Рішення
від 15.03.2024 по справі 260/552/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

15 березня 2024 року м. Ужгород№ 260/552/24

Закарпатський окружний адміністративний суд в особі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі-позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (далі -відповідач), у якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 05.02.2024 №930080311828 про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 по заробітній платі; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 по заробітній платі із врахуванням наданої довідки Київського національного лінгвістичного університету від 01.02.2024 №47.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що не погоджується з рішенням відповідача про відмову в перерахунку її пенсії з посиланням на відсутність акту, оскільки її робота підтверджується довідкою, та трудовою книжкою. При цьому, вказана довідка видана позивачці згідно з чинним законодавством на момент якого вона видавалась. З урахуванням ч.9 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», позивачка звертає увагу, що позбавлена права на одержання первинних документів для можливості надання їх відповідачу, а тому просить задовольнити заявлені позовні вимоги у повному обсязі. В спірній довідці зазначене місце знаходження підприємства та відповідач не був позбавлений права направити запит на перевірку цієї довідки, однак в матеріалах справи відсутні будь-які намагання відповідача вчинити дії на проведення перевірки цієї довідки. Перевірка відомостей викладених у довідці про заробітну плату є обов`язком саме пенсійного органу, який відповідно до розділу IV Порядку №22-1, має право перевіряти обґрунтованість видачі документів, які надаються пенсіонерові для здійснення перерахунку пенсії. Також зазначеним розділом встановлений алгоритм дій пенсійного органу, який не пізніше 10 днів після надходження заяви про перерахунок пенсії має прийняти певне рішення, проте запит на проведення зустрічної звірки відповідач не направив. Також право вимагати від підприємств, установ та організацій відповідні документи та проводити обґрунтованість видачі довідок та їх достовірність, встановлене ст. 44 Закону №1058-іУ проте відповідач цю норму закону проігнорував.

Ухвалою судді від 07 лютого 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи та встановлено строк для подання відзиву відповідачем.

Відповідач проти позову заперечив. 28 лютого 2024 року надав суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що позивачка перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м.Києві як отримувач пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». ОСОБА_1 надала для перерахунку пенсії довідку про заробітну плату № 47 від 01.02.2024 року, видану Київським національним лінгвістичним університетом, але відсутнє її підтвердження первинними документами, на підставі яких вона була видана. Підтвердження довідки про заробітну плату здійснюється шляхом перевірки відповідності сум заробітної плати первинними документам, зазначених в довідці.

У зв`язку з не підтвердженням первинними документами нарахування заробітної плати відповідно статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» було відмовлено в перерахунку пенсії.

В обгрунтування власних доводів відсилається до практики Верховного Суду у постанові від 18.05.2020 у справі № 607/1967/17. Враховуючи зазначене та те, що довідка про заробітну плату потребує підтвердження первинними документами, вважає, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області в перерахунку пенсії позивачці відмовлено правомірно.

З`ясувавши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті, дослідивши подані письмові докази, суд встановив наступне.

Позивач ОСОБА_1 є пенсіонером та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м.Києві.

Позивачу Київським національним лінгвістичним університетом була видана довідка №47 від 01.02.2024, яка скріплена підписами ректора, головного бухгалтера, провідного бухгалтера та відтиском печатки Київського національного лінгвістичного університету. У довідці зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески (єдиний внесок). Довідка видана на підставі особових рахунків за 1990-1999 роки, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . Також зазначено, щодо відсутності заперечень проти проведення перевірки первинних документів за період, зазначений у цій довідці (а.с.15).

Судом встановлено, що звернення позивача про перерахунок її пенсії та зарахування періоду роботи згідно вказаної довідки, розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області та 05.02.2024 прийнято рішення №930080311828 яким відмовлено позивачу у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно заяви №1933 від 01.02.2024 року, оскільки відсутній акт перевірки щодо підтвердження достовірності видачі довідки про заробітну плату та первинних документів.

Вважаючи відмову у перерахунку пенсії на підставі довідки №47 від 01.02.2024, виданої Київським національним лінгвістичним університетом, протиправною позивач звернулася до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам врегульовані Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від 09.07.2013. (далі Закон №1058).

Відповідно до частини 1 статті 40 Закону №1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку (абзац п`ятий частини 1 статті 40 Закону №1058).

Отже умовою врахування для обчислення пенсії заробітної плати за період страхового стажу до 01.07.2000 є підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами.

Відповідно до частини 1 статті 44 Закону №1058 призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Відповідно до частини 5 статті 45 Закону №1058 документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». (далі Порядок №22-1).

Пунктом 1.1 Порядку №22-1 передбачено, що заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України.

Згідно підпункту 3 пункту 2.1 Порядку №22-1 для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5).

Для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

З аналізу вказаних норм вбачається, що за бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв. Довідка про заробітну плату має містити назви первинних документів, на підставі яких її видано, місцезнаходження таких документів, за яким можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Судом встановлено, що позивачем при поданні заяви про перерахунок пенсії була надана довідка №47 від 01.02.2024 видана Київським національним лінгвістичним університетом (код ЄДРПОУ 02125289). Вказана довідка підписана ректором та бухгалтерами та видана на підставі особових рахунків за 1990-1999 роки. У довідці зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески до Пенсійного фонду України. Також у довідці зазначена юридична Київського національного лінгвістичного університету де знаходяться особові рахунки за 1990-1999 роки. Окрім цього, у довідці зазначено, що університет не заперечує проти проведення перевірки первинних документів за період, зазначений у цій довідці.

Отже, з наведеного слідує, що Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області було обізнане із юридичною адресою Київського національного лінгвістичного університету та фактичним місцезнаходженням архівних документів, проте перевірка не була проведена.

Оскільки обов`язок щодо проведення перевірки довідки про заробітну плату покладений на відповідача і останній не надав доказів того, що звертався до Київського національного лінгвістичного університету щодо перевірки спірної довідки, суд дійшов висновку, що відповідач безпідставно не врахував до заробітку позивача для перерахунку пенсії довідку №47 від 01.02.2024 видану Київським національним лінгвістичним університетом.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина друга статті 77 КАС України).

Таким чином, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення відповідача щодо відмови позивачу у перерахунку пенсії на підставі довідки Київського національного лінгвістичного університету від 01.02.2024 №47 та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок позивачу пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Київського національного лінгвістичного університету від 01.02.2024 №47.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88008, м.Ужгород, пл.Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні ді задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 05.02.2024 №930080311828 про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 по заробітній платі.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області 88008, м.Ужгород, пл.Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 по заробітній платі із врахуванням довідки Київського національного лінгвістичного університету від 01.02.2024 №47.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЮ.Ю.Дору

Дата ухвалення рішення15.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117723454
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —260/552/24

Рішення від 15.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні