справу

за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (код ЄДРПОУ 36975983)

про стягнення додаткових плат в розмірі 54 467,64 грн, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом (з урахуванням заяви позивача про уточнення) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» про стягнення штрафу у розмірі 54 467,64 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що було виявлено невідповідності маси вантажу, зазначеного у транспортних документах (надлишок маси) понад вантажопідйомність у вагонах №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870 (накладна № 48506943 від 25.05.2023), №№ 67885020, 66227703 (накладна № 48506935 від 25.05.2023), з огляду на що існують підстави для стягнення з відповідача на користь позивача 54 467,64 грн.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 05.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1745/23, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

16.01.2024 до суд подано відзив на позовну заяву.

22.01.2024 надійшла відповідь на відзив.

29.01.2024 та 02.02.2024 надійшли додаткові пояснення позивача.

Відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 13 Господарського процесуального кодексу України суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.

З огляду на зазначене, враховуючи визначену законом необхідність сприяння учасникам судового процесу в реалізації ними своїх процесуальних прав, суд вважає за можливе прийняти подані сторонами пояснення.

Згідно з положеннями статті 248 Господарського процесуального кодексу України (далі за текстом ГПК України), суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

З огляду на те, що під час розгляду справи судом було створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 ГПК України, зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів, необхідних і достатніх для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Між Акціонерним товариством «Українська залізниця» (далі - Позивач, АТ «Укрзалізниця» та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА „СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (далі ТОВ «ЗФ «Свято-Варваринська», Відповідач) було укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії товариства з обмеженою відповідальністю «Вуглепромтранс» при станції Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» №1/22 від 23.01.2019.

Також заявою від 24.03.2020р. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА „СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» приєдналося до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом відповідно до ст. 634 ЦК України (повний текст договору оприлюднено за посиланням - http://uz- cargo.com/).

Відповідно до Договору, Перевізник надав вантажні вагони для перевезення, здійснив перевезення та інші послуги, пов`язані з організацією перевезення вантажів у міжнародному сполученні (експорт) у власних вагонах Перевізника (вагони №№ 67885020, 66227703, 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870).

Послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів були надані Перевізником Замовнику згідно з Договором, що підтверджується накладними №48506935 від 25.05.2023 №48506943 від 25.05.2023.

Відповідно до зазначеної інформації в накладних, зі станції Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» на станцію Хурко ПКП, були надані послуги перевезення вантажу «вугілля бітумінозне коксівне» (код ЄТНСВ 161043) у власних вагонах у кількості 54, вантажовідправник ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (далі ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА») у складі поїзду № 9501, індекс поїзду 4819-051-3737):

-за накладною № 48506943 від 25.05.2023 (27 вагонів),

-за накладною № 48506935 від 25.05.2023 (27 вагонів).

Відповідно до заповнених граф накладних № 48506943 та № 48506935, вантаж у вагони завантажено відправником (гр.20 накладної СМГС), спосіб визначення маси вантажу вагонні ваги, статичні (заводський номер ВВЕТ-150 №071201300 ВВВ-150 № 088 вантажовідправник) гр. 21 накладної СМГС.

На шляху прямування по станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, була проведена перевірка маси вантажу, за результатом зважування (по даним Книги ф ГУ-78) було виявлено надлишок вантажу понад вантажопідйомність та складено Акти ГУ-23. Вагони №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870 (накладна № 48506943 від 25.05.2023), №№ 67885020, 66227703 (накладна № 48506935 від 25.05.2023) були затримані з причини невідповідності маси вантажу натурою даним, зазначеним у транспортних документах (надлишок маси) понад вантажопідйомність, так:

-відповідно до накладної №48506943 від 25.05.2023:

вагон №68701234 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №414 понад вантажопідйомність на 2750 кг;

вагон №62922281 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №415 понад вантажопідйомність на 1900 кг;

вагон №67458323 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №416 понад вантажопідйомність на 1200 кг;

вагон №55351159 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №417 понад вантажопідйомність на 1450 кг;

вагон №67572602 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №418 понад вантажопідйомність на 2300 кг;

вагон №63377931 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №419 понад вантажопідйомність на 1950 кг;

вагон №67169870 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №420 понад вантажопідйомність на 1950 кг;

-відповідно до накладної № 48506935 від 25.05.2023:

вагон №67885020 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №421 понад вантажопідйомність на 2200 кг;

вагон №66227703 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №422 понад вантажопідйомність на 2300 кг.

Згідно п.15.27 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України №27 від 16.01.1995 та до п.2.1 Додатку 2 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів, затверджених наказом Укрзалізниці від 26.04.2006 3152-ц (далі- Правил комерційного огляду поїздів та вагонів), забороняється ставити в поїзди вагони, завантажені понад їх вантажопідйомність.

Отже, вагони були затримані 28.05.2023 з 16 годин 00 хвилин. Для відвантаження надлишку вантажу, який в цілому становить 21800 кг.

Відповідно до пункту 3.2 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів, станцією Нижньодніпровськ-Вузол були надані телеграми про затримку вагонів на станцію відправлення Удачна Донецької залізниці від 28.05.2023 №1723, від 28.05.2023 №1724, про що відправника було повідомлено (телефонограми із станції Удачна: від 29.05.2023 №4 об 11год 20 хв; від 29.05.2023 №5 об 11 год 30 хв).

Надання відповіді ТОВ «Збагачувальна фабрика «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» від 30.05.2023 №273-1/64 про прибуття на станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці представника відправника 31.05.2023 для участі у спільному зважуванні вагонів, підтверджується факт отримання повідомлень відправником про затримку вагонів.

За участі представника відправника на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці було проведено повторне зважування вагонів на спірних вагонних 150 т терезах, про що свідчить складання Акту загальної форми від 31.05.2023 №3, в якому зазначено, що в вагонах маса вантажу більше документу та понад вантажопідйомність

Про відвантаження залишку вантажу загальною кількістю 21800 кг з вагонів №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870 (накладна № 48506943 від 25.05.2023), №№ 67885020, 66227703 (накладна № 48506935 від 25.05.2023) в вагон №61868253 та про прямування вагонів за призначенням було надане телеграфне повідомлення від 06.06.2023 №370.

За час затримки вагонів з 28.05.2023 з 16 год 00 хв. По 31.05.2023 16 год 00 хв (всього 72 год 00 хвилин), сума додаткових зборів склала всього 45389,70 грн. без ПДВ.

Так, згідно розрахунку суми належних Перевізнику плат та зборів на підставі Акту загальної форми ГУ-23 від 31.05.2023 №19/СМГС станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці з причин затримки вагонів, до суми додаткових зборів входить:

Плата за користування вагонами 9720,00 грн, без ПДВ.

Збір за зберігання вантажу 26476,50 грн, без ПДВ.

Збір за зважування на вагах залізниці 3865,00 грн, без ПДВ.

Збір за маневрову роботу 4511,00 грн, без ПДВ.

Збір за надання одержувачем інформації про вантажі, телеграфні повідомлення 817,20 грн, без ПДВ.

Станцією Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» сформована накопичувальна картка форми ФДУ-92 № 19070110 із занесенням відомостей про надані послуги та їх вартість на підставі акту загальної форми ГУ-23 від 31.05.2023 № 19/СМГС була пред`явлена вантажовідправнику ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА», але була підписана представником ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» із запереченням (що підтверджується скан-копією накопичувальної картки ФДУ-92 № 19070110).

З причини відмови вантажовідправника погодження ФДУ-92 № 19070110, працівниками станції Удачна був складений акт загальної форми ГУ-23 № 1 від 28.06.2023 (скан-копія акту міститься у матеріалах справи).

31 травня 2023 року Позивач направив на адресу вантажовідправника ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» претензію з вимогою сплатити суму додаткових зборів у розмірі 45389,70 грн. (без ПДВ) з доданням попереднього акту загальної форми ГУ-23 № 19/СМГС, що підтверджується штемпелем станції Нижньодніпровськ-Вузол.

Товариство «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» залишило претензію без оплати, у зв`язку з чим, АТ «Укрзалізниця» звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з відповідача суми додаткових зборів у розмірі 54 467,64 грн. з яких:

-Плата за користування вагонами 9720,00 грн. (без ПДВ), з урахуванням ПДВ 11664,00 грн.

-Збір за зберігання вантажу 26476,50 грн. (без ПДВ), з урахуванням ПДВ 31771,80 грн.

-Збір за зважування на вагах залізниці 3865,00 грн. (без ПДВ), з урахуванням ПДВ 4638,00 грн.

-Збір за маневрову роботу 4511,00 грн. (без ПДВ) з урахуванням ПДВ 5413,20 грн.

-Збір за надання одержувачем інформації про вантажі, телеграфні повідомлення 817,20 грн. (без ПДВ), з урахуванням ПДВ 980,64 грн.

Доводи ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА».

ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» проти позову заперечує, оскільки вважає його необґрунтованим та не підтвердженим належними доказами.

Відповідач, пояснив, що завантаження вугілля відправлених за накладними № 48506943 та № 48506935 відбувалося насипом, вагони не є закритими, отже в даному випадку вбачається, що до цих відкритих вагонів можливе потрапляння осадів (вологи) у вигляді дощу.

Перевезення вантажу було ускладнено погодними умовами, а саме: вагони з вантажем під час перевезення перебували під грозовими дощами зливового характеру, з попаданням у надмірних об`ємах природної вологи (дощу) у вагони, яке і стало причиною утворення надлишку ваги у вагонах.

Для підтвердження своєї правової позиції стосовно причини утворення виявленого при перевезенні надлишку вантажу, ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО - ВАРВАРИНСЬКА» звернулася на адресу «УКРАЇНСЬКОГО ГІДРОМЕТЕОРОЛГІЧНОГО ЦЕНТРУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ» за наданням даних стосовно погодних умов згідно переміщення вагонів при їх транспортуванні залізницею.

Інформацію УкрГМЦ надав листом № 01-18/768 від 19.07.2023 р. Наведені данні листа, копія якого надається, підтверджують позицію ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО - ВАРВАРИНСЬКА» про утворення саме через вплив погодних умов надлишку вантажу, виявленого при перевезені. Враховуючи викладені обставини, ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО - ВАРВАРИНСЬКА» зверталась з листом до позивача, яким надало відповідні пояснення.

Відповідач з нарахуваннями за накопичувальною картою ст. Удачна регіональна філія «Донецька залізниця» № 19070110 від 28 липня 2023 р. сумами у розмірі 45 662,00 грн. не погоджується в повному обсязі виходячи з того, що 25.2023 Відповідач здійснив відвантаження вугільної продукції на адресу КАРБО СПЕД СП с.о.о., станція Хурко, країна призначення Польща. Навантаження та перевезення вагонів з вантажем супроводжувалось несприятливим погодними умовами.

31 травня 2023 року по ст. Нижньодніпровськ Вузол регіональна філія «Придніпровська залізниця» було проведено спільне зважування спірних вагонів. За результатами зважування було складено АКТ загальної форми № 3/ВЕСЫ/СМГС, в якому працівник Відповідача виклав свої заперечення та навів аргументи, а саме, що при огляді вагонів виявлено порушення маркування вантажу, поверхня вантажу має сліди розмиття від дощових опадів, що свідчить про факт настання форс-мажорних обставин , а саме попадання при перевезенні природної вологи (дощу) у вагони у надмірних об`ємах, що і стало причиною утворення надлишку ваги у вагонах.

Таким чином, вини Відповідача у витратах Позивача, пов`язаних з маневровою роботою локомотива залізниці при перевезенні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів, зберігання в критих складах: однократний розмір вантажу, крім тварин, зі зваженням на вагах залізниці при перевезенні експертно імпортних та внутрішніх вантажів на вагонних вагах, з повідомленням одержувача при перевезенні експортно імпортних та внутрішніх вантажів повідомлення телеф., з платою за користування власними вагонами перевізника АТ « Укрзалізниця». Плата за актами затримки ГУ-23а та ГУ-23 до подавання під вантажі операції при перевезенні експертноімпортних та внутрішніх вантажів (ДВРЗ) з платою за користування власними вагонами перевізника АТ «Укрзалізниця». Плата на підставі пам`ятки ф. ГУ 45 та враховуючи акти ф. ГУ 23, складені під час виконання вантажних операцій та після збирання вагоні при перевезенні експертно-імпортних та внутрішніх вантажів, немає зазначене повністю кореспондується з в викладеними запереченнями у Накопичувальній карті.

Згідно доводів Відповідача, ТОВ вірно завантажило та оформило провізні документи на вагони вказані у накладних № 48506943 та № 48506935, проте, погодні умови значною мірою вплинули на збільшення масу вантажу у спірних 9 вагонах, що призвело до додаткових витрат Залізниці на суму 45389,70 грн. (без ПДВ).

Відповідач вважає, що наведені обставини виключають факт порушення зі сторони ЗБ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» та стверджує, що перевезення даної кількості вантажу, ніяким чином не вплинуло на безпеку руху, у тому числі на надмірний знос залізно дорожнього полотна, вагонів Позивача тощо.

Також, Відповідач зазначив, що ТОВ ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» є об`єктом критичної інфраструктури оскільки є стратегічно важливими для функціонування економіки і безпеки держави, суспільства та населення.

У зв`язку із введенням воєнного стану та бойовими діями на території України було суттєво ускладнено ведення господарської діяльності Відповідачем. Так, у зв`язку із блокуванням морських шляхів країною-агресором, постачання готової продукції морем не здійснюється, суттєво ускладнений експорт до країн Європи через пропускні пункти, а також скорочена поставка сировини та товарно-матеріальних цінностей, враховуючи наявність обставин непереборної сили (форс-мажор) у постачальників, пов`язаних із воєнним станом в Країні. Зазначені обставини привели до зниження фінансової та господарської активності товариства та його подальшої зупинки.

Крім того, постійні ракетні обстріли України призвели до виведення з ладу та руйнування частини інфраструктури країни у тому числі майнових комплексів контрагентів з якими Відповідач співпрацює, а отже останній не в змозі виконувати свої зобов`язання належним чином, що в свою чергу вже несе великий вплив на національну безпеку і оборону, природне середовище, та призведе у подальшому до значних матеріальних та фінансових збитків Відповідача, держави.

У зв`язку з логістичним кризою Відповідач поніс великих збитків, а стягнення додаткових платежів по договору, котрі в свою чергу наступили не з необхідності чи вини Відповідача, в свою чергу є додатковими збитками Відповідача, оскільки останній наразі не маже нормально вести свою господарську діяльність у зв`язку зі збройною агресією «рф» проти України.

Приймаючи до уваги викладене та загальні засади цивільного законодавства, передбачені статтею 3 Цивільного кодексу України (справедливість, добросовісність, розумність), а також необхідність забезпечення балансу інтересів сторін, враховуючи відсутність збитків у Позивача, а також відсутність будь-яких негативних наслідків від неправильного зазначення відомостей в накладній, Відповідач вважає, що існують обставини, для зменшення розміру стягуваного штрафу та відмові у задоволенні позову у повному обсязі.

За наявності вказаних обставин, стягнення додаткових витрат в розмірі зазначеному позивачем вочевидь перетворюється на несправедливо непомірний тягар для Відповідача та джерело отримання невиправданих додаткових прибутків кредитора, та не спрямовано на розумне стимулювання Відповідача виконувати зобов`язання.

Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються, зокрема нормами Господарського кодексу України, Закону України „Про залізничний транспорт", Статуту залізниць України

Згідно з статтями 914 ЦК України, 307 ГК України, статтею 8 Закону України «Про залізничний транспорт» та статтею 17 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року №457 (далі по тексту Статут) перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах. Форму договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги встановлено Правилами розрахунків за перевезення вантажів (додаток № 1 до пункту 2.3 названих Правил). У договорі визначаються обсяги, строки та умови надання транспортних засобів, порядок розрахунків за перевезення та додаткові послуги, а також відповідальність за порушення зобов`язань.

Згідно з п.1.1. Договору, предметом цього Договору є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експерт, імпорт) у вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Частинами першою та другою статті 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457, затверджений Статут залізниць України (далі - Статут), який згідно зі статтею 2 визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (стаття 3 Статуту).

За приписами статті 64 Статуту для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії.

Статтею 71 Статуту встановлено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провідної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Частинами 1, 2, 5 пункту 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до Договору, надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

Як визначено статтею 32 Статуту Залізниць, вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона. Відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов.

Згідно статті 37 Статуту Залізниць, маса вантажів визначається відправником. Пунктом 4.3 розділ 1 Прийом вантажів до перевезення Додаток 1 до СМГС із змінами та доповненнями на 1 липня 2021 також встановлено, що визначення кількості місць та маси вантажу в вагоні здійснює відправник.

Судом встановлено, що між Акціонерним товариством «Українська залізниця» (далі - Позивач, АТ «Укрзалізниця» та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (далі ТОВ «ЗФ «Свято-Варваринська», Відповідач) було укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії товариства з обмеженою відповідальністю «Вуглепромтранс» при станції Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» №1/22 від 23.01.2019.

Також заявою від 24.03.2020р. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» приєдналося до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом відповідно до ст. 634 ЦК України (повний текст договору оприлюднено за посиланням - http://uz- cargo.com/).

Відповідно до Договору, Перевізник надав вантажні вагони для перевезення, здійснив перевезення та інші послуги, пов`язані з організацією перевезення вантажів у міжнародному сполученні (експорт) у власних вагонах Перевізника (вагони №№ 67885020, 66227703, 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870).

Послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів були надані Перевізником Замовнику згідно з Договором, що підтверджується накладними №48506935 від 25.05.2023 №48506943 від 25.05.2023.

Відповідно до зазначеної інформації в накладних, зі станції Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» на станцію Хурко ПКП, були надані послуги перевезення вантажу «вугілля бітумінозне коксівне» (код ЄТНСВ 161043) у власних вагонах у кількості 54, вантажовідправник ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (далі ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА») у складі поїзду № 9501, індекс поїзду 4819-051-3737):

-за накладною № 48506943 від 25.05.2023 (27 вагонів),

-за накладною № 48506935 від 25.05.2023 (27 вагонів).

Відповідно до заповнених граф накладних № 48506943 та № 48506935, вантаж у вагони завантажено відправником (гр.20 накладної СМГС), спосіб визначення маси вантажу вагонні ваги, статичні (заводський номер ВВЕТ-150 №071201300 ВВВ-150 № 088 вантажовідправник) гр. 21 накладної СМГС.

На шляху прямування по станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, була проведена перевірка маси вантажу, за результатом зважування (по даним Книги ф ГУ-78) було виявлено надлишок вантажу понад вантажопідйомність та складено Акти ГУ-23. Вагони №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870 (накладна № 48506943 від 25.05.2023), №№ 67885020, 66227703 (накладна № 48506935 від 25.05.2023) були затримані з причини невідповідності маси вантажу натурою даним, зазначеним у транспортних документах (надлишок маси) понад вантажопідйомність.

Зважування всіх вагонів за накладними від 25.05.2023 №№ 48506943, 48506935 у складі поїзда № 9501 (індекс 4819+051+3737) відбувалось на ТДВВ (тензометричні динамічні вагонні ваги) у динамічному режимі під час руху поїзда.

У зв`язку з тим, що тільки у вагонах №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870, 66227703, 67885020 після зважування на ТДВВ було виявлено підозру навантаження понад вантажопідйомність, дані вагони були відчеплені від складу поїзда для проведення контрольного зважування на статичних вагах станції у статичному режимі, про що вказано у Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

Внаслідок проведеного контрольного зважування вантажу на статичних вагах у вищезазначених вагонах була підтверджена комерційна несправність, а саме навантаження понад вантажопідйомність.

Отже, лише у вагонах №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870, 66227703, 67885020 можливо порівняти масу вантажу відповідно перевізних документів до маси вантажу, встановленої після проведення контрольного зважування на статичних вагах станції, за інформацією вказаною в накладних №№ 48506943, 48506935 та в акті загальної форми від 31.05.2023 № 3/ВЕСЫ/СМГС, так:

-відповідно до накладної №48506943 від 25.05.2023:

вагон №68701234 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №414 понад вантажопідйомність на 2750 кг;

вагон №62922281 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №415 понад вантажопідйомність на 1900 кг;

вагон №67458323 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №416 понад вантажопідйомність на 1200 кг;

вагон №55351159 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №417 понад вантажопідйомність на 1450 кг;

вагон №67572602 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №418 понад вантажопідйомність на 2300 кг;

вагон №63377931 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №419 понад вантажопідйомність на 1950 кг;

вагон №67169870 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №420 понад вантажопідйомність на 1950 кг;

-відповідно до накладної № 48506935 від 25.05.2023:

вагон №67885020 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №421 понад вантажопідйомність на 2200 кг;

вагон №66227703 акт ГУ-23 від 28.05.2023 №422 понад вантажопідйомність на 2300 кг.

З 54 вагонів відправлених за накладними №48506935 та №48506943 від 25.05.2023 були затримані 9 вагонів.

Згідно п.15.27 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України №27 від 16.01.1995 та до п.2.1 Додатку 2 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів, затверджених наказом Укрзалізниці від 26.04.2006 3152-ц (далі - Правил комерційного огляду поїздів та вагонів), забороняється ставити в поїзди вагони, завантажені понад їх вантажопідйомність. Отже, вагони були затримані 28.05.2023 з 16 годин 00 хвилин. Для відвантаження надлишку вантажу, який в цілому становить 21800 кг.

Пунктом 3.2 Правил комерційного огляду поїздів та вагонів, передбачено, що про виявлені при огляді вагони (контейнери) з комерційними несправностями, які загрожують безпеці руху, на адресу начальників станції, комерційного відділу, комерційної служби залізниці останнього комерційного огляду поїзда та начальника комерційного відділу дирекції, де було виявлено комерційну несправність, подається телеграфом оперативне повідомлення.

Якщо виявлено вантаж, навантажений із порушенням ТУ, оперативне повідомлення надсилається також на станцію відправлення вантажу, начальнику комерційного відділу, начальникам комерційних служб своєї залізниці та залізниці відправлення.

28 травня 2023 року станцією Нижньодніпровськ-Вузол були надані телеграми про затримку вагонів на станцію відправлення Удачна Донецької залізниці від 28.05.2023 №1723, від 28.05.2023 №1724, про що відправника було повідомлено (телефонограми із станції Удачна: від 29.05.2023 №4 об 11год 20 хв; від 29.05.2023 №5 об 11 год 30 хв).

Надання відповіді ТОВ «Збагачувальна фабрика «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» від 30.05.2023 №273-1/64 про прибуття на станцію Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці представника відправника 31.05.2023 для участі у спільному зважуванні вагонів, підтверджує факт отримання повідомлень відправником про затримку вагонів.

За участі представника відправника на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці було проведено повторне зважування вагонів на спірних вагонних 150 т терезах, про що свідчить складання Акту загальної форми від 31.05.2023 №3, в якому зазначено, що в вагонах маса вантажу більше документу та понад вантажопідйомність.

Про відвантаження залишку вантажу загальною кількістю 21800 кг з вагонів №№ 68701234, 62922281, 67458323, 55351159, 67572602, 63377931, 67169870 (накладна № 48506943 від 25.05.2023), №№ 67885020, 66227703 (накладна № 48506935 від 25.05.2023) в вагон №61868253 та про прямування вагонів за призначенням було надане телеграфне повідомлення від 06.06.2023 №370.

31 травня 2023 року на вищезазначені вагони станцією Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці для стягнення додаткових зборів і плат за час затримки вагонів був складений Акт загальної форми №19/СМГС від 31.05.2023, в якому зазначено: «Вагони були затримані на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці у зв`язку з перевантаженням понад їхню вантажопідйомність. Було відвантажено з вагонів».

За час затримки вагонів з 28.05.2023 з 16 год 00 хв. По 31.05.2023 16 год 00 хв (всього 72 год 00 хвилин), Залізницею нараховано суму додаткових зборів у загальному розмірі 45389,70 грн. без ПДВ.

Зокрема, згідно розрахунку до суми належних Перевізнику плат та зборів на підставі Акту загальної форми ГУ-23 від 31.05.2023 №19/СМГС станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці причин затримки вагонів, входить:

-плата за користування вагонами, складає 9720,00 грн, без ПДВ.

-Збір за зберігання вантажу 26476,50 грн, без ПДВ.

-Збір за зважування на вагах залізниці 3865,00 грн, без ПДВ.

-Збір за маневрову роботу 4511,00 грн, без ПДВ.

-Збір за надання одержувачем інформації про вантажі, телеграфні повідомлення 817,20 грн, без ПДВ.

Відповідно до п.2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажі, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, збирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Станцією Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» сформована накопичувальна картка форми ФДУ-92 № 19070110 із занесенням відомостей про надані послуги та їх вартість на підставі акту загальної форми ГУ-23 від 31.05.2023 № 19/СМГС була пред`явлена вантажовідправнику ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА», але була підписана представником ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» із запереченням (що підтверджується скан-копією накопичувальної картки ФДУ-92 № 19070110).

З причини відмови вантажовідправника погодження ФДУ-92 № 19070110, працівниками станції Удачна був складений акт загальної форми ГУ-23 № 1 від 28.06.2023 (скан-копія акту міститься у матеріалах справи).

31 травня 2023 року Позивач направив на адресу вантажовідправника ТОВ «ЗФ «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» претензію з вимогою сплатити суму додаткових зборів у розмірі 45389,70 грн. (без ПДВ) з доданням попереднього акту загальної форми ГУ-23 № 19/СМГС, що підтверджується штемпелем станції Нижньодніпровськ-Вузол.

Відмова відповідача від сплати нарахованих позивачем плати за користування вагонами і додаткових зборів і є причиною виникнення даного спору.

Відповідач доказів добровільної сплати зазначених платежів на час розгляду справи суду не надав.

Відповідно до пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085), усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника.

Статтями 62, 125 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 №457, встановлено, що остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. Після прибуття на станцію призначення вантажу всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення несе одержувач.

Відповідно до ст. 119 Статуту залізниць України, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999, про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником). Облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23

Відомості плати за користування вагонами мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. Унесення плати за користування вагонами здійснюється в порядку, установленому Правилами розрахунків за перевезення вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644.

Зазначені вагони надійшли на адресу Відповідача від відправника за перевізним документом як вантаж і відповідно до ст. 46 Статуту залізниць України, одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу.

Пунктом 4 даних Правил встановлено, що Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці

Згідно з пунктами 6, 8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно до пункту 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Пунктом 3.4.2. Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом встановлено, що плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою: Пвик = (Спл / 24) ? tгод ? kм, де: Пвик. плата за користування власними вагонами Перевізника для відповідного типу вагонів; Спл ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу власних вагонів Перевізника, грн / вагон за добу визначена в Додатку 1-2 до Договору; 24 кількість годин у добі; tгод кількість годин користування вагоном Перевізника для відповідного типу вагонів. kм коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного поїзда або контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюються Перевізником та зазначається в Додатку 1-2 Договору.

Матеріалами справи підтверджується, що станцією затримки Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці оформлені відповідні документи, у тому числі акти форми ГУ-23 від 28.05.2023, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці плата за користування спірними вагонами у сумі 9720,00. без ПДВ. розрахована відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами та умов Договору про надання послуг.

Заявлений позивачем збір за зберігання вантажу у сумі 26476,50 грн. без ПДВ включений ним до накопичувальної картки, так само як і всі інші заявлені ним до стягнення збори.

Збір за зберігання вантажу розраховується згідно з пунктом 8 Правил зберігання вантажів. Відповідно до наведеного пункту Правил збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Згідно з пунктом 2.1 Збірника тарифів термін безоплатного зберігання обчислюється згідно з відповідними Правилами.

Збір за зберігання вантажу у сумі 26476,50 грн. без ПДВ розрахований позивачем за зберігання вантажу у 9 вагонах за 2 доби та з використанням тарифу 4,0 грн. за одну тонну вантажу, що відповідає п. 2.1 п. 2 розділу Ш Збірника тарифів.

Здійснений позивачем розрахунок збору у сумі 4511,00 грн. без ПДВ за маневрову роботу локомотива відповідає вимогам пп. 1.8 п. 1 Збірника тарифів, згідно з яким за маневрову роботу, що виконується локомотивом залізниці не одночасно з подачею або забиранням вагонів на вимогу власника під`їзної колії, вантажовласника або порту нараховується збір у розмірі 292,6 грн за кожні півгодини роботи локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні. До такої роботи належать: переставляння вагонів з одного вантажного фронту на інший, переміщення вагонів на фронті; подача вагонів на ваги і для дозування; прибирання вагонів після зважування та дозування; у випадках, коли навантаження або вивантаження виконується в присутності локомотива залізниці (подача стисненого повітря від локомотива тощо); інша маневрова робота з вагонами на станціях, під`їзних коліях та інших місцях незагального користування.

Розраховуючи збір за зважування вантажу на вагонних вагах, заявлений до стягнення у сумі 3865,00 грн. без ПДВ, позивач використав тариф у сумі 75,20 грн. за один вагон, що узгоджується з пп. 4.1 п. 4 розділу Ш Збірника тарифів.

Відповідно до таблиці 3 пункту 10 розділу III Збірника тарифів ("Збори за роботи та послуги, пов`язані з перевезенням вантажів") за видачу довідок у письмовому вигляді телеграфом, пов`язаних з перевезенням вантажів та проведенням розрахунків за них, передбачений збір у сумі 53,0 грн. за відправку.

Перевіривши розрахунок збору за надання одержувачем інформації про вантажі, телеграфні повідомлення в сумі 817,20 без ПДВ, судом встановлено, що розрахунки позивача в цій частині відповідають п. 10 розділу Ш Збірника тарифів.

З огляду на викладене, вищевказані нарахування у загальній сумі 45389,70 грн. без ПДВ, та заявлені Залізницею до стягнення у розмірі 54 467,64 грн. з ПДВ визнаються судом обґрунтованими та правомірними.

У відзиві на позов Відповідач, посилаючись на введення воєнного стану та бойові дії на території України, ускладнення ведення господарської діяльності, зниження фінансової та господарської активності товариства, просив суд зменшити розміру стягуваного штрафу.

Проте, предметом даного спору є стягнення з ТОВ «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» плати за користування вагонами і додаткових зборів, які не є штрафними санкціями у розумінні Цивільного та Господарського кодексів України чи Статуту залізниць України, тому клопотання відповідача в цій частині не підлягає розгляду по суті.

Твердження відповідача про те, що маса вантажу у спірних вагонах могла збільшитися за рахунок опадів, що мали місце у період з 25.05.2023 (завантаження вагонів) по 31.05.2023 (контрольне зважування) в районі станції Удачна регіональної філії «Донецька залізниця» та м. Дніпро (ст. Нижньодніпровськ - Вузол), суд вважає припущеннями, які не підтверджені жодними належними та допустимими доказами в порядку та розумінні ст. 76 Господарського процесуального кодексу України. При цьому, суд не вправі керуватись припущеннями.

Згідно відомостей відображений залізничних накладних №48506935 від 25.05.2023 №48506943 від 25.05.2023, вантажовідправник - ТОВ «ЗФ «Свято-Варваринська» завантажив «вугілля бітумінозне коксівне» насипом у 54 вагони відкритого типу.

Вантажопідйомність кожного із вагонів 69 71 тон.

Маса вантажу завантаженого у кожний з вагонів згідно накладних №48506935 від 25.05.2023 складала 67 до 71 тон.

При цьому, суд звертає увагу, що з 54 вагонів завантажених Відповідачем за накладними №48506935 та №48506943, факт невідповідності маси вантажу був виявлений Позивачем лише у 9 вагонах.

Вказані обставини спростовують доводи відповідача що маса вантажу у спірних вагонах могла збільшитися за рахунок опадів, оскільки при рівних вихідних умовах навантаження, волога не може вплинути лише на 9 вагонів з 54, перевищуючи вантажопідйомність кожного з них на 2 - 3 тони.

Крім того, з огляду на те, що відповідальність за фактичну відповідність відомостей, внесених в накладну, покладена на вантажовідправника, саме вантажовідправник повинен враховувати всі особливості вантажу та зважувати ризики навантаження вантажу в вагони відкритого типу.

Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Враховуючи вищевикладене, дослідивши умови договору, надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам на які посилаються позивач та відповідач, як на підставу своїх вимог та заперечень, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Щодо строку розгляду справи.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема «Іззетов проти України», «Пискал проти України», «Майстер проти України», «Субот проти України», «Крюков проти України», «Крат проти України», «Сокор проти України», «Кобченко проти України», «Шульга проти України», «Лагун проти України», «Буряк проти України», «ТОВ «ФПК «ГРОСС» проти України», «Гержик проти України» суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження. Розумним, зокрема, вважається строк, що є об?єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту. Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема «Іззетов проти України», «Пискал проти України», «Майстер проти України», «Субот проти України», «Крюков проти України», «Крат проти України», «Сокор проти України», «Кобченко проти України», «Шульга проти України», «Лагун проти України», «Буряк проти України», «ТОВ «ФПК «ГРОСС» проти України», «Гержик проти України» суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження. У зв?язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стульга проти України», «Лагун проти України», «Буряк проти України», «ТОВ «ФПК «ГРОСС» проти України», «Гержик проти України» суду потрібно дотримуватись розумного строку для

Розпорядженням №9-р від 15.04.2022 року «Про організацію роботи та комунікацію між працівниками в Господарському суді Донецької області в умовах воєнного стану», наказом №23 від 15.04.2022 «Про впровадження дистанційної роботи працівникам апарату суду та оголошення простою» запроваджено роботу Господарського суду Донецької області у відділеному режимі, встановлено дистанційний режим роботи. Рішенням зборів суддів Господарського суду №2 від 13.06.2022 року з метою оптимізації знаходження працівників та відвідувачів у приміщенні суду, в залежності від об?єктивних обставин, пов?язаних із збройною агресією, у тому числі інтенсивністю бойових дій у місті Харкові подовжено обмежений доступ учасників судового процесу до приміщення суду та запропоновано дистанційне спілкування шляхом електронного та поштового листування, телефонування, участі в судових засіданнях в режимі відеоконференцій, подання документів в електронному вигляді із застосуванням підсистеми «Електронний суд».

Розпорядженням суду №6-р від 25.05.2023 продовжено особливий режим роботи Господарського суду Донецької області в умовах воєнного стану з урахуванням Рішення зборів суддів від 13.06.2022р. №1, а саме: суддям та працівникам апарату суду виконання посадових обов?язків в змішаному режимі (дистанційно в доступному для них місці в межах Україні або в приміщенні суду (за необхідністю та в умовах безпеки), яке дає можливість упродовж робочого часу забезпечувати отримання, оброблення, реєстрацію, відправлення вхідної та вихідної кореспонденції та відправлення правосуддя; зазначено, що приймаючи до уваги наявність загрози життю, здоров?ю учасників судового провадження при перебуванні у приміщенні Господарського суду Донецької області в місті Харкові, учасникам судових засідань рекомендується утриматись від відвідування приміщення суду, свої процесуальні права та обов`язки реалізовувати з використанням альтернативних способів подачі документів та участі в судових засіданнях.

Приймаючи до уваги введення в Україні воєнного стану, наслідком чого стала дистанційна робота суду у віддаленому режимі, суд розглядає заяву в межах розумних строків в контексті положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод поза межами строків, що визначені процесуальним законом.

Керуючись ст.ст.12, 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 91, 129, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги - задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА «СВЯТО-ВАРВАРИНСЬКА» (85333, Донецька область, Покровський район, село Сергіївка (Сергіївська с/р), провулок Верхній, будинок 44; код ЄДРПОУ 36975983) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216) в особі регіональної філії «Донецька залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (84404, Донецька область, м.Лиман вул. Привокзальна, 22; код ЄДРПОУ 40150216) додаткові плати в сумі 54 467,64 грн. та судовий збір 2684,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно із статтею 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до статті 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Рішення складено та підписано 18.03.2024.

Суддя Е.В. Зекунов

Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117716233
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1745/23

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Рішення від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 05.01.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні