ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/30/24
Господарський суд Черкаської області у складі судді Зарічанської З.В., за участю секретаря судового засідання Філіпової І.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури,
в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Мокрокалигірська сільська рада,
до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи",
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Черкаської обласної державної адміністрації,
про розірвання договору оренди землі,
за участю представників сторін:
від прокуратури - Олійник І.М., посвідчення від 01.03.2023 № 074892,
від позивача - Танська Я.М., в порядку самопредставництва, розпорядження від 16.01.2017 № 11-к, посадова інструкція юрисконсульта сільської ради, розпорядження від 22.04.2019 № 47-к, довіреність від 21.02.2024,
від відповідача - участі не брали,
від третьої особи - Окрушко А.М., в порядку самопредставництва, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
03.01.2024 до Господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Мокрокалигірська сільська рада до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи" з вимогою розірвати договір оренди землі від 26.12.2018 без номеру, укладений між Черкаською обласною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи", щодо земельної ділянки з кадастровим номером 712228500:03:001:1228 загальною площею 17,0 га, яка розташована на території Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту (відомості про право оренди внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 26.12.2018 за № 29727150, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.12.2018 № 44913281).
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що всупереч вимог земельного законодавства та договору оренди землі відповідач систематично не сплачує орендну плату за використання земельної ділянки з кадастровим номером 712228500:03:001:1228, що призвело до виникнення заборгованості з орендної плати в загальній сумі 1 008 322,28 грн, що, за твердженням прокурора, є підставою для розірвання договору оренди землі.
Ухвалою від 08.01.2024 господарський суд відкрив провадження у справі №925/30/24 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 05.02.2024 о 15:00. Встановив сторонам строк для подання заяв по суті.
Господарський суд враховує, що копію ухвали про відкриття провадження у справі було надіслано відповідачу та повернуто до суду з відміткою пошти "організація вибула". Дата на поштовому штемпелі 09.01.2024.
Відповідно до відомостей із сайту "Укрпошта" ухвала, направлена на адресу відповідача повернута за зворотною адресою по причині відсутності адресата за вказаною адресою.
Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
Додатково відповідача повідомлено шляхом розміщення оголошення на офіційному сайті Господарського суду Черкаської області вебсайту "Судова влада України" 18.01.2024 про час і місце розгляду даної справи та надіслано копію ухвали на його електронну адресу вказану в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ГПК України відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Отже, копія ухвали вважається врученою відповідачу.
Відповідно до ч. 8 ст. 165 ГПК України, відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дозволить відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив не пізніше першого підготовчого засідання у справі.
В ухвалі про відкриття провадження у справі для відповідача встановлено строк - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
З викладеного випливає, що строк для подання відзиву на позов відповідачу сплив 24.01.2024.
17.01.2024 за допомогою системи "Електронний суд" від Черкаської обласної державної адміністрації надійшли пояснення третьої особи щодо позову або відзиву.
У поданих поясненнях третя особа по суті спору зазначає, що відповідно до п. 24 Перехідних Положень Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель зазначених в цьому пункті. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору. З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Отже, на думку третьої особи, відповідно до норм Земельного кодексу України земельна ділянка з кадастровим номером 712228500:03:001:1228 площею 17,0 га, яка розташована на території Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту є земельною ділянкою комунальної форми власності та потребує внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в частині зазначення в силу закону правильного власника земельної ділянки та орендодавця за договором оренди. Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 712228500:03:001:1228 площею 17,0 га, яка розташована на території Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту є земельною ділянкою комунальної форми власності, а внесення змін до договору оренди із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається, згідно із п. 24 Перехідних Положень Земельного кодексу України, рішення ухвалене судом щодо вказаної земельної ділянки ніяким чином не вплине на права та обов`язки Черкаської обласної державної адміністрації.
05.02.2024 за допомогою системи "Електронний суд" від третьої особи надійшла заява про проведення засідання у відсутність особи, яка бере участь у справі.
05.02.2024 на електронну пошту суду без накладення кваліфікованого електронного підпису нібито від сільського голови Мокрокалигірської сільської ради Вікторії Пипи надійшло клопотання про відкладення судового засідання.
Ухвалою від 05.02.2024 суд повернув клопотання Мокрокалигірської сільської ради без розгляду.
Протокольною ухвалою від 05.02.2024, на підставі ч. 5 ст. 183 ГПК України, господарський суд оголосив перерву в підготовчому судовому засіданні до 22.02.2024 о 13:45 год.
Ухвалою від 22.02.2024 господарський суд закрив підготовче провадження по справі № 925/30/24 та призначив справу до судового розгляду по суті на 14.03.2024 о 12:00.
05.03.2024 за допомогою системи "Електронний суд" Звенигородська окружна прокуратура подала клопотання про долучення доказів у справі з вимогами визнати поважним пропущений процесуальний строк на подання доказів у справі № 925/30/24 та поновити строк на їх подання. Долучити до справи № 925/30/24 копії документів.
Ухвалою від 05.03.2024 господарський суд клопотання Звенигородської окружної прокуратури про долучення доказів задовольнив. Поновив Звенигородській окружній прокуратурі строк для подання доказів у справі до дати їх фактичного подання. Прийняв до розгляду докази, додані до клопотання Звенигородської окружної прокуратури від 05.03.2024.
У судовому засіданні 14.03.2024 представник відповідача участі не брав.
Відповідачу копію ухвали від 22.02.2024 надіслано поштою та повернуто з відміткою "організація вибула".
Відповідно до відомостей із сайту "Укрпошта" ухвала, направлена на адресу відповідача повернута за зворотною адресою по причині відсутності адресата за вказаною адресою, вказана дата - 27.02.2024.
Згідно з п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення відповідачу ухвали про призначення справи до розгляду по суті є 27.02.2024.
Відповідно до довідки про доставку електронного листа (копії ухвали суду від 22.02.2024) його доставлено до електронної скриньки відповідача за електронною адресою ukraine.solar@odaso.com, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Додатково для відповідача 23.02.2024 розміщено оголошення на офіційній сторінці Господарського суду Черкаської області вебсайту "Судова влада" про розгляд справи.
Згідно з ч. 4 ст. 122 ГПК України, відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи. В оголошенні про виклик вказуються дані, зазначені в частині першій статті 121 цього Кодексу.
На підставі викладеного господарський суд доходить висновку про те, що учасники справи належно повідомлені про дату та час судового засідання.
Присутній у судовому засіданні прокурор та представниця позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі та наполягали на їх задоволенні, представниця третьої особи зазначила, що залишає розгляд справи на розсуд суду.
У судовому засіданні 14.03.2024 господарський суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення представниці позивача, прокурора та представниці третьої особи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, господарський суд встановив таке.
26.12.2018 Орендодавець, Черкаська обласна державна адміністрація від імені та в інтересах якої виступає Катеринопільська районна державна адміністрація Черкаської області та Орендар - товариство з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи" підписали Договір оренди землі. (далі - Договір)
Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із кадастровим номером 712228500:03:001:1228 загальною площею 17,0000 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за рахунок земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) за місцезнаходженням: Черкаська область Катеринопільський район, Мокрокалигірська сільська територіальна громада, за межами населеного пункту.
Підставою для укладення даного Договору є розпорядження голови Черкаської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2018 року № 1013.
В оренду передається земельна ділянка із кадастровим номером 712228500:03:001:1228 загальною площею 17,0000 га (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), за рахунок земель державної власності, що знаходяться в адміністративних межах Мокрокалигірської сільської територіальної громади Катеринопільського району Черкаської області, за межами населеного пункту. (п. 2 Договору)
На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури: відсутні. (п. 3 Договору)
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.12.2018 року становить 4801863,26 (чотири мільйони вісімсот одна тисяча вісімсот шістдесят три гривні 26 копійок). (п. 5 Договору)
Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. (п. 6 Договору)
Договір укладено терміном на 25 (двадцять п`ять) років, починаючи з дати державної реєстрації права оренди земельної ділянки. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. (п. 8 Договору)
Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі у розмірі 6 % від розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 288111,80 грн. (двісті вісімдесят вісім тисяч сто одинадцять гривень 80 копійок) у рік, або 24009,32 грн. (двадцять чотири тисячі дев`ять гривень 32 копійки) у місяць, на розрахунковий рахунок Мокрокалигірської сільської ради, р/р 33217812023611, код ЄДРПОУ 26425027, МФО 854018 в ГУ УДКСУ в Черкаській області, код платежу: 18010600. (п. 9 Договору)
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. В разі змін коефіцієнтів індексації, індексів інфляції, визначених законодавством, Орендар самостійно розраховує (індексує) нормативну грошову оцінку земельної ділянки на момент сплати орендної плати без укладання додаткової угоди з Орендодавцем. (п. 10 Договору)
Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на рахунок Мокрокалигірської сільської ради не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця. (п. 11 Договору)
Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- в інших випадках. передбачених законом. (п. 13 Договору)
Земельна ділянка надається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (код КВЦПЗ 14.01. Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за місцезнаходженням: Черкаська область, Катеринопільський район, Мокрокалигірська сільська територіальна громада. за межами населеного пункту. (п. 15 Договору)
Код та цільове призначення земельної ділянки з Класифікацією видів цільового призначення земель (КВЦПЗ): 0.14.01. Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Категорія земельної ділянки - землі промисловості. транспорту, зв`язку, енергетики. оборони та іншого призначення, склад угідь за формою 6-зем - землі, які використовуються для технічної інфраструктури. (п. 16 Договору)
У п. 28 Договору передбачено право Орендодавця, зокрема, вимагати від Орендаря своєчасного внесення орендної плати, збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до закону розмірів земельного податку та з інших підстав, передбачених законодавством та даним Договором.
Водночас, відповідно до п. 31 Договору, Орендар зобов`язаний, зокрема, своєчасно сплачувати орендну плату.
Дія Договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- придбання Орендарем земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законодавством України;
- ліквідації юридичної особи - Орендаря;
- договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. (п. 35 Договору)
Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою двох Сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із Сторін у наслідок невиконання другою Стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законодавством України. (п. 36 Договору)
Розірвання Договору оренди в односторонньому порядку допускається:
- виключно за ініціативою Орендодавця у разі систематичного невиконання Орендарем пункту 8 даного договору (не внесення орендної плати протягом 3 (трьох) місяців підряд). Орендодавець повинен попередити Орендаря за 30 (тридцять) днів про розірвання даного договору в односторонньому порядку. (п. 37 Договору)
Цей Договір набирає чинності з моменту підписання Сторонами та державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Цей Договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий в Орендаря, третій - в органі який провів державну реєстрацію права оренди земельної ділянки. (п. 41 Договору)
Однією з невід`ємних частин договору є, зокрема, підписаний сторонами Акт приймання-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки).
Право оренди ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" на земельну ділянку з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 загальною площею 17,0 га зареєстровано 26.12.2018, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Господарський суд враховує, що орендодавцем в Договорі від 26.12.2018 визначена Черкаська обласна державна адміністрація від імені та в інтересах якої виступає Катеринопільська районна державна адміністрація Черкаської області.
Проте, відповідно до пп. 1 п. "б" ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Ст. 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" внесено зміни до ЗК України.
Так, відповідно до п. 24 розділу X "Перехідні положення" ЗК України з дати набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім визначених законом категорій земель.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Крім цього, відповідно до постанови Верхового Суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20, суд з метою визначення дати виникнення в органу місцевого самоврядування права комунальної власності на земельну ділянку в межах населеного пункту, за відсутності реєстрації речового права на таку земельну ділянку за відповідним органом, сформулював такий правовий висновок: "За загальним правилом, правом власності на земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, орган місцевого самоврядування наділений в силу закону, зокрема з уведенням 01.01.2002 у дію нового Земельного кодексу України. При цьому відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку після 01.01.2013 не впливає на наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку".
Згідно з Договором від 26.12.2018 спірна земельна ділянка знаходиться в адміністративних межах Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту.
Тобто, земельна ділянка з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 загальною площею 17,0 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за рахунок земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка розташована на території Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту, перейшла в комунальну власність Мокрокалигірської сільської ради.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228, 07.02.2024 зареєстроване право власності Мокрокалигірської сільської ради.
З огляду на викладене, господарський суд доходить висновку, що орендодавцем за Договором стала Мокрокалигірська сільська рада, яка розпоряджається землями територіальної громади в межах, визначених Земельним кодексом України, здійснює контроль за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного законодавства. Також суд враховує, що п. 9 Договору передбачено, що орендна плата вноситься на розрахунковий рахунок Мокрокалигірської сільської ради. Відтак саме в інтересах Мокрокалигірської сільської ради правомірно звернувся прокурор із даним позовом.
08.12.2020 Черкаський окружний адміністративний суд ухвалив рішення у справі № 580/4656/20 за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи", яким адміністративний позов задовольни повністю та стягнув з відповідача податковий борг в розмірі 96 037,24 грн.
У зазначеному рішення адміністративний суд встановив, що: "...заборгованість ТОВ Стейбл Солар Енерджи виникла на підставі звітної податкової декларації з плати за землю за 2020 рік від 25.06.2020 термін сплати 25.06.2020, 30.06.2020, 30.07.2020, 31.08.2020 за 4 місяці з щомісячним платежем 24009,32грн., на загальну суму 96037,28 грн. Враховуючи переплату (дані облікової картки) станом на 25.06.2020 у сумі 0,04грн. непогашена заборгованість по вказані декларації становить 96037,24 грн..."
17.02.2022 Черкаський окружний адміністративний суд ухвалив рішення у справі № 580/11027/21 за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю Стейбл Солар Енерджи про стягнення податкового боргу. яким адміністративний позов задовольнив повністю та стягнув з відповідача на користь бюджету податковий борг в сумі 352936,95 грн.
У зазначеному рішенні адміністративний суд встановив: "...матеріалами справи встановлено, що за відповідачем обліковувався податковий борг перед бюджетом в сумі 352936,95 грн., що виник згідно доданих до матеріалів справи документів, зокрема, по орендній платі з юридичних осіб..."
17.05.2023 фінансовий відділ Мокрокалигірської сільської ради Звенигородського району Черкаської області надіслав лист Головному управлінню ДПС у Черкаській області, в якому з метою збору інформації для проведення претензійно-позовної роботи з суб`єктами господарювання які мають заборгованість до бюджету Мокрокалигірської сільської територіальної громади, просив надати інформацію про сплату орендної плати за землю платником ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" (код ЄДРПОУ 42034901) станом на 01.05.2023 року.
18.05.2023 Головне управління ДПС у Черкаській області надало відповідь, в якій зазначило, що згідно даних АІС "Податковий блок" по ІКП -18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" за ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" (код ЄДРПОУ 42034901) станом на поточну дату рахується податковий борг в сумі 474954,47 грн., момент виникнення податкового боргу з 2020 року відповідно до п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) по населеному пункту в адміністративних межах Мокрокалигірської територіальної громади Звенигородського району Черкаської області.
05.06.2023 виконавчий комітет Мокрокалигірської сільської ради Звенигородського району Черкаської області звернувся з листом до Звенигородської окружної прокуратури, в якому зазначив, що починаючи з червня місяця 2020 року по червень 2023 року орендна плата не сплачується товариством з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи". Також Мокрокалигірська сільська рада повідомила, що не має можливості звернутися з позовом про стягнення боргу до суду у зв`язку з відсутністю у бюджеті на 2023 рік коштів, призначених для сплати судового збору. У листі міститься прохання вжити заходів представницького характеру в інтересах Мокрокалигірської сільської ради Звенигородського району Черкаської області в порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо стягнення заборгованості у розмірі 474954,47 грн з товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи" та розірвання договору оренди землі від 26.12.2018 у зв`язку з недотриманням умов договору, а саме: своєчасно сплачувати орендну плату (пункт 31 розділ "Інші права та обов`язки сторін" договору оренди землі від 26.12.2018).
28.06.2023 фінансовий відділ Мокрокалигірської сільської ради Звенигородського району Черкаської області звернувся з листом до Звенигородської окружної прокуратури, з яким надав інформацію про нарахування та сплату орендної плати за землю платником ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" станом на 01.06.2023.
Додатком до зазначеного листа є документ - "Сплата орендної плати за земельну ділянку платником ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" (код ЄДРПОУ 42034901)", відповідно до якого, всього за 2019 - 2023 року нараховано 1 248 484,48 грн орендної плати, сплачено - 384 218,12 грн, заборгованість становить 864 266,36 грн.
14.12.2023 Звенигородська окружна прокуратура звернулась до Мокрокалигірської сільської ради з листом № 50-3260вих23, в якому витребувала інформацію з таких питань:
- чи наявна наданий час заборгованість у ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" за договором оренди землі від 26.12.2018 за використання земельної ділянки за кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 площею 17 га. У разі якщо заборгованість наявна, просила навести її заборгованість з часу останньої сплати коштів (зазначивши, коли та у якій сумі товариством востаннє вносилась плата за землю):
- чи подано Мокрокалигірською сільською радою позовну заяву до суду про розірвання вищевказаного договору оренди землі та стягнення заборгованості за її використання та чи має намір орган місцевою самоврядування звертатися до суду з відповідним позовом (якщо ні, прошу вказати причини).
18.12.2023 Мокрокалигірська сільська рада надала відповідь, в якій зазначила, зокрема, що на даний час у ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" наявна заборгованість за договором оренди землі від 26.12.2018 р. за використання земельної ділянки за кадастровим номером 7122288500:03:001:1228, площею 17,0000 га, що становить 1 008 322,28 грн. Мокрокалигірською сільською радою не подано позовну заяву до суду про розірвання вищевказаного договору оренди землі та стягнення заборгованості за її використання, адже Мокрокалигірська сільська рада звернулася письмово із проханням від 05.06.2023 №387/02-24 до керівника Звенигородської окружної прокуратури Олександра Гасича вжити представницький характер в інтересах Мокрокалигірської сільської ради щодо стягнення заборгованості з ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" та розірвання договору оренди землі від 26.12.2018 р. у зв`язку з не дотриманням умов договору.
27.12.2023 Звенигородська окружна прокуратура звернулась до Мокрокалигірської сільської ради з листом № 50-3432-вих23, в якому повідомила, що в порядку реалізації представницьких повноважень відповідно до ст.ст. 23, 24 Закону України "Про прокуратуру" Звенигородською окружною прокуратурою підготовлено позовну заяву до господарського суду Черкаської області в інтересах держави в особі Мокрокалигірської сільської ради до ТОВ "Стейбл Солар Енерджи", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Черкаська обласна державна адміністрація, про розірвання договору оренди землі.
04.03.2024 Мокрокалигірська сільська рада надіслала Звенигородській окружній прокуратурі лист № 218/02-24, в якому повідомила, що за Мокрокалигірською сільською радою зареєстроване право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 загальною площею 17,0000 га, за новою адресою: Черкаська область, Звенигородський район, за межами населеного пункту с. Ярошівка (попередня адреса: Черкаська область, Катеринопільський р., с/рада Мокрокалигірська).
Вказане підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відповідно до якого, земельна ділянка з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 загальною площею 17 га зареєстрована 07.02.2024 на праві власності за Мокрокалигірською сільською радою.
Так, на думку прокурора, систематичне несплата відповідачем орендної плати за Договором є підставою для його розірвання за рішенням суду, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Розглядаючи спір господарський суд застосовує такі положення чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
За ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Поняття договору оренди землі встановлено у ст. 13 Закону України "Про оренду землі", згідно з якою договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.
Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (статті 14, 15 Закону).
Згідно з абз. 1 п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно з п. 6.1., 10.1.1, 265.1.3. та 14.1.147 відповідних статей ПК України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу. До місцевих податків відноситься плата за землю (у складі податку на майно), як обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п. 10.2-1, 10.5 ст. 10 ПК України місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.
Згідно зі ст. 33, 60, 61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, питання справляння плати за землю. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси. Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.
Складання і виконання районних і обласних бюджетів здійснюють відповідні державні адміністрації згідно з Бюджетним кодексом України.
Отже, кошти від оренди земельних ділянок надходять і зараховуються виключно до місцевих бюджетів за місцем знаходження земельної ділянки, а не до бюджету районної державної адміністрації чи облдержадміністрації, хоча вони і можуть виступити орендодавцем по договору.
Відтак, з моменту укладення Договору оренди кошти від орендної плати мають надходити до місцевого бюджету, тобто до бюджету Мокрокалигірської сільської ради.
Ст. 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Ст. 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
За ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувач зобов`язаний своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Ч. 1 ст. 27 Закону України "Про оренду землі" забезпечує орендареві захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
У ч. 2 ст. 25 Закону України "Про оренду землі" передбачено обов`язок орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.
Згідно зі ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати і зобов`язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом.
Ст. 530 ЦК України встановлено, що у разі, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Дослідивши матеріали справи, суд установив, що відповідач у порядку та на підставах визначених наведеним правовими нормами отримав у строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером: 7122288500:03:001:1228, площею 17 га.
Водночас, суд з`ясував та прокурор довів належними доказами, що відповідач порушує свої зобов`язання щодо оплати за користування земельною ділянкою. Наведені обставини свідчать про істотне порушення відповідачем умов договору оренди.
Зокрема, несплата відповідачем орендної плати підтверджується інформацією Мокрокалигірської сільської ради, викладеною в листі від 18.12.2023 № 950/02-24 та розрахунком заборгованості з орендної плати за землю. ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" з червня 2020 року не забезпечує своєчасного та повного внесення орендної плати. Так, згідно з розрахунком органу місцевого самоврядування ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" з червня 2020 року до червня 2021 року не сплачувало орендну плату за використання земельної ділянки з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228. За червень 2021 року відповідач сплатив 69 грн орендної плати за землю та у подальшому з липня 2021 року й до моменту звернення прокурором з позовом ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" орендна плата за використання земельної ділянки не вносилась. З урахуванням вищевикладеного, відповідно до розрахунків Мокрокалигірської сільської ради заборгованість ТОВ "Стейбл Солар Енерджи" за договором оренди землі від 26.12.2018 за використання земельної ділянки з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 становить 1 008 322,28 грн.
Крім того, як уже зазначено судом, 08.12.2020 Черкаський окружний адміністративний суд ухвалив рішення у справі № 580/4656/20 за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи", яким адміністративний позов задовольни повністю та стягнув з відповідача податковий борг в розмірі 96 037,24 грн.
У зазначеному рішенні адміністративний суд встановив, що: "...заборгованість ТОВ Стейбл Солар Енерджи виникла на підставі звітної податкової декларації з плати за землю за 2020 рік від 25.06.2020 термін сплати 25.06.2020, 30.06.2020, 30.07.2020, 31.08.2020 за 4 місяці з щомісячним платежем 24009,32грн., на загальну суму 96037,28 грн. Враховуючи переплату (дані облікової картки) станом на 25.06.2020 у сумі 0,04 грн. непогашена заборгованість по вказані декларації становить 96037,24 грн..."
17.02.2022 Черкаський окружний адміністративний суд ухвалив рішення у справі № 580/11027/21 за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю Стейбл Солар Енерджи про стягнення податкового боргу. яким адміністративний позов задовольнив повністю та стягнув з відповідача на користь бюджету податковий борг в сумі 352936,95 грн.
У зазначеному рішенні адміністративний суд встановив: "...матеріалами справи встановлено, що за відповідачем обліковувався податковий борг перед бюджетом в сумі 352936,95 грн., що виник згідно доданих до матеріалів справи документів, зокрема, по орендній платі з юридичних осіб..."
Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
На підставі такої норми не підлягають доказуванню обставини встановлені в рішеннях Черкаського окружного адміністративного суду, зокрема, щодо наявності у відповідача заборгованості за землю за 2020 рік від 25.06.2020 термін сплати 25.06.2020, 30.06.2020, 30.07.2020, 31.08.2020 за 4 місяці з щомісячним платежем 24 009,32 грн, на загальну суму 96 037,28 грн та наявність у відповідача податкового боргу перед бюджетом в сумі 352 936,95 грн, що виник згідно доданих до матеріалів справи документів, зокрема, по орендній платі з юридичних осіб.
Відповідач не надав суду доказів на спростування позовних вимог, в тому числі доказів проведення розрахунків.
Суд встановив, що відповідно до умов Договору, сторони дійшли згоди, що розірвання Договору оренди в односторонньому порядку допускається виключно за ініціативою Орендодавця у разі систематичного невиконання Орендарем пункту 8 даного договору (не внесення орендної плати протягом 3 (трьох) місяців підряд). Орендодавець повинен попередити Орендаря за 30 (тридцять) днів про розірвання даного договору в односторонньому порядку. (п. 37 Договору)
Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із Сторін у наслідок невиконання другою Стороною обов`язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законодавством України. (п. 36 Договору)
Згідно з ч. 1 ст. 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Положеннями п. "д" ч. 1. ст. 141 ЗК України встановлено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Аналіз вище вказаних норм права дає можливість зробити висновок, що підставою для розірвання договору оренди землі є саме систематична несплата орендної плати (два та більше випадки).
При цьому систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеному договором, тобто як невиконання, так і неналежне виконання умов договору, є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Тобто систематична (два і більше разів) несплата орендної плати, визначеної умовами укладеного між сторонами правочину, в тому числі сплата орендної плати не у повному обсязі (часткове виконання зобов`язання), є підставою для розірвання такого договору.
Подібні правові висновки викладено в постановах Верховного Суду від 02.05.2018 у справі № 925/549/17, від 06.03.2019 у справі № 183/262/17, від 07.10.2020 у справі № 313/780/19, від 10.02.2021 у справі № 923/1001/19.
Разом з тим згідно із ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Виходячи із системного аналізу наведених положень законодавства та враховуючи, що до відносин, пов`язаних з орендою землі, застосовуються також положення Цивільного кодексу України, слід зазначити, що при вирішенні судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати, застосуванню також підлягають положення ч. 2 ст. 651 ЦК України. Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.
Подібні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 13.02.2018 у справі № 925/1074/17, від 22.10.2019 у справі № 923/826/18, від 17.08.2021 у справі № 923/410/20, постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17 (провадження № 12-201гс18).
Отже, суд встановив, що відповідач у порушення умов договору орендна плата за користування земельною ділянкою з липня 2021 року не сплачується. Відтак, суд вважає, що має місце істотне порушення договору оренди землі від 26.12.2018 відповідачем, а тому прокурор в інтересах держави в особі Мокрокалигірської сільської ради обґрунтовано просить суд захистити порушене право останньої та інтереси держави. З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що факт порушення зобов`язання з боку відповідача є доведеним, а тому вважає, що вимога прокурора про розірвання договору оренди землі від 26.12.2018 підлягає задоволенню.
Щодо наявності підстав для здійснення прокуратурою представництва інтересів держави в суді у спірних правовідносинах, господарський суд зазначає таке.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Враховуючи положення Великої Палати Верховного Суду викладені у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
Системне тлумачення абзацу першого частини третьої статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 року у справі № 587/430/16-ц).
Державний інтерес у спірних правовідносинах полягає, перш за все, у тому, що Мокрокалигірська сільська рада, яка наданий час позбавлена можливості ефективно розпорядитися спірною земельною ділянкою, яка перебуває в оренді у ТОВ "Стейбл Солар Енерджи", а також порушено право органу місцевого самоврядування на одержання доходу у вигляді орендної плати за землю, яке не носить загальнодержавного характеру, проте направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізується у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування у визначених законом випадках є рівними за статусом носіями державної влади як і державні органи.
Крім того, недоотримання коштів від орендної плати за землю ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та, з часом, може призвести до неможливості покриття видатків місцевого бюджету і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету. Таким чином, місцеві інтереси знаходяться у тісному зв`язку із загальнодержавними, а місцеве самоврядування і державне буття суспільства характеризуються взаємозалежністю та взаємодоповненням.
Як наслідок, у разі порушення економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, порушуються й інтереси держави в цілому. Недоотриманням орендної плати місцевим бюджетом за користування відповідачем спірними земельними ділянками порушуються визначальні матеріальні потреби суспільства, Мокрокалигірської сільської ради, як органу місцевого самоврядування, що представляє жителів громади, тобто порушуються інтереси держави в цілому, оскільки ослаблюються економічні основи місцевого самоврядування, що призводить до неможливості забезпечення виконання відповідних програм.
Згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
З матеріалів справи випливає, що у листі від 05.06.2023 № 387/02-24 Мокрокалигірська сільська рада повідомила прокуратуру про те, що наразі сільська рада не має можливості звернутися до суду з позовом у зв`язку з відсутністю в бюджеті коштів для оплати судового збору та ініціювала питання щодо звернення прокурора до суду з метою захисту інтересів територіальної громади.
14.12.2023 прокурор звернувся до Мокрокалигірської сільської ради з запитом 50-3260вих-23 про те, чи подано Мокрокалигірською сільською радою позовну заяву до суду про розірвання спірного договору оренди землі та стягнення заборгованості за її використання та чи має намір орган місцевого самоврядування звертатися до суду з відповідним позовом.
В подальшому, у відповідь на запит прокурора від 14.12.2023 № 50-3260вих-23, Мокрокалигірська сільська рада листом від 18.12.2023 № 950/02-24 повторно повідомила, що до суду з позовною заявою не зверталася.
27.12.2023 Звенигородська окружна прокуратура звернулась до Мокрокалигірської сільської ради з листом № 50-3432-вих23, в якому повідомила, що в порядку реалізації представницьких повноважень відповідно до ст.ст. 23, 24 Закону України "Про прокуратуру" Звенигородською окружною прокуратурою підготовлено позовну заяву до господарського суду Черкаської області в інтересах держави в особі Мокрокалигірської сільської ради до ТОВ "Стейбл Солар Енерджи", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Черкаська обласна державна адміністрація, про розірвання договору оренди землі.
Отже, враховуючи нездійснення позивачем заходів для звернення до суду з позовом щодо захисту інтересів територіальної громади та держави, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор належно обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді.
Підсумовуючи викладене, суд задовольняє позов.
На підставі п. 1 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Розірвати договір оренди землі від 26.12.2018 без номеру, укладений між Черкаською обласною державною адміністрацією (бульвар Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 00022668) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи" (ідентифікаційний код 42034901, вул. Пастерівська, буд. 102/1, офіс 4, м. Черкаси, Черкаська обл., 18036) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7122288500:03:001:1228 загальною площею 17,0 га, яка розташована на території Мокрокалигірської сільської територіальної громади, за межами населеного пункту (відомості про право оренди внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 26.12.2018 за № 29727150, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.12.2018 № 44913281).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Стейбл Солар Енерджи" (ідентифікаційний код 42034901, вул. Пастерівська, буд. 102/1, офіс 4, м. Черкаси, Черкаська обл., 18036) на користь Черкаської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02911119, бульвар Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, р/р: UA 138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України в м. Київ) 2 684 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати Звенигородській окружній прокуратурі, позивачу та третій особі - за допомогою системи "Електронний суд", відповідачу - поштою, Черкаській обласній прокуратурі - на електронну адресу: sekretariat@chk.gp.gov.ua.
Повне рішення складено та підписано 18.03.2024.
Суддя Зоя ЗАРІЧАНСЬКА
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117717936 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Зарічанська З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні