Рішення
від 18.03.2024 по справі 200/7580/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 березня 2024 року Справа№200/7580/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Волноваської окружної прокуратури (місцезнаходження: 85700, Донецька область, Волноваський район. м.Волноваха, вул.Героїв 51 ОМБр) до Комарської сільської ради (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 04342424), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 44693624) про

визнання протиправною бездіяльності Комарської сільської ради та Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області щодо невжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913);

зобов`язання Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913), -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Волноваської окружної прокуратури Донецької області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправною бездіяльністю відповідачів щодо невжиття заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття.

На думку позивача, оскільки нежитлова будівля Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та приміщення захисної споруди цивільного захисту №16376 є об`єктом нерухомого майна, речові права на нього в обов`язковому порядку повинні бути зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Посилаючись на те, що вказана бездіяльність порушує інтереси держави у сфері належного управління об`єктами права комунальної власності, наполягав на задоволенні позовних вимог.

Від відповідача - Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області до суду надано відзив на позовну заяву з запереченнями проти задоволення позову, обґрунтованими тим, що Комарською сільською радою Волноваського району Донецької області сформовано пакет документів для реєстрації права власності у Державному реєстрі речових прав на комплекс будівель та споруд громадського призначення по спірних об`єктах, але виявлено відсутність документа, відповідно до якого підтверджується факт відсутності перебування об`єктів у державній власності. Направлено запити до Фонду державного майна України для отримання необхідної інформації. Вказали, що станом на 11.01.2024 відповіді не отримано. Вважають доводи позивача про вчинену бездіяльність безпідставними, а тому просили відмовити в задоволенні позову.

Від відповідача - Комарської сільської ради до суду відзиву на позову заяву не надходило.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Згідно ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 29 грудня 2023 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).

Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення, дослідивши докази, суд встановив наступне.

Власником нежитлової будівлі Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) є Великоновосілківська районна рада (код ЄДРПОУ 24646008), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності.

Протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 2057552614212) належить територіальній громаді сіл, селищ, які знаходяться в управлінні Великоновосілківської районної ради, балансоутримувач відділ освіти Великоновосілківської районної державної адміністрації, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності.

Вказане підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 26.10.2012 року.

Рішенням Великоновосілківської районної ради Донецької області від 19.11.2020 №7/51-1240 надано згоду та безоплатну передачу закладів освіти як цілісних майнових комплексів із загальної власності територіальних громад сіл, селищ, які знаходяться в управлінні Великоновосілківської районної ради, зокрема, Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (п.п.1 п.1 рішення).

Згідно акту приймання-передачі Великоновосілківська районна рада безоплатно передала, а Комарська сільська рада прийнята у комунальну власність із загальної власності територіальних громад сіл, селищ, які знаходяться в управлінні Великоновосілківської районної ради Веселівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області, що розташована за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, с.Веселе, вул.Гагаріна, буд.5 (ЄДРПОУ 21978112).

25.01.2021 року рішенням Комарської сільської ради №8/5-102 вирішено прийняти в комунальну власність Веселівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів, встановлено, що Комарська сільська рада є засновником Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, змінено найменування, затверджено повне найменування закладу «Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів села Веселе Волноваського району Донецької області».

Вказаним рішенням затверджено статут закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів села Веселе Волноваського району Донецької області.

На лист позивача від 25.10.2022 Волноваською районною державною адміністрацією надано відповідь, в якій зазначено, що усі захисті споруди Волноваського району передані територіальним громадам з урахуванням їх територіального місця знаходження. У зв`язку з військовою агресією російської федерації не вдалось евакуювати документи, що підтверджують факт приймання-передачі захисних споруд цивільного захисту Волноваського району, про що складено відповідні акти.

Позивачем неодноразово направлялись запити, а саме від 13.09.2023, 01.11.2023 до Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області про вжиття заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності на захисту споруду типу протирадіаційне укриття з обліковим №16367.

На запит надано відповідь від 12.10.2023, в якому повідомлено, що ПРУ №16367 передано в комунальну власність відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму Комарської сільської ради, яким ведеться подальша робота щодо виготовлення технічної документації.

До листа додано розпорядження №26-р від 14.09.2023, акт прийнмання-передачі нерухомого майна.

Листом від 04.12.2023 позивачу надано інформацію про те, що станом на 01.10.2023 розроблено технічну документацію, державна реєстрація буде проведена до 31.12.2023 року.

Відомості щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади спірних об`єктів нерухомого майна у суду станом на час розгляду справи відсутні.

До позовної заяви позивачем додано:

технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами по вулиці Гагаріна, 5 в селі Веселе Великоновосілківського району Донецької області;

експлікація до схеми розташування будівель і споруд;

експлікація приміщень громадського будинку будівля Веселівської ЗОШ І-ІІІ ступеня;

довідка щодо показників щодо показників на житловий, громадський чи виробничий будинок, господарські будівлі, житлові споруди по вулиці Гагаріна, 5 в селі Веселе Великоновосілківського району Донецької області;

технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту;

план земельної ділянки захисної споруди цивільного захисту;

експлікацію приміщень до плану захисної споруди цивільного захисту;

основні технічні характеристики захисної споруди цивільного захисту;

облікова картка протирадіаційного укриття.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює:

1) підтримання публічного обвинувачення в суді;

2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку;

3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Тобто, Конституція України визначає дві обов`язкові вимоги для виникнення у прокурора права на представництво інтересів держави: доведення, що обставини звернення є виключним випадком і здійснення представництва в порядку, визначеному законом.

За приписами частини 1 статті 2 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII) на прокуратуру покладаються такі функції: 1) підтримання державного обвинувачення в суді; 2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом; 3) нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; 4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов`язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Статтею 23 Закону № 1697-VII врегульоване питання представництва інтересів громадянина або держави в суді, відповідно до частини 1 якої представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва, прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Відповідно до ч. 6 ст. 23 Закону № 1697-VII під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, зокрема, звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

Частиною 1 статті 24 Закону № 1697-VII визначено, що право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист

Згідно з ч.ч. 3, 4 ст 5 КАС України до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

За приписами частин 3-5 статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Верховним Судом в постанові від 05.11.2019 р. в справі № 804/4585/18 сформована наступна правова позиція в аналогічних правовідносинах, яка відповідно до частини 5 статті 242 КАС України має враховуватися судом.

«…виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття «інтерес держави».

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття «інтереси держави», висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття «інтереси держави» має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України «Про прокуратуру».

Відтак, суд вважає, що «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а.

Європейський Суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити … скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі «Ф.В. проти Франції» (F.W. v. France), заява № 61517/00, пункт 27).

Суд звертав також увагу на категорії справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Зокрема, у справі «Менчинська проти Російської Федерації» (заява № 42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку думку: сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави».

Водночас, ЄСПЛ уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, Суд вирішує наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін.

У Рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27 травня 2003 року № 1604 (2003) «Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві закону» щодо функцій органів прокуратури, які не відносяться до сфери кримінального права, передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему відправлення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені і ефективні органи.

Відтак, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (пункт 4 частини другої статті 129 Конституції України).

Так, згідно з частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках:

1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;

2) у разі відсутності такого органу.

Відповідно до частини четвертої статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що стаття 53 КАС України вимагає вказувати в адміністративному позові, скарзі чи іншому процесуальному документі докази на підтвердження підстав заявлених позовних вимог із зазначенням, у чому саме полягає порушення інтересів держави, та обставини, що зумовили необхідність їх захисту прокурором.

Разом з тим, незгода суду з наведеним в адміністративному позові на виконання частини четвертої статті 53 КАС України обґрунтуванням прокурора щодо визначеної ним підстави представництва, як і неподання прокурором доказів відсутності органів влади, які мають повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, не є підставою для залишення позову без розгляду, як помилково вважали суди у цій справі.

Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц.

У справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що захисту підлягають інтереси держави у сфері належного управління об`єктами права комунальної власності, які порушено протиправною бездіяльністю органу місцевого самоврядування.

Звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері належного управління об`єктами права комунальної власності.

З огляду на вищезазначене, суд вважає, що у даній справі подання прокурором адміністративного позову мало на меті захист «інтересів держави».

Стосовно наявності спірної протиправної бездіяльності з боку відповідачів у межах їх компетенції, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту населення України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Згідно з ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту населення України до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційні укриття, які є негерметичними спорудами для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до пункту 8 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, захисні споруди ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою КМУ від 13.04.2011 №461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна.

Частиною 2 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" (далі - Закон) визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Частиною 1 ст. 316 ЦК України визначено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 331 та ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Спеціальним законом, яким врегульоване питання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, є Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (із змінами) (далі Закон № 1952-IV).

Відповідно до ст. 1 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтями 2, 3 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації, відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

У державному реєстрі прав відповідно до ст. 5 Закону № 1952-IV реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Таким чином, національним законодавством передбачено обов`язковість державної реєстрації прав на будівлі та споруди як об`єкти нерухомого майна шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Крім того, відповідно до частини 3 статті 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.

Згідно пунктів 6, 44 "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013, за відсутності документа, що посвідчує набуті права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Згідно зі ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частин 3, 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно […]. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Таким чином, протягом 2021-2022 років уповноваженим суб`єктом у сфері розпорядження об`єктами комунальної власності, які фактично перейшли у власність новоствореної Комарської сільської територіальної громади, був орган місцевого самоврядування - Комарська сільська рада.

З огляду на вказане, саме Комарська сільська рада, маючи необхідні для цього підстави та повноваження, протягом розумних строків була зобов`язана здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту типу ПРУ №16376 за новоствореною Комарською сільською територіальною громадою.

Разом з тим, Комарською сільською радою не вчинено жодних дій, спрямованих на державну реєстрацію такого права в Реєстрі.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 30.08.2022 № 2542-IX на виконання функцій органу місцевого самоврядування з управління об`єктами комунальної власності територіальної громади тимчасово на період воєнного стану уповноважено Комарську сільську військову адміністрацію.

Враховуючи викладене, Комарська сільська військова адміністрація як єдиний уповноважений орган з управління комунальним майном зобов`язана та має реальну можливість згідно з вимогами законодавства вжити належні заходи щодо державної реєстрації права власності на захисну споруду цивільного захисту типу ПРУ № 16376.

Відповідно до п. 49 Порядку №1127 для державної реєстрації права власності у зв`язку з передачею у власність фізичним та юридичним особам майна у результаті припинення (ліквідації чи реорганізації) юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи подаються: 1) документ, що посвідчує право власності юридичної особи на майно, що передається у власність фізичним та юридичним особам (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) ліквідаційний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, та письмова заява таких осіб, яким передано нерухоме майно юридичної особи, що припиняється, про розподіл між ними такого майна або рішення відповідного органу про подальше використання зазначеного майна (у разі ліквідації юридичної особи); 3) передавальний акт, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про злиття, приєднання або перетворення юридичної особи (у разі злиття, приєднання або перетворення юридичної особи); 4) розподільний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про поділ юридичної особи або виділ з неї нової юридичної особи (у разі поділу юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи).

Як зазначалося вище, 25.01.2021 року рішенням Комарської сільської ради №8/5-102 вирішено прийняти в комунальну власність Веселівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів.

Згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджених наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309 (із змінами), територія Комарської сільської територіальної громади, до складу якої входить с.Веселе (де розташована спірна захисна споруда), не належить до зони активних бойових дій, а є територією можливих бойових дій.

Суд звертає увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону України №1952-IV на підставі рішення Міністерства юстиції України державна реєстрація права власності та інших речових прав у визначених випадках може проводитися незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

Наказом Міністерства юстиції України від 30.08.2022 № 3642/5 «Про внесення змін до наказів Міністерства юстиції України від 28 березня 2016 року № 898/5 та від 25 листопада 2016 року № 3359/5» визначено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, місцезнаходженням якого є, зокрема, Донецька область, проводиться незалежно від місцезнаходження такого майна.

Крім того, суд зазначає наступне.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21.04.2023 у справі №200/888/23 визнано протиправною бездіяльність Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області щодо неприведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами) та зобов`язано Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької вжити організаційні заходи щодо приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами).

Також, рішенням суду встановлено, що власником протирадіаційного укриття № 16376 станом на 26.10.2012 згідно з даними свідоцтва про право власності була територіальна громада сіл, селищ, які знаходились в управлінні Великоновосілківської районної ради, а балансоутримувачем - відділ освіти Великоновосілківської РДА. Форма власності - комунальна, розмір частки у праві власності складає 48/100, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 38002913, право власності зареєстроване Комарською сільською радою на підставі рішення виконкому від 19.09.2012 № 51.

Рішеннями Великоновосілківської районної ради від 19.11.2020 № 7/51- 1240 та Комарської сільської ради від 25.01.2021 № 8/5-102 приміщення захисної споруди № 16376 у складі цілісного майнового комплексу - будівлі Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області безоплатно передано до комунальної власності Комарської сільської ради. Додатком 1 до вказаного рішення сторони склали та підписали акт приймання-передачі Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області.

Крім того, у 2021 році Комарська сільська рада прийняла від Волноваської райдержадміністрації облікову документацію на захисну споруду № 16376.

У липні 2021 року представниками Волноваського районного управління ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів села Веселе Волноваського району Донецької області, у приміщенні якого розташована захисна споруда № 16376.

Встановлене вищезазначеним рішенням не підлягає доказуванню в силу ч. 4 ст. 78 КАС України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши вказані обставини у сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачами, як суб`єктами управління комунальним майном, що належить Комарській сільській територіальній громаді, за наявності законодавчих підстав та відповідних повноважень допущено бездіяльність, що полягає у невжитті ними дій, спрямованих на вжиття заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та протирадіаційне укриття з обліковим №16367.

З огляду на зазначене та беручи до уваги докази, які наявні у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов керівника Волноваської окружної прокуратури (місцезнаходження: 85700, Донецька область, Волноваський район, м.Волноваха, вул.Героїв 51 ОМБр) до Комарської сільської ради (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 04342424), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 44693624) про визнання протиправною бездіяльності Комарської сільської ради та Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області щодо невжиття заходів з державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913); зобов`язання Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913) задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комарської сільської ради (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 04342424), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 44693624) щодо невжиття заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913).

Зобов`язати Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: 85520, Донецька область, Волноваський район, с.Комар, вул.Єгорова, 19, код ЄДРПОУ 44693624) вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності Комарської сільської територіальної громади на нежитлову будівлю Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташовану за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область, (реєстраційний номер майна 2057552614212) та протирадіаційне укриття з обліковим №16367, розташоване за адресою: вул.Гагаріна, буд.5, с.Веселе, Великоновосілківський (Волноваський) район, Донецька область (реєстраційний номер майна 38002913).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Аканов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117723065
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —200/7580/23

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні