РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
15 березня 2024 року м. Рівне№460/27285/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Головного управління ДПС у Рівненській області доБабинської сільської ради Рівненської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області про стягнення податкового боргу, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління ДПС у Рівненській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Бабинської сільської ради Рівненської області (далі - відповідач), третя особа на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області (далі - третя особа) про стягнення податкового боргу у сумі 26979,80грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за Комунальним підприємством "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 40438519) обліковується заборгованість у сумі 26979,80грн. Оскільки вжиті контролюючим органом заходи, передбачені пунктами 96.1, 96.2 статті 96 Податкового кодексу України не призвели до результату, а власне майно в боржника відсутнє, то наявні визначені законом підстави для звернення стягнення податкового боргу на кошти Бабинської сільської ради Рівненської області, в управлінні якого перебуває Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області. З підстав наведених у позові, позивач просив суд позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 04.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позов не скористався. Жодних заяв, повідомлень про причини такого неподання, їх поважності та/або неможливості подання у строк, встановлений судом, від відповідача на адресу суду (у тому числі електронну) не надходило.
09.02.2024, ухвалою суду залучено Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Запропоновано третій особі, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача надати суду пояснення по суті позовної заяви та наявні докази.
До суду від третьої особи повернувся конверт з вказаною ухвалою зі довідкою відділення поштового зв`язку про причини повернення "адресат відсутній за вказаною адресою".
Суд вказує, що позовну заяву та процесуальні документи по справі Комунальному підприємству "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області надіслано за адресою внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до частини 4 статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: 1) юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; 2) фізичним особам, які не мають статусу підприємців, - за адресою їх місця проживання чи місця перебування, зареєстрованою у встановленому законом порядку.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Згідно з частиною 11 статті 126 КАС України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Пунктом 5 частини 6 статті 251 Кодексу передбачено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Отже, виходячи з положень частини 4 статті 124, частини 1 статті 127 та частини 6 статті 251 КАС України, якщо судове рішення або повістку, що були направлені за зареєстрованим місцезнаходженням комунального підприємства, неможливо вручити учаснику справи з незалежних від суду причин (у зв`язку з відмовою від одержання, відсутністю за повідомленою адресою, зазначенням невірної адреси тощо) вважається, що судове рішення або повістка вручена належним чином.
Датою вручення судового рішення або повістки, у такому випадку, є день проставлення відділенням поштового зв`язку відповідної відмітки із зазначенням причин не вручення на поштовому відправленні.
Беручи до уваги, що ухвалу суду було надіслано третій особі за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, суд дійшов висновку, що ухвала суду від була вручена належним чином.
Відтак, в силу вимог ч.6 ст.162 КАС України суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами.
Враховуючи те, що розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, то відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, судом встановлено таке.
Органом управління Комунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 40438519) є Бабинська сільська рада Гощанського району Рівненської області.
Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 40438519) зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває у стані припинення з 25.08.2020 за номером запису: 1005911100012000709.
Матеріалами справи стверджується, що за Комунальним підприємством "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 40438519) обліковується заборгованість у сумі 26979,80грн, в тому числі:
- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковим агентом, із доходів платника податку у вигляді з/п - 23793,67грн;
- військовий збір - 2166,13грн.;
- адміністративні штрафи та інші санкції - 1020,00грн.
Дана заборгованість виникла на підставі нарахувань згідно прийнятого податкового повідомлення-рішення №00020810709 від 04.12.2020, за результатами перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, підтвердженням чого є розрахунок виникнення податкової заборгованості, та витяги облікових відомостей.
Судом встановлено, що Комунальному підприємству "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області 18.01.2022 виставлено податкову вимогу форми "Ф" за № 0018633-1303-1703 про необхідність сплати боргу у сумі 25959,80грн, яка йому надіслана 21.01.2022.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 у справі за №460/5423/23 задоволено позов Головного управління ДПС в Рівненській області до Комунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області про стягнення податкового боргу у сумі 26979,80грн.
21.01.2022 Головним управлінням ДПС в Рівненській області прийнято рішення № 6 про опис майна у податкову заставу платника податків - Комунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області.
За даними акту № 6 опису майна від 21.01.2022 у Комунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області відсутнє майно.
Також Головним управлінням ДПС в Рівненській області вживалися заходи щодо отримання відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна про належне підприємству майно, за результатами якого належного боржнику майна не виявлено.
Окрім того, Головним управлінням ДПС в Рівненській області надано суду відомості про відсутність банківських рахунків боржника, що унеможливлює виставити, як захід впливу, платіжну інструкцію на примусове списання коштів.
Головним управлінням ДПС в Рівненській області також було направлено лист-звернення до Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області, як засновника Комунального підприємства "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області про вирішення питання щодо погашення податкового боргу вказаного боржника.
Інформації щодо надання відповіді на лист-звернення контролюючого органу, для суду не представлено.
Оскільки вжиті заходи не дали результату, позивач звернувся до суду з даним позовом до Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (з наступними змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (підпункт 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України).
Згідно з пунктами 36.1, 36.2 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.
Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Пунктом 96.1 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.
Пунктом 96.2 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, яке не підлягає приватизації, у тому числі казенного підприємства, не покриває суму податкового боргу такого платника податків і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з поданням щодо прийняття рішення про: надання відповідної компенсації з бюджету за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків; досудову санацію такого платника податків за рахунок коштів державного бюджету; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; виключення платника податків із переліку об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації відповідно до закону, з метою порушення справи про банкрутство, у порядку, встановленому законодавством України.
За правилами пункту 96.3 статті 96 ПК України, відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.
У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.
Статтею 97 ПК України передбачено порядок погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.
Відповідно до пункту 97.1 статті 97 ПК України, під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.
У разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України (п.97.2.).
Згідно з пунктом 97.3. цієї статті, у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов`язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв`язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності, а в разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи - за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов`язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу. В інших випадках грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, вважаються безнадійним боргом і підлягають списанню в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу платника податків, є стосовно платника податків, який ліквідується, - ліквідаційна комісія або інший орган, що проводить ліквідацію згідно із законодавством України (пп.97.4.1.)
Як встановлено судом, Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області перебуває в стані припинення.
Матеріалами справи підтверджено, що Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області перебуває в управлінні Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області .
У свою чергу, судом встановлено, що контролюючий орган звертався до засновника -Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області із листом-зверненням, однак остання відповіді не надала.
Системний аналіз зазначених норм дозволяє дійти висновку, що обов`язок податкового органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог або не отримання відповіді, однак в будь-якому випадку за умови що сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, не покриває суму його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.
Передумовою звернення контролюючого органу до органу виконавчої влади в порядку статті 96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна боржника та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності. Таким чином, застосування процедури, передбаченої статтею 96 ПК України, є допустимою за умови неможливості стягнення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків.
З урахуванням указаних положень слідує, що норми Податкового кодексу України встановлюють порядок дій, які повинен вчинити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу з платника податків, а саме: стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі або встановлення відсутності такого майна.
Позивачем надано суду докази, які підтверджують, що ним були вчинені всі дії щодо стягнення податкового боргу, зокрема докази звернення до суду з позовом про стягнення суми боргу з рахунків у банках, а також відсутності в управління майна, що може бути внесено в податкову заставу та відсутності коштів на відкритих рахунків для стягнення боргу.
Отже, матеріалами справи підтверджено, що позивачем додержано встановленого статтею 96 ПК України порядку стягнення податкового боргу, виконання вимог якого є безумовним обов`язком, а не правом контролюючого органу у подібних правовідносинах.
Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 11.07.2023 у справі №820/4643/16, від 31.05.2023 у справі №160/7090/22, які є обов`язковими для врахування судом відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.
У постановах Верховного Суду від 27 липня 2021 року у справі № 820/5956/16, від 06 листопада 2018 року у справі № 807/903/15, від 09 березня 2021 року у справі № 160/2598/20, від 04 серпня 2022 року у справі № 320/5487/20, від 27 жовтня 2022 року у справі № 826/7478/18, від 02 серпня 2021 року у справі № 280/101/19, від 11 вересня 2020 року у справі № 826/15776/15, від 20 грудня 2019 року у справі № 826/19486/15, від 11 вересня 2019 року у справі № 826/8951/15, від 04 квітня 2019 року у справі № 816/2436/16, від 26 грудня 2018 року у справі № 810/3735/15, сформовано висновок про те, що визначені статтею 96 Податкового кодексу України особливості погашення податкового боргу платника податків не змінюють послідовності стадій стягнення контролюючим органом податкового боргу з платника податків, визначених статтею 95 цього кодексу.
Таким чином, оскільки вжиті контролюючим органом заходи, передбачені пунктами 96.1, 96.2 статті 96 Податкового кодексу України не призвели до результату, а власне майно в управління відсутнє, суд дійшов висновку про наявність визначених законом підстав для звернення стягнення податкового боргу на кошти органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває боржник.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Головного управління ДПС у Рівненській області до Бабинської сільської ради Рівненської області, третя особа на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області про стягнення податкового боргу, - задовольнити повністю.
Стягнути кошти з Бабинської сільської рада Рівненської області (35431, Рівненська область, Гощанський район, с. Бабин, вул. Незалежності, буд. 1, ЄДРПОУ 40128400) податковий борг, з рахунків такого платника на суму податкового боргу 26 979,80 грн. та перерахувати:
- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді 3П (11010100) в сумі 23 793,67 грн. та перерахувати на рахунок UA108999980333159340000017405, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській обл/отг с.Бабин/11010100;
- по військовому збору (11011000) в сумі 2 166,13 грн. та перерахувати на рахунок UA238999980313070063000017001, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненськійобл/Рівнен.обл/11011000;
- по адміністративних штрафах та інших санкціях (21081103) в сумі 1 020,00 грн. та перерахувати на рахунок UA218999980314060542000017405, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській обл/отг с.Бабин/21081100.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 15 березня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Відповідач - Бабинська сільська рада Рівненської області (вул. Незалежності, 1,с. Бабин,Рівненська обл., Рівненський р-н,35431, ЄДРПОУ/РНОКПП 40128400)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Реєстраційний офіс" Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської області Адреса: (вул. Незалежності, 1,с. Бабин, Рівненська обл., Рівненський р-н,35431, ЄДРПОУ/РНОКПП 40438519).
Суддя Д.П. Зозуля
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117725343 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.П. Зозуля
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні