Постанова
від 18.03.2024 по справі 520/8634/22
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2024 року

м. Київ

справа №520/8634/22

адміністративне провадження № К/990/910/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Яковенка М. М.,

суддів -Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 520/8634/22

за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАМТЕКС» до Сумської митниці про визнання протиправними та скасування рішень та карток відмови,

за касаційною скаргою Сумської митниці на ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду (колегія у складі суддів: І. М. Ральченко, І. С. Чалий, В. В. Катунов) від 01 грудня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. До Харківського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАМТЕКС» (далі - ТОВ «ТАМТЕКС») з адміністративним позовом до Сумської митниці (далі - Митниця, відповідач, скаржник), в якому просило визнати протиправним і скасувати рішення Сумської митниці про коригування митної вартості товарів UA805000/2022/000035/2 від 28 січня 2022 року, UA805000/2021/000187/2 від 01 листопада 2021 року, UA805000/2021/000190/2 від 03 листопада 2021 року, UA805000/2021/000193/2 від 04 листопада 2021 року, UA805000/2021/000200/2 від 08 листопада 2021 року, UA805000/2021/000206/2 від 15 листопада 2021 року, UA805000/2021/000207/2 від 15 листопада 2021 року, UA805000/2021/000208/2 від 16 листопада 2021 року, UA805000/2021/000214/2 від 17 листопада 2021 року, UA805000/2021/000215/2 від 18 листопада 2021 року, UA805000/2021/000218/2 від 18 листопада 2021 року, UA805000/2021/000240/2 від 30 листопада 2021 року, UA805000/2021/000246/2 від 02 грудня 2021 року, UA805000/2021/000264/2 від 16 грудня 2021 року, UA805000/2021/000267/2 від 17 грудня 2021 року, UA805000/2021/000268/2 від 20 грудня 2021 року;

Визнати протиправною і скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA805020/2022/000085, UA805020/2021/000529, UA805020/2021/000534, UA805020/2021/000540, UA805020/2021/000555, UA805020/2021/000569, UA805020/2021/000570, UA805020/2021/000571, UA805020/2021/000577, UA805020/2021/000584, UA805020/2021/000589, UA805020/2021/000633, UA805020/2021/00644, UA805020/2021/00681, UA805020/2021/00684, UA805020/2021/00685.

2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року позов задоволено повністю. Повний текст рішення складено та підписано 22 грудня 2022 року.

3. Копія вказаного рішення була доставлена в Електронний кабінет адвокату Митниці 22 грудня 2022 року (18:43), що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (т.4 а.с. 125).

4. Митниця не погодившись із прийнятим судовим рішенням надіслала апеляційну скаргу на електронну пошту Другого апеляційного адміністративного суду 06 лютого 2023 року, яку ухвалою апеляційного суду від 31 травня 2023 року повернуто особі, яка її подала на підставі пункту 1 частини четвертої статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки скаржником недотримано порядку подання апеляційної скарги (остання була направлена на електронну поштову адресу суду апеляційної інстанції та не містила відомостей про підписання документа електронним цифровим підписом із застосування посиленого сертифікату відкритого ключа та доказів перевірки електронного цифрового підпису, накладеного на апеляційну скаргу із використанням підсистеми «Електронний суд»).

5. Копія вказаної ухвали була доставлена в Електронний кабінет адвокату Митниці 31 травня 2023 року (18:37), що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (т.4 а.с. 159).

6. В подальшому, через підсистему «Електронний суд» 12 червня 2023 року відповідач повторно звернувся до суду із апеляційною скаргою на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року, разом з клопотанням про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції, в обґрунтування якого просить суд зважити на те, що первинна апеляційна скарга подана у межах строку на апеляційне оскарження та те, що право повторного звернення до суду з апеляційною скаргою, відповідач реалізував без суттєвих затримок, в межах розумного строку, необхідного для виправлення недоліку апеляційної скарги, що була повернута судом. Стверджує, що повторна скарга подається у найкоротший термін після повернення апеляційної скарги .

7. Ухвалами Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року у задоволенні клопотання Сумської митниці про поновлення строку на апеляційне оскарження - відмовлено. Апеляційну скаргу Сумської митниці на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі № 520/8634/22 залишено без руху, в зв`язку з пропуском строку на апеляційне оскарження, надано десятиденний строк для усунення її недоліків з моменту отримання копії ухвали, шляхом надання заяви про поновлення строку із зазначення інших поважних підстав.

8. Копії вказаних ухвал були доставлені в Електронний кабінет адвокату Митниці 08 вересня 2023 року (13:45 та 14:26), що підтверджується довідками про доставку електронного листа (4т, а.с. 201).

9. Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Митниці на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі № 520/8634/22 на підставі пункту 4 частини першої статті 299 КАС України, оскільки станом на дату прийняття ухвали недоліки апеляційної скарги не усунуто, вимоги ухвали про залишення апеляційної скарги не виконано.

10. Через підсистему «Електронний суд» Сумською митницею 09 жовтня 2023 втретє подано апеляційну скаргу на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі № 520/8634/22, яку Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження на підставі пункту 3 частини першої статті 299 КАС України.

11. Не погодившись із ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року, Митниця 05 січня 2024 року через підсистему «Електронний суд» звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права просило її скасувати та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

12. Після усунень недоліків касаційної скарги, ухвалою Верховного Суду від 01 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.

13. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у порядку письмового провадження.

14. Станом на час розгляду справи письмового відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило, що не перешкоджає її подальшого розгляду по суті.

IІ. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

15. Ухвалюючи оскаржуване судове рішення, апеляційний суд виходив з приписів пункту 3 частини першої статті 299 КАС України, в якій закріплено обов`язок суду апеляційної інстанції відмовити у відкритті апеляційного провадження у справі за наявності постанови про залишення апеляційної скарги цієї самої особи без задоволення або ухвали про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою цієї особи на це саме судове рішення.

16. Судом встановлено наявність ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Сумської митниці на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі № 520/8634/22, яка є чинною, не скасована.

IІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судом неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення у справі.

18. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що причини пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року є поважними, оскільки первісне звернення до суду митним органом з апеляційною скаргою відбулося в строк передбачений законодавством.

19. Зазначає, що у зв`язку з недосконалою роботою системи «Електронний Суд» ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року про залишення апеляційної скарги без руху, вчасно виявлено не було, а тому усунути недоліки поданої апеляційної скарги було неможливим. Також не менш важливим є те, що Сумська митниця подавала апеляційні скарги якнайшвидше та без зволікання часу.

20. На переконання відповідач, оскаржувана ухвала суду апеляційної інстанції не містить жодної правової оцінки того, чому обставини невідкладного звернення до суду з апеляційною скаргою повторно та з усуненням недоліків, які слугували підставою для повернення попередньої скарги, не можуть бути визнані поважними причинами пропуску строку на апеляційне оскарження. Судом апеляційної інстанції також не надано оцінки тому, чи відбулось подання апеляційної скарги у цій справі у межах строку на апеляційне оскарження з урахуванням приписів пункту 1 частини другої статті 295 КАС України.

IV. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.

22. Статтею 129 Конституції України однією із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.

23. Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 2 КАС України рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом віднесено до основних засад (принципів) адміністративного судочинства, зміст якого розкриває стаття 8 цього Кодексу, й визначає, що усі учасники судового процесу є рівними перед законом і судом.

24. Статтею 44 КАС України передбачено обов`язок учасників справи добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема, виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки, а також виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом (пункти 6, 7 частини п`ятої цієї статті).

25. Отже, органи державної влади, маючи однаковий обсяг процесуальних прав та обов`язків поряд з іншими учасниками справи, мають діяти вчасно та в належний спосіб, дотримуватися своїх власних внутрішніх правил та процедур, встановлених в тому числі нормами процесуального закону, не можуть і не повинні отримувати вигоду від їх порушення, уникати або шляхом допущення зайвих затримок та невиправданих зволікань відтерміновувати виконання своїх процесуальних обов`язків.

26. Частиною першою статті 295 КАС України передбачено, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

27. Згідно з частиною другою статті 295 КАС України учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

28. Порядок прийняття апеляційної скарги судом апеляційної інстанції визначений статтею 298 КАС України, згідно з частиною третьою якої, апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.

29. Відповідно до пункту 4 частини першої статті 299 КАС України, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними, суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі.

30. У частині другій статті 299 КАС України встановлено присічний річний строк апеляційного оскарження для прокурора та суб`єкта владних повноважень, наслідком пропущення якого, незалежно від поважності причин пропуску строку, є відмова у відкритті апеляційного провадження для таких скаржників.

31. Отже, законодавець визнав строк у тридцять днів достатнім для того, щоб скаржник, у разі пропуску строку на апеляційне оскарження, подав вмотивовану заяву про поновлення такого строку та зібрав належні та допустимі докази на підтвердження таких мотивів. Виняток із цього правила щодо присічного річного строку для певного кола скаржників зазначений у частині другій статті 299 КАС України.

32. За правилами частини першої статті 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо:

1) апеляційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає апеляційному оскарженню;

2) є ухвала про закриття провадження у зв`язку з відмовою від раніше поданої апеляційної скарги цієї самої особи на це саме судове рішення;

3) є постанова про залишення апеляційної скарги цієї самої особи без задоволення або ухвала про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою цієї особи на це саме судове рішення;

4) скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.

33. З аналізу частини третьої статті 298, пунктів 3, 4 частини першої статті 299 КАС України висновується, що використана законодавцем конструкція «є ухвала про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою цієї особи на це саме судове рішення» є чіткою та не викликає множинного розуміння, а тому правила пункту 3 частини першої статті 299 КАС України не підлягають обмеженню в застосуванні, а норми частини третьої статті 298 вказаного Кодексу - розширеному тлумаченню. Аналогічний висновок наведено в постанові Об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 13 лютого 2019 року справі № 816/1310/16.

34. Отже, у разі наявності у справі постановленої судом апеляційної інстанції ухвали про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою цієї особи на це саме судове рішення, у суду апеляційної інстанції при повторному зверненні цієї ж особи на це саме судове рішення виникає імперативний обов`язок застосувати пункт 3 частини першої статті 299 КАС України та постановити ухвалу про відмову у відкритті апеляційного провадження, безвідносно до того, з яких підстав відмовлено у відкритті апеляційного провадження при попередньому зверненні з апеляційною скаргою.

35. Враховуючи наявність ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Сумської митниці на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі № 520/8634/22, яка є чинною, не скасована, керуючись пунктом 3 частини першої статті 299 КАС України, суд апеляційної інстанції правомірно відмовив у відкритті апеляційного провадження.

36. З огляду на викладене, колегія суддів суду касаційної інстанції вважає, що ухвала Другого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, судом не допущено порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

37. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що у зв`язку з недосконалою роботою системи «Електронний Суд» ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року про залишення апеляційної скарги без руху, вчасно виявлено не було, а тому усунути недоліки поданої апеляційної скарги було неможливим.

38. Колегія суддів Верховного Суду вважає зазначені доводи скаржника необґрунтованими, оскільки жодних доказів на підтвердження того, що електронний кабінет відповідача не функціонував у період з 08 вересня 2023 року по час подання апеляційної скарги (як-от, довідок компетентних органів про наявність відповідних проблем в роботі Електронного кабінету, чи інших доказів, які б засвідчували факт несправності Електронного кабінету податкового органу), матеріали справи не містять та скаржником до матеріалів касаційної скарги не надано.

39. Суд звертає увагу на те, що у матеріалах справи наявна довідка про доставку в електронному вигляді ухвали суду апеляційної інстанції про залишення апеляційної скарги без руху до Електронного кабінету відповідача 08 вересня 2023 року, що з огляду на Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та вимог КАС України є датою вручення судового рішення.

40. Усі доводи та їх обґрунтування викладені в касаційній скарзі не спростовують висновків суду апеляційної інстанції, тому підстави для скасування ухваленого судового рішення та задоволення касаційної скарги відсутні.

41. Відповідно до частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право, зокрема, залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

42. Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Сумської митниці залишити без задоволення, а Другого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року у справі № 520/8634/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач М. М. Яковенко

Судді І. В. Дашутін

О. О. Шишов

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено19.03.2024
Номер документу117730129
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —520/8634/22

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 18.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні