Рішення
від 14.03.2024 по справі 460/22501/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 березня 2024 року м. Рівне№460/22501/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом

Головного управління ДПС у Рівненській області

доГощанської селищної ради Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства про стягнення податкового боргу,В С Т А Н О В И В:

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Рівненській області (далі по тексту позивач) до Гощанської селищної ради Рівненської області (далі по тексту відповідач) про стягнення податкового боргу в розмірі 68684,81 грн.

Позивач в обґрунтування позову зазначає, що Гощанська селищна рада Рівненської області є засновником Комунального підприємства Гощанського виробничого управління житлово-комунального господарства. За Комунальним підприємством Гощанського виробничого управління житлово-комунального господарства обліковується заборгованість в загальній сумі 68685,81 грн. Контролюючим органом було вручено боржнику податкову вимогу форми «Ю» від 23.01.2017 № 370-17. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 в адміністративній справі №640/12698/21, яке набрало законної сили, задоволено позовні вимоги податкового органу про стягнення податкового боргу з Комунального підприємства Гощанського виробничого управління житлово-комунального господарства. Позивачем з метою виконання судового рішення, проводилися виставлення інкасових доручень, які поверталися установами банку без виконання, з підстав відсутності у боржника відкритих банківських рахунків. Також, уповноваженою особою позивача було прийняте рішення від 21.04.2021 №199 про опис майна у податкову заставу, акт опису майна від 07.11.2022 №594, зареєстроване обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Майно відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо боржника відсутня. Таким чином, вжиті заходи контролюючого органу не призвели до погашення податкового боргу. Враховуючи вище зазначене, Головним управлінням ДПС у Рівненській області 29.03.2023 №3122/5/17-00-13-06-08 направлено звернення до Гощанської селищної ради Рівненської області про розгляд питання про погашення податкового боргу Комунального підприємства Гощанського виробничого управління житлово-комунального господарства. При цьому, у відповідності до пункту 96.3. статті 96 Податкового кодексу України, Головне управління ДПС у Рівненській області не отримало відповіді від Гощанської селищної ради Рівненської області, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даною позовною заявою про стягнення податкового боргу.

Ухвалою суду від 02.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав, причини не подання суду не повідомив.

Ухвалою суду від 15.01.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Гощанська селищна рада Рівненської області (ЄДРПОУ 04385416) є засновником Комунального підприємства Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства (код ЄДРПОУ 03352001).

Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства (код ЄДРПОУ 03352001) з 13.10.2015 зареєстроване юридичною особою та взятий на облік як платник податків в органах державної податкової служби.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 01.12.2014 внесено рішення №15911100028000339 про припинення за рішенням засновників або уповноваженого органу. Відповідно до АІС «Податковий блок» стан установи - 28 (триває процедура припинення).

Судом встановлено, що за даними обліку позивача за Комунальним підприємством Гощанського виробничого управління житлово-комунального господарства (далі - боржник), обліковується заборгованість в загальній сумі 68685,81 грн., в тому числі:

- 59355,08 грн з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати (11010100);

- 8252,22 грн з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (14010100);

- 1001,03 грн з військового збору (11011000).

Дана заборгованість виникла на підставі визначених контролюючим органом податкових зобов`язань та не сплачених боржником у добровільному порядку, застосованих контролюючим органом штрафних санкцій та нарахованої пені, детальна інформація про які наведена у Розрахунку виникнення податкової заборгованості згідно карток особових рахунків боржника, які наявні в матеріалах справи.

Матеріалами справи підтверджено, що Комунальному підприємству Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства було виставлено податкову вимогу форми "Ю" від 23.01.2017 № 370-17.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 у справі №460/12698/21, яке набрало законної сили, стягнуто з Комунального підприємства "Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства" до бюджету податковий борг у загальній сумі 68608,33 грн, а саме: за платежем "податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт і послуг)" (14060100) в сумі 8252,22 грн; за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати" (11010100) в сумі 59355,08 грн; за платежем "військовий збір" (1011000) в сумі 1001,03 грн.

Головним управлінням ДПС у Рівненській області, з метою виконання судового рішення, проводилися виставлення інкасових доручень, які поверталися установами банку без виконання.

Головним управлінням ДПС у Рівненській області відносно Комунального підприємства Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства було складено акт опису майна №594 від 07.11.2022 та рішення №594 від 07.11.2022 про опис майна у податкову заставу.

Листом від 29.03.2023 контролюючий орган звернувся до голови Гощанської селищної ради Рівненської області та просив розглянути питання щодо погашення податкового боргу Комунального підприємства Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства в розмірі 68685,81 грн.

Відповідь на зазначений лист позивач не отримав, у зв`язку з чим звернувся до суду з даною позовною заявою.

За таких обставин, контролюючий орган звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (з наступними змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (підпункт 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України).

Згідно з пунктами 36.1, 36.2 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Пунктом 96.1 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Пунктом 96.2 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, яке не підлягає приватизації, у тому числі казенного підприємства, не покриває суму податкового боргу такого платника податків і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з поданням щодо прийняття рішення про: надання відповідної компенсації з бюджету за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків; досудову санацію такого платника податків за рахунок коштів державного бюджету; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; виключення платника податків із переліку об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації відповідно до закону, з метою порушення справи про банкрутство, у порядку, встановленому законодавством України.

За правилами пункту 96.3 статті 96 ПК України, відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Статтею 97 ПК України передбачено порядок погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Відповідно до пункту 97.1 статті 97 ПК України, під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.

У разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України (п.97.2.).

Згідно з пунктом 97.3. цієї статті, у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов`язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв`язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності, а в разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи - за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов`язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу. В інших випадках грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, вважаються безнадійним боргом і підлягають списанню в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу платника податків, є стосовно платника податків, який ліквідується, - ліквідаційна комісія або інший орган, що проводить ліквідацію згідно із законодавством України (пп.97.4.1.)

Матеріалами справи підтверджено, що Гощанська селищна рада Рівненського району Рівненської області є органом управлінням Комунального підприємства Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства.

У свою чергу, судом встановлено, що контролюючий орган звертався до органу державної влади, до сфери управління якого належить боржник та його майно, з поданням (листом), однак Гощанська селищна рада Рівненського району Рівненської області жодних рішень з даного приводу не прийняла.

Системний аналіз зазначених норм дозволяє дійти висновку, що обов`язок податкового органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог або не отримання відповіді, однак в будь-якому випадку за умови що сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, не покриває суму його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу виконавчої влади в порядку статті 96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна боржника та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності. Таким чином, застосування процедури, передбаченої статтею 96 ПК України, є допустимою за умови неможливості стягнення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків.

З урахуванням указаних положень слідує, що норми Податкового кодексу України встановлюють порядок дій, які повинен вчинити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу з платника податків, а саме: стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі або встановлення відсутності такого майна.

Позивачем надано суду докази, які підтверджують, що ним були вчинені всі дії щодо стягнення податкового боргу, зокрема докази звернення до суду з позовом про стягнення суми боргу з рахунків у банках, а також відсутності в управління майна, що може бути внесено в податкову заставу та відкритих рахунків для стягнення боргу.

Отже, матеріалами справи підтверджено, що позивачем додержано встановленого статтею 96 ПК України порядку стягнення податкового боргу, виконання вимог якого є безумовним обов`язком, а не правом контролюючого органу у подібних правовідносинах.

Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 11.07.2023 у справі №820/4643/16, від 31.05.2023 у справі №160/7090/22, які є обов`язковими для врахування судом відповідно до вимог частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

У постановах Верховного Суду від 27 липня 2021 року у справі №820/5956/16, від 06 листопада 2018 року у справі № 807/903/15, від 09 березня 2021 року у справі №160/2598/20, від 04 серпня 2022 року у справі № 320/5487/20, від 27 жовтня 2022 року у справі №826/7478/18, від 02 серпня 2021 року у справі № 280/101/19, від 11 вересня 2020 року у справі №826/15776/15, від 20 грудня 2019 року у справі №826/19486/15, від 11 вересня 2019 року у справі №826/8951/15, від 04 квітня 2019 року у справі №816/2436/16, від 26 грудня 2018 року у справі №810/3735/15, сформовано висновок про те, що визначені статтею 96 ПК України особливості погашення податкового боргу платника податків не змінюють послідовності стадій стягнення контролюючим органом податкового боргу з платника податків, визначених статтею 95 цього кодексу.

Таким чином, оскільки вжиті контролюючим органом заходи, передбачені пунктами 96.1, 96.2 статті 96 ПК України не призвели до результату, а власного майна не достатньо для погашення, суд дійшов висновку про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу державної влади, в управлінні якого перебуває Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Головного управління ДПС у Рівненській області до Гощанської селищної ради Рівненської області задовольнити повністю.

Стягнути з Гощанської селищної ради Рівненської області, в управлінні якої перебуває Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства та у якого наявна заборгованість, з рахунків такого платника, податковий борг в сумі 68685,81 грн, а саме:

- 59355,08 грн. по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, який перерахувати на рахунок UA578999980333109340000017507, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/отг смт.Гоща/11010100;

- 8252,22 грн по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), який перерахувати на рахунок UA388999980313000029000017507, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/отг смт.Гоща/14060100;

- 1001,03 грн по військовому збору, який перерахувати на рахунок UA898999980313040063000017507, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/отг смт.Гоща/11011100.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023. ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Відповідач - Гощанська селищна рада Рівненської області (вул. Незалежності, 72,смт Гоща,Рівненська обл., Рівненський р-н,35400. ЄДРПОУ/РНОКПП 04385416)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство Гощанське виробниче управління житлово-комунального господарства

Повний текст рішення складений 14.03.2024.

Суддя Олег ГРЕСЬКО

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117725297
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —460/22501/23

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні