Постанова
від 11.03.2024 по справі 914/1103/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" березня 2024 р. Справа № 914/1103/23

Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:

Головуючого (судді-доповідача)Якімець Г.Г.,

Суддів:Бонк Т.Б.,Галушко Н.А.,

за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,

та представників сторін:

від позивача (скаржника) Дятлов О.Л.

від відповідача Олійник О.О.

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Львівенергозбут, від 06 листопада 2023 року

на рішення Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року (підписане 26.10.2023), суддя Манюк П.Т.

у справі №914/1103/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Львівенергозбут, м. Львів

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Молочні ріки, с. Павлів, Червоноградський район, Львівська область

про стягнення 428 383, 88 грн

в с т а н о в и в :

05 квітня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочні ріки» про стягнення 428 383,88 грн штрафу за дострокове розірвання/припинення договору про постачання електричної енергії споживачу.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року у справі №914/1103/23 у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду мотивоване тим, що відповідач, з дотриманням встановленого строку, повідомив позивача листом від 02.12.2021 №64 про намір укласти з новим електропостачальником договір про постачання електричної енергії та припинення постачання електричної енергії, у зв`язку із зміною постачальника з 01.01.2022. Суд зокрема, встановив, що відповідач (споживач за договором) діяв в межах, визначених ПРРЕЕ, Законом України «Про ринок електричної енергії» та договором про постачання електричної енергії споживачу, відтак, дійшов висновку про відсутність будь-яких правових підстав для застосування до нього штрафних санкцій. Також суд у рішенні зазначив, що дострокове розірвання договору з ініціативи споживача у зв`язку із зміною електропостачальника не є випадком, не передбаченим умовами договору, та відповідно не є підставою для нарахування штрафних санкцій згідно з договором про постачання електричної енергії споживачу. Серед іншого, місцевий господарський суд у рішенні посилається на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 16 лютого 2023 року у справі №914/558/21.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року у справі №914/1103/23 та прийняти нове рішення, яким позов задоволити у повному обсязі: стягнути з відповідача на користь позивача 428 383,88 грн. штрафу. Зокрема, зазначає, що сторонами укладено договір із визначеним строком дії до 31 грудня 2022 року, разом з тим, відповідач, реалізувавши своє право на зміну електропостачальника з 01 січня 2022 року, тобто більш ніж за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору, зобов`язаний сплатити штраф, передбачений Комерційною пропозицією №5 зі змінами, які вступили в дію з 01 липня 2019 року. Зокрема, апелянт посилається на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 19 серпня 2022 року у справі №926/1297/21.

Представник позивача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив такі задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року у справі №914/1103/23 та прийняти нове рішення, яким позов задоволити у повному обсязі, з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

Представник відповідача проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Зокрема, зазначав, що відповідач належним чином повідомив позивача про зміну електропостачальника за 21 календарний день до такої зміни, чим виконав вимоги чинного законодавства та умов договору (комерційної пропозиції), відтак, у позивача відсутні підстави для нарахування йому штрафу.

Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного:

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 20 грудня 2018 року ТОВ «Молочні ріки» приєдналося до публічного договору ТОВ «Львівенергозбут» про постачання електричної енергії споживачу, на умовах публічної Комерційної пропозиції №5 від 10 грудня 2018 року тарифний план «Базовий з тарифом ОСР» (Додаток №2 до Договору), шляхом підписання заяви-приєднання, яка є Додатком №1 до Договору.

Згідно додатку №1 до вказаної заяви-приєднання відповідача, позивач постачає електроенергію на об`єкти електропостачання відповідача за адресою: Львівська обл., Бродівський р-н, с. Голосковичі та Львівська обл., Бродівський р-н, с. Пониковиця.

Відповідно до п.1.1 Договору останній є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови постачання електричної енергії як товарної продукції споживачу постачальником електричної енергії та укладається сторонами, з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України, шляхом приєднання споживача до умов цього договору.

Пунктом 2.1 Договору передбачено, що за цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Споживач має право вільно змінювати постачальника відповідно до процедури, визначеної ПРРЕЕ, та умов цього договору (п.3.2 Договору).

Згідно з п.6.1 Договору споживач має право, серед іншого, вільно обирати іншого електропостачальника та розірвати цей договір у встановленому цим договором та чинним законодавством порядку; перейти на постачання електричної енергії до іншого електропостачальника, у разі наявності договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та відсутності припинення постачання електричної енергії внаслідок наявності заборгованості за постачання електричної енергії перед діючим постачальником.

У п.10.1 Договору сторони погодили, що споживач має право в будь-який час змінити електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником, принаймні за 21 календарний день до такої зміни, вказавши дату або строк, в які буде відбуватись така зміна (початок дії нового договору про постачання електричної енергії).

Зміна постачальника електричної енергії здійснюється згідно з порядком, встановленим ПРРЕЕ (п.10.2 Договору).

Відповідно до п.13.1 Договору останній укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, та набирає чинності з моменту погодження (акцептування) споживачем заяви-приєднання, яка є додатком 1 до цього договору.

У п.13.3 Договору визначено, що за умови дострокового розірвання договору за ініціативою споживача, останній зобов`язаний сплатити постачальнику передбачені обраною споживачем комерційною пропозицією штрафні санкції чи іншу фінансову компенсацію за дострокове припинення договору.

Дія договору припиняється у випадку, зокрема, зміни електропостачальника (п.13.5 Договору).

Відповідно до розділу «Строк дії договору та умови пролонгації» Комерційної пропозиції №5 договір діє з моменту набрання чинності до 31 грудня 2019 року.

Разом з тим, 01 липня 2019 року набрали чинності Зміни до Комерційної пропозиції №5 тарифний план «Базовий з тарифом ОСР», якими встановлено дію договору до 31 грудня 2022 року.

Згідно з Змінами до Комерційної пропозиції №5 розділ «Розмір штрафу за дострокове розірвання Договору у випадках, не передбачених умовами Договору» викладено у новій редакції, а саме: «Розмір штрафу за дострокове розірвання/припинення Договору» У разі дострокового розірвання/припинення договору з ініціативи споживача постачальник нараховує штрафні санкції у розмірі повної вартості спожитої електричної енергії в розрахунковому періоді, що передував розрахунковому періоду, в якому здійснено дострокове розірвання/припинення договору. З метою уникнення споживачем штрафних санкцій за дострокове розірвання/припинення договору з боку попереднього електропостачальника, споживач повинен повідомити діючого та нового електропостачальника про намір укласти з новим електропостачальником договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (абзац 3 п.6.1.3 ПРРЕЕ).».

02 грудня 2021 року відповідач листом за вих.№64 від 02.12.2021 повідомив позивача про зміну енергопостачальника з 01 січня 2022 року.

Листом за вих.№145-07-6263 від 13 грудня 2021 року ПрАТ «Львівобленерго» повідомило ТОВ «Львівенергозбут» про отримання запиту ТОВ «Молочні ріки» на зміну електропостачальника з 01 січня 2022 року та підтвердило можливість такої зміни.

Із матеріалів справи також вбачається, що за грудень 2021 року відповідачем спожито 79 773 кВт/год., за ціною 4,47503 грн за 1 кВт, загальною вартістю 428 383,88 грн (в тому числі ПДВ 71 397,31 грн).

Листом за вих.№904-2023-574 від 07 лютого 2023 року позивач повідомив відповідача про необхідність сплати штрафу в сумі 428 383, 88 грн за дострокове розірвання/припинення договору, згідно з п.13.3 Договору та умов Комерційної пропозиції №5 зі змінами. До листа позивач долучив рахунок на оплату від 06 лютого 2023 року та просив такий оплатити протягом 5 операційних днів з дня отримання рахунку. Вказану претензію та рахунок відповідач отримав 14 лютого 2023 року, докази чого долучено до позовної заяви.

У квітні 2023 року ТОВ «Львівенергозбут» звернулося до суду з цим позовом про стягнення з ТОВ «Молочні ріки» 428 383,88 грн штрафу за дострокове розірвання/припинення договору про постачання електричної енергії споживачу.

Як зазначено вище, судом першої інстанції відмовлено у задоволенні позову в повному обсязі, проте, колегія суддів з таким висновком місцевого господарського суду не погоджується, з огляду на наступне:

Згідно з ч.2 ст.2 ЗУ «Про ринок електричної енергії» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на виконання зобов`язань України за Договором про заснування Енергетичного Співтовариства та Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, цей Закон спрямований на імплементацію актів законодавства Енергетичного Співтовариства у сфері енергетики, а саме: Директиви 2009/72/ЄС про спільні правила внутрішнього ринку електричної енергії та про скасування Директиви 2003/54/ЄС, Регламенту (ЄЄ) 714/2009 про умови доступу до мережі транскордонного обміну електроенергією та скасування Регламенту (ЄЄ) 1228/2003; Директиви 2005/89/ЄС про заходи для забезпечення безпеки інвестування до системи електропостачання та інфраструктури.

Відповідно до ч.5 ст.3 Директиви 2009/72/ЄС держави-члени забезпечують, щоб: а) у разі, якщо споживач з дотриманням умов контракту захоче змінити постачальника, то зміну було здійснено відповідним оператором або операторами протягом трьох тижнів, і б) споживачі мали право отримувати усі відповідні дані щодо споживання. Держави-члени забезпечують, щоб зазначені у пунктах «а» і «б» права надавалися споживачам на недискримінаційній основі у тому, що стосується виплат, зусиль або часу.

Положення пунктів «а» та «е» частини першої Додатку 1 «Заходи щодо захисту прав споживачів» Директиви 2009/72/ЄС встановлюють, що передбачені статтею 3 Директиви 2009/72/ЄС заходи мають на меті гарантувати, щоб споживачі: а) мали право на укладення договору зі своїм постачальником електроенергетичних послуг, в якому, серед іншого, вказуються строк дії договору, умови для поновлення та припинення надання послуг та дії договору, а також зазначення того, чи дозволяється розірвання договору без відшкодування; е) не платили за зміну постачальника.

Таким чином, Директива 2009/72/ЄС передбачає право споживача безкоштовно змінити постачальника, при чому договір з постачальником, серед іншого, повинен містити положення про умови припинення дії договору та положення щодо того, чи дозволяється розірвання такого договору без відшкодування.

Згідно з ч.1 ст.58 ЗУ «Про ринок електричної енергії» споживач має право, зокрема, змінювати електропостачальника на умовах, визначених цим Законом та правилами роздрібного ринку.

Зміна електропостачальника споживачем здійснюється на безоплатній основі у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку. Зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника (ч.ч.1,2 ст.59 ЗУ «Про ринок електричної енергії»).

Відповідно до ч.7 ст.56 ЗУ «Про ринок електричної енергії» умови постачання електричної енергії, права та обов`язки електропостачальника і споживача визначаються договором постачання електричної енергії споживачу. У договорі постачання електричної енергії споживачу визначаються, серед іншого, строк дії договору, умови припинення, пролонгації та розірвання договору, зокрема в односторонньому порядку споживачем у разі зміни електропостачальника, а також умови дострокового розірвання договору із зазначенням наявності чи відсутності санкції (штрафу) за дострокове розірвання договору.

Таким чином, вказаним Законом передбачена можливість встановлення в договорі постачання електричної енергії споживачу умови про сплату санкції (штрафу) за дострокове розірвання договору (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19 серпня 2022 року у справі №926/1297/21).

Як встановлено судом, за умовами Комерційної пропозиції №5 зі змінами, погодженими сторонами, розділ «Розмір штрафу за дострокове розірвання Договору у випадках, не передбачених умовами Договору» викладено у новій редакції, а саме:

«Розмір штрафу за дострокове розірвання/припинення Договору»

У разі дострокового розірвання/припинення договору з ініціативи споживача постачальник нараховує штрафні санкції у розмірі повної вартості спожитої електричної енергії в розрахунковому періоді, що передував розрахунковому періоду, в якому здійснено дострокове розірвання/припинення договору.

З метою уникнення споживачем штрафних санкцій за дострокове розірвання/припинення договору з боку попереднього електропостачальника, споживач повинен повідомити діючого та нового електропостачальника про намір укласти з новим електропостачальником договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (абзац 3 п.6.1.3 ПРРЕЕ).».

За умовами п.13.5 Договору дія договору припиняється у випадку, зокрема, зміни електропостачальника.

Згідно з п.6.1.1 розділу 6.1 глави VI Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14 березня 2018 року (надалі Правила) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) споживач має право в установленому цими правилами порядку на зміну електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії споживачу (постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг) з новим електропостачальником.

Відповідно до п.6.1.3 розділу 6.1 глави VI Правил зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового електропостачальника про наміри змінити попереднього електропостачальника, але у строк, що не перевищує 21 календарний день з дня вказаного повідомлення. Якщо споживач звернувся до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу більше ніж за 21 день до дати запланованої зміни електропостачальника, вказаної споживачем у повідомленні, адміністратор комерційного обліку повинен надіслати новому електропостачальнику повідомлення щодо перенесення початку процедури зміни електропостачальника, яка має розпочатись за 21 день до запланованої дати, про що новий електропостачальник повідомляє споживача протягом 2 робочих днів. У разі незгоди з перенесенням початку процедури зміни електропостачальника споживач надсилає новому електропостачальнику повідомлення про зупинку (анулювання) процедури зміни електропостачальника. Новий електропостачальник протягом одного робочого дня надсилає адміністратору комерційного обліку повідомлення про зупинку (анулювання) процедури зміни електропостачальника.

Якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (абз.4 п.6.1.3 розділу 6.1 глави VI Правил).

Згідно з п.6.1.25 розділу 6.1 глави VI Правил споживач має право протягом 14 календарних днів після зміни електропостачальника ініціювати процедуру переходу до іншого електропостачальника без оплати штрафних санкцій за передчасне розірвання договору.

Таким чином, враховуючи принцип свободи договору, закріплений в статті 627 Цивільного кодексу України, та можливість встановлення санкції (штрафу) за дострокове розірвання договору постачання електричної енергії споживачу, передбачену статтею 56 Закону України «Про ринок електричної енергії», сторони в договорі про постачання електричної енергії споживачу передбачили санкцію (штраф) за дострокове припинення (розірвання) договору з ініціативи споживача.

При цьому така санкція (штраф) може бути накладена постачальником на споживача незалежно від того, чи передбачено договором постачання електричної енергії споживачу, можливість його дострокового розірвання у зв`язку зі зміною електропостачальника, або ж розірвання договору у зв`язку зі зміною електропостачальника є випадком, не передбаченим умовами договору.

Звідси споживач за договором постачання електричної енергії споживачу зобов`язаний за вимогою постачальника сплатити санкцію (штраф) за дострокове припинення (розірвання) договору з його ініціативи, в тому числі у разі зміни електропостачальника, якщо така санкція (штраф) передбачена умовами вказаного договору або комерційної пропозиції до нього, та за умови, що договір має фіксований термін (строк) дії, а повідомлення новому електропостачальнику про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу направлено в іншій термін, ніж за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19 серпня 2022 року у справі №926/1297/21).

Згідно із ч.4 ст.236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Разом з тим, колегія суддів вважає помилковим врахування судом першої інстанції висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 16 лютого 2023 року у справі №914/558/21, оскільки умови укладеного сторонами у тій справі договору та Комерційної пропозиції (щодо можливості нарахування штрафних санкцій у разі дострокового розірвання договору з ініціативи споживача, у випадках, не передбачених умовами договору) відрізняються від умов Комерційної пропозиції №5 зі змінами від 01 липня 2019 року, погодженими сторонами у цій справі (щодо можливості нарахування штрафних санкцій у разі дострокового розірвання/припинення договору з ініціативи споживача).

Натомість обставини, встановлені судами у справі №926/1297/21 є ідентичними до обставин, встановлених судом у цій справі, відтак, суд враховує висновки Верховного Суду, викладені саме у постанові Верховного Суду від 19 серпня 2022 року у справі №926/1297/21.

Згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків, а у відповідності до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

В силу ст.627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Так, Комерційною пропозицією зі змінами від 01 липня 2019 року визначено строк дії договору до 31 грудня 2022 року, що відповідає положенню п.13.1 Договору.

Відтак, відповідачем при діючому до 31 грудня 2022 року договорі з позивачем у грудні 2021 року ініційовано зміну електропостачальника з 01 січня 2022 року.

Право постачальника стягувати штрафні санкції за дострокове розірвання договору за ініціативою споживача передбачене п.13.3 Договору, яким передбачено, що за умови дострокового розірвання договору за ініціативою споживача, останній зобов`язаний сплатити постачальнику передбачені обраною споживачем комерційною пропозицією штрафні санкції чи іншу фінансову компенсацію за дострокове припинення договору.

Поряд з тим, Комерційною пропозицією зі змінами від 01 липня 2019 року передбачено, що у разі дострокового розірвання/припинення договору з ініціативи споживача постачальник нараховує штрафні санкції у розмірі повної вартості спожитої електричної енергії в розрахунковому періоді, що передував розрахунковому періоду, в якому здійснено дострокове розірвання/припинення договору. З метою уникнення споживачем штрафних санкцій за дострокове розірвання/припинення договору з боку попереднього електропостачальника, споживач повинен повідомити діючого та нового електропостачальника про намір укласти з новим електропостачальником договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (абзац 3 п.6.1.3 ПРРЕЕ).

Тобто, умовами вказаної Комерційної пропозиції передбачено нарахування штрафу за сам факт дострокового розірвання/припинення договору з ініціативи споживача. При цьому, якщо споживач повідомив діючого та нового електропостачальника про намір укласти з новим електропостачальником договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору, то такий штраф споживачу не нараховується.

Відповідно до ч.2 ст.216 ГК України застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.217 ГК України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Частиною 1 ст.230 ГК України передбачено, що штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Враховуючи все наведене вище, оскільки строк дії договору погоджений сторонами до 31 грудня 2022 року, а відповідач повідомив позивача про зміну електропостачальника листом вих.№64 від 02 грудня 2021 року (тобто у строк, більший ніж за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору), відтак, мало місце дострокове припинення договору з ініціативи споживача, та як наслідок застосування до нього санкцій, передбачених договором та умовами Комерційної пропозиції зі змінами від 01 липня 2019 року.

Поряд з тим, матеріалами справи підтверджується, що за грудень 2021 року відповідачем спожито 79 773 кВт/год., за ціною 4,47503 грн за 1 кВт, загальною вартістю 428 383,88 грн (в тому числі ПДВ 71 397,31 грн), які оплачені відповідачем згідно з платіжною інструкцією №11517 від 11 січня 2022 року.

Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).

Беручи до уваги все наведене вище, враховуючи погоджені сторонами умови договору та комерційної пропозиції, колегія суддів вважає підставним та обґрунтованим нарахування відповідачу штрафу в розмірі 428 383,88 грн за дострокове припинення договору у зв`язку із зміною електропостачальника, а відтак, наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до статті 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Статтею 275 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Згідно з ч.1 ст.277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

З огляду на все наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про: задоволення апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут», скасування рішення Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року у справі №914/1103/23 та прийняття нового рішення про задоволення позову.

Відповідно до ч.14 ст.129 ГПК України якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи положення ст.129 ГПК України, з Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочні ріки» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» слід стягнути 16 064,40 грн. у відшкодування витрат по сплаті судового збору (з яких: 6 425,76 грн. за подання позову та 9 638,64 грн. за подання апеляційної скарги).

Керуючись ст.ст.129, 236, 270, 275, 277, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,

постановив:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» задовольнити.

Рішення Господарського суду Львівської області від 16 жовтня 2023 року у справі №914/1103/23 скасувати.

Прийняти нове рішення. Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочні ріки» (80250, Львівська область, Радехівський район, село Павлів, проспект Юності, будинок 39; ідентифікаційний код 35603085) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» (79016, місто Львів, вулиця Шевченка, будинок 1; ідентифікаційний код 42092130) 428 383,88 грн штрафу за дострокове припинення договору.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Молочні ріки» (80250, Львівська область, Радехівський район, село Павлів, проспект Юності, будинок 39; ідентифікаційний код 35603085) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут» (79016, місто Львів, вулиця Шевченка, будинок 1; ідентифікаційний код 42092130) 16 064,40 грн судового збору.

На виконання постанови видати накази.

Матеріали справи №914/1103/23 повернути до Господарського суду Львівської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку, у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.

Повну постанову складено 18 березня 2024 року

Головуючий (суддя-доповідач)Якімець Г.Г.

Суддя Бонк Т.Б.

СуддяГалушко Н.А.

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117748958
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1103/23

Постанова від 11.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні