ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 березня 2024 рокусправа № 380/23210/2315 год 07 хв м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П., за участю секретаря судового засідання Шмигельської А.І., прокурора Мельничука Ю. І., представника позивача-2 Фурдичка О. Л., представників відповідача Зигмунда Р.С., Перуна Р.Я., Горіна І.С. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної військової адміністрації Львівської області до Приватного акціонерного товариства "Львівський завод залізобетонних виробів № 2" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
УСТАНОВИВ:
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (адреса: вул. Підвальна 6 м. Львів 79008) (далі - позивач-1), Львівської районної військової адміністрації Львівської області (адреса: вул. Винниченка 18 м. Львів 79008) (далі - позивач-2) звернувся до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Львівський завод залізобетонних виробів № 2" (адреса: вул. Польова 44 м. Львів 79056) (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту - сховища № 48408 та № 48900, що розміщені за адресою: м. Львів вул. Польова 44;
- зобов`язати відповідача привести захисні споруди сховища № 48408 та № 48900, що розміщені за адресою: м. Львів вул. Польова 44 у стан готовності.
В обґрунтування позову зазначив, що Галицькою окружною прокуратурою міста Львова встановлено, що на території м. Львова наявні захисні споруди цивільного захисту сховища № 48408 та № 48900. Повідомив, що такі захисні споруди цивільного захисту перебувають у приватній власності та належить ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2». Вказав, що відповідно до актів технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту №№ 48408, 48900 від 14.08.2015, ці захисні споруди оцінені як не готові до використання за призначенням, та надано пропозицію щодо покращення стану утримання (використання) захисної споруди, а саме провести поточний ремонт приміщень, провести роботи з відновлення гідроізоляції, ремонт і очистку входів і аварійного виходу, відновити несправне обладнання мереж фільтровентиляції і герметизації.
Вказав, що в ході планової перевірки уповноваженими органами ГУ ДСНС України у Львівській області в присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» Перуна Р.Я. складено акти оцінки від 25.02.2019 стану готовності захисних споруд цивільного захисту № 48408, № 48900 розташованих за адресою: м. Львів вул. Польова 44, де зазначено про наявність виявлених порушень вимог законодавства та встановлено, що захисна споруда не готова за призначенням.
Повідомив, що 07.09.2023 органами ГУ ДСНС України у Львівській області разом із уповноваженими особами в присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів №2» складено акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту - сховища № 48408 та № 48900. Встановлено, що стан вищевказаних захисних споруд цивільного захисту населення оцінено як не готові до використання за призначенням. Тобто, як стверджує прокурор, прослідковується, що протягом трьох років з 2019 року по 2023 рік порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки не усунуті. Тому звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою від 09.10.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 31.10.2023 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін до розгляду справи за позовом Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної державної адміністрації Львівської області до Приватного акціонерного товариства "Львівський завод залізобетонних виробів № 2" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 28.11.2023 закрито підготовче провадження в адміністративній справі за позовом Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної військової адміністрації Львівської області до Приватного акціонерного товариства "Львівський завод залізобетонних виробів № 2" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії та призначено справу до розгляду до суті.
У судовому засіданні прокурор і представник позивача-2 у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просили їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (вх. № 80707 від 24.10.2023). В обґрунтування щодо сховища № 48900 вказав, що позивач як балансоутримувач такого сховища розуміє інтереси держави щодо захисту життя людини в умовах воєнного стану, але просить суд взяти до уваги те, що зазначену споруду (сховище) збудовано з метою укриття працівників важливих підприємств військово-промислового комплексу на випадок застосування ворогом зброї масового знищення, та введено в дію понад півстоліття назад. Зазначив, що утримання її в готовності для використання за призначенням потребує значних ресурсів. Повідомив що сховище № 48900 розміщене значно нижче від ґрунтових вод і впродовж більше 50 років є підтопленою. Значна волога призвела до руйнації несучих конструкції перекриття захисної споруди, що є обставиною непереборної дії та не залежить від волі балансоутримувача. Несучі конструкції не в стані витримати зовнішнього впливу ударної хвилі, що в свою чергу становитиме пряму загрозу життю людей. Відповідно до технічного паспорта Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки відсоток зносу укриття становить 49 %. Відповідач вважає, що наявні підстави для виключення зазначеного сховища із переліку захисних споруд на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року № 567. Стверджує, що за таких обставин відсутня технічна можливість та економічна доцільність проведення заходів із водозниження (водовідведення) зазначеного сховища оскільки зазначені обставини мають характер непереборної дії та не залежать від волі і можливостей балансоутримувача сховища.
Крім того, покликаючись на положення постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року № 567 стверджує, що нею передбачено виключення споруди цивільного захисту з фонду таких споруд лише за умови одночасного поповнення такого фонду іншою захисною спорудою, або спорудою подвійного призначення. Виходячи з наведеного, ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» (балансоотримувачем), за погодженням з уповноваженими установами в 1980 році споруджено на своїй території та введено в дію нове сховище за № 48408. Таке сховище розраховано на укриття 150 чол. Чисельність працюючих на заводі станом на сьогоднішній день становить 50 чол. і покриває всі вимоги щодо укриття даної кількості людей. Зазначене сховище побудовано із врахуванням особливостей розташування. Не підтоплюється ґрунтовими водами. Відповідає використанню за призначенням.
Крім того, зазначив, що вимоги акта оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 07.09.2023 № б/н щодо сховища № 48408 виконано, а саме:
- проведено ремонт, побілк та покраску сховища;
- проведено ремонт та технічне обслуговування всього технологічного обладнання сховища;
- поновлено та приведено у відповідність вимогам документацію сховища;
- створено запас технічної води на 300 л;
- налагоджено питтєвий режим у сховищі; забезпечено бутильованою питтєвою водою;
- проведено ревізію і обслужено двері, засувки;
- укомплектовано свіжою медичною аптечкою та технічним інвентарем;
- проведено ревізію запірної арматури, відремонтовано та замінено несправні елементи;
- обладнано місця для сидіння;
- ревізовано та відремонтовано систему електропостачання; забезпечено ліхтарями та свічками;
- відремонтовано та обслужено систему вентиляції сховища.
Зазначив, що встановлення електрогенератора у сховищі не передбачено проектом.
Таким чином відповідач вважає, що зазначене сховище належним чином облаштоване, відповідає вимогам керівних документів, готове для використання за призначенням та задовольняє потреби для укриття працівників заводу, працівників сусідніх підприємств і мешканців. Просив суд взяти до уваги, що в складних умовах сьогодення ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів №2» являється добросовісним платником податків. Значна частина працівників підприємства мобілізована для захисту країни. Працюють лише люди пенсійного віку та особи з обмеженими фізичними спроможностями. На безоплатній основі підприємством надана матеріальна допомога міській раді при облаштуванні містечок для біженців, а також для облаштування укриття об`єктів критичної інфраструктури. Зазначив, що підприємство з великим потугами зберігає робочі місця та своєчасно виплачує заробітну плату працівникам.
Від ГУ ДСНС України у Львівській області надійшла заява (вх. № 78287 від 16.10.2023) у якій зазначив, що діяльність ГУ ДСНС України у Львівській області здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі ГУ ДСНС України у Львівській області, а також суттєво обмежує ГУ ДСНС України у Львівській області у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, забезпечує використання ГУ ДСНС України у Львівській області владних повноважень виключно в межах закону. Основні повноваження ГУ ДСНС України у Львівській області визначаються Кодексом цивільного захисту України та Положенням про ГУ ДСНС України у Львівській області. У зазначених нормативно правових актах є вичерпний перелік повноважень ГУ ДСНС України у Львівській області, в тому числі повноваження щодо звернення із позовною заявою до суду лише з одним видом позову щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки. Відтак, ГУ ДСНС України у Львівській області не має повноважень на звернення до суду із позовною заявою про зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення, а отже і жодної протиправної бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області не має, як про це зазначив позивач у позовній заяві. При цьому зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області підтримує всі ініціативи і процеси, які своїм наслідком мають забезпечення (відновлення) пожежної та техногенної безпеки, в тому числі і у захисних спорудах. Також позивач-1 надіслав на адресу суду заяву (вх. № 84603 від 06.11.2023) у якій просив розгляд справи провести без участі представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області.
Суд заслухав пояснення повноважних представників сторін, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
Як слідує із паспорта сховища № НОМЕР_1 , вказане сховище належить ПАТ «ЛЗЗБВ №2», що не заперечується відповідачем. Належність вказаного сховища відповідачу також підтверджується обліковою карткою сховища та актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) (сховища) № 48408, а також інформаційною довідкою № 344735316 від 30.08.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Відповідно до паспорта сховища № 48408 вищезазначене сховище введено в експлуатацію 30.12.1988, місткість сховища 150 чол., загальна площа 175,2 м2, об`єм 828 м3, кількість входів 2, кількість аварійних виходів 1.
Згідно з актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту № 48408 від 28.07.2015, така захисна споруда оцінена як не готова до використання за призначенням, та надано пропозицію щодо покращення стану утримання (використання) захисної споруди, а саме провести поточний ремонт приміщень, провести роботи з відновлення гідроізоляції, ремонт і очистку входів і аварійного виходу; відновити несправне обладнання мереж фільтровентиляції і герметизації.
В ході планової перевірки уповноваженими органами ГУ ДСНС України у Львівській області в присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» Перун Р.Я. складено акт оцінки від 25.02.2019 стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 48408, розташованої за адресою: м. Львів, вул. Польова, 44, в якому зазначено про наявність виявлених порушень вимог законодавства та встановлено, що захисна споруда не готова за призначенням.
Як слідує із паспорта сховища № НОМЕР_2 , вказане сховище належить ПАТ «ЛЗЗБВ №2», що не заперечується відповідачем. Належність вказаного сховища відповідачу також підтверджується обліковою карткою сховища та актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) (сховища) № 48900, а також інформаційною довідкою № 344735316 від 30.08.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Відповідно до паспорта сховища № 48900 вищезазначене сховище введено в експлуатацію 31.12.1979, місткість сховища 300 чол., загальна площа 296,7 м2, об`єм 1609,0 м3, кількість входів 2, кількість аварійних виходів 1.
Згідно з актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту № 48900 від 14.08.2015, така захисна споруда оцінена як не готова до використання за призначенням, та надано пропозицію щодо покращення стану утримання (використання) захисної споруди, а саме провести поточний ремонт приміщень, провести роботи з відновлення гідроізоляції, ремонт і очистку входів і аварійного виходу; відновити несправне обладнання мереж фільтровентиляції і герметизації.
В ході планової перевірки уповноваженими органами ГУ ДСНС України у Львівській області в присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» Перун Р.Я. складено акт оцінки від 25.02.2019 стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 48900, розташованої за адресою: м. Львів, вул. Польова, 44, в якому зазначено про наявність виявлених порушень вимог законодавства та встановлено, що захисна споруда не готова за призначенням.
У ході планової перевірки заступником начальника Личаківського РВ м. Львова ГУ ДСНС у Львівській області складено акт від 26.02.2019 № 26, де зазначено наявність виявлених порушень вимог законодавства. Крім цього, у цьому акті зазначено, що ГУ ДСНС у Львівській області з 11.10.2016 по 25.10.2016 був проведений плановий захід державного нагляду, внаслідок якого видано акт перевірки № 68 та припис щодо усунення порушень, який до 2019 року не виконаний. У п. 20 зазначено, що споруда фонду захисних споруд не утримується в стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Поточні планові та капітальні ремонти захисної споруди не здійснюються з періодичністю визначеною в таблиці періодичності проведення планових ремонтів захисних споруд. На підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстеження захисної споруди не складено план приведення споруди у готовність до використання за призначенням. Не забезпечено ведення документації захисної споруди, у якій повинні відображатися відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, поточних та капітальних ремонтів тощо.
З метою усунення наведених порушень, 26.02.2019 контролюючим органом внесено припис № 17 ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2», з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. У приписі наведені порушення із вимогою вжити відповідних заходів до 26.04.2019 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог закону.
19.11.2021 за участю головного інженера ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2», інженера з охорони праці, у присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту - сховищ № 48408 та № 48900 за адресою: м. Львів, вул. Польова, 44, та складено акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту вказаних сховищ. Встановлено, що стан захисних споруд цивільного захисту населення № 48408, № 48900 оцінено як не готові до використання за призначенням. У цих актах вказано, що загальний стан приміщень з ознаками підтоплення, захисно - герметичні механізми потребують профілактичного ремонту, електроручні вентилятори не працюють, протипилові фільтри, герметичні клапани, повітропроводи покриті іржею, система регенерації повітря не працює, каналізаційна система потребує профілактичного ремонту, стан гідроізоляції підтоплене ґрунтовими водами та інше.
16.12.2022 за участю головного інженера ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2», інженера з охорони праці, у присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту сховищ № 48408 та № 48900 за адресою: м. Львів, вул. Польова, 44, та складено акти оцінки стану готовності вищевказаних захисних споруд цивільного захисту. Встановлено, що стан захисних споруд цивільного захисту населення № 48408, № 48900 оцінено як не готові до використання за призначенням.
07.09.2023 органами ГУ ДСНС України у Львівській області разом із уповноваженими особами в присутності голови правління ПрАТ «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» складено акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту - сховищ № 48408 та № 48900. Встановлено, що стан вищевказаних захисних споруд цивільного захисту населення оцінено як не готові до використання за призначенням.
Листом № 5801-5444/5808 від 28.08.2023 ГУ ДСНС України у Львівській області повідомило прокурора про неусунення відповідачем порушень вимог законодавства щодо утримання спірних споруд цивільного захисту сховищ № 48408, № 48900 у належному стані.
З урахуванням вищевказаних обставин, прокурор звернувся до суду із цим позовом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Львівській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність сховищ № 48408, № 48900, ГУ ДСНС у Львівській області не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Суд звертає увагу на обґрунтованість доводів ГУ ДСНС України у Львівській області щодо відсутні у ГУ ДСНС України в Львівській області повноваження на звернення з позовом про зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду.
Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Крім того, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 2593/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022 продовжений зокрема з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Відповідно до ч. 15 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями. Водночас п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових і позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринковою нагляду на період воєнного стан), введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Таким чином, повноваження органів ДСНС в мирний час, обумовленні проведенням заходів державного нагляду (контролю), і відповідно мають певні обмеження, однак вказані обмеження, до яких, зокрема, відноситься і право звернення до суду з приводу приведення об`єктів цивільного захисту у стан готовності, не діють через введення в Україні воєнного стану на весь час дії особливого періоду на території України.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Слід зазначити, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності» від 06.10.2022, які набрали чинності 29.10.2022, внесено зміни та викладено п. 48 ч. 1 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України в новій редакції, а саме: після слів «адміністративного суду щодо» доповнено словами «допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), а також щодо», а після слів «здоров`ю людей» - словами «з інших підстав, визначених законом».
Тобто, на момент внесення позову прокурором законодавцем розширено повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту щодо звернення до адміністративного суду та закріплено право на звернення з позовами з інших підстав, окрім тих, що прямо визначені п. 48 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України.
Таким чином, подання прокурором позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Пунктом 11 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.
Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).
Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).
Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).
Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).
Отже, власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог № 579.
Суд встановив, що укриття № 48408, № 48900, які знаходяться за адресою: м. Львів вул. Польова 44, перебувають у власності відповідача, який в свою чергу є балансоутримачем вказаних сховищ, що підтверджується матеріалами справи, та не заперечується відповідачем.
Відтак, саме відповідач зобов`язаний забезпечувати захисні споруди № 48408, № 48900 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.
Стан непридатності вищевказаних споруд цивільного захисту населення до використання за призначенням підтверджено актами технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) сховища № 48408 від 28.07.2015, а сховища № 48900 актом від 14.08.2015.
Також непридатність вищевказаних споруд цивільного захисту населення до використання за призначенням підтверджується актами від 25.02.2019, від 19.11.2021, від 16.12.2022, від 07.09.2023 оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, складеними за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриттів № 48408, № 48900 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд в постанові від 03.10.2018 у справі № 826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.
Також варто вказати, що відповідачем акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 48408, № 48900, що проведені контролюючими органами упродовж 2015 - 2023 років та вжиті заходи за їх наслідками не оскаржувалися.
Сховища № 48408 № 48900 є захисними спорудами цивільного захисту на території Львівської міської територіальної громади, в якій, зважаючи на їх місткість, при необхідності можуть розміститися працівники відповідача.
Доводи відповідача про недоцільність приведення у стан готовності сховища № 48900 з огляду на розміщення його під ґрунтовими водами та про зведення замість нього укриття № 48408 суд оцінює критично, оскільки доказів списання такого сховища відповідачем не представлено.
При цьому суд зазначає, що відповідно до пунктів 28-30 постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту» у разі встановлення неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення) у випадках, передбачених вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, визначених МВС, підготовка пропозицій щодо подальшого використання таких споруд належить до повноважень балансоутримувачів.
Пропозиції щодо подальшого використання захисних споруд (споруд подвійного призначення) можуть передбачати такі заходи:
виключення з фонду захисних споруд;
проведення реконструкції із зміною виду сховища на протирадіаційне укриття або споруду подвійного призначення, зміною захисних властивостей та технічних характеристик обладнання (місткості, площі та об`єму, класів (груп), режимів вентиляції тощо);
використання сховища в режимі протирадіаційного укриття;
можливість використання неготового сховища (протирадіаційного укриття, споруди подвійного призначення) для укриття населення від звичайних засобів ураження в особливий період до завершення його будівництва/приведення його в готовність без виключення з фонду захисних споруд.
Балансоутримувач здійснює підготовку документів, пов`язаних із виключенням захисних споруд із фонду таких споруд (далі - документи), перелік, форми та порядок підготовки яких установлено вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість.
З метою встановлення потреби в захисних спорудах та погодження з ДСНС виключення захисних споруд із фонду таких споруд балансоутримувачі звертаються до органів місцевого самоврядування, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій за місцезнаходженням захисних споруд, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких належать захисні споруди, з поданням пропозицій та документів.
Зазначені пропозиції та матеріали надсилаються до зазначених органів у паперовій або електронній формах за умови їх оформлення в установленому законодавством порядку.
У разі банкрутства (ліквідації) суб`єктів господарювання, на балансі яких перебувають захисні споруди державної та комунальної власності, а також відсутності балансоутримувачів безхазяйних захисних споруд, визначення потреби в таких захисних спорудах та вирішення питання щодо їх подальшого використання належить до повноважень відповідних органів місцевого самоврядування.
Відповідач не надав доказів звернення до уповноважених органів із відповідним поданням про неможливість подальшого використання сховища № 48900 відповідно до п. 28 постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту».
Вищенаведене, на думку суду, свідчить, що прокурором обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача привести захисні споруди - сховища № 48408 та № 48900, що розміщені за адресою: м. Львів вул. Польова 44, стан готовності.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.
Ураховуючи положення частини 2 статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 293, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної військової адміністрації Львівської області до Приватного акціонерного товариства "Львівський завод залізобетонних виробів № 2" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність приватного акціонерного товариства «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту - сховища № 48408 та № 48900, що розміщені за адресою: м. Львів вул. Польова 44.
3. Зобов`язати приватне акціонерне товариство «Львівський завод залізобетонних виробів № 2» привести захисні споруди - сховища № 48408 та № 48900, що розміщені за адресою: м. Львів вул. Польова 44, стан готовності.
4. Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 15.03.2024.
Суддя Р.П. Качур
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117724758 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні