Рішення
від 15.03.2024 по справі 140/101/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2024 року ЛуцькСправа № 140/101/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Єрьоміна Вікторія Анатоліївна в інтересах ОСОБА_1 звернулася з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, відповідно до якого просить суд:

1) визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо відмови здійснити і перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до довідки №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення з 01.01.2018 по 31.03.2019;

2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 з основним розміром 90% грошового забезпечення пенсії відповідно до довідки №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення з урахуванням окладу за посадою, військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років та додаткових видів грошового забезпечення з 01.01.2018 по 31.03.2019 із врахуванням раніше виплачених сум.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-XII (далі - Закон №2262-XII).

Волинський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки виготовив та надіслав відповідачу довідку №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, із зазначенням відомостей про розміри щомісячних основних та додаткових видів грошового забезпечення, та премії, для перерахунку пенсії позивача з 01.04.2019, проте відповідач перерахунку пенсії на підставі вказаної довідки не провів.

04.09.2023 представник позивача звернулася до відповідача із заявою, у якій просила здійснити з 01.01.2018 по 01.04.2019 перерахунок та виплату основного розміру пенсії позивача відповідно до нової довідки про розмір грошового забезпечення з основним розміром пенсії відповідно до вислуги років заявника та виплатити заборгованість.

Листом від 19.09.2023 №30185-30087/Н-02/8-0300/23 ГУ ПФУ у Волинській області, у відповідь на звернення повідомило про відсутність підстав для перерахунку пенсії з 01.01.2018 з урахуванням довідки Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки№ХА17960 від 30.08.2021.

Позивач вважає дії відповідача протиправними та зазначає, що перерахунок пенсії на підставі зазначеної довідки необхідно здійснити з 01.01.2018, а не з моменту набрання 05.03.2019 законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18.

З врахуванням викладеного позивач просить задовольнити позов повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини першої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідач у відзиві на позовну заяву та в додаткових поясненнях позовні вимоги заперечив та просив відмовити у задоволенні позову у зв`язку з відсутністю правових підстав для здійснення перерахунку пенсії позивача з 01.01.2018 по 31.03.2019.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно доЗакону №2262-XII, що підтверджується листомГУ ПФУ у Волинській області від 19.09.2023 №30185-30087/Н-02/8-0300/23.

Волинський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки підготував довідку №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , з якої вбачається, що розмір грошового забезпечення за посадою, відповідною (аналогічною) останній штатній посаді «черговий по зв`язку в/ч (ракетні війська страт. призн.)» станом на 05.03.2019, з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення, премії становить 14 332,75 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 06.01.2022 у справі №140/12150/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії позов задоволено повністю, зокрема, Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області провести перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) пенсії ОСОБА_1 з 16 лютого 2023 року у розмірі 90 процентів грошового забезпечення, зазначеного в довідці Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 30 серпня 2021 року № ХА17960.

04.09.2023 представник позивача звернулася до відповідача із заявою, у якій просила здійснити з 01.01.2018 по 01.04.2019 перерахунок та виплату основного розміру пенсії позивача відповідно до нової довідки про розмір грошового забезпечення з основним розміром пенсії відповідно до вислуги років заявника та виплатити заборгованість.

Листом від 19.09.2023 №30185-30087/Н-02/8-0300/23 ГУ ПФУ у Волинській області, у відповідь на звернення повідомило про відсутність підстав для перерахунку пенсії з 01.01.2018 з урахуванням довідки Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки№ХА17960 від 30.08.2021.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За приписами частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Спеціальнимзаконом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема,Закон №2262-ХІІ.

Статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII(даліЗакон №2011-ХІІ) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другоюстатті 9 Закону №2011-ХІІдо складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третястатті 9 Закону № 2011-ХІІ).

Статтею 43 Закону № 2262-ХІІпередбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цимЗаконом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За частинами першою, другою та четвертоюстатті 63Закону №2262-ХІІперерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цимЗакономта членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цьогоЗаконупровадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цьогоЗакону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цьогоЗакону. Усі призначені за цимЗакономпенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цимЗаконом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цимЗаконом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Пунктом 2 Постанови №704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Частина вісімнадцятастатті 43 Закону №2262-ХІІвстановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Відповідно до частини третьоїстатті 51 Закону №2262-ХІІперерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цимЗаконом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно доЗакону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(даліПорядок № 45), передбачено, що пенсії, призначені відповідно доЗакону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно ізЗаконом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацом першим пункту 5 Порядку № 45 у редакціїпостанови КабінетуМіністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб»(даліПостанова № 103) встановлено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Додаток 2 до Порядку №45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції, у якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в адміністративній справі №826/3858/18 визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45.

Отже, з 05.03.2019з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно ізЗаконом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, тому з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704 відповідно до вимог статей43і63 Закону №2262-ХІІтастатті 9 Закону №2011-ХІІ. Разом із цим до моменту отримання належної довідки в пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача. Водночас відповідно до пункту 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Вказані висновки щодо застосування норм права викладені у рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.12.2019 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у зразковій справі №160/8324/19, та в силу приписів частини п`ятоїстатті 242 КАС Українивраховуються при вирішенні цієї справи.

Суд звертає увагу, що спір відносно перерахунку пенсії на підставі довідки Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки №ХА17960 від 30.08.2021 за період з 01.04.2019 вирішений у судовому порядку та рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.11.2023 у справі №140/25321/23 зобов`язано ГУ ПФУ у Волинській області провести перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) пенсії ОСОБА_1 з 16 лютого 2023 року у розмірі 90 процентів грошового забезпечення, зазначеного в довідці Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 30 серпня 2021 року № ХА17960.

Спір у цій справі виник щодо перерахунку та виплати пенсії на підставі тієї ж довідки Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, але за інший періодз 01.01.2018 по 31.03.2019.

При вирішенні цього спору суд враховує, що Волинський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки видала довідку №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення саме станом на 05.03.2019, та вказана довідка є підставою для здійснення перерахунку пенсії позивача саме з 01.04.2019, з урахуванням приписів частини другоїстатті 51 Закону №2262-ХІІта правових висновків Верховного Суду у зразковій справі №160/8324/19.

Довідка Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 не може бути підставою для перерахунку пенсії за період з 01.01.2018 по 31.03.2019 з огляду на те, що у ній відсутні відомості про додаткові види грошового забезпечення станом на 01.03.2018, при цьому, фактичний розмір надбавок, доплат, підвищень та премії станом на 01.03.2018 (дата, станом на яку відповідно до пункту 1 Постанови №103 було визначено грошове забезпечення для перерахунку пенсій з 01.01.2018) та станом на 05.03.2019 буде відрізнятись. На думку суду, для реалізації права на перерахунок пенсії з 01.01.2018 з урахуванням додаткових складових грошового забезпечення, позивачу необхідно було подати пенсійному органу довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.03.2018.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що у відповідача не було фактичних та правових підстав для здійснення перерахунку пенсії позивача за період з 01.01.2018 по 31.03.2019 на підставі довідки Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки №ХА17960 від 30.08.2021 про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, а тому оскаржувані у цій справі дії відповідача про відмову у перерахунку пенсії є правомірними та таким, що вчинені відповідно до вимог частини другоїстатті 2 КАС України, у зв`язку із чим у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправними дій та похідної позовної вимоги про зобов`язання вчинити дії з підстав, викладених у позовній заяві, належить відмовити.

Керуючись статтями 244-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117722840
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/101/24

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 15.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні