Рішення
від 06.03.2024 по справі 260/11183/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 березня 2024 року м. Ужгород№ 260/11183/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилка С.Є.,

з участю секретаря судового засідання Онисько Н.В.

учасники справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" представник - не з`явився;

відповідачі: Головне управління ДПС у Закарпатській області та Державна податкова служба України представник Савицький Сергій Ігорович,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" до Головного управління ДПС у Закарпатській області та Держаної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

27 грудня 2023 року до Закарпатського окружного адміністративного суду звернулося з позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Локоти 27, код ЄДРПОУ 40894062) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина,52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) (далі по тексту - відповідач 1) та Держаної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа 8 код ЄДРПОУ 43005393) (далі по тексту - відповідач 2), яким просить суд: "1. Відкрити провадження в адміністративній справі; 2. Визнати протиправним і скасувати рішення комісії з питань зупинення податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області від 25.10.2023 №9786993/40894062 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.09.2023 №55 Товариства з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп"; 3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" податкову накладну від 07.09.2023 №55 - датою її подання.".

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній справі.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 січня 2024 року було закрито підготовче провадження у даній адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду.

В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що 07 вересня 20203 року позивачем складено податкову накладну № 55 та відповідно до приписів статті 201 пункту 201.10 Податкового кодексу України (далі - ПК України) направлено її для реєстрації в ЄРПН. Однак, реєстрацію вказаних накладних було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів для підтвердження реальності здійснення операцій за вказаною накладною. Позивачем було надано пояснення, та документи на підтвердження реальності здійснення операцій. Однак, рішеннями комісії відповідача 1 від 25 жовтня 2023 № 9786993/40894062 відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, зокрема, не надано інформацію про місця зберігання ТМЦ, проектно-кошторисну документацію, акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в, довідку про вартість виконаних робіт КБ-3. Проте, позивач зазначає, що комісією не вимагалось надання такої інформації та документів та не є обов`язковими до складання (законодавством не встановлено таку вимогу). Вказане рішення відповідача 1 вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Представником відповідачів надано суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що позивачем, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, було подано пакет документів. Під час аналізу таких документів, комісією встановлено, що вони не можуть підтверджувати реальність здійснення господарської операції, щодо якої виставлено податкову вимогу. Під час аналізу відомостей у товарно-транспортних накладних відповідачем зроблено висновок про нереальність зазначених у них даних щодо здійснених перевезень з огляду на віддаленість місць навантаження та розвантаження, часу та людських ресурсів, необхідних для виконання таких перевезень.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, хоча судом вживалися заходи щодо його виклику, що передбачені Главою 7 Розділу І КАС України.

Судом вживалися заходи направлення представнику повивача повістки про виклик в судове засідання призначене на 05 березня 2024 року було надсилано з використанням системи ЄСІТС та доставлено в його електронний кабінет 30 січня 2024 року, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, у зв`язку з чим представник повивача вважається належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання (а.с. 136).

У відповідності до статті 205 частини 1, 3 пункту 1 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Суд, враховуючи наявність достатньої кількості доказів у справі, а також скорочені строки розгляду вказаної справи, наявність правової позиції учасників справи щодо спірних правовідносин судом вирішено проводити розгляд справи без участі представника позивача. Відповідна ухвала зафіксована у протоколі судового засідання.

В судовому засіданні представник відповідача заперечив щодо задоволення позовних вимог з підстав наведених у відзиві на позов.

Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" була сформована та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна від 07 вересня 2023 року № 55, на суму 2648109 грн, у тому числі податок на додану вартість - 441351 грн, виписану на приватне підприємство "Осан" (код 30426905) (а.с.а.с. 10,11).

Згідно квитанцій від 04 жовтня 2023 року № 40894062 вказана податкова накладна відповідачем 2 збережено, однак реєстрація зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 43.33, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"-3.0470%, "Р"-39243.33 Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 12).

З метою реєстрації податкової накладної, позивачем надіслано повідомлення № 5 від 13 жовтня 2023 року про подання пояснень та копій документів, щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується квитанцією № 2 від 13 жовтня 2023 року. Відповідно до вказаного повідомлення позивач зазначив, що на виконання умов договору підряду № 21/11-22 від 14 листопада 2022 року TOB "Континент Інвест Груп" отримало від ПП "Осан" 2648109 грн, згідно рахунку-фактури № 45 від 04 вересня 2023 за роботи по влаштуванню підлоги. Вказані роботи виконано у повному обсязі згідно акту виконаних робіт № 16 від 30 вересня 2023 року (а.с.а.с. 13, 14).

До повідомлення додані копії підтверджуючих документів, а саме: договір підряджу № 21/11-22 від 14 листопада 2022 року; додаткова угода до договору підряду № 21/11-22 від 03 квітня 2023; рахунок-фактура № СФ-0000045 від 04 вересня 2023 року; акт приймання виконаних будівельних робіт № 16 від 30 вересня 2023 року; меморіальний ордер №07/09/20237037 від 07 вересня 2023 року; Картка рах. 361 за вересень 2023 року по контрагенту ПП "Осан"; видаткова накладна № ЦБ16842 від 10 липня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ21658 від 18 серпня 2023 року; видаткова накладна № 2496 від 25 липня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ20393 від 09 серпня 2023 року; видаткова накладна № 220 від 31 серпня 2023 року; видаткова накладна № 2958 від 31 серпня 2023 року; видаткова накладна № 2966 від 01 вересня 2023 року; видаткова накладна № 2964 від 01 вересня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000403 від 12 вересня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000414 від 18 вересня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000295 від 26 липня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ20 №073 від 07 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000344 від 21 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000345 від 21 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000349 від 22 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000355 від 23 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000369 від 30 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000374 від 31 серпня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000399 від 12 вересня 2023 року 3; видаткова накладна № ЦБ-0000413 від 18 вересня 2023 року; видаткова накладна № ЦБ-0000289 від 25 липня 2023 року 3; видаткова накладна № 2495 від 25 липня 2023 року; видаткова накладна № 921/У від 27 липня 2023 року; видаткова накладна № 1059/У від 16 серпня 2023 року; видаткова накладна №774/У від 03 липня 2023 року; видаткова накладна № 2776 від 07 вересня 2023; видаткова накладна № 444 від 06 вересня 2023 року; видаткова накладна № 2371 від 24 серпня 2023 року; штатний розпис (наказ №1/К від 02 січня 2023 року) (а.с.а.с. 15-52).

Позивачу надійшло повідомлення від 19 жовтня 2023 року № 9748629/40894062 комісії з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Закарпатській області про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.а.с. 53-55).

У відповідь на вказане повідомлення TOB "Континент Інвест Труп" було надіслано податковому органу (комісії) повідомлення від 21 жовтня 2023 року № 1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 56).

До повідомлення були додані: договір поставки товару № 97 від 24 жовтня 2022; договір купівлі-продажу з відстроченням платежу № 31/095/20 від 28 серпня 2020 року; договір купівлі-продажу № 16/02/06 від 16 лютого 2023 року; платіжна інструкція № 3300 від 01 серпня 2023 року; платіжна інструкція № 3366 від 07 вересня 2023 року; платіжна інструкція № 3316 від 18 серпня 2023 року; платіжна інструкція № 3323 від 21 серпня 2023 року; платіжна інструкція №3345 від 30 серпня 2023 року; платіжна інструкція №3347 від 30 серпня 2023 року; платіжна інструкція № 3297 від 31 липня 2023 року; платіжна інструкція № 3351 від 31 серпня 2023 року; договір оренди транспортного засобу № 725 від 15 липня 2023 року; товарно- транспортна накладна № 444 від 06 вересня 2023 року; товарно-транспортна накладна № 2371 від 24 серпня 2023 року; товарно-транспортна накладна № 2776 від 07 вересня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 8 від 25 липня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 9 від 26 липня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 10 від 27 липня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля №17 від 07 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля №19 від 09 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 24 від 16 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 26 від 18 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля №28 від 21 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 29 від 22 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 30 від 23 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 34 від 30 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 35 від 31 серпня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля №36 від 01 вересня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 45 від 12 вересня 2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 49 від 18 вересня 2023 року; пояснення № 61 від 22 жовтня 2023 року (а.с.а.с. 57-97).

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25 жовтня 2023 № 9786993/40894062 було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 07 вересня 2023 року № 55, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням. Підставою для прийняття такого рішення вказано на те, що платником не надано інформацію про місця зберігання ТМЦ, проектно-кошторисну документацію, акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в, довідку про вартість виконаних робіт КБ-3 (а.с. 120).

Не погоджуючись із прийнятим рішенням відповідача, позивач звернувся із даним позовом до суду про його скасування та зобов`язання провести реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до статті 19 частини 2 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Як встановлено статтею 201 пунктом 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із статті 201 пунктом 201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої ПН/РК сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до статті 201 пункту 201.16 підпункту 201.16.1 ПК України у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої ПН/РК. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас за приписами статті 74 пункту 74.2 ПК України в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких ПН/РК в ЄРПН. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки ПН/РК, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки ПН/РК визначено, що ПН/РК відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім ПН/РК, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПН/РК до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН/РК, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: 1) номер та дата складення ПН/РК; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскарженого рішення відповідача 1 видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання копій документів.

У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

В якості підстав для прийняття такого рішення вказано на те, що платником не надано інформацію про місця зберігання ТМЦ, проектно-кошторисну документацію, акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в, довідку про вартість виконаних робіт КБ-3.

Проте, комісією не вимагалось надання інформації про місця зберігання ТМЦ, а проектно-кошторису документація, акти приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в, довідки про вартість виконаних робіт КБ-3 не є обов`язковими до складання (законодавством не встановлено таку вимогу).

До того ж, як зазначено вище, відмовивши у реєстрації податкової накладної, відповідач 1, не вказав, які б саме документи мав надати позивач для спростування сумнівів контролюючого органу у реальності спірної господарської операції, які саме із наданих ним спірних документів викликали такі сумніви, в чому конкретно виявилися зазначені сумніви.

Як судом було встановлено, позивач зазначив, що на виконання умов договору підряду № 21/11-22 від 14 листопада 2022 року (а.с.а.с. 15-18) TOB "Континент Інвест Груп" отримало від ПП "Осан" 2648109 грн згідно рахунку-фактури № 45 від 04 вересня 2023 за роботи по влаштуванню підлоги (а.с. 19). Вказані роботи виконано у повному обсязі згідно акту виконаних робіт № 16 на суму 2648109 грн та оплачені ПП "Осан", що підтверджується меморіальним ордером від 07 вересня 2023 року (а.с.а.с. 20, 21).

Аналізуючи вищенаведене, суд зазначає, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Водночас, суд звертає увагу, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

В даному ж випадку відповідачами взагалі не зазначено будь-яких недоліків наданих позивачем документів, якими підтверджується його право на реєстрацію спірних податкових накладних.

Тому рішення відповідача 1 про відмову в реєстрації спірних податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в ЄРПН суд враховує наступне.

Згідно із статтею 245 частинами 3 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію ПН/РК (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації ПН/РК, яке набрало законної сили, такі ПН/РК реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення відповідача 1, а подані позивачем пояснення, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якими складені спірна податкова накладна, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вона не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкової накладної, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН також належить задовольнити.

У пункті 29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року Справа "РуїзТоріха проти Іспанії" (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до статті 77 частини 2 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи викладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, які необхідно задовольнити.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Континент Інвест Груп" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Локоти 27, код ЄДРПОУ 40894062) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина,52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) та Держаної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа 8 код ЄДРПОУ 43005393)про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9786993/40894062 від 25 жовтня 2023 року Головного управління ДПС в Закарпатській області.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 07 вересня 2023 року № 55 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 06 березня 2024 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі було складено 18 березня 2024 року.

СуддяС.Є. Гаврилко

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117723459
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —260/11183/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 06.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні