Справа № 560/21481/23
РІШЕННЯ
іменем України
18 березня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" до Державної податкової служби України про зобов`язання зареєструвати податкові накладні.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
товариство з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" звернулося в суд з позовом до Державної податкової служби України, в якому просить:
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Івашківські сади" №2 від 25.05.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Івашківські сади" №3 від 31.05.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "Івашківські сади" №1 від 07.06.2023 року.
Позов мотивований тим, що 25.05.2023 складено податкову накладну №2 та направлено на реєстрацію 14.06.2023, 07.06.2023 складено податкову накладну №1 та направлено на реєстрацію 29.06.2023, 31.05.2023 складено податкову накладну №3 та направлено на реєстрацію 14.06.2023. Вказані накладні були підписані діючим директором підприємства ОСОБА_1 , проте податковий орган протиправно відмовив у їх реєстрації.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що податкові накладні, надіслані на реєстрацію ТОВ "Івашківські сади", складені з 25.05.2023 по 07.06.2023 ОСОБА_1 до набуття права підпису таких електронних документів. У зв`язку з цим, вважає, що у реєстрації вказаних податкових накладних податковий орган відмовив правомірно.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 18.12.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 26.12.2023 суд відкрив провадження в цій справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою від 06.03.2024 у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи № 560/21481/23 у судовому засіданні з повідомленням сторін - відмовлено.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Товариство з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" створене 10.12.2018 року та працює на ринку сонячної енергетики більше 4 років. Видами діяльності ТОВ "Івашківські сади" є: 35.11 Виробництво електроенергії (основний); 35.13 Розподілення електроенергії; 35.14 Торгівля електроенергією.
Відповідальною особою за здійснення господарської діяльності є директор, що діє на підставі Статуту.
Директором Товариства з моменту створення був ОСОБА_2 , а рішенням учасника №02/06/23 ТОВ "Івашківські сади" від 02.06.2023 року припинено повноваження ОСОБА_2 , як директора Товариства із 02 червня 2023 року на підставі поданої ним заяви, та обрано директором Товариства ОСОБА_1 із 03 червня 2023 року.
Відповідно до наказу по Товариству №20-к/тр від 02.06.2023 року ОСОБА_2 припинив виконання обов`язків директора ТОВ "Івашківські сади" з 02 червня 2023 року.
Відповідно донаказу по Товариству №21-к/тр від 02.06.2023 року ОСОБА_1 приступила до виконання обов`язків директора ТОВ "Івашківські сади" з 03 червня 2023 року.
Підприємство є платником ПДВ з 01.05.2019 р.
ТОВ "Івашківські сади" відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України 25.05.2023 складено податкову накладну №2 та направлено на реєстрацію 14.06.2023, 07.06.2023 складено податкову накладну №1 та направлено на реєстрацію 29.06.2023, 31.05.2023 складено податкову накладну №3 та направлено на реєстрацію 14.06.2023.
Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що документ не прийнятий у зв`язку з порушення статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну ( ОСОБА_3 ).
Не погоджуючись з відмовою у прийнятті до реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду з цим позовом.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За змістом пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі по тексту Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Тобто, причинами відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є, зокрема, нечинність електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; недотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що причиною відмови у прийнятті податкових накладних №2 від 25.05.2023 року, №3 від 31.05.2023 року, №1 від 07.06.2023 року слугувало порушення статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (Мирослава Кузченко).
Суд враховує, що 14.06.2023 позивач до контролюючого органу направив на реєстрацію податкову накладну від 31.05.2023 №3, 14.06.2023 позивач до контролюючого органу направив на реєстрацію податкову накладну від 25.05.2023 №2, 29.06.2023 позивач до контролюючого органу направив на реєстрацію податкову накладну від 07.06.2023 №1. Вказані документи скріплені кваліфікованим електронним підписом директора ТОВ "Івашківські сади" ОСОБА_1 .
Так, директором Товариства з моменту створення був ОСОБА_2 , а рішенням учасника №02/06/23 ТОВ "Івашківські сади" від 02.06.2023 року припинено повноваження ОСОБА_2 , як директора Товариства із 02 червня 2023 року на підставі поданої ним заяви, та обрано директором Товариства ОСОБА_1 із 03 червня 2023 року. Тобто, станом на момент складання спірних податкових накладних посаду директора ТОВ "Івашківські сади" до 02.06.2023 включно займав ОСОБА_2 . З 03.06.2023 посаду директора ТОВ "Івашківські сади" займала ОСОБА_1 .
Разом з тим, відповідно до пунктів 12, 23 частини першої статті 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги" електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
В частині другій статті 17 Закону України "Про електронні довірчі послуги" законодавцем передбачено, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.
Пунктами 5, 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про електронні довірчі послуги" визначено, що електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону України "Про електронний цифровий підпис" до набрання чинності цим Законом, використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Електронні дані з накладеним електронним цифровим підписом, який підтверджено з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа, визнаються після набрання чинності Законом України "Про електронні довірчі послуги" електронними даними із створеним кваліфікованим електронним підписом, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Таким чином, Закон України "Про електронні довірчі послуги" вимагає від суб`єктів господарювання використовувати лише кваліфіковані електронні довірчі послуги при здійсненні електронної взаємодії, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис.
Як зазначено вище, на час подання податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, посаду директора ТОВ "Івашківські сади" займала ОСОБА_1 , її електронний цифровий підпис є дійсним та зареєстрованим.
Отже, керівник платника податків отримує повноваження підписувати та подавати контролерам електронні документи одночасно з набуттям таким платником статусу СЕД, такий статус директор ОСОБА_1 мала станом на момент подачі спірних податкових накладних для реєстрації.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги". Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Положеннями статей 192, 201 Податкового кодексу України не передбачено заборон щодо підписання податкової накладної та її надіслання двома керівниками юридичної особи, якими набуто повноважень один після іншого. Більш того, як слідує з порядку реєстрації податкових накладних, безпосереднім обов`язком відповідача є перевірка повноважень особи, яка підписує податкову накладну та надсилає її для реєстрації в ЄРПН.
В свою чергу, відповідач не надав суду доказів нечинності кваліфікованого електронного підпису керівника ТОВ "Івашківські сади" Кузченко М.В.
Таким чином, суд вважає, що податковий орган безпідставно не прийняв подані ТОВ "Івашківські сади" податкові накладні №2 від 25.05.2023 року, №3 від 31.05.2023 року, №1 від 07.06.2023 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Тобто, законодавством не передбачений інший належний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Враховуючи викладене, позов необхідно задоволити.
У зв`язку з задоволення позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов товариства з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" задовольнити.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати подані товариством з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" податкові накладні №2 від 25.05.2023 року, №3 від 31.05.2023 року, №1 від 07.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Івашківські сади" 8052 грн (вісім тисяч п`ятдесят дві) грн 00 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відпвідальністю "Івашківські сади" (вул. Ломоносова, 30А,с. Івашківці,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,31364 , код ЄДРПОУ - 42686160) Відповідач:Державна податкова служба України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуюча суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117726354 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні